Úterý 18. prosince 1928

Posl. inž. Jung (německy): Dámy a pánové! Náměstek pana předsedy vlády, kterého jsme měli opět jednou potěšení viděti ve sněmovně, učinil dnes vládní prohlášení, jehož obsahem jest v podstatě, že vláda stojí na tom stanovisku, že volby ze dne 2. prosince byly nepolitické, poněvadž to byly volby do nepolitických sborů. Kdyby to bylo dopadlo pro pány jinak, bylo by se ovšem mluvilo docela jinak, takto však jest vláda toho mínění, že z tohoto výsledku voleb nepotřebuje vyvozovati důsledky. (Posl. Krebs [německy]: Bylo to řečeno po lopatě a přece příliš slabě!) Zcela správně. Ostatně bylo by zajímavé zjistiti, proč tyto sbory, do nichž jsme volili 2. prosince, jsou nepolitické, kdo je takové zdělal, kdo je snížil k úplné bezvýznamnosti, jak ve skutečnosti jsou. My jsme - chci se vyjádřiti velmi zdvořile - ovšem jiného mínění než vládní koalice.

Číselný výsledek voleb jasně prokázal, že vláda nemá již důvěry většiny obyvatelstva. V každé demokracii znamenalo by to odstoupení vlády, dokonce i v Rumunsku vyvodí z toho takové důsledky, ale zde v Československu, které prý leží ve střední Evropě, a jest prý demokratickým, dokonce naddemokratickým státem, důsledky se z toho nevyvodí. My ovšem známe tento zvláštní druh demokracie, o níž lze použíti výroku Bismarckova, který pronesl kdysi o starém Rakousku, prohlásiv, že v něm vládne absolutismus zmírněný lajdáctvím. Zabývám se výsledkem voleb, pokud jde o německé strany. Zde dlužno nezvratně konstatovati přírůstek socialistických hlasů, a to jak u německých sociálních demokratů, tak také u nás německých národních socialistů, ovšem z důvodů sociálních. Byly to sociálně zpátečnické činy vládní koalice, které způsobily tento přírůstek a u německé sociální demokracie způsobily přírůstek zajisté převážně v oboru sociálním, neboť, jak dokazují volební výsledky, neuškodilo jim ani spojení s českými sociálními demokraty, sdružení s nimi. Přírůstek národních socialistů, ale i skupiny Roschovy, vznikl však také z důvodů národních. Německé vládní strany musejí přičísti své ztráty tomu, že v oboru národním úplně selhaly. Tato ztráta byla by značně větší, kdyby nepřišly v úvahu určité momenty, jako volení kandidátními listinami, které všeobecně způsobilo jakési ztrnutí stran a především volební povinnost. Každý, kdo pracoval v těchto volbách, ví, jak bylo pro ně málo nadšení a kdyby nebylo volební povinnosti, bylo by se dostavilo 2. prosince k urně sotva 60% voličů. Konečně dlužno uvážiti, že účinek správní reformy se ještě nemohl projeviti, že o jejích zásadách vládní strany všeobecně a zvláště německé vládní strany rozšiřovaly skutečné pohádky. Poukazuji na příklad na pohádku o zachování všech možných zemských ústavů v městě Opavě. Dále byl podniknut krok stran zachování německých zemských úřadoven pensijního pojištění a dovedlo se toho využíti jako dobrého volebního hesla, ačkoliv po hostině výsledek vypadá jinak. Konečně německé vládní strany a zvláště křesťanští sociálové pronášeli přímo oposiční řeči nejostřejšího druhu. Stačí, poukážeme-li jen na řeči křesťansko-sociálních senátorů a jejich nejvýznačnějších osobností, abychom mohli ihned konstatovati, že nebylo naprosto odvahy vznésti k voličstvu dotaz, souhlasí-li s takovýmto aktivismem - nazývejme to tak, jak to činí pánové sami. O půl roku později a volby byly by dopadly ještě zcela jinak. Ale, ať je tomu jakkoliv, tyto volby 2. prosince jsou zkušebním kamenem pro vládní politiku a zkouška dopadla špatně.

Musíme přece míti na paměti, oč šlo při tomto pokusu, o němž byl 2. prosince vynesen rozsudek. A tu si připomeňme, co prohlásil pan předseda vlády, který je zastoupen p. Šrámkem, ve svém vládním prohlášení dne 15. října 1926, jako program této vlády. V tomto vládním prohlášení se praví: "V našem státě, který je přímo klasickým příkladem úzkého styku různých kultur národních" neodvážil se použíti slova národů - "sestupujeme se dnes ke společné práci pro vytvoření harmonického soužití." A dále: "Dnes, dík vítězství myšlenky demokracie, můžeme jednati v našem státě jako svobodní občané bez cizí patronance, přímo, otevřeně, jako rovný s rovným." To stálo ve vládním prohlášení. To přece bylo tedy programem vlády a tážeme se: Kde zůstalo splnění tohoto programu? Německé vládní strany byly však ještě vázány něčím jiným a to bylo ono státoprávní prohlášení, které učinil dne 18. prosince 1925 nynější ministr pan dr Spina jako tehdejší německý místopředseda této sněmovny v poslanecké sněmovně. V tomto státoprávním prohlášení byly nejen opakovány zásady prvého prohlášení z r. 1920, nýbrž obsahovalo také tyto úvahy a zásady: "Nuceně připojeni k národnostně smíšenému státu, prohlašujeme, trvajíce zásadně na právu svobodného národního sebeurčení, za svůj vnitřně politický cíl naši rovnoprávnost po stránce jazyka, pracovního místa, školy a půdy." To byla prvá zásada a druhá zněla takto: "Proto žádáme, aby se také výstavba státu a způsob, jakým se vládne, řídily podle potřeb a požadavků všech národů, které v něm obývají." (Posl. Krebs [německy]: Bez symbiosy!) To byl zřejmý program dnešních německých vládních stran, ten měly splniti a pro ten měly bojovati. Odmítáme výklad, který nyní čteme a slyšíme v různých řečech a prohlášeních, mezi jinými také od ministra dr Spiny, jako by se nyní všechny politické strany hlásily k jednomu druhu politiky, kterou německé vládní strany rády líčí jako národní politiku prvého řádu, nýbrž trváme pevně na půdě onoho státoprávního prohlášení, které pan dr Spina přednesl tenkráte v této sněmovně také jménem naší strany. A jeho zásady jsou zajisté podstatně různé od činů německých vládních stran. Neboť nebyl splněn ani jediný z požadavků zde vytýčených, ba nedokázaly ani změnu jednacího řádu poslanecké sněmovny. A proti německému pracovnímu místu, na něž byl podniknut mocný útok již kdysi novelisací zákona o certifikatistech, příslušníci českých vládních stran štvou dnes co nejostřeji před očima německých vládních stran. Poukazuji jen na štvanici proti německým úředníkům ve vítkovických železárnách a v kopřivnické továrně na vagony. Ačkoliv se nám v žádném tomto místě, pokud jde o pracovní místo, nedostává nějaké přednosti, přes to používá se všech možných prostředků, také za pomoci ministra obchodu a žádá se, aby v těchto závodech zmizel poslední německý úředník. (Posl. Krebs [německy]: Kdyby si to byl dovolil některý ministr ve starém Rakousku, byl by dávno vyletěl!) Ano, jest to neslýchané, co provádějí tito páni Novák a Špaček. Mám zde takový štváčský článek, ale nemá to účelu zde jej předčítati. Jest to neslýchané, že poslední německý soukromý zaměstnanec má tam přijíti o své místo a zneužívá se k tomu všech možných státních zařízení.

Pozorujeme-li dále, abych poukázal na jeden příklad, jak se postupuje proti Hlučínsku, aby bylo počeštěno nebo aby bylo zachováno tak, jak bylo zjištěno kdysi při sčítání lidu, ovšem všemožným paděláním, pak seznáme, jak bez vlivu jsou německé vládní strany. Neboť toto Hlučínsko bylo doménou křesťanských sociálů a oni nedovedli zabrániti, aby od tohoto území byly německé obce odděleny a připojeny k obcím českým. Přes to toto území zachovalo se 2. prosince po stránce národní přímo skvěle, neboť počítáme-li komunistické hlasy k českým, vykázalo 54% německých hlasů. A celé toto území nemá jediné německé školy. (Německé výkřiky: Ne. slýcháno!) A německé vládní strany nemohou obyvatelstvu, které se hlásí k němectví, opatřiti ani jediné německé školy. (Posl. Krebs [německy]: A to se děje v zemi, kde znalec pro menšiny dr Beneš jest ministrem věcí zahraničních!) Zcela správně!

Vidíte, jak je tomu ve skutečnosti. A tážeme-li se dále: Mají páni nějaký vliv na zahraniční politiku tohoto státu? Dostává se nám za odpověď: Nikoliv! Pan dr Beneš může dělat, co chce. Přes německé vládní strany prohlašuje, že připojení Rakouska k Německu, to jest lépe řečeno návrat Rakouska, neschopného života, do říše, znamená válku. A to prohlašuje týž dr Beneš, který jest zároveň předsedou odzbrojovací komise Společnosti národů, aby se na každý způsob prokázalo, jaká komedie je tato Společnost národů. Setkáváme se zde s týmž myšlenkovým pochodem, který přednesl zástupce jiné české strany, kol. Špaček, jak známo jako zpravodaj při projednávání velkých vojenských předloh v této sněmovně. Dr Beneš a pan Špaček jsou jedno tělo a jedna duše. (Posl. Krebs [německy]: A společnici pana Spiny!) Ano, a všech ostatních, kteří se domýšlejí, že jejich politika prospívá německému národu v Evropě nejen vnitropoliticky, nýbrž i v zahraniční politice. Pokud jde o otázku návratu Rakouska do říše, mohu poukázati na stanovisko, které bylo zaujato v ustavujícím Národním shromáždění Rakouska dne 21. října 1918, a zvláště na tehdejší státoprávní prohlášení mé strany, které učinil kol. Knirsch, v němž jsou obsaženy naše politické směrnice. (Posl. Krebs [německy]: A které jsou dnes směrnicemi celého německého národa v Rakousku!) Zcela správně, a základy toho, co se dnes ve zmenšeném měřítku nazývá otázkou připojení. Není to nic jiného než samozřejmý důsledek z práva sebeurčení, z onoho práva sebeurčení, které bylo učiněno podkladem vyjednávání o příměří a o něž jsme pak byli při mírovém jednání nebo lépe řečeno při mírových diktátech hanebně podvedeni. Ale nesmíme se tím dáti klamati. Národnostní otázka, právě tak jako dříve, stojí v popředí politického života. O tom svědčí právě nedávná srážka dra Stressemanna s polským ministrem zahraničních věcí Zaleskim na schůzi Společnosti národů, srážka, která by byla měla další následky. kdyby byl předseda Briand nepřiskočil svému příteli Zaleskimu na pomoc skončením schůze. Proto však tato otázka z denního pořadu nezmizí. Také pro tento stát jest nejen problémem. nýbrž prvním jeho problémem vůbec. Neboť není to pouze otázka ideově národní, nýbrž jest v tomto státě národů, tak jako také byla ve starém Rakousku, zároveň sociální a hospodářskou otázkou prvého řádu.

A jak se řeší tato otázka? Příležitostné výroky pana presidenta Masaryka nejsou s to, aby ji šťastně vyřešily, i když připouštíme, že se mínění presidenta státu zatím poněkud změnilo, neboť nás nechal povýšiti z přistěhovalců a kolonistů, kterými jsme ještě byli před několika lety, na organickou součást státu. Ale že by se tím snad rozřešila otázka národní, že by se to nějak změnilo, nemůže přece nikdo zjistiti a také o tom byl vynesen rozsudek dne 2. prosince. Že německé vládní strany zde tak úplně selhaly, že nebyly s to, aby dosáhly, byť i toho nejmenšího, že nebyly ani s to připomenouti ministrovi školství dru Hodžovi jeho slib, který učinil před více než 1 1/2 rokem, a podle něhož školní samospráva měla nabýti účinnosti již 1. července 1927, to jest jejich nejtěžší provinění. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Tážeme-li se nyní, proč má strana při těchto volbách tak skvěle obstála, musíme konstatovati - a konstatuji to proti německým vládním stranám - že má strana děkuje za svůj úspěch nikoliv na posledním místě svému jasnému poměru k národní otázce tohoto státu, jako jeho hlavnímu problému. Poukázal jsem již na to, že jsme v převratových dnech, a to 7 dní před revolucí na Václavském náměstí, tenkráte ve státoprávním prohlášení, které přednesl kol. Knirsch, vyvodili přirozené důsledky z oněch zásad, které měly býti zdánlivě učiněny základem příštího státního vývoje Evropy a světa. V otázce vnitropolitické drželi jsme se svých názorů, které jsme hájili již ve starém Rakousku, a provolání sudetsko-německých zemských vlád a v něm obsažené výzvy k veškerému sudetsko-německému obyvatelstvu, aby zahájilo boj o svá životní práva, tedy o svou rovnoprávnost, která vrcholí v národní samosprávě. Po celá léta jsme se namáhali, abychom sudetským Němcům vpravili do hlavy význam této otázky jako národní otázky samo o sobě, kterou dlužno odděliti od všech stranických rozdílů a.ode všech rozdílů světových názorů, a výsledky lidových dnů svědčí o tom, že jsme se brali správnou cestou. Neboť opakuji, není to jen otázka čistě ideová, nýbrž zároveň také sociální a hospodářská, která nesporně vyplývá mezi jiným také z krátké definice našeho požadavku rovnoprávnosti našeho národa, jeho jazyka, z požadavku, aby udržel vlastní školy a pracovní místo a půdu. A této jasné formulaci krátkého programu, který nemá býti programem jediné strany, nýbrž všech sudetských Němců, za jehož splnění by se musilo bojovati v jednotné frontě, dokud by se jejich právo nevybojovalo, tomuto jasnému programu děkuje má strana za svůj volební úspěch a my bychom si jen přáli, aby německé vládní strany vyvodily z toho důsledky. Neboť vždy prohlašovaly, že chtějí nejprve věděti, zda obyvatelstvo schvaluje jejich krok, či chování jiných. Nyní tedy obyvatelstvo jejich krok neschválilo, a přirozeným následkem pro ně musí býti, aby konečně učinily to, co ve slavnostních prohlášeních vyhlásily za svůj program a co také bylo vyhlášeno ve vládním prohlášení jako program této národně smíšené vlády. Neboť kdo má řešiti národní problém, kdo jiný než národně smíšená vláda a právě ona po této stránce úplně selhala a již po málo měsících skončila úpadkem. Přirozený závěr, který vyvozujeme z výsledku voleb 2. prosince, vrcholí v požadavku, aby byly rozepsány nové volby do sněmovny, aby obyvatelstvo, které může voliti, mohlo pronésti svůj jasný rozsudek, tvrdí-li druhá strana neustále, že volby z 2. prosince byly nepolitické. Moje strana opírajíc se o svůj jasný program, opírajíc se o svou činnost, jak po stránce národní tak také sociální, očekává tyto volby s klidem a důvěrou. (Potlesk poslanců něm. strany nár.socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zapsaným rečníkom je pán posl. dr Gáti. Dávam jemu slovo.

Posl. dr Gáti (maďarsky): Od dlhej doby jedine strana komunistická hlása nepretržite, že stále viac a viac prehlbujúce sa protivy výroby kapitalistickej povedú k válečnému výbuchu; plány imperialistického bloku k ozbrojenému útoku na sovietsku úniu sú už hotové a československá buržoázia je tiež v kruhu útočných mocností. Vládne strany po dlhú dobu hlboko mlčaly, avšak tým intenzívnejšie pracovaly na utváraní výnimečných zákonov pre prípad vojny a na vyzískaní diktátorských zmocnení. Strany reformistické, podľa svojho zvyku, prelicitovaly buržoáziu s nimi somknutú, avšak väčší hriech spáchaly pri zamlčaní, lebo bagatelizujú válečné nebezpečenstvo, zfašizovanie štátneho aparátu, a už sú aj hotové sprostredkovať vháňanie pracujúceho ľudu na jatky, akiste pod zámienkou, že ide o bytie či nebytie republiky, jestliže ona nezúčastní sa vojny proti sovietskej únii.

V tesnej súvislosti s válečnými prípravami sú udalosti poslednej doby, výnimečné opatrenia proti triede robotníckej, ktoré prirodzene vyvrchoľujú v prenasledovaní strany komunistickej. S válečnými prípravami súvisí tiež zlomenie mzdových bojov metodami fašistickými, prepúšťanie komunistických železničiarov a štátnych úradníkov, postupné umlčovanie komunistickej tlače, odbúravanie samosprávy, zavedenie správnej reformy tendencióznym obmedzovaním volebného práva a administratívnym absolutizmom. S válečnými prípravami súvisí plánované recipovanie zákona Pavla Boncourta, ktorý zákon znamená zmilitarizovanie celého obyvateľstva bez rozdielu pohlavia a veku.

Zakarpatská Ukrajina bude pre prípad vojny územím nekonečne dôležitým, lebo tu stýkajú sa maďarské, rumunské a české železničné sieti. Zakarpatská Ukrajina ako nástupné válečné územie je najkratšou cestou ku hraniciam sovietskej Ukrajiny. Okrem tejto zemepisnej konkrétnosti ešte dva ťažké problémy robia starosti buržoázii, pripravujúcej vojnu. Jedným je to, že väčšina obyvateľstva Zakarpatskej Ukrajiny je ukrajinská, druhým, že pracovný ľud je v tábore pracovníkov. Tomu možno privlastniť všetko to, čo udalo sa za posledných volieb v Zakarpatskej Ukrajine.

Decembrové voľby boly v Zakarpatskej Ukrajine opravdu voľbami triednymi, kde česká buržoázia pomocou tamojšej buržoázie celým svojím úradným organizmom. úradným aparátom a všetkými hmotnými možnosťami vytýčila si za úkol úplné zlomenie a zničenie strany komunistickej.

Vlastne už od r. 1924 úradný aparát českej buržoázie koná túto prácu systematicky a húževnate a tento prenasleduje triedu pracovníkov v strane komunistickej, vzhľadom na to, že komunistická strana v Zakarpatskej Ukrajine je nielen jedinou triedne uvedomelou revolučnou stranou proletárskou, ale že je a bola zároveň cez celé roky ciferne a podľa hlasov najväčšou a najsilnejšou stranou Zakarpatskej Ukrajiny. Od r. 1924 vládny režim nevyberal si v prostriedkoch k utlačeniu strany komunistickej, avšak prirodzene stupňovaný triedny boj a válečné prípravy priostrily i prostriedky používané tiež proti strane komunistickej. V decembrových voľbách štátnemu aparátu v Zakarpatskej Ukrajine bola daná vládou československou na rozkaz medzinárodného imperializmu voľná ruka k zničeniu strany komunistickej a zároveň rozkaz k tomu, že najväčšia strana českej buržoázie musí za každú cenu vo voľbách zvíťaziť.

Člen opozičnej strany, českej buržoázii lojálnej, posl. Hrušovský, v tomto parlamente ešte ďaleko pred voľbami tvrdil, že zemský prezident Rozsypal sozval všetkých okresných náčelníkov a notárov Zakarpatskej Ukrajiny a vydal príkaz, že bez ohľadu na zákony, každým prostriedkom povinní sú priviesť agrárnu stranu k volebnému víťazstvu, lebo ináč že môžu sa zo svojích miesť pratať.

To je vedľajšie, že vo skutočnosti rozkaz nevydal Rozsypal sám, ale jeho námestník, vrchný rada Vopršálek, a že zemský úrad nazval ten rozkaz úradne volebnou predporadou; je vedľajším, že pozvaní boli iba okresní náčelníci, ktorí mohli potom s notármi voľne nakladať, dôležité je to, že podstata odhalenia bola pravdivá a že to i volebné výsledky dokázaly.

K posúdeniu veci treba vedieť, že pod Karpatmi agrárna strana má monopol. Okrem pozemkového úradu jej patrí exekutívna moc i vo všetkých ostatných referátoch a počínajúc zemským prezidentom až po notára, každý prednosta úradu je dôverníkom a výkonným orgánom agrárnej strany. V Zakarpatskej Ukrajine už nekonkurujú rôzne vládne strany ako v zemiach historických, nezávodí s ňou tam strana Hlinkova za väčší kus moci ako na Slovensku, v Zakarpatskej Ukrajine všetky ostatné buržoázne koaličné strany sú proti nej iba mizivé, nepatrné skupiny. Tento monopol agrárnej strany tedy znamená, že s konkurentami ani deliť sa nemusí, ale sama znamená štátnu moc, všetky medze medzi stranou a štátnou mocou zmizly a strana sriastla so štátnou mocou. Individuelným potvrdením toho je fakt, že v decembrových voľbách volebným zmocnencom agrárnej strany bol vrchný radca Brandejs, takto zemedelský referent zemského úradu a tedy jeden funkcionár zemského úradu samého.

Dôsledkom tohoto fakta bol nestydatý teror v oči všetkému, čo stálo mu v ceste. Nič nie je príznačnejším k dosvedčeniu toho ako to, že všetky miestne listy ostatných strán, a to ako vládnych tak reformistických, nariekajú na túto monopolistickú bezodnú sebeckosť. Nič nie je príznačnejším ako to, že táto strana, zemedelskou nazývaná, uzavrela spojenectvo na odboj a výboj s najpažravejšou buržoáznou vrstvou Zakarpatskej Ukrajiny, s buržoáziou židovskou, a kým vo "Venkove" a "Večere" tlče na bubon antisemitizmu, v Zakarpatskej Ukrajine spojuje sa s buržoáziou židovskou, ktorej pätolízači založili pre ňu židovskú republikánsku stranu. Do svojich služieb uviazala Spíru, hlavného rabína v Mukačeve a iných rabínov práve tak, ako pravoslávnych, grécko-katolíckych a reformátskych kňazov. Môžem dokázať, že volebné letáky vyvesené boly v kostoloch, že agitovalo sa na plakátoch a na kazateľniach, ba čo viac, mukačevský rabín priamo cirkevným anatémom vyhrožoval veriacim, ktorí nebudú hlasovať na agrárnikov.

Agrárnici vôbec neboli vo svojich prostriedkoch vyberaví. Dali svojím kandidátkam všade také meno, ktoré by najlepšie bolo v stave podviesť voličov. Vo voľbe do zemského zastupiteľstva brala účasť síce len s dvoma kandidátkami, a to s kandidátkou republikánskych zemedelcov a kandidátkou republikánskych židov, avšak vo voľbách do okresov hrala už pestrejšie barvy. V okrese hustskom na pr. bola kandidátka republikánskych pravoslávnych zemedelcov a kandidátka grécko-katolíckych republikánov, tak, ako si toho vyžadoval vkus skupín, ktoré sú v náboženskej protive, a samozrejme, bola tam tiež kandidátka židovských republikánov, a to kandidátky dve. Bola tam kandidátka česká, a to v jazyku česko-maďarskom, avšak bola tam i kandidátka v jazyku nemeckom, ač je verejne známo, že nemecký jazyk nie je pod Karpatmi jazykom menšinovým; ovšem komunistom a iným stranám to nedovolili. Boly tu tedy kandidátky všetkých bariev, čo ovšem bolo pre agrárnu stranu veľmi výhodné, lebo veď pri voľbe do okresov mohol sa takto volič snadno pomýliť, a tiež príbuzenstvo a vliv nespočetných kandidátov znamenaly tiež stá a stá hlasov pre agrárnu stranu.

Všetko to však je len vedľajší trik pri srovnaní s terorom a korupciou, ktoré agrárna strana využitím štátnej moci vyvinula. Úradný nátlak, peniaze, podplácanie, využívanie hladu po pôde, perzekúcie so štátnym občianstvom a vyhrážky boly jednotlivé stanice agrárnej agitácie.

Ako pracovaly úrady hlavne po dedinách, o tom poslúžim v ďalšom niekoľkými konkrétnymi udajmy. Peniaze z korupčných dišpozičných fondov len sa hrnuly, ľudia boly tentokrát kupovaní ako dobytok na trhu, hlavne však vzali si na mušku dôverníkov strany komunistickej a ich noviny už týždne predtým hrde hlásaly, že niektorých našich slabších dôverníkov na dedinách podarilo sa za vysoké sumy zakúpiť. Štátne úradné autá vozily celé týždne kortešov, ich tajomníci objavovali sa v obciach vo spoločnosti s úradníkmi pozemkového úradu, inženieri rozmeriavali pôdu a sám Brandejs, ako vedúci pozemkového úradu, dochádzal do obcí a cele proste prehlásil, že vraj hneď dostanete pôdu, akonáhle budú agrárnici vo väčšine, jestliže však agrárnej väčšiny nebude, nedostanete nikdy nič.

U nás i spôsoby prejavov sú aziatickejšie, u nás agrárna strana ani nepokladala za nutné nejako stydlivejšie zaobaliť ten fakt, že ona je štátom, že ona dáva či nedáva pôdu; komunisti však veľmi dobre vedeli, že nedá nič. Je verejne známo, že programom agrárnej strany u nás v Zakarpatskej Ukrajine bolo, aby ľudu, menovite pracovnému ľudu, nedostalo sa pôdy napriek tomu, že zemedelský ľud Zakarpatskej Ukrajiny prevažne naliehave potrebuje pôdy. Táto snaha agrárnej strany skvele je dokázaná tým, že obrovská časť zeme Podkarpatskej Rusi zabraná je pre ministerstvo zemedelstva, druhá však pre kolonizáciu, a korunou celého toho diela bol predaj 200.000 jutár Schönbornovho majetku cudziemu kapitálu. Túto protiľudovú politiku odôvodňovala agrárna strana tým, že vraj väčšina ľudu je komunistická a tedy od štátu nič očakávať nemôže. Postarala sa však tiež o to, aby jej agenti a tlač systematicky rozširovali zprávy, že akonáhle bude agrárna väčšina, všetko sa hneď zmení a ľudu dostane sa pôdy.

Ľud prebudený k triednemu povedomiu videl jasne, že jeho pomery za dnešného výrobného systému zlepšené nebudú a že otázka pôdy nemôže byť riešená. Vie to však i strana agrárna a preto behom celých rokov nielen že nedala, ale ešte i vzala pôdu pracovníkom na dedinách, na príklad v doline Turie, a teraz operuje tým, že dediny môžu dostať pôdu nazpäť, ktorú prv maly a patrila im, avšak boly o ňu olúpené. Vo veľa miestach pôsobilo to tak, ako keď škrtenému človeku sľubujú, že mu doprajú vzduchu, a tak dedinský ľud na veľa miestach so škrípaním zubov hlasoval na agrárnu stranu len preto, aby nezomrel hladom do doby vypuknutia revolúcie, ním tak túžobne očakávanej.

Toto počúvame od doby volieb z nespočetných miest, avšak s dodatkom, že jestliže agrárna strana teraz po voľbách nesplní svoje dané sľuby, v Podkarpatskej Rusi komunistami budú i nemluvniatka.

My komunisti už dávno vieme, že zákony sú iba donucovacími prostriedky panujúcej buržoázie a že povolané sú k tomu, aby chránily nadvládu dnešných mocnárov a ju upevnily. Zákon však nie je na závadu vtedy, ak treba vystúpiť proti triede protiburžoáznej a zákon nie je zákonom, ak je buržoázii nepohodlný.

Skvelým príkladom na to je prípad zemskej volebnej komisie v Podkarpatskej Rusi. Ako zmocnenec komunistickej strany činil som námietky proti kandidátke židovskej strany republikánskej, lebo takáto strana neexistovala a nemala ani ustavujúcej schôdze, ani predstavenstva, a je tu tedy len k mámeniu; jestliže tedy strana agrárna chce dobývať židovských hlasov, nuž nech kandiduje židov, avšak nech nerobí podvody pod cudzím menom. O mojom návrhu dal vrchný radca Vopršálek, predseda komisie. hlasovať, dostal som väčšinu, sedem členov hlasovalo za zrušenie kandidátky a päť za platnosť kandidátky. Predseda vyhlásil usnesenie, že kandidátka je neplatná a kandidátka táto ani nebrala účasť vo vylosovaní. O všetkom tom napísaný a podpísaný bol protokol.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP