Středa 19. prosince 1928

Začátek schůze v 10 hod. 24 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Zierhut.

Zapisovatelé: dr Petersilka, Petrovič.

220 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři dr Gažík, dr Srdínko, Udržal, dr Vlasák.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha.

Předseda (zvoní): Zahajuji 179. schůzi poslanecké sněmovny.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte und der Deutschen Gewerbepartei" vyslal do výboru iniciativního posl. Halkeho za posl. Wagnera.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Dotazy posl. Kurťaka:

ministru soc. péče:

o udělení důchodu předků Hafii Macolové roz. Cirikové z obce Hrušova (č. D 1302-II),

o obeslání k lékařské prohlídce Michala Kričfalušiho z obce Čomaljeva (č. D 1303-II),

o udělení důchodu předků Fedoru Čipešovi z Králova nad Tisou (č. D 1304-II),

o udělení důchodu předků Julianě Eržanové, roz. Džumuratové z Chustu (č. D 1305-II),

vládě, že úřady na Podkarpatské Rusi ignorují ruský jazyk (č. D 1306-II),

ministru financí o nespravedlivém vyměření činžovní daně Jos. Pinkasovičovi z obce Čomaljevo (č. D 1307-II).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány odpovědi.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

1841. Odpověď vlády na interpelaci posl. Brodeckého, Svobody a soudr. o provádění platové úpravy zaměstnanců zemských ústavů v Čechách a na Moravě (tisk 1805).

1844. Odpověď ministra železnic na interpelaci posl. dr. Schollicha, inž. Junga, Matznera a druhů, že ve Frývaldově jen náhodou bylo zabráněno železniční nehodě (tisk 1802).

1884. Odpověď ministra vnitra a ministra pošt a telegrafů na interpelaci posl. Hrušovského, dr Klapky a druhů o zneužití úřední moci notářem prievidzským Neslmanem a úředníkem okr. úřadu prievidzského Štiavnickým (tisk 1787).

1885. Odpověď vlády na interpelaci posl. dr Uhlíře, Špatného, Bergmanna, Hrušovského a druhů o pomluvách československého státu a jeho zákonodárství, obsažených v článku čsl. ministra spravedlnosti dr Roberta Mayr-Hartinga a rozšířených ve světovém tisku v srpnu 1928 (tisk 1792).

1886. Odpověď vlády na interpelaci posl. Śliwky a soudr. o neudržitelných poměrech na československých železnicích (tisk 1807).

1894. Odpověď vlády na interpelaci posl. Hrušovského a druhů o katastrofě požárové v Domaninciach (tisk 1800).

1895. Odpověď ministra železnic a ministra nár. obrany na interpelaci posl. Krebse, Knirsche a druhů o zákazu, aby nováčci, nastupující vojenskou službu, používali rychlíků (tisk 1811).

1945. Odpověď vlády na interpelaci posl. inž. Nečase a soudr. o slovenské a podkarpatoruské výhodě (tisk 1804).

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem žádosti.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Žádosti:

kraj. soudu v Klatovech ze dne 11. prosince 1928, č. Tk 493/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Dědiče pro přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky a přestupek podle §§ 14 a 19 zákona shromažďovacího (č. J 692-II),

okr. soudu v Karlíně ze dne 11. prosince 1928, č. Nt VII 144/1/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Mondoka pro přestupek podle §§ 3 a 19 zákona shromažďovacího (č. J 693-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1706) o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách (tisk 1955).

Zpravodajem výboru soc.-politického jest p. posl. Al. Petr, zpravodajem výboru rozpočtového jest p. posl. Votruba.

Dávám slovo prvému panu zpravodaji p. posl. Al. Petrovi.

Zpravodaj posl. Al. Petr: Slavná sněmovno! Zákon o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců v t. zv. vyšších službách, který výborem soc.-politickým byl projednán a o němž mám podati zprávu, považuji za jeden z největších sociálních aktů, které jsme v posledních letech v naší sněmovně dělali, a také za jeden z nejspravedlivějších aktů, kterým jsme soukromým zaměstnancům byli povinni.

Soukromí zaměstnanci, celkem asi 350.000 lidí, jichž se tento zákon týká, jsou pro hospodářský život státu a pro hospodářský život vůbec faktorem, řekl bych, nejdůležitějším. Jsou to ředitelé závodů průmyslových, obchodních, ředitelé bank, úřednictvo, zřízenectvo těchto podniků, bez nichž by hospodářský život odvětví ať průmyslových, peněžních anebo živnostenských vůbec nebyl možný.

Dnešní zákonný stav absolutně nemohl uspokojiti tyto vrstvy kterékoliv kategorie. Podle starého zákona pojištěn byl příjem soukromých zaměstnanců pouze do 9.000 Kč a následek toho byl, že pense soukromých zaměstnanců byly nízké, takže nikdo z nich nemohl do pense jíti, což mělo za následek, řekl bych, přímo úžasné poruchy hospodářské.

Mohu uvésti hned příklad. Jedna textilní továrna v severovýchodních Čechách má ředitele, který je dnes přes 70 roků stár a nemá tudíž duševní způsobilosti ani fysické zdatnosti k řízení závodu. Protože však přes 40 let u této firmy pracuje, nemůže ho firma propustiti. Zmíněný ředitel má nárok na nejvyšší pensi 7200 Kč, ze kterých nemůže býti živ, a nejde tedy do pense. Z toho vyplývá pravidelný zjev, že továrna právě proto, že je ředitel starý a nemůže o závod pečovati, každý rok půl roku stojí a od převratu ještě vůbec nebyla plně zaměstnána. Umožníme-li takovému řediteli zvýšením pense odejíti na odpočinek, přijde na jeho místo mladý, schopný člověk, což poslouží nejen hospodářskému rozmachu závodu, nýbrž i dělnictvu, které pravidelně 6 měsíců v každém roce je bez práce.

Takových případů mohl bych vyjmenovati ne jeden, nýbrž tisíce, a z toho je jistě, slavná sněmovno, jasno, že dosavadní zákon byl nedostatečný a že 10leté snažení soukromých zaměstnanců, aby dosáhli novelisace tohoto zákona, bylo skutečně oprávněné. Proto jsem řekl, že splňujeme velkou svou povinnost k soukromým zaměstnancům, když po 10letech jejich snažení zákon ve smyslu jejich přání a žádostí uvádíme dnes v platnost.

Zákon, který leží na stolech sněmovny, zavádí řadu změn proti dnes platnému stavu. V prvé řadě pronikavě zvyšuje pensijní základnu. Jak ráčíte znáti, byla podle starého zákona nejvyšší pensijní základna 450 Kč ročně; vládní návrh, který právě projednáváme, zvyšuje tuto základní částku na 3600 Kč. To je první podstatné zlepšení proti dnešnímu stavu.

Dále stanoví zákon, o němž vám zprávu podává soc.-politický výbor ke schválení, že místo dosavadních 9000 Kč do pojištění započitatelných pojištěných korun z obnosu služného pojišťuje příjem do 42.000 Kč, čímž ovšem umožňuje také daleko vyšší pensijní dávky než zákon starý, a na základě tohoto umožňuje v nejvyšší třídě proti dnešnímu stavu pensi 27.000 Kč. To je další, druhá základní změna, která zde nastává.

Další novost, kterou zákon zavádí, je pojištění presenční služby vojenské. Až dosud nezapočítávalo se vojákům v presenční službě vůbec nic, čímž ztráceli jednak lhůtu 18 měsíců, jednak ovšem přicházeli také o zvyšovací částky za uvedené měsíce. Zákonem dnes projednávaným se vojenská presenční služba soukromému zaměstnanectvu započítává, a to pojištěncům, kteří již byli pojištěni před nastoupením vojenské služby, ve druhé třídě, pojištěncům pak, kteří ještě nebyli pojištěni a teprve po vojenské službě vstoupí do zaměstnání pojištěním povinného, započítáváme pojistnou dobu v první třídě služného, čímž vojákům-pojištěncům - a to má velikou důležitost, zvláště při dávce invalidní, při pojištění invalidním - dáváme 18 měsíců do pojištění a vedle toho přece jim určité zvyšovací částky, kterých za těch 18 měsíců dosáhnou, započítáváme jako válečná léta.

