Čtvrtek 28. února 1929

V důvodové zprávě vláda vypočetla, že náklad na starobní podpory bude činiti 380 mil. Kč. Vláda počítala, že zákon bude se týkati všech osob, které jsou myšleny §em 1. Uvedli jsme však ve výboru - zejména mně se to podařilo - data z obce pražské, z nichž je zřejmo, že obec pražská dává chudinskou podporu asi 6400 osobám - to jsou totiž její příslušníci - a že dvěma třetinám těchto osob poskytuje více než 500 Kč ročně. Tentýž případ je také v Brně. Jak již řečník přede mnou uvedl, budou tyto osoby vyloučeny z možnosti získati podpory podle této osnovy, poněvadž dostávají 400 Kč chudinské podpory. Důvodová zpráva s tímto faktem vůbec nepočítá a proto nebude náklad na podpory podle tohoto zákona vyžadovati celých 380 mil. Kč.

Na tomto faktu dokazuji nevážnost, s jakou se tato věc projednávala. Když osnova dovozuje číslicemi, že celý náklad na pojištění všech přestárlých, kdyby jim stát vyplácel 500 Kč, bude dohromady činiti 380 mil. Kč, a neodpočítává ty osoby, které jsou podporovány vyššími obnosy z prostředků chudinských - původně jsme myslili, že je to jenom v Praze a v Brně, ale teď bylo zjištěno, že i v Kolíně, v Plzni a jinde dostávají chudí lidé na podporách více než 500 Kč ročně - když důvodová zpráva tyto věci přešla, pak je nejen nešetrností, ale přímo nedbalostí, že se s tím nepočítá a že se počítá jenom s tím, že každá osoba přestárlá dostane 500 Kč, ať je tomu tak nebo ne. Že částka 500 Kč, i když je zvýšena o těch 10, 15, 25%, kterými má přispěti obec, je nedostatečná, to nebudu rozváděti. Ve výboru bylo správně řečeno, že správa našeho státu nemá takovýmto způsobem šetřiti, když osnovu předložila teprve r. 1928 a navrhuje, aby zákon měl platnost teprve od 1. ledna 1929. Státní správa přešla okolnost, že zákon vejde v platnost teprve o 3 roky později než bylo původně počítáno a že zatím mnoho lidí zemřelo a tím také hodně ušetří. Poněvadž musíme státi na stanovisku, aby se přihlíželo k drahotním poměrům v Československu, navrhujeme k §u 1, aby se osobám starším 65 let, které jsou úplně nemajetné, ať již by náležely nebo nenáležely do pojištění podle zákona č. 221, bezpodmínečně podpory dostalo. Konečně navrhujeme, aby podpora činila vyšší částku, totiž 1200 Kč ročně. Máme za to, že 100 Kč měsíčně je obnos nepřehnaný a se zřetelem k potřebám člověka starého velmi nutný.

K §u 3 navrhujeme mimo jiné, aby odst. 3 byl škrtnut; v případě, že by tento návrh byl zamítnut, navrhujeme, aby odst. 3 §u 3 zněl:

"Dostává-li se žadatelům nebo důchodcům nějakého zaopatření ať na penězích či dávkách naturálních, nemá to vlivu na výši dávky starobní. Naturální zaopatření započítává se jen tehdy, přesahuje-li jeho hodnota státní dávku. Ocenění provede sociální pojišťovna a její okresní ústavy."

To navrhujeme proto, aby z osnovy vymizelo ono ostudné ustanovení, že osobě, která béře od obce chudinskou podporu, má se tato od podpory podle tohoto zákona odpočítati.

K §u 3 navrhujeme dále, aby žadatelům, kteří pečují o vnuky, byla podpora zvýšena. Důvody pro to není třeba uváděti, poněvadž každý uzná, že když staří lidé pečují o vnuky, a to platí zejména o dětech, které zbyly po válečných poškozencích, resp. jejichž rodičové byli ve válce zabiti nebo zemřeli, že tyto osoby mají morální nárok, aby se jim podpora zvýšila.

Velmi závadné je ustanovení §u 8. Při projednávání tohoto paragrafu sváděl se ve výboru boj o otázku, mají-li o žádostech přestárlých osob rozhodovati okresní úřadovny s konečnou platností nebo má-li býti ještě k rozhodování volána II. instance. Páni z panské koalice dali do osnovy jednoduše ustanovení, že o sporech rozhodne s konečnou platností okresní úřad, příslušný podle obce bydliště podporovaného, a podrobnosti že se upraví vládním nařízením.

Vím, že ještě teď, co osnovu projednáváme, se jedná o to na pokyn některých činitelů z Nejvyššího správního soudu, aby toto ustanovení bylo změněno a aby zemský úřad byl II. instancí ve sporech a ne aby hned I. instance byla současně instancí konečnou, poněvadž Nejvyšší správní soud bude zavalen stížnostmi, a se zřetelem k jeho veliké agendě by stěžovatelé velmi dlouho čekali, než by dostali vyřízení, nehledě k tomu, že každý nemá možnost a prostředky, aby šel se svou stížností před Nejvyšší správní soud. Bude tedy zajímavé, zdali se páni z panské koalice rozhodnou toto ustanovení změniti tak, aby o stížnostech rozhodovala II. instance.

K osnově nutno konečně říci, že kdyby nebylo bývalo odporu se strany panské koalice proti pojištění starých lidí při projednávání zákona č. 184 z 8. listopadu 1928, mohli jsme míti otázku přestárlých jinak a důstojněji zřízenu, než jak to navrhuje tato osnova. Dovolávám se znovu oné záležitosti s 11. třídou mzdovou u zákona č. 184, kde, jak známo, soc.-politický výbor k podnětu různých zájemníků schválil zavedení nové nejvyšší mzdové třídy, aby pojištěnci nebyli tak křiklavě podpojištěni. Dnes jest možno pojistiti pojištěnce nejvýše na 36 Kč denně a zpráva výboru žádala, aby byla zavedena vyšší třída a průměrným denním výdělkem 40 Kč. Průmyslníci, v čele s dr Hodačem, zahájili však proti zavedení té 11. třídy nejprudší boj, ale navrhovali, aby místo zavedení 11. třídy bylo možno podle návrhu odborné komise Ú. S. P. zavésti pojištění osob starších 60 let, pro invaliditu a stáří. Tato věc je všeobecně známa. Jestli tehdy panská koalice odmítla iniciativní návrh dr Hodače, že by průmyslníci připustili starobní a invalidní pojištění lidí více než 60letých, kdyby zavedení 11. třídy bylo zrušeno, pak je viděti, že se páni dopustili na přestárlých osobách veliké křivdy. Kdyby byli přistoupili na tento návrh průmyslníků, měly by přestárlé osoby dnes již nárok na důchod ve výši asi 1100 Kč minimálně a nemusily se prosit o takovou ubohou podporu, jakou navrhuje vláda v této osnově, nehledě k tomu, že její poskytnutí závisí ještě na rozhodnutí okresního hejtmana po vyjádření starosty obce.

Omezuji se prozatím na tuto kritiku, poněvadž se k osnově vrátíme také ještě jinými svými řečníky.

Když mluvíme o opatření pro staré lidi, kteří nejsou většinou v práci, nutno při této příležitosti zmíniti se o jiné otázce, jež souvisí s pojištěním osob aktivně zaměstnaných, to jest o kritické finanční situaci, kterou prodělává dnes v Československu nemocenské pojištění. Nemocenské pojištění v Československu má situaci finančně nepříznivou již od 1. července 1926, co platí pojištění invalidní a starobní. Data, která o této věci vydala tento týden Ústřední sociální pojišťovna dokazují, že i kdyby nebylo bývalo mimořádných poměrů povětrnostních, musíme si býti vědomi, že opatření tak důležité pro člověka zaměstnaného v úřadech, dílnách, továrnách atd., jako jest pojištění nemocenské, by vyžadovalo nápravy. Podle zprávy Ústřední sociální pojišťovny celkem ze 303 pojišťoven končilo 87 v r. 1927 přebytkem v částce přibližně Kč 8,900.000 a 216 schodkem v částce 78 milionů. Z toho 24 pojišťoven mělo větší pasiva než aktiva, čili neměly žádného reservního fondu. Celkový reservní fond u všech nemocenských pojišťoven, dozoru Ústřední sociální pojišťovny podrobený a statisticky zpracovaný, činil koncem roku 1927 přibližně 395 mil. Kč.

Roku 1927 všechny nemocenské pojišťovny celkem přijaly 871 mil. Kč a vydaly 940 mil. Kč, avšak předpis pojistného činil pouze 778 mil. Kč, čili vydání bylo přibližně o 162 mil. Kč větší, nežli činil předpis pojistného. Refundace Ústřední sociální pojišťovny, náhrady úrazové pojišťovny, náhrady jiných pojišťoven, náhrady zaměstnavatelů, jakož i výnos jmění a ostatní drobné příjmy v r. 1927 činily asi 93 mil. Kč. Celkové správní náklady činily r. 1927 133 mil. Kč a Ústřední soc. pojišťovna refundovala přibližně částku 25 mil. Kč. Zbývá tedy částka asi 108 mil. Kč.

Za tohoto finančního stavu není divu, že Ústřední sociální pojišťovna musela se zabývati četnými žádostmi o zvýšení pojistného. Celkem podalo, co je v platnosti invalidní a starobní pojištění, 80 nemocenských pojišťoven 89 žádostí o zvýšení pojistného, respektive o prodloužení k vybírání zvýšeného pojistného, případně po zamítnutí žádostí žádost novou. Zvýšení pojistného bylo povoleno 48 nemocenským pojišťovnám a v dalších osmi případech prodlouženo, takže bylo příznivě vyřízeno celkem 56 žádostí. To jest stav hospodářství v r. 1927.

R. 1928 se poměry nezlepšily a situace není taková, aby bylo možno mluviti, že se s dosavadním pojistným nemocenského pojištění v Československu stačí. Průběh pojištění nemocenského roku 1928, ač hospodářsky lze tento rok považovati za velmi příznivý, není utěšený. Z měsíčních statistických zpráv, které jsou pravidelně uveřejňovány ve Věstníku Ústřední soc. pojišťovny, vyplývá, že za 11 měsíců r. 1928 bylo nemocenskými pojišťovnami na pojistném nemocenského pojištění předepsáno: U okresních 634 mil., u všech nemocenských pojišťoven 787 mil. Tyto pojišťovny přijaly na pojistném: Okresní 606 mil., všechny nemocenské pojišťovny 756 mil. Okresní nemocenské pojišťovny vydaly 670 mil., všechny nemocenské pojišťovny 827 mil.

Okresní nemocenské pojišťovny přijaly na pojistném o 64 mil. méně než vydaly a o 36 mil. předepsaly méně než vydaly, t. j. předepsaly méně než vydaly o 5·7% z předepsaného pojistného a přijaly méně než vydaly o 10·6% z přijatého pojistného. Všechny nemocenské pojišťovny přijaly o 71 mil. Kč méně než vydaly a o 40 mil. Kč méně předepsaly. V procentech předepsaného pojistného nemocenského pojištění předepsaly méně o 5·1% a vydaly méně než přijaly o 9·4% z přijatého pojistného nemocenského pojištění. Příznivější stav zemědělských nemocenských pojišťoven vysvětluje se z valné míry tím, že za většinu pojištěnců se platilo pojistné i za neděle, a tím, že zemědělské nemocenské pojišťovny mají menší náklady na dávky pojištěncům, zejména na léčebnou péči než ostatní pojišťovny. Celkem r. 1928 mají nemocenské pojišťovny všechny asi 45 mil. schodku.

To byl stav, než přišla epidemie chřipková a velká nemocnost způsobená povětrnostními poměry, zvláště mrazy. Dovolím si ukázati na několika okresích, jak vypadají poměry vlivem velké nemocnosti od 1. ledna 1929. Průměrně, podle statistiky z r. 1925, kterou vydalo ministerstvo soc. péče, činí u okresních nem. pojišťoven nemocnost 3·57%. Naproti tomu letos od 1. ledna asi do 15. února zaznamenáváme nemocnost tuto: na Král. Vinohradech 7·68% nezpůsobilých, v Plzni 8·3%, v Pardubicích 9·57%, v Hradci Králové 11·7%, na Kladně 7·66%, v Kolíně 9·74%, v Ústí n. Orl. 7·55%, v Něm. Brodě 9·6%, v Domažlicích 11·73%, ve Strakonicích 10·40%, v Třeboni 10·20%, v Jindřichově Hradci 6·60%, v Kralupech n. Vlt. 14·20%, v Olomouci 8·9%, v Mor. Ostravě 8·00%, ve Fryštátu 7·2%, v Opavě 6·1%, v Bílovci 9·00%.

Z toho vidíme, že nemocnost stoupla v četných okresích dvojnásobně i více oproti normální době, v těch několika okresích kde jsme data zachytili. V poslední době se však v některých okresích poměry ještě zhoršily. Dnes došly zprávy ze 4 okresů, které oznamují, že nemocnost tam stoupla na 10, 12 až 15%. Některé obory, zejména stavební, dosahují nezpůsobilosti až 20%. To se odráží přirozeně ve finančních poměrech. Dovolím si to předvésti na příkladu sedmi velkých pojišťoven.

Pražská okresní nemocenská pojišťovna vyplatila na nemocenském od 1. ledna do 15. února 1,504.000 Kč r. 1928. Za stejnou dobu letos 2,254.000 Kč. Okresní nemocenská pojišťovna na Vinohradech za tutéž dobu r. 1928 815.000 Kč, letos 1,186.000 Kč. Okresní nemocenská pojišťovna v Plzni vyplatila na nemocenském od 1. ledna do 16. února r. 1929 více o 904.000 Kč. Okresní nemocenská pojišťovna v Kolíně vyplatila za loňský rok od 1. do 14. února 47.000 Kč, letošního roku v téže době 126.000 Kč. Okresní nemocenská pojišťovna v Ústí n. Orl. vyplatila na nemocenském za leden 1928 134.000 Kč, letos za leden 170.000 Kč. V Třeboni od 1. ledna do 22. února 1928 72.000 Kč, letos pouze do 15. února již 99.000 Kč. V Mor. Ostravě za celý únor 1928 411.000 Kč, letos za prvých 15 dnů, tedy za polovinu téhož měsíce 561.000 Kč.

Poměry jdou tak daleko, že některá nemocenská pojišťovna za měsíc leden předepsala 800.000 Kč na celém pojistném, ale vydala 1,200.000 Kč, tedy o 400.000 Kč více než předepsala pojistného, které ani nedostane celé.

Ale, vážené paní a pánové, je nutno říci, že k tomu přicházejí ostatní úkoly, to jsou lékaři, léky, nemocnice, ochranná opatření v mateřství, náklady správní, takže vidíme, že je pochopitelno, že finanční stav nemocenského pojištění v Československu ocitl se poměry, které jsou zaviněny povětrností a zejména ovšem nezaměstnaností, v totální krisi. Snad by se o této věci dalo říci ještě mnoho jiného. Chci jen říci, že nemocenské pojišťovny a jejich svazy i Ústřední sociální pojišťovna v řadě porad v posledních 14 dnech doloženými daty prokazují a prokázali, že nemocenské pojištění nemůže býti státní správou opuštěno. Nemocenské pojištění je opatření, k němuž má chudý člověk, dělník a úředník, nejblíže. Ukázalo se, při nynější nemocnosti, že nemocenské pojištění, v jehož službách je na 5.000 lékařů, béře v ochranu i zájmy státu. Stát by neměl proto po našem názoru zavírati oči při takové pohromě sociálně politického zákonodárství, jako máme právě při pojištění nemocenském.

