Posl. Klein: Slavná sněmovno! Když r.
1920 revoluční Národní shromáždění
projednávalo poslední novelu zákona o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců,
uvědomilo si, že doba není ještě
dosti stabilisovaná, aby úprava nového pensijního
pojištění byla definitivní. Již
ve zprávě soc.-politického výboru
revolučního N. S. o vládní osnově
zákona, kterým se mění některá
ustanovení o pensijním pojištění,
je zvláště zdůrazněno, že
tato reforma není konečnou význačnou
etapou ve snaze, pensijní pojištění
soukromých zaměstnanců upraviti tak, aby
vyhovělo plně přímým interesentům.
Dále se praví v této zprávě
soc.-politického výboru revolučního
Národního shromáždění,
že je nutno k dosažení předpokladu ustálení
hospodářských a sociálních
poměrů jejich podrobného statistického
a pojistně-matematického vyšetření,
poněvadž bez tohoto spolehlivého podkladu nelze
bez nebezpečí budovati tak veliké organisace.
Poslední novela z r. 1920 velmi záhy projevila se
jako naprosto nedostatečná vzhledem k novým
poměrům valutovým. Po 5 letech v I. třídě
služného byl podle dosud platného zákona
nárok na rentu ročních 120 Kč a teoreticky
vzato po 40 letech mohl dosíci pojištěnec v
nejvyšší VI. třídě nároku
na rentu 6750 Kč. Cifry tehdy ukazovaly, že bude nutno
přistoupiti k nové úpravě pensijního
pojištění soukromých zaměstnanců.
Proto býv. ministr soc. péče soudr. Habrman
dosadil zvláštní komisi odborníků,
kterou pověřil úkolem, aby připravila
reformu pensijního pojištění. Již
ta okolnost, že to byl ministr soc. demokratický,
který vyhověl jednomyslnému volání
všech soukromých zaměstnanců, aby nový
zákon byl důkladně připraven, abychom
se na příště vyhnuli všem možným
vadám, které byly zkonstatovány na základě
uplatnění zákona z r. 1920, dokazuje, ze
strana, za kterou mám čest zde mluviti, plně
chápe požadavky soukromých zaměstnanců
a že projednáváním této novely
prokázala jistě dostatečně, že
i za těžších okolností dovede se
postaviti za postuláty, které byly parlamentu předloženy
odborovými organisacemi.
Komise odborníků pracovala 41/2
léta. Budiž mi dovoleno, abych charakterisoval vnitřní
i vnější jednání o nový
zákon několika význačnými,
zajímavými rysy. V komisi odborníků
vedle zástupců zaměstnanců a zaměstnavatelů
byli prominentní odborníci, které má
republika vůbec k disposici. Nemáme lepších
odborníků na poli sociálně pojišťovacím.
A jestliže tito odborníci dali své bohaté
zkušenosti do služeb nové reformy, myslím,
že by to mělo postačiti, aby jejich práce
byla také všemi respektována. Velmi zajímavý
rys jednání o pensijní pojištění
tkví v tom, že toto dílo odborníků
nebylo v podstatné části vůbec respektováno.
Uvážíme-li však dále, že zaměstnavatelé
se dohodli se zaměstnanci, poněvadž jde především
o přímé interesenty, tím více
překvapuje, že elaborát komise odborníků
byl ministerstvem soc. péče tak důkladně
přepracován a že nebylo dbáno - až
na některé části, o kterých
se ještě podrobně zmíním přání
a dohody, které byly za těžkých okolností
sjednány.
Pánové, nemusím zvláště
připomínati, že komise, do které posílají
konfederace průmyslníků a odborové
organisace zaměstnanců své nejlepší
lidi, kteří pracují několik let v
pensijním pojištění, nejednala v naprosté
harmonii, že se tam tyto skupiny střetly při
různých otázkách. Ale řeknu-li,
že celek byl dílem dohody, vynikne zde právě
nepochopení ministerstva soc. péče pro elaborát.
A táži se, které motivy rozhodovaly, že
ministerstvo tak hrubým způsobem provedlo na 200
korektur v elaborátu komise odborníků? (Výkřiky
posl. Johanise.) V komisi odborníků bylo absolvováno
64 schůzí ještě vedle dalších
expertis, které byly vykonány přímo
v průmyslových a jiných podnicích,
aby členové této komise nebo subkomise mohli
se přesvědčiti o úkonech jednotlivých
pracovníků, zdali úkony ty náležejí
do zákona o pensijním pojištění
či do zákona o soc. pojištění
dělnickém.
Šlo se tedy do podrobností a mohu prohlásiti,
že československé zákonodárné
sbory neměly dosud tak připravené osnovy,
jako je osnova zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců. Tím ještě
více podškrtuji to nepochopení pro nový
zákon, jestliže přes to všecko se došlo
k velmi rušivým změnám na díle
odborníků.
Je zajímavo, že ministerstvo soc. péče
nemohlo prostě přejíti 41/2letou
práci odborníků a že musilo samo konstatovati
v důvodové zprávě na stránce
7 toto:
"Při ocenění obsáhlých
prací, jež komise vykonávala, nutno zvláště
vyzdvihnouti a hodnotiti okolnost, že v lůně
komise se podařilo docíliti mezi oběma skupinami
(zaměstnavatelskou a zaměstnaneckou) dohody v nejdůležitějších
partiích, zejména úplné dohody o výši
započitatelných požitků a vyměřovacího
základu a o výši pojistného.
Elaborát komise byl podkladem pro vládní
návrh, který podstatné části
elaborátu, pokud se týkají vlastního
pojištění, zejména část
dávkovou a příspěvkovou, skoro nezměněně
převzal."
Tedy i v důvodové zprávě k vládní
osnově muselo se uznati, že šlo o dílo
dohody, a omlouvá-li důvodová zpráva
nepřímým způsobem ono zhoršení
jednotlivých partií elaborátu, činí
to velmi nesměle a nemá pro to jinak žádného
argumentu.
Bývalá komise odborníků sešla
se znovu, když byl znám obsah vládní
osnovy. Byli povoláni opětně odborníci
ze řad zaměstnanců i zaměstnavatelů,
aby zaujali stanovisko k novému návrhu zákona
o pensijním pojištění. A tato bývalá
komise odborníků znovu projednávala všecky
změny, které nastaly, a zaslala zákonodárcům
zvláštní zprávu nazvanou "Připomínky",
ve které se zkoncentrovala komise pouze na otázky,
které v naprosté jednomyslnosti byly oběma
skupinami sjednány. Řeknu otevřeně:
Kdyby ministerstvo soc. péče nebo vláda alespoň
uznala obsah "Připomínek", byli by pojištěnci
snad spokojeni. (Výkřiky posl. Brodeckého.)
Ale vláda znovu nerespektovala "Připomínky"
bývalé komise odborníků a prostě
postupovala podle maršruty dané, jak říkám,
z motivů dosud snad známých, ale také
snad neznámých.
Druhý velmi zajímavý rys v jednání
o nový zákon pensijní tkví v postavení
soc.-politického výboru. Jestliže kol. dr Meissner
ve svém včerejším exposé
o politické situaci doklady odsoudil protidemokratický
a protiparlamentní režim nynější
koalice, musím zde, pánové, prohlásiti,
že soc. politický výbor byl degradován
na těleso, které nemá vůbec práva
o něčem rozhodovati. V soc.-politickém výboru
rozhodovala pouze politická "osmička",
sbor, který nemá ani ponětí o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců,
8 osob, v tomto směru naprosto negramotných, které
si vyhradily, prosím, právo, že bez nich nesmí
býti měněna ani čárka v pensijním
pojištění. Mohlo by se vytýkati: Vy
jste měli "pětku", a my máme "osmičku".
Poněvadž se to na schůzích říká,
odpovím toto: "Pětka" měla své
nesporné chyby, to doznáváme i my, ale my
jsme ji sami nedělali. Ale ta "pětka"
byla velkorysá, neřešila čárky
a puntíky, nýbrž řešila velkorysé
problémy, nikdy však si nevyhradila právo,
že bude rozhodovati, zdali na příkl. obchodní
cestující má či nemá podléhati
pensijnímu pojištění anebo zdali ustanovení
o advokátních úřednících
smí patřiti do 4. či do 5. odstavce. Těmi
věcmi se zabývá politická "osmička",
nejvyšší činitel politický v tomto
státě! Tato korporace, jinak neústavní,
dokazuje, že není si vědoma, co činí.
Generální debata ve výboru soc.-politickém
byla debatou ve smyslu našeho stanoviska. My jsme měli
totiž zvláštní úkol. V tomto případě
oposice byla vládou a vládní strany byly
oposicí. My oposičníci jsme hájili
elaborát vládní komise, a vládní
strany elaborát vládní komise potíraly.
My jsme si úlohy v tomto případě vyměnili.
(Výkřiky soc. demokratických poslanců.)
Oposičníci z vládních lavic však
v generální debatě stáli na půdě
naší vlády, na půdě elaborátu
komise odborníků. Já jsem byl s generální
debatou naprosto spokojen - byl to útok proti vládě
- ne snad, že bych měl radost, že se útočí
proti vládě, ale kdybych měl odůvodňovati
útok proti vládě, řeknu otevřeně,
že kol. Votruba byl radikálnější
ve svých výrazech než já. A tak jsme
mohli očekávati, že generální
debata bude vodítkem pro další meritorní
projednávání návrhů. Ovšem
mezi generální debatou a mezi podrobným projednáváním
objevilo se najednou osm pánů, kteří
řekli: "Konec, teď rozhodujeme my o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců."
Tak putovala řada našich návrhů z vládních
místností do III. poschodí budovy klubů
a nazpět, a podle toho, jak rozhodlo těch osm pánů,
rozhodoval také soc.-politický výbor.
Já nemám legitimace, abych hájil kolegy ze
sociálně-politické "osmičky",
ale poněvadž není mým úkolem,
abych pouze kritisoval to špatné, nýbrž
poněvadž mám za povinnost mluviti také
o dobrých stránkách, řeknu otevřeně:
Řada kolegů z vládních stran projevila
ochotu nám vyjíti vstříc - ne nám,
nýbrž pojištěncům - my jsme tam
hájili elaborát komise odborníků.
Dobrá vůle u mnohých byla a nescházela
snad často ani u referenta, ani u předsedy výboru,
ani u ostatních kolegů, to doznávám,
ale poměr sociálně-politické "osmičky"
k politické "osmičce" byl asi nejlépe
charakterisován zoufalým výkřikem
jednoho kolegy z vládních stran: Proti nám
jde vláda! Nemám tedy, co bych více k věci
řekl.
Stejně tak nemohu přejíti jednu okolnost,
která patří do této debaty. Až
na nepatrné výjimky zůstali jsme my při
návrhu komise odborníků. V tomto směru
jsme také formulovali své návrhy. Bylo jich
na dvě stě. My jsme návrhy včas předali
předsednictvu výboru a jestliže řada
návrhů byla přijata, tedy byly to především
návrhy naše. Jenže postup byl takový:
Návrh měl nejdříve titul posl. Kleina,
Schäfera nebo jiných, ale pak se změnil a byl
to najednou návrh posl. Votruby, Petra, Dubického
atd. Je to trochu dětinské, jestliže se chce
veřejnosti zamlčovati, že my jsme daleko dříve,
než páni se dohodli v lůně koalice,
tyto návrhy předložili, a tentýž
obsah byl také schválen výborem. Ovšem
v oficielním komuniké stálo pouze: Návrhy
posl. Votruby, Petra a druhů. Já jsem protestoval
proti tomu ve výboru a náprava se stala dvakrát,
ale celkem zůstalo při dosavadní tendenci.
Třetí rys, který zaznamenávám
v jednání o tomto zákonu, je zvláště
význačný. Je tu patrna určitá
animosita, zejména proti Všeobecnému pensijnímu
ústavu a snad i proti některým osobám,
které dnes jsou v čele tohoto velikého soc.
pojišťovacího ústavu. Nemohu se zbaviti
dojmu, že se ministerstvem soc. péče zbytečně
a neodůvodněně vyvolává zvláštní
osobní poměr mezi representanty ministerstva soc.
péče a vedoucími Všeobecného
pensijního ústavu, a že tato animosita se strany
ministerstva soc. péče vedla patrně ke korekturám
ve vládní osnově. (Výkřiky
posl. Johanise.) A to je zjev, který každého
odpovědného činitele nutí k přemýšlení,
zdali nějaké diference, snad i osobního rázu,
smějí býti vedoucím motivem pro zpracování
nějaké osnovy rázu soc. pojišťovacího
a zdali je dovoleno, aby někdo - je to snad silné
slovo, ale musím je říci - se mstil na někom,
který zůstává zatím stranou,
jehož však důsledek ten může se dotknouti
při praktickém provádění nového
zákona. Tedy ten dojem mám, že zde rozhodovala
animosita a určitý poměr těchto dvou
význačných činitelů v oboru
našeho pensijního pojištění.
A ačkoliv je věcí samozřejmou, že
v celé řadě rozhodování Všeobecný
pensijní ústav musí spolupůsobiti,
a přes to, že komise odborníků jasně
a zřetelně se o věci vyjádřila,
všechna ta ustanovení, která pamatují
na spolučinnost se Všeobecným pensijním
ústavem, byla, prosím, ve vládní osnově
škrtnuta. Odpusťte, kdo zná trochu věc,
o které jednáme, uvědomí si, že
Všeobecný pensijní ústav dnes má
na 270.000 členů, že spravuje miliardové
jmění a že lze očekávati, poněvadž
ještě nemáme zachyceno všechno pojištění
na Slovensku a Podkarpatské Rusi a ani ne úplně
v historických zemích, dále očekávanou
likvidací některých náhradních
ústavů, že Pensijní ústav dosáhne
v nejkratší době číslice 300.000
pojištěnců. A někdo přijde a
škrtne v zákoně o pensijním pojištění
spolučinnost s hlavním nositelem pojištění,
jímž je Všeobecný pensijní ústav.
To je hra dětí, hra nedůstojná, poněvadž
v praksi se to musí provésti, ale může
se státi při zbyrokratisování našeho
pensijního pojištění, o kterém
se ještě zmíním, že když nebude
v zákoně ustanovení o té spolučinnosti
se Všeobecným pensijním ústavem, najednou
může býti vyslovena pochybnost. Věc
nemožná! Že to má poněkud osobní
nádech, přesvědčuje nás ustanovení
o ředitelství. My již měli v zákoně,
a také komise doporučovala samozřejmou věc,
že ředitelství má býti nejméně
dvoučlenné, jeden z těchto ředitelů
musí býti pojistným matematikem a druhý
právníkem. Věc samozřejmá.
Bylo to v elaborátu a i v dosavadním zákoně.
Ministerstvo to škrtlo. Řeklo se nám sice od
zeleného stolu: "Přece nemůže býti
Pensijní ústav bez pojistného matematika."
Ale ten pojistný matematik nemusí býti ředitelem.
V tom to vlastně vězí. Nám šlo
o to, aby v čele Pensijního ústavu stál
odpovědný ředitel, pojistný matematik,
a odpovědný ředitel právník.
Ale to se, prosím, ve vládní osnově
škrtlo.
Pánové, není dosti jasno, zdali tu jde o
vyřizování nějakých osobních
nechutných záležitostí, když se
tu škrtá, ale nechci k tomu již připojovati
další poznámky.
Máme dnes ve Všeobecném pensijním ústavu
správní komisi. Vládní osnova praví,
že tato správní komise bude nahrazena zase
správní komisí. Chápal bych - a my
bychom s tím úplně souhlasili - kdyby vláda
nařídila, aby dnešní správní
komise během tří měsíců
vypsala volby. My po volbách do pensijního pojištění
voláme, ale jestliže si vláda vymiňuje
právo tuto správní komisi nahraditi zase
správní komisí, svádí nás
to jaksi k domněnce, že někdo se chce někam
dostati, kde ještě není a kde snad podle mocenského
práva nemá práva býti vůbec.
Proto tedy správní komise nahradí se správní
komisí. Animosita ovšem jest zvláště
vyjádřena v organisaci nositele pojištění,
v dozoru státním a v kapitole o hospodaření
jměním nositele pojištění, o
kterých věcech se ještě zmíním.
Další, čtvrtý rys jest ten, že
vláda škrtla v elaborátu veškerá
ustanovení, která pamatovala na součinnost
s odborovými organisacemi a na součinnost se závodními
výbory. Součinnost s odborovými organisacemi
se uplatnila a ustálila v jiných oborech ochranného
zákonodárství zejména v praxi, a vzpomenu-li
jen zákonné součinnosti odborových
organisací v gentském systému, mám
za to, že to jen prospěje jak nositeli pojištění,
tak i celé praxi nového zákona, budou-li
také odborové organisace spolupomáhati, jednak
aby pensijní pojištění bylo náležitě
zpopularisováno, jednak aby zákonná ustanovení,
zejména přihlašování, změny
atd. byla plněna. V §u 4, odst. 4, kde jednalo se
o ocenění naturálních požitků,
škrtlo se ustanovení, aby se tak dělo také
po slyšení zástupců zaměstnanců
a zaměstnavatelů. V §u 7, kde se jedná
o povinnosti podati zprávy o skutkových okolnostech,
které jsou rozhodné pro pojišťovací
poměr, kde také členové závodních
výborů a revírních rad měli
pomáhati, se toto ustanovení škrtlo. A škrtlo
se také v §u 95 ustanovení, jež se týkalo
podpisů na kandidátních listinách.
Měli jsme v původní osnově, aby pro
podání kandidátních listin ze skupiny
zaměstnanecké bylo nejméně 2000 podpisů
a pro kandidátky ze skupiny zaměstnavatelské
nejméně 500 podpisů. To bylo změněno.
Ze 2000 podpisů udělal výbor svou většinou
200 a z 500 podpisů 50. O co nám šlo? Šlo
nám o to, aby silné odborové organisace dnes
již existující nebyly tříštěny,
poněvadž, umožňuje-li volební řád
anebo volební technika, aby také maličké
skupiny kandidovaly, znamená to útok na dnešní
odborové organisace. Na to se tedy nepamatovalo. Ale tam
bylo ještě něco jiného. Bylo tam ustanovení,
že mohou také odborové organisace podávati
kandidátky a že v tomto případě
odpadá onen počet podpisů a dostačuje
potvrzení počtu členů dotyčné
odborové organisace podle zjištění statistického
úřadu. Byla to opora pro odborové organisace.
Toto ustanovení bylo v §u 95 škrtnuto.
Jako pátý rys, který zaznamenáváme
v průběhu rozhodování o nový
zákon, jest poměr odborových organisací
k parlamentu, ke stranám vládním a ke stranám
oposičním. Utvořil se akční
výbor všech organisací kromě soc. demokratických.
Jak k tomu došlo, sem nepatří.
V akčním výboru byly také všechny
organisace vládních stran, tedy strany lidové,
strany agrární a strany národně demokratické.
Tyto tři organisace vládních stran s ostatními,
které měly ovšem volnější
ruce - to chápu adresovaly každého týdne
výboru soc. politickému žádosti o rychlé,
dobré projednávání, ale v posledních
dobách nešetřily velmi ostrými výtkami
proti parlamentu, který prý nedbá požadavků
a zájmů pojištěnců. Je to komické,
dojde-li pak na příklad do ruky oposičního
poslance, vlastně vládního poslance - já
to už nechci opakovat, jak to vlastně bylo - stížnost
podepsaná organisací strany lidové, organisací
strany nár. demokratické, organisací strany
republikánské proti vládě a proti
výboru soc. politickému, že kazí pensijní
pojištění. Ale nejen to. Na tyto protivládní
schůze dostavovali se také kolegové z vládních
lavic - ovšem před 2. prosincem. Po 2. prosinci už
se nikdo na té schůzi neukázal, a tak ta
poslední schůze akčního výboru
se už konala bez toho koaličního přívěsku
v Národním domě na Smíchově,
na niž se dostavili pouze ti t. zv. oposiční
poslanci a senátoři. Ti "vládní"
zůstali po 2. prosinci už doma.
Tedy ten 2. prosinec změnil i v akčním výboru
celou situaci. Ale věcně vzato, měli kolegové
plnou pravdu, že tyto ostré výtky činili.
My jsme je zde podškrtli a můžeme vždy prokázati,
že jsme jejich zájmy zde také plně hájili.
Pánové, tím jsem charakterisoval několika
význačnějšími rysy jednání
uvnitř a jednání vnější.
A nyní mně laskavě dovolte, abych zaujal
stanovisko k některým nejdůležitějším
partiím projednávaného zákona, které
nutno zde zvlášť zdůrazniti.
Především jsme docílili v komisi odborníků,
že pojištění má podléhati
každý, kdo pracuje. Vstupní stáří
mělo zmizeti. Vláda to změnila na těch
16 let, takže mladší nemají i nadále
pensijnímu pojištění podléhati.
Je to nerozumné, zejména u soukromých zaměstnanců,
poněvadž ten mladší, zejména praktikant,
vlastně už koná podle zákona o obchodních
pomocnících jinou činnost než učeň
v řemeslnické živnosti. Stojíme ovšem
na stanovisku, že i učeň má podléhati
pojistné povinnosti, ale jestliže tam páni
pro to měli nějaké důvody, kterých
jsme my ovšem neuznali, tedy zde nemají vůbec
nijakých důvodů, proč neakceptovali
ono ustanovení ve věci pojištění
všech osob, bez ohledu na stáří. (Výkřiky
posl. Johanise.)
Konstrukce §u 1 je pro nový zákon nanejvýš
důležitá proto, poněvadž určuje,
kdo má napříště podléhati
pojistné povinnosti. Především musím
si vyříditi otázku titulu zákona.
V ministerstvu soc. péče vynašli nový
titul, který byl všemi přímými
interesenty odsouzen jako krajně nebezpečný
pro praktické uplatňování nového
pensijního zákona. Ten přívěsek
"ve vyšších službách" je
novum v našem zákonodárství, a jelikož
nemáme dostatek opory a dostatek právnické
prakse pro výklad pojmenování "ve vyšších
službách", právem jsem vytýkal
ve výboru soc. politickém, že toto nové
ustanovení resp. nový titul zákona povede
k novým vyřazováním již dnes
pojištěných osob a ke zmatkům, které
těžko bude moci nositel pojištění
zažehnávati. Jest pravda, že ministerstvo spravedlnosti
vypracovalo referentskou osnovu k zákonu o zaměstnancích
ve vyšších soukromých službách.
Již tehdy jsme vytýkali tento titul a s námi
i zaměstnavatelé. Ministerstvo spravedlnosti ovšem
sledovalo jinou taktiku. Ono chtělo skutečně
vytvořiti nějaký zákon pro zaměstnance
ve vyšších službách, to znamená
rozkrojiti soukromé zaměstnance na dva díly.
Jeden tvoří ti, kteří podléhají
dnešnímu zákonu o obchodních pomocnících,
a druhý ti, kteří by snad podléhali
tomu novému zákonu o zaměstnancích
ve vyšších soukromých službách.
Oni však definovali, co je to vyšší služba.
To je ona, která předpokládá vyšší
vzdělání anebo delší odbornou
praxi. To znamená tedy prakticky vyřazení
veliké části dnešních pojištěnců
z pensijního pojištění. Ale ten titul
jest již v rozporu s obsahem prvého paragrafu. Nevím,
co tomu řekne takový hajný nebo poklasný,
který je jmenován konkrétně v tomto
zákonu, že podléhá pojistné povinnosti,
až se doví, že je zaměstnancem ve vyšších
službách. Bude mu podivné, když bude posuzovati
svoje dosavadní hospodářské a sociální
poměry, že najednou přichází
zákon, který ho deklaruje jako zaměstnance
ve vyšších službách. Že to svádí
také ke vtipům, o tom nechci s tohoto místa
ani hovořiti. (Předsednictví převzal
místopředseda Slavíček.)
My neschvalujeme a odsuzujeme tento titul. Jestliže pánové
říkali: najděte něco jiného,
poněvadž slovo zaměstnanec znamená také
dělníka, pak pravíme: My máme po 20
let zákon o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců, anebo, jak se před
tím jmenovali, soukromých zřízenců,
a ten titul úplně postačí. Máme
však zákon č. 117/26, který rozhoduje
o nemocenském pojištění těchto
osob, v němž se výslovně uvádí,
že jde o nemocenské pojištění oněch,
kteří jsou pojištěni podle zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců. Tento zákon se uplatňuje
velmi dobře. Každý ví, o kterého
soukromého zaměstnance jde. Pánům
to však nestačilo. Oni museli vynajíti nový
titul, krajně nebezpečný, který povede,
jak se obávám, k velkým nedostatkům.
Zmínil jsem se o těch obchodních cestujících.
Vedli jsme s politickou "osmičkou" zápas,
aby obchodní cestující podléhali pojistné
povinnosti. Vyhovělo se nám částečně,
neboť úvod do § 1, že podléhají
pojistné povinnosti "osoby na základě
smluvního služebního poměru", vlastně
celou řadu těchto t. zv. provisních zástupců
vylučuje proto, poněvadž oni nemohou v konkrétních
případech dokumentárně doložiti,
že jde skutečně o smluvní služební
poměr, ačkoliv jsou nesporně zaměstnanci.
Ale páni vzali těmto zaměstnancům
to pojištění ještě s druhé
strany. Provisní zástupce má zpravidla více
firem, více zaměstnavatelů. Komise odborníků
tuto otázku vyřešila tím způsobem,
že se pojišťuje celý příjem
ode všech zaměstnavatelů. Vláda to škrtla
a takový zaměstnanec s více zaměstnavateli
bude pojištěn pouze u jednoho zaměstnavatele,
u kterého průměrně v roce nejvíce
vydělá, takže jsou provisní zástupci
na tom poměrně špatně.
Vládní osnova vynašla zase nové pojmenování
"odborného" dozoru a "samostatného"
skladování a pod. Slova "odborný dozor"
a "samostatné skladování" povedou
zejména v průmyslu a také ovšem v obchodech
leckdy k protichůdným výkladům proto,
poněvadž máme již ustálený
pojem dozoru. Ten, kdo dozírá nad prací a
činností ostatních, prostě podléhá
pojistné povinnosti, a nevím, co má znamenati
slovo "odborný", poněvadž neodborného
dozoru není. Je samozřejmé, že musí
býti vždy dozor odborný. Když se nyní
do zákona dostane slovo "odborný", bude
se kriterium nového slova zkoumati a povede pravděpodobně
k vyloučení určitých kategorií
zaměstnanců z pojištění. Nyní
několik slov o tom "samostatném" skladování.
Skladník dosavad podléhal pojistné povinnosti,
ale ve větších závodech máme
více skladníků. Skladník skladuje,
vede knihy skladní a odpovídá za sklad. Dáme-li
tam podmínku "samostatného" skladování
může to vésti k omylu. Ve velké továrně,
kde je více skladníků, podléhal by
napříště pojištění
pouze vrchní skladník, takže ti ostatní,
ačkoli vykonávají také práce
soukromo-zaměstnanecké, by pojištění
nepodléhali. To je velmi nebezpečné ustanovení.
Průmysl vypadl ze zákona skoro na polovic. Ustanovení
o průmyslu je nedostatečné, chybějí
tam strojmistři, strojníci těžných
strojů, vedoucí strojníci, vrchní
topiči, důlní střelci atd. Dále
chybí tam pro průmysl ono ustanovení, že
podléhají pojistné povinnosti zaměstnanci
zaměstnaní pracemi podstatně důležitými
pro postup práce, nikoli pouze mechanickými, vyžadují-li
větší odborné znalosti neb zkušenosti,
nežli se požaduje od dělníka příslušného
odboru jeho, jako rysovači, třidiči, vzorkáři,
moletéři, relievéři, pantografisté,
barvíři a pod. Tak ku př. textilní
průmysl není v prvním paragrafu dostatečně
zachycen a uvidíme, jak se projeví tento nedostatek
ještě v praksi.
Stejně jsme žádali, aby zákon vyjádřil
pojistnou povinnost strojvůdců, šoférů
a pod., ač jejich činnost je převážně
duševní psychotechnická zkouška u šoférů.
- Ale to nám soc. politický výbor zamítl.
§ 1 drží se starého, neosvědčeného
kriteria, převážně duševní
práce. My jsme řekli, že již v Rakousku
to vyvolávalo řadu judikátů a sporů
a že by bylo lépe napříště
těmto nejasnostem se vyhnouti. Mám dojem, že
by daleko lépe novému zákonu svědčilo,
kdyby kriterium "převážně duševní
činností" bylo nahrazeno ustanovením:
"Z ostatních zaměstnanců ti, jichž
činnost není podstatně ruční,
podléhají pojistné povinnosti."
Dále v komisi bylo rozhodnuto, aby zákon výslovně
uvedl, že nezáleží na titulu, pojmenování,
na formě platu a že pro pojistnou povinnost je rozhodná
pouze povaha práce nebo služeb zaměstnancem
skutečně konaných. To nám také
bylo škrtnuto, ač by to hodně posloužilo
dobré věci.
Ale § 1 je nedostatečný také proto,
že vůbec zapomíná na vývoj techniky,
že zapomíná na nové metody pracovní,
a tak se může státi, že zde vyroste řada
nových průmyslů, řada nových
odvětví výrobních, noví zaměstnanci
s novými tituly, a zákon je nezachytí do
pensijního pojištění a bude spor, jsou-li
to manuelní dělníci nebo zaměstnanci
pracující převážně duševně.
(Posl. Tomášek: O tom bude rozhodovati "osmička".)
Pravděpodobně to bude "osmička",
která bude vždycky sborem odborníků
a která vždy rozhodne - ale většinou proti
zaměstnancům.
V německém zákonodárství na
tyto věci pamatovali. Tam příslušný
resortní ministr v dohodě s odborovými organisacemi
vydává t. zv. Berufsindex, který vypočítává
čas od času určitý počet kategorií
jménem, aby jednak nositel pojištění,
jednak judikatura věděla, kdo nesporně pojistné
povinnosti podléhá. Tam se vědělo,
že v dalších letech přijde něco,
co je třeba zachytiti. U nás se na to zapomnělo,
ačkoliv jsme na věc upozorňovali.
A nyní k části materielní. Vláda
tvrdí, že převzala z elaborátu do své
osnovy neporušeně materielní část.
Doznávám, že je to všeobecně pravda,
ale ne úplně. Především presenční
služba. Pojistný matematik vypočetl, že
lze slušně započítati presenční
službu zaměstnanců ve čtvrté
třídě služného. Vláda
změnila tuto čtvrtou třídu na první
třídu a po velkém zápase došlo
se ke kompromisu, podle kterého ten, kdo nebyl pojištěn
a narukoval, bude míti nahrazenou dobu vojenskou v prvé
třídě, která stojí měsíčně
12 Kč. Za více ten československý
voják ovšem podle názoru dnešní
koalice nestojí. Kdo byl pojištěn před
narukováním, bude pojištěn v době
presenční služby ve druhé třídě,
která stojí měsíčně
36 Kč. Statistika, která nám byla dána
k disposici v důvodové zprávě, by
snad mluvila doznávám - spíše pro třetí
třídu služného, která representuje
premii 66 Kč měsíčně. To by
bylo vyrovnání, ale první a druhá
třída není vyrovnáním na původní
návrh čtvrté třídy, který
nebyl nijak stylisován na licitování, ale
snad by se byl mohl najíti kompromis, aby se pojišťoval
pojištěnec, narukující k presenční
službě, ve třetí třídě.
Válečná doba. Vláda to škrtla
ve své osnově, ale zase, dík akcím
pojištěnců, byla nucena o věci jednati
a předkládá sněmovně zase kompromis,
ovšem poněkud nedokonalý, poněvadž
jednak započítání doby válečné
děje se v cifrách asi o 50% menších
než jak předpokládal elaborát. I stylisace
této válečné doby by zasluhovala ještě
další korektury. Připomínám,
že v elaborátu komise nebylo dostatečně
pamatováno na Slovensko a Podkarpatskou Rus. Nový
návrh pamatuje na Slovensko a Podkarpatskou Rus, ale zapomíná,
že řada pojištěnců, s nimiž
se nyní matematicky počítalo, nemá
vyřešenu t. zv. státní příslušnost.
Tito zaměstnanci, kteří bydlí dlouhá
léta na území republiky, na býv. území
Rakousko-Uherska, mají právo žádati
výhodu započítání válečné
doby, ale poněvadž se dává jen státním
občanům československým, bude celá
řada těchto pojištěnců vyňata.
Bude jistě spravedlivo, aby nějakým novým
opatřením, novou formulací se tato chyba
napravila. (Výborně!)
§ 16 mluví o podnikovém úrazu. Kdo nemá
plnou čekací dobu 60 měsíců,
a nastala-li jeho pracovní neschopnost z podnikového
úrazu, stane se ihned invalidním, nemusí
tedy prodělávati čekací dobu a obdrží
rentu nejméně ve výši, která
se vypočítá podle 60 příspěvkových
měsíců. Ve starém zákoně
máme ustanovení, že úraz započítá
se nejméně jako 120 měsíců,
tedy započítá se jako desetileté pojištění.
Jestliže se proti nám argumentovalo, že tento
zákon dává mnohem více, pak je jedna
odpověď na to: také se více platí!
(Tak jest!) Měli jsme v XVI. třídě
90 Kč měsíční premie, a dnes
v 11. třídě máme 250 Kč. Je
tedy pochopitelné, že když se více platí,
také se více dává. Tím však
není řečeno, že ta výhoda, která
dosud platí, že se podnikový úraz uznává
nejméně jako desetileté pojištění,
se má restringovati pouze na 5 let pojištění.
V tomto směru je také zhoršení proti
stavu dnešnímu.