Co však bude a zůstane každému normálně
myslícímu člověku nepochopitelným,
je skutečnost, že rozhodujícím činitelům
českého vládního systému musí
posloužiti také tento předložený
návrh zákona, aby nás, Němce, v národnostním
ohledu poškodil a dal nám poznati rafinovaně
vychytralý způsob národnostního poškozování
a útisku, jež se na nás zcela pomalu v budoucnosti
budou páchati, aniž máme možnost proti
tomu se postaviti na obranu. Jde o soustavné ohrožování
německých zemských úřadoven.
Všeobecného pensijního ústavu v Praze,
v Brně a Opavě, z nichž poslednější
byla již tímto návrhem zákona ztracena,
kdežto obě dřívější
mají býti pomalu v budoucnosti zničeny. Nehledě
k Slovensku, zakládají se dnes stávající
zemské úřadovny Všeobecného pensijního
ústavu na zákoně o pensijním pojištění
ze dne 16. prosince 1906 a na nařízení ministerstva
vnitra ze dne 5. listopadu 1908 vydaného k provedení
tohoto zákona. Na tomto stavu nezměnily následující
novely zákona, čítaje v to novelu z r. 1920,
ničeho. Vládní předloha zákona
o pensijním pojištění, podaná
r. 1901, chystala úplně ústředně
organisovaný pensijní ústav pro Rakousko
se sídlem ve Vídni. Proti této organisaci
čelil boj zvláště českých
poslanců ve vídeňské sněmovně,
který konečně vedl k dohodě, právě
k nyní ještě trvajícím zemským
úřadovnám. V těchto trvajících
zemských úřadovnách pensijního
ústavu máme po desetiletí vžilou organisaci,
jež se osvědčila v každém ohledu
výborně. Dokonce i důvodová zpráva
označuje za zbytečné, aby stará, osvědčená
organisace byla rušena a aby se dělaly pokusy s novou
organisací, jejíž účelnost a
výsledek byly by přece jen nejisté. Doznává
se výslovně, že by nebylo možno vzdáti
se zemských úřadoven bez značného,
ztěží překonatelného odporu.
Ve skutečnosti se přece také ponechává
systém zemských úřadoven, jen německé
úřadovny se prohlašují za zbytečné.
Národně politické důvody, druhdy uplatňované
českými poslanci ve vídeňské
sněmovně, se nyní nepřiznávají
Němcům. Již při poradách odborné
komise počal boj Čechů proti německým
zemským úřadovnám.
Podle návrhů komise odborníků měly
býti nynější německé zemské
úřadovny v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku zrušeny, a jen zřízeny tři
společné zemské úřadovny, jedna
pro Čechy v Praze, jedna pro Moravu a Slezsko v Brně
a jedna pro Slovensko a Podkarpatskou Rus v Bratislavě.
Námitky německých členů komise,
odůvodněné naléhavým přáním
zaměstnavatelů a zaměstnanců po zachování
německých zemských úřadoven,
zůstaly bez výsledku. Při všech jednáních
odborné komise bylo jasným úmyslem Čechů,
aby německé zemské úřadovny
byly zrušeny. Tak přišel vládní
návrh konečně před ministerskou radu
k předběžnému schválení.
Kdo četl § 84, obsažený v této
předloze, nemohl mu jinak rozuměti, než že
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku a i na
Slovensku má zůstati jen jedna zemská úřadovna,
ježto tento názor ukázal se býti plně
potvrzen také zněním §u 124, odst. 11,
§u 134, odst. 2 a §u 135, odst. 2. Německý
lid nemohl pochopiti, že tato německá država
měla býti ztracena za vlády, ve které
zasedají dva němečtí ministři,
tím spíše, že vláda byla již
na to upozorněna, že německé vládní
strany nemohou a nebudou nikterak hlasovati pro předlohu
zákona, jestliže tato ruší po 20 let trvající
německé zemské úřadovny Všeobecného
pensijního ústavu nebo také jen je v jejich
působnosti omezuje. A skutečně byla německá
veřejnost příjemně překvapena
novinářskou zprávou, že oba němečtí
ministři kladli požadavek udržeti německé
zemské úřadovny se vší energií
a že dokonce hrozili demisí, kdyby tomuto německému
přání nebylo vyhověno. Tisk německých
vládních stran uklidňoval po celé
týdny německý lid, že prý zachování
německých zemských úřadoven
je téměř zajištěno, že jen
přiměřená změna textu §u
84 bude ještě předmětem jednání
politické "osmy". Teprve během porad soc.-politického
výboru proskakovala znovu zpráva, že zvláště
ministr Šrámek a zástupce české
klerikální strany činí zachování
německých zemských úřadoven
nové potíže a že německé
vládní strany jsou nuceny vybojovati těžký
boj se svými českými druhy v koalici. Přímo
před konečným hlasováním v
sociálně-politickém výboru byl německým
vládním stranám předložen text
pro § 84, který sice prozatím formálně
ponechává německé zemské úřadovny,
vydává je však svými ustanoveními
na pospas libovůli ministra sociální péče
a odsuzuje je k zániku v nejkratší době.
Tato zákonná formule byla předložena
německým vládním stranám s
ultimátem, které není možno bráti
vážně, že německé vládní
strany musí proň hlasovati nebo že bude zákon
o pensijním pojištění, dělán
jinou většinou. Nepochopitelným způsobem
ustoupily německé vládní strany tomuto
nátlaku a prováděly opětně
politiku povolnosti vůči Čechům. Za
všenárodní české koalice se podařilo
udržeti německé zemské úřadovny
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, za smíšeně
národní vládní většiny
podtíná se tato německá država.
(Posl. dr Koberg [německy]: Opavská zemská
úřadovna zmizí ihned!) Ta je již
odbyta.
Všechny takové důvody, které mluvily
pro zachování německých zemských
úřadoven Všeobecného pensijního
ústavu, narážely u českých vládních
stran na hluché uši. Útěchy německého
vládního tisku že přece německé
zemské úřadovny prozatím zůstanou
zachovány, že jejich organisace a jejich působnost
má prý býti určena nařízením
vlády, ve které zasedají dva němečtí
ministři, kteří již vykonají
náležitý vliv na udržení německých
zemských úřadoven nejsou podle našich
dosavadních zkušeností nikterak s to, aby rozptýlily
naše obavy. Naopak, vidíme jasně a zřetelně,
že se soustavné ničení německých
zemských úřadoven, o které Češi
usilují, uskutečňuje nepříjemně
rychle. Nejprve se rozpouští německá
zemská úřadovna v Opavě s poukazem
na účinek správní reformy a převádí
se do německé zemské úřadovny
na Moravě. Tím skutečně zmizela již
jedna z těch nenáviděných německých
zemských úřadoven. Zbývají
tedy ještě obě německé zemské
úřadovny v Praze a v Brně. K ohraničení
obvodu působnosti německé zemské úřadovny
v Čechách došlo dosud podle zásady územní,
kdežto na Moravě byla vzata za základ tak zvaná
zásada osobní. Tato odlišná organisace
obvodu působnosti byla také dosud jedině
možnou zárukou zachování této
německé državy v Čechách a na
Moravě. Co se stane nyní? Nejprve se uvádí
za důvod proti brněnské německé
zemské úřadovně, že národnostní
katastr, podle něhož jest stanoven její územní
obvod, dnes již neexistuje, že tedy je ztracen zákonitý
podklad pro podržení zásady osobní.
Z důvodů unifikačních bude tedy zaveden
pro německou zemskou úřadovnu spojených
zemí Moravy a Slezska v Čechách platný
princip územní. Podle statistických dat uveřejněných
dr Hotowtzem v časopise "Pensijní pojištění"
bude míti německá zemská úřadovna
v Brně v budoucnosti nejvýše 13.000 pojištěnců.
Podle výpočtu dr Hotowtze má pak Brno příliš
malou německou zemskou úřadovnu, jež
vzhledem ke svým poměrně vyšším
nákladům správním a vzhledem k svému
poměrně většímu aparátu
úřednickému v poměru k větší
zemské úřadovně musí být:
označena jako nehospodárná. Vláda
tedy rozpustí z důvodů hospodárnosti
německou zemskou úřadovnu v Brně.
Tím zmizí druhá německá zemská
úřadovna. Z důvodů unifikačních
dojde pak vláda k závěru, že také
německá zemská úřadovna v Praze
je zbytečná a proto může býti
bez ohrožení celé organisace rozpuštěna.
Tak dosáhne česká vláda oklikami toho,
co se prozatím ještě ostýchá
učiniti násilným činem proti Němcům.
Budoucnost nás poučí že naše obavy
a strachy jsou plně oprávněny. Rána
za ranou se uskuteční, co dnes oposice maluje na
zeď jako prý bezpodstatné strašidlo. Dosud
vedeme bezvýsledný boj o svou německou državu
v tomto státě. Neohroženě bojujeme proti
zákonným ustanovením, jež pružností
svého výkladu umožňují českým
držitelům moci, aby nám působili jednu
porážku za druhou.
Nepochopitelným nám zůstává
jen chování německých vládních
stran, jež nedovedly využíti svého příznivého
postavení ve vládní většině
ani při této příležitosti. Nyní,
když české strany ještě nejsou
s to, aby vytvořily novou vládní většinu,
byly by mohly německé strany vládní
klidně hroziti svým výstupem z vládní
většiny a tak vynutiti zachování německých
zemských úřadoven. Jestliže toho neučinily,
budou museti později jednou za toto chování
nésti odpovědnost před celým německým
národem.
Připouštím, že řada zákonných
ustanovení vládní předlohy je beze
všeho přijatelnou se sociálního hlediska
i pro německou stranu národní. Vítáme
to, že jeden z nejnaléhavějších
požadavků na poli sociální politiky,
na jehož naléhavost měla v posledních
letech příležitost opětně s největším
důrazem poukázati i německá strana
národní, má konečně dojíti
splnění. Třeba že vybudování
budoucího pensijního pojištění,
jež je životní otázkou pro tisíce
německých soukromých zaměstnanců,
může ještě býti v mnohých
bodech zlepšeno, mohla by něm. strana národní
souhlasiti přece alespoň s oněmi ustanoveními,
jež byla beze změny a zhoršení převzata
z návrhu odborné komise do vládního
návrhu. Německá strana národní
uznává také spravedlivé požadavky
novinářů a mohla by bez váhání
souhlasiti s dnes předloženým §em 124,
poněvadž přece tato ustanovení byla
přijata uznanou organisací novinářů
jako dohoda s vládní většinou. Pokud
však jsou vládou předkládány
sněmovně zákony, které obsahují
těžké poškození národnostní
državy Němců, jako se to děje v případě
německých zemských úřadoven
v tomto zákoně, nesmí německá
strana národní vysloviti vládě důvěru
a musí z národnostně-politických důvodů
takovému zákonu odepříti svůj
souhlas.
Máme však vůči předloženému
zákonu ještě jiné obavy národně-politické.
Kdežto v §u 69, odst. 3 zákona č. 221/24
se Ústřední sociální pojišťovna
zavazuje, aby dbala, aby mezi úředníky souhlasil
poměr národnostní příslušnosti
přibližně s národnostní příslušností
pojištěnců, postrádáme obdobného
ustanovení v projednávaném zákoně
stran ústředny Všeobecného pensijního
ústavu. Máme obavy, že vypuštění
tohoto ustanovení znamená praejudic pro chystaný
zákon o nemocenském pojištění
soukromých zaměstnanců, takže němečtí
zaměstnanci jsou takto poškozováni.
Bohužel musíme však také poznamenati,
že právě v době, kdy všechny německé
strany stanovily samosprávu v tomto státě
alespoň za etapový cíl své politiky,
obsahuje předložený vládní návrh
vše, co soustavně podkopává samosprávu
ve správě sociálního pojištění.
Podle našeho názoru má správa pensijního
pojištění spočívati výhradně
v rukou osob nejblíže zúčastněných,
zaměstnanců a zaměstnavatelů, a státní
dozor má býti omezen na onu nejmenší
míru, které je třeba, aby bylo zabezpečeno
splnění zákonitých náležitostí
a aby bylo zabráněno zneužití. Odmítáme
proto, že vládní předloha omezuje správu
pensijního pojištění jakožto čestný
úřad.
Právě tak jako při zákonu o okresních
a zemských zastupitelstvech bojovali jsme proti právu
vlády jmenovati třetinu členů okresního
a zemského zastupitelstva, odpíráme i nyní
svůj souhlas k tomu, aby vládě dostalo se
práva, aby k členům výboru Všeobecného
pensijního ústavu voleným ze zaměstnanců
a zaměstnavatelů podle zásady poměrné
volby jmenovala také ještě odborníky,
poněvadž to odporuje zásadě demokracie
a sebeurčení členů Všeobecného
pensijního ústavu, poněvadž dále
se falšuje jmenováním výsledek poměrné
volby. Byť bychom se třeba mohli spokojiti s tím,
že předseda Všeobecného pensijního
ústavu je jmenován presidentem republiky, musíme
na druhé straně zásadně požadovati,
aby jeho náměstkové ze skupiny zaměstnavatelů
a zaměstnanců byli určeni svobodnou volbou
z jejich středu. Nyní v zákoně stanovené
jmenování má pravděpodobně
sloužiti jen k tomu, aby na konec jedním z náměstků
nebyl Němec. (Souhlas na levici.) Stejný
požadavek voleb klademe také u náměstků
předsedů zemských úřadoven.
Vznášíme námitky také proti dalekosáhlé
plné moci, kterou si nechává dáti
ministerstvo soc. péče stran celého hospodářství
pensijního pojištění, jen aby mohlo
pensijnímu pojištění vnutiti svou byrokratickou
metodu správy. Odmítáme také vrchnostenské
postavení ministerstva sociální péče
a ministerstva financí, příčící
se každé zásadě samosprávy, v
otázkách hospodaření se jměním,
poněvadž kapitály nahromaděné
v pensijním pojištění, jež byly
nashromážděny z hospodářství
národního, mají býti dány k
použití na státní účely,
mají však býti bezvýhradně odňaty
hospodaření soukromému.
Dnes víme, že všechna naše přání
v tom směru zůstanou nesplněna, poněvadž
vládní většina se usnesla, že tento
zákon přijme, jak byl podle přání
vlády předložen sněmovně. Pokud
však naše nejdůležitější
požadavky a přání nemají naděje
na splnění, musí německá strana
národní hlasovati proti tomuto zákonu. (Potlesk
poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu zaznačenému
rečníku, pánu posl. Burianovi.
Posl. Burian: Ctěná sněmovno! Naše
stanovisko k osnově zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců je dáno zásadami,
které jsme uplatňovali při projednávání
zákona o sociálním pojištění
dělnickém. Dnes bychom jen potřebovali opakovati,
co jsme tenkráte řekli. Vláda měří
soukromým zaměstnancům podobně, jako
měřila dělníkům. Vládní
měšťácké strany postavily se proti
podstatným požadavkům soukromých zaměstnanců,
a nár. socialisté i soc. demokraté obou národností
kompromisním jednáním vyhověli zaměstnavatelům
tam, kde tito si toho přáli. Všechny tyto strany
budou však vykládati, že zákon je jejich
velikou vymožeností ve prospěch soukromých
zaměstnanců. Jsme povinni soukromým zaměstnancům
otvírati oči. Jsme povinni jim říci:
Zákon má vykonati řadu služeb ve prospěch
kapitalistické třídy a v neprospěch
opravdových existenčních zájmů
soukromých zaměstnanců. Zákonem má
býti soukromé zaměstnanectvo zaslepeno, má
mu býti namluveno, že tak zv. zaměstnanci ve
vyšších službách docílili
velkolepé reformy a že za to mají býti
vděčni a nakloněni vládním
stranám, případně reformistům.
Zákonem mají býti soukromí zaměstnanci
utišeni, uklidněni, umlčeni, mají býti
odvráceni od opravdové obhajoby svých skutečných
existenčních potřeb, zaměstnanci mají
na své velké životní starosti zapomenouti
a mají si namluviti, že pro rozřešení
jejich sociální otázky byl vykoná
velký čin, byla vypracována vzácná
reforma.
Voláme proto k soukromým zaměstnancům:
nedejte se klamati, zákon o pojištění
soukromých zaměstnanců "ve vyšších
službách" to jest jen danajský dar soukromým
zaměstnancům.
Ti, pro které je zákon určen, učili
se tomu ve školách, jak chytrý Odysseus před
brány Troje postavil krásného dřevěného
koně, v jehož útrobách byli skryti ozbrojení
vojáci, kteří pak trojské obyvatelstvo
přemohli. Podobně také soukromí zaměstnanci
mají býti obelstěni, uchlácholeni,
nemá se u nich projeviti bdělost, mají zůstati
ztrnule v netečnosti, aby kapitalistická třída
mohla tím více z jejich práce těžiti.
Zákon je takovým danajským darem v několika
směrech.
Ze skutečných zásad sociálního
pojištění nesplňuje zákon nic.
Co bylo již před válkou vytýčeno
pouhými reformisty, co ještě dnes je pokládáno
za něco nemožného, neuskutečnitelného,
přemrštěného, nevyplývá
ve skutečnosti ze žádného politického
radikalismu, nýbrž jde prostě o uskutečnění
důsledků z jednoduchého předpokladu,
že největší péče nemá
býti věnována kapitalistickému majetku
a imperialisticko-militaristickému molochu, nýbrž
že nejlépe má býti postaráno
o pracujícího člověka, že nejhospodárněji
má býti zacházeno s lidským životem
těch, kteří jsou ve společnosti užitečně
činni. V sociálním pojištění
má se péče o pracujícího člověka
projeviti způsobem nejdokonalejším. To znamená,
že soc. pojištění pro všechny pracující
lidi má býti vybudováno na těchto
zásadách: 1. V případě nemoci,
invalidity, nezaměstnanosti, stáří
má se pojištěnci dostati takového důchodu,
jak vysoký byl předtím jeho výdělek.
2. Příspěvky na pojištění
nemají platiti pojištěnci, nýbrž
mají je platiti zaměstnavatelé, pro které
dělník nebo zaměstnanec pracuje. 3. Pojišťovací
ústavy mají si spravovati pojištěnci
výhradně sami a nikdo jiný jim do toho nemá
mluvit. 4. Celá organisace veškerého sociálního
pojištění dělníků i soukromých
zaměstnanců má býti úplně
jednotná. 5. Mezi novými a starými pojištěnci
nemá býti rozdílů důchodových.
Nejlepší socialističtí odborníci
v sociálně-pojišťovacích otázkách
vyslovili se pro tyto zásady. V praktické politice
zastává se jich však důsledně
jedině komunistická strana.
V dělnickém pojištění byly všechny
tyto zásady zamítnuty. A také soukromým
zaměstnancům vládní strany nepopřály
vybudování jejich pojištění na
těchto zásadách. V kapitalistickém
státě opravdová sociální reforma
je neproveditelná, a i kdyby prakticky byla uskutečnitelná,
kapitalistická třída nemá dobré
vůle ji povoliti.
Úřednické pensijní pojištění
bylo odděleno od pojištění dělnického.
Je prý to tak nutné z důvodů odborných.
Tento výklad je nepravdivý. Vláda a vládní
strany odmítly všechny rozklady i měšťáckých
odborníků v četných otázkách.
Nejde jim tedy ani o zdravé sociální zásady,
ani o to, aby pojištění bylo zařízeno
podle zásad a potřeb odborných. Všude
v osnově zákona jsou prosazovány hlediska
třídně-politická na sociálních
principech fašismu. Úřednické pojištění
odděluje se od dělnického proto, aby úřednictvo
bylo třídně a politicky uměle oddělováno
od dělnictva. V soukromých zaměstnancích
má býti vypěstována psychologie, že
nemají s dělnictvem nic společného,
že jsou stavem privilegovaným. Pokud se však
kapitalistické třídě daří
úředníky, techniky, obchodní zřízence,
bankovní zaměstnance a všechny jiné
kategorie takových zaměstnanců oddalovati
od spojenectví s dělníky, potud samostatným
pojištěním dává soukromým
zaměstnancům danajský dar, neboť onou
menta litou úředníků proti dělníkům
získává zbraň pro sebe, proti soukromým
zaměstnancům.
Dnes však rozhodující činitelé
v kapitalistické třídě nedůvěřují
již nikomu a tak v organisaci pensijního pojištění
soukromých zaměstnanců zachází
kapitalistický stát s úředníky
a se všemi ostatními intelektuály a polointelektuály
stejně tak, jako v dělnickém pojištění
zachází s dělníky. Lichotivě
je osnova nadepsána, že jde o zákon pro muže
a ženy ve vyšších službách,
ale samospráva je jim vzata nadobro. Celé pensijní
pojištění soukromých zaměstnanců
je dáno pod kuratelu zaměstnavatelů a kapitalistického
státu. V dělnickém pojišťování
bylo zavedení podobné kurately vysvětlováno
tím, že stát na pojištění
to přispívá a že jde o dělníky,
kteří nedovedou se svěřenými
jim penězi tak dobře hospodařiti.
Tentokráte stát na pojištění
soukromých zaměstnanců nepřispívá,
jde o pojištěnce vysoce vyškolené, kteří
jsou často na vedoucích místech ve službách
důležitých a složitých podniků,
ale i v tomto případě vyhražuje si kapitalistický
stát poručnictví nad nimi a nad jejich pensijním
pojištěním. Příčina postupu
tohoto je nyní aspoň odhalena. Kapitalistický
stát vyhražuje si moc nad dělnickým
i zřízenecko-úřednickým pojištěním,
poněvadž chce, aby tohoto pojištění
mohl využitkovati ve svůj vlastní prospěch
a ve prospěch kapitalistické třídy.
Zaměstnanci mají býti do určité
míry pojištěni, mají míti dojem,
že je o ně postaráno, ale celkovým rázem
pojištění, jeho organisací, touto jeho
páteří bude postaráno o blaho kapitalistického
státu a kapitalistické třídy.
Kuratela kapitalistického státu nemůže
soc. pojištění prospěti, nýbrž
může mu jen škoditi. To doznávají
dokonce členové bývalé vládní
komise pro novelu pensijního zákona, kteří
k vládnímu návrhu vypracovali zvláštní
připomínky, v nichž na str. 16 a 17 čteme:
"Nedokonalost a škodlivost státní ingerence
projevila se velmi markantně po převratu při
likvidaci pensijního pojištění dříve
rakouského. Kdyby tato likvidace byla bývala svěřena
pensijním ústavům samotným - třebas
za dozoru vlády - byla by bývala určitě
nejdéle do roka skončena úplně a k
spokojenosti všech stran. Prováděly ji však
vlády nástupních států, které
likvidaci býv. vídeňského Všeobecného
pensijního ústavu sjednaly ovšem po slyšení,
a podle návrhů nástupních pensijních
ústavů - zásadně už v letech
1922 a 1923. Příslušná likvidační
smlouva byla podepsána delegáty sukcesních
států 29. března 1924. Od té doby
až do dneška naše vláda přes všechny
urgence a žádosti opomenula ratifikovati příslušnou
úmluvu. Důvody toho nejsou vůbec známy,
ale oprávnění jich lze tím méně
pochopiti, poněvadž jiné vlády úmluvu
již ratifikovaly. Toto opomenutí naší
vlády způsobuje, že pražskému Všeobecnému
pensijnímu ústavu dosud není odevzdána
do vlastnictví část jmění,
kterou z likvidace má obdržeti a která vedle
nemovitostí, inventáře, věřitelských
titulů z povolených zápůjček
a různých cenných papírů sestává
také z bývalých rakouských válečných
půjček. Pražský Všeobecný
pensijní ústav po marném urgování
ratifikace domohl se konečně aspoň toho,.e
za účelem přeměny těchto válečných
půjček na čsl. státní půjčku
směl r. 1925 složiti hotovost přes 150 mil.
Kč. Pro nedostatek ratifikace není však přeměna
dosud definitivně provedena a pražský ústav
ztratil tak do začátku r. 1928 (kdy mu na zakročení
dozorčího komisaře byly titry, ovšem
za přísných kautel a záruk, vydány)
jen na úrocích z úroků částku
přes 71/2 mil. Kč, tedy částku
nijak nepatrnou, nýbrž velmi značnou. Utrpěl
tuto ztrátu bez jakékoli své viny, jen zadržením
vládní ratifikace a utrpěl ji asi zhola zbytečně,
poněvadž toto zdržování nebylo
nutné.
Stejně není dosud úplně provedena
likvidace u všech zrušených náhradních
ústavů a smluv, není dosud proveden clearing
pohledávek a protipohledávek, nejsou dosud pražskému
ústavu známa všechna práva a povinnosti,
které mu z toho všeho vznikají. Poněvadž
tu jde o částky dosahující sta milionů
Kč, nemůže ovšem pražský ústav
dosud naprosto přesně sestaviti svou matematickou
bilanci a zejména ji nemůže uveřejniti."
Těmito skutečnostmi je sice stanovisko vlády
a vládních stran věcně vyvráceno,
ale prakticky kapitalistický stát neohlíží
se na škody, které způsobí sociálnímu
pojištění, když mu jde o zvýšení
jeho moci.
Zajímavé je, že aspoň jedna zásada
mohla být uskutečněna, o které jsem
dříve mluvil. Posl. Klein v soc.-politickém
výboru vykládal, že zaměstnavatelé
byli ochotni platiti celé pojistné, ale žádali,
aby zastoupení ve Všeobecném pensijním
ústavě měli jen oni sami. Toho prý
se sociální demokraté zalekli a aby pojištěncům
zastoupení ve správě pojišťovacích
zákonů zachovali, přistoupili na to, že
budou zaměstnanci platiti polovinu pojistného Tohle
se sociálním demokratům podařilo!
Zaměstnanci mohli býti zbaveni placení ohromných
statisíců a milionů, znamenitou politikou
sociálních demokratů je budou platiti, ale
práv nebudou míti žádných, neboť
pokud budou míti nějaké skromné zastoupení,
budou práva jejich zástupců naprosto bezcenná,
neboť opravdovou moc ve Všeobecném pensijním
ústavě budou míti zástupci zaměstnavatelů
a státu. Je dobré držeti práva, ale
platiti peníze a ztratiti práva, to podobá
se jednání onoho zvířete, které
chtělo dáti jenom kožich, ale ztratilo při
tom život.
Chceme-li pochopiti, co kapitalistický stát zničením
samosprávy pojištěnců sleduje, musíme
si všimnouti, kolik bude na pensijní pojištění
placeno a jaké budou důchody pojištěnců.
Uvedu několik případů.
Důchod starobní vznikne teprve po 40letém
placení příspěvků u mužů,
po 35letém u žen. Důchod invalidní bude
možno získati velmi těžko. Zákon
podstatně zhoršuje ustanovení o zjišťování
invalidity proti dosavadním předpisům. Sama
důvodová zpráva k vládnímu
návrhu to doznává slovy: "Podle dosavadního
zákona je invalidním (nezpůsobilým
k výdělku), kdo pro tělesnou nebo duševní
vadu nemůže dále zastávati povinností
svého posledního zaměstnání
pojištěním povinného. Návrh podržuje
invaliditu z povolání, která je výsadou
a hlavním důvodem pro udržení samostatnosti
pensijního pojištění, a rozšiřuje
podle potřeby prakse dosavadní znaky invalidity
o znak slabosti tělesných nebo duševních
sil.
Dodatek, že pojištěnec nesmí býti
schopen k výkonu i jiného povolání,
přiměřeného jeho dosavadnímu
povolání, způsobu, jakým byl v něm
zaměstnán, jeho postavení v něm, jakož
i jeho praktickému a teoretickému vzděláni,
obsahuje tolik ochranných kautel pro pojištěnce,
že není třeba se obávati, že by
tím nastalo neodůvodněné zhoršení
dosavadního stavu".
Vládní odůvodnění neodvažuje
se tvrditi, že nenastane žádné zhoršení,
nýbrž skutečné zhoršení
jen omlouvá frásí, že nebude žádného
neodůvodněného zhoršení. Skutečný
stav bude tudíž takový, že důchod
invalidní bude možno jen neobyčejně
těžko získati, důchod starobní
předpokládá u mužů zaplacení
premií po dobu 40 let. Platiti do Všeobecného
pensijního ústavu bude se však důkladně.
V nejnižší platové třídě,
kdež budou zařazeni zaměstnanci s platem do
250 Kč měsíčně, bylo by za
40 let zaplaceno na hotovosti, t. j. bez úroků a
úroků z úroků 5760 Kč. Zaměstnanec,
jenž by v této třídě setrval,
měl by po 40letém placení ročního
starobního důchodu 3960 Kč. V jiné
třídě (VI) s platem od 15.000 do 18.000 Kč
ročně zaplaceno bude za 40 let do pensijního
ústavu - zase bez úroků a úroků
z úroků 68.000 Kč, roční důchod
starobní bude činiti 14.040 Kč. V IX. třídě
při platu od 30.000 až do 36.000 Kč bude do
Všeobecného pensijního ústavu vloženo
90.800 Kč, roční důchod při
stálém setrvání v téže
třídě by činil ročně
19.800 Kč. Konečně v nejvyšší
třídě s ročním platem přes
42.000 Kč bude za 40 let zaplaceno 120.000 Kč pojistného
a roční důchod starobní bude činiti
23.640 Kč.
Ještě uvedu invalidní důchody v prostřední
třídě šesté - zaměstnance
s ročním platem od 15.000 do 18.000 Kč. To
by činily po pěti letech 4.380 Kč, po 10
letech 5.760 Kč, po 20 letech 8.520 Kč, po 30 letech
11.280 Kč.
Počítáme-li normální vzestup
platů zaměstnanců, není žádným
přeháněním, řeknu-li, že
za každého zaměstnance za 40 let bude s úroky
a úroky z úroků do Všeobecného
pensijního ústavu vloženo průměrně
přes 100.000 Kč. V oné VI. třídě
platové, do které zařazeni jsou zaměstnanci
s nevelikými platy 15.000 až 18.000 Kč ročně,
bude do Všeobecného pensijního ústavu
za 40 let s úroky a úroky z úroků
zaplaceno plných 178.777 Kč 23 h.
Obrovské sumy budou platiti zaměstnanci, z nich
plynoucí důchody invalidní a starobní
budou jen skromné a dožije se jich jen malý
počet zaměstnanců. Leč ve Všeobecném
pensijním ústavě budou se hromaditi obrovské
miliony a miliardy. Takový je tedy obraz také tohoto
druhého sociálního pojištění:
Pojištěnci budou dostávati ze svých
vkladů skromné většinou nedostatečné
důchody, ale kapitalistická třída
a kapitalistický stát budou vládnouti miliardami.
V zaměstnancích bude vyvoláván dojem,
že stalo se něco sociálně užitečného
pro ně, ale ve skutečnosti bude zde vybudován
veliký podnik pro majetné třídy, pro
kapitalisty a kapitalistický stát.
Máme-li si učiniti správnou představu
o tom, čím je odhlasované sociální
pojištění dělnické, čím
po odstranění samosprávy bude pensijní
pojištění soukromých zaměstnanců
"ve vyšších službách",
pak musíme obě tato pojištění
srovnati s funkcí velikých kapitalistických
bank. Také do těchto peněžních
ústavů vkládá lid své úspory
a dostává z nich jen úroky, někdy
dokonce ve správních radách některých
peněžních ústavů jsou jednotliví
"zástupci" dělnictva, ale nikomu nenapadá,
aby v bankách viděl ústavy ve prospěch
lidu nýbrž každý ví, že jsou
to tvrze, bašty kapitalismu. Také Všeobecný
pensijní ústav bude takovým velikým
bankéřem kapitalistické třídy
a kapitalistického rozvoje.
Úspory v peněžních ústavech mohou
býti pro jednotlivce prospěšné, ale
nesmí se dát klamati o skutečném kapitalistickém
rázu bank. Pojištění invalidní,
starobní a vdovské je nutné a poskytuje ve
skromné míře po nejvíce jen malou
podporu, ale my říkáme dělníkům
a zaměstnancům, že se tím nesmí
dáti klamati o celkovém kapitalistickém a
re akčním rázu dnešního pojištění.
Kapitalistický stát si je upravil pro kapitalistickou
třídu. Reakce dokonce vystoupila převratně.
Nedbala konservování, udržení starého
způsobu pojištění, ale odstranila v
něm vše, co pro kapitalistickou třídu
nebylo dosti pevné. Banky budou lidové teprve tenkráte,
když budou ovládány pracujícím
lidem a dělnickým socialistickým státem.
Pojištění dělníků a soukromých
zaměstnanců bude plně sloužiti pojištěncům
a pracujícímu lidu, když bude ovládáno
výhradně pojištěnci a dělnickým
socialistickým státem. Banky budou lidové
teprve po socialistické revoluci a také sociální
pojištění ať dělnické, ať
úřednické bude lidové a pojištěncům
úplně užitečné stejně
tak teprve po socialistické revoluci.