Psaní "Venkova" je charakteristické. Vypadalo to tak, jako kdyby deficit v nemocenském pojištění byl jen v okresních nemocenských pojišťovnách. Páni redaktoři agrárních listů zapomněli, že tatáž situace, ba horší, je v zemědělských nemocenských pojišťovnách, které oni ovládají a kde přece není tolik pasivních živlů, kde nemocnost nikdy tolik neřádí jako u městského dělníka, kde také nezaměstnanost nehraje takovou roli; mohu sám říci, že zemědělské nemocenské pojišťovny v Kralovicích a Libochovicích a jinde naříkají stejně, ale úřední data Ústřední sociální pojišťovny za rok 1927 a 1928 to potvrzují, že vada v nízkém pojistném má vliv jak u okresních nemocenských pojišťoven, tak u zemědělských.

Je pochopitelno, že se touto otázkou budeme ještě zabývati. Chci jen říci, že zákon č. 184 finanční krisi nemocenského pojištění jen zostřil. On totiž, jak známo, vyloučil z invalidního pojištění mladistvé osoby, on však čeleď a mladistvé dělnictvo zařadil také do nižších tříd, oceňuje méně naturální požitky, čímž nemocenské pojištění bude poškozeno. Stanovil jednotnou karenční dobu dva dny, aniž by upravil náležitě příspěvky nemocenských pojišťoven.

Nutno dále konstatovati, že vůbec nemůžeme ještě dnes odhadnouti dosah krise, protože nemocnice jsou plné nemocných. Není zvláštností, že vážné případy onemocnění se odmítají, poněvadž v nemocnicích není místa. Jaké budou účty za léčení nemocných, nemůže dnes nikdo odhadnouti, stejně jaké budou účty za léky ať v domácích nebo ve veřejných lékárnách. Chtěl bych říci, že také účty lékařů budou větší, což je pochopitelno, poněvadž čím větší je nemocnost, tím více musí růsti vydání.

Přednášíme tyto věci u příležitosti projednávání zákona o přestárlých, abychom s tribuny sněmovny ukázali na nebezpečí, které hrozí nemocenskému pojištění za těchto poměrů. Mohli bychom rekriminovati a vytýkati celou řadu vad, zejména to, že nemocenské pojištění bylo skandalisováno, jakmile bylo zavedeno pojištění starobní a invalidní. Snad jsme si to odbyli částečně při novelisaci zákona, ale dnes musíme žádati, aby stát tak, jako poskytuje pomoc při živelních pohromách, poskytl pomoc také takovým institucím, jako je pojištění nemocenské, když postihne živelní pohroma je.

V této věci jsme uvedli celou řadu požadavků, které byly tlumočeny jednak resortnímu ministru panu Šrámkovi, pak panu ministru financí a zítra budou tlumočeny panu min. předsedovi Udržalovi. Přednesem těchto okolností, kterými jest postiženo nemocenské pojištění v Československu, chceme upozorniti celou veřejnost, kam poměry došly, protože pojištění bylo podceněno, nebyla mu dána finančně možnost vývoje, bylo podťato zejména rozhodnutím Nejvyššího správního soudu ze 14. dubna 1927. Žádáme, aby si celá veřejnost a zejména zákonodárné sbory uvědomily svou povinnost.

K osnově zákona pro přestárlé chtěl bych říci, že i když je vadná, jak ji všichni kritisujeme, přece jen dokazuje, že pro starce se muselo něco vykonati. Já se na tu osnovu nedívám jen s hlediska toho, co bude dávati, že ten obnos 500 Kč je částkou nepatrnou, fakt je, že tím zákonem je vykonána poklona starému člověku, byť i malým obnosem. Doufejme, že se poměry v Československé republice na tolik změní, že dostane ten starý člověk nikoliv 500 Kč, nýbrž částku vyšší, ale těchto 500 Kč je vyslovením zásady, že starý a chudý člověk nemá býti v Československu úplně opouštěn a že se mu má něco dáti.

Tato zásada je se stanoviska soc. politického značně důležitá a aby se zvýšení podpory a rozšíření její dostalo na všechny chudáky, to bude věcí příštího režimu, který, doufejme, bude co nejdříve v Československé republice nastolen. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Zajiček. Uděluji mu slovo.

Posl. Zajiček (německy): Slavná sněmovno! Všechny československé vlády slibovaly, že pomohou přestárlým. Roku 1920 bylo na to slíbeno 30 milionů Kč, příštího roku za určitých podmínek, které se ovšem nedostavily, 130 mil. Kč. Konečně v květnu 1926 za ministra dr Schieszla byl podán vládní návrh tisk 279. Soc.-politický výbor tento návrh jednomyslně odmítl, a to nikoliv jen z důvodů hmotných, nýbrž také proto, že tato starobní podpora byla myšlena jako přívěsek chudinského zaopatření. Vláda návrh odvolala a v prosinci 1928 byl podán nový návrh zákona tisk 1897.

Kdo dostane důchod? Českoslovenští státní občané, kteří jsou starší 65 let, jsou-li nemajetní a výdělku neschopní. Dále se žádá, aby, kdyby byli mladší 60 let, spadali pod zákon č. 221 z r. 1924 o pojištění nesamostatných nebo pod zákon č. 148 z r. 1925, který dosud nenabyl účinnosti, o pojištění samostatně hospodařících. Tento zákon týká se tedy nejen bývalých dělníků, nýbrž také bývalých drobných rolníků a drobných živnostníků.

Nároku na důchod nemá nikdo. Marně jsme žádali, aby tento výraz byl škrtnut, nebo aby nebyl do zákona pojímán. Toto ustanovení bylo do zákona vloženo především proto, aby bylo ztíženo odvolání k nejvyšší instanci. Ostatně jest také zajímavé, že toto ustanovení má také iniciativní návrh českého národního socialisty Tučného tisk 478. Vládní návrh odděluje důchod přestárlých od chudinského zaopatření, zvyšuje důchod proti návrhu Schieszlovu. Tento důchod mohou dostati také českoslovenští státní občané, kteří žijí v cizině, dále cizinci, kteří žijí v tomto státě. To jsou zlepšení proti vládnímu návrhu Schieszlovu.

Kdo tedy nedostane důchod? Opilci, tuláci a osoby štítící se práce, které ztratily volební právo. Obava, že by na příklad příslušníci některé politické strany mohli býti bezdůvodně označováni za osoby práce se štítící, aby byli zbaveni důchodu, jest zajisté neodůvodněná.

Kolik dostávají důchodci? Každý dostane 500 Kč. Poskytne-li se podpora dvěma osobám žijícím ve společné domácnosti, dostane každý jen 300 Kč. Na náš návrh ponechává se tato částka 500 Kč, potřebují-li oba takové pomoci, že je musí obsluhovati cizí lidé. Těchto 500 Kč platí, tak jako státní příspěvek podle zákona o sociálním pojištění, stát. K tomu obce bydliště připlácejí ještě příplatky: v místech s více než 50.000 obyvatelů činí příplatek 20%, v místech majících více než 2000, ale ne přes 50.000 obyvatelů, 15%, v menších místech, totiž pod 2000 obyvatelů, 10%. Podle dřívějších zákonů ani stát, ani obec bydliště nebyly povinny chudé podporovati. Až dosud, nehledě k příslušným ustanovením všeobecného občanského zákoníka, bylo to jedině věcí domovské obce, která ovšem není tím zprošťována svého dřívějšího závazku.

Dlužno vítati, že se tímto zákonem ukládá také státu podobný sociální závazek. Příplatky obcí v prvém roce budou asi činiti 5 1/2 milionů Kč, státní příspěvek se odhaduje na částku přes 40 milionů Kč. V prvém roce bude tento zákon platiti asi pro 100.000 osob. Tyto číslice budou ovšem rok od roku klesati, poněvadž další ročníky dělníků jsou již pojištěny podle zákona o sociálním pojištění. Z tohoto důchodu sráží se jakékoliv zaopatření, ať v penězích nebo v naturáliích, pokud jde o částky zakládající se na právním titulu. Osoby, které dostávaly dosud od své domovské obce na příklad přes 100 Kč měsíčně, nedostanou buď žádný státní příspěvek nebo domovská obec bude jim dosavadní částky vypláceti dále pod jiným titulem, aby mohly dostávati státní příspěvek plný nebo téměř plný. Osoby, které dostávaly od domovské obce na příklad jen 20 Kč měsíčně, dostanou vedle této dosavadní částky, ještě také rozdíl mezi státním příspěvkem a dosavadní částkou. Přihláška děje se písemně na formuláři nebo ústně v obci bydliště. Tato opatří posudek domovské obce. O důchodu samotném rozhoduje okresní úřad. Snažili jsme se uplatniti návrh, aby nerozhodoval okresní úřad, tedy okresní hejtman, nýbrž komise, zřízená okresním zastupitelstvem. Bylo nám však namítnuto, že zde jde o státní peníze, které má opět vydávati státní úřad. Žadatel, je-li odmítnut, má ovšem právo odvolati se k zemskému úřadu.

Zákon nabývá účinnosti 1. ledna t. r. Důležité jest ustanovení, které bylo pojato do zákona při jeho projednávání, že žadatel má právo tři měsíce po vyhlášení tohoto zákona se přihlásiti a dále má právo na doplatek od 1. ledna t. r.

V tisku a také při projednávání bylo již několikráte poukázáno na to, že v chudém Rakousku vyplácejí se těmto lidem daleko větší částky, než podle tohoto zákona. Tato chvála nás těší proto, že v Rakousku jest ministrem sociální péče jeden z našich ministrů. V Rakousku dostává tak zvaný starobní důchod ten, kdo 1. července 1927 překročil 60. rok věku svého a jest bez práce. Podle poslední asi tři měsíce staré statistiky spadá pod tento zákon 33.000 lidí. Zajímavé jest, že v Rakousku činí nejmenší měsíční důchod 18 $, to jest 86 Kč. To jest zajisté mnohem více než důchod, jaký dostávají u nás přestárlí, ale musíme přece míti na paměti, chceme-li srovnávati rakouský zákon s naším, předně, že v Rakousku v této starobní rentě jest v mnoha případech obsažena již také starobní podpora; za druhé, že v Rakousku zákon o sociálním pojištění až na tuto kapitolu nenabyl ještě platnosti a za třetí - a to jest zvláště důležité - že v Rakousku platí Spolek na tuto starobní rentu nejméně. 50% tohoto starobního důchodu platí v Rakousku společně zaměstnavatelé a zaměstnanci, 33% platí země a jen 17% Spolek. Srovnáváme-li tedy těchto 17% s 500 Kč, které se dávají u nás, činí u nás státní příspěvek podstatně více než v Rakousku.

Také tohoto zákona použilo se u nás, abychom byli podezříváni. Prohlašuje se, že jest to drzá provokace, dává-li se takovému chudákovi denně 1·37 Kč. 1·37 Kč jest velmi málo a víme velmi dobře, že z těchto 1·37 Kč (k tomu dlužno přičísti malé příplatky obcí) nikdo nemůže žíti. Musíme však konstatovati, že stát dosud nevydával pro tyto chudáky ani koruny, ani 50 haléřů, ba ani 10 haléřů, takže tento zákon, i když jest sebe skrovnější, přece jen znamená pokrok. Uvážíte-li, že v prvém roce dostane na 100.000 lidí, řekněme přes 40 milionů korun od státu, že to v šesti létech dělá 221 milionů, vidíme z těchto čísel, že tento zákon přece jen nelze tak podceňovati a z těchto čísel také vidíte, proč bylo pro nás tak těžké, abychom svým návrhem tento státní příspěvek zvýšili a proč jsme nemohli tento svůj návrh uplatniti. K porovnání uvádím, že stát dělníkům, kteří jsou pojištěni podle zákona o sociálním pojištění, nedá v šesti létech - při tom odpočítávám 2 až 3 roky karenční doby - 220 milionů, nýbrž 204 miliony. Tento zákon jest zajisté nesmírně daleko od ideálu. Vidíme však, že jest to pokrok a že nám budou vděčni nejen ti chudí lidé, kteří nyní dostanou malý důchod, nýbrž i všechny obce bydliště. Vytýká-li se nám, že tento zákon jest vydáván příliš pozdě, odpovídáme, že tato výtka jest úplně neodůvodněná. Tato výtka jest nespravedlivá, poněvadž se od nynější vlády, která jest v úřadě 2 1/2 roku, vyžadují všechny možné zákony, které mohly býti lehce vypracovány v dřívějších letech, kdy bylo ve vládě 7 socialistických ministrů.

