Nechci se pouštěti do t. zv. "fikslování"
s hlasy, je-li to právě 212.913 či 180.000
či 160.000, ale rozhodně dlužno přiznati,
že oposice dosáhla zcela slušného a úctyhodného
volebního výsledku, který stačí
na několik poslaneckých mandátů. Vezmou-li
se za základ výsledky voleb do senátu, dostaly
ze socialistických stran čeští socialisté
o 178.000 hlasů více, němečtí
o 43.000, úhrnem o 211.000 hlasů více. Postavíme-li
se na srovnávací základnu voleb do Národního
shromáždění, s přiměřenými
přirážkami a srážkami, dojdeme
ke 108.000 hlasů. Pokud jde o německé sociální
demokraty, mají se věci takto: Německá
soc. demokracie dosáhla přes vyšší
věk voličů, platný při těchto
volbách, přes delší usazení na
jednom místě, 403.000 hlasů. Německá
soc. demokratická strana jest nejen poměrně
nejsilnější socialistickou stranou, to by snad
proti jiným neříkalo mnoho, ale jest vůbec
největší německou stranou na této
půdě. Ale ještě více. O ní
platí něco, čeho žádná
jiná strana v tomto státě nemohla dosáhnouti:
Každý čtvrtý německý volič
volil sociálně demokraticky. Poněvadž
možnosti práce a působnosti německé
soc. demokratické strany jsou omezeny, přece tento
fakt zůstává nesmazatelným a vybízíme
občanské strany, aby nám ukázaly něco
takového, že totiž každý čtvrtý
člověk odevzdal hlasovací lístek pro
jejich stranu. Voleb se zúčastnilo asi 1,500.000
německých voličů. Počítáme-li
na komunistické voliče 150.000 hlasů - tu
jsem štědrý, ovšem jen den po volbě
stále ještě při číslici
400.000 vychází takový poměr. Připočteme-li
k tomuto výsledku hlasy nár. socialistické
strany, která také vykazuje vzestup, musíme
doznati, že občanské koaliční
strany byly zatlačeny do menšiny a že se dostaly,
abych se vyjádřil právnicky, in statum cridae.
Skutečný status cridae! Není žádné
matematiky a počtářského umění,
jež by mohlo zbaviti koaliční strany můry
po tomto volebním výsledku. Ostatně ukazuje
i občanský volební statistik, že naše
výpočty jsou správné. "Večer",
jenž jistě nemá mnoho sympatií pro socialistické
strany, uveřejnil volební statistiku, jež potvrzuje
správnost výpočtů, ať je vypočetl
kterýkoliv socialistický časopis, a posl.
Viškovský ve volební úvaze přímo
po volbách konstatoval, že většina vykazuje
ztrátu 2.74%, oposice zisk 2.85%, což ovšem za
jistých okolností v zemi s jiným rozvrstvením
v parlamentě a v táboře stran a za jiných
politických a parlamentních poměrů
neznamenalo by značného trhnutí, kdybychom
nestáli před faktem, že celá většina
koaličních stran ve sněmovně činí
- slovem a písmem - šest hlasů a že jen
jistým oposičním skupinám, nikoliv
naposledy komunistické skupině dlužno děkovati,
že život vlády byl zachráněn politikou
těchto skupin, jejich nepřítomností
v minulém parlamentním období.
Vláda ztratila většinu, zbyla jí jen
- slovem a písmem - šestihlasová většina
ve sněmovně, a tato většina byla zbavena
všeho politicky mravního úvěru, vší
opory, všech základů volební porážkou
občanského bloku, votem voličů, byť
to i nejvyšší místo, jak se dnes stalo,
jinak konstatovalo. Tak vypadá neporušená většina
občanského bloku podle německého aktivistického
pojmu, kterýžto blok, jak oznamuje časopis
"Landpost" a jak dnes pravil ministr Šrámek,
ještě se pohodlně zařizuje, aby svůj
program - o tom promluvíme ještě později
- provedl. V jiné ústavně spravované
zemi by předseda vlády, jemuž by to při
volbách tak špatně dopadlo a jehož strana
by byla tak těžce bita, vyvodil z toho důsledky
hned po volbách. Ale u nás v Československu
mají, jak se zdá, občanské strany
zcela jiné mravní pojmy.
Když v Anglii chtěli přejíti k soustavě
ochranných cel, min. předseda Baldwin, jistě
jeden z nejkonservativnějších mužů
Evropy, který v té době měl ohromnou,
přemocnou většinu, považoval za samozřejmé,
že sněmovnu prostě rozpustil, rozepsal nové
volby a dal voličům rozhodnouti, stojí-li
za jeho programem, za přechodem k ochranným clům.
To bylo samozřejmé v zemi s demokratickými
pojmy. Vezměme poměry v Československu. Když
socialisté zvítězili v obecních volbách
r. 1919, uznala celá veřejnost, že Kramářův
režim jest nemožný, a přešlo
se k režimu Tusarovu. Snad se to stalo proti přáním
a představám dr Kramáře, jenž
v jednom z posledních úvodníků bouří
proti tomuto faktu, jenž ho nezapomněl a jenž
ho pravděpodobně po celý svůj život
nezapomene. Ale československá veřejnost
shodla se s tímto samozřejmým důsledkem.
Podrobnost, je-li dovoleno srovnávati malé s velkým.
Přímo po těchto volbách udála
se v německém území, v Teplicích-Šanově,
malá episoda. Teplický starosta, když jeho
strana utrpěla porážku při zemských
volbách, nikoliv při volbách obecních,
vzdal se svého úřadu a složil starostenský
mandát a nedovolával se toho, že to byly jen
zemské volby, zatím co voličové do
obce rozhodli pro něj. To byla pro každého
samozřejmá věc, o níž by se v
demokratické zemi vlastně nemělo ani diskutovati,
především nikoliv v zemi, jejíž
ústava stanoví, že nejvyšším
zákonem jest vůle lidu.
Proto musíme souhlasiti s oním časopisem,
jenž r. 1925 po volební porážce všenárodní
koalice a po tom, když předseda vlády Švehla
byl znovu pověřen, napsal: "15. listopad
jest černým dnem koalice, a kdyby se zde",
píše tento časopis, "byl upevnil demokratismus,
jak mu rozumíme, byl by předseda vlády Švehla
prohlásil presidentovi Masarykovi, jenž
ho po formální demisi pověřil dalším
vedením věcí, že nemůže
přijmouti tohoto rozkazu, poněvadž se příčí
hlasu lidu." A tento časopis končí sentimentálně:
"Ale koalice nechává platiti jen onen hlas
lidu, který se jí hodí." Časopis,
jenž v demokratických věcech vyvinul takový
jemnocit, jenž chtěl, aby z demokratismu, jak on mu
rozumí - doslova! - byly tehdy vyvoděny nejzazší
důsledky, a jenž se dokonce rozhořčoval,
že pan předseda vlády Švehla byl
znovu pověřen utvořením kabinetu,
a to vše opíral o hlas lidu, jest časopis "Deutsche
Landpost", časopis pana min. Spiny, jenž
ve svém čísle ze dne 19. listopadu 1925 nám
podal malý učebný kurs o tom, jak se dlužno
v takové situaci zachovati a k čemu zavazuje demokratismus,
jak on mu rozumí.
To bylo r. 1925. Prosím, to snad bylo napsáno ve
vzrušení, snad v částečném
nebo úplném pomatení smyslů, to snad
bylo napsáno ve stavu úplné ztráty
smyslů. Ale dokáži, že tito pánové
stejně smýšleli r. 1923, za obecních
voleb, že v roce, ve kterém marxismus znovu pochovali,
kdy marxismus podle jejich mínění byl po
tolikráte a tolikráte zničen, kdy němečtí
měšťáci triumfovali nad socialismem, psali:
"Nikoliv naposled ozve se právem hlas, jak lze nechati
tu neb onu stranu s tolika a tolika poslaneckými hlasy
rozhodovati o otázkách, ačkoliv většina
dnešních voličů stojí na docela
jiné půdě a má zcela jiné mínění,
než tehdy, když se většina voličů
rozhodla pro strany, které dnes nemají již
jejich souhlasu, jejichž zástupci však rozhodují
ve sněmovně proti mínění, proti
vůli tehdejších voličů."
Tehdy, slavná sněmovno, byla strana pana min. Spiny,
byl orgán jeho strany, časopis "Deutsche Landpost",
pro to, aby sněmovna byla rozpuštěna, poněvadž
její složení odporovalo výsledku voleb,
dnes však hájí zásadu, že výsledek
zemských voleb se naprosto nedotýká parlamentní
situace. A proč, pánové, proč tato
změna smýšlení, proč tento obrat
v mínění? Poněvadž tehdy zvítězily
občanské strany, kdežto dnes obyvatelstvo rozhodlo
pro socialismus. Tehdy, ačkoliv šlo jen o obecní
volby, tedy nikoliv o politické volby, upíralo se
sněmovně jinak složené - prosím,
dávejte pozor na obrat poměrů - právo,
vydávati zákony, které odporují novému
rozhodnutí voličstva, novým výsledkům
voleb, ale dnes se prohlašuje za samozřejmé,
že tito funkcionáři dále zůstanou
ve sněmovně. Ano, sedláku, jenž jsi
členem Svazu zemědělců, to jest něco
zcela jiného! Proč to vše vypravujeme slavné
sněmovně? Jen proto, abychom ukázali obyvatelstvu,
jak falešná hra se s ním provozuje, abychom
ukázali, jak se spekuluje s krátkou pamětí
obyvatelstva, abychom ukázali, co urážlivého
se obyvatelstvu přičítá, a jak velký
jest úpadek jistých vrstev německého
měšťáctva, které, když se
jednou dostaly k moci, hned zahazují do starého
železa všechny zásady, všechny ideály
své vlastní minulosti.
Aby byla tato falešná hra zakryta, pokoušejí
se nyní celou tuto věc svésti na jiné
koleje a zdánlivými důvody věcně
založiti. Ve svém čísle ze dne 6. prosince
píše časopis "Deutsche Landpost",
že volby nemají politického rázu, že
jde pouze o hospodářské sbory, že tyto
volby postrádaly politického rázu již
předem, již před volbami a že nyní
zvolené sbory nesmíme zaměňovati s
parlamentními sbory. Ale po obecních volbách
r. 1923, v nichž členové německého
Svazu zemědělců byli navrchu a při
nichž se šlo proti marxismu, smýšlelo se
o těchto věcech zcela jinak. Tehdy se pravilo: Obecní
volby jsou, což nelze popírati, projevem dnešního
politického smýšlení veškerých
voličských mas, které, jak jsme již
zdůraznili, od voleb do Národního shromáždění
se změnilo; tato okolnost se musí projeviti v parlamentě,
jenž musí počítati s národnostním
a politickým rozvrstvením a s jeho silou, takový
fakt nesmí zůstati bez účinku v parlamentě.
Není tam ani slova, které by se příčilo
našemu stanovisku, ani slova, které by se nemohlo
právě zaslati na adresu strany německého
zemědělského svazu, ani slova, které
by se nemohlo obrátiti právě k zástupcům
této strany ve vládě. Musíme-li to
vše říkati, musíme-li se hrabati v minulosti,
musíme-li pro takové primitivní věci
vésti rozpravu s členy Svazu zemědělců,
jest to zarmucující zjev německé občanské
vládní politiky, jest to typický zjev úpadku
obou německých aktivistických stran.
Co bylo kdysi vysloveno v tisku Svazu zemědělců,
co bylo vysloveno před volbami v úředních
projevech německých a českých agrárních
stran, co bylo vysloveno v řeči klerikálního
ministra Noska, to vše jsou samozřejmé
věci, o nichž by se v zemi s demokratickými
mravy a s demokratickými zařízeními
a s demokratickým zákonodárstvím nemělo
vlastně diskutovati. Ale u nás, v zemi, ve které
fráze o demokracii v poslední době všude
a zvláště v posledních projevech vlády
slaví pravé orgie, v níž se jen tak
pohrává se slovy demokracie, parlamentarismus, vůle
lidu, duše lidu, musíme hájiti pravou demokracii
proti jejím patentovaným ochráncům,
proti těm, kteří by si ji chtěli zpachtovati,
musíme jí hájiti proti těm, kdož,
jak říkají, vzali si monopol na demokracii.
Oni, kteří jinak se vysmívají diktatuře,
se vší rozhodností odmítají nadvládu
většiny nad menšinou a vztekem proti tomu soptí,
přivlastňují si ve chvíli, kdy lid
proti nim rozhodl, moc, chladnokrevně nedbajíce
rozhodnutí lidu, vůle lidu, a zařizují
si menšinovou vládu, jež by byla ke cti tak mnohému
usurpátorovi v Evropě, jen s tím rozdílem,
že by se nezahaloval v demokratické fráze a
nepokoušel se svou diktaturu založiti na ústavě.
Co zde pravím, není snad jen tvrzení, není
vymyšleno pro tuto řeč, pro tuto rozpravu,
nýbrž lze to čísti v článku
"Národních Listů", jenž vyšel
před 3 dny dne 16. prosince, v němž tento časopis
přičítá k dobru německo-českému
občanskému bloku, jak se tam doslova praví,
že hájí ústavní půdy,
že za svůj hlavní úkol považuje
ochranu základů parlamentarismu a demokracie - tento
občanský blok, jenž se usnesl na finančním
zákoně, jenž vytvořil správní
reformu. Tak se věci v této zemi prostě převracejí
vzhůru nohama. Ale volební výsledky z 2.
prosince ukázaly, že si voličové přes
to přese všechno nedají všechno nadisputovati
a že dovedou dáti správnou odpověď
vládním kejklířům.
Rád bych řekl několik slov o tom, jak se
pokoušejí německé aktivistické
strany, jak se pokouší časopis "Deutsche
Landpost" ospravedlniti svůj krok. Ano, praví
tento časopis, dali bychom s sebou mluviti, ale při
těchto volbách rozhodla zcela jiná volební
skupina, a těžce se dá vypočítati
aritmetický průměr mezi 21., 24. a 26. ročníkem.
Pánové, je-li pro vás tato věc tak
těžká, když vás aritmetika nechává
na holičkách, tažme se Adama Riese, tažme
se prof. Schönbauma, vyžádejme si posudek fakulty,
aby oni rozhodli, aby oni vypočítali tento aritmetický
průměr mezi lety 21, 24 a 26, aby oni pomohli ubohým
členům Svazu zemědělců rozřešiti
velký rebus a osvoboditi tyto pány především
od matematických výčitek svědomí.
Ale konstatování, že volily jiné skupiny
voličů, jest pro nás mimořádně
důležité. V letošním roce 1928
volili až na nejstarší ročníky,
vlastně titíž voličové, kteří
hlasovali r. 1925, neboť voličové, kteří
byli r. 1925 21letí, jsou letos 24letí a mohli tedy
při posledních volbách odevzdati své
hlasy. Ale ještě jiný důvod! Pánové
si tak strašně stěžují, že
nevolila jedna vrstva voličů, totiž mladší.
Ano, která vrstva voličů scházela?
Vždyť přece ta, kterou jste sami vyloučili.
Vy sami jste považovali za nutno, aby při volbách
přišly k slovu jen tak zvané zralé vrstvy,
vy sami jste to byli, kdož vyloučili tři ročníky
od 21. do 23. roku, a když dnes apelujete právě
na tuto vrstvu voličů, když se dnes dovoláváte
vrstev voličů, které jste sami označili
za nejradikálnější, jest to jistě
velice zničující sebeobžaloba proti
uloupení volebního práva, které bylo
spácháno r. 1927 na mladších ročnících.
Nebo ta starost: Volili by již - praví se doslovně
v časopise "Landpost" - kdyby jen volby nestály
tolik peněz! 50 milionů korun bylo by lze přece
mnohem užitečněji, jak pánové
praví, vydati na obecně prospěšné
účely, místo, aby se jich užilo pro
papírový průmysl. Domnívám
se, že kdyby se něco škrtlo z výdajů
representačních, z vojenských, že by
se pro hodné agrárníky dalo vždy ještě
sehnati 50 milionů korun, jichž se má užíti
pro obecně prospěšné účely.
Nebo poslyšte další důvod, doslova vzatý
z časopisu "Landpost", že totiž strany
po těchto volbách úplně vyčerpaly
své pokladny a sotva touží po tom vrhati se
do nových a velkých výdajů, spojených
s volbami; a agrárníci nezapomínají
připojiti, že to jest důležitý,
významný důvod. Nemohou-li ubozí agrárníci
jíti do voleb, budeme jistě musiti pro ně
sbírati, proto se voleb nezřekneme, nebo pro křesťanské
sociály budeme musiti uvésti v pohyb měšec
se zvonečkem, abychom mohli voliti. Nepovažovali byste
za možné, že časopis "Landpost"
doprovází tento důvod slovy: "Proto
nelze požadavek změny kursu považovati za hodný
úvahy ani ve smyslu meritorním, ani ústavním,
ani z důvodu finančních" - prosím,
to jsou finanční důvody "ani z důvodů
oportunních."
Ale jednu podrobnost si nesmíme dáti ujíti,
důvod tak pádný, jejž vyjímáme
z časopisu "Deutsche Landpost" ze dne 4. prosince,
a to jest prostě to, že v této chvíli
provedení voleb jest zcela vyloučeno se zřetelem
na panující meteorologické poměry.
(Veselost na levici.) Budete se domnívati, že
jsem si něco vymyslil, ale stojí doslova v čísle
ze 4. prosince, že nepatrný úbytek hlasů
Svazu zemědělců dlužno většinou
přičísti krutému zimnímu počasí
v neděli, poněvadž četným přívržencům
Svazu zemědělců v horách, kteří
mají často několik hodin do volebního
místa, nebylo možno účastniti se voleb,
Bylo špatné počasí, ale bylo, jak se
domnívám, ještě mnohem horší
volební počasí, a to atmosférické
větry, ale politické větry byly také
dosti vydatné a zvláště v četných
částech teutoburského lesa byly dosti studené
větry, doznáváme vše, ale s horami to
nemá co dělati, členové Svazu zemědělců
utrpěli bolestnou porážku v Rudohoří.
Tamější dělníci nelekli se námahy,
dostavili se k volbám a dobře splnili svůj
úkol. Ale důležitější a
ještě bolestnější jest, že
členové Svazu zemědělců utrpěli
porážky na jižní Moravě, v okrese
mikulovském a znojemském, při svém
vypořádám s Hanreichem. Ve znojemském
okrese dostal Hanreich 4337 hlasů, Svaz zemědělců
2748 hlasů nebo abych jmenoval několik míst,
ve Starém Šaldorfu dostal německý lidový
zemědělský svaz 232 hlasy, Svaz zemědělců
jen 4, v Novém Šaldorfu onen 292 hlasů, a Svaz
zemědělců jen 5 hlasů atd. O nějakém
znojemském pohoří mi není nic známo
a nedomnívám se, že by tam byl někdo
narážel na zvláštní nesnáze;
jsou tam právě jen spolehlivé znojemské
okurky, ale velice nespolehliví členové Svazu
zemědělců. Prosím, v době setí
se nemá voliti, nemá se voliti také v době
žní a za drsného počasí! Kdy
se tedy má voliti? Kdy se tedy volí podle mínění
pánů z německého zemědělského
svazu? Snad pánové ze Svazu zemědělců
použijí zcela dobrého slova, jež ve veselé
náladě pronesl pan předseda vlády
Švehla: "Nač voliti, vždyť jsme
zvoleni!"
Ještě jednou okolností, o které se v
této souvislosti musím zmíniti, jest tvrzení
členů Svazu zemědělců, které
vyslovili ve svém projevu po schůzi říšského
vedení strany po volbách, že Svaz zemědělců
stojí pevně a bez otřesu, že se Svaz
pevně uhájil a že široké vrstvy
venkovského obyvatelstva jeho politiku schválily.
Dále se praví, že se jednohlasně schvaluje
pokračování v dosavadní politice,
která nalezla přístup i do rozhodujících
městských vrstev. Tvrzení, že by rozhodující
městské vrstvy uznaly politiku Svazu zemědělců,
není úplně prokázáno, neobstojí
docela, snad jest, mám-li užíti silnějšího
slova, falešné, potřebuje opravy. Žádný
z vůdců aktivismu pracovní pospolitosti,
ani dr Rosche ani dr Kafka neschválil politiky
německého svazu zemědělců,
naopak oba, když se dostali ke slovu, úplně
rozhodně odmítli tuto politiku a prohlásili,
že by rádi nahradili aktivistickou politiku německých
vládních stran jinou politikou. Pan prof. Kafka
výslovně několikráte řekl,
že pracovní pospolitost odmítá každé
ztotožňování svého aktivismu
s německými vládními stranami. Jak
se mohou německé vládní strany dovolávati
těchto 122.000 hlasů, které prý potvrdily
jejich politiku? Kafka pravil, že jediný aktivní
krok, který učinily německé vládní
strany, byl krok do vlády. A jakmile tento krok byl učiněn,
proměnila se aktivita v pasivitu;všechno, co se stalo
od té doby, bylo pasivní. Bilance německých
vládních stran jest nejen úplně pasivní,
praví p. dr Kafka dokonce se vrací zpět
a on prokazuje, že německé vládní
strany svými methodami ztížily pro příště
práci jiných německých stran, ztížily
každý další pokus o zlepšení
poměrů německého obyvatelstva a pan
dr. Kafka končí svoje vývody tím,
že prohlašuje, že každý hlas pro pracovní
pospolitost jest zároveň hlasem proti německým
vládním stranám. Jak se za takových
poměrů odvolává projev Svazu zemědělců
na hlasy odevzdané ve prospěch pracovní pospolitosti,
jak se zvláště pan dr Spina, jak to
učinil ve své předvčerejší
řeči v Brně, může dovolávati
vota pracovní pospolitosti, jest naprosto nesrozumitelné
a proto jest jistě správné tvrzení,
že toto dovolávání má jen uvésti
v klam, že jest vypočteno na špatnou paměť
a směřuje jen k oklamání. Jest to
pokus proměniti zcela nezpůsobilými prostředky
porážku ve vítězství, jest to
pokus s nezpůsobilými prostředky potěšiti
voliče ze Svazu zemědělců od. voláním
na tak zv. aktivistické votum, jest to pokus veškeré
německé veřejnosti vytříti
zrak, a co je snad nejhorší, vsugerovati ostatní
veřejnosti, že zde jde jen o přechodné
rozhodnutí, a že jak pan dr Spina v Brně
vyprávěl, aktivismus jest na postupu, že aktivismus
přestál svou nejtěžší zkoušku,
nebo, jak pravil dr Viškovský ve svém
článku, že aktivismus disponuje nyní
většími reservami, s nimiž bude moci příště
počítati. Proti tomu konstatujeme, že málokdy
bylo některého slova tak zneužito jako slova
aktivismus, nanejvýš ještě slova demokracie.
Ale jistě v poslední době vítězný
průvod slova aktivismu přetrumfl vítězství
slova demokracie. Jest zajímavé, co sen. dr Hilgenreiner
ve svých úvahách o četných
druzích aktivismu vypravuje. Praví, že podle
mínění protivníků jsou rozličné
druhy aktivismu. Uvádí nedůstojný,
úspěšný, bojovný aktivismus,
sbíraje slova, pronesená na schůzích
a stavě proti nim nadějnější
vládní aktivismus. Jest - praví dále
- aktivismus koaličních stran a zvláštní
druh, aktivismus oposičních stran. Jest dále,
jak pravil, aktivismus přítomnosti a aktivismus
budoucnosti. Pan ministr S p i n a vynalezl nový druh aktivismu
pravě, že aktivismus jest vlastně nejušlechtilejší
formou odpovědného nacionalismu. V jiné obměně
pronesl slova: "Aktivismus jest vlastně ochranou proti
tomu, aby se nakládalo s Němci jako s trpným
předmětem". Pravil dále, že aktivismus
- tedy činnost jednotlivé skupiny - jest velkým
historickým posláním Němců
v této zemi. Při tom Hilgenreiner učinil
zjištění pro německou sociální
demokracii důležité - které doslova
uvádím - že negativismus ještě
v době vstupu německých stran do parlamentu
r. 1920 převládal u všech německých
stran, vyjímaje snad německé sociální
demokraty, a že teprve volby r. 1925 přivodily částečný
obrat k aktivismu. To tedy znamená, negativismus všech
německých stran - podle konstatování
předsedy německé křesť. sociální
strany - s výjimkou německých sociálních
demokratů! Doznal tedy, že jsme již před
r. 1920 kráčeli jinou cestou, kterou by nejraději
uvedl na čáru aktivismu, takže podle jeho vylíčení
aktivismus začal se již r. 1920 s německými
sociálními demokraty. Tato konstatování
jsou až po jistou mez, zvláště pokud jde
o jádro, správná. Charakterisují německou
měšťáckou politiku v této zemi,
která se dnes - až na několik málo skupin
- pokorně sklání před aktivistickou
myšlenkou, kdežto až do r. 1925, až k tomu
velkému obratu, o němž mluví Hilgenreiner
ve svém článku, se vyžívala
v ujišťování věrnosti, přísahách
a státoprávních projevech, které činil
pan ministr Spina a které dnes čísti
jest největším požitkem, jejž si
lze popřáti, a které si částečně
libovaly v krvavých řečích: "Až
k poslednímu boji, až do poslední kapky krve".
Jediná strana, která od první hodiny věrně
stála za svým programem, co ostatně jinak,
v jiné formě, doznal předseda německé
křesť. strany, jest naše strana. Ani v jedné
hodině boje, ani v jedné hodině těžké
práce neopustila naše strana věcnou půdu.
Vždy zamítala všechny ilusionistické sny,
všechny ilusionistické pokusy. Poněvadž
ji dějiny postavily na tuto půdu, byla vždy
připravena k positivní práci, konala positivní
práci ve sněmovně, v obcích, okresech
a můžeme zcela klidně a s pýchou říci,
že této positivní práci svých
důvěrníků ve všech těchto
sborech pro naši stranu, pro dělnickou třídu,
vděčíme za nepomíjející
díla a výkony. Ale má-li tato práce,
kterou jsme vykonali, býti vychvalována jako positivismus
nebo jak to chcete jmenovati, pravíme, že náš
positivismus, náš aktivismus nemá naprosto
nic společného a nemá co dělati s
oním druhem aktivismu, o němž nám německé
aktivistické strany v uplynulých 2 1/2 letech
podaly tak názorný obraz, že náš
aktivismus nebo positivismus nemá co dělati s oním
aktivismem, který pro ministerská křesla,
pro koaliční výhody prostě deptá
zásadní ideje strany, celou svou minulost, že
nemá co dělati s oním aktivismem, který
se bez rozmýšlení oddal.opojení z moci
a lehkovážně zapomíná na všechny
své povinnosti, náš positivismus nemá
co dělati s aktivismem, který se domnívá
že slouží myšlence dohody, ale ve skutečnosti
provozuje nejobyčejnější politiku žlabu
a drobtů a jenž,.což jest jeho největší
vinou a obžalobou, myšlenku dohody kompromitoval sociálně
reakční, zpátečnickou, protidělnickou
a protisociální politikou (Výkřiky
posl. Bechyně.) a velice těžce poškodil.
(Potlesk čsl. a něm. soc. demokratických
poslanců.) Nechceme nic věděti, o takovém
aktivismu, jenž ve směru národnostně
politickém, národnostně kulturním
nevydrží ani kritiky českých stran.
Jsou to velmi krásná slova, která vyslovil
časopis "Národní Osvobození"
ve svém čísle ze dne 29. prosince 1925: "Jen
na základě vypracovaného národnostního
programu dá se vyjednávati s německými
aktivisty. Bez tohoto programu dala by se snad získati
ještě jedna strana pro vládu. To by však
nebylo nic jiného než dočasný přesun
stran, jenž by neměl vážného vlivu
na poměry menšin a na poměry v této
zemi vůbec." Srovnejte s těmito vážnými
slovy "Národního Osvobození" to,
co říkají naše aktivistické strany,
jejich neočekávaný, překotný
skok do ministerských křesel, bezpodmínečný
vstup do koalice, srovnejte s tím působnost 2 1/2letého
trvání mezinárodního občanského
bloku, soustavné vzdání se všech programových
požadavků, srovnejte s tím úplné
vymazání celé minulosti obou aktivistických
stran, abyste porozuměli, proč musíme prohlásiti,
že naprosto nechceme býti hozeni do jednoho hrnce
s těmito aktivistickými stranami, že nemáme
co dělati s touto tak zvanou aktivistickou míchanicí.
Nepřejeme si dostati se do téhož stavu, do
něhož se nyní dostala německá
křesťansko sociální strana, totiž
abychom musili říkati: "Pater peccavi".
Časopis "Deutsche Presse" praví totiž
ve svém čísle ze dne 8. prosince: "Neváháme
tvrditi" - stává se sentimentální
- "že podřízení světového
názoru čistě politickému, jak to"
- praví časopis opatrně - "lze pozorovati
zvláště na české straně,
jest hlavní příčinou úpadku
křesť. sociální strany. Jen v obnovení
integrity a souhlasu světového názoru",
praví ústřední orgán německých
křesťanských sociálů, "spočívá
nutný předpoklad důvěry."
Doufejme, že si to němečtí křesťanští
sociálové vštípí v paměť,
doufejme, že z toho vyvodí poslední důsledky.
Nestačí jen, slavná sněmovno, zpovídati
se, když se dále vede hříšný
život. (Veselost na levici.) A musíme konstatovati,
že hříchy proti tak zvanému Svatému
Duchu křesťansko-sociálního programu,
které byly spáchány a které se na
pánech vymstí, jsou zcela ohromné: Bezpodmínečná
účast v nekřesťanském, protisociálním,
úplně zpátečnickém kursu, spoluvina
na usneseních v oboru celní a daňové
politiky, na všech opatřeních, jež způsobila
vyhladovění pracujícího obyvatelstva
všech národností a všech vrstev obyvatelstva.
účast na všech útocích proti
revolučním vymoženostem dělnických
tříd, účast na útoku proti
sociálnímu pojištění, účast
při zničení samosprávy obyvatelstva
všech národů, především
německé samosprávy, spoluvina na zapírání
národnostního a kulturně politického
programu, všechno to se musilo přirozeně vymstíti
a proto jest úplně případné,
když německá křesťansko-sociální
strana na konec jako bilanci konstatuje, že vlastně
hlavní vinou jejího neúspěchu bylo
její zatížení účastí
ve vládě. Jak by to bylo mohlo také jinak
dopadnouti? Když němečtí aktivisté
šli do vlády, prohlásil prof. Spina,
že národnostní otázka bude rozvířena.
Tak pravil ve své první volební řeči,
kterou měl ve sněmovně přímo
po usnesení ve věci cel. V červnu 1926 se
pak psalo, "že politika, kterou provozujeme, směřuje
k mnohem větší věci!" Že se
nedá vyjádřiti žádnou prostou
formulkou, že jejím účelem není
nic více a nic méně než vytvořiti
podklad pro národnostní mír národů.
A co se z toho stalo? Slavná sněmovno, po 2 1/2leté
činnosti koaliční vlády dostali jsme
nyní správní reformu, kterou dnes tábor
německých aktivistických stran se pokouší
vylíčiti jaký velký úspěch
německého obyvatelstva. Prof. Feierfeil,
jeden z vedoucích pánů německé
křesť. sociální strany a aktivistických
skupin, pravil v jednom výkladu o správní
reformě, že správní reforma, srovnáme-li
ji s župním zákonem, znamená vlastně
zlepšení nejen samo sebou, nýbrž i pokud
jde o národnostní samosprávu. Pravil: Máme
sice milion Němců v těchto dvou župách
v horším postavení, ale za to zachránili
jsme 2 1/2 milionu německých duší
a z bezvládné menšiny jsme je uvedli do snesitelných
národnostních poměrů. Pánové!
S touto nepravdou musíme jednou skoncovati. Musíme
tyto věci poněkud zkoumati a můžeme
to nejlépe učiniti tím, že zjistíme
několik dat.