Zrovna takové jsou poměry na německé
straně. Již jen svou existencí radikálnější
skupiny pohánějí německé vládní
strany kupředu a mohou to ovšem činiti tím
lépe, čím více poznávají
tuto positivní stránku svého úkolu.
Nejlepší by ovšem bylo, kdyby to německé
vládní strany nahlížely. Bohužel,
od toho jsme dnes ještě velice vzdáleni, neboť
jinak by německé vládní strany obracely
svou pozornost na všeobecný zájem Němců,
využívaly by této činnosti oposice,
místo aby si při každé kritice hrály
na uražené a ponižované. U národa
veskrze politicky vyškoleného a zásadně
národně smýšlejícího,
jakým jest asi český národ, by se
to nestalo. Naopak z ochoty oposice spolupracovati tímto
způsobem by samozřejmě sociologicky vyplývala
souhra sil, kterou by vědomě prováděly
obě strany. A tak tomu bylo u Čechů ve starém
Rakousku. Češi, kteří byli ve vládním
táboře nebo dokonce ve vládě, byli
radikály poháněni kupředu a dr Kramář
výslovně pravil ve své proslavené
nymburské řeči r. 1911, že oposice jest
nutná a že národ, který jest ve státě
v menšině, nemůže naprosto žíti
bez takové oposice. A přece útoky českých
radikálů proti členům českých
vládních stran byly mnohem osobnější
a ostřejší, než tomu bylo nyní
u Němců. Ale u Čechů nebyl nikdo pokořen,
nýbrž naopak čeští ministři
těchto útoků užívali, aby pro
svůj národ, ba zcela zvláště
pro své radikální živly získali
tolik úspěchů, jak jen bylo možno. Žádný
český ministr nikdy v bývalém císařském
státě rakouském nepodmiňoval zakročení
pro některého krajana jeho stranickou příslušností.
U nás nelze v německém táboře
najíti ani sledu podobného pochopení, u nás
právě naopak než u národního
protivníka národní uvědomění
a politická zdatnost naprosto nepřešly do krve.
A u nás jest to bohužel jen část sil
činných v politice, která vědomě
zahajuje a provádí tuto spolupráci v politice,
totiž oposice. Oposice sama promyšleně a s plným
přesvědčením, ale bez koncese provádí
svou část práce, kdežto druhý
spoluhráč, totiž německé vládní
strany, postrádají bohužel potřebného
pochopení a tedy jen nuceně, naprosto nikoliv dobrovolně
reagují na nutné taktické útoky oposice
a jsou jimi hnány kupředu. Z toho jasně vyplývá,
že positivní německou politiku v tomto státě
provozuje jen německá oposice, právě
proto, poněvadž jen ona jako jeden z činitelů
pohyblivých sil v politice postupuje vědomě
k cíli. Takto může zajišťování
práv Němců v tomto státě, nemluvě
již o novém získání toho, co
bylo ztraceno, při pasivitě, ba při zásadním
protichůdném jednání německých
vládních stran pokračovati jen velice pomalu.
Co jest to platné, byť i všechny německé
strany teoreticky a podle svého programu spěly k
samosprávě jako k svému cíli, když
německé vládní strany, které
nyní znovu v otázce německých úřadoven
pensijní pojišťovny krok za krokem ustupují
s čáry samosprávy a souhlasí se zákony,
jež skrovné zbytky samosprávy, které
se ještě udržely, neustále obětují
svému dalšímu setrvání ve vládní
většině? Co to jest platné, byť
i vládní strany navenek stály na stanovisku
samosprávy, když nedovedou ani uhájiti, co
dosud měly, když přece i dr Kramář
pravil, že není možné bráti
Němcům věci, které měli ve
svém držení v posledních desíti
letech republiky, tedy německé úřadovny
pensijní pojišťovny?
Nestačí vytýčiti si společný
cíl. O tento cíl dlužno také usilovati.
Činnosti obou stran, oposice a většiny, musejí
positivně k tomu směřovati, neboť jinak
nemají nejkrásnější teorie a
nejkrásnější cíle žádného
účelu. Jest tedy zcela nesprávné,
že německá oposice jest zásadně
nebo takticky negativní. Můžeme to i zcela
klidně vysloviti. Dosáhne-li se touto cestou prostřednictvím
německých vládních.stran úspěchů,
velmi rádi je připíšeme na účet
německým vládním stranám, nezapomínajíce
ovšem, že se německé vládní
strany jen pod nátlakem oposice vzchopily, aby konečně
samy jednou vykonaly nátlak na české strany,
místo aby jako dosud stále povolovaly, takže
přece Češi napříště
budou nuceni v tom neb onom oboru poněkud více vycházeti
vstříc německým vládním
stranám. Myslím, že se nemýlím,
že již dva, ovšem nikoliv velmi významné
úspěchy německých stran v tomto státě
byly již způsobeny touto souhrou sil. Připomínám
zde zamýšlenou změnu dvou paragrafů
živnostenského řádu, které mohly
přinésti německým živnostníkům
nebezpečná jazyková nařízení,
jakož i odvolání proslavené brožury
pro německé školní děti při
státním jubileu. V obou případech
oposice povznesla své hlasy a německé vládní
strany se musily pod tímto nátlakem postarati o
nápravu. Právě v tom jest souhra mezi německou
oposicí a německými vládními
stranami a v tom jest velká cena výsledku voleb,
že snad nyní německé vládní
strany musejí k ní býti ochotnější
než dříve.
Jest zřejmo, že by se tato spolupráce mohla
vykonávati s mnohem menším třením,
kdyby se děla podle dohody. Ale není paradox, že
tato spolupráce, není-li takové dohody, poněvadž
německé strany mají nepatrné pochopení
pro takovou taktiku, musí vzíti na se formu ostrého
boje proti německým vládním stranám.
Jen politické dítě mohlo by se domnívati,
že by německé vládní strany dosáhly
větších úspěchů, kdyby
oposice neustále schvalovala jejich politiku nebo s nimi
zacházela v rukavičkách, připisovala
jim dobrou vůli, neustále před obyvatelstvem
omlouvala jejich slabost ve vládní většině,
když přece každý člověk,
jenž má jen matný pojem o politice, jasně
musí nahlédnouti, že takovou ubohou oposicí
německé vládní strany byly by sváděny
jen k dolce far niente, jež s hlediska sudetsko-německé
politiky bylo by dlužno označiti rozhodně jako
největší zlo, rozhodně však jako
větší zlo než jest tak zvaný "boj
Němců proti Němcům", jenž
při politicky chytrých a zralých osobách,
je-li veden věcně - při čemž
zároveň dlužno poznamenati, že i útok
na určité osoby může býti věcným
bojem, právě proto, že tyto osoby provozují
politiku nesprávnou a s národnostního hlediska
nebezpečnou - nikdy nemůže býti přenesen
na čistě osobní nebo čistě
společenskou půdu, nemůže vésti
k osobnímu nepřátelství a tím
znemožniti společnou politickou činnost a sjednaný
postup v takových otázkách, kde to jest právě
možné.
Pozorujeme-li dnešní politickou situaci, jest povzneseno
nade vši pochybnost, že vláda nemá již
většiny mezi voliči. Proto jest oprávněn
demokratický požadavek nových voleb a také
německá národní strana zcela rozhodně
se za něj staví, ačkoliv, pozorujeme-li to
s taktického hlediska, mohli bychom jen uvítati,
kdyby do nových voleb uplynula delší doba,
aby německé vládní strany měly
příležitost z výsledků voleb
vyvoditi důsledky a aspoň usilovati o větší
úspěchy, aby bylo přivoděno jasno
o schopnosti Čechů provozovati již nyní
smířlivější politiku proti Němcům.
Na druhé straně jest také možnost vysvětliti
voličům, že by se zhroutila celá fantastická
budova vybudovaná "Pracovní a volební
pospolitostí" a její volební propagandou
s takovým nadbytkem peněz a tisku, jako kdysi dům
na Poříčí. Neboť to se musí
přirozeně státi, poskytuje-li se této
nové skupině příležitost, aby
v zemských zastupitelstvech ukázala, co dovede a
může udržeti ze svých ohromných
slibů. Není ovšem sotva více zpátečnických
zařízení než tato nová zemská
a okresní zastupitelstva. Nejhorší jest jmenovací
právo vlády, jehož přijetí bylo
tak zvaným německým občanským
vládním stranám oslazeno tím, že
se jím může provésti oprava volebního
výsledku směrem napravo. Toto jmenovací právo
jsme potírali již předem jako nedemokratické
a nemorální. poněvadž se jím
dává vládě do rukou nový prostředek,.aby
mohla kupovati lidi a smýšlení. Tím
se korupce vystupňuje do nehoráznosti. Sta lidí
si mohou již nyní uběhati nohy, aby ulovili
jedno z těchto nedůležitých míst.
Ba dokonce slyšíme, že ani vůdcové
oposičních stran se neostýchají putovati
do Canossy. V ministerstvu vnitra leží již tisíce
návrhů na jmenování do zemských
a obecních zastupitelstev a "pucování
klik" nebere konce. Německá národní
strana ovšem odmítá ucházeti se u vlády
o projev přízně, když přece podle
výsledku voleb má na to nárok, aby při
jmenování bylo jí dbáno.
Ale jako zcela neslýchané dlužno označiti,
že se vláda dotazuje osob, které mají
býti jmenovány okresními a zemskými
zástupci, pro kterou stranu by se rozhodly, kdyby byly
jmenovány. To se ovšem naprosto příčí
zákonu. Zřejmě tedy vláda považuje
za rozhodující politické vyznání
víry místo odborné způsobilosti. Buď
mají býti skutečně jmenováni
odborníci, a pak politické strany nemají
se jmenováním co dělati a s tím by
i německá národní strana úplně
souhlasila, anebo rozhoduje politické smýšlení,
a pak dlužno jmenování provésti podle
politického klíče, jenž vyplývá
z volebního výsledku.
Ať jest tomu jakkoliv, německá národní
strana nedá se zmýliti náhodnými výsledky
konjunkturní politiky jiných stran a bude pokračovati
ve své positivní oposiční politice
ve smyslu názorů vylíčených
v úvodě. Německá národní
strana vládní prohlášení odmítá.
(Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr Meissner. Dávám mu slovo.
Posl. dr Meissner: Slavná sněmovno! Maje
se zabývati prohlášením p. náměstka
min. předsedy, nemohu pominouti mlčením způsob,
jakým bylo prohlášení to provázeno
jednou částí oposice. Mohou býti někdy
vážné příčiny, jež
nutí oposici, aby při projevu zástupců
vlády dala výraz svému roztrpčení.
Když však vláda k návrhu a výzvě
oposice ujme se ve sněmovně slova, pak jo nedůsledné,
když oposice sama snaží se vládní
projev umlčeti. Majoritě může takový
postup sloužiti za záminku, aby v budoucnosti nevyhovovala
podnětům oposice na projev vládní,
a bude jí patrně vítanou. Zájem oposice
však vyžaduje, aby majorita a vláda byla nucena
respektovati parlament a i přání oposice.
Sluší proto s hlediska oposice prohlásiti onen
postup za neprozřetelný, nerozumný a škodlivý.
(Tak jest! - Potlesk poslanců čsl. soc.
dem. strany dělnické.)
Nyní k vládnímu prohlášení!
Vláda barikaduje se za zákon o organisaci politické
správy, který prý jí brání
uznati zemské volby jako politické, přiznati
jim ráz politický. To znamená, že zákon
o politické správě je takového druhu,
že nutí vládu a nařizuje jí,
aby byla politicky slepá a hluchá. (Tak jest!
Výborně!) Skoro 7 milionů voličů
volilo dne 2. prosince letošního roku a promluvilo
výraznou politickou řečí. Koaliční
strany samy před volbami označovaly zemské
volby jako politické, samy zápas volební
vedly politicky, přicházely před voliče
s argumenty ponejvíce politickými, potíraly
oposiční strany důvody politickými,
vůbec volby byly celým svým rázem,
jaký mu vtiskly koaliční strany, politické.
Najednou však prý zákon brání
koalici, aby k mluvě voličů ze 2. prosince
přihlédla a aby politicky a rozumně myslila.
Kdyby byla při volbách ze 2. prosince koalice vyhrála,
pak byly by to volby politické (Tak jest!) pak by
se bylo vyvozovalo, že promluvil lid, že se trvale odvrátil
od socialistů, že schválil politiku vládní
koalice, že jí dal plnou moc, aby v této politice
pokračovala. Avšak poněvadž lid neřídil
se tímto zbožným přáním,
nýbrž rozhodl jinak, tedy jeho projev musí
býti označen za nepolitický a bezvýznamný.
Já řeknu otevřeně, že toto počínání
je dětinské, že prokazuje jenom, že se
vládní koalice ničemu nenaučila a
nic nezapomněla ani dne 2. prosince.
Nebude přece pochybností, že fakt sám,
že k volební urně jde více než
polovina obyvatelstva Československé republiky,
je už zjevem politickým, i kdyby zemská zastupitelstva
nebyla institucemi politickými. Jisto je, že mluva
voličů byla politická. Z toho plyne jasně,
že volby ty, ať chceme nebo nechceme, mají význam
politický a že volby ty také budou míti
a musejí míti důsledky politické.
(Tak jest!)
Může býti spor mezi námi, jaké
důsledky to budou, může býti spor o
to, zdali jedním z takových důsledků
nebo jediným důsledkem je odstoupení vlády
nebo rozejití se vládní koalice - to není
to významné a hlavní na celé věci;
avšak chtíti setříti z mluvy ze 2. prosince
ráz politický, je nerozumné. My bychom se
nepokoušeli upírati volbám ze 2. prosince významu
a důsledků politických ani v tom případě,
kdyby veto voličů bylo bývalo dopadlo proti
nám, my bychom se byli z toho veta učili, vyvozovali
politické důsledky, neboť největší
chybou politickou je, býti vůči hlasu voličstva
hluchý a slepý. (Tak jest!) To je pštrosí
politika, kterou koalice provádí. To je politika
oné neupřímnosti, neotevřenosti a
také nestatečnosti, kterou se koalice vyznačovala
v celém volebním zápase. Ani koalice ani
její jednotlivé strany a řečníci
neměli odvahy, aby byli hájili koalici jako takovou,
oni nanejvýše hájili postup své vlastní
strany. Ale žádná z koaličních
stran a žádný z jejích řečníků
nepostavili se statečně a odvážně
za činy koalice. Řečníci a orgány
koaliční nestatečným způsobem
svalovali odpovědnost - a chcete-li, vinu za činy
koalice s beder koalice, s beder koaličních stran
a snažili se ji převaliti na bedra cizí, na
bedra oposice, na bedra socialistických stran, (Výkřiky.)
na bedra úředníků berních,
zkrátka a dobře hledali obětního beránka,
ale dopouštěli se těžké politické
chyby - neupřímnosti vůči vlastním
svým voličům. A nic se tak v politice nemstí,
jako nestatečnost, nic se tak nemstí v politice,
i v politice vládní, jako když strany nemají
odvahu převzíti za své činy odpovědnost.
Strany, jako lidé, mohou se mýliti, mohou dělati
chyby, nemusejí vždycky postupovati správně,
ale ony musejí se držeti jedné zásady,
která je odchylná od zásady v trestním
řízení platící pro obžalovaného:
co jsi spáchal, popři. Ony musejí to, co
spáchaly a vykonaly, uměti hájiti a odůvodniti.
Ony musely pro svoje hlasování míti určité
věcné argumenty a musejí míti odvahu
jíti s těmito věcnými argumenty také
před voličstvo, když má rozhodovati
a rozsuzovati.
Bylo by tudíž malicherné, abychom se přeli,
zdali zemské volby mají význam politický.
To myslím, že je nesporné, a bude správnější,
když si zanalysujeme, v čem tkví politický
význam posledních voleb. Nikoli v tom, zdali tato
vláda odstoupí či se udrží, a
také ne v tom, jak dlouho se udrží. Kdyby byli
pánové z koaličního tábora
sledovali výroky odpovědných činitelů
oposice, zejména strany naší, učiněné
před volbami, byli by shledali, že toto stanovisko
jsme projevovali již před volbami. A když ve
svých řečech předvolebních
vyzvedali jsme politický význam a ráz nastávajících
zemských voleb, pak jsme podškrtávali, že
nebude tkvíti v tom. zdali vláda po volbách
odstoupí čili nic, nýbrž v něčem
docela jiném, že totiž zápas posledních
dvou let, vyvrcholený při volbách zemských,
se točí o otázku dalekosáhlejší,
vyšší než o otázku dočasné
existence této vlády a této vládní
většiny. Politický význam zemských
voleb spočívá v tom, že to byla prvá
příležitost po utvoření první
občanské většiny v Československé
republice, aby se voličstvo mohlo vyjádřiti,
jak se k tomuto faktu staví. Při volbách
z r. 1925 voličstvo, zvyklé na koalice a vlády
sociálně smíšené, nerozhodovalo
pod dojmem, že by se mohlo na tomto útvaru vlády
a většiny v příštím volebním
období něco změniti. Zejména dělnické
voličstvo nepočítalo s možností,
že by svým votem umožňovalo občanskou
většinu, a to většinu protidělnickou.
Voličstvo - nechci říci, že nechtělo,
poněvadž o jeho vůli jest těžko
mluviti, když nemělo pomyšlení na takovou
změnu - voličstvo prostě rozhodovalo o osudu
budoucího parlamentu, o složení budoucí
většiny, aniž by bylo pomýšlelo na
to, že by mohlo svým rozhodováním umožniti
občanskou většinu. A byla to tudíž
prvá příležitost, kdy se voličstvo
mohlo vyjádřiti, jaké stanovisko zaujímá
k tomuto důležitému. a já bych skoro
řekl, historickému faktu, že se u nás
učinil pokus utvořiti většinu jednostranně
buržoasní. Kdyby voličstvo 2. prosince bylo
utvořeni této jednostranně buržoasní
většiny schválilo, kdyby tedy bylo ratifikovalo,
co r. 1925 učinilo ještě nevědomky,
pak by z toho byly plynuly velmi vážné a, řekněme,
těžké důsledky, neboť pak bychom
se musili připraviti na to, že občanská
většina majíc svoji existenci, ráz své
politiky, tendenci svého postupu schválenu většinou
obyvatelstva této republiky, byla by ve své neblahé
politice protilidové pokračovala a tím byly
by zájmy chudého pracujícího lidu
a dělnictva v prvé řadě na dlouhou
dobu utrpěly těžké újmy.
Občanské strany domnívaly se r. 1926 když
se jim po jistých obtížích podařilo
sblížiti se, překlenouti hluboké rozpory,
které je dělily, zejména v ohledu národnostním
- že existence občanské většiny
nejen jest možná, nýbrž byly fascinovány
myšlenkou, kterou bych nazval šílenou, že
občanská většina, jakmile jednou byla
umožněna, jest trvalou. Oni přičítali
občanské většině kvalifikaci
konstantnosti, vycházeli z předpokladu, že
nyní nastala doba, kdy nejen je možno nepočítati
se socialisty, nejen je přezírati, nýbrž
kdy je možno bezohledným způsobem přes
ně přecházeti. A chceme-li správně
chápati jejich agresivní postup, zejména
v prvých dobách její existence - později
již poněkud jejich nápor opadl - můžeme
si jej vysvětliti jedině tím, že byli
vedeni myšlenkou, že občanská většina
v Československé republice jest zjevem trvalým.
R. 1925 se nesporně dostavil zcela přirozený
výkyv napravo po onom velikém poválečném
rozmachu levém, vysvětlitelném velikými
útrapami, které snášelo dělnictvo
a vůbec obyvatelstvo chudší v době válečné,
který je zjevem mezinárodním, se kterým
jsme se mohli setkati ve všech válečných
státech. Ve státech, které válkou
trpěly, musel přirozeně nastati odliv a zase
výkyv napravo.
Avšak jako výkyv napravo jest zjev mezinárodní,
tak muselo se počítati s tím, co se děje
ve druhých státech evropských, že totiž
po tomto výkyvu napravo dostavuje se železným
zákonem logičnosti výkyv nalevo, a zase mezinárodním
způsobem. Naši vedoucí politikové zavírali
oči před tím, že každá doplňovací
volba v Anglii končila vítězstvím
levice. Oni zavírali oči před změnami,
které nastaly při posledních volbách
v Německu. Oni nepřihlédli ani k velmi symptomatickému
zjevu ve Francii, že ve straně radikálních
socialistů nastala revolta proti pokračování
v politice se stranami pravicovými a že v levici buržoasní
volá se po levém bloku, tudíž po vládě
levicové. Oni se domnívali, že ten velký
výkyv nalevo, který je zjevem mezinárodním,
zastaví se před hraničními sloupy
Československé republiky. A když president
Masaryk před několika lety prohlásil,
že vývoj jde nalevo, byl tento výrok provázen
kritikou odmítavou a úsměšky. Zkrátka
naši politikové zařizovali se na to, že
je to zjev přechodný a že tomuto zjevu se Československá
republika ubrání.
V tom tkví hlavní význam voleb z 2. prosince,
že podaly důkaz, že vývoj nalevo nezastavil
se před hranicemi Československé republiky,
že výkyv nalevo nastává také
u nás, že nastává značným
způsobem, že tudíž předpoklad vedoucích
buržoasních politiků, jakoby vláda občanských
stran mohla býti zjevem konstantním, ukazuje se
býti nesprávným, a odpadnutím tohoto
předpokladu musejí odpadnouti všechny důsledky,
které občanské strany připojovaly
na tento předpoklad.
Dnes mluví se z řady buržoasní koalice
jinak, než se mluvilo ještě před 2. prosincem
a několik měsíců předtím.
Dnes slyšíme již z úst p. ministra dr
Spiny v Brně, že v Československé
republice je tak silné sociální a hospodářské
rozvrstvení obyvatelstva, že každá vláda
musí bráti ohled i na vrstvy, které nejsou
ve vládě zastoupeny, a charakterisoval vzájemný
poměr sedláků a dělníků
jako obou nejproduktivnějších stavů,
které by podle současné situace mohly tvořiti
rozšířenou základnu příští
vlády. Kdo by si tu nevzpomenul na řeč téhož
p. ministra dr Spiny krátce po utvoření
občanské většiny, ve které on,
jako zástupce strany příslušející
národnostní menšině, prohlašoval,
že jsou odbyty doby, ve kterých by socialisté
seděli ve vládě, a že nutno počítati
s trvalou vládou občanskou. Tedy volby z 2. prosince
že neměly žádného významu?
Alespoň měly význam, že se někteří
z občanských politiků dali přesvědčiti
o nesprávnosti svých názorů a svých
předpokladů z r. 1926 a 1927.
Nechci se podrobně zabývati ciframi, ale fakt, že
levicové strany získaly více než 2%
- 2.14% - všech hlasů na úkor pravicových
stran, čili že levicové strany i po ztrátách,
které uvnitř jejich tábora nastaly, ještě
vykazují se přírůstkem rovnajícím
se 6 až 7 mandátům poslaneckým na úkor
stran pravicových - to není zjev, který by
se mohl přecházeti mlčením nebo nesprávným
výkladem nebo zatušováním, nýbrž
je to zjev, který rozumný politik bude respektovati
a ze kterého se bude učiti, zejména podívá-li
se, jak projevuje se tento výkyv nalevo v historických
zemích.
V Čechách projevuje se tak, že levicové
strany, které r. 1925 byly ještě menšinou,
představovalyť 48% všeho obyvatelstva, letos
již stouply na 51.07%, čili v Čechách
tento výkyv nalevo projevuje se v tom, že levicové
strany dosáhly většiny, kterou dnes majoritní
strany snaží se falšovati svým jmenovacím
právem. (Tak jest! - Výkřiky posl.
Zeminové.)
Na Moravě a ve Slezsku je tento odliv z pravice na levici
stejně markantní, ale tam jest ještě
jeden zjev, pro nás velmi důležitý.
R. 1920 - kdy ovšem ještě nevolilo Těšínsko
- představovaly levé strany 38.7% všeho voličstva,
r. 1925 při výkyvu napravo toliko 38% a letošního
roku 40.42%, čili okrouhle 40 1/2%. Tam ten výkyv
nalevo značí, že levé strany jsou letošního
roku silnější než byly r. 1920, kdy bylo
největší vzedmutí vln revolučných
a vln levých. (Slyšte!)
To znamená, že u nás výkyv nalevo pravděpodobně
není skončen, že by bylo velmi nerozumné
kojiti se nadějí, že to je zjev, který
už dosáhl svého vrcholu, že by bylo pochybené
přihlížeti k výsledkům voleb
na Slovensku nebo Podkarpatské Rusi, kde samozřejmě
po volbách z r. 1920 muselo nastoupiti značné
odpadnutí od stran levicových. To je zjev, který
mluví řečí velmi srozumitelnou a podle
mého názoru je to jeden z nejdůležitějších
úkazů značících politický
význam voleb z 2. prosince.
Leč my bychom nevystihli plně politický význam
tohoto výkyvu nalevo, kdybychom si neuvědomili,
na čí úkor tento výkyv v prvé
řadě a hlavně se stal. Byly to hlavně
koalované strany klerikální, lidová,
ľudová a německá křesť.
sociální, které odnesly a zaplatily útratu
tohoto výkyvu z prava do leva, jako opačně
byly to tyto tři strany, které si odnesly vítězství
r. 1925 z výkyvu z leva do prava.
Pamatují-li se pánové na řeč,
kterou jsem pronesl, když se utvořila občanská
vláda, jistě si vzpomenou, že jsem upozorňoval
na výsledky voleb z r. 1925, srovnávaje je s výsledky
voleb z r. 1920. Vyvozoval jsem, že to bylo dělnictvo,
které svými hlasy umožnilo utvoření
občanské většiny, že nějakých
300.000 dělnických hlasů, představujících
okrouhle 15 mandátů, uniklo stranám socialistickým
r. 1925 a přešlo do tábora stran lidové,
ľudové a německé křesť.-sociální.
Vyvozoval jsem tehdy z toho, že je sice matematicky i politicky
občanská většina a občanská
vláda možná, ale že není možná
většina protidělnická, že bude-li
chtíti občanská většina vládnouti
proti dělnictvu a proti chudému lidu pracujícímu
vůbec, bude na to reagovati především
ono dělnictvo, které r. 1925 opustilo tábor
socialistický a přešlo do tábora klerikálního,
a že se to především ucítí
v oněch stranách.
A vidíte, velevážení pánové,
výsledek nás poučuje o správnosti
tohoto předpokladu. Můžeme přímo
vítati, že dělnictvo nesnáší
klidně a beze změny svého vota politiku protidělnickou,
politiku protilidovou. To je zabezpečení pro budoucnost,
ať již je v budoucnosti vláda nebo majorita buržoasní,
složená z jakýchkoliv stran buržoasních,
že jí dělnictvo znemožní, aby mohla
dělati politiku protilidovou.
My jsme se jindy střetli s klerikálními stranami-já
toho kolektiva užívám, abych nemusil opakovati
všechny tři strany - na poli pro ně příznivém
a pro nás kluzkém. My jsme se v dřívějších
volebních zápasech, zejména r. 1925 střetli
s oněmi stranami na poli náboženském,
na poli církevním, kde jsme my byli slabí
a klerikální strany byly silné.
Tentokráte ve volebním zápase nešlo
o obranu náboženství. My chápeme, že
i mezi dělníky je mnoho lidí náboženského
přesvědčení a věřících,
kteří ve svém idealismu cítí
se býti dotčeni, domnívají-li se,
že je nějak ohroženo to, več svatě
a pevně věří: náboženství
nebo jeho zřízení. Ale ani tito lidé
nábožensky věrní a přesvědčení
příslušníci církví nejsou
hluší k tomu, co se děje na poli hospodářském
a sociálním. (Výborně!) I ti
reagují, a to velmi účinným způsobem,
na politiku, jakmile se dotýká jejich vlastních
nejdůležitějších zájmů
hospodářských. Na tomto poli ukázaly
se ony strany býti slabými. Ukázalo se, že
to byl klam, moci opírati se o dělnické hlasy,
o hlasy chudých lidí a dělati potom zde politiku
bohatých.
Je to snad velmi vážné poučení,
které by mohlo očistiti vzduch, které by
mohlo celý náš politický život
v Československé republice postaviti na docela jiné
základy, kdyby u nás všechny strany dovedly
správně čísti v řeči
těchto voleb a kdyby došly k přesvědčení,
že myšlenka, jako by se u nás mohlo vládnouti
proti drobnému, chudobnému lidu, je myšlenka
pochybená. Každá strana, která se o
to pokusí, dopustí se chyby a musí nésti,
jakmile lid rozsuzuje, toho důsledky. (Výkřiky
posl. Zeminové.)
Kdyby volby nebyly přinesly nic jiného, než
značné oslabení oněch koaličních
stran, které se r. 1925 opíraly o dělnictvo,
a kdyby tu nebylo nic jiného, než že toto dělnictvo
z velké části se vyslovilo proti protilidové
politice již samo o sobě by to stačilo. Klerikální
tábor koaliční ztratil asi 3.2% všech
hlasů, což se rovná 10 poslaneckým mandátům.
Nezískaly všechno strany socialistické, avšak
získaly z toho 2/3, tedy z oněch 15 mandátů
při těchto volbách přešla z onoho
tábora do tábora levice celá polovina.