Tímto zákonem nesmí býti ovšem uzavřeno sociální zákonodárství. Několikráte jsme žádali, aby vláda konečně splnila přání válečných invalidů. Žádali jsme, aby byly zlepšeny zvláště důchody nejtěžších invalidů. Jest zajisté málo států, které platí nejtěžším invalidům tak špatně, jako právě tento stát a s potěšením konstatujeme, že v posledních dnech ministr soc. péče zcela prostě vydal nařízení, že se nejtěžším invalidům přiznává skrovné zlepšení jejich platů. Dále jsme několikráte žádali, aby chudým lidem byly škrtnuty přeplatky, aby byly zavedeny stejné hranice příjmů a aby byla zavedena nová přihlašovací lhůta. Vytýká-li se nám rádo ve veřejnosti, že jsme z těchto požadavků neprorazili dosud ani s jediným, poukázal bych na to, co dnes prohlásil již jeden řečník oposice, že roku 1926 ministr financí žádal s tohoto místa, aby velké části invalidů byly důchody vůbec odňaty. Nestalo-li se to dosud, jest to úspěch, za nějž mohou invalidé děkovati nám.

Co nejdříve musí býti sanovány bratrské pokladny. Tak jako dříve trváme na novelisaci zákona o podpoře v nezaměstnanosti. Bylo by velice třeba, aby byly zřízeny smírčí úřady na ochranu kolektivních smluv. Znovu se také dožadujeme novelisace zákona o svát cích a byla-li v mnohých časopisech rozšířena zpráva, že naše strana jest proti novelisaci, musím konstatovati, že naše strana neustále se dožadovala co nejrychlejší novelisace tohoto zákona a dožaduje se i dále.

Loňského roku dostalo se staropensistům malého zlepšení zákonem čís. 80. Při projednávání tohoto zákona bylo tehdy ve veřejnosti prohlášeno, že vlastně jen velmi nepatrná část staropensistů něco z toho dostane. Nyní, když tento zákon jest již téměř proveden, všichni uznají, že toto tvrzení bylo naprosto klamné. Tímto zákonem není ovšem pro nás ani zdaleka ještě rozřešena otázka pensí staropensistů. Stojíme na stanovisku, že pense staropensistů musí býti přizpůsobovány pensím novopensistů aspoň postupně. Vláda bude se musiti také vysloviti, jak se zachová k přáním státních zaměstnanců v činné službě. Jsme si vědomi toho, že promyšlená sociální politika jest možná jen tam, kde jsou státní finance v pořádku a kde vzkvétá zemědělství, živnosti, průmysl a obchod. Státní hospodářství jest aktivní. Průmyslu se všeobecně jistě nedaří špatně. Jsme přesvědčeni, že průmysl hravě a lehce unese výdaje, které byly pevně stanoveny novým zákonem o soukromých úřednících a jsme také přesvědčeni, že by průmysl mohl zvýšiti mzdy četným dělníkům, kteří jsou neobyčejně špatně placeni. Musí býti naším neustálým úkolem zlepšovati také stav zemědělství a živnosti, nejen v zájmu těchto obou stavů, nýbrž v zájmu veškerého sociálního zákonodárství. Tu a tam slyšíme, že děláme příliš mnoho sociální politiky. Bylo dokonce žádáno, abychom sociální zákonodárství omezili. Kdo takto mluví, připravuje cestu bolševismu.

Radujeme se, že konečně byl uskutečněn tento zákon, radujeme se, že se naší straně podařilo dosíci toho či onoho malého zlepšení a prohlašuji jménem své strany, že budeme pro tento návrh hlasovati. (Potlesk poslanců něm. strany křesť. sociální.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP