Čtvrtek 14. února 1929

Dovolím si zde zdůrazniti opětně starý náš, ale soustavně opomíjený požadavek, aby pro jasnost a přehlednost v rozpočtu daní přímých byla nám sdělena výše předpisu podle druhu daní, dále aby byla rozdělena daň příjmová na daň příjmovou placenou přímo a daň příjmovou placenou srážkou; rovněž tak se dožadujeme, aby daň rentová byla rozdělena na daň placenou srážkou a daň placenou přímo.

Značné reservy udržuje si státní správa při clech. Do rozpočtu na rok 1927 zařazena byla cla částkou 1.043.4 mil. Kč. Skutečný předpis a zároveň také platba činí 1.367.4 mil., tedy více o 324 mil. Kč. Toto udržování reserv jest soustavné při výnosu cel. R. 1928 bylo dokonce rozpočteno jen 1100 mil. a na r. 1929 1169.1 mil., ač se dá očekávat, že skutečný výnos těchto cel bude daleko vyšší.

Cla jsou po dani obratové, která byla nazvána velmi tíživou, největší položkou příjmovou. Žel, že tato položka je dvojnásob tíživá: jednak proto, že jsou to daně spotřební, jednak proto, že brzdí náš průmyslový vývoj. Tato položka vybraná na clech blíží se půldruhé miliardě a je obžalobou dnešního systému vládního. Podle státních uzávěrek vynesla cla r. 1925 893.3 mil., r. 1926 993.4 mil., ale r. 1927 již 1367.4 mil., tedy o 374 mil. Kč více. Na tomto vzestupu má ovšem lví podíl celní ochrana obilnářská, která o sta miliony zdraží chléb konsumentům na hranici a o sta milionů zdraží konsumentům chléb z obilí tuzemské produkce.

Výnos cel 1367.4 mil. je částka tak ohromná, že by zasluhovala také pečlivějšího rozboru. Ještě nikdy nám nebylo sděleno, kolik bylo vybráno na clech postihujících potraviny, obilí, mouku, maso, omastky atd. a kolik bylo vybráno na clech, která postihují tovary a polotovary. Kdybychom tyto věci znali, mohli bychom si učiniti aspoň poněkud přibližný obraz naší celní politiky a vyvoditi z toho také příslušné důsledky. Toto soustavné mlčení musí býti konečně prolomeno. Má-li tato vláda odvahu dnes stavěti neprodyšné hradby celní na okrajích státu, pak je ovšem také vázána říci, kdo skutečně tato cla platí a z čeho jsou placena. Cla jsou míněna vesměs jako ochranná, ale tato cla, jako cla obilní, nejsou jen cly ochrannými, nýbrž také cly fiskálními a v tomto směru myslím, že to, co bylo zaplaceno na těchto fiskálních clech, která měla býti jenom cly ochrannými náleží vlastně konsumentům a mělo by jim býti také skutečně vráceno.

Přesuny úvěrů jsou odůvodňovány ve státním rozpočtu článkem XI. Jakkoliv se částky přesunutých výdajů zmenšily o 139.7 mil. Kč, přece nutno se pozastaviti nad počtem přesunutých výdajů, které nejsou malé. Počet přesunutých položek dosahuje veliké cifry 435. Tato cifra přesunů dává podnět k domněnkám, které ovšem opakováním dostávají charakter skutečnosti, že totiž zkušenosti rozpočtování osmi let ještě u nás nejsou takové, abychom mohli náležitým způsobem rozpočítávati, opatřiti rozpočet podle skutečných potřeb. Avšak dále toto opakování přesunů ukazuje na jasný úmysl učiniti rozpočet nejasným. Úmyslně rozpočítává se chybně, aby náklady, zejména vyšší náklady, které by nesnesly světla veřejnosti, mohly býti těmito přesuny náležitě ukryty.

Musíme se však také pozastaviti nad náklady nepreliminovanými ve značné částce 336 mil. Kč, z čehož lví podíl odnáší si ministerstvo nár. obrany, jež podle vysvětlivek byly ukryty úvěrními operacemi. Nemůžeme ovšem se spokojiti jenom s konstatováním tohoto přesunu, nýbrž žádáme, aby nám bylo sděleno, kde a z jakých položek a na které položky tyto přesuny se dály; jinak ustanovení celého článku XI chová nebezpečí, že obsahuje zmocnění ke zcela libovolnému hospodaření.

Na str. 264 jsou uvedeny státní příjmy mimo rozpočet. Tyto státní příjmy jsou velmi značné. Něco jiného je, jaký mají charakter tyto veliké položky. Pod položkou první je uvedena pohledávka za finanční správou ruských legií v okrouhlé sumě 256 mil. Kč. Co je podstatou této pohledávky? Je to pohledávka aktivní, platí se z ní úroky, bude splacena a je-li skutečně tento výdaj spojený se zřízením této republiky? Není-li naděje, že skutečně tato částka vrátí, myslím, že zde jen zbytečným způsobem figuruje. Říkáme si něco, co není skutečně pravda, není to pohledávka skutečná.

Podobně ještě v daleko větší míře je to u položky druhé, kde jsou pohledávky ze záloh na úhradu učitelských platů v závratné cifře 1603 mil. Kč. Může někdo mysliti, že těchto 1603 mil. Kč bude zaplaceno zemí? Přirozeně země nemohou platiti a nebudou. Země byly vyloučeny ze školského zákonodárství a zákon o platech učitelských byl odhlasován v Národním shromáždění. Ale i kdyby chtěly země tento obnos platiti, nestává zde absolutně žádných prostředků; nebylo jich dříve, tím méně po účinnosti zákona čís. 77.

Zajisté, že zde je nutno, aby tato částka nebyla více vykazována a aby na naši nejdůležitější institucí vzdělávací, na národní školy, bylo náležitým způsobem pamatováno, aby byl opatřen náležitý zákon, kterým by tato položka zmizela, a platy učitelské se dostaly plnou částkou do státního rozpočtu.

Na téže stránce 264 byl uveden schodek košicko-bohumínské dráhy v sumě 860.1 mil. Kč. Na stránce 180 je úhrada záloh na schodek, jež budou hrazeny z přejímací ceny 624 mil. Kč, zbývá neuhrazeno 236 mil. Kč. Tento neuhrazený schodek ovšem žádným způsobem neodpovídá znění článku III finančního zákona, kde se povoluje hrazení případných nákladů z převzetí košicko-bohumínské dráhy - v částce 43.59 mil. Kč. Totéž platí také při zálohách, které byly poskytnuty při provozu státních drah, kde mělo býti toto vydání jenom 64.41 mil. Kč. Ovšem na str. 154 čteme o jiném velikém výdaji - 125 mil. Kč. Oboje vydání podle čl. III finančního zákona na r. 1927 měla býti hrazena železniční správou jenom do určité kvoty a jenom, kdyby železniční správa ze svých přebytků nebyla schopna tyto kvoty uhraditi, měla státní správa jenom do výše této kvoty vypomoci.

Ptáme se přirozeně: jsou tyto schodky rázu trvalého nebo přechodného, je možno tyto schodky zmírniti? Naprosto postrádáme vysvětlení, co se stane v této věci do budoucna.

My však přicházíme na str. 264 ještě k jiným položkám, při nichž se nemůžeme ubrániti dojmu, že jsou to osobní úsluhy. U položky 9 jeví se státní vklad u Zemské banky jako podpora kulturního domu v Ružomberku v částce 500.000 Kč. Přirozeně se ptáme: jakým způsobem byla tato podpora soukromému podniku udělena, jak je zajištěna, kdy bude splacena, platí-li se úroky z této částky a kde a jsou-li tyto úroky vyúčtovány.

Zajisté, že máme řadu kulturních institucí, které by týmž právem mohly se z prostředků státních domáhati oné ochoty, která je takovým způsobem zde projevena.

Rok 1927 možno již počítati jistě k rokům hodně konsolidačním. V druhé polovině tohoto roku dokonce je velká konjunktura průmyslová a vývozní a přece se shledáváme zde s příjmy mimo rozpočet 1.197,958.635 a s výdaji 1.131,927.051 s přebytkem 66,031.583. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Tyto vícenáklady je možno ovšem odůvodniti položkami, které byly vydány mimo rozpočet jako záloha státním a zemským drahám 125 mil., záloha na košicko-bohumínskou dráhu. Jistě velkou položkou v této věci je vydání na platy učitelské. V příjmech větší položku je možno odůvodniti tím, že zde byly realisovány značné reservy na daních přímých, na dani obratové, ale také výnosy státních podniků. Výnos tabákové režie jistě že značným číslem přispěl k tomuto většímu příjmu a především, jak jsem již uvedl, také cla. Je zajímavo, že letošního roku počítá se s poklesem výnosu tabákové režie, ačkoli konsum stále stoupá, a při zdražení nejlacinějších druhů cigaret, zorek a sportek, jistě že tabáková režie vynese daleko více než r. 1927. Podle našeho soudu těchto nepreliminovaných vydání je nutno vystříhati se co nejvíce, již proto, že Národnímu shromáždění béře se zde možnost o těchto příjmech a výdajích rozhodovati. S těmito částkami je skutečně hospodařeno mimo rozpočet a myslím, že mnohé ty částky mimo rozpočet jsou uvedeny zbytečně, poněvadž tyto částky, jako na př. platy učitelské, opakují se každoročně a měly by býti zařaděny do řádného rozpočtu.

Na str. IX na úhradu platů státních zaměstnanců podle zákona č. 103 z r. 1926 je pojmuta ve vydání úhrnná částka 450 mil. Z této částky bylo použito na platy státních zaměstnanců jen 336 mil. Zbývalo by 114 mil., ale z debaty, která byla v rozpočtovém výboru, vysvítá, že tento zbytek, dokonce s doplatkem 6 mil., t. j. 120 mil., vyžádaly si zvýšené platy učitelské. Ovšem, musíme se pozastavovati nad tím, že tato částka v rozpočtu není vyčíslena.

Na téže str. IX musíme se pozastaviti nad tím, jakým způsobem se zjišťuje předpis. Nejvyšší účetní kontrolní úřad zjišťuje předpis tím způsobem, že od předpisu odečítá odpisy. Nás tyto odpisy zajímají, ač v celém rozpočtu není jediná položka, která by nám ukázala odpis. Máme řadu zákonných ustanovení, která hluboce zasahují právě na to pole a poskytují značné slevy. Jen tak námatkou poukazuji na zákon č. 235 z r. 1924, kde se odpisuje daň výdělková a důchodová z důvodů ohrožení existence nebo ohrožení provozu. Je to dále ustanovení zák. č. 76 z r. 1927, § 10, odst. 2, kde se dávají velice značné slevy, jimiž se základ pro vyměření daně důchodové neobyčejně snižuje. Nám schází zde výkaz, mnoho-li skutečně bylo prominuto na dani uhelné podle vládního nařízení z r. 1926 při průmyslech exportních. Schází výkaz, mnoho-li bylo sleveno podle zákona 102 z r. 1921, a konečně schází zde odpisy, které byly provedeny z důvodu nedobytnosti. Proč se o tomto zmiňuji? Na těchto všech odpisech daní přímých je zúčastněna samospráva, neboť odpisem těchto daní ztenčuje se také základ pro vyměření přirážek a přirozeně také důchod autonomních svazků je tímto způsobem zkracován.

Pokud vím, podařilo se nám jen při zákonu 235 z r. 1924 prosaditi, aby obce, ne s hlasem rozhodujícím, nýbrž s poradním, byly přibrány k odpisům podle tohoto zákona. Zajisté, že se domáháme spravedlivé věci, aby nám byl skutečně také sdělen úhrn těchto odpisů a to podle jednotlivých druhů. Máme-li dělati podobné zákony, které tak hluboce zasahují do odpisů daní přímých, je nutno, abychom znali také dosah těchto jednotlivých zákonů. (Posl. Srba: Což odpisy na lex Rašín? Zde nikdo nic neví, je to miliarda, dvě, tři miliardy?) To je zákon čís. 102 a já musím trpce poznamenati, že kdykoliv se zde jedná o podporu stavebního ruchu, neustále se vyčítá, kolik na stavební ruch bylo poskytnuto, ale zde státní správa, ač by to mohla říci, zatajuje veliké částky, které tímto způsobem byly odepsány. (Výkřiky posl. Srby a Johanise.)

Na str. X jako nepreliminovaný výdaj uveden je náklad na ruskou akci v částce 52.1 mil., r. 1926 dokonce tento výdaj činil 71 milionů. Částky na ruskou pomocnou akci jsou velmi značné a ovšem v žádném poměru k řádně preliminovanému nákladu, r. 1928 tuším 10 milionů a r. 1929 také 10 mil. Pro tyto značné částky nepreliminované schází nám vysvětlení, zdůvodnění a přesné vyúčtování, jakým způsobem těchto částek bylo použito. Jistě že všichni jsme přesvědčeni, že oni nešťastní krajané, kteří byli vyštváni z Ruska, potřebují podpory, ale je nutno věděti, jakým způsobem tyto podpory byly uděleny.

Na str. X a 36 ministerstvo nár. obrany, jak jsem se již zmínil, překročilo svůj rozpočet o 25.6 mil. Na straně 36 se dovídáme, že toto překročení stalo se na pořízení první augmentační zásoby oděvu v částce 25,408.491 Kč. O dalším vydání 195.000 vůbec schází zde odůvodnění a ospravedlnění. Náklad na augmentační zásoby oděvu byl uhrazen zvláštní operací. Nevím, zdali k takové úvěrní operaci je zmocněno ministerstvo nár. obrany. Přirozeně se tážeme, jaká to byla úvěrní operace? Když zřizován byl vojenský fond, řeklo se, že po 10 let se do tohoto fondu bude ročně platiti 315 mil. a že ministerstvo nár. obrany nebude žádati ničeho více. Máme všetečnou otázku, když byla provedena úvěrní operace, komu dlužíme vlastně těch 25 mil. a jak to úrokujeme a splatíme?

V ministerstvu nár. obrany byla vykázána některá jiná vydání mimo rozpočet, nad kterými se musíme pozastaviti. Na str. 29 v § 1a) na nové platy vojenské jako vydání řádné uvedena je částka 20.9 mil., na str. 35, § 1a) nové služné vojenské a osobní vydání řádná vyžádaly si dokonce obrovské částky 393.9 mil. Na stránce 30, § 3 a) nové služební platy civilní vyžádaly si 28.6 mil. a na str. 29, § 2a) platy a služné civilních úředníků vyžádaly si 6.8 mil. Kč, a to vše mimo rozpočet! Hledáme-li odůvodnění, říká se, že tyto zvýšené náklady resultují z úpravy platů státním zaměstnancům. Ale když byly upraveny platy státním zaměstnancům, již to svádí do jisté míry k srovnání. Na str. IX, jak jsem již uvedl, zvýšené platy státních zaměstnanců vyžádaly si okrouhle 336 mil. Kč a povolen byl globální náklad 450 mil. Kč. Pro tento druhý náklad na platy vojenských gážistů - 450 mil. - nebylo pamatováno na úhradu, v rozpočtu není žádný globální obnos.

Ovšem i tento obrovský náklad ministerstva nár. obrany na platy důstojníků a vojenských úředníků je zajímavý také ještě jiným srovnáním. Úprava platová pro 250.000 zaměstnanců státních vyžádala si 336 mil. Kč, úprava platů učitelských 120 mil. Kč, ale úprava platů asi pro 20.000 důstojníků a úředníků vojenských vyžádala si. 450 mil. Kč! Toto porovnání při nejmenším musí nutit státní správu, aby nám vysvětlila tento obrovský rozdíl částky na úpravu platů státních zaměstnanců a vojenských gážistů.

Není bez zajímavosti, jak naproti tomu dovede se v ministerstvu nár. obrany také šetřiti. Na str. 30 v § 2 byly rozpočteny požitky mužstva částkou 93.1 mil. Kč. Skutečně vydáno však bylo jen 70.2 mil. Kč. Ušetřilo se tedy na platech mužstvu 22.9 mil. Kč. Táži se, je-li to skutečná úspora, či je-li to odkrytý způsob rozpočítávání, že dává se na platy mužstvu více, než skutečně činí, aby toho, co přebude, mohlo se použíti jiným způsobem. Pokud ovšem víme, ministerstvo národní obrany nekoná svých povinností k ÚSP. Je dlužno desítky milionů na pojištění mužstva. Doufejme, že snad z těch 229 mil. Kč Ústřední sociální pojišťovna dostane, což jejího jest.

Aktiva z hospodaření na rozpočet činí obrovskou sumu 4.6 miliardy. Žel, že přihlédneme-li trochu blíže na toto aktivum, jsme ve velikých pochybnostech, jsou-li ty 4.6 miliardy skutečně opravdovými aktivy. Nad některými položkami se musíme pozastaviti. V § 3 se shledáváme s pohledávkou proti klášteru Benediktinů v částce 50.000 Kč. Přirozeně se tážeme, z jakého důvodu proti klášteru Benediktinů položka ta vznikla, je-li zajištěna a úrokována a bude-li splacena.

Ministerstvo národní obrany vykazuje aktivní zálohy na vydržování cizích příslušníků: ukrajinské národnosti 99.4 mil. Kč, ruské národnosti 7.1 mil., celkem značnou částku 106.5 mil. Kč. Jest skutečně tato záloha splatitelna? Platí se z ní úroky? Může se čekati, že tímto způsobem dobudeme snad úspěchu na poli jiném? Zkušenosti nás učí, že podporování ruské akce nevede k cíli a že řada lidí zůstává zde a v poměrně přelidněném státě ubírá možnost existence. Tito lidé jistě by se mohli vrátiti do své vlasti, kde přirozeně po jejich práci by byla veliká poptávka.

Dále jest jako aktivum uvedena položka za předanou výzbroj částkou 57.4 mil. Kč. Pro tuto položku schází nám vysvětlení. Rovněž nevíme, je-li splatitelna, je-li úrokována a kde.

Dále přicházíme k některým položkám, se kterými bychom se měli již rozloučiti. Tak pohledávka ze vkladu u pařížské filiálky banky Bohemie jest 3.3 mil. Kč. Jistě tato částka se zpátky již nedostane, poněvadž banka likvidovala. Nemohla ani dostáti svým závazkům. Tím spíše nedostaneme onu částku.

Ministerstvo vnitra vede na str. 171 pod položkou aktiv "Zálohy na vydržování ukrajinské armády v táborech" 8.8 mil. Kč. Tato pohledávka, myslím, také je velmi problematická.

Na str. 172 jako aktivní se vede osobní náklad na národní školství na Hlučínsku, placený zálohou 12.4 mil. Kč, věcný náklad činí 0.4 mil. Kč. Máme přirozeně otázku, zdali skutečně Hlučínsko patří k nám či nikoli. Snad jest částkou našeho státu a přirozeně tento náklad neměl by býti vykazován zvláště, nýbrž v řádném rozpočtu.

Na str. 173 jako aktivum jest vedeno: pohledávky ze zápůjček družstvům a zálohy na znovuzřízení vinic v úhrnné částce 8.9 mil. Kč. Zajímalo by nás věděti, jakým způsobem tyto pohledávky jsou úrokovány, kde jsou úroky vzaty do příjmů a komu byly skutečně tyto zálohy poskytnuty.

Na str. 174 ministerstvo průmyslu, obchodu a živností vede jako aktivum: zápůjčky a pohledávky 28.9 mil. Kč. Myslím, že tyto částky již dávno nejsou aktivní.

Na str. 177 jsou aktiva státního obilního úřadu a úřadu pro tuky 17.2 mil. Kč. Vládním nařízením č. 258/1924 tyto částky byly převzaty k vydobytí státní správou. Chybí nám odůvodnění, co bylo skutečně z toho vydobyto, zdali vůbec tato částka jest realisovatelna a co státní správa k likvidování této částky chce podniknouti.

Na str. 177 ministerstvo zdravotnictví vykazuje zápůjčku "Dubrovnické hotelové akciové společnosti Kupari-Srebno" v částce 3 mil. Kč. Co nás k této značné zápůjče vedlo? Byly zde nějaké výhody, které opravdu za tu zápůjčka stojí? Jest tato zápůjčka úrokována? Kde jsou úroky účtovány? A bude tato zápůjčka jednou také vrácena?

Na str. 177 ministerstvo financí vykazuje aktivum 10.9 mil. Kč na posečkaných právních poplatcích a na poplatcích ekvivalentních 44.6 mil. Kč. Jest potřeba udati, zdali tyto posečkané poplatky jsou posečkány ze zákona, či nic.

Na str. 179 jest uvedena půjčka zástavnímu a půjčovnímu úřadu v Praze 11.8 mil. Kč. Bylo by potřeba věděti, v jakém stavu tento půjčovní ústav jest a zda je možno počítati s jejím vrácením.

Na str. 179 jest půjčka československé obchodní, dříve lesnicko-dřevařské bance v Praze 6 1/2 mil. Kč. Jaké důvody nás vedly k tomu, abychom tuto značnou částku zapůjčili? Bude vrácena? Bude úrokována, a je-li úrokována, kde jsou účtovány z této výpůjčky úroky?

Na str. 179 a 156 rovněž bance Bohemii jest účtováno 12.8 mil. Kč a na zvýšení výplaty vkladů 2.89 mil. Kč. Co jsem řekl o dřívější podobné půjčce, platí zde rovněž.

Na str. 179 jsou účtovány státní vklady u peněžních a jiných ústavů za účelem sanací a jsou uvedeny částkou 769 mil. Kč. Prosím, tato značná částka byla povolena bez zákona, nevíme komu, v jaké výši, a nevíme, zdali tyto částky jsou skutečně úrokovány.

Na str. 179 je zálohou pro likvidaci nákupního a prodejního družstva československých přádelen uvedena částka 34 mil. Kč. Rovněž o osudu této výpůjčky nemáme zpráv.

Na str. 154 není preliminován značný výdaj na nákup cenných papírů - 29.1 mil. Kč.

Na str. 156 je výdaj mimo rozpočet: Státní vklad u peněžních ústavů a jiných podniků v částce 1.95 mil. Kč. Částka sice není veliká, ale přirozeně se tážeme, komu byla tato ochota poskytnuta.

Ve vysvětlivkách při pol. 1080 shledáváme, že z této částky bylo Ústřednímu svazu čsl. hospodářských společenstev v Brně vloženo 1 mil. Kč, Lidové záložně v Brně 300.000 Kč, Občanské záložně v Petřikovicích 50.000 Kč a dokonce soukromníku dru B. Čerňákovi 8.000 Kč, Živnostenské záložně v Olomouci 500.000 Kč, Slovenské bance v Bratislavě pro Halič 100.000 Kč.

Prosím tyto výdaje jsou skutečně jenom ochotami, jsou mimo rozpočet, mimo zákon a myslím si, že stát už splnil svoji povinnost sanováním bank a peněžních ústavů r. 1924.

Nemůžeme se ubrániti dojmu, že skutečně tyto ochoty jsou čistě stranické, a nemůžeme míti skutečně žádného správného mínění o tom, zdali skutečně tyto zálohy mohly býti správným způsobem uděleny.

Na str. 158, kap. 22 pod tit. 12 jest uveden velmi příjemný státní výdaj jako příspěvek přeplatkovému fondu daňovému - 214 mil. Kč. Tato suma ovšem ve skutečnosti bude daleko větší.

Na str. 167 jako pasivum jest uveden doplatek tomuto fondu v částce 407.4 mil. Kč.

Opatření čl. XVII jest ovšem nutno vítati, ono je protiváhou větších a nepředvídaných výdajů, které byly spojeny se založením tohoto státu. Snad by nám mohlo býti sděleno, zda tento doplatek v částce 407.4 mil. Kč byl skutečně fondu odveden. Ovšem proti tomuto příznivému výsledku jsou velmi zarážející schodky, které jsou v platbě na dani výdělkové - 160 mil. Kč a na zvláštní dani výdělkové 43 mil. Kč.

Státní podniky podle připojené tabulky během 3 roků vykazují zvýšený výnos v celku, třebaže tento výnos není trvalý a některé podniky dokonce vykazují trvalý schodek.

Tato prosperita podle našeho mínění u některých podniků je více než zdánlivá. Schází tu především jasný účet ze zisku a ztráty, k němuž schází zase předpoklad, totiž východisková bilance s oceněním zařízení, jež nutno umořovati a také obnovovati. Dokud nebude provedena tato východisková bilance zejména u velikých státních podniků, na příklad drah, mohou býti vykázané zisky snadno pohlceny náklady umořovacími, obnovovacími, zejména při nějaké katastrofě.

Tato nejasnost vadí nejenom nám, ale jistě také provozu. Nepřehlížíme ovšem práci, která v tomto směru byla vykonána, ať příležitostným oceněním majetku věcného, ať zřizováním fondu obnovovacího a všeobecného reservního fondu. Než tato práce je značně pomalá a málo výsledná. Všeobecné ocenění zařízení státních podniků není možno odkládati, a jsou-li zde důvody, aby veřejnost o této věci zpravena nebyla, pak jistě není zde důvodů, aby každý státní podnik ve vlastním zájmu si nezjistil přesné cifry, které pro správné bilancování a zjištění výnosu jsou nutné.

Ze státních podniků můžeme hovořiti o jediném solidním vzrůstu výnosu, totiž při tabákové režii.

Tyto příznivé výsledky nespočívají ovšem jen v dobrém obchodním vedení, ale především v tom, že v ceně kuřiva je započtena také obrovská daň spotřební, jak se můžeme na str. 182 a 183 přesvědčiti.

Proti provozním příjmům 2.122.10 mil. jsou provozní výdaje jen 782.20 mil. Kč, tedy čistý zisk zhruba 200%. Zde jsou ovšem také soustavně ukrývány značné reservy v příjmech, které r. 1927 docíleny byly uměle tím, že bylo počítáno s vyšším vydáním o 225.9 mil. Kč proti skutečným nákladům při tabákové režii. Toto ukrývání reserv u tabákové režie je soustavné. Také v r. 1928 je preliminován příjem jen 1.051.3 mil. Kč, r. 1929 jen 1.036.3 mil. Kč, ačkoliv r. 1927 docílený příjem je 1.339.9 mil. Kč. Toto soustavné a hmatatelné vytváření reserv neslouží jistě ke tvrzení, že naše poměry a náš rozpočet je skutečně konsolidován. Co zde brání, aby tyto zisky, které jsou jisté a dosažitelné, nebyly vzaty do státního rozpočtu do příjmu, a naproti tomu ona vydání, která se opakují a jsou nepomijitelná, jako na př. učitelské platy, nebyly dány také skutečně do vydání?

Nejvyšší účetní kontrolní úřad má při kontrole státních podniků postavení jistě velmi svízelné. Dosud se musí omezovati jen na cifry uzávěrek, jež zůstaveny jsou dohlídkám podle §u 6 zákona čís. 175 z r. 1919. To ovšem pro řádnou kontrolu a řádné vedení podniků nestačí. To je kontrola detektivní. Je to sice dobrá věc, ale dá se s ní spraviti jen něco do budoucnosti. Pro podniky státní je nutná také kontrola preventivní, která má způsobilost a možnost nahlížeti přímo do života podniků státních a nejen přihlížeti k jejich efektivním výsledkům. Zde by bylo ovšem nutno, aby také povolaní odborníci právě z těchto státních podniků byli převzati k Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu, aby tak, jsouce seznámeni se životem těchto podniků, mohli náležitě kontrolu vykonávati.

Činnost dohlídková vykazuje 114 dohlídek ze všech téměř oborů státní správy. Seznam těchto dohlídek podle uzávěrky státní správy byl předložen Národnímu shromáždění 28. ledna 1928 a 30. června 1928. Žel, že tento seznam a výsledky dohlídek jsou dosud tajemstvím pro členy Národního shromáždění.

V uzávěrce na r. 1927 objevuje se po prvé také účet silničního fondu. Vykazuje za čtvrt roku příjmu 31.7 mil. Kdybychom tedy tento příjem rozpočetli na celý rok, znamenalo by to příjem za rok přes 120 mil. Kč. Avšak do rozpočtu na r. 1928 daná částka je daleko menší, 66.5 mil., a na r. 1929 90 mil. Je na snadě otázka, proč do rozpočtu jsou převzaty tak skrovné částky proti očekavatelným. Částka tato je značná a s onou miliardou, kterou si státní správa vypůjčila u Ústřední soc. pojišťovny, jsou zde jakési prostředky, ovšem ani z daleka takové, aby silnice mohly býti za ně skutečně opraveny.

Národní shromáždění je žádáno o schválení tohoto rozpočtu na silniční fond. Národní shromáždění má však zajisté také právo, aby mu bylo sděleno, jakým způsobem v tomto silničním fondu je hospodařeno, jaký je program tohoto silničního fondu a dále jakým způsobem tento program je plněn a jaké jsou nynější jeho výsledky. Mělo by nám býti sděleno, zdali stačí ony prostředky, které jsou tu dnes po ruce. My se na státní silniční fond nedíváme ze zaujatého stanoviska. Vidíme, že je nutno, aby náležitým způsobem byly silnice upraveny. Nejde tu jen o turistický ruch, ale i o zdraví občanstva, poněvadž není možno dobře, aby v obvodu obcí a měst věčně v létě vznášela se mračna prachu, která ohrožují zdraví obyvatelstva.

Způsob, jakým se oprava a udržování silnic dnes děje, myslím, že pro nás nedostačuje. Státní silniční fond především hledí si zlepšiti silnice státní, silnice obcí a okresů jenom tenkrát padají v úvahu, jsou-li v obvodu zemských politických správ. V žádném poměru není zde náklad na státní silnice, ačkoliv jsou mnohokráte svou délkou menší, k nákladu na silnice okresní a obecní. A přece zákon č. 77 přímo diktuje, aby zde stát především vykonal svou povinnost k okresním a obecním silnicím, poněvadž právě omezením rozpočtu obcí a okresů zákonem č. 77 není možno, aby obce a okresy konaly zde své povinnosti.

Určité poznámky nutno učiniti ke státnímu melioračnímu fondu. Státní meliorační fond je dotován příspěvky státními, a sice vzrůstající kvotou od r. 1924 12.5 mil., v r. 1927 již 33 mil. Ovšem také z výpůjček není všechno splaceno. Vidíme, že r. 1924 činí nedoplatek 87.000 Kč a celkem do r. 1927 činí výpůjčka nesplacená 987.000 Kč.

Postrádáme zrovna tak jako u státního silničního fondu, aby nám byly sděleny výkazy o vykonaných melioračních pracích, postrádáme dále také program a chceme vidět, jak mnoho nákladu je ještě třeba na meliorování. Chceme, aby se skutečně programově meliorovalo a zejména aby se meliorovalo tam, kde je toho nejvíce potřebí. Aktivní nedoplatky neustále vzrůstají. Od r. 1924 činily 6.8 mil. na r. 1927 již 11.3 mil. Myslím, že tyto nedoplatky žádným způsobem nemohou posloužiti k řádnému spravování tohoto fondu a nemůže jich ani býti použito k meliorování.

Slavná sněmovno! Jsem u konce svých vývodů. Mohl bych účetní uzávěrku na r. 1927 ještě po mnohých směrech probírati, ale myslím, že to, co jsem uvedl, stačí dnes naprosto pro to, abychom konstatovali, že tato uzávěrka státní nás přesvědčuje o tom, že nebylo hospodařeno podle rozpočtu na r. 1927. Zdánlivě příznivé výsledky tohoto rozpočtu byly dosaženy způsoby abnormálními, byly dosaženy úsporami na státních zaměstnancích. My jsme pro rozpočet na r. 1927 nehlasovali, přirozeně nemůžeme ani hlasovati pro uzávěrku státní za r. 1927, a to tím spíše, že celá řada věcí, která byla zde přednesena, nás zbavuje důvěry, abychom pro tuto uzávěrku hlasovali. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP