Podle správní reformy tvoří Němci
v zemi České 33%, v zemi Moravské 24% obyvatelstva.
Pohlédněte nyní na tyto číslice:
Německé obyvatelstvo v župě karlovarské
a českolipské redukuje se z 97% a 89% na 33%. Nejde
zde o méně než skoro o milion lidí.
Nyní míní prof. Feierfeil, že
správní reforma bude míti za to příznivý
účinek na jiné Němce. Slyšte,
jak se věci mají: Německé obyvatelstvo
v župě lounské a plzeňské s 39%
a 33% jest nyní redukováno na 33%. Německé
obyvatelstvo v župě olomoucké, ostravské
a jihlavské s 37%, 34% a 29% jest redukováno na
24%. To znamená posuzováno celkově, že
se postavení Němců v župě karlovarské
a českolipské 994.000, postavení 557.000
Němců v župě lounské a plzeňské,
postavení 636.000 Němců v župě
olomoucké, ostravské a jihlavské, že
se tedy postavení úhrnem 2,189.000 Němců
zhorší. K tomu ještě přistupuje,
že Němci v župě mladoboleslavské,
královéhradecké a budějovické,
jichž jest 520.000, v procentech 38 a 28%, nemohou vůbec
zaznamenati přesunu proti poměru v zemi, takže
se správní reformou zhorší postavení
2,700.000 Němců, kdežto jen u 263.000 Němců,
totiž v župách pardubické, pražské
venkovské a městské, dále v župě
brněnské, těšínské a uherskohradišťské
může býti řeč o zlepšení
v procentech. A vyloučí-li se brněnští
Němci s jejich 18% proti 24%, zbývá 99.000
Němců. Jistě jest důležitých
i těchto 99.000 Němců a zlepšení
jejich postavení, ale ve skutečnosti věc
se má přece tak, že jen tehdy bylo by nastalo
zlepšení, kdyby byla správní reforma
skutečně přinesla národnostní
samosprávu, kdyby byla přinesla demokratickou správu
a kdyby cena, která za správní reformu byla
zaplacena, nebyla spočívala v tom, že byl zhoršen
osud daleko více než 2 3/4 milionu Němců.
Jest tedy naprosto falešné, úplně vymyšlené,
na plano řečené, v omyl uvádějící,
vypočítané pro volebně agitační
účely, když se útočí proti
župnímu zákonu jen proto, aby se podal důkaz,
jak byl zlepšen správní reformou. Říká
se na příklad, že postavení německého
obyvatelstva bylo zlepšeno ve chvíli, kdy 16 soudních
okresů s většinou od 51% do 99% bylo přivtěleno
k soudním okresům jinojazyčným. Jaký
význam má proti tomu opačný vývoj
v 5 jiných soudních okresích. Vidíme,
že se věci obracejí prostě vzhůru
nohama a co vše se lidé neodvažují voličstvu
vsugerovati, namluviti, učiniti pravděpodobným,
aniž za to byli potrestáni, nepřihlížíme-li
k potrestání při samé volbě.
Nebo praví pan prof. Feierfeil na jiném místě,
že ve škole dlužno zaznamenati jiný úspěch,
neboť správní reforma vytvořila německou
školní správu. O tom není ani řeči.
Z nějaké školní organisace není
zde nic, všechno je vymyšleno, jen aby se voličstvu
vytřel zrak, právě jako náměstek
předsedy klubu Svazu zemědělců to
učinil, jenž ve své řeči vyvozoval:
"Zdá se, že naši protivníci vůbec
nevědí, že se již ze zákonu o správní
reformě vyvine samospráva našeho školství."
Všechno to jest vycucáno z prstu právě
tak jako na př. tvrzení posl. Schuberta,
který na voličské schůzi v Horšovském
Týně vypravoval, že v období německo-českého
občanského bloku bylo znovu otevřeno 1000
německých škol. Při tom přece
docela dobře víte, že v posledních týdnech
a měsících bylo znovu zavřeno několik
škol a že dlužno uvésti v pohyb ohromný
aparát, aby se dosáhlo toho, aby tyto školy
byly znovu otevřeny, při čemž v některých
třídách bylo spojeno 96 dětí
jako v Ervěnicích nebo 94 dětí jako
v Chomutově. Mluvil jsem se starým řídícím
učitelem, jenž mi řekl: "Když jsem
začal vyučovati ve starém Rakousku, začal
jsem s 93 žáky a dnes jsme šťastně
dospěli až na 96." A to všechno mají
býti úspěchy! Nebo vezmu-li další
okolnost, zákon o pensijním pojištění
a německé zemské úřadovny:
V jednom článku pan předseda německé
křesť. sociální strany pravil, že
byl útok odražen, a že to bylo smělé
přičítati německým stranám,
že by si dali vzíti poslední kus národního
sebeurčení, a pravil doslova: "Jest to zdravý
stav, že ministr při hotovém vládním
návrhu musí teprve hroziti, že se poděkuje?"
S tím se šlo do voleb a vydávalo se to za velký
úspěch a dnes vidíte, že obě
zemské úřadovny na Moravě a ve Slezsku
jsou vlastně již vyřízeny, slezská,
poněvadž bude zrušena, moravská, poněvadž
při teritoriální zásadě musí
zvadnouti. Řeklo se, že vítězství
národní zásady při pensijním
pojištění bylo úspěchem aktivistických
stran. Kde jest nyní odstoupení z úřadu
pana min. Mayr-Hartinga, jež bylo tehdy ohlášeno,
jež bylo tehdy vyhozeno jako trumf, kde jest nyní,
když se ukázalo, že z tehdejších
slibů nezbylo nic a že se znovu na povrchu objevuje
jedna z bolestných kapitol menšin? Nebo věří
pan min. Spina, věří pan min. Mayr-Harting,
že mu bude někdy zapomenut návrh pro přestárlé,
že mu bude zapomenuto, že tento návrh dává
zedřenému člověku 1.37 Kč,
dvěma manželům 1.63 Kč, tedy 81 hal.
denně na osobu se směšným.nepatrným
příspěvkem? Věří tito
pánové, že se něco podobného
zapomene a že se zvláště zapomene na to,
co jest uvedeno v odůvodnění k návrhu,
slova, že jsou také lidé štítící
se práce a že právem lze považovati člověka
práce se štítícího toho 65letého
člověka, který se nedostaví k pracím
při opravách cest, tedy k těžké
službě? (Německé výkřiky:
Neslýcháno!) Tato hanba bude tak jistě
splacena jako při těchto volbách byly přesně
zaplaceny všechny jiné zločiny. O tom nechť
jsou pánové z koalice a především
německé aktivistické skupiny ujištěny.
Tyto německé strany nyní žalostně
uvažují, jak mohlo dojíti k tomuto černému
dni. Nepostačí to všechno, co jsem zde krátce
nastínil, úplně k vysvětlení
tohoto výsledku voleb? Lehkomyslně a nezadržitelně
německé aktivistické strany prohospodařily
úvěr poskytnutý jim r. 1925. Byly poraženy
slepotou, oddaly se koaliční myšlence přímo
nesmyslně a s frází o rovných mezi
rovnými, kterou pronesl Švehla ve vládním
programu, se domnívaly, že již na vše vyzrály.
Po těchto slibech měly se sejíti oba národy
a nesešli se ani dva ministři, ani toho nedosáhli.
(Veselost na levici.) Když se pak konečně
všichni na německé i české straně
opili opiem této fráze o rovnosti, šli na venek,
aby omámili lid a uvedli do stavu opojení a sami
si tehdy ulovili zcela vydatnou opičku, jež je strhla
dolů a s nimi také české koaliční
strany, jak praví Grillparzer ve svých úchvatných
verších: "Seděli u stolu a přemýšleli
a upřímně pili na bratrství, pak oba
přemohlo víno, až leželi pod stolem jako
rovní sobě bratří." (Veselost
na levici.)
Nyní se táži, co se má dále státi?
Není pochybnosti, byť to bylo i stokráte popřeno,
že vláda jest v krisi. Pan náměstek
předsedy vlády to sice dnes chladnokrevně
popřel. Proti tomu vezměte do ruky dnešní
úvodník "Lidových Listů".
Tam se praví, že vládní krise trvá.
Časopis pana min. Šrámka praví:
"Přes správní volby bychom se již
dostali, kdyby jen poměry v koalici, poměr stran
uvnitř koalice byl normální." Dále
se tam praví, že v agrární straně
jsou dva směry; jeden směr chce se ještě
podomácku zaříditi na jeden rok, kdežto
druhý chce se odvolati k voličům. Dále
se tam praví: Kdyby parlament za dnešních poměrů
byl hluchý k diktátu agrárníků,
pak by si agrární strana raději přála
rozhodnutí voličstva, aby se pak mohla usnésti
na svém dalším postupu, a časopis pana
P. Šrámka nazývá prohlášení
agrárníků ultimatem, které se skoro
rovná ultimatu zaslanému Srbům r. 1914. Tak
to vypadá v koalici docela rozervaně, a tu se "Národní
Listy" odvažují říci: Koalice zůstane,
jest pevná, provede svůj program důsledně,
bez zdráhání, důrazně. Nuže,
to jest jen řinčení šavlí, jehož
se nikdo nemusí obávati, a na prohlášení
pana dr Kramáře po všem, čeho
jsme se dožili v poslední době, lze užíti
slova, jehož užil on kdysi o zahraniční
politice: "To jest obehraný klavír." Tohoto
řinčení šavlí a těchto
projevů se nikdo nelekne. Ale vláda chce provésti
program; tito pánové mají program. Jaký
program? Kdo ví něco o nějakém programu?
Německé aktivistické strany přece
řekly, že proboha nedělaly žádný
program. Odkud se tedy vzalo tak náhle slovo "program"?
Poněvadž jsem svědomitý člověk
ačkoliv se román lépe čte než
vládní prohlášení z r. 1926 -
nelitoval jsem námahy a pročetl jsem si toto vládní
prohlášení. Není tam nic o nějakém
programu. Co chce pan dr Kramář provésti
důsledně, důrazně? Pan dr Spina
prohlásil včera, že vláda musí
zůstati. Ale proč pak? Musí prý provésti
takové úkoly, jichž nemůže rozřešiti
vláda se socialistickými členy a tak prý
připravuje novou koalici. Tu se již můžeme
připraviti na všelicos, kaviár není
proti tomu nic. Podle přání pana min. Spiny,
jež pronesl na sjezdu strany, má býti proveden
program, při němž nelze potřebovati
socialistů, a pak po tom má se urovnati cesta pro
socialisty. Co to jest? Ochrana nájemníků
a jak se všechny tyto krásné věci jmenují,
které mají býti ještě v poslední
chvíli zachráněny, a očekává
se, že pak, až to bude všechno hladce vyřízeno,
bude urovnána cesta pro socialistické strany. Budeme
si pamatovati toto prohlášení pana min. Spiny
a budeme pečovati, aby se pokud možno rozšířilo,
zaneseme je do všech částí německé
země a také české socialistické
strany je roznesou a řeknou obyvatelstvu, co je očekává,
má-li se skutečně splniti slovo pana dr Kramáře
o důrazném provádění programu
a slovo pana min. Spiny o provádění
programu, při kterém nelze potřebovati socialistů.
Čeká se, čeká se; musejí zůstati
pohromadě, praví jiný časopis, poněvadž
má býti dokončena konsolidace státu.
Velmi pěkně! Pánové v koalici, němečtí
a čeští, učinili všechno, jest
zde hospodářská konjunktura, období
rozkvětu, zlatý věk, nezaměstnanost
je zažehnána, jest redukována na nepatrnou
číslici, dovolávají se obchodní
bilance, rozpočet jest v rovnováze, krátce,
jak se praví v křesťansko-sociálním
provolání: "Hospodářství
vzkvétá na celé čáře."
Komu za to máme děkovati? Ovšem občanskému
bloku, jen jeho činnosti a poněvadž dílo
bylo začato, dlužno v něm pokračovati
a je ukončiti.
Ve skutečnosti však jest příběh
s konjunkturou velice zvláštní věc.
Je to velice zvláštní věc s obchodní
bilancí, o které každý ví, že
sem v této hospodářské souvislosti
vůbec nepatří, o které každý
ví, že listopadová obchodní bilance
vykazuje pokles o 114 milionů, že bilance od 1. ledna
do listopadu vykazuje pokles o 444 miliony, tedy skoro o 1/2
miliardy. Každý z vás ví - můžete
to čísti v novinách - že výroba
uhlí, briket a koksu v Mor. Ostravě poklesla v poslední
době skoro o 16%, že
sice nezaměstnanost se zmenšila, že však
sta lidí tluče na vrata a dveře úřadů
pro zprostředkování práce a odborových
organisací a žádá práci.
Mluví se o snížení indexu, poukazuje
se na klesající index velkoobchodní, kdy
ve skutečnosti mléko zdražilo o 20 hal., a
sotva bylo po volbách, odvážila se zase na
povrch lichva, aby zdražila domácnost pracujících.
Máslo bylo v poslední době zdraženo
o 10 až 12 Kč, dražší jsou brambory,
cukr, živobytí stává se stále
dražší, dnem 1. ledna dlužno očekávati
nové zvýšení činží.
S každým dnem vzrůstají mzdové
boje, poněvadž dělníci naprosto nemohou
dohoniti zdražování v jeho ohromně rychlém
tempu. Jednotlivé průmysly se stále více
a více dostávají do nesnází,
tak průmysl textilní a cukerní. Dožíváme
se na příklad toho, že cukr v Německu
stojí skoro polovici toho, co stojí zde, v typické
zemi cukerního průmyslu. Zlatý déšť
byl zlatým deštěm jen pro malou vrstvu lidí,
ale proletariátu, dělnictva se vůbec nedotkl.
A vyhlídky do budoucnosti! V dnešním časopise
agrárníků uveřejňuje se vyhláška
ústředny obchodních komor ze dne 13. prosince,
v níž se praví, že v oboru obchodně-politickém
- to je vyhlídka do budoucnosti - dlužno pozorovati
stagnaci, která souvisí s úpravou zemědělských
cel, jíž obchodní komory neschvalovaly. A ještě
něco. V jedné části "Venkova",
který všichni nečtou - ale já jsem již
takový mlsoun - v jedné části "Venkova",
ze dne 14. prosince, tedy v době, kdy triumfoval a volal
k socialistickým stranám: "Co chcete, my máme
nejnižší počet nezaměstnaných,
čtěte článek v ťLidových
NovináchŤ o nezaměstnanosti" - v takové
době lze ve "Venkovu" čísti po
krátké úvaze, že všude kolem Československa
jsou nezaměstnaní - v Německu přes
milion, v sousedních zemích statisíce - a
že není možné, aby to zůstalo bez
vlivu na naši výrobu: "Nemá-li dojíti
- praví "Venkov" k nepříjemným
zklamáním a k poklesu zaměstnanosti, až
jednou přestane stavební ruch našimi dnešními
hospodářskými poměry neodůvodněný
a proto nezdravý, jest třeba jiné hospodářské
orientace." Tedy jest zapotřebí nové
orientace, nikoliv orientace občanského bloku, československé
koalice, nikoliv orientace dnes označované za vítěznou.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Musíme se, praví "Venkov", vydaný
před 4 dny, tedy z nejnovější doby,
všemožně snažiti, abychom svůj vývoz
udrželi, ještě jej zvýšili, ale musíme,
dokud jest ještě čas, starati se o posílení
kupní schopnosti domácího trhu. (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte!) To jest
to nejrozhodnější v těchto otázkách.
Můžeme snadno vyvážeti, pokud Indové
kupují naše Baťovy boty, Polsko náš
papír a Maďarsko naše textilní zboží.
Až to mine a vnitřní trh nebude schopen toto
zboží přijímati, musí nastati
pohroma. Národní hospodáři velkého
významu říkají - nemluvím vůbec
o ministru Englišovi, jehož reputace byla na
oné straně silně pošramocena - že
velké tajemství československé hospodářské
politiky jest posílení vnitřního trhu
a že právě v tomto směru občanský
blok úplně selhal. Dovolávání
se nezaměstnanosti nemá žádného
významu. Není snad země, kde by se vládlo
konservativněji než v Anglii, a podívejte se
na nezaměstnanost v této zemi! Daleko přes
milion lidí! Co má nezaměstnanost co dělati
s občanským blokem? Co má obchodní
bilance co dělati s občanským blokem? Máme
obchodní bilanci aktivní 2 1/2
miliardami. Za Beneše byla aktivní dokonce
přes 5 miliard. Musili by tedy pánové s oné
strany říci, že se tehdy vládlo dobře.
Za Tusara činila aktivita 4 miliardy, v období
Benešově 5.3 miliardy.
Jak tyto věci spolu souvisí? Nic než klam,
mámení, volební vnadidlo, které však
nechytlo, jak jsme viděli při volbách; všude,
kde jsme venku na schůzích vyprávěli,
co všechno si pánové z občanského
bloku chtějí počítati za zásluhu,
způsobilo to jen hlučnou veselost.
Pánové z občanského bloku chtějí
zůstati v úřadě. Užívají
k tomu jako ospravedlnění všech možných
kliček. Se šestihlavou většinou chtějí
vládnouti dále. Mohu říci jen jedno:
Podle zásad demokracie jest před očima celé
veřejnosti německo-český blok odsouzen.
Čím otevřeněji si budou pánové
s oné strany hráti na usurpátory, čím
zřejměji,budou rozvinovati prapor občanské
diktatury, čím cyničtěji budou nedbati
lidového vota, tím ničivější
bude volební rozhodnutí, kterému se přece
konečně nebudou moci vyhnouti. Den zúčtování
nadejde, ať to pánové chtějí
nebo nikoliv.
Slavná sněmovno, rád bych rychle skončil
a řekl jen toto: Každý den, o nějž
tento režim prodlužuje svůj život, znamená
pro tento režim jen novou oběť hlasů,
každý den, o nějž si panstvo prodlužuje
svůj život, přivede do socialistických
stran nové pracující vrstvy. Koho bohové
chtějí zničiti, toho raní slepotou,
lze říci s plnou jistotou o německých
stranách a totéž platí i pro české
strany. Zdá se, že césarské šílenství
české agrární strany nemá mezí,
česká agrární strana vystupuje s plánem
na vyhladovění a cítí, že se
zde nalézá na stejné čáře
s německou agrární stranou, která
jako první požadovala cla na dobytek. Německá
dělnická třída - to platí i
o dělnické třídě jiných
národů - zvedne rukavici, která jí
byla hozena jako opovězení války a klidně
a nadšeně se postaví do boje. Odpovědí
na agrární výzvu může jen býti,
že se na celé čáře nyní
rozvine i mzdová otázka pracujících
lidí. Kdo má lepší právo, zvítězí
v tomto boji. Dosud to byla jen dělnická třída,
která ať šlo o dobré nebo zlé časy,
ať šlo o doby konjunktury nebo o doby hospodářského
poklesu, byla vždy utlačena v hospodářském
procesu. V této hodině, jak "Venkov" správně
vyložil, nejde o správní otázky, nejde
o správní řád, nýbrž jde
o osud pracujících tříd: Zde kapitalismus,
tam socialismus jako poslední útočiště,
jako velká naděje pracujících lidí,
činného obyvatelstva ve městech a na venkově,
jako velká naděje duševních a ručních
pracovníků. Tento boj se ostatně vede již
dlouho. Podle přání pánů z
občanského bloku, pana Kramáře,
pánů agrárníků, má býti
veden se vší krutostí a vzíti na se
nejostřejší formy. I k tomu jsou dělníci
plně připraveni. Perský král Darius
rozkázal kdysi po porážce, kterou mu způsobili
Athéňané a Jonové, po spálení
Sard, svému otroku, aby při každé hostině
na něho volal: "Pane, pamatuj na Athéňany."
Slavná sněmovno, tak mají volati při
každé příležitosti pracující
lidé v této zemi: Pamatujte na mezinárodní
kapitalistický blok, oplaťte jim cynický útok,
oplaťte jim cynickou zpupnost, vyhoďte je ze všech
posicí, vyhoďte je z jejich moci, porazte je! (Souhlas
a potlesk čsl. a něm. soc. demokratických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Horpynka. Dávám mu slovo.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Rozprava konaná nyní v posl. sněmovně
a připojující se k výsledkům
voleb do okresních a zemských zastupitelstev poskytuje
i mně jako zástupci parlamentního klubu něm.
strany národní příležitost, abych
podal vysvětlení o parlamentní směrnici
a taktice německé národní strany.
