Vážená sněmovno! Tak nemůžeme
rozuměti učení Kristovu, učení
lásky, který hlásal, že dobrodiní
má se konati tak, aby pravice nevěděla, co
činí levice, a naopak. Myslím, že to
je právě úkolem skutečně činorodé
lásky člověka k člověku, lásky
člověčenstva, jestliže upravuje poměry
životní, hospodářské ve společnosti
své tak, aby nebylo oněch osob, kterým by
bylo třeba milosrdenství prokazovati. Nepřejeme
si, aby se opakovaly ony zjevy z velkých měst, kde
na rozích ulic stojí starý sedřený
veterán práce, který prosí o almužnu
ony šťastnější bratry, kteří
mohou ještě pracovati. Žádáme,
aby lidská společnost a stát znaly svoji
povinnost k těm, kteří pracovali ve prospěch
jejich. (Výborně!) Žádáme,
aby přestárlí dělníci měli
zákonný nárok na podporu se strany státu.
(Výborně!)
Ovšem, vážení pánové, tak,
jak myslí hodnotiti vládní návrh člověka
a lidskou práci, si to ovšem my nepředstavujeme.
Nemůžeme se identifikovati s oním ustanovením
§u 2, který vylučuje z podpory starobní
tuláky a osoby práce se štítící.
A aby bylo zřejmo, jak si to tvůrci tohoto navrhovaného
zákona představovali, uvádí důvodová
zpráva k §u 2 tuto definici osob, které se
práce štítí. Praví se tu: Pokud
jde o osoby práce se štítící,
dlužno míti na mysli, že zejména ve venkovských
obcích jsou sem tam starci neschopní sice výdělečné
činnosti, t. j. soustavné práce dostačující
k opatření výživy, ale schopní
konati příležitostné nahodilé
práce, na př. v zájmu obce při nutné
úpravě cest, vodotečí a pod. Soudíme,
že 60 i více let starý člověk
pravděpodobně nebude moci vykonati tak "lehké"
práce, spojené s úpravou cest nebo vodotečí!
Tímto ustanovením však je dána neomezená
možnost různým zástupcům v obcích,
kteří mohou míti k osobě podporované
různé vztahy přátelské i nepřátelské,
aby využily a zneužily tohoto ustanovení v neprospěch
osoby, která se uchází o podporu. Známe
to už z opatření chudinského. A kdo
z praxe ví, jak se chudinské podpory resp. nárok
na chudinské podpory uplatňuje, dá mně
za pravdu, když tvrdím, že je zde hrozivá
odvislost takového starého dělníka
od různých funkcionářů.
My ovšem také zde musíme vytýkat nedostatečnost
co do požitků. Návrh určuje 500 Kč
jako nejvyšší možnou dosažitelnou hranici,
to znamená, že i s těmi příspěvky
obecními tedy v městech velkých přes
50.000 obyvatel - jedna osoba bude míti Kč 1·66
denně. Musíme se ptáti, jestli si to pánové
dobře rozmyslili a uvážili, můžeme-li
nazývati jakýmsi "zaopatřením"
- jak se v oné resoluci přijaté poslaneckou
sněmovnou říká - jestliže někdo
maje Kč 1·66 denně, může z toho
obnosu také žíti? Jsou-li dvě osoby,
snižuje se tento důchod na 600 Kč. Vlastně
tedy se zde určuje, že, když k osobě jedné
přistoupí osoba druhá, tato osoba může
žíti za 100 Kč ročně. A jestliže
obě tyto osoby jsou tak neduživé, že jsou
odkázány na cizí pomoc, přidává
se jim k tomu ještě 400 Kč ročně,
jako by vůbec bylo možno opatřiti si cizí
nějakou osobu, která by pečovala o ty dva
neduživé starce za 400 Kč ročně.
Pan zpravodaj nám vypočetl, jak velký bude
náklad na toto zákonné opatření.
Náklad za první rok bude prý dělat
42,300.000, ale ovšem hned přiznal, že rok od
roku bude se tento náklad zmenšovati a že je
vypočteno, že koncem roku 1935 ve skutečnosti,
prakticky, přestane tento zákon míti jakékoliv
odůvodnění, poněvadž rok 1935
bude třeba toliko částky 8000 Kč,
aby bylo možno vyhověti nárokům z tohoto
zákona vyplývajícím. V prvém
roce bude prý opatřeno tímto zákonem
45.300 osob, r. 1935 již prý jich bude toliko 20.
Za 35 let vyplatil by tedy stát podle těchto výpočtů
380,000.489 Kč. Za jeden rok je to průměrně
10,571.114 Kč. Oba páni referenti prohlásili,
že uznávají nedostatečnost tohoto opatření,
ale prý ohledy finanční nutí je k
tomu, aby nebyly přijímány takové
návrhy, které by zabezpečovaly důchody
lepší. Bylo zde již vzpomenuto toho, že
ne vždy je vládní koalice tak úzkostlivá,
zvláště když jde o to, sleviti určité
povinnosti, které mají dobře situované
osoby vůči státu. Bylo možno beze všeho
cukrovarům dělati určité presenty
milionové, ale bylo také možno, že tato
slavná sněmovna přijala zákon, kterým
se přímo zmocňuje ministerstvo financí,
aby také v ostatních případech, kde
by snad obchodové daně byly s to ohroziti konkurenční
schopnost určitých výrobců, tyto daně
slevilo. Tyto částky ovšem nejdou do malých
milionů, půjdou do desítek, do set milionů,
ale pro staré veterány práce není
ani tolik, aby bylo možno přijmouti návrh,
který byl naším klubem podán a kde jsme
byli jistě neobyčejně skromní, když
jsme navrhovali, aby částka, která by připadla
na osobu, činila 1200 Kč ročně. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Stát bude podle tohoto opatření prý
podporovati asi 95 tisíc osob. Obcím naproti tomu
připadne dále ještě povinnost, aby se
staraly o 100 tisíc osob.
Nový zákon uvaluje nová břemena na
obce. Stará se ponechávají a nová
se přičiňují. Již jednou měli
jsme možnost konstatovati zde tuto snahu, aby se určitá
nová břemena na obce převalovala. To bylo
tehdy, když uzákoněna byla předloha,
podle které obce jsou povinny platiti 1/5
ošetřovacích nákladů ve veřejných
nemocnicích. Pravda, u nás na Moravě znamenalo
to jisté ulehčení obcím, poněvadž
dosud platily obce na Moravě 1/3
ošetřovacích nákladů, ale ve
všech ostatních zemích byly ošetřovací
náklady placeny z veřejných, t. zv. zemských
fondů. Nyní připadla tato břemena
na vrub jednotlivých obcí.
Novým zákonem ukládá se nyní
obcím povinnost k určitým příplatkům:
20% příplatku ve velkých obcích nad
50.000 obyvatelů, 15% v obcích menších
nad 2000 až 50.000 a 10% v obcích nejmenších
do 2000 obyvatelů. Tato částka bude pro obce
činiti asi 5 1/2
mil. Kč podle důvodové zprávy, která
je připojena k novému návrhu. Toto ustanovení
není ničím jiným než zděšeným
úprkem od novely ze 7. února 1919. Tato novela -
t. zv. obecní novela - v §u 20 výslovně
stanovila, že širší svazky samosprávné,
případně státní správa
sama převezme tyto obory dosavadní samosprávy
obecní: 1. věcné náklady na školství
obecní, 2. policii bezpečnostní a polní,
3. policii zdravotní a mravnostní, 4. stavbu a udržování
silnic a konečně 5. správu chudinství
a ústavů dobročinných.
Důvody, pro které tato novela k obecnímu
zřízení byla uzákoněna, jsou
zřejmé a jasné. Jsou tu určité
povinnosti, které obce nemohou dobře snésti,
poněvadž nemají k tomu dosti finančních
prostředků, a pak pochopila správně
státní správa, resp. parlament, že jest
potřeba tyto úkoly vykonávati jednotně
se širšího hlediska, než jest úzký
rámec jednotlivé obce.
Co bylo za těch 10 let provedeno? V některých
význačnějších městech
byla postátněna bezpečnostní policie.
Polní ovšem nikoli. Jak tato bezpečnostní
policie funguje, jak nedostatečně je vyzbrojena,
jest viděti ze stálých snah velkých
obcí, aby doplnily tento aparát bezpečnostní
policie zase svojí vlastní obecní bezpečnostní
policií. V některých význačnějších
obcích byla také postátněna služba
zdravotní. Přes to však veliká břemena
zůstala ještě obcím i nadále.
To byla ona břemena, která zůstala obcím
při převzetí personálu a ostatních
jiných menších úkolů, takže
na př. město Brno z tohoto titulu potřebuje
ročně 1 1/2
mil. Kč. Že ostatní zdravotně policejní
úkoly zůstaly, je zřejmo z příslušných
kvot, které jednotlivé obce musejí na veřejné
zdravotnictví do rozpočtů vkládati.
Na př. město Brno má přes 8 mil. Kč
na zdravotnictví.
Zákon o hospodaření svazků územní
samosprávy omezuje obecní prostředky. Úbytek
na příjmech je neobyčejně značný.
Město Brno na př. ztratilo na obratové dani
7 mil. Kč; daňová základna daně
výdělkové podle II. hlavy klesla s 8 na 4 1/2
mil., úbytek v základně 4 mil. Kč
a při 310% přirážkách znamená
to úbytek na příjmech 10 mil., tedy 17 mil.
Kč celkem.
Město Plzeň vykazuje snížení
daňové základny se 4 na 2 miliony, při
200% přirážek znamená to úbytek
4 mil. Kč. Totéž je u Moravské Ostravy.
Na druhé straně však ukládají
se obcím břemena ještě větší
a další.
Předpokládali jsme, že při provedení
zákona o správní reformě vzpomene
si naše vláda, že existuje ona obecní
novela z r. 1919 a že také při organisaci nových
úřadů správních konečně
dojde výrazu ustanovení, že totiž skutečně
také širší svazky samosprávné,
t. j. nové okresy a zemské útvary, převezmou
ony povinnosti, které dosud měly obce a které
podle obecní novely mají převzíti
širší svazky; v prvé řadě
věcné náklady na školství, dále
pak správ u chudinství a ústavů dobročinných.
Místo toho vidíme, že se v oboru chudinské
péče města neodbřemenila, nýbrž
že se jim přidává ještě
nové břemeno. Důsledek toho je, že předvídavé
obce byly povinny dnes zařaditi určité částky
do svého rozpočtu na příští
rok, poněvadž předpokládaly, že
zákon o státní podpoře osob přestárlých,
jak byl navrhován, bude uzákoněn. Tak město
Brno zařadilo už do rozpočtu z tohoto titulu
370.000 Kč.
A přece naše obce mají také ještě
povinnost k chudinskému opatření. Tuto povinnost
jim nařizuje domovský zákon z 3. prosince
1863 v §§ 1 a 22. Požitky, které jednotlivé
obce na chudinství věnují jednotlivým
chudým občanům, nejsou opulentní,
ale břemena jsou neobyčejně tíživá.
Město Praha na př. má rozpočet na
507 mil. Kč, z toho věnuje na sociální
péči 54 mil. Kč, čili více
než 10%. Město Brno má rozpočet 108
mil., z toho připadá na sociální péči
10 mil., téměř 10%. Že to nejsou pouze
náklady rozpočtené, nýbrž skutečně
spotřebované, je viděti z uzávěrky
- z hospodářských výsledků
- u města Brna na rok 1927, kde z 97 mil. bylo věnováno
na sociální péči 9 mil. Kč.
Praha podporuje celkem 6216 osob chudinskými podporami.
Náklad činí ročně 4,104.000
Kč, takže přijde průměrně
na jednu osobu 660 Kč ročně. Brno podporuje
3650 osob, náklad činí 1,852.000, průměrně
na jednu osobu připadá 508 Kč. Ovšem
že jsou v tom zahrnuty osoby dospělé i děti,
a vezmeme-li podle výpočtů, které
jsou v důvodové zprávě, za prokázáno,
že 45% podporovaných osob jsou osoby přes 60
let staré, vidíme, jak obrovské částky
věnují zde obě města právě
na tyto osoby přestárlé. V dalším
uvidíme, že právě tyto osoby budou naprosto
vyloučeny z jakéhokoliv dobrodiní podle nového
zákona.
Kromě chudinské podpory na hotovosti jsou jiné
dávky naturální, které obce poskytují
dotčeným zchudlým osobám,takže
chudinské opatření v Praze je celkem o 160
Kč a v Brně o 170 Kč větší
než navrhované opatření z titulu nového
zákona.
Nemůžeme zde tedy mluviti o tom, že by tu šlo
skutečně o "zaopatření osob",
nýbrž jde o jistý druh opatření
chudinského. Nejhroznější ustanovení
tohoto zákona je však v §u 3, kde ve třetím
odstavci se říká: "Jakékoliv
zaopatření, jehož se žadateli dostává
ať na penězích či na dávkách
naturálních, pokud spočívá
na právním titulu, započítá
se na starobní podporu státní".
A to je, pánové, právě totéž,
co bylo v onom zákoně původně navrhovaném.
Všechno to, co dostávají podporované
osoby z jakéhokoliv titulu t. zv. právního
- a je to nejextensivnější výklad, který
je vůbec možný, že totiž veškeré
nároky, které ze zákona plynou, aniž
by byly individuálně určeny, spadají
pod tento právní pojem - všechny tyto kvoty
jdou na účet nové podpory státní.
A nejen to, také ony povinnosti alimentační,
které plynou z ustanovení občanského
zákona, který v §§ 91, 141, 142, 154 a
166 ustanovuje alimentační povinnost ascendentů
vůči descendentům a descendentů vůči
ascendentům, manžela vůči manželce
a konečně v dědickém právu
také některých osob podědivších,
připadají na účet státní
podpory a budou od té státní podpory odpočítány.
Subsidiárnost tohoto zákona je zvláště
ještě vyznačena v důvodové zprávě,
aby bylo zřejmo a jasno, že všechno to, co na
jiných podporách osoba, domáhající
se podpory státní, pobírá, bude jí
odpočítáno. Aby to bylo vyvrcholeno, ustanovuje
§ 8: "Dostával-li někdo státní
starobní podporu neprávem vzhledem ke konkurenci
se zaopatřením uvedeným v § 3, odst.
3., přechází nárok podporovaného
na takové zaopatření na stát až
do výše přeplatku."
Je to stejné ustanovení, na jehož základě
se vymáhají přeplatky i u válečných
poškozenců. (Souhlas čsl. nár. socialistických
poslanců.) A my víme, co to znamená,
jestliže válečný poškozenec vědomě
nebo nevědomě pobírá neoprávněně
po nějakou dobu svůj důchod, svou rentu,
a pak je na něm žádáno, aby v určité
krátké době tuto kvotu zase vrátil.
A dnes i ten chudý člověk, žebrák,
který jest odkázán na chudinskou podporu
nebo alimentační podporu a pobírá
podporu státní, bude povinen ji vrátiti,
a stát se zabezpečuje, že právní
nárok, který mu vzniká vůči
těmto osobám, přechází na stát.
Tak se může státi, že stát si bude
vymáhati na těchto osobách k alimentaci povinných
kvoty, které dosud platily podporovanému; mezi tím
časem ovšem může tento podporovaný
zemříti, poněvadž nebude dostávati
žádné kvoty vůbec.
Máme za to, že výpočet, že by stát
věnoval první rok na tyto podpory 94 mil. Kč,
není správný a že ve skutečnosti
nebude této částky dosaženo. Mám
zde statistiku, ovšem z r. 1921, ale tato statistika není
pranic starší nežli statistika důvodové
zprávy, poněvadž ta je také z r. 1921.
Tam je vypočítáno, že 12 větších
měst věnuje na chudinskou péči 8,499.600
Kč. Počítáme-li zase těch 45%
osob starých přes 60 let, vidíme, že
jenom v těch 12 obcích budou dostávati osoby
přes 60 let staré přes 4 miliony Kč.
To znamená, že již jenom z těch 12 měst
nutno 4 miliony Kč odpočísti z nákladu
státního, poněvadž tyto 4 miliony nepůjdou
z pokladny státní. A co je to těch 12 měst
oproti 15.405 obcím, které jsou u nás v Československé
republice? A všecky kvoty, které tyto obce platí
na chudinských podporách, ať na hotovosti nebo
v naturaliích, budou odepsány od příspěvku
státního.
Máme za to, že ani příslušníci
koalovaných stran neznali dobře obsahu tohoto návrhu.
Jinak si nemůžeme vysvětliti, že p. posl.
dr Matoušek v "Národě" informoval
veřejnost takto o požitcích, které se
chystají pro přestárlé: "Podle
§ 3 osnovy činí podpora starobní pro
osobu 500 Kč ročně. Poskytuje-li se podpora
2 žadatelům, žijícím ve společné
domácnosti, snižuje se podpora pro každého
na 300 Kč.
Podle § 4 osnovy poskytuje k této státní
podpoře obec bydliště podporovaného
500 event. 300 Kč ročně s těmito příplatky:
obec, mající více než 50.000 obyvatelů,
připlácí k tomu 20%; obec, mající
více než 2.000 obyvatelů, připlácí
k tomu 15%; obec, mající nejvýše 2.000
obyvatelů, připlácí 10%."
To je totéž, co vlastně obsahoval náš
návrh. Když to vypočtete, znamená to,
že nepřipadá na jednu osobu, jak je zřejmo
podle zákona, 600 Kč i s těmi příplatky,
nýbrž 1.100 až 1.200 Kč. My bychom si
jenom přáli, aby nejenom stoupenci p. dr Matouška,
nýbrž i stoupenci vládní koalice vůbec
dokázali, že se mýlí strany, které
předkládají tento návrh zákona
a že se nemýlil p. dr Matoušek, a aby
spolu s námi hlasovali pro návrh, který právě
bere za svůj toto mínění p. dr Matouška.
(Posl. Prášek: Ovšem jenom v novinách,
ne v praxi!) Ano.
Vládní koalice musí náležitým
způsobem hájiti také čest tohoto parlamentu.
Ten parlament musí přece ukázati, že
dovede posuzovati také potřeby člověka
s hlediska dneška. Je třeba, aby se ukázalo,
že tento parlament má také ještě
lidskou čest, a že dovede obhájiti lidskou
důstojnost a nalézti správný výraz
pro tuto důstojnost lidskou.
Ovšem, mluví se mnoho o krisi parlamentarismu s poukazem
na Italii, Španělsko, SHS, Polsko a popírá
se, že by tato krise parlamentarismu byla, ale myslím,
že málokdo bude moci popříti krisi tohoto
parlamentu. Nejsou to jenom oposiční poslanci,
kteří vytýkali, že parlament a vláda,
která přece je vládou parlamentní,
nehájí dosti autority tohoto parlamentu, ale byli
také poslanci vládní. Vzpomínám,
že již 3. května 1927 stěžoval si
p. posl. Marcha, jak se poslancům ztěžuje
vykonávání jejich povinností. Řekl,
že poslanci mohou trojím způsobem vykonávati
své povinnosti: tím že intervenují a
jsou prý při intervencích obyčejně
neradi viděni, nebo tím, že s parlamentní
tribuny řeční, a to prý je někdo
buď poslouchá nebo neposlouchá - já
myslím, že to druhé bylo správnější,
neboť jsme neviděli, že by nás někdo
poslouchal, i když vytýkáme určité
nedostatky zákonu - a konečně řekl
kol. Marcha, že prý také není
dostatek úcty k interpelačnímu právu
poslanců. Nedávno pan kol. Bechyně vytýkal
nedostatečnou režii, dlouhé, únavné
schůze, které jsou s to, aby zploštily jednání
v parlamentě. Nedávno také kol. Bergmann
vytýkal, že už dva roky se mu neodpovědělo
na interpelace. Já sám musím uvésti,
že 24. ledna 1928 podal jsem s ostatními klubovními
poslanci tři interpelace, týkající
se poměrů v tatranských lázních.
První byla o drahotních poměrech tamže,
druhá o kontrole státních lázní
a třetí o pronájmu restaurace na Štrbském
plese. Do dnešního dne nebyly interpelace zodpověděny,
ačkoliv jejich obsah je toho druhu, že by právě
pan ministr veřejného zdravotnictví měl
považovati za svou povinnost vyvrátiti jejich obsah
a my bychom byli rádi v zájmu dobré pověsti
státu i ministerstva veřejného zdravotnictví,
kdyby nám mohlo býti vyvráceno, co je uvedeno
v dotčených interpelacích.
Dnes už vidíme, že to bude těžké,
poněvadž zatím dospěly poměry
tak daleko, že důsledky výtek, které
jsme v interpelacích uvedli, se už projevují.
Pranic nevadí, že § 68 zákona z 15. dubna
1920, č. 325 o jednacím řádu posl.
sněmovny stanoví, že do dvou měsíců
má býti poslancům podávajícím
interpelace podána veřejně zpráva
ve sněmovně, anebo že mají býti
udány důvody, proč odpověď se
odpírá. Je přece jen zapotřebí,
aby vláda a ovšem také ti, kteří
jsou povinni vykonávati určité administrativní
funkce, respektovali v prvé řadě ustanovení
zákona a respektovali také tento parlament. (Potlesk
poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Je lhostejno, jde-li o "napoleonského" člověka,
který si myslí, že má napoleonské
sklony a napoleonský rozhled. Přáli bychom
si, aby právě tu napoleonskost své povahy
projevil tím, že dovede také respektovati zákony,
které odhlasovala tato sněmovna. (Tak jest!)
Ke konci dovoluji si poukázati ještě na jednu
anomalii v tomto zákoně. Je to v §u 1, který
praví:
"Československým státním příslušníkům,
kteří dne 1. července 1926 dosáhli
nebo překročili 60. rok svého věku
a kteří by povahou svého životního
povolání byli účastni pojištění
pro případ invalidity a stáří
podle zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
nebo pojištění podle zákona ze dne 10.
června 1925, č. 148 Sb. z. a n., o pojištění
osob samostatně hospodařících... "
a t. d.
Je zde zřejmo, že se tu anticipuje vlastně
platnost zákona, jehož platnost dosud nepočala.
Známe důvody a chápeme, proč najednou
uznává vládní koalice zákon
o sociálním pojištění osob samostatně
výdělečně činných, ale
my bychom si přáli, aby tato vládní
koalice také domyslila, že není přece
možno dávati do zákona anomalii toho rázu,
že vzniká nárok z tohoto zákona osobám,
které by byly pojištěny podle zákona,
jehož platnost dosud nenastala.
Nyní dovolte, slavná sněmovno, abych shrnul:
Prohlašujeme, že předkládaný nám
návrh zákona jest nedostatečný, je
to toliko první splátka na dluh, který má
stát oproti starým dělníkům.
Navrhujeme změny a žádáme všechny
lidi dobré vůle bez rozdílu, aby hlasovali
pro zlepšovací změny. Prohlašujeme ovšem,
že tím ještě není dobudován
celý systém sociálního pojištění
dělnického. I když musíme prohlásiti,
že se budeme domáhati při nejbližší
příležitosti zlepšení tohoto zákona,
prohlašujeme, že je zapotřebí, aby budova
sociálního pojištění dělnického
byla ještě dále dobudována náležitým,
vyhovujícím zákonem o pojištění
proti nezaměstnanosti. (Potlesk poslanců čsl.
strany nár. socialistické.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Johanis.
Uděluji mu slovo.
Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Zpráva
výboru sociálně-politického a rozpočtového
o vládním návrhu o státních
podporách starobních dá se kritisovati s
mnoha hledisek. Se stanoviska sociálně-politického
vítám, ať již osnova je jakákoli,
že vůbec přicházíme k jejímu
projednávání, neboť má ráz
nejen sociálně-politický, ale především
lidský a do budoucnosti zaručí chudákovi,
který dovršil 65 let, jakous takous almužnu anebo
podporu, ať se těch ročních 500 Kč,
o kterých se mluví v osnově, jmenuje jakkoli.
Naše strana reklamovala osnovu zákona o státních
starobních podporách mnohokráte. Již
v bývalém Rakousku po podání Beckovy
osnovy o pojištění invalidním a starobním
to bylo po 3. listopadu 1908 - se uznávalo, že nelze
přejíti osoby staré, které pro vysoký
věk již tehdy byly vylučovány v osnově
Beckově z invalidního a starobního pojištění.
Ani Beckova a později Bienerthova osnova neřešily
pojištění starých lidí, a my
jsme tento stav, jak byla tato otázka řešena
ve dvou rakouských osnovách, převzali. Ale
kdykoli jsme v Československu jednali o pojištění
zaměstnanců, vždy jsme zdůrazňovali,
ať to bylo v prvním revolučním Národním
shromáždění nebo při jednání
o zákonu č. 221, že nelze přejíti
osoby staré, které pro vysoký věk
nebudou do pojištění pojaty. Pan zpravodaj
zde řekl, že o starých se více mluví,
avšak méně skutky pro ně jedná.
Mohu jen souhlasiti s názorem p. kol. Malíka
jako zpravodaje, ale bylo by zajímavé, kdyby
p. zpravodaj nám mohl říci, proč k
tomuto názoru přichází, proč
se o opatření pro staré lidi dosud více
mluvilo a málo konalo. Pan zpravodaj měl říci,
že právě nynější režim
zavinil pozdní podání osnovy. Nechci zabíhati
příliš daleko, poněvadž se chci
dotknouti ještě jiného důležitého
problému, který dnes souvisí zejména
s finanční krisí nemocenských pojišťoven.
Ale pan zpravodaj ví, že urychlené předložení
osnovy zákona pro přestárlé bylo zejména
nynějším režimem několikráte
slíbeno, ale že slib splněn nebyl. Vláda
navrhla v osnově, aby působnost zákona stanovena
byla se zpětnou platností od 1. ledna 1929. Ale
již v bývalé koaliční vládě
- ne rudozelené, nýbrž ve vládě
Švehlově - když byla podána osnova zákona,
kterou dnes jmenujeme zákonem č. 221, bylo ujednáno,
že současně s platností zákona
pro aktivní zaměstnance bude také uzákoněna
osnova zákona pro přestárlé a že
vejde v platnost současně se zákonem č.
221/24, což mělo býti 1. července 1926.
Projednáváme-li tedy osnovu teprve dnes, je přece
jen nutno hledati vinníka tohoto opoždění.
Pan kolega zpravodaj odvolával se zde na to, že se
o přestárlých více mluvilo než
jednalo, ale měl také říci, kdo je
tím vinníkem. Je známo, že zejména
naše strana urgovala nesčetněkráte tuto
osnovu zákona. Odvolávám se v té příčině
na urgenci naši a národních socialistů
a zejména na odpověď, kterou dostal kol. Tučný
od pana ministra soc. péče počátkem
února r. 1928, v níž se nám tehdy řeklo,
že osnova je v tak zv. připomínkovém
řízení a že bude co nejdříve
podána. Ale tato osnova, jejíž připomínkové
řízení nám bylo hlášeno
v měsíci únoru 1928, byla posl. sněmovně
předložena teprve těsně před
koncem roku 1928.
Je nutno konstatovati, že osnova je ubohá v meritu.
Někteří řečníci již
to zde vytkli a vrátí se k tomu snad ještě
všichni ti, kteří se ještě této
debaty zúčastní. Ale když už mluvím
o vývoji této otázky, musím přece
jen vytknouti, že osnova přichází příliš
pozdě a že podle našeho názoru almužna,
podávaná vládní osnovou, měla
již dávno býti přestárlým
poskytována. Ostatně vrátím se ještě
k té věci, zda je oportunní a praktické,
že vláda se brání zvýšiti
podporu nad obnos Kč 500 -.
Chtěl bych však osnově vytknouti některé
podstatné vady. Kdykoli šlo o otázku, aby stát
z veřejných prostředků něco
poskytl a pan zpravodaj správně se odvolával
na zákony, které zaručují dotaci určitých
fondů, jako na př. zákon o zřízení
fondu na opatření umělých hnojiv,
o dani z obratu atd. - vždy se předpokládalo,
že osnova zákona o přestárlých
nebude se týkati jen osob, které nebyly pojaty do
pojištění invalidního pro vysoký
věk, tedy jenom dělníků, kdežto
dnes vidíme ze zprávy výborové, že
zákon má se týkati jen bývalých
dělníků. Když tedy osnova zákona
přímo říká, že na podporu
mají nárok státní příslušníci,
kteří 1. července 1926 dosáhli nebo
překročili 60. rok svého věku, a kteří
by jinak povahou svého životního povolání
byli účastni pojištění pro případ
nemoci, invalidity a stáří, nebo pojištění
podle zákona z 10. června 1925, totiž o pojištění
osob samostatně hospodařících, vidíme,
že zákon se má vztahovati na užší
okruh osob, a že nebude spravedlivý ke všem osobám,
pomoci potřebným. Dostane-li tuto podporu dělník,
který překročil 65. rok věku, jak
k tomu přijde na příklad stará domkářka,
která nemá žádného výměnku,
neb vdova po dělníku, že je bude zákon
vylučovati? Což se to dá hájiti? Jistě
mělo se více přihlížeti k lidským
důvodům, když už se nechtěl zákon
chápati se stanoviska spravedlnosti. Jest jistě
krajně nespravedlivé ustanovení, že
chudák, který žije na venkově a nebyl
by býval pojištěn 1. července 1926,
je vylučován z možnosti získání
podpory. Křiklavě nespravedlivý je však
závěr tohoto paragrafu, v němž se říká:
"Na tyto podpory není právního nároku."
To je rarita v Československu, že děláme
zákon o podpoře přestárlých,
který však v §u 1 v závěru říká:
právního nároku na tuto podporu nebude. Proto
se musíme ptáti, když zákony projednáváme,
pro koho budou platiti a pro koho ne. Když z důvodů
nesprávných úřad zamítne žádost
uchazeče, nemá míti tento vůbec možnost
domáhati se spravedlivého rozhodnutí jiného.
Teď k výši podpory. Dámy a pánové,
kol. Riedl zde již vypočetl, kolik takový
stařec neb stařena dostane denně. Ovšem
on již počítá s příspěvkem,
který má obec ve smyslu §u 4 podporovanému
poskytnouti. Ve výboru jsme již dokazovali podrobně,
jak těžko budou moci obce tento úkol plniti.
Musíme si býti vědomi, že chudá
obec je dnes již podle zákona čís. 77
se svými příjmy tak zešněrována,
že musí šetřiti na všem možném.
Jsou jí dokonce diktovány dávky, kterými
se zdražují životní potřeby obyvatelstva.
Jak mají obce sehnati příspěvky přestárlým,
to zákon neřeší. Tázali jsme
se v sociálně-politickém výboru, jak
tento problém bude řešen, zdali okresní
úřad bude nutiti obec, aby zvyšovala staré
nebo zaváděla nové dávky. Na to se
nám nedostalo odpovědi. Což je to možné
a populární, aby se obec nutila k zvyšování
dávek, nebo zavádění nových
dávek, aby mohla dostáti povinnosti podle §u
4 projednávané osnovy?
Když jsme ve výboru tento dotaz učinili, zástupcové
vlády na tuto otázku vůbec neodpověděli,
poněvadž jest jim jedno, jak to v obcích skončí,
jsou-li přirážky limitovány. Proto musíme
vytknouti osnově, že po této stránce
je naprosto nedbalá.