Velmi významnou novotu obsahuje devátý oddíl
projednávaného zákona, v němž
se činí opatření stran zvláštního
pojištění pro žurnalisty. Důvodová
zpráva k §u 124 odůvodňuje zvláštní
pojištění žurnalistů tím,
že toto povolání více než některé
jiné ničí duševní i fysické
síly lidí v něm zaměstnaných,
poněvadž není jen nadmíru namáhavé,
nýbrž jest i u velkých deníků
povoláním, které skorem výlučně
vyžaduje noční práce. Pro zavedení
zvláštního pojištění žurnalistů
byla dále směrodatnou skutečnost, že
zaopatřovací možnost jest právě
v tomto stavu v pokročilém stáří
následkem politických poměrů skorem
nemožná, poněvadž změna povolání
v pokročilém stáří jest následkem
politických poměrů skorem neproveditelná.
Nyní se vláda konečně rozhodla, aby
utvořila žurnalistům přiměřené
starobní pojištění. Vítáme
tuto část zákona zcela zvláště
a konstatujeme s radostí, že vláda dává
pro toto pojištění k disposici částku
20 mil. Kč i pro naše poměry zajisté
přiměřenou. Tím si vytvořilo
zdejší sociální zákonodárství
vzorné zřízení, kteréhož
se dosáhlo pouze v rakouském zákonodárství,
které ovšem zavedlo pojištění žurnalistů
před několika lety. V této souvislosti nutno
však konstatovati, že bohu žel vláda postupovala
při přikazování státních
příspěvků na pensijní pojištění
s touto jedinou výjimkou u žurnalistů mimořádně
nesociálně. Zde skutečně vytvořila
skorem přednostní stav - abych tak řekl -
nechala však ostatní zaměstnance, zvláště
staré zaměstnance, skorem bez povšimnutí,
a jestliže dnes zde poukázal kol. Petr na to,
že staří žurnalisté, kteří
jsou dnes starší 60, 65 a 70 let, nemohou své
povolání více vykonávati, mají
od nynějška naději na pensi 2000 Kč
měsíčně, 24.000 Kč ročně,
a jestliže vidíme, že vedle toho soukromý
zaměstnanec, který snad byl zaměstnán
rovněž v časopiseckém podniku, nikoli
však jako žurnalista, nýbrž jako účetní,
obdrží ve 72 letech 6300 Kč roční
pense, pak musím říci, pánové,
musí to působiti pobouření. (Posl.
inž. Jung [německy]: Člověk vidi úmysl
a jest rozladěn!) Člověk mohl by se dojista
postaviti ba stanovisko p. kol. Petra a říci,
že prozatím jsou zde prostředky právě
pouze jen pro část zaměstnanců. Však
už se ví, proč se vyšlo žurnalistům
vstříc. Blahopřeji k tomu žurnalistům,
vždyť přináležím sám
k tomuto stavu. Jest to právě skupina, která
se může bránit, kdežto ostatní
skupiny bez obrany jsou vydány na pospas znásilnění
nesociálního způsobu, a právě
poněvadž jsem příslušníkem
stavu novinářského, musím se a musili
bychom se my všichni zasaditi právě o ostatní
zaměstnance celou silou, aby také jim dostalo se
řádného sociálního pojištění.
(Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)
Bohužel, nebylo možno pojmouti do zákona v plném
rozsahu státní příspěvek, který
byl požadován v §§ 194 a 195 návrhu
komise. Jednalo se zde o to, aby byla do pensijního pojištění
započtena ona služební léta jako léta
pojištění určitou částkou
starším pojištěncům, kteří
sloužili již před vstoupením pensijního
zákona v platnost, tedy před rokem 1909. Zaměstnanectvo
odůvodňuje svůj požadavek tím,
že nechtějí dostat při poukazu státního
příspěvku od státu zhola nic darem.
Zaměstnanci musí, jak známo, platiti zvláštní
daň, kterou jinak nemusí platiti žádný
stav ani povolání, poplatek ze služební
smlouvy, která činí při platech půl
procenta. 300.000 soukromých zaměstnanců
zaplatí neměně než 23 milionů
Kč ročně na poplatcích ze služební
smlouvy. Podle toho zaplatili od r. 1921 okrouhle 150 milionů
Kč ve formě této stavovské daně
a tudíž jest oprávněným požadavkem
zaměstnanců, že státní příspěvek
má rovněž dosáhnouti přiměřené
výše, aby staří pojištěnci
měli k očekávání aspoň
jakési zlepšení svého pojištěného
důchodu. Při tom přichází v
úvahu, že státní příspěvek
by musil v několika letech přec úplně
zmizeti, poněvadž tento druh pojištěnců
časem odpadne a tudíž by se jednalo pouze o
přechodné opatření. Bohužel se
nepodařilo tento důležitý požadavek
prosaditi v plném rozsahu.
Celkem možno říci, že projednávaný
zákon o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců považujeme za splátku na
dlouholeté a oprávněné požadavky
veškerého zaměstnanectva. Konstatujeme výslovně
a s obzvláštní radostí, že tímto
zákonem zakotvilo nově právo na zvláštní
pojištění a zvláštní sociální
zákonodárství zaměstnanectva i v zákonodárství
tohoto státu. Byl to veliký a těžký
zápas mezi zaměstnanectvem a sociálním
zákonodárstvím samotným, je-li nutno,
pro zaměstnanectvo zřizovati zvláštní
zákonodárství. Kdežto před 20
lety se o tyto věci ještě zápasilo,
jest stanovisko, jež zvláště zaujaly národní
odborové organisace, provedeno venkoncem úspěšně
a toto zákonodárství zaměstnanectva
stalo se bezesporným požadavkem a zákonnou
skutečností.
Stojíme-li na konci jednání o pensijním
pojištění, máme za povinnost současně
říci, že bude zapotřebí úpravy
celé řady důležitých zákonných
ustanovení, aby bylo zaměstnanectvo v této
zemi zajištěno. Požadujeme především
vytvoření řádného zaměstnaneckého
zákona, jak byl r. 1923 vládou přislíben
a jak již dávno existuje v německé říši.
Tento zaměstnanecký zákon by musil obsahovati
soubor všech zvláštních zákonů
a zvláštních práv směrodatných
pro zaměstnanectvo. Požadavek tohoto zvláštního
zaměstnaneckého zákona jest předpokladem
pro budoucí vývoj zákonodárství
v zájmu veškerého zaměstnanectva a tím
sociálního zákonodárství této
země. Nesmí se v budoucnosti státi, že
zaměstnanectvo sice státu platí poplatky
ze služební smlouvy, že se však stát
sám o jejich služební smlouvy nestará.
Požadujeme dále jako doplněk k pensijnímu
pojištění zaměstnanců co nejdříve
uzavření vzájemných smluv s německou
říší, s Rakouskem, s Polskem a s Maďarskem,
aby zaměstnanci stěhující se z důvodů
povolání do sousedních států,
neztráceli svá pojišťovací práva,
získaná dlouhými lety příspěvků.
Požadujeme dále, aby podpora nezaměstnaných
nezůstala, jako v tomto zákoně, přenechána
libovůli pensijního ústavu a náhradních
ústavů, nýbrž byla konečně
upravena zvláštním zákonem o nezaměstnaných.
Požadujeme v této souvislosti konečné
odstranění gentského systému.
V §u 196 původní vládní předlohy,
tisk 1706, bylo požadováno, aby zákon o pensijním
pojištění vstoupil současně v
platnost s nemocenským pojištěním soukromého
zaměstnanectva. Bohužel, vláda nepředložila
posl. sněmovně zákon o nemocenském
pojištění soukromého zaměstnanectva
také současně se zákonem o pensijním
pojištění. Proto zůstává
nyní stejně jako dříve otevřeným
pilný a důležitý požadavek zaměstnanectva,
rychlá předloha zákona o nemocenském
pojištění zaměstnanectva. 15.000 osob
požívajících důchodu má
podle dnešního zákona nárok na nemocenské
ošetření na útraty pensijního
ústavu. Nikde však v zákoně se tato
otázka neupravuje, poněvadž zákon o
nemocenském pojištění dosud chybí.
Již z tohoto důvodu jest rychlá předloha
tohoto zákona samozřejmou povinností vlády
a ministra sociální péče. Ohlašujeme
však ihned, že nikdy neuznáme nynější
úpravu zemských úřadoven a že
požadujeme, aby němečtí zaměstnanci
měli právo a možnost dáti se pojistiti
u svého německého ústavu a že
neustaneme ve vznášení tohoto požadavku
tak dlouho, dokud se nestane zákonem. Požadavek národní
samosprávy jest nejen požadavkem politickým
a kulturním, nýbrž i důležitým
postulátem sociálního zákonodárství.
Jako jsme při projednávání sociálního
pojištění dělnictva žádali,
že 800.000 německých dělníků
podléhajících tomuto sociálnímu
pojištění má dostati právo utvořiti
německou část Ústřední
sociální pojišťovny, právě
tak budeme na tom trvati, aby se také skorem 100.000 německých
zaměstnanců přiznalo jejich právo
na německé zemské úřady neztenčeně.
Protestujeme, že samozřejmé právo: "Pojištění
pojištěncům" bylo jmenováním
členů správy pensijního ústavu
vládou zrušeno, případně ztenčeno,
a trváme na požadavku, aby správu obstarávali
výlučně volení zástupci. Setrváme
na požadavku, aby bylo závodním výborům
vymezeno právo součinnosti při vytváření
zákonných ustanovení, aby byli slyšeni
a neustoupíme od požadavku, aby veškerým
jměním vládli orgánové pensijního
ústavu sami. Podle dnešní předlohy má
veškerou moc ministerstvo sociální péče,
nanejvýš ještě ministerstvo financí
jako nadřízený orgán, ministerstvu
může však býti přiznáno
v nejlepším případě pouze právo
dozoru, nikdy však rozhodující právo
stran částek zaplacených zaměstnanci
a zaměstnavateli. Uznáváme beze všeho,
že projednávaný zákon o pensijním
pojištění zaměstnanců jest v
mnoha statích pokrokem a částečným
splacením starých oprávněných
požadavků veškerého zaměstnanectva.
Litujeme znovu, že i tohoto zákona bylo použito,
aby se rozvířily nové národnostní
rozpory a aby byl vnesen národnostní boj také
do oněch ústavů, v nichž se až
dosud nic nevědělo o tomto boji pro klidnou, souběžnou
práci oddělených německých
a českých zemských úřadoven.
(Posl. inž. Jung [německy]: K tomu jsme potřebovali
zrovna národnostně smíšenou vládu!)
Ano, jest ironií, že smutná zásluha
o vyvolání tohoto boje náleží
straně, podle jejíž etických a mravních
zásad měl by mír mezi národy býti
jejím mravním požadavkem, totiž české
křesťanskosociální straně lidové.
Její exponent kněz Šrámek, který
ve starém Rakousku sám žádal národní
samosprávu pensijního po jištění,
a jeho strana, jsou to, jež vkládají sekeru
na německé zemské úřadovny
a z po léta osvědčeného zařízení
zemských úřadoven vy tvářejí
předmět, o nějž se v budoucnu bude bojovati.
(Posl. inž. Jung [německy]: Když jsem to řekl
v Bohumíně křesťanskému duchovnímu,
pravil mně: "Páter Šrámek není
knězem". Na mou otázku, co vlastně je,
řekl mně duchovni: " Učitel náboženství!")
To je také jeden z úskoků, které
si mohou pouze tito páni dovoliti. Je zcela lhostejno,
je-li knězem čili nic; je-li příslušníkem
strany, jež křesťansky myslí, musil by
připustiti právo na samo správu z principů
míru mezi národy. Přijmeme tento boj o zemské
úřadovny směle Jsme přesvědčeni,
že přijde den, kdy my v této zemi budeme hájiti
a konečně přineseme domů práva
našeho německého lidu na národní
samosprávu jinak, než ráčí dělati
německé vládní strany. Náš
boj půjde dále z: heslem: "Sem se sudetskoněmeckou
samosprávou ve všech oborech!"
Mám za úkol a jest mi ctí, dáti jménem
parlamentního sdružení německé
národně-sociální strany dělnické
posl. sněmovny prohlášení, že budeme
vzhledem k výše uvedenému sběhu věcí
hlasovati v prvním čtení zákona pro
některé paragrafy, že však s ohledem na
nepovšimnuté národní a hospodářské
požadavky, zvláště však se zřetelem
na zrušení zemské úřadovny opavské
vůbec a na omezení ostatních německých
zemských úřadoven, jak jsou chystány
v §u 84, budeme hlasovati proti zákonu. (Souhlas
a potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Myslivec.
Posl. Myslivec: Vážené Národní
shromáždění! Předlohou touto
plní nynější vláda jeden ze svých
programových bodů a podává k četným
dosavadním nový důkaz, že s celou vážností
a svědomitostí plní vytčený
si úkol, napravovat všechny nedostatky, jež po
stránce spravedlnosti dosud se vyskytovaly. Velkým
sociálním činem nazval tuto předlohu
i pan kol. Al. Petr, a já nemohu než s hodnocením
vysloviti plný souhlas.
Především s povděkem konstatuji, že
to bylo opravdu záslužným činem nynější
vládní většiny a ministerstva soc. péče,
že pamatováno bylo v projednávání
této předlohy zákona na starobní pojištění
novinářů. Nemusím vážené
posl. sněmovně ještě zvlášť
zdůrazňovat zásluhy novinářů
o národní život; zejména novináři
našeho národa mají nepopiratelné zásluhy
v boji za dobývání práv našeho
národa. Bohužel, že již jeden z prvních
a nejslavnějších žurnalistů českých
Karel Havlíček byl nucen si postesknouti: "Poctivému
hrozí jen hlad, zloději zase jen šibenice,
ale kdo jest český literát" - tedy také
kdo je žurnalista "tomu hrozí ještě
více, tomu hrozí hlad i šibenice."
Páni zpravodajové podškrtli ještě
jiné vynikající a uznáníhodné
přednosti projednávané předlohy. Já
bych zvláště ještě uvedl jen to,
že započítávání válečných
let pojištěncům, soukromým zaměstnancům,
jest znamenitým sociálním činem, na
který bude stát přispívat obnosem
120 mil. Kč. Také započítávání
presenční služby vojáků vyžadovat
bude od státu trvalých příspěvků,
čímž zajisté zmírněn bude
osud mužů povolávaných k službě
velmi obtížné, službě vojenské.
Novinkou v tomto zákoně jest, že vdově
rozloučené manželce připadne část
pense, a to podle toho, kolik roků se svým mužem
nynějším či bývalým ztrávila.
Velmi ušlechtilým sociálním rysem zákona
jest zejména péče o sirotky, neboť oboustranně
osiřelé dítko bude mít nejmenší
roční příjem 3000 Kč.
Další přednosti zákona nebudu vypočítávati.
Poznamenal bych jenom, že ovšem nemůže ani
tento zákon plně uspokojiti všechny tužby
a požadavky, poněvadž takového ideálního
stavu a takového ideálního zákona,
který by všecky uspokojoval, nebude ani v našem,
ani v kterémkoliv jiném parlamentě. Ale,
že tento zákon je velkým krokem kupředu,
museli volky nevolky uznati i ti páni kolegové řečník,
kteří přede mnou mluvili a kteří
patří do řad dočasné oposice.
Při té příležitosti bych ihned
připomenul včerejší výrok mluvčího
jedné z oposičních stran, p. posl. dr Meissnera,
který prohlásil, že jako důsledek zemských
voleb z 2. prosince musí nastati konec politiky protidělnické,
konec politiky proti drobnému lidu. Vážené
shromáždění! Právě tento
projednávaný zákon, stejně tak jako
zákon o novelisaci sociálního pojištění,
je pomníkem péče nynější
vlády a nynější vládní
většiny o dělnictvo a o třídy
méně majetné. Jestliže pak včera
na schůzi odpovídáno bylo po vývodech
oposičních řečníků -
jak referují dnešní noviny: "Odpovíme
při příštích volbách věrolomcům",
chtěl bych konstatovati s tohoto místa, že
to není způsob, jakým má býti
kvitována ta ušlechtilá snaha nynější
vlády a vládní většiny, uzákoniti
sociální pojištění soukromých
zaměstnanců. Věrolomci jsou ti, kteří
porušili dané slovo. My jsme nezrušili žádného
daného slova. (Tak jest!) My jsme splnili příslib,
který jsme dali, že budeme pečovati o zákony
sociálního pokroku a sociální spravedlnosti.
(Výborně! - Potlesk.) Nehledáme
vděku, ale svědomí naše je klidné.
Když už jsem se zmínil o té poznámce
p. dr Meissnera včera pronesené, že
po 2. prosinci musí nastati konec politiky protidělnické
- které, jak jsem řekl, nebylo, aspoň ne
za nynější občanské koalice -
chtěl bych ještě na několik málo
jeho poznámek ze včerejší řeči
reagovati. Bylo diskutováno o tom, zda volby z 2. prosince
byly volby politické či nepolitické. Názory
v tom směru se různily. A byly pronášeny
úplně protichůdné názory různých
parlamentních skupin. Ať byly ty volby jakékoli,
ať politické či nepolitické, pravda
je, že to byly volby zemské. Na politiku parlamentu
a vlády mohou míti vliv jen volby parlamentní.
Ty se mají konati jednou za 6 let. To je zákon a
ten jsou, myslím, povinni především
zachovávati zákonodárci. Či snad bychom
měli měniti vládu či rozpouštěti
parlament při každé doplňovací
volbě? Pak bychom dospěli k těm důsledkům,
že, když by v jednotlivé obci konaly se doplňovací
volby a konstelace při nich by se utvořila příznivě
pro tu neb onu nebo pro všechny oposiční strany,
voláno by bylo pak důsledně po každé
takové doplňovací volbě i po nových
volbách do parlamentu.
Pan dr Meissner projevil vážnou starost o koalici.
Myslím, že ho bolí hlava pro to, jak se jednotlivé
koaliční strany shodnou. Snažil se nám
namluviti, že bude v koaličním manželství
asi takový poměr jako v některých
manželstvích - jak on řekl - ruských,
kde teprve bitím je žena přesvědčována
o lásce mužově. My jsme také koaliční
stranou a neváhám prohlásiti, že takový
názor na manželství nemáme, a tudíž
nebudeme trpěti ani v koalici. My jsme a zůstaneme
toho přesvědčení, že bitím
se láska nedokazuje, a budeme souhlasiti s Jablonským,
který napsal: "A tak rovněž: Jestli člověk
člověka v otroctví jal, snadno může
ho k tomu míti, by mu úct u zjevoval, by se strachem
před ním třásl a bič jeho celoval.
Všeho může docíliti, jen ne by jej miloval."
Myslím však, že každý novinářský
projev ani pro poměry v koalici nebude rozhodující,
že podkladem koalice, jako dosud, i nadále bude solidní
dohoda, vyjádřená zásadou již
starou: "Dohodli jsme se, že se dohodneme." Při
té příležitosti bych chtěl však
také poznamenati, když již se stará pan
dr Meissner o manželství koaliční,
že ani to manželství oposiční nebylo
nejideálnější a že by bylo snad
vděčnějším úkolem, když
již někdo zametati chce, aby zametal před vlastním
prahem. (Potlesk.) My jsme zde byli nejednou svědky
(Hlasy: Včera hned!), včera hned také,
jak komunistický člen rodiny se dohodoval se svým
soc.-demokratickým manželem. No, to zrovna nebyla
květomluva, která se tu ozývala. (Veselost.)
Říká-li se, že není kostelíčka,
aby v něm nebylo kázáníčka
- toto kázáníčko, které se
včera ozývalo v oposičním manželství,
bylo nejméně důkazem ideálních
poměrů v tomto manželství. Ale není
jediným rušivým tónem jen to, co jsme
zde viděli včera a předtím častěji.
Pamatuji se na projev vynikajícího člena
oposice p. posl. Bechyně, když v Praze měl
svou aprobační řeč jako redaktor "Práva
Lidu", když z Prostějova měl býti
přeložen do Prahy. V řadách soc. demokratických
byla patrně poněkud nedůvěra vůči
osobě páně Bechyňově z
té příčiny, že on před
časem náležel ke straně nár.
socialistů, a tuto nedůvěru rozptýliti
považoval p. redaktor Bechyně za svou povinnost.
Zhostil se jí takto: Řekl: "Ano, strana nár.
socialistů byla moje první láska. (Veselost.)
Já se přiznám, že jsem se do ní
zamiloval až po uši, ale za nějaký čas
jsem zpozoroval, že má falešné zuby. (Veselost.)
Brzy na to jsem poznal, že má falešné
vlasy, dokonce" - prosím za prominutí, já
to jen opakuji - "že má falešné vnady
a nakonec jsem dospěl k přesvědčení,
že to není milenka, nýbrž že to je"
prosím za prominutí, opakuji jeho slovo - "mrcha".
(Veselost.)
Vážené Národní shromáždění!
Přestanu na tom, co jsem uvedl, ale myslím, že
to může sloužiti za důkaz, že poměry
v oposičním manželství nejsou nejideálnější,
a projevuje-li pan dr Meissner takovou starost o koalici,
že by jeho dobrá vůle a snaha nalezla bližší,
a myslím, pro něho i vděčnější
pole. Oba dva vůdcové oposiční, kteří
včera promluvili, i pan dr Meissner, i pan dr Franke,
svorně vytkli úbytek katolických hlasů.
Pan dr Meissner volil pro to termín "klerikálních
stran". Ale to už musíme prominouti, že
politická terminologie i u vynikajících vůdců
oposice ještě pořád poněkud pokulhává.
Pan dr Meissner přičítá úbytek
hlasů katolických stran sociálním
prý hříchům těchto stran.
Především bych konstatoval, že veřejnost
nemá ještě přesné úřední
statistiky o volbách z 2. prosince a že všecky
důsledky z voleb a z volební statistiky vyvozované
spočívají na soukromých statistikách.
Ale i když bych připustil, že neuchyluje se daleko
od skutečností statistika, na které tvrzení
své založil p. posl. dr Meissner, chtěl
bych k jeho tvrzení 4 konstatovati, že není
správný jeho dohad. Především
nebylo takových sociálních hříchů
u stran, stojících na půdě katolického
světového názoru. Pan mluvčí
oposiční neuvedl aspoň žádného
důkazu pro tvrzení o sociálních proviněních.
Ale i jinak svědčí částečná
statistika, kterou máme, o tom, že i strany katolické
právě ve střediscích dělnického
lidu, zvláště ve městech, měly
percentuelní úbytek hlasů nejmenší.
Ale jedno bych chtěl připomenouti zde jako mluvčí
jedné ze stran stojících na katolickém
základě. My ten úkaz, který se ve
volbách projevil, uznáváme. My se také
snažíme vysvětliti si, proč právě
katolické strany měly ne sice velkou, ale přece
jen částečnou, několikaprocentní
ztrátu hlasů ve volbách. A já zde
otevřeně pravím, že my, když zpytujeme
své svědomí, musíme si učiniti
výtku, že jsme ve společném útvaru,
ve kterém jsme přinesli tolik obětí,
ani nevymáhali právo dítek a katolicky smýšlejících
učitelů, aby se směli s dětmi ve škole
a po vyučování modliti. (Výkřiky
posl. Landové-Štychové.)
V otázce zmodernisování školy byli jsme
rovněž značně pasivní. Země
jako Holandsko, Belgie, Francie, Anglie, Italie, Amerika dávno
již uznaly svobodu svědomí a v důsledku
jejím také právo katolických dítek
na náboženskou výchovu ve školách.
My jsme toho dosud nedosáhli pro naše české
katolické dítky. My jsme opravdu šli v obětavosti
pro společnou věc a v sebezápoření,
po té stránce co nejdále (Předsednictví
převzal místopředseda dr Buday.),
a musím ujistiti oba včerejší pp. řečníky
i jejich strany, že po té stránce jest u nás
upřímná snaha, v budoucnosti se polepšiti
a napraviti. (Potlesk.)
Vážené Národní shromáždění!
Snad uvedu věc známou, ale pravdivou, která,
třebaže byla známa, může býti
opakována.
Výsledek volební neznamená velké přesuny.
A ztratily-li některé strany ve vládě
zúčastněné několik procent
hlasů, obětovaly tuto ztrátu positivní
politice. Za positivní politiku trpěl v našem
národě již velký vůdce politický
dr Rieger, za positivní politiku, o níž byl
přesvědčen, že jeho národu prospívá,
byl prohlášen dokonce za zrádce a byla mu vmetena
ve tvář strašná a neslýchaná
výtka, že za skleničku koňaku prodal
český národ. Za positivní politiku
u nás trpěli i ti, kteří před
časem házeli po dr Riegrovi kamením. Uvádím
dobu, z kdy do ministerstva vídeňského vstoupil
dr Kaizl a kdy strana, k níž přináležel,
začala dělati politiku positivní. My jsme
i této positivní politice přinesli oběť
a je dost smutné, že se v té debatě
stále a stále vyskytovala otázka, která
strana získala, a nikdy nebylo, vzpomenuto státu.
To je rozdíl mezi námi a některými
oposičními stranami, že my výše
než zájem strany vždycky ceníme a budeme
ceniti zájem celku, zájem státu (Výborně!
- Potlesk.), věrni heslu jednoho z našich
buditelů: "Chceš-li vlasti blaho získat,
přízeň doby nehledej!" Budeme tak činiti
v přesvědčení, že přijde
doba, kdy tato státotvorná práce bude uznána
i těmi, kteří snad na čas pochybují,
stejně jako byla uznána u vzpomenutého dr
Riegra, jemuž při osmdesátých narozeninách
na Staroměstské radnici jeden z těch, kteří
se před časem rovněž zúčastnili
útoku na něho, musil slovy prosto, národní
písně vzdáti dík, když pravili
"Tatíčku starý náš, šedivou
hlavu máš; dobře je to ještě s
námi, dokud ty jsi mezi námi, tatíčku
starý náš!"
Pan dr Meissner ve své včerejší
řeči pronesl v této sněmovně
myšlenku dosti novou. On připustil, že může
být: i vláda menšiny. Jistě při
tom vzpomínal, že v jiných státech byly
takové vlády, jistě mu tanula na mysli vláda
vůdce dělnické strany anglické Macdonalda,
který po řadu měsíců stál
v čele anglické vlády, aniž měl
za sebou většinu sněmovny. Ale Macdonald podjal
se toho úkolu, přijal výzvu učiněnou
mu stranou konservativní i liberální, aby
prokázal schopnost dělnické strany, representovati
se jako strana vládní. Macdonald obětoval
sám také tím svou popularitu, jak prokázaly
volby, které se na to v Anglii konaly.
Také v Německu právě nynější
vláda soc. demokratická, jíž v čele
jest kancléř Müller nemá za sebou většiny,
ale s její taktikou bych nerad pronášel svůj
souhlas, neboť při záležitosti křižníku
- já se tím nemísím do poměrů
německých, konstatuji to pouze ukázala soc.
demokratická strana, že chápe úkol svůj
jako vedoucí vládní strana podivným
způsobem. Podala návrh, aby zastavena byla práce
na budovaném křižníku, a když tento
návrh většinou sněmovny byl zamítnut
když tedy strana byla poražena, zůstal Müller
zůstala soc. demokracie klidně seděti.
Já bych před takovými experimenty vlády
menšiny přece jenom varoval, poněvadž
v nich vidím průpravu pro diktaturu, neboť
diktatura není nic jiného než vláda
menšiny nad většinou. Principem demokracie však
je a zůstane, že většina ve státě
a při sdělávání zákonů
rozhoduje. Nepřejeme si té blahovůle ani
od p. dr Meissnera, ani od jeho strany ani od celé
oposice, že by nám milostivě chtěla
přenechávati možnost vlády menšiny.
Zatím není ještě sbor voličský
nynějších koaličních stran menšinou,
ale i kdyby jí byl, děkujeme za tu blahovůli,
které nám dopřál včera ve své
řeči p. dr Meissner.
Varovali bychom však před jedním, ne ve svém
stranickém zájmu, nýbrž v zájmu
klidu vnitřní konsolidace ve státě,
totiž aby se každého půl roku konaly volby.
Kdo je chce, ať se za ně vezme odpovědnost,
ale ať vzpomene, že to byl vůdce oposiční
p. posl. Bechyně, který r. 1925, tři
roky před vypršením volebního období
senátu, rok před vypršením volebního
období posl. sněmovny vynutil si rozpuštění
obou těchto sborů a vypsání nových
voleb. Výsledek byl ten, že všechny čtyři
oposiční strany nynější: soc.
demokracie česká i německá, nár.
socialisté i komunisté ztratily 12% hlasů,
z 48% klesly na 36%. Chce-li někdo ten experiment opakovati,
ať jej opakuje.
Ovšem musím býti spravedlivý a přiznati,
že oposiční strany ve svém tisku i zde
ve sněmovních projevech nechtějí rozpuštění
sněmovny a nové volby. Kdybych psal, opatřil
bych slova "nechtějí" uvozovkami.
Včera s tohoto místa mluvil p. dr Franke a
s velkým gestem prohlásil: "My nechceme jít:
do vlády, nepůjdeme do vlády." Ale pak
dospěl k závěr: "My spoléháme
na vůdce, my očekáváme jeho rozhodné
jednání." Račte mi laskavě dovoliti,
abych tuto taktiku označil trochu snad přísným
způsobem - abych ji nazval novou formou politické
zbabělosti. (Tak jest!) Sám netroufal si
říci: Rozpusťte parlament a vypište nové
volby - ale řekl: Vůdce ať to učiní.
Na rozhodnutí vůdce čekáme. Varoval
bych, aby se takové volání ozývalo
a uplatňovala taková snaha, poněvadž
jsou určité osoby v tomto státě, které
čím déle zůstanou mimo boj a vřavu
politickou, tím lépe bude pro stát. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. strany lidové.) A
když už někdo chce rozhodnutí, ať
je tak otevřený, upřímný a
mužný a řekne: Já si to přeji,
a ať se neschovává za maminčinu zástěrku,
ať nevolá teprve po zasáhnutí nějakého
vůdce.
Ani pan dr Meissner a socialistický tisk - připomínám
dva nedělní články "Práva
Lidu" - nechtějí volby, ale s jednou podmínkou,
kterou včera zde ve své řeči - přiznám,
se vzácnou otevřeností - pronesl pan dr Meissner,
a ta podmínka je: "Když bude občanská
koalice a vláda dělati takovou politiku, jakou chceme
my, pak necháme vládu vládou, dopřejeme
jí pokoje." Děkujeme za takovou blahovůli,
za takovou chytristiku. Demokracie - bylo řečeno
- je sice diskuse, ale demokracie není hračka. Každé
volby stojí snad 200 mil. Jsou-li náš stát,
národ a národnosti v něm sdružené
tak bohatými, ať si toto vyhazování
peněz dovolí. Nechceme blahovůli, která
by byla vykoupena tím, že by nynější
koalice, nynější vláda dělala
takovou politiku, jakou jí bude diktovati oposice. Pohodlné
by to ovšem bylo, míti výhody z vládnutí
a nenésti žádné odpovědnosti.
Ale my za takovou demokracii, za takovou politiku děkujeme,
nepřijímáme ji, odmítáme ji
a nebudeme s ní nikdy souhlasiti. V pravý čas
rádi poneseme odpovědnost za činnost, kterou
jsme v občanské koalici konali. Poneseme odpovědnost
za činy, které jsme způsobili. A já
jsem již s počátku řekl, že to
byly velké sociální činy, činy
sociální spravedlnosti, sociálního
pokroku. (Výborně!) Zvláště
převezmeme rádi tu odpovědnost, bude-li ještě
více takových šťastných činů,
jako byla reforma soc. pojištění i zákon
právě projednávaný. (Potlesk poslanců
čsl. strany lidové.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším zaznačeným rečníkom
je pán posl. Horpynka. Dávam mu slovo.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Uznávajíc sociální nutnost veliké
stavovské skupiny soukromých zaměstnanců,
projevilo ministerstvo sociální péče
již více než před dvěma lety úmysl
toto pojištění zreformovati způsobem
poměrům přiměřeným.
Musí se uznati, že se na počátku nastoupila
dobrá cesta k vykonání tohoto díla.
Ministerstvo soc. péče dosadilo totiž komisi
složenou z odborníků, jež měla
vypracovati příslušné návrhy
na reformu zákona o pensijním pojištění.
Od té doby, co tato komise svou práci skončila
a předložila svůj elaborát nejen ministerstvu
soc. péče, nýbrž i kruhům zájemníků,
zaměstnává tento návrh k novému
zákonu o pensijním pojištění
téměř neustále nejširší
okruh veřejnosti. Ve shromážděních
a anketách, ve schůzích a poradách,
v denním tisku a v odborných časopisech,
v nesčetných podáních na parlamentní
sbory byla projevena hojnost přání a podnětů
kruhů zájemníků, jež měly
za cíl zlepšení elaborátů komisí
odborníků. Jak veliké bylo tedy zklamání,
když ministerstvo sociální péče
konečně v červenci t. r. přišlo
před poslaneckou sněmovnu s vládním
návrhem, tisk 1706, jenž znamenal dalekosáhlé
zhoršení návrhu odborné komise a jenž
také nadšeným přívržencům
nynější vládní koalice musel
býti nepochopitelným.
A tak počalo v soc.-politickém výboru zápolení,
aby alespoň nejpovážlivější
tvrdosti této vládní předlohy byly
odstraněny. Co se dnes předkládá poslanecké
sněmovně k usnesení, možno několika
málo slovy charakterisovati jako směs zákonných
ustanovení, která vznikla jednak vadnou dohodou
mezi stanoviskem odborného ministerstva a požadavky
oposice, z části pak byla oposici vnucena vládní
většinou využitím převahy hlasů.