Dávno před rozepsáním voleb do zemských
zastupitelstev usilovala německá národní
strana o společnou listinu všech německých
stran. Šla dokonce tak daleko, že navrhla, aby kandidátní
listiny nesestavovaly jednotlivé parlamentní strany
a aby tyto strany neprováděly voleb, nýbrž
aby sestavilo kandidátní listinu nějaké
místo stojící mimo politické strany,
jako na př. Svaz německých samosprávných
sborů nebo podobná instituce, čímž
by volby do zemských zastupitelstev byly na německé
straně úplně odpolitisovány. To by
bylo mělo nejen ten výsledek, že by zvolení
mohli v zemských zastupitelstvech vystupovati jako semknutý
klub a že by na německé straně byl zajištěn
jednotný jejich postup, nýbrž, že by se
i němečtí zástupci vládou jmenovaní
chtě nechtě byli musili připojiti k tomuto
jednotnému německému bloku. Tím by
byla bývala překažena politická korupce,
spočívající v tom, že se vláda
při jmenování nedává vésti
věcnými, nýbrž politickými důvody
- vládě by se bylo nikdy nepodařilo výsledek
voleb, jenž dopadl v neprospěch vládních
stran, aspoň na německé straně opraviti
ve prospěch vládních stran jmenováním
zemských zástupců proti jasně vyslovené
vůli voličů, kterážto soustava
jest paskvilem každé demokracie. V Čechách
na př. byli bychom pak dostali německý klub
s nejméně 34 německými zemskými
zástupci, a kdyby nebyli spolu šli němečtí
sociální demokraté, pak aspoň s 24
německými členy, tedy nejsilnější
klub v zemském zastupitelstvu vůbec, jenž by
pak - ale jen tehdy - byl mohl skutečně vykonávati
jistý vliv přes tísnivý statut zemských
zastupitelstev. Jen tím bylo by se dosáhlo, co německé
vládní strany uváděly na omluvu změny
župního zřízení v tuto formu
zemského zřízení, že se totiž
při zemském zřízení lépe
projeví vliv semknutých Němců.
Tak znovu ukázala německá národní
strana, že jí nejde o vlastní stranu, nýbrž
o všeobecné německé zájmy. Návrh
se ztroskotal na stranickém egoismu jiných německých
stran, které nechtěly již ničeho věděti
o tom, aby se vzdaly svého stranicko-politického
vlivu na zemské zastupitelstvo.
Ze stejných důvodů byl odmítnut i
další návrh německé národní
strany, aby byla postavena společná listina všech
německých stran do voleb do zemských zastupitelstev,
byť i bez německých sociálních
demokratů, kdyby snad nechtěli jíti spolu,
ovšem s dalším ustanovením, že zemští
zástupci, zvolení na tuto společnou listinu,
neměli býti za své činy a opominutí
odpovědni jednotlivým politickým stranám,
nýbrž měli se usnášeti podle zásady
většiny.
Když se ztroskotal tento postup, jehož žádala
německá národní strana, aby totiž
volby do zemských zastupitelstev byly úplně
odpolitisovány a aby byly předloženy společné
kandidátní listiny a aby se potom utvořil
společný klub německých zemských
zástupců, německá národní
strana zúčastnila se voleb a pokusila se tyto volby
do zemských zastupitelstev, která sama sebou podle
ustanovení zákona o správní reformě
mají velmi malý význam, učiniti volbami
politickými. Takto měl se přivoditi jistý
druh lidového hlasování o otázce,
jak se sudetští Němci staví k formě
a k výsledkům německé vládní
politiky. Německá národní strana při
tom předem hájila stanovisko, a projevila je jak
v tisku tak i na schůzích, že nejde o to, zdali
jedna nebo druhá jednotlivá strana získá
více nebo méně mandátů a hlasů,
nýbrž pouze o to, zdali s německého
hlediska utrpí německé vládní
strany ztrátu hlasů, tedy zdali jejich vlastní
voliči schvalují jejich vládní politiku
či nikoliv. Výsledek voleb prokázal v tomto
směru jasné rozhodnutí. Německé
vládní strany zaznamenávají citelnou
ztrátu voličů a nyní mohou, jak vyvozoval
předseda německé nár. strany sen.
dr Brunar již dne 25. listopadu t. r. v časopise
"Teplitz-Schönauer Anzeiger" jako kýžený
následek volebního boje, německé vládní
strany postaviti české strany před rozhodnou
otázku, míní-li to skutečně
vážně se smířlivou politikou,
kterou Češi předstírají, s politikou
rovných mezi rovnými. Stalo se to tak, jak to tehdy
vyvozoval sen. dr Brunar ve svém článku:
Připisují-li skutečně Češi
cenu tomu, aby udrželi ve vládě německé
vládní strany, musejí jim, když toho
německé vládní strany jen vhodně
budou žádati, vycházeti vstříc
více než dosud, poněvadž jen tak bude
lze učiniti přítrž hnutí pro
odpadávání od německých vládních
stran, vyvolanému dvouletou povolnou politikou. Logicky
musejí nyní německé vládní
strany přejíti ze své zásadní
politiky podrobování se k politice postulátů.
V tom jest národně-politická výhoda
volebního boje, v němž zvítězila
národní oposice.
Německé národní straně nešlo
tedy o to, aby německé vládní strany
manévrem dostala z vlády, naopak nyní jest
lepší možnost než dříve pobídnouti
německé vládní strany, aby vedly úspěšnou
politiku. I se stanoviska německého aktivismu bylo
by chybou, kdyby německé vládní strany
nyní vystoupily z vlády, poněvadž by
pak nemohl býti ukončen aktivistický pokus,
jejž započaly před dvěma lety. Neboť
německé vládní strany dosud ani v
jediném případě majícím
zásadní význam pro sudetské Němce
nepostavily české vládní strany před
alternativu, aby schválily německé požadavky
anebo musily počítati s tím, že jinak
budou viděti, že německé strany vystoupí
z vlády.
Dnes se věci mají tak, že německé
vládní strany jsou ve vládní většině
silnější než dříve, poněvadž
Češi nemohou připustiti, aby německé
vládní strany z vlády vystoupily. Neboť
prozatím nelze počítati s tím, že
by socialistické strany vstoupily do vládní
většiny, a tím mizí možnost utvořiti
novou vládní většinu. České
vládní strany nemohou také připustiti,
aby nastala státní krise. Dr Kramář
sám kdysi pravil, že žádná
česká občanská strana za nynějších
poměrů nemá zájmu na tom, aby se znovu
vydala všanc nesnesitelnému teroru socialistů
v nové vládní většině.
Tak bylo tedy právě volebními ztrátami
posíleno taktické postavení německých
vládních stran, poněvadž vláda
jest dnes více než kdy jindy odkázána
na jejich hlasy. Tak každá ztráta hlasů
německých vládních stran jest zlepšením
jejich postavení proti vládě, poněvadž
neustále mohou poukazovati, že se zřetelem
na své strany a své voliče nemohou dále
provozovati politiku absolutní poddajnosti vůči
Čechům, kterou provozovaly dva roky. V tomto pochopení
jest positivní stránka oposice, která svou
kritikou a svou oposiční taktikou vykonává
nátlak na německé vládní strany
nebo se aspoň o něj pokouší, aby je
pohnula k jiné politice než dosud, k silnějšímu
zdůrazňování německých
požadavků.
Za nynější parlamentní soustavy, která
jest zakořeněna v tomto státě, jest
každému člověku jasno, že se nepřihlíží
k návrhům oposice podaným k rozličným
zákonům nebo k iniciativním návrhům,
podaným oposicí. Německá národní
strana podala sta takových návrhů, které
členové vládních stran, i němečtí,
vždy přehlasovali, i když se úplně
shodovaly s návrhy, které tytéž německé
strany podávaly v době, kdy byly v oposici. Positivní
práce v této formě, tedy dosahovati zlepšení
osnov zákonů a změn zákonů,
jest již proto oposici znemožněna. Když
německá národní strana přes
to takové návrhy podává a tak zdánlivě
koná Sisyfovu práci, činí to s úvahou,
že tím poskytuje německým vládním
stranám příležitost, aby se těchto
podnětů ujaly způsobem, který se jim
bude zdáti vhodným, a samy je prosadily nebo se
aspoň o to pokusily.
Ale hlavní cena oposice jest v tom, že nutí
německé vládní strany, aby změnily
celý kurs své politiky a samy ze své vůle,
nechtějí-li zajíti stále trvající
ztrátou voličů, zahájily národní
politiku. Jako na př. můžeme poukázati,
že sociální demokrati, dokud ve sněmovně
nebylo komunistů, mohli mnohem snáze pracovati ve
vládní koalici, v níž nemohli úplně
prosaditi svého programu, kdežto později pod
nátlakem komunistů byli nuceni neustále koalici
předkládati své programové požadavky
a dosahovati úspěchů, aby neztratili svých
voličů ve prospěch těchto radikálnějších
socialistických skupin. Potud jsou takové skupiny
pro příbuzné strany stálou pobídkou,
nebo aspoň ostrou kontrolou jejich činnosti.