Úterý 18. prosince 1928

Avšak to není jedině významné z voleb z 2. prosince. Koalice a občanské strany by si mohly říci: Tato koalice jest oslabena, avšak jako všenárodní koalice po volbách z r. 1925 přibrala si novou složku z téhož tábora národního a stala se opět většinou, tak nic nebrání tomu, aby občanská koalice, kdyby budoucí volby měly za následek stejný přesun voličstva, jako volby z 2. prosince, kdyby i tehdy klesla na minoritu, mohla se udržeti přibráním jiných buržoasních složek, a poněvadž těchto složek v československém táboře již není, tedy složek z tábora národnostně menšinových, dalších buržoasních složek německých nebo maďarských.

I to by bylo možno, avšak nijakým způsobem by nezabezpečovalo existenci podobné majority a zejména ne její trvanlivost. Neboť když věc neposuzujeme jen matematicky, t. j. když nesečítáme jen hlasy, které jednotlivé buržoasní strany dostaly, nýbrž když věc zkoumáme také politicky, přijdeme k poznání, že přibrání dalších buržoasních složek z tábora jinonárodního znamená ne posílení této občanské většiny, nýbrž její další oslabení.

Nesmíme totiž přejíti bez pozornosti zajímavý zjev, který se objevil v táboře německém. Bylo velmi důležité, jak bude reagovati německé voličstvo na fakt, že některé strany jeho zúčastnily se vlády,a to dříve než voličstvo svým votem dalo k tomu předběžný souhlas. Bylo jistě pro nás všechny jednou z nejzajímavějších věcí poznati, jakým způsobem se projeví vůle voličstva v německém táboře na politiku t. zv. aktivistickou.

U nás jako všude jinde máme velmi mnoho aktivistů, ba snad nebylo by vůbec žádných negativistů, kdyby aktivismus mohl se vyjadřovati jenom svou příjemnou demokratickou stránkou, t. j. kdyby jenom přinášel výhrady. Ale aktivismus znamená také odpovědnost, on znamená také kompromisy, on znamená také oběti, on má také své nepříjemné demokratické stránky. A tyto nepříjemné demokratické stránky činí mnohého, který je ve svém nitru aktivistou, na venek rozhodným negativistou.

Bylo by se mohlo čekati, že na první ráz aktivistická myšlenka v německém voličstvu utrpí újmu. Nebylo by to bývalo v zájmu státu, i když úplně abstrahuji od těchto stran. Čím více tu je stran, které chtějí tento stát spoluspravovati, tím větší prospěch tohoto státu. A i s tou možností bylo třeba počítati, že aktivistické strany utrpí újmu na úkor stran, které aktivismus potíraly zásadně, které hlásaly negativismus a škodlivost aktivistické politiky pro německý národ. A místo toho pozorujeme, že poražen byl negativismus v německém táboře, že právě strana nejkrajnějšího nacionalismu, strana nejostřejšího negativismu, strana německých nacionálů překvapujícím způsobem utrpěla a že zisk z toho mají strany aktivistické.

Tento zjev je provázen zjevem jiným, stejně zajímavým, že proti vlastnímu očekávání aktivistické strany a zejména "Bund dsr Landwirte", který bezprostředně před volbami otevřeně vyslovoval své pevné přesvědčení, že při volbách vzroste, utrpěl újmu, a to velmi citelnou, nikoliv však ve prospěch negativistů, nýbrž ve prospěch skupiny aktivistické, jenže skupiny, která chce aktivismus kvalifikovaný. A to je věc, která podle mého pevného přesvědčení, třebas ne hned, projeví své politické důsledky. Neprohrál to aktivismus, nýbrž prohrál to aktivismus německých vládních stran. V německém táboře žádá se aktivismus, ale kvalifikovaný, to znamená aktivismus, který by na poli národnostním přinášel positivní úspěchy. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Posud mohla občanská koalice vládnouti tak, že odstavovala otázky národnostní a že odstavování požadavků národnostních vykupovala ústupky na poli hospodářském a protisociálním. To, že bylo možno odstavovati požadavky národnostní, bylo vykoupeno směrem protisociálním, jak jsem ve své rozpočtové řeči byl blíže rozvedl. Tato politika odstavování nacionálních problémů nedošla souhlasu v táboře německém, nebyla plně schválena a nevíme, nebude-li votum německého voličstva ze 2. prosince vrhati své stíny, nebude-li působiti do aktivistického tábora německého.

Politika protisociální bude nadále nemožna. Vykupovati odstavování nacionálních požadavků protisociálním směrem nebude dále možno. Nemůže se pak dostaviti další důsledek, že německé strany aktivistické přijdou s požadavkem, aby některé z problémů, na které ony kladou váhu, byly řešeny? A když by občanská koalice přibrala ještě další složky buržoasní z tábora jinonárodního, pak toto nebezpečí ještě vzroste. To znamená, že občanská většina, která se mohla držeti tím, že se vyhýbala tomu, co národnostně jednotlivé tábory uvnitř dělilo, která k řešení těch nejchoulostivějších otázek nemusila sáhnouti, bude v nebezpečí, že v budoucnosti se těmto otázkám a problémům nevyhne. A kdo ví dnes, zdali tato občanská koalice, jak dnes rozháraně vypadá, bude vůbec s to, aby řešila tak dalekosáhlé, palčivé a nebezpečné problémy, jako jsou problémy národnostní. Chci tu jen říci, že okolnost, že veliká část voličů opustila aktivistické strany vládní a přidala se k táboru kvalifikovaných německých aktivistů rázu Rosche-Kafka, způsobí občanské koalici veliké obtíže a nesnáze a že ji také vnitřně oslabila. Tato koalice, i kdybych nepřihlížel k matematickým důsledkům, i kdyby nebyla ztratila v podstatě nic nebo ne mnoho, vychází z těchto voleb vnitřně oslabena a stojí před těžšími problémy a většími nesnázemi, než byla v posledních dvou letech.

Její vnitřní oslabení vězí však ještě jinde. Vězí i v psychologickém rozpoložení strany, která tvoří největší složku vládní koalice a která konec konců z voleb - celkově vzato nevychází s prohrou, nýbrž naopak vykazuje vzrůst okrouhle tolika hlasů, že representují asi 4 mandáty, t. j. u strany agrární. Strana agrární, čsl. strana republikánská, vzrostla celkově o 1.4% všech hlasů, avšak nesmíme se uzavírati faktu, že ona za svůj vzrůst děkuje jednak vydatné spolupomoci vládních orgánů a úřadů na Podkarpat. Rusi (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.), tedy něčemu, nač se vždycky spoléhati nebude moci, a dále okolnosti, že vzrostla v městech, tedy v místech, které nejsou přirozeným místem působnosti její, zejména pomocí fašistů a majitelů domů. Naproti tomu však ve venkovských obcích, a to právě v okresích, které považovala za svou doménu, v chudším obyvatelstvu venkovském vykazuje značné ztráty. Jsou to zejména některé okresy na pardubické župě, mladoboleslavské župě, v lounské župě i v budějovické a plzeňské župě, ve kterých tato strana vykazuje ztráty značné, ba přímo pozoruhodné. Jmenuji tu jen okres mnichovo-hradišťský, pardubický, chlumecký a pod. Co to znamená? Že tato strana, zdá se, začíná se honiti za motýlem, a že nedává pozor na pevnou půdu pod nohama a může spadnouti do příkopu, jako se to stalo národní demokracii, která se honí za fantomem národního dělnictva a ztrácí občanské vrstvy v městech. Republikánská strana má najednou ctižádost státi se stranou městskou, nabývati tam vrchu na úkor strany lidové a nár. demokratické a při tom ztrácí půdu u drobného lidu zemědělského.

Ten drobný lid zemědělský také nesnese protilidovou politiku. Ten drobný lid zemědělský se sice svezl zadarmo na různé slavnostní projevy agrární strany v Praze a v Brně, ale když došlo k volbám, opustil tento společný vlak. To byl zjev, který překvapil nejenom stranu republikánskou, která týden před volbami ve svém ústředním orgánu hlásala nastávající vzrůst o 20 až 30%, nýbrž také všechny z nás. Ukázalo se, že také největší strana v Československé republice, která říká, že je státní kaťexochen, že bez ní stát nemůže existovati, že bez ní nemůže existovati žádná vláda a žádná většina, má svoji Achillovu patu, a ukázalo se, že tato strana nemůže dělati politiku proti chudému zemědělskému lidu, aniž by tento lid na to nereagoval. (Tak jest!)

A tu mohou se otvírati do budoucnosti velmi zajímavé prognosy. Láska majitelů domů může ochladnouti, jakmile bude rozřešena jedině pro ně rozhodná otázka ochrany nájemníků. Vzrůst na východě našeho státu může býti zadržen anebo může býti převrácen v ústup, jakmile tu jednou nebude vlivu této strany na státní správu. A když k tomu ještě přichází to, že ona již nemá jistoty, že ani v okresích, kde měla nejtužší organisaci, kde měla nejspolehlivější a nejrozvětvenější hospodářské instituce, že ani se už ten lid nedá udržeti, pak mohou v budoucnosti z toho povstati vážné politické důsledky. Dnes již projevují se v neobyčejné nervose této strany.

Na úvodním místě "Venkova" z 15. prosince bylo uveřejněno kategorické prohlášení; těžko mně, jako opodál stojícímu, posuzovati, je-li to projev oficielních institucí strany, či pouze časopisecký projev. Avšak my musíme projev tento bráti jako projev celé strany, neboť posud list strany nebyl desavuován odpovědnými institucemi, a musíme tudíž vycházeti z názoru, že to je oficielní názor o oficielní linii budoucí politiky této strany. V tomto projevu se praví, že republikánská strana nebude klidně přihlížeti, jak se vypiplávati bude umělým způsobem soc. demokracie, která si přeje oddálení voleb, aby mohla ještě vzrůsti, (Veselost a výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.), nýbrž že ona přijde se svými požadavky a nebudou-li tyto požadavky splněny, že ani před tím se neuzavře, způsobiti rozpuštění posl. sněmovny a nové volby. (Hluk.) To je řeč, která svědčí málo vítězným pocitům a málo sebevědomí, které v bulletinech povolebních strana ta vyjadřovala. To je řeč člověka znervosnělého, člověka, který má příčiny býti nervosní a který místo klidné politické linie sahá k činům hysterickým. Největší strana republiky má nejen práva, nýbrž má také jisté povinnosti, a chce-li někdo z velikosti své vyvozovati nárok na určité výsadní postavení, na určitá politická práva, pak také má povinnost zachovati v prvé řadě klid. Nervosu si může leckdo dovoliti, ale strana, která chce býti státní kaťexochen a žádá výsady, musí se zdržeti zbraní nervosních.

Proti komu je tato mluva obrácena? Nepřipustí se, aby se soc. demokracie mohla vypiplati a mohla vzrůsti. My té mluvě dobře rozumíme. Agrární strana měla úvodníky ve svém orgánu velmi dlouho proti komunistům, dokud myslela, že soc. demokracie na úkor komunistů nevzroste tak silně, aby jí mohla býti nebezpečnou. Ale v okamžiku, kdy pozoruje neočekávaný vzrůst, ona již nepřipustí piplání soc. demokracie. (Výkřiky komunistických a čsl. soc. demokratických poslanců.)

Republikánská strana vyhrožuje volbami. (Posl. Bechyně: Komu?) Komu? Sociální demokracii? Cožpak soc. demokracie jest ve většině, která rozhoduje o rozpuštění sněmovny? Mimochodem řečeno, soc. demokracie si ani okamžitých voleb nepřeje, nežádá jich, ale také okamžitých voleb se nebojí. (Tak jest!) Tedy komu platí ta výhrůžka? Ta výhrůžka je namířena do tábora koaličního. Jest namířena proti stranám, které utrpěly v posledních volbách a které tudíž podle předpokladu republikánské strany musí se nových voleb báti. (Souhlas čsl. soc. demokratických poslanců.) To je bič na ty druhé koaliční strany. Odpusťte, jak vypadá to v té rodině, v tom manželství koaličním, když musí manžel vyhrožovati veřejně bičem své ženě, aby mu byla po vůli, jinak, že ji spráská rozpuštěním sněmovny. (Veselost.)

Vážená sněmovno, tvrdí se - četl jsem to v Mantegazzovi - že ruská žena nevěří dříve v lásku svého muže, dokud od něho nedostane první bití, a tak jsem si řekl: Jest opravdu potřebí, aby republikánská strana, která přece miluje druhé složky koalice až k umačkání, podala ještě tento důkaz lásky? (Veselost. - Výkřiky posl. Bechyně.)

Pochybuji, že tento bič povede k tomu, k čemu měl intencí inspirátorů onoho projevu sloužiti. Myslím, že nejsem od pravdy daleko, domnívám-li se, že spíše povede k pravému opaku. Jest důkazem slabosti této koalice, a uvidíme, nepřivodí-li předčasně smrt a rozejití se této koalice.

Když chci vypočítati všechny politické důsledky posledních voleb, pak ovšem nesmím pominouti jednoho z nejdůležitějších důsledků, a to je ten, že koalice nerepresentuje již většinu obyvatelstva. Tady nejde o otázku, zdali oposice je schopna utvořiti vládu. O to se tu netočí spor, nýbrž o to, zdali strany, které tvoří vládní majoritu a ještě ve sněmovně majoritu mají, mají také za sebou majoritu obyvatelstva. A tu koalice, aby zastřela nepopiratelný fakt, že nemá podle výsledků voleb z 2. prosince za sebou většinu obyvatelstva, sahá k známým prostředkům, ke kterým sahal generální štáb rakousko-uherský, kdykoliv to prohrál. Vydal komuniké. že se armády naše vítězně odpoutaly od nepřítele a zaujaly v osmě posice předem určené. Rakouský generální štáb ovšem k tomu nepřipojoval, že také přerušuje společenské styky s nepřítelem. (Veselost.)

Co udělá osma po těchto volbách? Osma se usnese, že to vyhrála, a proti tomuto usnesení není prostě žádného odvolání. (Veselost.) A já jsem přesvědčen, že kdyby toto usnesení bylo předloženo rozpočtovému výboru, bude tam majoritou přijato. (Veselost.) To je divná matematika. I "Venkov" musí vypočítat a přiznat, že koaliční strany dohromady nerepresentují většiny. Mají jen 47% všech hlasů, což se rovná toliko 141 poslaneckým mandátům. Kdyby volby z 2. prosince byly bývaly volbami do poslanecké sněmovny, neměla tato koalice ani v parlamentě už většiny; tedy můžeme právem konstatovati, že nemá v tomto okamžiku většiny v lidu. A nyní přijde otázka, jaké mají býti vyvozeny důsledky z tohoto fakta, že tato ještě parlamentární většina nemá již při všeobecných volbách, třeba zemských, za sebou většinu obyvatelstva? Co nám na to řekla vláda ústy svého pana náměstka ministerského předsedy? Prohlašuje: "Věrna svému přísně ústavnímu stanovisku nevidí tudíž žádného důvodu ke změně parlamentní a tím ani politické situace, dokud se nezmění parlamentní většinová základna, na níž stojí".

Co z toho plyne? Naše ústava zakazuje této vládě a této majoritě, aby šla, a my budeme potřebovat změny ústavní listiny kvalifikovanou většinou, abychom tuto vládu dostali s jejího místa. (Veselost.)

V ústavě že je někde řečeno, že je zabráněno této vládě, aby vyvodila z voleb politické důsledky? Pánové, prosím, abychom věc brali nejen s hlediska této vlády a majority, nýbrž s hlediska principielního. Já, prosím, nic proti tomu nemám, jestliže vláda odůvodní právně, ústavně a politicky, proč má za to, že prozatím má setrvati na svém místě a podržeti otěže státu. O tom dá se velice vážně diskutovat, ale ne takovými argumenty, jak to činí vláda.

My máme fakt, že tu je vláda, která nemá většiny voličstva za sebou, tedy je to - ne sice v technickém slova smyslu, ale v politickém slova smyslu - vláda, která od 2. prosince je minoritní. Minoritní vláda může existovat, může existovat ústavně i politicky. Uvádím to proto, poněvadž se na věc dívám principielně a poněvadž bych nechtěl ani pro socialistické strany v budoucnosti vyloučiti možnost nějaké minoritní vlády.

Minoritní vláda může u nás býti podle litery i ducha ústavy, neboť ústava, zavádějíc různé volební období pro poslaneckou sněmovnu a senát, počítala s možností, ba pravděpodobností různého složení a tím různých majorit v obou sněmovnách. (Tak jest!) A tím, že ústavní listina stanovila volební období pro senát osmileté, umožnila, že volby do senátu mohou prokázati jinou vůli občanstva - třebas na jiném podkladě volebním, avšak ta diference není příliš veliká - nežli při předcházejících volbách do posl. sněmovny, které způsobily složení určité majority.

Ústavně-právně je tudíž minoritní vláda, i taková, která by neměla většiny parlamentární, možná.

A nyní politicky. l politicky připouštím možnost minoritní vlády. Vždyť v Anglii, Dánsku, ve Švédsku byly minoritní vlády a to socialistické. Ani nás nenapadlo potírati je z toho důvodu, že by byly na podkladě neústavním a nedemokratickém. Avšak čeho je třeba u minoritní vlády? Aby se gerovala tak, čím skutečně je, to jest aby vystupovala jako minoritní vláda, a nepředstavovala se jako vláda majoritní. Prostě vláda nesmí tvrditi: "Já. jsem medvědem" - když je pouhým Vaškem. Minoritní vláda může tu býti tehdy, když jest si vědoma svého postavení a když svůj parlamentární postup přizpůsobí faktu, že representuje pouhou minoritu. Kdyby u nás nastal případ, že by vláda odpovídala složení poslanecké sněmovny, a kdyby nové volby do senátu přivodily jinou majoritu v senátě, a vláda chtěla s oběma těmi různými majoritami vládnouti, co by musila učiniti? Musila by přizpůsobiti svou politiku a svůj postup oběma většinám - nechtěla-li by rozpustiti senát, anebo poslaneckou sněmovnu a vyvoditi z toho důsledky.

Já tudíž pravím, že politicky je minoritní vláda možná, přípustná, udržitelná a snesitelná jen tehdy, když se přizpůsobí faktu, že představuje pouhou minoritu, když její politika je taková, aby nebyla v rozporu s vůlí většiny obyvatelstva.

Až do 2. prosince vedl se v této slavné sněmovně zápas mezi majoritou a oposicí, která ústavně představovala minoritu. Až do té doby mohla majorita opírati se o tvrzení, o zdání a domnění, že ona jedná v souhlase s vůlí většiny lidu, když odmítá návrhy oposice a když přes oposici přechází k dennímu pořadu. Od 2. prosince nastal značný obrat. Nebudu polemisovati s právnickými a ústavními názory vlády, hlavním předmětem mých výtek a mého odporu je to, že vláda praví, že není důvodu, aby se měnila politická situace. Nemusí sice býti důsledek voleb takový, že by vláda šla, avšak musí se projeviti tak, že majorita musí změniti svoji politiku a učiniti konec protilidové a protidělnické politice a konec bezohlednému vystupování proti oposici, protože oposice zde představuje vůli většiny lidu. (Potlesk poslanců čsl. soc. demokratické strany dělnické.) To se změnilo politicky. A této změně politické situace musí vláda a vládní koalice přizpůsobiti svůj další postup. (Výkřiky posl. Pika.)

Především bude otázka, zdali vládní koalice bude s to provésti změny, které budou na venek vyznačovati změnu celého systému a ducha této koalice. Tyto změny nejsou tak bezvýznamné, neboť myslím, co representovalo protilidového ducha této koalice, to dnes je v rozporu s vůlí většiny, a kdo se před volbami tak často odvolával na demokratické principy, musí těmto demokratickým principům přinésti nejdůležitější oběť, to je, přizpůsobiti se vůli většiny lidu.

Ale bude také potřebí, aby občanská koalice zrevidovala a změnila svůj postup proti oposici. Bezohledný postup proti oposici, na který jsme byli zvyklí ještě před volbami, v budoucnosti by znamenal, jak správně bylo dnes řečeno panem kol. Frankem, nejen konflikt mezi majoritou a oposicí, nýbrž konflikt mezi majoritou a vůlí většiny lidu. (Tak jest!)

Nechť se vládní koalice nemýlí! Život politický půjde ještě dále; nechť se koalice nedomnívá, že zákony, které odhlasovala v předcházejících letech, už se vžily a že jejich účinek pronikl; jí nepomůže odklad platebních rozkazů berních před volbami, neboť po volbách budou platební rozkazy doručovány a budou účinnou řečí vykládati, jaké zákony drobnému poplatnictvu tato koalice nadrobila.

Tato koalice má nejen povinnost revidovati svůj poměr k oposici, ona podle mého názoru, chce-li vyvoditi správný důsledek z voleb a chce-li zůstati, je povinna také reparovati berní zákon a reformu správní. (Výkřiky posl. Pika.) Nevíme ještě, jak dopadne využití jmenovacího práva vládou do zemských a okresních zastupitelstev. Domnívá se vládní koalice opravdu, že jest ještě legitimována k tomu, aby zneužívala tohoto jmenovacího práva k falšování vůle lidu tím, že svoji majoritu v některých zemských zastupitelstvech, zejména v Čechách, změní na úplnou umělou majoritu; domnívá se, že by to bylo snesitelné, aby zkracovala oposiční strany?

Zdá se mi, ač nechci předbíhati budoucímu vývoji, že vládní majorita nechce z výsledku voleb vzíti si správné naučení. Místo aby reparovala, vidíme, že ve svém postupu pokračuje. Vydala jednací řád pro zemská a okresní zastupitelstva. A jestli zákon o reformě správy již pobuřoval svou tendencí nelidovou, pak v jednacím řádě těchto zastupitelstev je tato tendence přímo vyvrcholena. Denní pořad určuje a mění výhradně president zemský, nikoliv většina. O rozpravě a způsobu jejím rozhoduje výhradně president. Návrh na konec rozpravy může býti učiněn dříve, než se vůbec některý řečník ujal slova. Mluví toliko generální řečníci, to znamená, že je přípustno znemožniti v zemském zastupitelstvu jakoukoliv debatu. (Výkřiky posl. Srby.) O způsobu hlasování na př. podle jmen rozhoduje výhradně president a nikoliv většina. Členové zemského zastupitelstva mají právo podávati dotazy a stížnosti, ale zemský president není povinen na ně odpovídati. Návrhy členů zemského zastupitelstva není zemský president povinen dávati na denní pořad, tedy to mohou býti návrhy, které jsou určeny pouze pro makulaturu.

Nejcharakterističtější jest však ustanovení §u 6. V posledním odstavci tohoto paragrafu jest stanoveno, že člen zemského zastupitelstva, když mu nějaká událost znemožní zúčastniti se schůze, je povinen tuto překážku oznámiti a omluviti se. Tedy i když je to nemoc. Ve 2. odstavci §u 6 je pak ještě nad to stanoveno: "Onemocní-li člen, oznámí to zemskému presidentu." Tedy ne, když pro nemoc nemůže se dostaviti do schůze, musí to oznámiti, poněvadž to je stanoveno v odst. 3, nýbrž členové zemského zastupitelstva, kteří se budou scházeti jednou za 1/4 roku, jsou povinni každou svou nemoc hlásiti zemskému presidentu.

Této vládě se stále vytýká, že nic nedělá pro zdraví občanstva a zde najednou vidíme takovou velkou péči na poli zdravotnictví alespoň pro členy zemského zastupitelstva. Nechtěl bych býti členem zemského zastupitelstva. Půjde-li o obyčejnou rýmu, bude moci býti tato povinnost splněna, ale což, půjde-li o chorobu, kterou někdo nebude chtíti vydávati na veřejný buben. (Veselost.) Jaký to má smysl, že členové zemského zastupitelstva jsou povinni každou nemoc hlásiti zemskému presidentu? To že je nějaký řád pro občany pověřené důvěrou voličů? To je v pravém slova smyslu čelední řád se všemi svými hloupostmi a směšnostmi. Je to doklad, že by vládní koalice chtěla nějakým způsobem měniti směrnice své politiky a postupu?

Jaký je důsledek voleb, chceme-li resumovati? Máme před sebou minoritní vládu, ale vládu slabou a vnitřně rozháranou. Nejlepším dokladem toho je, že - pokud jsem informován - z koalice neujmou se slova příslušníci jednotlivých koalovaných stran, nýbrž že bude učiněn jednotný projev k tomu cíli (Výkřiky posl. Tomáška.), aby zakryl nejednotnost názorů v občanské koalici. Je přece jasné, jak se k této občanské koalici po 2. prosinci zachováme. My neupadneme do nervosy a hysterie, do jaké upadla nejsilnější občanská složka, nýbrž zachováme nadále klid a sebevědomí, odůvodněné výsledky voleb, aniž bychom chtěli své síly přeceňovati a zveličovati.

Ve své řeči rozpočtové srovnával jsem vládní koalici s vojskem Napoleonovým, vracejícím se z Ruska, a označil jsem volby z 2. prosince tehdy jako Berezinu. Události daly mi za pravdu. 2. prosinec byl Berezinou občanské koalice. Nemáme příčiny, když jsme jí tuto Berezinu přivodili, abychom posílili tuto rozvrácenou, na útěku se vracející armádu, nýbrž my ji chceme připraviti také ještě Lipsko. Nám nešlo v těchto volbách o stranu. Kdybychom volby a výsledek jejich posuzovali jen stranicky, tak bychom mohli tady přímo mluviti vítězným tonem.

Nám šlo v těchto volbách a i v předcházejícím zápase o něco více. Celý zápas posledních 2 let a zejména volební zápas z 2. prosince vedli jsme pod jinou devisou, pod jiným heslem. Nám v tomto zápase šlo o ohroženou posici dělnické třídy. Kdyby volby byly dopadly proti nám, pak dělnická třída v Československé republice byla by bývala vržena zpět, pak byly by všechny vymoženosti její ohroženy a pak bychom tu byli stáli před bezohlednou trvalou vládou buržoasie.

Dosáhli jsme toho, co jsme si určili za cíl svého politického zápasu. Naše kritika a činnost oposiční byla věcná. Ukázalo se, že věcný postup náš nese ovoce. Nemáme příčiny, abychom od této formy, od tohoto rázu své oposiční činnosti nějakým způsobem se uchylovali. Avšak my nejsme ještě u konce svých zápasů a své činnosti oposiční. Význam voleb z 2. prosince je, že dnes musí býti dělnictvo uznáno nikoliv za činitele méněcenného, nikoliv za činitele podružného, nýbrž za činitele stejně cenného, jejž žádná strana, žádná buržoasní složka, žádná buržoasní koalice, ať přijde v budoucnosti jakákoliv, nesmí přezírati. Úkolem našeho budoucího zápasu v tomto parlamentě i mimo něj bude, posíliti posici a význam dělnické třídy a prokázati, že v Československé republice vláda buržoasie, zejména bezohledná protidělnická vláda byla malou, nepatrnou, bezvýznamnou episodou, že dělnictvo tu je, stojí a každý je musí respektovati. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. inž. Jung. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP