Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Dříve než se budu ve svých vývodech
zabývati vládním návrhem tisk 1897,
mám čest jménem a na rozkaz parlamentního
klubu německé národní strany učiniti
toto prohlášení:
Dne 4. března jest desáté výročí
dne hrůzy a smutku pro nás, sudetské Němce.
Na den 4. března 1919 bylo do Vídně svoláno
ústavodárné shromáždění
Německo-Rakouské republiky. V této době
nebyly hranice [Další slova byla usnesením
předsednictva posl. sněmovny ze dne 28. února
1929, podle § 9, lit. m) jedn. řádu
vyloučena z těsnopisecké zprávy.]
určeny ani mírem ani jiným mezinárodním
činem. Přes to, že dne 29. října
1918 německo-čeští a sudetští
poslanci do říšské rady, zvolení
podle všeobecného volebního práva, prohlásili
pohraniční území Čech, Moravy
a Slezska, tvořící jednolité jazykové
území, ze svobodné vůle lidu za součást
nově utvořené republiky Německo-Rakouské,
překazili Češi [Další slova
byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 28. února 1929, podle §u 9, lit. m)
jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy.] volbu do vídeňského ústavodárného
Národního shromáždění.
Na znamení protestu [Další slova byla usnesením
předsednictva posl. sněmovny ze dne 28. února
1929, podle §u 9, lit. m) jedn. řádu
vyloučena z těsnopisecké zprávy.]
chtěli sudetští Němci ještě
jednou slavnostně před celým světem
významně projeviti svou příslušnost
k německo-rakouskému státu a tím k
celé německé vlasti a uspořádali
ve všech městech sudetsko-německých
zemí dne 4. března 1919 velké projevy pro
právo sebeurčení sudetských Němců.
Pražské vládě byly tyto ohlášené
schůze lidu nanejvýš nemilé, poněvadž
v této době dr Beneš a dr Kramář
se štábem úředníků
v západních zemích a v pařížských
předměstích za pomoci [Další
slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 28. února 1929 podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy.] memoiru III měli vykonati důležitou
předběžnou práci pro mírové
konference. Proto byl z Prahy vydán rozkaz českým
posádkám v německých městech,
aby takové schůze zakázaly a všemi prostředky
znemožnily, a k tomuto účelu dostala tak zvaná
česká vojska hojně nábojů.
[Další slova byla usnesením předsednictva
poslanecké sněmovny ze dne 28. února 1929
podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena
z těsnopisecké zprávy.] A když se
přes české hrozby nedalo německé
obyvatelstvo zastrašiti a ohromné zástupy lidu,
příslušníků všech stran
a tříd, neozbrojeného lidu dne 4. března
1919 proudily na shromáždění, tu se
začalo [Další slova byla usnesením
předsednictva posl. sněmovny ze dne 28. února
1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu
vyloučena z těsnopisecké zprávy.]
strojními puškami stříleti na Němce.
57 mrtvých, z nichž bylo 16 nezletilých a dětí,
zůstalo na místě. Zápas bezprávných
lidí o právo sebeurčení a nezávislost
vyžádal si strašných obětí.
Hostinné, Ústí nad Labem, Cheb, Kadaň,
Stříbro, Karlovy Vary a Šternberk na Moravě
truchlily po svých nejlepších rodácích.
Při této příležitosti vzpomínáme
také na německé krvavé svědky,
kteří před 4. březnem 1919 a po něm
násilně byli zbaveni života. V Louce-Horním
Litvínově, v Hoštce u Litoměřic,
v Mostě, v Moravské Třebové, v Kaplicích
při obsazování postupujícím
českým vojskem, ve Znojmě při rozpuštění
německé schůze, v Bratislavě při
rozehnání sociálně-demokratické
schůze českými legionáři, v
Bruntále při rozpuštění všeobecné
německé schůze lidu, v Oblekovicích
u Znojma útokem vojenské hlídky, v Plzni
při příjezdu presidenta Masaryka,
v Pohořelicích (na jižní Moravě)
[Další slova byla usnesením předsednictva
posl. sněmovny ze dne 28. února 1929 podle §u
9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy.] na schůzi německých sedláků,
v Litoměřicích a Jihlavě [Další
slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 28. února 1929 podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy.] na německé slavnosti slunovratu,
v Cukmantlu při nuceném povolávání
německých nováčků, v Aši
při zboření pomníku císaře
Josefa, [Další slova byla usnesením předsednictva
posl. sněmovny ze dne 23. února 1929 podle §u
9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy.] v Ústí nad Labem při
rozpuštění německé protestní
schůze proti přehmatům českých
legionářů, v Kraslicích při
odporu německého obyvatelstva proti mobilisaci a
v Bruntále při svržení pomníku
císaře Josefa [Další slova byla usnesením
předsednictva posl. sněmovny ze dne 28. února
1929 podle §u 9. lit. m) jedn. řádu
vyloučena z těsnopisecké zprávy.]
117 německých smrtelných obětí
stojí u kolébky tohoto státu. Těžce
raněných, mrzáků, vdov a sirotků,
rodičů a sourozenců, kteří
byli zbaveni jejich opory, čítáme na sta.
Pražská vláda jsouc si vědoma své
viny, slíbila sice, že aspoň hmotnou podporou
zmírní bídu žijících obětí,
ale do dneška svého slova nesplnila. [Další
slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 28. února 1929 podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy.] Nikoliv navždy nemůže býti
přirozené a živoucí právo národního
kmene na sebeurčení a na svobodu [Další
slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 28. února 1929 podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy.] pohřbeno. My, sudetští
Němci, doufáme s celým svým národem
v Evropě ve vítězství našeho
práva [Další slova byla usnesením
předsednictva posl. sněmovny ze dne 28. února
1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu
vyloučena z těsnopisecké zprávy.]
(Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Nyní chci se stručně zabývati projednávaným
vládním návrhem tisk 1897 o státních
starobních podporách. Od té doby, co má
Československá republika zákon o sociálním
pojištění, považovaly všechny vlády
za svou povinnost vzíti do svého programu také
starobní podporu ze státních peněz
oněch osob, které, jsouce dne 1. července
1926 starší než 60 let, nemohly se pro své
stáří účastniti starobního
a invalidního pojištění. Tyto sliby
měly býti splněny vládním návrhem
tisk 279 z května 1926. Ale když vláda poznala,
že se její návrh odsuzuje jako pokus s nedostatečnými
prostředky, vzala svůj návrh zase zpět
a vůbec nic v této otázce nedělala.
Se souverenním opovržením přešla
přes iniciativní návrhy tisk 300 a 478 k
dennímu pořadu, až se konečně
ministru sociální péče a zástupci
předsedy vlády Šrámkovi v listopadu
1928 milostivě uráčilo předložiti
poslanecké sněmovně tento vládní
návrh k projednání.
Zklamání ovšem nemohlo býti větší.
Způsob, jakým tento zákon zachází
s veterány práce, jest zřejmý výsměch
každého pracujícího člověka
v tomto státě. Plným právem bude tento
zákon pro své účinky označován
jednou jako žebrácký zákon. Hned v §u
1 se oznamuje veteránům práce, že teprve
po dovršení 65. roku věku mohou dostati starobní
podporu, ale že právního nároku na takovou
státní podporu vůbec není. Kromě
toho však ještě i § 2 kromě opilců
a tuláků vylučuje ještě tak zvané
osoby práce se štítící od možnosti
dostati takovou ohromnou pensi. Je-li již povážlivé
uváděti v zákoně pojem osoby práce
se štítící a neopsati při tom
podrobně rozsah a obsah tohoto pojmu, jest přímo
směšné u lidí, kteří pracovali
do svého 65. roku věku, vůbec mluviti o štítivosti
práce. (Výkřiky na levici.) Ale můžeme
býti skálopevně přesvědčeni,
že se v Československé republice některému,
četnictvem přiměřeně podporovanému
okresnímu hejtmanu již podaří zjistiti
štítivost práce u lidí, kteří
si prací svých rukou vydělávali svůj
vezdejší chléb až do 65. roku věku.
Neboť od té doby, co Pán Bůh s pomocí
zdejší vládní většiny nám
nadělil zákon o správní reformě,
dovede každý okresní hejtman vše a provede
každý umělecký kousek.
§§ 3 a 4 podávají nám vysvětlení
o výši starobní podpory, kterou stát
a obec bydliště spolu poskytují člověku
k práci neschopnému ve stáří
65 let. Takový veterán práce dostane úhrnem
v obcích majících více než 50.000
obyvatelů denně 1·67 Kč, v obcích
od 2000 do 50.000 obyvatelů 1·59 Kč denně
a v obcích majících méně než
2000 obyvatelů denně 1·53 Kč. Srovnejme
tyto částky s ročními průměrnými
cenami nejdůležitějších potravin.
1 kg mouky na vaření stojí 2·90 Kč,
1 kg mouky na pečivo 3·30 Kč, 1 kg bramborů
60 h, 1 kg soli 2 Kč, 1 vejce 70 h až 1·20 Kč,
1 kg kávy 36 Kč, 1 litr mléka 1·80 Kč.
O cenách šatstva a obuvi lépe se v této
souvislosti ani nezmiňovati. Neměli bychom vůbec
připojiti ani slovo kritiky, neboť každá
kritika jen zeslabuje strašnou řeč číslic.
Stát dává takovému veteránu
práce ročně nejvýše 500 Kč
a domnívá se, že s tím člověk
může vystačiti. Ale týž stát
vypočítává ve státních
rozpočtech a ve státních účetních
uzávěrkách útraty vydržování
vojenského nebo četnického psa na 1200 Kč
ročně. (Výkřiky.) Nedosti na
tom, pánové! Když dvě osoby, které
dostávají takovou starobní podporu, žijí
ve společné domácnosti, snižuje jim
stát ještě zákonem starobní podporu,
neboť pak dostává každá osoba v
obcích majících více než 50.000
obyvatelů jen 1 Kč denně, v obcích
od 2000 do 50.000 obyvatelů jen 95 h denně, a v
obcích majících méně než
2000 obyvatelů jen 91 h denně. Takové peníze
troufají si za dnešních drahotních poměrů
nabídnouti pracujícím lidem. Ba ještě
více. Aby dostal takový dar z milosti, nesmí
žadatel míti vůbec nic, nesmí odnikud
dostávati nějakou starobní podporu. Dostává-li
odněkud nějakou podporu ať na penězích
nebo na naturálních dávkách podle
nějakého právního titulu, sráží
se mu přiměřená hodnota ze státní
podpory. Zákon tedy výslovně prohlašuje,
že výše zmíněné částky
činící průměrně 1·50
Kč nebo 95 h denně mohou ještě býti
sníženy. Musíme přímo žasnouti,
že tito přestárlí nebudou ještě
musiti platiti daně.
Ostatní ustanovení zákona obsahují
již jen šikany pro osoby, které takovou starobní
podporu dostávají, ba dokonce směšné
ustanovení, že někdo, kdo neprávem dostával
starobní podporu, musí ji ještě vrátiti.
A tento zákon po 4 léta slibovala svým občanům
vláda konsolidovaného státu Čechů.
Staré přísloví praví: "bis
dat, qui cito dat", dvakrát dává, kdo
rychle dává. Užijeme-li ho na naše poměry,
má toto přísloví opačný
smysl: Česká vláda dává pomalu,
velmi pomalu, ale zato stále méně a méně.
Ale jak musíme žasnouti, čteme-li hned v úvodu
důvodové zprávy, že vláda touto
starobní podporou béře na sebe nejzazší
výměru právě ještě snesitelného
finančního zatížení; více
prý by poskytnouti nemohla, poněvadž by byla
ohrožena rovnováha státního rozpočtu.
Zdá se, že se tato výmluva stává
nyní stálou součástí vládní
sbírky frází. Ministr Engliš odhalil,
že péče o válečné poškozence
ohrožuje rovnováhu státního rozpočtu,
a proto musí býti postupně zrušena.
Platy státních zaměstnanců a učitelů
nemohou býti přizpůsobeny nynějším
drahotním poměrům, srovnání
všech pensistů nelze provésti, poněvadž
by úhrada ohrožovala rovnováhu státního
rozpočtu. A nyní se předkládá
zákon o starobních podporách, jenž svými
směšně nízkými částkami
jest přímo paškvilem sociální
politiky. A tyto pokusy s nedostatečnými prostředky
se zase odůvodňují zřetelem na rovnováhu
rozpočtu. Jest to jistě velice smutné s finančními
základy státu, když každý výdaj
ohrožuje státní rozpočet a otřese
jím.
A při všem tom nelze výpočty vlády
o očekávaném finančním zatížení
státními podporami považovati za úplně
věrohodné. Vláda přece sama nevěří,
že zatížení poskytováním
starobních podpor 65letým dělníkům
podle předloženého návrhu zákona
bude skutečně trvati 35 let. Přirozená
úmrtnost, podporovaná mizerným zaopatřením
podle tohoto zákona, musí způsobiti, že
v 10 nebo 12 letech ani jediný z těch, kdož
nyní potřebují podpory a mají na ni
právo, nebude na živu. Jest tedy úplně
vyloučeno, že částka rozpočtená
na 35 let mohla by skutečně dosáhnouti výše
380 milionů Kč. Ale i kdyby částka
380 milionů Kč za 35 let byla správná,
jaký význam to může míti pro
rozpočet, ve kterém se denně vyhazuje více
než 5 milionů Kč na bezúčelný
militarismus, ve kterém se cukerním baronům
vracejí miliony na daních, ve kterém se miliony
podporuje zahraniční propaganda a ministrům
a zahraničním zastupitelstvům se povolují
miliony na representační účely?
Jistě nikdo v této sněmovně nemůže
prohlásiti, že by souhlasil s takovou činností
sociální péče. Jelikož vládní
většina jako obyčejně zamítne
všechny pozměňovací návrhy, jelikož
v této sněmovně jest marný každý
pokus dostati do návrhu zákona sebemenší
zlepšení, bude německá národní
strana hlasovati proti tomuto návrhu zákona. (Potlesk
poslanců něm. strany národní.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Schubert. Dávám mu slovo.
Posl. Schubert (německy): Slavná sněmovno!
Máme před sebou třetí osnovu zákona,
podle něhož všechny osoby, které 1. července
1926 dosáhly 60 roků věku anebo jej překročily,
dostanou s 65. rokem věku důchod, jestliže
podle svého povolání by podléhaly
zákonu o dělnickém sociálním
pojištění z 9. října 1924 nebo
zákonu o sociálním pojištění
pro samostatně hospodařící z 10. června
1925 a jestliže jsou bez práce a nemajetní.
Zákon bude se proto týkati nejenom zestárlých
osob z kruhů dělnických, nýbrž
i osob samostatně výdělečně
činných. To jest předností zákona,
vyhovuje všem stavům, také našim vrstvám
občanským. Nový zákon, nabude-li platnosti,
nezasáhne tak hluboce a těžce do hospodářského
života, poněvadž tu jsou pro něj již
peněžní fondy z doby minulé a poněvadž
je takřka zákonem léty odumírajícím,
zanikajícím, končícím, který
nestupňuje jako zákony druhé rok od roku
břemen do nekonečna, nýbrž vede k jejich
snižování, poněvadž mezi těmito
přestárlými lidmi provádí smrt
svoji rychlou, nelítostnou a těžkou žeň.
Dnem 1. ledna 1929 by činil počet podporovaných
160.000. Náklad státu v 10ti letech klesne z 42
milionů na ročních 16 milionů a zanikne
jako každý výdaj státní a obecní
konečně úplně, poněvadž
příští generace bude již bez výjimky
pojata do sociálního pojištění.
Čechy, Morava, Slovensko a Podkarpatská Rus mají
podle šetření poměry tak různé,
které opravdu působí zcela zvláštně,
a tak právem ukazují, jak máme i v sociálním
a kulturním směru území právě
tak zaostalá, jaká mělo staré Rakousko
ve svých územích v Bosně a jinde.
Mezi 1000 obyvateli mají Čechy 17 chudých
podporovaných osob, Morava 15, Slovensko 4 a Podkarpatská
Rus 1. V Čechách má, bohužel, rekord
župa karlovarská s 21·3 osobami na 1000 obyvatel,
župa plzeňská s 20·4 osobami stojí
na třetím místě, budějovická
na čtvrtém, tedy župy, které, pokud
jde o venkovské obyvatelstvo, nesnesou srovnání
s bohatými kraji ve vnitrozemí. Státní
podpora jistě vyhoví podporovaným obcím
těchto a jiných žup, když budou i v obecních
úřadovnách podávány návrhy
charakterně a humánně, avšak také
přísně podle skutečnosti, neboť
tyto podpory, které dosud ponejvíce musily poskytovati
obce samy, jsou nyní přenášeny částečně
i na stát. Obecní příspěvky
jsou v celém státě vypočteny na 5.5
milionů a naproti nim stojí příděl
státní 42,300.000 v prvém roce, takže
stát, který dosud nedával obcím ani
haléře, přispěje jim napoprvé
tímto 42 milionovým příspěvkem.
Není to částka nesmírná, ale
jest to přece něco, co možno považovati,
mohu-li to říci, za první dávku. Celkem
přispěje stát až do zániku zákona
obcím asi 400 miliony. Kromě toho činí
obecní podpory, odečte-li se jeden a půl
milionu, které platí velké obce přes
50.000 obyvatel, v celé říši pouze 4
miliony. Striktně a rozhodně odmítli jsme
předem přání z mnoha občanských
stran projevená, aby obce byly přinuceny vzhledem
k smutným financím obecním, k větším
příspěvkům. Příspěvky
obecní jsou odstupňovány podle počtu
obyvatelstva, a to jest spravedlivé, neboť většina
lidí přicházejících z venkova
spotřebovala své mladé síly pracovní
ve velkoměstě a tvořila tam hodnoty, proto
má takové velkoměsto především
také povinnost, aby počítalo s takovým
vážným momentem (Souhlas.), a to tím
spíše, když všecky peníze státu
především jsou mobilisovány pro velkoměsto.
Staré osnovy byly i v tom směru zlepšeny, že
dostává se uchazečům ve společné
domácnosti, jsou-li bez pomoci, a to oběma 500 Kč
státního příspěvku, kdežto
stará koalice zamýšlela jim dáti jenom
300 Kč. Nejmenší roční důchod
pro jednu osobu v obcích pod 2000 obyvatel bude činiti,
nebude-li srážena nějaká částka
opírající se o nějaký právní
důvod, spolu s příspěvkem obce 550
Kč, u dvou osob nikoliv bezmocných 660 Kč
a dvou osob potřebujících cizí pomoci
1100 Kč. Vítáme, že nebyly vytvořeny
vlastní rozhodčí komise o vyplácení
podpůrných příspěvků,
poněvadž tím by se aparát zbytečně
zdržoval. Okresní úřad a okresní
výbor postačí k výkonu kontrolního
práva nad obcemi úplně. Již zákon
z 22. prosince 1920, č. 683 Sb. z. a n., kterým
se zřizoval u ministerstva zemědělství
fond pro opatřování umělých
hnojiv r. 1921, bylo tomuto fondu v §u 11 poskytnuto také
právo na další příjem z dřeva
poškozeného mniškou, z mimořádných
výnosů lesního hospodářství
v období 1920/1921, z výlučného práva
nákupu, z kteréhožto zvláštního
příjmu, který se však netýkal
lesů župních, okresních, obecních
a urbariálních a majitelů lesů do
30 ha, reservováno 30 milionů pro přestárlé
a odvedeno ministerstvu sociální péče,
které od té doby tuto částku spravuje.
V souvislosti s tím šel zákon z 21. prosince
1921, č. 483 Sb. z. a n., ještě dále.
