Čtvrtek 28. února 1929

Hlavní zásady osnovy projednávané jsou tyto: Československým státním příslušníkům, kteří dne 1. července 1926 dosáhli nebo překročili 60. rok svého věku a kteří by byli účastni pojištění podle zákona č. 221 Sb. z. a n. o sociálním pojištění dělnickém nebo pojištění podle zákona č. 148 o pojištění osob samostatně hospodařících, mohou býti z prostředků státních poskytovány státní starobní podpory, jakmile osoby ty dovrší 65. rok věku a jsou nemajetné a výdělku neschopné. (Posl. dr Czech [německy]: Co je s příslušníky?) Tyto podpory příslušejí jim jenom tenkráte, když budou míti 65 roků. Jsou-li mladší, pane kol. dr Czechu, než 65 roků, pak podle tohoto zákona podporu dostati nemohou!

Tato státní podpora má činiti 500 Kč ročně. Poskytne-li se podpora dvěma žadatelům, kteří žijí ve společné domácnosti, má činiti pro každého 300 Kč ročně. (Výkřiky posl. Johanise.) V tom případě, když oba tito žadatelé budou tak bezmocni, že budou potřebovati trvale cizí pomoci, bude pro každého podpora činiti 500 Kč, tedy dohromady 1000 Kč.

K těmto státním podporám, k tomuto státnímu příspěvku poskytne ještě příplatek obec, bydliště podporovaného. Výše toho příplatku se řídí podle toho, o jakou obec jde. Jde-li o obce veliké, které mají obyvatelů nad 50.000, činí příplatek 20%, to jest 100 Kč. U obcí, jež mají více než 2000 obyvatelů až do 50.000 obyvatelů, bude činiti příplatek 15%. U ostatních obcí, které mají pod 2000 obyvatelů, bude příplatek činiti pouze 10%. Bude se tedy tato státní podpora starobní pohybovati zpravidla mezi 550 až 600 Kč ročně.

Žádost za udělení státní podpory bude se podávati u obce pobytu, a rozhodne o ní příslušný okresní úřad.

To by tak jaksi byly hlavní zásady osnovy o státních starobních podporách.

Pokud jde o finanční dosah osnovy, podá podrobný výklad zpravodaj výboru rozpočtového pan posl. Roudnický, já se omezím pouze aspoň na sdělení, že osnova odhaduje počet osob, jímž se podpory starobní dostane, na 95.300. Podle toho bude činiti částka, vyplácená státem v prvním roce 42,300.000 Kč. Částka tato bude ovšem postupně klesati, poněvadž jde o generaci, které bude přirozenou cestou ubývat.

Už v pátém roce platnosti zákona výdaj státu na starobní podpory klesne na 32,300.000 Kč, tudíž o plných 10 mil. Kč proti částce vynaložené v prvním roce platnosti zákona. A po 35 letech zmizí tento výdaj státu úplně.

Pokud jde o příplatek obcí, odhaduje osnova, že tento výdaj obcí bude činiti v prvních dvou letech 5 1/2 mil. Kč ročně. Počítá se tedy, že pro první rok bude potřebí dohromady na starobní podpory asi 48 mil. Kč. Cifra dosti slušná.

Sociálně politický výbor provedl ve vládním návrhu některé změny, které jsou ve zprávě výborové podrobně uvedeny, a není proto třeba, abych je v tomto slavném sboru zvláště ještě uváděl.

Připouštím, že projednávaná osnova není právě ideální. Praxe ukáže, pokud má jaké nedostatky, ale lze ji přece v otázce péče o přestárlé považovati za dobrý krok. Dává přece aspoň něco, a já jsem pevně přesvědčen, že budou za toto něco ti, jimž se podpory dostane, republice vděčni.

Jménem výboru sociálně politického navrhuji, aby poslanecká sněmovna přijala vládní návrh zákona o státních starobních podporách, tisk 1897, ve znění, jak je uvedeno ve zprávě výborové. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, jímž jest p. posl. Roudnický.

Zpravodaj posl. Roudnický: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor projednal vládní návrh zákona tisk 1897 o státních starobních a invalidních podporách, a to hlavně po stránce finanční. Po stránce meritorní osnova tato projednávána byla výborem sociálně politickým. Počet percipientů, na které se výhody zákona o státních starobních podporách vztahují, činí 95.000. Myslím, že tohoto čísla bude asi podle propočtu Ústřední soc. pojišťovny dosaženo.

Pro tyto percipienty by bylo potřebí 42 mil. Kč ročně. O úhradu pro tento obnos bylo již dostatečně postaráno. Již r. 1920 zákonem č. 683 bylo věnováno na tyto percipienty 30 mil. Kč a r. 1921 zákonem č. 483 130 mil. Kč, ovšem v předpokladu, že výnos daně obratové bude o 100 mil. Kč větší než je preliminováno. Jest tedy pamatováno, aby těm, kterých v prvních letech se to bude týkati. z těchto obnosů byly podpory vypláceny. Vláda slibuje, že obnos, kterého je zde zapotřebí, uhradí z přebytků a bude vždy předkládati v rozpočtu ministerstva sociální péče. Možno tedy říci, že nebude tím rovnováha našeho rozpočtu nijak dotčena. Pokud by se týkalo druhé věci, jedná se zároveň o podporu obcí. Předloha tato o státních starobních podporách jistě velice se liší od oné osnovy, kterou vláda podala r. 1926. Tehdy jednalo se vlastně jen o podporu, či o chudinskou péči, kdežto nyní postavena je tato podpora starobní na basi jinou. Vláda zde chce říci, že tohoto dobrodiní mají býti účastni i ti, kteří pod zákon o starobním a invalidním pojištění nespadají a že jim má býti vypláceno právě tolik jako pojištěncům - 500 Kč ročně. Uznávám s rozpočtovým výborem, že tento obnos 500 Kč ročně s příplatkem od obcí není nijak dostatečný, aby umožňoval existenci osob přestárlých. Také u těch, kteří pojištěni byli, stát sám nehradí všechno. Zde alespoň přispívá něčím a vzpomeneme-li na malé vísky, myslím, že tam obnos 500 Kč jistě bude dosti znáti. Připomenul jsem v rozpočtovém výboru, že bych byl rád a že by mne těšilo, kdybych mohl navrhnouti zvýšení alespoň na 1000 Kč, ačkoliv uznávám, že ani potom tento obnos nebyl by dostatečný k zajištění existence všech přestárlých, ale jako referent rozpočtového výboru tento návrh učiniti jsem nemohl, zvláště když min. financí na tento zvýšený obnos přistoupiti nemůže. Proto navrhuji, aby vládní návrh tak, jak byl pozměněn v sociálně politickém výboru a stejně i ve výboru rozpočtovém, byl poslaneckou sněmovnou přijat. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Než zahájím rozpravu, navrhuji podle usnesení předsednictva pro tuto rozpravu řečnickou lhůtu 45 minut. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

K slovu jsou přihlášeni: na straně "proti" pp. posl. Hackenberg, Horpynka, Riedl, Simm, Tayerle, Tučný a Karpíšková; na straně "pro" pp. posl. Schubert a Zajiček.

Dávám slovo prvnímu zapsanému řečníku p. posl. Hackenbergovi.

Posl. Hackenberg (německy): Dámy a pánové! Organisované dělnictvo vedlo po desítiletí boj za vybudování dělnického pojištění, za zřízení starobního a invalidního pojištění a vdovského a sirotčího zaopatření. Mezi lidmi, kteří bojovali za dělnické pojištění a starobní zaopatření, byly všechny ty tisíce příslušníků dělnické třídy, jichž se týká právě projednávaný zákon. Vedli boj za starobní pojištění, ale nepodařilo se jim dosíci toho, aby také sami byli účastni aspoň poněkud přiměřeného starobního zaopatření tím, že by byli pojati do zákona o sociálním pojištění. Pro všechny ty staré lidi bylo krutým zklamáním, že hranice pro vstup do sociálního pojištění byla ustanovena 60 lety a že všichni přes 60 let byli ze sociálního pojištění vyloučeni. Při projednávání zákona o sociálním pojištění jsme ovšem žádali, aby starobní hranice byla škrtnuta a aby do starobního a sociálního pojištění byli pojati všichni lidé, kteří ho potřebují.

Poněvadž pan zpravodaj Malík mluvil o tom, že zaopatření potřebují nejen dělníci, nýbrž i drobní živnostníci, drobní rolníci atd., chci hned konstatovati, že také my, příslušníci soc.-demokratické strany, po desítiletí jsme se domáhali vybudování nejen dělnického pojištění, nejen zřízení starobního a invalidního pojištění dělníků, nýbrž pojištění všech, kdo pojištění potřebují. My jsme jen nechtěli slyšeti o zákonodárném spojení obou pojišťovacích zařízení, o spojení pojištění dělníků s pojištěním samostatně hospodařících. Byly to různé důvody, proč jsme žádali, aby obě pojišťovací odvětví byla od sebe organisačně oddělena.

Staří lidé, kteří byli vyloučeni ze sociálního pojištění, byli utěšováni, že jejich zaopatření bude upraveno zvláštním zákonem. Pan zpravodaj se zmínil, že na podporu starých lidí, vyloučených ze sociálního pojištění, bylo poskytnuto 30 mil. Kč z fondu pro umělá hnojiva. Tenkráte nebylo to tak lehké dostati k tomuto účelu 30 milionů Kč. Z výtěžku hospodaření s bramborami byly poskytnuty peníze na zakoupení umělého hnojiva, vlastně na opatření levnějšího umělého hnojiva a tenkráte v zemědělském výboru, v němž se projednával vládní návrh, zaútočily socialistické strany: má-li se již něco dáti z výtěžku hospodaření s brambory, k čemuž především přispěli přece spotřebitelé, pak nechť to není jen sousto pro agrárníky, nýbrž nechť se poskytne také nějaká částka dělníkům, kteří byli vyloučeni sociálním pojištěním ze starobního zaopatření. Ovšem tenkráte jsme se ještě nedomnívali, že budou vyloučeni, nýbrž jsme si řekli: pro lidi, pro něž pojištěním nebude lze již opatřiti lehce úhradu, budeme potřebovati větší státní pomoci. Těchto 30 milionů Kč bylo základem pro podporu starých lidí, ale nebylo to ani zásluhou agrárníků a vlády, nýbrž socialistických stran, že po prvé bylo pamatováno zákonem na tyto staré lidi. Tento fond musil by ovšem býti doplňován a prvý pokus k rozmnožení tohoto fondu byl učiněn při zákonu o dani obratové; ale k nasycení tohoto fondu 100 miliony Kč nedošlo, poněvadž se tato částka nesešla. Ale každý si byl vědom, že pro staré lidi, vyloučené ze sociálního pojištění, bude třeba každoročně značných příspěvků ze státních peněz a že jen tak jest možno opatřiti aspoň poněkud uspokojující zaopatření. Staří lidé byli dosti dlouho utěšováni, že jejich zaopatření bude upraveno zákonem. Teprve za úřednické vlády, když byl ministrem soc. péče dr Schieszl, byl podán prvý návrh. Pan zpravodaj Malík pravil, že tento návrh uvázl v podvýboru soc.-politického výboru. Návrh, tak jak byl podán zákonodárnému sboru tehdejší vládou, byl nepřijatelný. Co přinášel? Přídavek k podporám, které poskytují samosprávné sbory. Staří lidé byli by mohli podle tohoto návrhu dostati ročně nejvýše 500 Kč a jen tehdy, kdyby samosprávný svazek platil ročně nejméně 250 Kč podpory. Státní příspěvek měl tedy činiti nikoliv 500 Kč, nýbrž nejvýše 250 Kč a jeho výše byla závislá na částce, kterou vyplácely obce a samosprávné svazky jako chudinskou podporu. Že takovýto návrh jest nepřijatelný a musí vzbuditi pobouření a rozčilení, toho byli si vědomi také páni z občanských stran a ti si řekli, že tento návrh, tak jak jej podala vláda, nemůže býti přijat.

Když pak došlo k novelisaci zákona o sociálním pojištění, pokračovali jsme v pokusu, aby do zákona byli pojati také lidé, kteří byli ze sociálního pojištění vyloučeni pro pokročilé stáří. Zahájili jsme boj v zákonodárných sborech i mimo ně a naší práci se podařilo vzbuditi u odborné komise, zřízené Ústřední sociální pojišťovnou, vědomí, že jest přece třeba, aby tito vyloučení byli zahrnuti do sociálního pojištění. Vyjednávání v této odborné komisi nebylo lehké. Také tam se vyskytly rozpory. V komisi byli nejen odborníci, nýbrž i vyslovení zástupci průmyslníků a agrárníků, kteří o tom spolurozhodovali. Po dlouhém jednání se komise usnesla navrhnouti ve svém vyjádření k novele zákona o sociálním pojištění nejen změnu § 6 zákona o sociálním pojištění (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) v tom smyslu, aby pro lidi, kteří byli vyloučeni původním zákonem, byla vydána zvláštní ustanovení o starobním nebo invalidním důchodu, nýbrž do znění § 122 b) ve vyjádření odborné komise Ústřední sociální pojišťovny bylo také pojato ustanovení. že základní důchod těchto lidí má býti snížen o 100 Kč a že tito lidé, aby dosáhli starobního důchodu, mají prodělati čekací dobu 250 příspěvkových týdnů. Pan zpravodaj se zabýval tímto návrhem odborné komise a vypravoval nám zde, že se většina soc.-politického výboru nemohla připojiti k tomuto ustanovení elaborátu odborné komise, poněvadž byla ustanovena čekací doba 250 příspěvkových týdnů, ale ti staří lidé nemohou přece čekati tak dlouho, proto musila býti čekací doba škrtnuta, aby se jim mohlo dostati zaopatření dříve. Kdyby pánové z většiny byli skutečně měli takový úmysl, pak byla by se našla jiná cesta; mohli přece snížiti čekací dobu 250 týdnů, jak byla navržena v návrhu odborné komise, na 100 týdnů, jako u jiných pojištěnců. Byli by však musili snížiti čekací dobu také pro jiné pojištěnce, neboť pro dosažení starobního důchodu neměli jsme ani podle zákona čekací dobu 150 týdnů, ani podle novely čekací dobu 100 týdnů, neboť pro dosažení starobního důchodu činí čekací doba i pro lidi, kteří byli zahrnuti do sociálního pojištění, v nejpříznivějším případě 250 příspěvkových týdnů. Do pojištění byly zahrnuty všechny osoby do 60. roku věku. Kdo byl před 1. červencem 60tiletý, ale nepřekročil 60. rok věku, bude účasten starobního pojištění, dovrší-li 65. rok věku, musí tedy prodělávati také čekací dobu 250 příspěvkových týdnů. Odborná komise Ústřední sociální pojišťovny přizpůsobila tomuto stavu jako podmínku pro dosažení starobního pojištění těchto 250 příspěvkových týdnů.

Nyní jest ještě třeba poohlédnouti se poněkud, jak by byl působil návrh odborné komise přes snížení základního důchodu o 100 Kč a porovnati s tím, co projednávaným návrhem zákona přinášejí starým lidem většinové strany a vláda.