To je novost, která ještě se neobjevila v žádném zákoně, ale je možná proto, že při pensijním pojištění soukromého zaměstnanectva stát vůbec nepřispívá k pojištění, na rozdíl od dělnického, kde k pensijnímu či invalidnímu příjmu každého pojištěnce stát přispívá roční částkou 500 Kč, a proto rozhodla se vláda, že věnuje 120 mil. Kč na započtení válečných let, čímž skutečně dostává se soukromým pojištěncům značného zlepšení, poněvadž všichni, kteří následkem vojenské služby byli o 5 až 6 let v pojištění svém zkráceni, započítání těchto let dostanou, a to ovšem znamená neobyčejně mnoho a znamená to také značnou částku, o kterou se pense těchto na vojně jsoucích lidí zvyšuje.

Upozorňuji dále slavnou sněmovnu na jednu reformu, kterou dnešním zákonem zavádíme jako úplnou novost v zákonodárství našeho státu. To je úprava vdovských pensí. Až dosud, jak ráčíte znáti, nárok na vdovskou pensi měla poslední manželka; rozvedená, rozloučená žena neměla žádných nároků a tím docházelo skutečně k nespravedlivostem v tomto ohledu.

Račte si představiti, slavná sněmovno, že žena žila 20 i 30 let v manželství. Z platu muže určitá část na úkor příjmů rodinných odváděna byla na pensijní pojištění starobní. Po 20 až 30 letech muž se rozvedl nebo rozloučil se ženou a ona pozbývala všech nároků a práv na jakékoli zaopatření z pense, na kterou vlastně přispívala z toho příjmu muže celá rodina, neboť následkem placení určité premie byla postižena menším příjmem. Nová žena pak, která rok nebo dvě léta s pojištěncem žila v manželství, měla nárok na pensi celou. To bylo velmi nespravedlivé a proto zavádíme novum v zákonodárství naší republiky, že v §§ 25 až 28 upravujeme nově tento poměr a dělíme pense i na poslední rozloučenou nebo rozloučené manželky v poměru k počtu let, která v manželství s pojištěncem žily, při čemž ovšem vylučujeme nárok ženy, která z vlastní viny byla rozloučena, a vedle toho nárok žen, které byly jinak při rozvodu nebo rozluce manželem trvale zaopatřeny.

Upozorňuji ještě slavnou sněmovnu, že tímto zákonem zavádíme další novost: výbavné pro pojištěnky. Až posud pojištěnka při provdání, vystoupila-li z pojistné povinnosti, tedy z pojištění následkem opuštění dosavadního zaměstnání, měla nárok vybrati si část splacených premií. Toto se nyní ruší, ale zavádí se ustanovení nové, že po 5letém členství má provdávající se pojištěnka nárok na jednoroční jí příslušející důchod jako výbavné, t. j. minimum 3600 Kč a při tom z dalších jejích práv a nároků neruší se nic. Ona zachovává veškerá práva a nároky do budoucnosti, takže toto výbavné je vlastně mimořádný zvláštní dar.

Upravujeme dnes projednávaným zákonem také pojištění novinářské, a vy ráčíte znáti, že upravujeme to pojištění mimořádně výhodně, protože vláda se rozhodla dáti novinářům na jejich pojištění 20 mil. Kč. Proč to? Je to novost. Z těchto 20 mil. Kč započítávají se nepojištěná léta, tedy něco, co není u žádné kategorie pojištěnců u nás vůbec; ani u soukromého zaměstnanectva nebylo z důvodů fiskálních možno splniti toto přání, u dělnictva při sociálním pojištění při jeho provádění také to nebylo splněno. Započítávání nepojištěných let bude jenom u novinářů, a prosím, aby slavná sněmovna uvážila, že u novinářů, i když děláme tuto výjimku, je to úplně odůvodněné a spravedlivě oprávněné, protože žurnalisté mají opravdu zvláštní postavení, jejich práce mimořádně vysiluje duševní potenci každého v úvahu přicházejícího a jejich práce přivodí neobvyklé vyčerpání následkem neobyčejné potřeby napětí duševního a předčasnou invaliditu u většiny. Z těchto důvodů se vláda rozhodla učiniti výjimku u tohoto stavu a věnovati 20 mil. Kč na to, aby se žurnalistům nepojištěná léta mohla započítávati. Kdyby dnes 60letý novinář šel podle starého zákona do pense, měl by nárok nejvýše na 7200 Kč i se všemi drahotními přídavky. Kdyby však vstoupil do pense podle nového zákona po 1. lednu 1929, měl by nárok sice na 9500 Kč, ale na základě úpravy propočítání z oněch 20 milionů bude míti přibližně 26 až 28 tisíc Kč ročně pense, takže je možno říci, že vládní návrh, který právě projednáváme, o tuto kategorii veřejného zaměstnanectva, žurnalisty, se skutečně postaral způsobem dostatečným a uspokojivým.

A vůbec, slavná sněmovno, dovoluji si upozorňovati, že pokud týče se dávkové části osnovy projednávaného zákona, vláda podle úsudku odborníků projednávanou osnovou na 100% splňuje přání interesentů odborových organisací soukromého zaměstnanectva, a v některých případech... (Posl. Krebs: Asi na 100%!) Ano, asi, ba v některých případech ještě nad 100% dává to, co organisace zaměstnanecké samy požadovaly. (Posl. Klein: Vy dáte pozor, abyste se nepředali!) Kolego Kleine, to se rozumí, ty máš daleko snazší posici, než já, neboť taková odborná komise, která sebrala všechna přání kdekoli vyslovená, vtělila je v návrh a presentovala to vládě: Zaplať to! Kdybych já dělal takový návrh, také bych dovedl vypočítat, že má vláda za 500 milionů to a to koupiti nebo dát určité výhody, ale vládní strany, které musejí uzákoniti a opatřiti úhradu, mají poněkud horší situaci, než taková odborná komise a než kol. Klein, který to může prostě navrhnout a nemusí se starat o finanční úhradu.

Kol. Kleine, ty víš, že i když, jak sám tvrdíš, jsme se museli zdržovat, abychom se nepředali, my jsme se nezdržovali v tom ohledu, naopak - a to mi přiznáš jako referentovi i ostatním kolegům, kteří v tom ohledu pracovali ve výboru i jiných sborech přičinili jsme se o skutečnou podporu všech přání soukromého zaměstnanectva, a proto musím opakovati, že pokud se týče dávkové části osnovy zákona, vychází tato plně vstříc oprávněným přáním soukromého zaměstnanectva.

Vím, že se vaše stížnosti spíše vztahují k části organisační a ke druhé části předlohy která jedná o hospodaření jměním Všeobecného pensijního ústavu a všech ústavů náhradních. Přiznám se, slavná sněmovno, že v tomto ohledu je předložená osnova skutečně změnou a že je do jisté míry omezením samosprávy nositelů pojištění, jak Všeobecného pensijního ústavu, tak také ústavů náhradních - to je nesporná věc - ale prosím slavnou sněmovnu, aby uvážila, že tatáž opatření která dáváme v tomto směru do zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců, odhlasovala slavná sněmovna už v původním zákoně o sociálním pojištění dělnickém. Jestliže nám dnes vytýkáte, že dáváme vládě možnost aby jmenovala jednu třetinu odborníků do správy nositelů pojištění, odpovídám: Vy jste sami, pánové, to ustanovení dávali před několika lety do zákona o pojištění dělnickém, tak že je to prostě převzato, aby správa tohoto pojištění analogicky odpovídala pojištění dělnickému, a my nemůžeme než odmítnouti výtky na nás v tomto oboru činěné.

Pokud se dále týče zásahů státní správy v dozor a hospodaření penězi, nemohu jinak než říci, že považuji tato opatření za velmi správná. Nositelé pojištění hospodaří miliony a časem stamiliony, ba docela bude to i miliarda jmění, ze kterého má býti zabezpečeno stáří, invalidita a existence soukromého zaměstnanectva, a rozhodně nemůže býti na škodu, když nad hospodařením s těmito penězi je státní dozor, třeba sebe ostřejší, protože dobře hospodařícímu nositeli pojištění ten dozor v nejmenším nemůže býti překážkou, a kdyby mělo jíti o nositele pojištění špatně hospodařícího, je to jen v největším zájmu pojištěnců, aby dozor byl co neostřejší, poněvadž je jim zárukou, že s miliony, které si platí na zajištění potřeb pro případ invalidity a stáří, se správně hospodaří, a dává záruku, až přijde případ pojistné potřeby, že se peněz použije k tomu, nač se použíti má. Já v tom naprosto nevidím žádnou snahu státu vměšovati se do správy oněch ústavů a nedočkáme se takového zásahu, ale vidím v tom snahu státu, příslušných úřadů, aby tu byly jako ochránci zájmu pojištěnců a zájmu veřejného vůbec.

Tím myslím, že vedle zprávy, která vám byla předložena vytištěná ze soc.-politického výboru, vyčerpal jsem hlavní a základní změny, které předložený a projednávaný zákon provádí a navrhuje, a myslím, že plně mohu opakovati úvodní svá slova: Ten zákon je velikým sociálním činem, my plníme vůči soukromým zaměstnancům svoji povinnost, že po deseti letech upravujeme jejich pensijní pojištění, a tím velkým sociálním činem dokazujeme, že máme porozumění pro veliké sociální potřeby, že tato vláda a tato většina je si vědoma svých úkolů i po této stránce a že je také plní, a proto navrhuji, aby tato zpráva výboru soc.-politického byla vzata za podklad jednání v plenu sněmovním. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl. Votrubovi.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Návrh zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách, jak vyšel z porad soc.-politického výboru, znamená po stránce finanční zvýšení nároků dosavadního pensijního zákona, a to nároků již získaných i budoucích, a zlepšení podmínek pro přiznávání jich, tedy zvýšení dávek v každém směru, a to dosti pronikavé. Je tedy patrno, že návrh musil hledati prameny prostředků pro toto zlepšení, vedle příspěvku státu, o kterém promluvím později, a také tyto prameny skutečně našel.

Veliká změna proti dosavadnímu zákonu spočívá v opuštění finančního systému hospodářské rovnováhy a úplné úhrady, na které je založen dosavad platný pensijní zákon. Tento systém se však nahrazuje v novém zákoně myšlenkou, že v každém sociálním pojištění lze teoreticky počítati s věčným trváním nositelů pojištění, a při principu obligatornosti se tu uplatňuje zásada, že při průměrném pojistném lze přesunouti značnou část břemen z dnešní průměrné starší generace na skupinu pojištěnců, již každým rokem vstupují po prvé do pojištění a patří mladým ročníkům.

K zesílení finančních pramenů nutno počítati také stanovení přísnějších podmínek pro udržení a zachování nároků uznávacím poplatkem a pro dobrovolné pokračování v pojištění, jakož i odstranění dosud platného placení premií. Jako další pramen pro zlepšení nároků dlužno počítati vyšší zúročení, které na základě účetních výkazů Všeobecného pensijního ústavu z let 1923 až 1926 ze 4% bylo zvýšeno na 4.5%. Vydatným pramenem finančním je konečně zvýšení započitatelného služného, ježto dosavadní hranice nejvyšší třídy ve výši 9000 Kč dávno neodpovídá nynějším poměrům měnovým a drahotním a ježto dosavadní pojištění podle platného zákona je vlastně podpojištěním, což ostatně vysvítá také z toho, že největší počet pojištěnců nalézá se ve třídě nejvyšší.

Nyní, jak vypadá finanční zatížení našeho státu podle návrhu zákona, jak vyšel z porad soc.-politického výboru. Finanční zatížení státu ukládá § 13 o započitatelnosti doby zákonné presenční služby, § 124 o pojištění novinářů a § 176 o státním příspěvku pro započítání vojenské služby za války. Počet osob, které získávají příspěvkovou dobu na základě §u 13, odhadnut byl dvojím způsobem okrouhle na 4000 osob ročně.

Při prvém výpočtu zjištěno číslo 3600 na podkladě poměru počtu mužských pojištěnců Všeobecného pensijního ústavu a všech mužských obyvatelů republiky, a to ve věkové skupině 20 až 24letých v době sčítací akce z r. 1925. Druhým postupem dojde se k cifře 3500 až 4000, jestliže počet pojištěnců V. P. Ú. ve věkové skupině 20 až 25 let se násobí poměrem počtu branců k počtu všech mužů ve stář 20 až 25 let. Tento poměr jest 0.17 až 0.20 Počet všech mužských pojištěnců V. P. Ú. ve věkové skupině 20 až 25 let k 31. prosince 1925 byl 20.299.

Při počtu 4000 osob činil by státní příspěvek v 1. třídě 576.000 Kč ročně. Ježto však byl okruh osob oprávněných rozšířen a ježto pro určitou skupinu oprávněných, kterou nelze početně přesně zjistiti, byla třída 1 zvýšena na třídu 2, nutno částku skutečného ročního nákladu 576.000 Kč zvýšiti o odhad uvedeného vyššího zatížení, které činí asi 200.000 Kč ročně.

Propočty pro pojištění novinářů byly provedeny na základě statistického materiálu, získaného dotazníkovou akcí v roce 1926 a ověřeného syndikátem novinářů. Statistika tato je uvedena v tabulkách č. 55 až 63 důvodové zprávy, tisk 1706, a je z ní patrno, že výpočty se vztahují na 740 mužů a 25 žen, úhrnem tedy na 765 osob. Ježto se jedná o materiál získaný v roce 1926, nutno z opatrnosti předpokládati, že celkový počet vzrostl asi na 800 osob.

S ohledem na tento počet připadá z celkového věnování 20,000.000 Kč na jednoho průměrně 25.000 Kč. Ježto tohoto státního příspěvku má býti podle vládního návrhu použito především k započtení doby novinářské služby, připadne v jednotlivých případech na tyto jednotlivce částka podstatně vyšší.

Efekt věnování pro tyto nejstarší je vyjádřen asi touto úvahou: z uvedeného počtu jest již nyní asi 40 osob starších 60 let, kteří budou míti po účinnosti zákona ihned nárok na starobní důchod. Tento důchod bude v nejpříznivějším případě vyměřen celkovou částkou asi 30.000 Kč ročně, z čehož důchod, krytý skutečným zákonitým pojištěním, bude nejvýše 9500 Kč, takže příplatek ze státního příspěvku bude převyšovati částku 20.000 Kč ročně. Kapitálová hodnota takového důchodu jest asi 200.000 až 250.000 Kč, takže efekt státního příspěvku je v těchto nejdůležitějších případech vyjádřen částkami zajisté značnými.

Soc. politický výbor se usnesl, aby pojištěncům nynější generace, kteří ztrávili část služební doby při výkonu vojenské služby za války, byly důchody zvýšeny o státní příspěvek, který činí 2/3 první třídy služného, blíže určené v odst. 2 §u 176. Počet pojištěnců, kteří pro tento státní příspěvek přijdou početně v úvahu, byl zjištěn dotazníkovou akcí Všeobecného pensijního ústavu z r. 1920. Pokud jde o počet pojištěnců na Slovensku a Podkarpatské Rusi, nezbylo nic jiného, než přikročiti k přibližnému a poměrnému odhadu. Přibližný počet pojištěnců, kteří podle výsledku zmíněné dotazníkové akce r. 1920 vykázali vojenskou službu za války, jest 29.500 mužů, s odhadem počtu připadajícího na Slovensko a Podkarpatskou Rus celkem asi 35.000 mužů. Výsledek podrobného zpracování dále je, že průměrnou třídou, v níž se započte doba vojenské služby za války, je třída V., a že státní příspěvek v průměru bude činiti asi 700 Kč.

Na základě podrobených výpočtů lze zatížení státu odhadnouti v prvém roce na 700.000 Kč. Toto zatížení bude zvolna stoupati až do maxima okrouhle 9,500.000 Kč v 25. až 30. roce po uzákonění novely, a pak rychle klesati. Dnešní kapitálová hodnota tohoto zatížení činí asi 120 mil. Kč.

Rozpočtový výbor uváživ toto všechno připojil se ke zprávě soc.-politického výboru v celém rozsahu, schvaluje tuto osnovu zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách a navrhuje slavné sněmovně, aby osnovu tuto, jakož i obě, ke zprávě soc.-politického výboru přiložené resoluce, schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájím proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 40 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. Klein, Krebs, Horpynka, Burian; na straně "pro" p. posl. Myslivec.

Dávám slovo panu posl. Kleinovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP