Nemám v úmyslu, abych o těchto věcech
zde dále obšírně mluvil, dávám
však pouze na uváženou, zda by naše zahraniční
politika neměla též zapotřebí,
aby působila na tyto věci, jak se dnes vůči
Německu odehrávají, a to způsobem,
kterým by mohla být užitečnou našemu
průmyslu. Apeluji tedy ještě jednou na odpovědné
vedení naší obchodní a hospodářské
politiky, aby vůči oné práci, již
jsem právě ve svých poznámkách
ilustroval, zaujala jiné stanovisko, než tomu bylo
až dosud, a zvláště co nejrychleji vytvořila
správný obchodní a hospodářsko-politický
poměr k Německu, Rumunsku a Jugoslavii.
Jest však též ještě druhé
stanovisko, o něž se dnes musím pokusiti, jež
se snad tolik netýká utváření
hospodářského poměru Československa
k Francii, jako utváření poměru čistě
politického, ačkoliv právě nástin
utváření také politického poměru
Československa k Francii má tak mimořádně
důležitý význam i pro celý hospodářský
život. Myslím, že to vycházelo na jevo
z mých slov. Jest jen zdánlivé, tvrdí-li
se snad, že hospodářský poměr
k Francii nenačichl od poměru politického.
Mezi Československem a Francií existuje několik
smluv, nejen prošlá obchodní smlouva, která
jest již druhou obchodní smlouvou s Francií
a nově sjednávaná smlouva, jak bude v krátku
existovati. Mezi Československem a Francií existuje
ještě jiný druh smluv, jež nemůžeme
při projednávání nové obchodní
smlouvy pominouti. Dovolte mně, abych tento druh smluv
předem charakterisoval krátkým poukazem na
smlouvy, o nichž se mluvilo nedávno a také
ještě v nynějších hodinách
mluví. Jsou to tajná ujednání mezi
Francií a Belgií, jež v posledních dnech
a hodinách mimořádně vzrušila
evropskou veřejnost. Uveřejněním těchto
tajných vojenských ujednání mezi Francií
a Belgii bylo vneseno světlo do bahna oné tajné
politiky, jež se opět přes válku a převrat
provalilo, ačkoliv mělo býti, jak vycházelo
na jevo z ujišťování zvláště
smiřovatelů, v létech 1918 a 1919 úplně
vyschlé, toto bahno tajné diplomacie, tajných
ujednání a smluv. Uveřejnění
francouzsko-belgického vojenského tajného
ujednání ukazuje nejen, jak se podařil úmysl
toto bahno vysušiti, bylo-li to vůbec kdy poctivě
míněno, nýbrž jak poťouchle a přímo
pro veškeré evropské lidstvo nebezpečně
tento druh politiky vystrkuje hlavu. Vojenské ujednání
mezi Francií a Belgií stalo se po své materiální
stránce časopiseckými zprávami posledních
dnů příliš známým, než
abych se musil o tom podrobně šířiti
v této sněmovně. Konstatuji však zde:
pro nás není ani té nejmenší
pochyby o pravosti těchto tajných ujednání.
(Souhlas na levici.) Jestliže se dnes francouzský
parlament a odpovědná belgická zahraniční
politika vykrucuje, aby vylíčila existenci tohoto
vojenského tajného ujednání snad jako
vtip, jaký ten či onen udělá v masopustní
noci, pak vůči tomu konstatujeme, že právě
toto vykrucování a toto popírání
potvrzuje existenci těchto smluv více než cokoli
jiného. Právě nervosita francouzského
a belgického tisku jest nám toho důkazem.
Avšak nejlepším důkazem o existenci belgicko-francouzského
tajného ujednání jest dojista ta, co jsme
v r. 1921 uvedli s naším kol. Knirschem o existenci
tajného vojenského ujednání, a to
mezi Československem a Francií, které se
ani o stupeň neliší od tajného vojenského
ujednání mezi Francií a Belgií. Jsme
s to učiniti sdělení o obsahu vojenského
tajného ujednání mezi Československem
a Francií a činím tak pouze z toho důvodu,
abych ještě uvedl na paměť, co jsme r.
1921 vyložili o existenci takového ujednání
již veřejnosti. Tehdy jsme se snažili vám
také vyložiti, že jsme byli informováni
nejseriosnějšími kruhy. Tajné ujednání
vojenského rázu mezi Československem a Francií
bylo již založeno první smlouvou tehdejšího
a nynějšího ministra zahraničí
dr Beneše z r. 1918. V ní se Československo
zavazuje, že svoji politiku zařídí na
provádění obchodních smluv a vedení
armády na deset let přenese na francouzskou vojenskou
missi. Útraty francouzské vojenské misse
jdou na účet Československé republiky,
nesmí však ročně přesahovati
dva miliony franků. Jako vzájemnou službu -
a to se stává právě letos aktuální
- stanoví pro Československo smlouva, že v
r. 1929 jest utvořiti smíšenou komisi, která
má za úkol zjistiti, zda Československo se
aktivně zúčastnilo provádění
mírových smluv čili nic. Zjistí-li
komise aktivní účast, pak zřekne se
Francie se své strany všech až do 1. ledna 1919
vzrostlých válečných dluhů,
což jsou dojista tak zvaný osvobozovací poplatek
a útraty za vyzbrojení československé
armády. Materiálnímu obsahu tohoto vojenského
ujednání, prvního ujednání
Československa s Francií, nedalo by se ani tolik
vytýkati, jest to ujednání, které
se konec konců vyvine z oboustranné likvidace války.
Ale my máme ještě další ujednání,
jichž uveřejnění dnes dojista nabude
mimořádné ceny, kdy vojenská smlouva
Francie s Belgií se stala známou. Tato další
ujednání tajné vojenské povahy týkají
se tohoto: Kdyby měla otázka připojení
Rakouska vejíti do stadia uskutečnění,
má Československo obsaditi Vídeň,
Linec, Solnohrad, průmyslová střediska a
vojensko-technické závody až k pásmu
Vídeňské Nové město, toto v
to čítaje. (Posl. inž. Jung [německy]:
Potvrzuje se vývody ministra Beneše, že připojení
znamená válku!) Tak jest! Francie obsadí
Štýrský Hradec a Celovec. Rakouské spolkové
vládě jest toto opatření oznámiti
teprve 24 hodin před překročením hranic
vojskem. Druhý dodatek k tomuto ujednání
jest datován 9. listopadu 1921. V něm béře
Československo na vědomí spolek, uzavřený
mezi Francií a Polskem dne 31. srpna 1921. Československo
se zavazuje dále v dohodě s polskou vládou
společně podniknouti hospodářské
a vojenské kroky proti Německu, zjistí-li
Francie ohrožení středoevropského míru.
Když kol. Knirsch podával r. 1922 zprávu
o existenci tajné vojenské konvence tohoto materiálního
obsahu mezi Československem a Francií zde v poslanecké
sněmovně, bylo to při zasedání
13. července 1922, nebyl jeho názor, ačkoliv
jej zdůrazňoval seriosním pramenem, z něhož
jej čerpal, takovým, aby vyvolal nejširší
veřejný zájem. Bohužel, ačkoliv
již tehdy bylo pozorovati, jakým způsobem se
dělá politika v tomto státě: podle
staré methody. Nepokusili jsme se však dnes nadarmo
připomenouti toto, abychom dokázali pravdivost a
pravost smluv sjednaných mezi Francií a Belgií
v jich oboustranném ujednání též
z existence této smlouvy. Dámy a pánové!
Myslím, že veřejnost a především
i německá veřejnost vyvodí právě
z opakování výroku tehdy kol. Knirschem
učiněného v této sněmovně,
větší důsledky než se stalo. Avšak
my, zde na tomto místě, musíme již vyvoditi
politický důsledek: Protestujeme proti cestě,
kterou se stát ubírá. Není to cesta,
po které může byť i v nejmenším
dojíti bezpečně k uklidnění
svých poměrů vnitřních i vnějších,
ani k trvalé záruce svého života. V
bruselském parlamentě bylo při posuzování
francouzsko-německého tajného vojenského
ujednání před několika dny poukázáno
jedním řečníkem na to, že Belgie
by musila vésti jinou politiku než tuto, že politika,
kterou dnes Belgie ve skutečnosti sleduje, jest protivou
oné politiky, která by se vlastně musila
nezbytně vyvinouti z neutrální politiky Belgie.
Zdůrazňujeme tyto výroky řečníka
v belgickém parlamentě. Tato politika tajných
ujednání s Francií jest také pro Československo
nesprávná a neplodná. Smíme-li vám
připomenouti, co jest vaší první povinností,
tak jen to - již jsme to zde často učinili
že jest pouze jedna možná cesta, aby vnitřní
poměry státu se uklidnily a zabezpečily uvnitř
i vně: Jest to cesta, na níž leží
politika pro vás povinného ohledu na oprávněná
přání a požadavky oněch národů
státu, kteří nejsou Čechy, jest to
cesta, na níž leží pro vás povinné
vyplnění požadavků nečeských
národností státních, německé
národnosti jako ostatních, na konec svobodná
samospráva národů a národností
státu. Kdybyste byli v průběhu posledních
let, snad ode dne založení státu, bývali
vždy jednali podle nejzazšího příkazu
prospěchu státu, byli byste při nejmenším
musili již učiniti obrovské přípravy,
abyste složení státu přeměnili
ve smyslu požadavků a přání menšinových
národností.
Pravím vám, že vnitřní přeměna
státního života podle přání
a požadavků menšin nebyla by naprosto něčím,
co by prospěch státu a bezpečnost státu
nesnesly. Naopak: právě vyplnění požadavků
menšin to je, co může býti samojediné
v zájmu státu a co stát zabezpečuje.
(Posl. inž. Jung [německy]: Mělo by to větší
cenu, než nejužší spolek s Francií!)
Dojista je tomu tak.
Často jsme použili příležitosti,
abychom odpovědnému vedení státu připomněli
jeho povinnost a rozumnost, jež by musely říditi
veškerá státní jednání.
Připadá nám za těžko stále
to opakovati; neměli jsme s tím velmi mnoho úspěchů.
Nezbývá nám však jako nositelům
zájmů svého národa nic jiného,
než přednésti tyto požadavky opětovně
při v šech vhodných příležitostech.
Jednou se tyto požadavky uskuteční. Nebudeme
však spokojeni s vedením státu, jak lze poznati
z vojenské smlouvy mezi Československem a Francií
a nechápeme, že německé strany mohou
nésti za takovou státní politiku odpovědnost.
Nerozumíme zatížení, které vyplývá
z takové politiky pro německé vládní
strany. U příležitosti projednávání
obchodní smlouvy s Francií musili jsme opět
vyložiti naše stanovisko vůči obsahu obchodní
smlouvy, a tak jsme se cítili nuceni věnovati několik
slov též politickému poměru Československa
s Francií. Učinil jsem tyto výroky nikoli
proto, abych snad urazil city druhé strany, nýbrž
abych upozornil odpovědné vedení státní,
jaké má povinnosti a co mu káže rozum.
(Souhlas a potlesk poslanců něm. strany nár.-socialistické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen.
Rozprava je skončena. Přikročíme k
doslovům pánů zpravodajů.
Uděluji slovo k doslovu prvnímu zpravodaji, p. posl.
dr Hnídkovi.
Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno!
Proti samé smlouvě s Francií zde nebylo meritorně
promluveno nic, právě naopak byla tato smlouva vítána
jako další krok v konsolidaci našich hospodářských
poměrů. Bylo zde ovšem vysloveno přání,
že mají býti uzavírány další
smlouvy, hlavně s Německem atd.
Pánové! Docela přiznávám potřebu
i uzavření smlouvy obchodní s Německem,
poněvadž je to náš bezprostřední
soused. Máme velmi mnoho vztahů obchodních
i hospodářských s Německem a jistě
vynaloží naše vláda a příslušné
kruhy všechnu možnou péči, aby i s těmito
státy, o kterých zde byla řeč a u
kterých bylo poukazováno, že dosud smlouvy
s nimi uzavřeny nebyly, také uzavřeny byly.
(Posl. Horpynka [německy]: To by musel dr Beneš
dělati proti Německu jinou politiku!) Pane kolego,
my jistě zachováváme i k Německu tu
nejloyálnější politiku, poněvadž
jsme si dobře vědomi svého postavení
k Německu a Německa k nám, takže zde
o nějakém nepřátelství a špatné
politice vůči Německu nemůže
býti řeči. Právě naopak. Já
hned s počátku jsem řekl, že někde
politické vztahy se liší od hospodářských
a že při nejlepší vůli není
vždycky možno, aby se všechny tyto vztahy politické
i hospodářské kryly. Každá země
má jiné zájmy hospodářské
i politické a každá země musí
tyto své zájmy hájiti, jako to dělá
Německo. To musíme dělati i my vůči
Německu a při dobré vůli jsem přesvědčen,
že k prospěchu obou států se dohoda
najde, jako i u jiných států, Jugoslavie
atd. Třebas by na prvý pohled bylo dosti ostrých
třecích ploch, přece jen na konec musí
zvítěziti rozvaha a prospěch státní,
jako se to stalo při smlouvě s Francií. Vždyť
před uzavřením smlouvy s Francií viděli
jste, že zde byly dosti ostré diference v hospodářských
stycích s Francií, že to namnoze hraničilo
skoro s takovou celní válkou, ovšem cum grano
salis vzato, a přece se dospělo k dohodě.
A tak jistě dospějeme k dohodě i s Německem
i také s Jugoslavií.
Ovšem, jak jsem již řekl, životní
zájmy našich výrobních stavů
jak zemědělství, tak dělnictva a průmyslu
musí býti přirozeně chráněny.
Co by nám řekla veřejnost, co by nám
řeklo dělnictvo a zemědělství,
kdybychom jeho zájmy nehájili vůči
ostatním státům? Vždyť je to náš
vlastní zájem státní. Jsem přesvědčen,
že těmto přáním, která
zde byla přednesena, bude vyhověno a znovu doporučuji
jménem zahraničního výboru slavné
sněmovně, aby schválila smlouvu uzavřenou
mezi naší republikou a Francií. (Souhlas.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo k doslovu uděluji druhému zpravodaji,
panu posl. dr Zadinovi.
Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno!
Jako referent výboru živnostenského konstatuji,
že v debatě, která byla dosti obsáhlá,
nebyly proneseny žádné námitky proti
smlouvě s Francií, naopak, že smlouva byla
oceňována jako nový základ pro další
intensivní rozvoj vzájemných obchodních
styků. Také z toho důvodu očekávám,
že naše sněmovna projeví svůj souhlas
s touto smlouvou tak asi, jako to učinila sněmovna
francouzská, která 7. prosince minulého roku
jednomyslně, tuším asi 850 hlasy, schválila
tehdy smlouvu s Československem a současně
týž den s Rakouskem.
Ohledně jiných obchodních smluv také
zde padl výrok o jednání s Německem.
Konstatuji, že s naší strany jsme projevovali
vždy největší ochotu při jednání
o obchodní smlouvě s Německem. Jednání
byla zahájena již před 2 roky. Byla velmi pilně
a svědomitě vedena a nebyly příčiny
na naší straně, které vedly k přerušení
toho jednání. Německo má ještě
několik rozdělaných obchodních smluv,
na př. s Polskem, kteréžto jednání
se vleče téměř 4 roky a nabývalo
forem velmi ostrých. Teprve teď v poslední
době nastává dohoda ohledně položky
vepřů, dříví, brambor - to
byly ty nejspornější body - a zdá se,
že dojde v dohledné době k uzavření
obchodní smlouvy i mezi Německem a Polskem. Ale
Německo má ještě diference i na jiných
stranách. Víme, že nemůže sjednati
obchodní smlouvu s Rakouskem, se kterým má
jistě dosti zájmů společných
i národnostních a přece nedošlo k uzavření
této obchodní smlouvy mezi Německem a Rakouskem.
Německo se pokusilo o sjednání obchodní
smlouvy s Maďarskem. Sešli se k jednání,
bylo jich několik - tuším osmkráte se
sešli k tomuto jednání - ale viděli
jsme, že tato jednání mezi Německem
a Rakouskem rovněž nevedla k žádnému
výsledku.
Já bych chtěl konstatovati - a myslím, že
neprozrazuji žádného tajemství - že
nastalo dnes sblížení mezi námi a Německem
ohledně dalšího postupu při sjednávání
obchodní smlouvy, a mohu naznačiti, že snad
již pro nejbližší dobu několika snad
týdnů rýsuje se nám očekávání,
že naše delegace zasednou si zase, aby pokračovaly
v jednání o obchodní smlouvě s Německem.
Celá materie, která tvoří obsah naší
smlouvy s Německem, je hodně již probrána
a většinou vyřízena. Probrána
je kapitola tuším všeobecných zásad,
jak to bývá u každé obchodní
smlouvy, dále kapitola ohledně povolovacího
řízení a celá řada ustanovení
celně-tarifních z oboru zemědělského
i průmyslového. Spornými zůstala,
pokud jsem jednání mohl sledovati, řada citlivých
některých produktů na straně naší
i německé, z oboru zemědělského
a průmyslového. Tedy myslím, že jednání
mezi Československem a Německem přivedlo
nás již do stadia dosti podstatného sblížení
ve vzájemných požadavcích, a dojde-li
k tomu, jako dovozuji naději svoji z určitých
zpráv, že se delegace obou států sejdou
k pokračování, chovám plnou naději,
že tato jednání nově obnovená
povedou k positivnímu výsledku.
Já bych chtěl, když již o tom Německu
uvažujeme, projeviti úsudek, že německá
politika není po stránce obchodně politické
ještě dobře stabilisována. V poslední
době čteme stále projevy s vážných
míst na straně německé, pronášené
ministry, i ministrem zemědělství, výživy
atd. a slyšeli jsme také výroky ministerstva
zemědělství v Prusku, že se uvažuje
v Německu stále o zvyšování cel.
Německo stále sleduje myšlenku dalšího
zvyšování cel a konstatuji, že jde především
o zvýšení cel zemědělských.
Padají projevy s úředních i polooficielních
míst, že dojde v Německu ke zvyšování
cel na obilí, dobytek atd. To jsou věci pro nás
velmi zajímavé, poněvadž nás
vedou k orientaci, že musíme počítati
s tím, že Německo si svou ochranářskou
politiku, která je dosti vypiatá, ještě
eventuelně zvýší. S tím faktem
musíme počítati. Pravím to ne proto,
že by u nás, na naší straně československé,
byla neochota k pokračování v jednání
o obchodní smlouvě s Německem, naopak vynaložili
jsme největší úsilí, dojíti
ke kladnému vyřízení úpravy
obchodních styků.
Pokud se týče francouzské smlouvy samotné,
tu bych na rozptýlení určitých pochybností
a obav, které byly zde proneseny, vyzdvihl přece
jen ty okolnosti, že nová obchodní smlouva
s Francií nám přináší
docela nové zásady toho druhu, že z nich odvozujeme
naději pro další stupňování
vzájemného obchodu. Poukázal jsem již
ve svém referátu, že se náš dosavadní
obchod s Francií nerozvíjel v některých
oborech, jak bychom si přáli v zájmu obou
států. Dokonce konstatujeme svoji pasivitu na straně
naší, která dosáhla až půl
miliardy ročně, tedy byla velmi značná.
Utěšujícím momentem je tu, že v
tom pasivu je vlna, kterou potřebujeme jako důležitou
surovinu, kterou musíme dovážeti ať odtud
nebo odjinud, a dovážíme ji z Francie v cifře,
která přesahuje 300 mil. Kč. Když tuto
cifru odečteme od pasiva, pak toto pasivum proti ostatnímu
zboží se zmenší jen na 200 mil. Kč,
a to není již tak velké.
Ale obchodní smlouva s Francií přináší
nám také velikou výhodu, že Francie
nám dává klausuli nejvyšších
výhod. Nebudeme už diskriminováni na francouzském
trhu, s naším zbožím nebude nakládáno
hůře než se zbožím z jiných
států. Francie nám dosud nepřiznala
klausuli nejvyšších výhod, poněvadž
to nedělala žádnému státu v době
poválečné. Ale když zavedla loňského
roku nové zvýšené tarify pro obor zemědělského
i průmyslového zboží, nastoupila novou
etapu průmyslové politiky jako my, na základě
klausule nejvyšších výhod, v zásadě
jistě nesprávnější pro celý
obor obchodní politiky, poněvadž jednáme
se všemi státy stejně, paritně, přiznávajíce
jim klausuli nejvyšších výhod. Francie
nám tuto výhodu přiznává a
můžeme se utěšovati nadějí,
že náš dovoz do Francie se bude nyní stupňovati
a dále rozvíjeti.
Mimo to je velikou výhodou této smlouvy okolnost,
že se nyní smluvní sazby stabilisují
v pevných cifrách, nikoliv jako dříve,
že se poskytuje sleva v procentu, kdy se taky sazby celní
mohly zvyšovati, ač procento zůstávalo
stejné, jako jsme to měli na př. ve smlouvě
s Polskem. To byla naprostá labilita v celní úpravě.
Nyní tato smlouva stanoví na obou stranách
pevně smluvené sazby v určitých cifrách,
takže žádná strana nemůže
základní sazby měniti.
My jsme ovšem připojili k těmto sazbám
celně smluvním klausuli valutovou v obvyklé
stylisaci, naproti tomu zase Francie připojila svoji klausuli
ohledně indexu velkoobchodních cen. Kdyby totiž
snad index stoupl, může Francie eventuelně
sazby měniti. To jsou klausule, které musí
býti sledovány velmi pečlivě, aby
nenastaly nějaké rušivé úpravy.
Jak jsem uvedl v dřívějších vývodech,
zdůrazňuji znova, že Francie uznala ochranu
původu našeho cenného zboží, jako
je chmel, pivo, naproti tomu jsme my přiznali Francii ochranu
původu pro jejich specialitu, jako je sýr Rocquefort.
Na základě těchto vývodů připojuji
se k projevu kol. referenta dr Hnídka a doporučuji
za živnostenský výbor posl. sněmovně
rovněž, aby dala souhlas této obchodní
smlouvě s Francií. (Souhlas.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Měli bychom přistoupiti ke hlasování.
Nebude-li však proti tomu námitek, přeruším
projednávání tohoto odstavce pořadu
a odložím pokračování, resp.
hlasování o něm na dobu pozdější.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tudíž ihned k odst. 6 pořadu,
jímž je:
6. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona o státních starobních podporách
(tisk 2000).
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Malík, za výbor rozpočtový
p. posl. Roudnický.
Uděluji slovo prvnímu zpravodaji p. posl. Malíkovi.
Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno!
O tak zv. přestárlých mluví se v našich
zákonodárných sborech již velmi dlouho.
Péče o ně byla již několikráte
dána na jevo, avšak posud vždy jen slovy, ne
tak skutky. Otázka přestárlých byla
každoročně položena, odpověď
však na ni skončila obyčejně odkladem
věci, ač se všeobecně uznávalo,
že se pro přestárlé něco musí
státi.
První vážná zmínka o přestárlých
děje se v zákoně č. 683 z r. 1920,
jímž se zřizuje při ministerstvu zemědělství
fond pro opatření strojených hnojiv. V §u
11, v posledním odstavci, tohoto zákona se praví:
"Z výnosu fondu pro opatření strojených
hnojiv bude věnována částka 30 mil.
Kč na podporu zaměstnanců, kteří
nebudou pojati do pojištění pro případ
stáří a invalidity proto, že překročili
60. rok svého věku v době, kdy nabude účinnosti
zákon o tomto pojištění." V tomto
zákoně, vydaném za vlády úřednické,
mluví se výslovně o podpoře. O podpoře
mluví však také zákon č. 483
z r. 1921, kterým se určuje peníz 130 mil.
Kč k účelům sociálního
pojištění. § 2 tohoto zákona praví:
"Peníze toho dlužno použíti především
na podporu osob, které nebudou pojaty do chystaného
pojištění pro případ stáří
a invalidity proto, že překročily 60. rok svého
věku v době, kdy nabude účinnosti
zákon o tomto pojištění."
Oba tyto zákony však zůstaly pouze na papíře,
přes to, že fond pro opatření strojených
hnojiv oněch 30 mil. Kč určených zákonem
č. 683 z r. 1920 skutečně odvedl.
Pokud jde o zbývajících 100 mil. Kč,
měly se opatřiti z výnosu všeobecné
daně z obratu a pracovních výkonů
a daně přepychové, ale jen tehdy, jestli
tato daň vynese 100 mil. Kč nad obnos ve státním
rozpočtu na r. 1922 preliminovaný. Tento předpoklad
se nesplnil, a tak bylo pro uvedený účel
pouze oněch 30 mil. Kč k disposici. K rozdělení
však těchto peněz pro přestárlé
nedošlo.
Oba tyto zákony zůstaly skutečně jen
na papíře, jak už jsem uvedl a nebyly realisovány.
Když pak došlo k projednávání osnovy
zákona o sociálním pojištění,
vyšli přestárlí zase na prázdno,
neboť § 6 tohoto zákona vyňal z pojištění
invalidního a starobního ty, kdož dokonali
nebo překročili 60 rok svého věku
v den účinnosti zákona.
V důvodové zprávě k vládnímu
návrhu zákona o pojištění zaměstnanců
pro případ invalidity a stáří
tisk posl. sněm. 4186 z r. 1923 na str. 37 stojí
psáno: "Osnova myšlenku státního
zaopatření odmítla. Úplně je
však vylučovati nelze. I systém pojišťovací
má totiž své meze. Nelze do něho pojmouti
z důvodu účelnosti i z důvodů
přílišného zatížení,
jež by tím bylo pojištěncům způsobeno,
osoby překročivší určitý
věk. U nás jsou podle osnovy vyňaty z pojištění
invalidního a starobního osoby, jež by vstoupily
do pojištění poprvé teprve po dokonaném
60. roce života. Také o ty je však nutno se postarati.
To se právě stane ve formě opatření
atd." - To jsou slova důvodové zprávy
k vládnímu návrhu zákona o soc. pojištění
dělnickém.
Není o tom pochyby, že pojištění
invalidní a starobní osob, dosáhnuvších
60. roku věku, a tím spíše ovšem
osob starších, bylo by pro ně skutečně
velkým dobrodiním; nebylo by však spravedlivé,
kdybychom my dnes vytýkali, že důvody pojišťovací
matematiky tenkráte rozhodly pro to, aby přestárlí
do pojištění invalidního a starobního
pojati nebyli.
Byli tedy pominuti, ale ani citovaná slova, že je
nutno o ně se postarati a že se tak stane ve formě
zaopatření, nestala se skutkem ani r. 1924, kdy
byl publikován zákon čís. 221 o soc.
pojištění dělnickém, ani r. 1925,
kdy byl vydán zákon č. 148 o pojištění
osob samostatně hospodařících.
R. 1925 při projednávání osnovy zákona
o pojištění osob samostatně hospodařících
pro případ invalidity a stáří
(tisk 5163 posl. sněm.) bylo sice na přestárlé
opětně pamatováno, avšak zase jen resolucí,
vyzývající vládu, aby předložila
sněmovně osnovu zákona o podpoře osob
překročivších 65. rok.
Této resoluční výzvě bylo vyhověno
14. května 1926, kdy tehdejší ministr soc.
péče dr Schieszl předložil posl.
sněmovně vládní návrh zákona
o státním příspěvku k chudinským
podporám starobním (tisk 279).
Tento vládní návrh byl předmětem
jednání výboru soc. politického. Zpravodajem
byl tehdy p. posl. Tučný. Předloze
bylo mimo jiné vytýkáno, že váže
státní příspěvek na předpoklad,
že žadatel dostává chudinskou podporu
se strany své domovské obce. Jednání
výboru omezilo se pouze na povšechnou debatu, která
skončila zvolením subkomise. Tato subkomise se však
vůbec nesešla a tak celá věc byla zase
pochována.
Při projednávání novelisačního
návrhu zákona o soc. pojištění
dělnickém vzpomenuto bylo samozřejmě
opět otázky přestárlých. To
platí zejména o návrhu odborné komise
Ústřední soc. pojišťovny. §
122 b) tohoto návrhu praví: "Pro pojištění
osob, které po prvé vstupují do pojištění
invalidního a starobního po dokonaném 60.
roku svého věku, platí ustanovení
tohoto zákona s těmito odchylkami: a) nárok
na starobní důchod vzniká po dokonání
250 příspěvkových týdnů,
b) základní částka invalidního
důchodu činí o 100 Kč méně
než uvedeno v §u 111, c) odbytné činí
o 150 Kč méně, nežli by činilo
podle §u 121, odst. 1 a 2.
Tento návrh, jinak dobře promyšlený,
má jednu hlavní nevýhodu, totiž tu,
že váže nárok na důchod na splnění
podmínky o čekací době, jde-li o důchod
starobní, na dokonání 250 příspěvkových
týdnů, t. j. čekací doby plných
5 let; u dělníka, který nebyl by zaměstnán
po celý rok, absolvování čekací
doby ještě delší.
Tento návrh, jak známo, nebyl akceptován,
poněvadž byla dána přednost snaze poskytnouti
co nejdříve pomoc těm, kdož pro stáří,
neschopnost k práci a nemajetnost pomoci potřebují.
Z této snahy vzešel vládní návrh,
tisk 1897, o státních starobních podporách.
Tento vládní návrh, jenž je právě
předmětem dnešního jednání,
platí nejenom pro osoby z řad zaměstnaneckých,
nýbrž i pro osoby z řad samostatně hospodařících.
V tom jest jeho plus, ježto i v řadách těchto
osob, domkářů, rolníků, živnostníků
a řemeslníků je bída nezřídka
větší nebo jistě aspoň taková
jako mezi dělníky. Je tedy úplně spravedlivé,
aby se přispělo i osobám, pocházejícím
z řad samostatně hospodařících,
když na stará kolena přišli na mizinu.