Pro účely připravovaného pojištění
starobního a invalidního pro přestárlé
určil prozatím částku 130 milionů
Kč. V tomto obnose je obsaženo těch 30 milionů
fondu pro umělá hnojiva a zbývajících
100 milionů mělo býti opatřeno z výnosu
všeobecné daně obratové a z pracovních
výkonů a částečně z
daně přepychové, zákon z 12. srpna
1921, č. 321 Sb. z. a n., a mělo býti po
případě z části opatřeno
také úvěrními operacemi ministerstva
financí. Tyto prameny však v tom směru selhaly
a ony částky musely býti opatřeny
úsporami v rozpočtu a z jiných státních
příjmů. Tento zákon jest výsledkem
resolučního návrhu, který byl podán
4. července 1925. Je tu tedy jeden z případů,
kdy bylo vyhověno resolučnímu návrhu,
přece však s omezením, že další
péče není možná bez otřesu
a bez poruchy rozpočtové rovnováhy. Poněvadž
především většinu výdajů
bere na sebe státní pokladna, hlasujeme pro něj
v zájmu obcí, potřebných lidí
a poplatníků a jak řečeno, má
to obec sama v moci - toho by bylo dosaženo - a má
to v moci i okresní úřad, aby se zde postupovalo
úplně spravedlivě. Mužové, kteří
zasedají v obci, mají prvé rozhodující
slovo, a to jest jistě dobrým a směrodatným
ustanovením, poněvadž zástupcové
obce přece dobře znají poměry. Jest
to kousek samosprávy, úspěch, ačkoliv
se z druhé strany zde přes to všecky naše
úspěchy popírají.
Konstatuji dále, že z této nové osnovy
bylo vypuštěno aspoň ono neudržitelné
a dříve zamýšlené ustanovení,
podle něhož příbuzní, kteří
mají povinnost alimentační, musí ručiti
za škody do výše neprávem přijaté
starobní podpory, rovněž tak za hříchy
a opominutí druhého byli by museli nespravedlivě
pykati. Považuji to za úspěch zemědělské
rady, kterýžto úřad ve svém dobrozdání
vypracovaném ke starým návrhům rozhodně
se postavil proti takovým drakonickým opatřením.
Příjemně se dotýká také
ustanovení, že takových státních
starobních podpor může se dostati i československým
příslušníkům, kteří
bydlí v cizině. Mohou je dostati u nás i
cizozemci, jestliže jejich stát jedná ve stejném
smyslu. Také tím bylo vyhověno požadavku,
který jsme rovněž uplatňovali.
Mimo to jest však nezbytně nutno, aby bylo konečně
důrazně uloženo berním správám,
aby včas poskytovaly obcím příděly
a zálohy. Jest podstatným ulehčením
pro uchazeče a pro obce, že všechna právní
jednání, úřední opatření
a listiny, jichž jest třeba v řízení
o státních starobních podporách i
u obecních výborů, jsou bez kolku a poplatku.
Právem byly fiskální zájmy odsunuty.
Pánové z oposice, pokud patřili k dřívější
koalici, nemají práva a věcného důvodu,
něco nám vytýkati, nemají nejmenší
příčiny nacházeti vady na této
předloze, neboť předlohy, které dříve
předložili, stály daleko za touto předlohou
novou, a já jsem již zdůraznil jednotlivé
okolnosti, jimiž se nová předloha od starých
předloh liší. Stará koalice opominula
dáti aspoň to málo, co slibovala, a nechala
předlohy vůbec odpočívati. V tom směru
úplně selhala a nemá tedy práva honosně
něco vytýkati. Nová občanská
koalice přinesla to, a ještě více, co
stará koalice po léta slibovala, avšak nesplnila.
Ti veteráni nouze a s nimi i obce musí býti
tudíž nikoliv jim, nýbrž nám zavázáni.
My dáváme málo, oni však nedali nic.
My tedy, jsouce si vědomi převzaté odpovědnosti,
budeme hlasovati pro tento zákon. (Potlesk poslanců
klubu Bund der Landwirte.)
Předseda: Dalším přihlášeným
řečníkem je p. posl. Riedl. Uděluji
mu slovo.
Posl. Riedl: Slavná sněmovno! Paní
a pánové! Když zákon o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří ze dne 9. října 1926
byl přijat, bylo zřejmo, že nevyčerpává
úplně sociální pojištění
dělnické. Bylo zřejmo, že je tu potřebí
určitého doplňku, aby se totiž staly
účastny aspoň jistého opatření
také ony osoby, které pro to, že jejich věk
přesáhl hranici, stanovenou v zákoně
o sociálním pojištění dělnickém,
nemohly býti účastny také výhod
tohoto zákona.
Bylo tedy potřebí doplniti zákon o sociálním
pojištění dělnickém opatřením
osob přestárlých. Litujeme, že po odhlasování
zákona o sociálním pojištění
dělnickém nebylo hned také přikročeno
k uzákonění opatření osob přestárlých.
Podle našeho názoru propásla se tak vhodná
doba. Víme sice, že v době, kdy byl odhlasován
zákon o sociálním pojištění
dělnickém, nebylo možno prosazovati a prosaditi
socialistické požadavky do všech důsledků,
ale také víme, že na druhé straně
bylo nutno, aby občanské strany přizpůsobily
se určitým, zásadním názorům
socialistických stran. Byla to doba kompromisního
řešení a proto jsme pevně přesvědčeni,
že kompromis, který by byl tehdá opatřil
osoby přestárlé, byl by býval jistě
daleko příznivější než dnešní
zákon, který nám byl předložen.
Teprve 2 roky po té, 14. května 1926, předložila
úřednická vláda nový návrh
zákona, tak zv. návrh zákona o státním
příspěvku k chudinským podporám.
Úřednická vláda byla otevřená:
Hned do titulu zákona dala také jeho obsah. Nebyl
to tedy zákon, který by měl na zřeteli
skutečné opatření osob přestárlých,
nýbrž zákon, který měl zabezpečiti
toliko určité příspěvky oněm
osobám, které dostávají chudinské
podpory. Podle našeho názoru byla zde úřednická
vláda pouze pláštíkem pro nově
tehdy se zrodivší občanskou koalici: návrh
byl ukazatelem směrnic nového koaličního
sdružení. Právo a nárok na ochranu mají
zde mocní - chudáci byli ponecháni soukromé
dobročinnosti a milosrdenství. To vydražďovalo.
Vydražďoval výsměch humanit, obsažený
v tomto návrhu zákona. Vždyť my víme,
že chudinské podpory v některých místech
činí jenom 5 Kč měsíčně,
řada obcí platí na chudinských podporách
10 až 20 Kč měsíčně. Nový
návrh uznával, že příplatek ze
státní pokladny má býti ve stejné
výši jako chudinská podpora, při tom
se však mělo do chudinské podpory započítati
všecko, co dotčený podporovaný dostává
nejen na hotovosti, nýbrž také na naturáliích,
jako šatstvo, byt atd.
Znali jsme také naprostou nedostatečnost chudinského
opatření. Je nutno konstatovati, že už
tehdy ve zvláštním výkazu v důvodové
zprávě se konstatovalo, že u nás připadá
průměr ně na 1000 osob 16 osob podporovaných,
na Slovensku toliko 4·3, na Podkarpatské Rusi něco
přes jednu osobu. Na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi chodí se ještě dnes po střídě.
(Slyšte!) Víme, co to znamená, když
takový chudý člověk je odkázán
na to, aby chodil od jednoho statku ke druhému, aby mohl
svou pouhou existenci uhájiti. (Výkřiky
posl. Sladkého.)
U nás sociální, vlastně chudinská
péče je organisována podle tak zv. Elberfeldské
soustavy. Rozeznáváme chudinskou péči
veřejnou a ústavní. Také ta druhá
část péče, totiž ústavní,
jest u nás vybudována toliko ve větších
městech a není vůbec vybudována na
venkově. Snad v Čechách ještě
sem a tam mají okresy určité humanní
ústavy, ale jinde toho nevidíme.
Kromě toho vydražďovala také naprostá
nedostatečnost tehdejších opatření.
Potřeba v prvním roce měla činiti
20 mil. Kč. Je zřejmo, že tento návrh
zákona vzbudil odpor na všech stranách, a my
s díky konstatujeme a kvitujeme, že tento návrh
zákona nemohl se státi ani předmětem
jednání. (Výborně!) Jenomže,
pánové, je potřebí si uvědomiti
další historii tohoto návrhu a tu konstatujeme,
že 2 1/2 roku od té
doby nestalo se pranic. Až teprve když 8. listopadu
1928 projednávala se novela k soc. pojištění
a měšťácká vládní
koalice postavila se do pósy zájmů dělníků
- to už nebyli zástupcové socialistických
stran, kteří hájili zájmy dělnické
třídy a dělnického stavu, to byly
občanské strany, které hlásaly, že
chtějí hájiti hospodářské
zájmy dělné třídy - byla přijata
resoluce tohoto znění: Vládě se ukládá,
aby v nejbližší době předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o zaopatření osob, které
pro vysoký věk nebyly pojaty do invalidního
a starobního pojištění. - Důsledek
toho je vládní návrh zákona, jejž
dnes projednáváme ve znění upravovaném
soc. politickým výboru. Také tento návrh,
vážení pánové, neuspokojuje a
nemůže uspokojiti.
Uvedl jsem v krátkých rysech obsah původního
návrhu o příplatcích k chudinským
podporám jenom proto, abych dokázal, že duch
návrhu z r. 1926 zůstal také v tom novém
návrhu dnešním z r. 1928. (Posl. Sladký:
Jiná slova, stejný duch!) Stejný duch,
ano.
Hned v prvním paragrafu máme ustanovení,
se kterým my socialisté nikdy se nemůžeme
spřáteliti. Je to důkaz, že náš
názor na člověka a lidskou práci diametrálně
se liší od názoru občanských
kruhů. Původní ustanovení, že
nárok na podpory starobní přísluší
oprávněným osobám "v mezích
volného uvážení", byl změněn
tak, že bylo toto ustanovení vynecháno a tento
paragraf doplněn novou větou: "na tyto podpory
není právního nároku."
Nechceme se zabývati určitými právnickými
floskulemi. Podle našeho názoru původní
věta a nynější věta mají
naprosto stejný obsah. (Tak jest!) Vidíme
v tom nedostatečné hodnocení lidské
práce. I ten hospodářský liberalismus,
na kterém je dnešní hospodářský
řád založen, rozeznává tři
činitele při hospodářské výrobě:
půdu, kapitál a práci. My socialisté
redukujeme tyto tři činitele na činitele
dva, na půdu a práci, poněvadž kapitál
podle našeho názoru není ničím
jiným než nahromaděná lidská
energie minulých generací, ke které přibude
nahromaděná energie nynější generace,
aby na tomto základě mohly hospodařiti dále
příští generace. Tvrdíme, že
základem veškeré výroby je lidská
práce. (Posl. Sladký: Ano, člověk!)
Člověk. Nic na světě by nemohlo
býti bez lidské práce. My, národní
socialisté, povídáme: bez harmonické
lidské práce tělesné a duševní
(Výborně!) co by znamenal největší
duch, největší vynálezy, kdyby tu nebylo
tvrdé ruky dělníkovy, která by dovedla
uvésti myšlenku ve skutek? (Výborně!)
A na druhé straně, co by znamenala tvrdá
práce dělníkova, kdyby tu nebyl lidský
duch, který určuje nejen způsob výroby,
ale také onen chod od výrobce k spotřebiteli,
a který určuje distribuci a výměnu
statků. Stojíme tedy, pánové, na stanovisku,
že lidská práce musí býti také
podle toho náležitě oceňována.
Jestliže všecko, co tu je, veškeré lidské
statky, veškeré ony hodnoty, které potřebuje
lidstvo k své existenci, k dalšímu vývoji
a k svému rozkvětu, tvoří se lidskou
prací, musíme na druhé straně žádati,
aby tato práce byla náležitě oceňována.
Jestliže tedy někdo pracuje ve prospěch lidské
společnosti celý svůj věk, pak má
právo a nárok, aby lidská společnost
se o něj postarala v době, kdy už pro ni nemůže
pracovati, kdy dosáhl určitého stáří,
kdy jest k práci neschopný. Chceme, tedy, aby osoby
přestárlé, oni veteráni práce,
měli právní nárok na podporu od státu
(Výborně!), tedy organisované lidské
společnosti. Nám nestačí jen nárok
mravní. Nárok mravní jest pro nás
identickým pojmem s nárokem právním.
My, pánové, nemůžeme se identifikovati
s názory, které byly pronášeny na př.
u příležitosti projednávání
zákona o sociálním pojištění
mládeží, řekněme, zlatou mládeží
strany, která buduje svůj program na křesťanském
solidarismu a která prohlašovala, že jest potřebí,
aby byla dána možnost lidské společnosti
prokazovati milosrdenství a dobrodiní, poněvadž
prý milosrdenství a prokázané dobrodiní
jest prvním stupněm k nebeské blaženosti.