A nyní přicházím k jedné věci,
která je odmítána všemi pojištěnci,
všemi zaměstnavateli a také velkou částí
odborníků. Doznávám, že je to
stylisace p. prof. Schönbauma, aby se nemluvilo proti mně,
že jsem to zamlčel. V tom směru i v komisi
odborníků splnil jsem povinnost v tom smyslu, že
jsem varoval, aby nový pojem invalidity tak, jak byl formulován,
nebyl dán do zákona, nýbrž aby byl ponechán
dosavadní stav. Podle dnešního stavu věcí
vzniká nárok na invalidní důchod u
toho pojištěnce, který pro tělesnou
nebo duševní vadu nebo pro slabost tělesných
anebo duševních sil nemůže dále
zastávati svého posledního zaměstnání
pojištěním povinného. Je to t. zv. pracovní
invalidita. § 17 nového zákona zavádí
invaliditu z povolání. My bychom proti tomu také
snad nic nenamítali, kdyby v tom §u 17 neměl
nový pojem dvě části. My hlavně
mluvíme proti té druhé části
nového pojmu invalidity, která praví, že
nárok na invalidní důchod má jen tehda
pojištěnec, nemůže-li vykonávati
také jiné povolání. Až dosud
stačilo poslední zaměstnání
a byl invalidním. Více se nezkoumalo. Na příště
však nebude stačiti jen to poslední povolání,
nýbrž bude se zkoumati ještě, nemůže-li
vykonávati jiné povolání, přiměřené
dosavadnímu povolání a způsobu, jakým
byl v něm pojištěnec zaměstnáván,
jeho postavení - překlad "Stellung" atd.
v něm, jakož i jeho praktickému a teoretickému
vzdělání. Když to přeložíme
do češtiny, vypadá to asi takhle: Rentová
komise bude zkoumati, zdali ten pojištěnec nemůže
ještě jiné povolání vykonávati,
které nemá jej však hospodářsky
a sociálně degradovati, a jestliže dospěje
k tomu poznání, že může jiné
povolání vykonávati, nedá mu rentu.
Jenže se zapomíná, kdo mu má dáti
to jiné zaměstnání. Zaměstnavatel
zpravidla, poněvadž té invaliditě předchází
nemoc, propustí zaměstnance s klasifikací,
že může vykonávati ještě jiné
povolání. Těžko dosáhnouti tohoto
nového povolání, poněvadž těžko
najdeme zaměstnavatele, který takového zaměstnance
bude chtíti zaměstnávati.
Prosím, úplně se přešla praxe,
úplně se přešel život. Mám
ještě legitimaci prohlásiti na základě
naší statistiky: Soukromý zaměstnanec
ve 40 letech zaměstnání již neobdrží.
Ve 40 letech stáří zaměstnání
nikdo již neobdrží až na nepatrné
procento oněch zvláště schopných
osob, které nehrají už vůbec žádné
úlohy v tomto posouzení. Tento zjev máme
v Německu. Němci také pro to našli velmi
vhodné slovo: Berufstot - on je mrtev pro povolání
- a totéž máme u nás. Poněvadž
invalidita nejčastěji přichází
v pozdějších letech, nutno uvážiti
toto: Rentová komise rozhodne, že zaměstnanec
může vykonávati ještě jiné
povolání, nedá mu rentu, nedá mu práci;
a pak myslím, že mohu opakovati to, co jsme řekl
ve výboru soc.-politickém - neměl jsem důvodu,
abych na tom něco korigoval - budeme míti invalidy
bez invalidní renty a bez práce. To bude praktický
důsledek §u 17. Proto trvám na tom, aby sněmovna
pochopila, že sice dává pojištěncům
vyšší renty, poněvadž si budou více
platiti, ale že toto placení v určitých
případech bude předmětem hospodářských
zápasů. Řada zaměstnavatelů
se totiž jistě pokusí o to, aby snížili
platy, poněvadž budou odváděti větší
kvoty na premiích. A proto žádají pojištěnci,
budou-li skutečně práce neschopni, aby také
rentu obdrželi. Dnes ovšem § 17 nás svádí
k obavě, že tyto renty namnoze neobdrží,
a mají-li pak čekat do 60 let, kdy mohou dosáhnouti
renty pro případ stáří, tedy
jest zde vacuum nějakých 15, 20 let, a parlament
má tuto mezeru řešiti. Řešiti to
může jen tak, že zachová nynější
osvědčenou formulaci platného zákona
o pensijním pojištění.
Ale pánové, ještě něco jiného.
Už při §u 1 jsem se zmínil, že se
zapomíná na veliký proces ve výrobě,
na racionalisaci. Jak to bude při posuzování
kriteria, bude-li zaměstnanec moci vykonávati ještě
jiné povolání, když racionalisace v
nejbližších letech svou revolucí vytvoří
docela jiné pracovní podmínky a nový
druh zaměstnanců? Na to § 17 vůbec nepamatuje.
Uznávám loyálně, že 2. odst.
§u 17 je velmi dobrý, poněvadž umožňuje,
aby pro přechodné invalidy byla stanovena renta
a umožněno léčení.
V §§ 26 a 27 setkáváme se s ustanovením,
které až dosud v našem zákonodárství
nebylo řešeno, ani v sociálně pojišťovacím
ani v občanském zákoně, ani v manželském
právu, vůbec v žádném zákoně,
na které ani komise odborníků nepamatovala
a nevzpomněla, že by najednou pensijní pojištění
mělo vyřešiti problém rozloučených
manželek. Výbor soc.-politický podle přání
kol. Pechmanové zvolil podvýbor, který
ovšem neměl pak dosti času, aby uvážil
důsledky takového ustanovení, a tak jako
jiné věci se dělaly v politické osmičce,
tak také politická osma definitivně rozhodla,
že toto ustanovení musí přijíti
do nového zákona. Zdá se mi, že v tomto
případě to byla pouze jedna osmina té
osmičky, poněvadž ostatní strany byly
přesvědčeny, že konají něco
nedobrého; pouze pan ministr soc. péče zamiloval
se do těch rozloučených a pamatoval na ně
také částí vdovského důchodu.
Věc není domyšlena. Nepopírám,
že zasluhuje řešení, ale ne takového,
které je vyjádřeno v zákoně.
Nechť se tou věcí zaměstnáváme
při manželském právu, při novém
občanském zákoníku nebo jinak, nechť
se věci připravují, ale hodit: to do osnovy,
která jest sporná, která provedla 200 korektur
na elaborátu, a nemíti času povolati odborníky-právníky,
takovým způsobem nemůžeme věci
řešiti. Když se podíváme na poslední
dva nové odstavce §u 26, které se připínají
k §u 27, vidíme, že zde je řada nelogičností.
Již 5. odstavec říká, že "nároku
na vdovský důchod není, bylo-li manželství
v době úmrtí manželova výlučně
z viny manželčiny rozvedeno, nebo z její viny
nebo z viny obou manželů rozloučeno."
A 6. odstavec praví: "Jestliže při rozluce
provedené bez viny manželčiny nebo z viny obou
manželů před účinností
tohoto zákona se dostalo rozloučené manželce
odškodnění výslovně za vdovský
důchod, není nároku na vdovský důchod."
Prosím, kde pak najdete takové smlouvy před
účinností zákona, že by někdo
prostě se dohodl o tom, že dá rozloučené
manželce odškodnění výslovně
za vdovský důchod? Mohl někdo na to pamatovati,
že přijde nový zákon, který bude
rušiti stará práva? Neračte zapomenouti,
že nová manželka, se kterou pojištěnec
vstoupil v nové manželství a uzavřel
smlouvu, pochopitelně počítá s tím,
že dostane plný vdovský důchod, který
je zákonem garantován. A najednou se ta smlouva
mění a ta příští vdova
eventuelně má se o ten důchod, zaručený
přítomným zákonem, děliti s
manželkou rozloučenou.
Máme takové případy, a já jsem
akt, originál, přinesl do výboru soc.-politického,
ve kterém výslovně manželka je odbyta,
ale nyní právě proto, že se nemohlo
pamatovati nebo nepomýšlelo na to, že by se něco
podobného objevilo v zákoně o pensijním
pojištění, vedle toho odbytí, které
neodpovídá odst. 6, dostane rozloučená
manželka také část té vdovské
renty. To je nemožné!
My bychom to chápali, když již tedy p. ministr
soc. péče trvá na tom, aby ustanovení
o rozloučených manželkách bylo v tomto
zákoně, kdyby to platilo pro případy
budoucí. Ale se zřetelem na případy
minulé máme obavy, že vyvolá to nové
spory a rozháranost v manželstvích, a to přece
ani nemůže pan ministr soc. péče se
svého hlediska žádati. Proto jsme navrhli ve
výboru, aby se tato věc vyřídila v
jiném zákoně kolektivně pro všechny.
Je to nelogické, že to platí pro pojištění
soukromých zaměstnanců, a jinde to vůbec
neplatí. Přece je nutno, aby se o tom uvažovalo,
aby odborníci o této věci rozhodli, a ne
politická osmička, která dostatečně
prokázala, že našemu pojištění
pensijnímu vůbec nerozumí. (Posl. dr Winter:
Bylo sjednáno s ministerstvem financí, že vypracuje
osnovu!) Ano. Nám jde pouze o spravedlnost a právo.
Jestliže dosud platný starý zákon zaručil
vdově plnou rentu, a na základě tohoto práva
vešel pojištěnec v nový sňatek,
zdá se mně, že ten nový zákon
nemá práva rentu rušiti. Je to nemorální!
Mají-li se věci nějakým způsobem
řešiti, může to platiti pro nové
rozluky, které nastanou po novém zákoně,
aby každý, kdo vejde v nové manželství,
věděl, jaký nárok má vdova
pro případ úmrtí pojištěnce.
My jsme žádali, aby bylo pamatováno také
na družky. V prvé řadě mají pochopitelně
nárok vdova a děti. Družka je vůbec
vyňata z nároku na pojištění.
Řekli jsme, že nárok důchodu družčina
vzniká, měla-li s pojištěncem dítě
aneb byla-li v době úmrtí jeho těhotná,
nebo případně, byla-li na něho svou
výživou odkázána. Jedná se tudíž
o nárok podmínečný, ale i zde družka
byla zamítnuta. Alespoň odbytné se mělo
družce dáti (§ 36). I tento náš návrh
byl zamítnut. Vítáme, že tento zákon
zavádí také důchod vdovecký
a důchody rodičů. To je nesporný pokrok.
Pokud jde o novinářské pojištění,
pan kol. Al. Petr řekl, že u novinářů
na 100% jest všechno vyřešeno. Jest pravda, že
novinářům se podstatně dostalo vše
to, co bylo žádáno, ale ne úplně
již proto, že § 17 zejména na novinářích
velmi krutě se vymstí. Jinak i materielně
jest pochopitelně rozdíl mezi elaborátem
a zprávou výborů a můžeme to
oceniti jen jako 90% vyhovění. A jestliže se
tvrdí, že vládní návrh přejal
z elaborátu komise odborníků materielní
ustanovení beze změny, dovolte, abych prohlásil,
že tomu tak není, poněvadž chybí
ještě vyřešení ustanovení
o státním příspěvku pro zákup
poloviny nepojištěné doby. Vláda to
vyškrtla úplně bez každé regrese
a ani ve své zprávě důvodové
nezaujala k tomuto postupu stanovisko. Mohu prohlásiti
- a osobuji si právo mluviti jménem veškerých
pojištěnců - že v tomto směru pojištěnci
nemohou souhlasiti s postupem vlády, poněvadž
se všeobecně počítalo s tím,
že nároky pojištěnců vzrostou právě
také o započítání nepojištěné
doby. Také pojistný matematik, který nemohl
vyjmouti z celku materielního státní příspěvek,
když proti němu se uvádělo, že
snad valorisace není úplně skvělá
a uspokojující, uváděl vždy:
Pánové, co chcete, dostáváte státní
příspěvek na zákup nepojištěné
doby!
O co nám především jde? Fakt je, že
stát přispívá k veškerým
důchodům podle zákona o sociálním
pojištění a podle dosud neprovedeného
zákona o pojištění osob samostatně
hospodařících svým příspěvkem.
Soukromí zaměstnanci jsou z toho vyňati.
Má-li příspěvek státní
k našemu pojištění jinou funkci, totiž
tu, že se jím má zakoupiti polovina nepojištěné
doby, nemá to co dělati s principem, že stát
má také na naše pojištění
přispívati. Bylo to zamítnuto, a to z toho
důvodu, že vypočítává
se zatížení státu z tohoto titulu v
cifře vyšší než je udána v
elaborátu. Konstatuji a poukazuji na připomínky
vládní komise odborníků, kde se mluví
asi o počátečních 8 milionech Kč
ročně, jež dostoupí během 20ti
let přibližně na 35 milionů Kč,
i v souvislosti s dobou válečnou a pak náklad
rapidně klesá. Tedy ty cifry nesouhlasí a
prosím velmi snažně, aby dnešní
majoritní strany uvážily, že budou ještě
jednou při hlasování postaveny před
alternativu, chtějí-li dáti soukromým
pojištěncům státní příspěvek,
se kterým se počítalo a musí počítati,
nebo chtějí-li zhoršiti pensijní pojištění.
Státní příspěvek je docela
logickou částí materielních partií
nového zákona a pojištěnci nemohou se
tohoto nároku vzdáti. Jestliže sněmovna
zamítne naše návrhy v tomto směru, nezbývá
nic, než abychom hned po Novém roce majoritní
strany znovu postavili před rozhodování,
zdali jsou ochotny splniti tyto závazky vůči
pojištěncům čili nic.
Vpomínám zde také zejména důchodců.
V zákoně je sice opatření, aby důchodce
nebral méně než béře dnes, ale
důchodci počítali právem s větší
rentou a proto se také dnes už ozývají
a říkají: nehlasujte anebo znemožňujte
zákon, poněvadž jsme zklamáni, poněvadž
nedostáváme to, co nám bylo slibováno
a co také ukázal elaborát vládní
komise. Jsou to zejména přestárlí,
kterým se měla renta náležitě
upraviti, a na které se zapomíná a jimž,
kteří spravedlivě dnes reklamují své
nároky, nedává se to, co očekávali.
Vláda zamítla také ustanovení o možnosti
výplaty rozdílu mezi důchodem starým
a novým, ač nositel pojištění
toto břemeno sám nese.
V nových pojistných premiích navrhovali jsme
a žádáme, aby tak, jako je to dosud, v prvých
čtyřech třídách platil zaměstnavatel
2/3 a zaměstnanec 1/3.
Nový zákon předpisuje ve všech třídách
služného polovinu premie zaměstnavatelům
a druhou polovinu zaměstnancům. I zde je zhoršení
proti dnešnímu stavu. Řekne-li se, že
starý zákon v prvých čtyřech
třídách předpisoval premie mezi 6
až 18 Kč, a nový zákon začíná
12 Kč, tak alespoň dvě první třídy
měly by se upraviti tak, že by 2/3
platil zaměstnavatel a 1/3 zaměstnanec.
Připomínám, že zde také je nutné
ustanovení v tom směru, že pojištění
trvá tak dlouho, dokud nebyl právně rozvázán
služební poměr. Jsou spory totiž, zdali
platí pro někoho kvartální výpověď
nebo šestiměsíční atd. Zaměstnavatel
zpravidla vždy odhlašuje zaměstnance v tom měsíci,
ve kterém nastává spor, a je nejsprávnější,
že pojištění má trvati tak dlouho,
jak se přisoudí také nárok na plat.
Poněvadž nezbývá mně času,
musím ukončiti brzy, lituji však toho, věc
sama je tak důležitá a těch sporných
věcí tolik mnoho, že je nemůžeme
v dané lhůtě všechny probrati. My vycházíme
z toho hlediska, že ústav soc.-pojišťovací
má býti vlastně spravován jen pojištěnci,
že i ta část pojistného, která
je odváděna zaměstnavatelem, tvoří
v jeho kalkulaci úhrnně položku služebních
výdajů. My víme, že mocenské
poměry zatím nám znemožňují,
abychom tento požadavek prosadili. Ale jestliže jsme
přišli do komise odborníků s požadavkem,
aby paritní zastoupení, které se osvědčilo
v Pensijním ústavě, i nadále platilo,
právem jsme odmítli návrh vládní
v tom směru, že se zavádí také
jmenování zástupců do orgánů
pensijního pojištění. Pánové
nám zde předkládají věci, které
se projednávaly při soc. pojištění,
a říkají: vy jste také byli pro jmenování
atd. - Račte prominouti, zákon o pensijním
pojištění týká se především
pensijního pojištění, které existuje
20 roků, pojištění, které má
svou tradici, a jde především o nositele pojištění,
který prokázal svou dobrou hospodářskou
a finanční politikou výsledky nanejvýš
prvořadé, se kterým se může honositi
také před cizinou. Poukazuji, že na příklad
ze svých přebytků podporuje nezaměstnané,
jimž vyplatil až dosud přes 5 mil. Kč.
Tento nositel pojištění, Pensijní ústav,
dovedl vytvořiti zvláštní harmonickou
shodu mezi pojištěnci, zaměstnavateli a nositelem
pojištění a právě dík
této harmonii bylo dosaženo těchto překvapujících
výsledků v Pensijním ústavě.
Vláda to ruší a nerespektuje to. Vyhrazuje
si právo jmenovati 6 t. zv. odborníků do
orgánů vedle 14 volených zaměstnanců
a vedle 14 volených zaměstnavatelů. My jsme,
právě s ohledem na tu tradici a na zkušenosti
s pensijním pojištěním, protestovali
proti tomuto jmenovacímu právu a řekli, že
odborové organisace obou dvou stran, zaměstnanců
i zaměstnavatelů, jistě vyšlou do orgánů
pensijního pojištění odborníky,
kteří denně zákon prakticky uplatňují,
denně případy vyřizují a mají
tolik bohatých zkušeností svých, že
mohou jistě s plným výsledkem zastávati
zájmy pojištěnců v těchto orgánech.
O jaké odborníky jde? Pravděpodobně
o odborníky rázu oněch, o které jde
při jmenování do zemských a okresních
úřadů, o odborníky s politickou legitimací
dnešních vládních stran. Ale nejen to.
Zde máme také specialitu, která je zvláště
zajímavá právě v pensijním
pojištění. Zákon garantuje živnostem
netovárním nejméně 3 zástupce
a zemědělství nejméně 1 zástupce
ve skupině zaměstnavatelské. Tedy k čemu
volby? Zákon v praxi praví: Političtí
živnostníci nejméně 3, agrárníci
nejméně 1. Jsou tedy předem voleni i jmenováni
do těchto orgánů. To politická osmička
rozhodla. Tady byla odbornou, ale tam, kde měla projeviti
více pochopení pro zájmy pojištěnců,
toto pošlapala a vytvořila opak toho. Že proti
tomu protestujeme, že to budeme potírati všemi
prostředky, jest pro nás samozřejmé.
Pokud jde o zemské úřadovny, kolegové
ze řad německých soc. demokratů budou
tomu více času věnovati. Ale chci jménem
českých našich pojištěnců
prohlásiti: My nejsme pro zrušení dnešních
úřadoven proto, poněvadž máme
obavy, že se zbytečně vyvolají nacionální
spory mezi pojištěnci. Máme obavy, že
ta dosavadní součinnost a spolupráce v pensijním
ústavu bude jimi porušena. Proto jsme se postavili
úplně na půdu dnešních úřadoven,
i těch t. zv. německých, a žádáme
jejich uchování.
My jsme v partii o organisaci dále žádali,
aby nejen pojištěnci aktivní a zaměstnavatelé
měli právo rozhodovati o orgánech nositele
pojištění. Žádali jsme, aby také
ostatní pojištěnci a i důchodcové
invalidní a starobní měli volební
právo v orgánech pensijního pojištění.
Pánové, vždyť oni platili do pensijního
pojištění, oni po léta konali zákonnou
povinnost vůči nositeli pojištění
a jestliže stali se důchodci, není tím
řečeno, že se mají zbaviti práva,
aby i nadále spolurozhodovali o otázkách
v ústavech, do kterých platili, a které také
jim nyní poskytují zákonné dávky.
To se ovšem zamítlo a zůstalo při starém
ustanovení, které dosud podle platného zákona
platí.
Organisace pojištění souvisí ovšem
v novém zákoně velmi úzce s dozorem
státním a s ustanoveními o hospodaření
jměním nositele pojištění. Jest
známo, že jsme již v obou dvou výborech
velmi ostře vytkli, že dosavadní osvědčená
samospráva nositelů pojištění
se ruší. To, co se osvědčilo, se nerespektuje.
Zrušení samosprávy počíná
u malých věcí, že na př. schvalování
regulativu o podporách v nezaměstnanosti a schvalování
regulativu o léčebné péči podléhá
ministru soc. péče, že ministr soc. péče
bude napříště rozhodovati o tom, kdo
bude ředitelem, jaké budou instrukce, jaké
budou služební řády, že bude rozhodovati
o každé věci, která byla dosud rozhodována
samosprávně uvnitř nositele pensijního
pojištění, že předseda Pensijního
ústavu ve svých právech degraduje se na pouhý
mechanismus, který bude podepisovati akta, a ani ne ta
důležitá akta, že budou jmenováni
náměstkové předsedy, kteří
měli býti voleni. Uvážíme-li
dále, že vláda si vyhradila změniti
mez ukládání ve státních a
jiných papírech, jinými slovy, že vláda
může kdykoliv sáhnouti na jmění
nositele pojištění, aniž by s někým
mluvila, pak, pánové, zahrabete ten skvělý
pensijní ústav, který spravuje miliardové
jmění, pak jste učinili smělý
útok proti právům pojištěnců
a hrdinně jste zamlčeli a zastínili to, co
předcházelo dnešnímu zákonu,
totiž onu 20letou skvělou činnost Všeobecného
pensijního ústavu. My se státnímu
dozoru nebráníme, státní dozor v pensijním
zákoně dnes už jest a my jsme jej jasně
formulovali v elaborátu odbornické komise, ale nemůžeme
souhlasiti, aby zejména ve věci hospodaření
se jměním zasahovala vláda způsobem,
který je v praksi nemožný. Denně, každou
hodinu jde o to, aby nastala transakce v papírech a to
může činiti odpovědný ředitel,
který má rychlé styky s bankami, s jinými
finančními ústavy, s Národní
bankou a který musí rychle rozhodovati. Napříště
má všechno podléhati až na nepatrné
výjimky dozoru státnímu, rozhodování
ministra soc. péče, ministra financí atd.
To je zešněrování celé činnosti,
a já se táži, jakým právem sahá
vláda na práva pojištěnců ústavu,
který vlastně podle spravedlnosti nepatří
vládě, ani zaměstnavatelům, nýbrž
pojištěncům, A vláda si dá do
zákona, že může kdykoliv sáhnouti
na jmění, na služební požitky zaměstnanců.
Tedy chápete, že protestní schůze pojištěnců
jsou naladěny velice radikálně proti nynější
vládě a je zajímavo, že musí
s námi jíti také organisace, které
dnes se nalézají v lůně strany agrární,
strany lidové a národně demokratické,
neb nemohou snésti útoku na toto pensijní
pojištění, s námi souhlasí a
ve 12. hodině žádají sněmovnu,
aby učinila korektury, za které jsme se ve výborech
postavili a které mají napraviti vskutku oprávněné
obavy do budoucna. My jsme vedli boj o zaměstnance ústavů,
aby jejich právní poměr nebyl zkreslován.
Oni jsou podle dosud platného zákona soukromými
zaměstnanci, ale neustále se zde opakuje snaha,
aby zaměstnanci u nositelů pojištění
byli veřejnými zaměstnanci, zkresluje se
to tím, že v jejich úředních
úkonech mají požívati práv veřejných
zaměstnanců. To neznamená, že jejich
právní poměr se má měniti.
Oni mají zůstati nadále, jak si přejí
a jak komise odborníků rozhodla, zaměstnanci
soukromými.
Vážená sněmovno! Jak jsem již uvedl,
nemohl jsem ke všem změnám zaujmouti stanovisko.
Kol. Al. Petr pravil, že Klein měl snadné
stanovisko ve výboru soc.-politickém, poněvadž
se nemusil starati o úhradu. Nikoliv. Já jsem pravil:
jeden z hlavních rysů projednávání
pensijního pojištění objevil se v tom,
že resortní ministerstvo obdrželo dílo
dohody, dílo nejpovolanějších odborníků
a že nemusilo mnoho zkoumati, mohlo dáti tomu číslo
a předložiti sněmovně k projednání.
A každý ministr sociální péče
byl by vděčen těmto okolnostem a tomuto jistě
příznivému osudu, kdyby dostal dílo
dohodnutí a mohl se zapsati zlatým písmem
do srdcí 300.000 soukromých zaměstnanců.
Ale pan ministr soc. péče Msgr. Šrámek
musil to pokaziti, ten to musil obrátiti na ruby, aby
soukromí zaměstnanci, i jeho vlastní lidé,
proti němu mluvili a proti zákonu protestovali.
Neměl jsem ten snadný úkol (Výkřiky
posl. dr Wintra.), já jsem si byl toho vědom,
že elaborát odbornické komise je čestným
závazkem pro veškeré politické strany
v tomto státě a především pro
parlament. (Tak jest!) A jestliže my jsme tento čestný
závazek vůči pojištěncům
splnili do všech důsledků, nestalo se tak u
stran vládních. Právě proto opakujeme
nejvážnější obavy. Předkládáme
sněmovně návrhy naprosto shodné s
elaborátem komise vládní a prosíme,
abyste znovu uvážili všecko to, co jsme vytkli
a co je také míněním ostatní
části pojištěnců, ba i velké
části zaměstnavatelů.
Budeme hlasovati pro veškeré nesporné paragrafy
zprávy výborové a budeme ovšem hlasovati
pro naše opravné návrhy, které mají
snahu, aby splnily veškeré oprávněné
požadavky pojištěnců. (Výborně!
- Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo p. posl. Krebsovi.
Posl. Krebs (německy): Slavná sněmovno!
Je tomu nyní již skorem 10 let, co zaměstnanci
obchodu a průmyslu usilují o novelisaci pensijního
pojištění a požadují, aby platy
jak starobního tak invalidního pojištění
soukromých zaměstnanců byly zvýšeny
na úroveň, jež při nejmenším
trochu odpovídá skutečným poměrům,
jejich hospodářskému postavení. Vládní
předloha, již dnes má poslanecká sněmovna
definitivně vyříditi, byla tudíž
již před mnoha léty splatná a není
tudíž nijakou vymožeností, nýbrž
toliko vyrovnáním dávno splatného
dluhu, že pensijní pojištění soukromých
zaměstnanců bylo konečně novelováno.
Přes to, že konečným vyřízením
vládní předlohy vyrovnává se
starý dluh, není pochyby, že se raduje soukromé
zaměstnanectvo všeobecně a německé
soukromé zaměstnanectvo zvláště,
že konečně byly zlepšeny sociální
platy zákona.
Bohužel padají do poháru této radosti
nejen hořké kapky, že se vládní
většina nemohla dopracovati ke skutečně
základnímu a velkorysému sociálnímu
pojetí a že proto zůstala nesplněna
řada oprávněných požadavků
soukromých zaměstnanců, nýbrž
i jiná ještě hořčí kapka,
která německým zaměstnancům
soukromým béře radost i z mírných
sociálních úspěchů tohoto zákona:
skutečnost, že přes četná ujišťování
vládních stran byla bez ostychu přiložena
sekera na německé zemské úřadovny.
Pensijní pojištění zaměstnanců
trvá, jak známo, již asi 20 let. Když
bylo ve starém Rakousku schváleno poslaneckou sněmovnou,
vznesli čeští parlamentníci, mezi nimiž
byl tehdy nynější zástupce předsedy
vlády a ministr. soc. péče Msgr. Šrámek,
požadavek, aby pensijní ústav byl organisován
na základě principu národní samosprávy.
(Německé výkřiky: Slyšte!
Slyšte!) Skutečně bylo tehdy jak v Praze
tak v Brně zřízeno po jedné německé
a jedné české zemské úřadovně
pensijního ústavu a mimo historické země
utvořena i v Opavě zemská úřadovna,
jež byla z veliké většiny německá.
Tehdy bylo na území Čech, Moravy a Slezska
celkem okrouhle 45.000 pojištěných, z nichž
náleželo sotva 15.000 národnosti české.
Pro těchto 15.000 zaměstnanců byly tehdy
zřízeny 2 zemské úřadovny.
Zatím co v Čechách byla stanovena zásada
územního rozdělení, tedy systém
teritoriální tak, že ony okresy, jež byly
většinou české, měly své
zaměstnance pojistiti u českého ústavu,
kdežto zaměstnanci okresů, jež byly většinou
německé, uzavřeli svá pojištění
u německé zemské úřadovny,
byl naproti tomu na Moravě zaveden tak zvaný osobní
princip. (Posl. inž. Jung [německy]: Tento princip
tvořil podklad moravského vyrovnáni!) Tak
jest! Tato zásada byla krátce před tím
přijata při sjednání moravského
vyrovnání oběma národy a jest také
veskrze přizpůsobena osídlovacím poměrům
obou národů na Moravě. Na základě
osobního principu byl na Moravě, lhostejno, zda
bydlil zaměstnanec v některém německém
či českém městě, zapsán
německý zaměstnanec u zemské úřadovny
německé a český zaměstnanec
u zemské úřadovny české. Ve
starém Rakousku byla tedy snaha vyhověti i národním
zájmům zaměstnanectva, takže němečtí
zaměstnanci sami spravovali své německé
zemské úřadovny a čeští
své české ústavy. Tato úprava
organisace pensijního pojištění se obzvláště
osvědčila. Zemské úřadovny,
lhostejno, zda německé či české,
byly spravovány dobře a svědomitě,
což přec bylo účelem rozdělení
na národní sekce, nikdy nebylo národnostních
konfliktů v této instituci, zřízené
pro zaměstnance.