Podle návrhu odborné komise byl by základní důchod pro osoby pojaté do zákona nižší o 100 Kč, při čemž mezi vládním návrhem na novelování zákona o sociálním pojištění a návrhem odborné komise jest ještě také rozdíl v základní částce a také v státním příspěvku. Podle zákona o sociálním pojištění a jeho novely jsou státní příspěvek a základní částka stejně vysoké, nehledě k zařazení do mzdové třídy a výši pojištění. Podle návrhu odborné komise byl by býval jak základní důchod tak také státní příspěvek odstupňován, a to státní příspěvek byl by býval v nižších mzdových třídách vyšší, ve vyšších nižší. Podle návrhu odborné komise byl by činil státní příspěvek ve třídě Aa 700 Kč, Ab 600 Kč, B 550 Kč, ve třídě C 500 Kč a ve třídě D 450 Kč. Odstupňovaná základní částka činila by v třídě Aa 300 Kč, Ab 400 Kč, ve třídě P 450 Kč, C 500 Kč a D 550 Kč, takže základní částka a státní příspěvek dohromady byly ve všech třídách úplně stejné a měly činiti 1000 Kč. Podle zákona jest to však jiné. Podle zákona zůstal státní příspěvek 550 Kč a základní částka byla zvýšena na 550 Kč, ale zůstala stejná ve všech třídách. Kdyby však všechny osoby, které byly vyřazeny ze zákona o sociálním pojištění pro své stáří, byly bývaly pojaty do zákona o sociálním pojištění, jak jsme to žádali my a byly by získaly jen nárok na důchody stanovené v zákoně, nikoliv na důchody, jichž jsme se dožadovali při projednávání zákona, mohli tito staří lidé dostávati podle novely již ve třídě Aa 1206 Kč, ve třídě Ab 1271 Kč, ve třídě B 1349 Kč a ve třídě C 1414 Kč a ve třídě D 1505 Kč důchodu. Podle návrhu komise vypadají ony částky poněkud jinak. Starobní důchod pojištěnců stoupá od třídy Aa počínaje částkou 1175 Kč až do třídy D na 1450 Kč. Pro přestárlé, kdyby byla bývala základní částka snížena o 100 Kč. bylo by znamenalo provedení pojištění ve třídě Aa důchod 1075 Kč, ve třídě Ab 1125 Kč, ve třídě B 1200 Kč. ve třídě C 1275 Kč a ve třídě D 1350 Kč. Kdyby tedy bylo bývalo přijato znění navržené komisí a tito lidé pojati do pojištění, byli by nabyli nároku na starobní důchod 1075 až 1350 Kč. Ale byli by měli nejen tento nárok, neboť pojetí do sociálního pojištění přináší ještě také jiné výhody, kterých neposkytuje právě projednávaný návrh zákona. Novelou zákona o sociálním pojištění bylo dosaženo, že se důchodcům, potřebujícím cizí pomoci, zvyšuje důchod o 50%. Jest to příspěvek pro choré důchodce. Této výhody se ovšem nedostává osobám, pro něž platí právě projednávaný návrh zákona.

Zákonem o soc. pojištění jsme jasně vyslovili, že všichni tito pojištěnci mají nejen právo na starobní a invalidní důchod, nýbrž že také jejich příslušníci mají právo, zaručené v zákoně, na základě pojištění. Kol. dr Czech volal před chvílí na pana zpravodaje, co je s příslušníky osob vyloučených z pojištění, a jest již třeba, aby se pan zpravodaj ve svém závěrečném slovu poněkud podrobněji touto otázkou zabýval. Neboť ze znění návrhu i ze znění změněného v soc.-politickém výboru lze lehce vyčísti, že nárok na tuto podporu mají jen osoby, které by byly jinak samy podléhaly pojištění, a ze znění §u 1 nevysvítá ještě úplně jasně, že příslušníci těchto osob jsou také účastni pojištění, na příklad žena dělníkova nebo živnostníkova, které by byly podléhaly pojištění, kdyby byly nepřekročily příslušný věk. A tu jest již třeba, jestliže to není výslovně řečeno náležitě jasným zněním, aby to bylo aspoň konstatováno zde ve sněmovně a aby to bylo jasně vloženo do prováděcího nařízení, že tyto podpory mají dostávati nejen pro sebe osoby, které by byly jinak podléhaly pojištění, kdyby byly nepřekročily onen věk, nýbrž že na podporu mají právo také ženy takových osob, které byly vyloučeny z pojištění. Poněvadž to byla vůle soc.-politického výboru - jak jsem slyšel, zabýval se touto věcí podrobně - musí to býti úplně jasně vysloveno, poněvadž jinak by nebylo nemožno vyčísti z ustanovení návrhu něco jiného.

Soc.-politický výbor odmítl pojetí přestárlých do sociálního pojištění nikoliv z důvodů, které nám oznámil pan zpravodaj, poněvadž jim byla na překážku čekací doba, nikoliv z těchto lidumilných důvodů, nýbrž poněvadž ministerstvo a pan ministr soc. péče nechtěli ani slyšeti o pojetí přestárlých do pojištění. To byla ona příčina. Jak jsou tím tito lidé poškozeni, seznáme, porovnáme-li sazby, o nichž jsem se dříve zmínil, totiž sazby návrhu odborné komise, částky od 1075 Kč do 1350 Kč, nebo částky zákona od 1206 Kč do 1505 Kč, s 500 Kč, jak mají býti tímto návrhem ustanoveny jako zaopatření přestárlých.

Nyní má dojíti k vlastní zákonné úpravě. Soc.-politický výbor provedl na původním vládním návrhu také některé změny. Tak v §u 1 původního vládního návrhu se pravilo, že úřady mohou toto zaopatření přiznávati podle volného uvážení. "Volné uvážení" bylo vyškrtnuto a na jeho místo v odst. 1 §u 1 připojena na konci věta, že právního nároku na toto zaopatření podle návrhu není. Tedy lidé, pro něž zákon platí, nemají právního nároku - podle znění návrhu - na zaopatření; v podstatě neznamená to tedy nic jiného, než že úřad bude rozhodovati podle volného uvážení, komu důchod - vlastně dar z milosti - přizná nebo komu jej odepře. Zároveň chci předeslati, že nemají o tom rozhodovati zvláštní komise, nýbrž okresní úřady, a v návrhu není také slova o tom, jaké opravné prostředky mají ti, kdo byli odmítnuti. Poněvadž o tom v návrhu zákona není vůbec zmínky, musíme se domnívati, že mají právo odvolati se podle ostatních zákonných ustanovení a že podle zákona o správní reformě druhá stolice, je-li rozhodnutí stejné, rozhoduje s konečnou platností. A tito lidé, i když byli odmítnuti druhou stolicí, mají pak právo stížnosti k nejvyššímu správnímu soudu. Poněvadž však v návrhu zákona jest naprosto jasně vyjádřeno, že nemají právního nároku, jest samozřejmé, že správní soud nebude se při stížnosti zabývati meritem věci, nebude zasahovati do volného uvážení úřadu při přiznávání důchodu.

65 let musí býti člověku, aby mohl dostávati takovéto zaopatření - co se zove zaopatřením! - musí být nemajetný a nezpůsobilý k práci. Podle zákona o sociálním pojištění v původní formě bylo předpokladem pro starobní důchod, že člověk ztratil dvě třetiny schopnosti k výdělku, podle zákona o sociálním pojištění ve formě změněné novelou vzniká nárok na starobní důchod, i když může vydělati jen polovici výdělku, který jinak dělník za stejných poměrů vydělá, to jest: způsobilost k práci, zmenšená o polovici, přináší nárok na poskytnutí starobního důchodu, dovrší-li člověk 65. rok věku. Podle znění tohoto návrhu jest to však jiné. Člověk musí býti nejen nemajetný, nýbrž i nezpůsobilý k výdělku. Určiti stupeň nezpůsobilosti k výdělku, ponechává se opět volnému uvážení okresního úřadu. A jestliže nyní takový byrokrat u okresního úřadu řekne: "Tvoje způsobilost k práci jest sice menší, ale přece ještě můžeš pracovati a můžeš si ročně vydělati nejméně 500 Kč", pak takový byrokrat okresní správy může také čekatele odmítnouti a prohlásiti, že není podmínek pro nárok.

§ 2 osnovy obsahuje ještě řadu ustanovení, kteří lidé jsou vyloučeni z dobrodiní tohoto návrhu zákona. Vyloučeni jsou všichni opilci, tuláci, osoby štítící se práce, nebo které byly potrestány, při čemž byla vyslovena ztráta volebního práva nebo ztráta občanských čestných práv. Po dobu, po kterou mu byla odňata občanská čestná práva nebo po dobu, po kterou takový člověk nemůže vykonávati volebního práva, nesmí dostati tuto almužnu, toto zaopatření, poněvadž ho z toho vylučuje § 2. Ze starého Rakouska převzali jsme pro Československo mezi jiným také starý zákon o tulácích a víme, kolik lidí, jež není možno označiti za tuláky a osoby štítící se práce, podle ustanovení tohoto zákona se stíhá a také trestá. Ponechá-li se posouzení byrokratu u okresního úřadu, koho pokládati za osobu štítící se práce nebo tuláka, dojdeme již k tomu, že mnoho lidí bude vyloučeno z podpory, kde to nebylo v úmyslu ani členů většiny soc. politického výboru, a tito lidé budou dohnáni, aby opět stáli na rozích ulic a žebrali. Víte, že se na jedné straně vybízí, aby se potíralo žebrání, aby se žebrákům nedávalo darů, nýbrž aby se zasílaly příspěvky sociálním organisacím, aby byla učiněna přítrž nešvaru žebráctví, a zde tyto lidi přímo doháníte, odnímajíce jim takovou ubohou a skrovnou podporu, aby šli žebrati. Neboť musí jíti žebrati nejen ti, kdo nedostanou podporu, nýbrž za dnešních poměrů připadnou veřejné dobročinnosti s tímto příspěvkem i nadále ještě také ti, kdo budou dostávati tuto podporu, poněvadž s touto částkou přece naprosto nemohou vystačiti. Zřizují se korporace a spolky k podpoře propuštěných vězňů, aby tyto osoby, které si odpykaly trest, i těžcí zločinci, byli opět vráceni občanské společnosti a výdělku a aby se zabránilo návratu k jejich dřívějšímu životu. Zřizují se takovéto instituce, veřejnost jest vybízena, aby je podporovala, a zde přicházíte s návrhem zákona, v němž se praví, že osoby, které byly odsouzeny ke ztrátě občanských čestných práv nebo ke ztrátě práva voliti do obcí, nemají míti účasti na této almužně, mají tedy opět krásti a musí žebrati, nemají-li zahynouti hladem.

Další ustanovení týká se otázky státních občanů Československé republiky, žijících v cizině. Neodhodlali jste se ani k tomu, abyste nakládali s občany Československé republiky, žijícími v cizině, stejně jako s těmi, kdož žijí doma, nýbrž občanům Československé republiky, žijícím v cizině, může býti poskytnuta tato žebrácká podpora jen rozhodnutím ministra soc. péče v dohodě s ministrem financí. V každém jednotlivém případě musí ministr soc. péče žádati o souhlas ministra financí, aby mohl těmto osobám v cizině dáti podporu.

A nyní výše podpory. 500 Kč ročně jest částka, která má býti poskytnuta přestárlým ze státních peněz. Nároku nemají, to jest zásada vyslovená v §u 1, nemají nároku, prohlašují pánové většiny, aby odůvodnili ustanovení nízké částky, není úhrady, nic neplatili a není tedy závazku dáti jim více; nechť jsou rádi, že dostanou to. Jakoby nebylo povinností společnosti postarati se o ty, kteří se často po celý život plahočili ve službách společnosti, své síly spotřebovali ve službách společnosti, zešedivěli a nebyli s to v době, kdy mohli pracovati, uložiti si stranou tolik, aby byli chráněni pro stáří. Společnost jest povinna pečovati o tyto osoby, a není to milost, která se těmto osobám prokazuje, nýbrž mají dobré právo toho žádati. Toto právo jest jim však upíráno a prohlašuje se, že právního nároku nemají a odbývají se almužnou 500 Kč ročně jako darem z milosti.

V návrhu ministra soc. péče bylo ustanovení, že dvě osoby v rodině - muž a žena - kteří uplatňují nárok na podporu a u nichž jsou předpoklady, aby jim byla poskytnuta, nemají míti práva na plnou částku, nýbrž že v tomto případě má se podpora snížiti na částku po 300 Kč a smějí dostati oba dohromady nejvýše 600 Kč. Nyní si zástupci většinových stran na tom neobyčejně zakládají, že změnili toto tak kruté ustanovení návrhu ministerstva sociální péče. Vložili totiž do návrhu ustanovení - snížení na 300 Kč ponechali - v němž se praví, že tuto sníženou částku lze opět zvýšiti na 500 Kč, jsou-li oba žadatelé, kteří dostávají podporu, tak bezmocní, že potřebují cizí pomoci. Tito lidé mohou tedy v nejlepším případě dostati ročně 1000 Kč a jen tehdy, jestliže oba potřebují cizí pomoci - v ustanovení návrhu se výslovně praví, že oba musí potřebovati cizí pomoci. Jestliže cizí pomoci potřebuje muž nebo žena, nedostanou již dar vyšší, nýbrž podle znění návrhu dostanou jen nižší, a když jen jeden z nich potřebuje úplné pomoci a jest odkázán na cizí pomoc, přes to dostanou oba dohromady jen 600 Kč, a to se nazývá ohromným zlepšením návrhu, které bude spojeno s větším zatížením. Pan zpravodaj nám již vypočítal - on to vlastně nevypočítal, nýbrž převzal to z důvodové zprávy vládního návrhu - že v prvém roce bude na tyto dávky vydáno ze státních peněz 48 milionů. Uhlídáte, že také tento výpočet ministerstva jest značně zveličen. K těmto částkám, které má platiti stát ze svého, mají vypláceti obce přídavky, a to obce přes 50.000 obyvatelů 20%, obce přes 2000 do 50.000 15% a obce s nejvýše 2000 obyvatelů 10%, při čemž při této příležitosti chci hned konstatovati a k odůvodnění také jednoho našeho návrhu říci, že naše samosprávné svazky byly těžce omezeny finančním zákonem, takže nemohou mnoho připláceti. Jak jsem již svrchu prohlásil o dávkách podle tohoto zákona o státním příspěvku, o zaopatření, mají rozhodovati okresní úřady, nikoliv však zřízené komise, nikoliv lidé v úzkém styku s obyvatelstvem. V zákoně jest ustanoveno, že nemají právního nároku, že poskytnouti podporu přísluší úplně volnému uvážení těchto úřadů. Uznáte tedy, že ze všech těchto důvodů nemáme příčiny, abychom pro zákon hlasovali, nýbrž že, budou-li naše pozměňovací návrhy zamítnuty, nebudeme se moci odhodlati, abychom zdvihli ruku pro zákon, který odbývá obyvatelstvo almužnou. (Potlesk něm. soc.demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Horpynka. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP