Čtvrtek 28. února 1929

Naším pak úsilím jest, aby se ve prospěch naší menšiny užívalo těch práv, která jí podle československých zákonů a mezinárodních smluv patří, a aby se náš lid cítil v tomto státě spokojeným a mohl s příznivým smýšlením vykonávati své povinnosti ke státu.

Proto také nás bolí každá nespravedlivost, užitá proti naší menšině, a nedůvěra, s jakou se k ní chovají úřady často následkem vlivu rozličných pokoutních rádců, nepřátelsky smýšlejících o naší menšině. Taková nedůvěra a nespravedlnost k nám se projevila při jmenování členů do okresního zastupitelstva v okrese fryštátském a v okrese těšínském.

V okrese fryštátském podle sčítání lidu jest Poláků 35·57%, Čechů 51·96%. Při volbách do okresního zastupitelstva získaly polské kandidátní listiny 20·29% a české 42·35%. Se zřetelem na národnostní poměry měly tedy býti z 12 jmenovaných členů dány Polákům 3 nebo 4 mandáty, ale do fryštátského okresního zastupitelstva byl jmenován jenom jeden Polák.

V okrese těšínském sčítání lidu vykazuje 54·93% Poláků a 35·38% Čechů. Podle odevzdaných hlasů při volbách do okresního zastupitelstva získaly polské kandidátní listiny 43·48% hlasů a české pouze 27·97%. Podle národnostního klíče měli tedy z 10 jmenovaných členů zastupitelstva získati Poláci aspoň 6 mandátů a Češi jen 3 mandáty, ale stalo se, že Poláci dostali pouze 2 jmenované členy a Češi 7. Takové zacházení nemůže uspokojiti, neboť způsobilo velké roztrpčení a volání o nápravu poměrů.

Nebudu zde vypočítávati všechny věci, které nás bolí, v nichž toužíme po nápravě, neboť není to vhodná příležitost, ale musím přece upozorniti na ožehavé věci, které nás dráždí a které značnou měrou působí nespokojenost mezi naším lidem.

Především musím upozorniti na to, že při každé příležitosti místní činitelé hledí přičísti nám a vykázati u nás neloyálnost ke státu, aby mohli zmařiti naše nejlepší úmysly a pohnouti vládu, aby s námi zacházela jako se škůdci státu.

Každá obrana našich práv působí celou řadu podezření a útoků místního českého tisku a českých činitelů. Když se bráníme, pak censura časopisů podrobně zkoumá, není-li v této obraně něco pobuřujícího a nedá-li se časopis zabaviti. Zabavuje se každá hloupost, každá ostřejší kritika, zatím co s časopisy jiných národností po této stránce zachází censor velmi shovívavě.

Největší pomluvy možno házeti na polskou národnost, všechno může se díti beztrestně, ačkoliv zákon stejně chrání národnost českou jako polskou. Polské časopisy, jejichž úkolem jest ustáliti poměry v zemi a vybojovati pro polský lid spravedlivé nakládání, jako "Robotnik Śląski", "Gazeta Kresowa" a jiné, jsou každou chvíli zabavovány, což jest újmou pro tyto časopisy a pro náš lid. Zatím časopisy jiných národností i dokonce s tímtéž obsahem unikají pozornosti censora.

Jako křiklavý případ uvádím zabavení polského týdeníku "Nasz Lud" ze dne 1. prosince 1928. Časopis tento uveřejnil dne 1. prosince, totiž toho dne, kdy přestala existovati samostatná země slezská, úvodník s nadpisem "Nad hrobem slezské samostatnosti". V článku tom vyslovuje se lítost nad ztrátou Slezska a ukazuje se na následky spojení této země s Moravou. U tohoto článku byl zabaven především černý rámec a nadpis "Nad hrobem slezské samostatnosti". A přece stejně nadepsaly své články jiné časopisy české a německé a užily stokráte takových výrazů. Rovněž s černým rámcem vyšel německý časopis "Teschner Anzeiger" a český "Opavan" ze dne 29. listopadu 1928. A žádný z těchto časopisů nebyl zabaven. Byla zabavena taková věta, jako: "Zhoubné následky tohoto zákona částečně již se ukázaly a částečně se ukáží teprve v následujících letech."

Není známo, čím se řídil tento moudrý censor, že dokonce ve výrazu bolesti a lítosti lidu pro ztrátu Slezska viděl přečin. Při tom dlužno vytknouti postup při zabavení. Tento časopis byl předložen k censuře dne 29. listopadu 1928 v půl druhé odpoledne. Zpráva o konfiskaci pak došla redakci, případně administraci časopisu teprve druhého dne ve dvě hodiny, kdy časopis byl již na poště známkovaný a kdy již nebyl čas znovu zaslati časopis předplatitelům před volbami, neboť následujícího dne měly se konati volby a časopis přinášel mnoho důležitých zpráv pro voliče a proto takovým postupem politického úřadu administrace utrpěla škodu nedající se vypočítati.

Takový postup dlužno rozhodně odsouditi, a obracím se k panu ministrovi vnitra s výzvou, aby poučil úřady vykonávající censuru, že zabavení lze provésti jen v případech skutečných přestupků, a to tak, aby časopisu nebyla způsobena zbytečná škoda.

Se zřetelem na to, že jde tu o smlouvu s Polskem, musím upozorniti ještě na jednu nevyléčenou ránu našich obyvatelů, a to jest na věc státní příslušnosti. Mezi námi žije odedávna několik tisíc obyvatelů, kteří se v této zemi jako ve své usadili, s ní srostli, v ní mají své rodiny, hospodářství a všechno, co člověka spojuje se zemí a společností, a přece neustále tíží na nich ještě potupné znamení cizinců.

Tito lidé podávají jednu žádost za druhou o státní příslušnost a nemohou jí dosíci. Příčinou toho jest zase obyčejně udávání a obava o český národní ráz země. Doufali jsme, že žádosti o státní příslušnost budou lépe vyřizovány, když věc bude přeložena do Brna, které jest více vzdálené od těch, kteří neustále musejí denuncovati a obávají se, aby jim nějaký Polák nesnědl kouska chleba. Bohužel, věci týkající se státní příslušnosti v brněnském zemském úřadě dostal týž referent, který je měl v Opavě a znovu jest to další křížová cesta pro tyto lidi bez domova.

Nejubožejší po této stránce jsou dělníci a železničáři, jimž se odnímá služba a práce, poněvadž nemají státní příslušnosti a tím jsou zbavováni možnosti existovati.

Již několikráte jsem se za ně přimlouval, činím to dnes znovu, a ačkoliv vím, že city v politice nerozhodují, přece se obracím k lidskosti a milosrdenství směrodatných činitelů a prosím, aby se nad nimi slitovali. Úředník vyřizující žádost o státní příslušnost s lehkým srdcem vydá odmítavé usnesení, ale neuváží, že tím ničí existenci tohoto chudáka a jeho rodiny. Udělejme již jednou přítrž těmto udavačským posudkům a nedělejme na hanbu našeho století z otázky státní příslušnosti nástroje muk hodných inkvisice.

Dotýkám se všech těchto věcí nikoliv pro sensaci a nikoliv proto, abych způsobil pokřik, nýbrž proto, abych ukázal chyby a žádal, aby byly napraveny ve prospěch lidu a ve prospěch státu. Jsem si vědom toho, že naše menšina, ačkoliv jest malá, má býti mostem pro sblížení nejen obou států, Polska a Československa, nýbrž také obou slovanských národů.

Žádáme, aby v našem státě bylo šetřeno práv našeho lidu, abychom tím účinněji mohli s čistým svědomím pracovati pro tím užší spojení.

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem jest pan posl. Böhm. Uděluji mu slovo.

Posl. Böhm (německy): Slavná sněmovno! Projednávání III. a IV. dodatkového protokolu k obchodní smlouvě s Polskem skytá dnes znovu příležitost nadhoditi otázku, jejíž upravení nedá na sebe dlouho čekati, totiž otázku ochrany zvířecí produkce a omezení přílišného dovozu polských vepřů do Československa. Již 12. července minulého roku jsem s tohoto místa jasně vyslovil požadavky své strany, jejíž nejpřednější úlohou jest dáti selskému a malorolnickému stavu možnost žíti. Není pilnější otázky nad onu, jak možno zemědělství vyvésti z této těžké krise, do níž se dostala trvalými suchy minulého roku a jednostrannou pochybenou hospodářskou politikou. Považuji za nutné, abych znovu přivedl na paměť svůj příslušný návrh na ochranu zvířecí produkce veškerého zemědělství tohoto státu z července 1928, vzhledem na změněnou vnitropolitickou situaci: Předně zvýšení ochranných cel na zvířecí produkci proměnou cel od kusu na cla podle váhy na hovězí dobytek 150 Kč při 100 kg živé váhy autonomně, minimálně 120 Kč, na vepře 150 Kč autonomně a 110 Kč minimálně, pro selata za kus 30 Kč autonomně a 20 Kč minimálně, na maso za 100 kg 350 Kč autonomně a 250 Kč minimálně atd. - nechci číslice, které jsem již zde ve sněmovně přednesl, dále opakovati a považuji to za zbytečné - dovoz bez cla pro chovná zvířata k zušlechtění chovu, kontingentování dovozu, jakož o 25% nižší celní sazby při určitém počtu zvířat jako sazby minimální, poněvadž vývozní průmysl Československa jest nucen obraceti se v první řadě se svými výrobky na sousední agrární státy, které se své strany očekávají opět výhodu pro dovoz svých nejdůležitějších výrobků, především též dobytka a vepřů. Výhody mohou však jíti jen tak daleko, že neohrožují existenci vlastní zvířecí produkce a jsou úměrny skutečné potřebě.

Za druhé zrušení administrativního povolovacího řízení jakožto hospodářsko-politického opatření, za třetí omezení vývozu vepřů z Polska, za čtvrté zvýšení daně z obratu z dovezeného zboží, za páté pokračování v poradách od 2 let váznoucích o veterinární úmluvě s Německem, za šesté zákaz vývozu pro všecka krmiva do 15. května 1929, za sedmé snížení nákladních tarifů pro odběr krmiv a za osmé snížení paušálu daně obratové a důchodové pro r. 1928.

K tomuto poslednímu článku bych rád uvedl, že jsme se doslechli, že v ministerstvu financí jest úmysl zvýšiti paušál daně obratové o 25%. Důvody nejsou známy. Jako zemědělci musíme však dnes s tohoto místa konstatovati, že důchody zemědělství r. 1928 byly daleko menší než v letech minulých, a sama československá Národní banka, o jejíž objektivitě nemáme příčiny pochybovat, zjistila, že příjmy zemědělství r. 1928 zaznamenávají o 2 miliardy Kč méně než v roce 1927. Proto bude nutno, aby ministerstvo financí upustilo od zamýšleného zvýšení paušálu daně obratové, a mám za úkol, abych zde jménem zemědělství přednesl tento požadavek s tohoto místa.

Dne 12. července minulého roku jsem zde v parlamentě své návrhy zevrubně odůvodnil a dnes chci připojiti ještě pouze několik doplňků. Až dosud byla prosperita průmyslu zajištěna na útraty zemědělství a jest nejvýš na čase, aby konečně byla napravena největší chyba, zanedbávání zemědělství ve státním hospodářství doby poválečné. Průmyslu bylo umožněno zavésti se na světových trzích, aniž byla vůbec vyšetřována otázka ochrany zemědělské produkce. Tehdejší politické poměry umožnily, že pan posl. Srba jako ministr zásobování dal o vánocích r. 1922 u příležitosti rozpravy o agrárních clech návrh, aby se přešlo k dennímu pořádku. Zpráva československé Národní banky pro r. 1928 konstatuje, že celková hodnota naší sklizně obilí, zemáků a řepy r. 1928 byla o dvě miliardy menší než r. 1927, kdežto stupeň zaměstnanosti v průmyslu byl vyšší než r. 1927. Při tom Národní banka, stojící nad stranami, jíž možno dojista přiznati objektivnost, konstatuje dále, že se průmyslu podstatně lépe daří než zemědělství. Vůči těmto skutečnostem a vůči volání zemědělství o pomoc zní to jako výsměch, píše-li 28. července 1928 jeden pražský denník: "Asi před lidským věkem byli v německé části Čech měšťáci, úředníci, majitelé domů a malí domkáři mohovití a sedlákům se vedlo špatně. Dnes je to právě naopak. Zemědělci, kteří se se státem vyrovnali, pomalu se vzmáhají, ukládají opět do svých spořitelen, kdežto měšťáci zůstávají se jměním a příjmem pozadu". Tomuto pražskému denníku se doporučuje, aby se přesvědčil o zadluženosti zemědělství v posledních 4 letech v raiffeisenkách a v okresních hospodářských záložnách a bude brzy jiného mínění. Přišel-li v poslední době obchodně-politický výbor československých obchodních a živnostenských komor a předsednictvo všeobecného svazu pro průmysl textilní v Liberci k náhledu, že jest zapotřebí dohody mezi zemědělstvím a průmyslem, pak zástupci zemědělství jen uvítají toto poněkud velmi pozdě došlé poznání. Důkladným studiem otázky agrárních cel dojdou zástupci průmyslových zájmů k přesvědčení, že rozumná, účelná celní ochrana, jak je dnes námi požadována pro zemědělskou produkci v Československu, není namířena proti zájmům průmyslu, nýbrž znamená nutný předpoklad pro určitá odvětví vývozního průmyslu při stanovení příznivých tarifních sazeb. V prvních letech trvání Československé republiky sledovali zástupci obchodně politických zájmů zemědělství ochotně dohodu mezi průmyslem a zemědělstvím, učinili však špatné zkušenosti, pročež nově se vynořivší ochota k dohodě se strany průmyslu najde v zemědělských kruzích poněkud slabší odezvu než r. 1919.

Obchodně politická komise zřízená v prvých čtyřech letech poválečných ze zástupců zemědělství a průmyslu tehdy nevykázala praktického výsledku, přes to že bylo vykonáno mnoho práce. Zemědělství bylo tím těžce poškozováno, že bez slyšení komise byla vládním nařízením vydána 1. ledna 1922 prozatímní autonomní celní sazba, která přinášela československému průmyslu clo 20 až 40násobné, dávala jí všecko, čeho požadovala. Zemědělství však odpíralo vládním nařízením ochranné clo na všecky druhy obilí, luštěniny a mouku, pro zvířecí výrobky byla přiznána v tak skromné míře, že nemohlo býti řeči o účinnosti. Zemědělské předměty potřeby, zvláště zemědělské stroje a nářadí, musily jsme platiti velmi draho, cena zemědělských výrobků klesala den ode dne a přišla hodina, že dřívější opominutí musilo býti dohoněno a že se nabízela jakási ochrana i zemědělské produkci.

Parlamentní zastoupení zájmů zemědělských vidělo se nuceným, aby poskytlo nouzovou ochranu zemědělství, zatlačenému na pokraj úplné zkázy, a vládním nařízením z 4. července 1925 byla zavedena pohyblivá cla na obilí a mouku, zavedení, které nepřineslo ochrany zemědělské produkci, nýbrž skytalo keťasům a bursiánům vodítko pro jejich nekalé spekulační obchody. Novela celního zákona z 22. července 1926 přinesla zemědělství pevná cla. Přes výstrahu odborníků, aby bylo zavedeno clo podle váhy místo cla kusového, nebyl vzat na to ohled a stanoveno z Rakousko-Uherska převzaté clo kusové. Tehdy spáchaná chyba se dnes domácímu zemědělství trpce mstí a nutnějším se stalo splnění tehdejšího ujednání podle potřeby zavésti clo podle váhy na místo cla kusového. Průmysl má nyní příležitost, aby co nejvíce podporoval požadavek zemědělství stran omezení přílišného dovozu polských vepřů v té formě, že průmyslníci nebudou zbraňovati našemu oprávněnému požadavku, aby řešení otázky pro zemědělství nadmíru důležité netrpělo průtahem. Vývoz vepřů z Polska do Československa roste týden od týdnu a neustálé zprávy o polském syndikátu pro vývoz vepřů a jeho vyjednávání se zástupci československých a rakouských dovozních firem dávají popud k velké obavě o budoucnost našeho chovu vepřů a produkce vepřů. Sleduje-li kdo články se strany chovatelů vepřů a jich producentů vyšlé v "Bohemii" o omezení dovozu z Polska a o změně cla od kusu na clo váhové, přijde k domněnce, že snad německý ústav pro obchod dobytkem spolunáleží k oněm firmám, které zamýšlejí organisovati dovoz vepřů velkorysým způsobem. Roční obrat tohoto syndikátu pro vývoz vepřů, jehož zástupci v poslední době konali ve Vídni porady s pražskými a vídeňskými dobytčími komisionáři, byl odhadnut okrouhle na 35 milionů dolarů čili 1·19 miliardy Kč. Vývoz vepřů - po případě dovozní obchod - se tedy vydatným způsobem vybudovává a my můžeme počítati s novým zaplavením domácího trhu na vepře vepři polskými. Polsko připravilo nařízení, jež činí opatření stran vývozního cla na živé a poražené vepře. Polská vláda propůjčí vývoznímu syndikátu ve zvláštním ustanovení vynikající postavení tím způsobem, že zamýšlené vývozní clo bude syndikátu navráceno. Dovozní firmy československé zaplatí v Polsku v poměru k cenám u nás dosaženým nízké ceny za vepře a bylo samozřejmé, že Poláci chtěli býti na skvělém obchodě sami zúčastněni; proto vytvořili obchodně zdatní Poláci vývozní syndikát, aby snadno vydělali mnoho peněz, tím spíše, poněvadž tato společnost dostane jakýsi druh monopolu na vývoz vepřů. Kdybychom byli upravili včas naše cla na dobytek, polský dovoz omezili, tím povznesli domácí produkci a chov vepřů, pak by se nebyli naši konsumenti dostali do poměru závislosti na polském vývozním syndikátu, jehož činnost jest v počátcích a nedopadne nijak k užitku a prospěchu našich spotřebitelů. Na této otázce jest vláda tohoto státu bezpodmínečně interesována a nemůže nijak nechati věc běžet. Se vší rozhodností požadujeme zavedení přiměřeného ochranného cla na zvířecí výrobky. Žádáme, ještě než začne působiti nově organisovaný polský obchod s vepři za pomoci různých bank v plném rozsahu, omezení dovozu polských vepřů do Československa. V přítomné době jest polskými vepři obšťastňována skorem výlučně Praha a Vídeň. Zcela neuvěřitelné stoupání dovozu vepřů z Polska jest patrno z těchto čísel: Dovezeno bylo r. 1924 214.191 kusů v ceně 292·6 mil. Kč, r. 1925 403.000 kusů v ceně 340 mil. Kč, r. 1926 432.597 kusů v ceně 376 mil. Kč, r. 1927 do konce 678.250 kusů v ceně 617·1 mil. Kč, a v devíti měsících r. 1928 582.622 kusů.

Nelze konstatovati jen toto veliké stoupání dovozu polského vepřového dobytka, nýbrž i neustálé překročování dovozního kontingentu trojnásob až čtyřnásob. V obchodní smlouvě stanovený kontingent byl překročen r. 1924 o 91.767 kusů v ceně 68 mil. Kč, r. 1925 o 297.776 kusů v ceně 203 mil. Kč, r. 1926 o 253.996 kusů v ceně 172 mil. Kč, r. 1927 o 400.000 kusů v ceně 282 mil. Kč. Rád bych se při tom vrátil k vývodům pana zpravodaje, který zde pravil, že nesmí býti mezi zástupci Polska a Československa projednávány nové zákazy dovozu, jež směřují k zneužití. Nezadáme zneužití dovozních zákazů, žádáme však, aby nedocházelo již k překročení kontingentu stanoveného obchodní smlouvou. A budeme-li ročně dovážeti o 400.000 polských vepřů v ceně 282 milionů Kč méně, pak bude moci dojista zvířecí výroba našeho domácího zemědělství jíti lepší budoucnosti vstříc. Toto překročování bylo umožněno jedině tím, že v česko-polské obchodní smlouvě jest obsažena tajná klausule, která zajišťuje vývozu vepřů z Polska bezpodmínečnou blahovůli a polskému státu dává možnost nedbati čísel kontingentních. Tato tajná klausule nebyla tehdy při uzavření obchodní smlouvy předložena parlamentu ke schválení, neexistuje právem a jest na čase, aby tehdejší soukromá ujednání v zájmu domácího těžce zkoušeného zemědělství byla odvolána. (Souhlas.) 4. prosince 1928 předložil předseda pro hospodářské vyjednávání s Polskem v Německu dr Hermes polské vládě dvě rozhodnutí německé vlády vzhledem na pokračování hospodářského vyjednávání, která praví: 1. polský požadavek stran dovozu dobytka a masa do Německa se zamítá; 2. kontingent volného dovozu živého a poraženého vepřového dobytka z Polska do Německa se stanoví ve výši 280.000 kusů ročně, při čemž tento kontingent jest výslovně určen pro německé továrny na zpracování masa. Mimo to požaduje německá vláda zavedení transitních kontingentů pro provážení masných výrobků a masa přes Německo do jiných států. Pruský ministr zemědělství dr Steiger prohlásil, že pro něj není dovoz živého dobytka ze zemí s nepříznivou situací dobytčích nákaz, jako Polsko, naprosto otázkou. Použije všech na poli veterinární policie k disposici jsoucích prostředků, aby odvrátil nebezpečí nákaz spojené s takovým dovozem a provozem pro pruské dobytkářství. Přísné provádění veterinárně-policejních předpisů při dopravě dobytka budiž i u nás zavedeno. Tak chrání Německo dnes svoje zemědělství, poněvadž všude prorazilo poznání, že rolnictví jest základem kultury státu a jeho národů. Nechť chrání i směrodatné kruhy tohoto státu, byť i v poslední hodině, zemědělství tou mírou, aby mohlo žíti, a disparita mezi zemědělstvím a průmyslem nepřispívá, aby prvé na škodu národního hospodářství bylo přiváděno na pokraj propasti. Ceny masa nestojí mnohdy v nijakém poměru k cenám dobytka, jako vůbec možno konstatovati nápadně velké rozpětí v ceně u všech zemědělských surovin vůči zpracovanému zboží. Pokud potrvá skutečnost, že bez námitky bude konsumenty přijímáno nespravedlivé rozpětí mezi nákupní cenou živého dobytka a cenou masa, nemají zástupci konsumentů zajisté morálního práva, aby se stavěli proti případnému zvýšení cen dobytka. Cena dobytka může ještě stoupnouti o 2 Kč na 1 kg živé váhy, aniž je oprávněno stoupnutí ceny masa. (Souhlas.) Rozpětí mezi cenou dobytka a cenou masa činilo r. 1918 214% vůči cenovému rozdílu 115% r. 1925, kdy byl kg jatečné váhy placen zemědělství o 2 Kč výše než dnes.

Čte-li kdo č. 192 národně sociálního denníku "Der Tag", vycházejícího v Ústí, o prodeji masa v sociálně demokratickém konsumním spolku v Ústí, pak se ovšem nediví, že zástupci konsumentů nemají zájmu na nízkých cenách masa. "Der Tag" konstatuje, že prodejna masa konsumního spolku přes daňové úlevy a pod. vůči živnostenským řeznickým mistrům požaduje za maso tytéž ceny jako řezník, tudíž že ani námi vítaným přímým obchodem producenta s konsumentem nepřivodí se zlevnění masa. Vynikající zástupci československého hospodářství, též poslanci v tomto parlamentě, zašli v zájmu vysokých financí v parlamentě a ve schůzích československých průmyslníků příliš daleko v tvrzení, že věcně bezvadně odůvodněné požadavky zemědělství zápasícího o existenci tvoří překážku pro uzavření obchodních smluv s Jugoslavií a Německem. Jest nám známo, že všechny dřívější obchodní smlouvy byly uzavřeny na útraty zemědělství. Nesneseme již jednostrannou pochybenou hospodářskou politiku z prvých pěti poválečných let, žádáme totéž právo jako průmysl; a proto dlužno předhůzku označiti tím spíše za neoprávněnou, můžeme-li mluviti o dobře zaměstnaném průmyslu na základě zprávy Národní banky a ostatních zkušeností. Jugoslavie stanovila již před lety 660 K autonomního a 528 K smluvního cla na kus dobytka; Německo vybírá za 100 kg živé váhy 144 K autonomního a 128 K smluvního cla; tato cla souhlasí s těmi, které jsme navrhli pro československé státní území. Dosavadní cla od kusu znamenají nestejnoměrné zatížení různě těžkých zvířat a tvoří přímo prémii na těžký skot a vepře vysoké váhy. Tvrzení o nepříznivém vlivu agrárních cel na uzavření obchodních smluv označuje jeden československý vyslanec, který se touto otázkou zabýval mnoho též v cizině, jako historicky a politicky falešné. Obchodní smlouvy se neprohrávají k vůli zemědělským celním tarifům, nýbrž z docela jiných důvodů; dá se to prokázati pomocí historického přehledu německé obchodní politiky Bismarckovy a jeho nástupců. Bismarck vedl politiku agrárních cel a dařilo se dobře nejen zemědělství, nýbrž i průmyslu a dělníkům, poněvadž obchodní smlouvy Německé říše byly přes agrární cla příznivé. Pád Bismarckův vytvořil v Německu opačné poměry a Caprivi jako nástupce Bismarckův opustil zemědělská ochranná cla již v prvých dnech své činnosti. Obchodní smlouva Bismarckova nástupce byla přes upuštění od agrárních cel tak špatná, že byla Bismarckem označena jako katastrofa, a názor Bismarkův potvrzuje také politické bádání dějinné. Slabost a nedostatečnost vyjednavačů a nesprávná zahraniční politika jsou důvody, že není možno obchodní smlouvy uzavříti anebo že se prohrávají. Stanovení cel na ochranu zemědělské produkce není nijak příčinou obtíží. Bülow se vrátil k agrárním clům a docílil daleko lepších obchodních smluv než jeho slabý předchůdce. Kampaň proti zemědělským ochranným clům stěžuje postavení československých zástupců při vyjednávání o obchodní smlouvy. Sociální demokraté rádi tvrdí, že agrární cla nepřinášejí malorolníkům nijakého užitku, a dřívější ministr zásobování pan posl. Johanis prohlásil v zemědělském výboru r. 1926, že z ochranného cla nemá majitel do 10 ha nijakého užitku. Pan posl. Johanis byl však jako ministr zásobování jiného mínění; jako takový požadoval nejpřísnější rekvisici, podporován sociálními demokraty všech národností, u majitelů výměry 3 ha a odebíral jim obilí až na 400 kg. Tenkrát zbývalo po názoru pana ministra zásobování u malorolnictva v truhle velmi mnoho. Dnes prý nemůže majitel 10 ha plochy zemědělsky využité nic prodati. Zde nutno si dojista postaviti otázku: Čím platí malorolník své daně, z čeho opatřuje oděv pro sebe a svoji rodinu atd? Z výtěžku odprodeje telete, vepřů, ovsa, zemáků, mléka a másla. Kdo prodává, má zájem na vývoji ceny plodin jím prodávaných. Předhůzka, kterou v úterý učinil zde ve sněmovně řečník strany sociálně demokratické, že malorolník musí krmiva draze platiti a že se tím větší příjmy spotřebují, nijak nesouhlasí. Malorolník se 3 kravami potřebuje ročně, přihlížíme-li ke skrmení krmiv ve vlastním hospodářství vyrobených, ještě asi 800 kg otrub. Od zavedení cel na obilí zůstala cena krmné kukuřice nezměněna, cena otrub stoupla o 15 Kč na 100 kg, takže zavedením cel vzrostlo vydání malorolníka o 120 Kč ročně při nákupu 800 kg otrub a kukuřice. Těchto 120 Kč jest vyrovnáno větším příjmem následkem cel při prodeji 400 kg ovsa, který průměrně ve skutečnosti odprodá. Větší příjem z ostatních prodejných plodin, jako zemáků, mouky, krmiva a dobytka jest užitkem malorolníka z agrárních cel. S mezinárodní, bez námitek uznávané strany byla konána studia, která prokázala, že malozemědělci mají z ochranného cla prospěch. Níže uvedená tabulka, která byla posouzena odborníky, dává o tom náležité vysvětlení. Na hektarovou plochu

velikosti majetku
činila celní ochrana
celní zatížení
vyšší ochrana
3 až 5 ha
107
59
51
5 " 10 "
101
50
51
10 " 15 "
84
39
45
15 " 30 "
67
20
38

Všecka námaha sociální demokracie, aby malorolníkům dokázala, že malorolník nemá z ochranného cla nijakého užitku, padá jako domeček z karet. Nejsou to věcné argumenty, jež jsou pohnutkou zástupců určitých stran, aby zaujali stanovisko proti ochraně zemědělské produkce. Zneužití životní otázky zemědělství k politickým účelům jest často příčinou všeho nepřátelství. Mohu se ještě velmi dobře upamatovati, jak v zemědělském výboru v květnu 1926 jeden poslanec něm. soc. dem. strany označil ochranná cla jako postel pro línou kůži zemědělců; mohu se ještě upamatovati na prohlášení téhož poslance, že zemědělství nepoužívá výtěžku ochranného cla k účelům investičním, k povznesení produkce, nýbrž nosí je do spořitelny. To jsou myšlenkové pochody, o nichž možno říci, že mohou napadnouti pouze ony, kdož jsou s domácím zemědělstvím velmi málo obeznámeni. Zástupcům něm. soc. dem. strany v parlamentě bych rád doporučil, aby se zeptali u maďarských soudruhů na názory o zemědělském ochranném clu v Československu. Budapešťský soc. demokratický list Nepszava obíral se československými agrárními cly. Zavedením agrárních cel pokračuje československá vláda důsledně v cestě, kterou nastoupila již v oblasti průmyslové ochrany a brání se, jak to činí i celá řada jiných států, proti strašidlu nezaměstnanosti. List píše: "Jest zcela logické, že československá vládní většina se rozhoduje podporovati vlastní zemědělství omezením dovozu agrárních produktů a tím uspořiti státu nesčíslné miliony. Povznesením úrovně zemědělství přispívá také automaticky k oživení domácí poptávky po průmyslových výrobcích a podpoří opět nepřímo i zájmy průmyslu." Otevřená a národohospodářsky rozumná slova maďarských sociálních demokratů nechť si páni z německé sociální demokracie dobře zapamatují. Nestavíme se nikterak proti družstevní myšlence, musíme však s rozhodností prohlásiti, že konsument jako producent mají ještě zapotřebí dlouholeté výchovy a školení a že nemůžeme až do té doby, kdy producenti a spotřebitelské organisace jako družstva budou s to mnohé dokázati, vydati zemědělství bez ochrany v šanc. Vnitřně politické poměry tohoto státu doznaly v měsíci únoru obrat. V čelo vlády vstoupil muž, o němž se předpokládá, že jest o tíživé situaci zemědělství jako zemědělec úplně orientován a že vyhoví v dohodě s ministerstvem zemědělství po tolik měsíců kladeným požadavkům ochrany zemědělské produkce, hlavně zvířecích výrobků. Vyhlídky na úpravu této zdlouhavé záležitosti se od neděle 24. února tak dalece zlepšily, když bylo vedoucím mužem české strany agrární, panem kol. Prokůpkem u příležitosti zemědělského týdne při manifestaci v Praze vzpomenuto nanejvýš nepříznivé situace zemědělství a on označil to jako úlohu parlamentního zastoupení zemědělství, prosaditi stavovské životní nezbytnosti a dáti mu, co mu patří. Pan ministr zemědělství Srdínko slíbil provedení požadovaných celních opatření a označil tato opatření prozatím za jedinou cestu, jež jest s to vytvořiti práci sedláka a malorolníka výnosnější a prospěšnější. Národní hospodář pan profesor Brdlík prohlásil na zasedání českých zemědělců v neděli, že průmyslová konjunktura sice jest, že však zemědělství nemá na ní podílu ani z ní užitku. Nedostatečná ochrana před cizozemskou produkcí a nouze o krmiva vzniklá trvalými suchy spočívají těžce na zemědělství. Označil prosazení přiměřených celních opatření a omezení dovozu vepřů za prostředek k odstranění krise v zemědělství. Ministři, jako vynikající vůdcové české strany agrární, potvrdili v neděli před mnoha sty příslušníků českého zemědělství, co jsme požadovali již v červenci 1928 pro domácí zemědělství, čerpajíce z praktického zemědělského života a zkušeností.

Nechť ministerská a vůdcovská slova na velikém zemědělském projevu nedělním se co nejdříve stanou skutky. Tisíce sedláků a malorolníků volají o pomoc. (Potlesk poslanců klubu Bund der Landwirte a poslanců čsl. strany republikánské.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP