Úterý 18. prosince 1928

Předseda (zvoní): Volám pana posl. Mikulíčka k pořádku. (Výkřiky posl. Mikulíčka a posl. Zeminové.)

Prosím o klid.

Posl. dr Franke (pokračuje): ... ale nedověděl jsem se z jediného koaličního listu, že by mé vývody bývaly nesprávné po stránce národní, hospodářsko-sociální nebo kulturní.

Dnes jsem v lepším postavení, protože se mohu odvolati na výsledek voleb všeobecných i přes všecky ty restrikce, které koalice na volebních zákonech provedla, i pokud jde o vzetí volebního práva vojákům a četníkům, i pokud jde o omezení volebního práva do zemských a okresních sborů samotných. Přes všechna tato omezení volební smíme volby z 2. prosince považovati za volby všeobecné. Podle výsledku těchto všeobecných voleb bez přehánění a bez využívání stranického smím prohlásiti, že vláda a koalice nemá nejen většiny československé v československém národě, ale celá vláda a celá koalice je v menšině po stránce nejprimitivnějšího demokratického principu, t. zv. principu majoritního. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Kdo vážně, objektivně vykládá si výsledky volební, nemůže upříti, že by se lid sám cílevědomě nepokusil o důležitou korekturu i po stránce národní, i po stránce hospodářsko-sociální a kulturní. Stačí přece výsledek po stránce nejdůležitější, národního rázu tohoto státu, že dvě velké socialistické strany representují dnes tak ohromnou menšinu v československém lidu samotném, že musí koalice uznati tento fakt pro sebe jako takový, že ona sama v československém lidu po volbách jest ve značné, opakuji, ve značné menšině. Také po stránce kulturní byla provedena lidem samotným důležitá korektura. (Výborně!) Není potřebí zde detailně vypočítávati, jaké ztráty utrpěly strany katolické bez rozdílu národní příslušnosti, nejen strana lidová, nejen strana ľudová, také strana německých křesťanských sociálů jistě nevyšla z těchto voleb vítězně, nýbrž se značnými ztrátami. Domnívám se, že můj výklad neopouští půdu objektivní, řeknu-li, že nebyla to pouze politika hospodářská a sociální, kterou voliči těchto stran posuzovali, ale že také lidové strany katolické bez rozdílu národního nemohou už dnes tak směle odvolávati se na to, co bývalo jejich velikou oporou, že nad zájmy hospodářskými a sociálními, i nad zájmy politickými v užším slova smyslu daleko silněji vyniká světový názor katolíka přesvědčeného, že tento světový názor musí překlenovati i určité obtíže, plynoucí z hospodářsko-sociálních poměrů. Právě po této stránce strany na tomto podkladě katolického, církevního přesvědčení organisované mají před sebou veliké memento. Že po stránce hospodářsko-sociální dal lid československý ve značné své většině za pravdu oněm zásadám, kterých hájí obě socialistické strany po tři léta proti panující koalici a vládě, není potřebí jistě zvlášť dokládati.

Jestliže moje vývody říjnové byly přijaty koaličním tiskem nevlídně, ačkoli žádný z koaličních listů nedokázal, že není správné mé tvrzení, že není zde československé většiny a že tedy nutno přijímati důsledek, který jsem jménem poslaneckého klubu své strany zde přednesl, nemohu snad dnes říci, že by výsledek voleb z 2. prosince byl přijímán objektivně na straně koaliční. Zdá se mně, jako by do politického života vyspělého národa ve 20. století byly uváděny zásady a pravidla posuzování a chování k oposici, které spíše svědčí o přežitcích bývalého systému velmi primitivního u národů stejně primitivních, založených na t. zv. tabu. Všechno to, na čem záleží oposici se stanoviska opravdu státního a národního, se stanoviska celého národního hospodářství, pojímá koalice už předem křivě. Připomíná mi to přísloví americké a anglické, které praví, jestliže chci už předem někoho nevážně pojímati, dám mu špatné jméno. Give a dog a bad name and hang him, což znamená ve volném politickém překladě: Oposice nesmí míti pravdu. Oposice nesmí míti pravdu o koalici, ne snad, když jde o nějakou malichernou podřízenou otázku, ale oposice nesmí míti u koalice pravdu ani tenkráte, když záleží oposici na věcech, které se dotýkají celého státu, celého národa a celého národního hospodářství. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Myslím, že není charakterističtějšího srovnání s tím, jak přijala vláda a vládní většina výsledky voleb, než ono, které učiním, srovnám-li naše poměry československé s poměry rumunskými. Když docházely ve volební neděli první výsledky voleb do rumunského ministerstva vnitra v Bukurešti, poslanci vítězné vládní selské strany poslouchali přirozeně se zájmem o svém vítězství, ale padaly z jejich středu také tyto výroky: Jak povládneme bez oposice? Selský poslanec, který teprve vstupuje do nové fase politického života jako vládní poslanec v Bukurešti, v Rumunsku, má starost, jak veliká vládní strana bude vládnouti bez oposice.

Když docházely prvé výsledky volební z 2. prosince t. r. v Československu, neměl patrně žádny z vládních poslanců a ministrů tuto starost, jak povládneme nadále v tomto státě při tak silné státotvorné socialistické oposici. Tisk, projevy koaliční svědčí o tom, že jediná starost převládala a převládá v koaličních a vládních řadách: Jak povládneme v tomto státě, ve kterém jsme menšinou, proti - neříkám většině - ale proti menšině socialistické, která je jistě velmi důležitým činitelem v tomto státě? (Tak jest!)

Nechci do podrobností probírati, jak se chová koalice ve svých projevech k výsledkům volebním, ale myslím, že moji poznámku hned na počátku mých vývodů, že koaliční tisk hlavně zavádí proti nám starobylá pravidla tabu a magie, docela primitivní pavědy, možno doložiti doklady. Pamatuji se, s jakým citem zvláštním poslouchal jsem jako hoch vypravování o posvátnosti archy. Nikdo nezasvěcený nesměl na posvátnou archu pohledět, tím méně odvážiti se pohledu do jejího nitra. Učinili to odvážlivci z kmene nezasvěcenců a 50.000 jich kleslo mrtvo k zemi, protože porušili posvátné tabu a pohlédli na archu. Ale, pánové z koalice, vaše vládní a koaliční archa a hlavně archa volební jest stejně provázena tabu jako ona primitivní posvátná archa náboženská. Číslice jasné a zřetelné nejsou aplikovány, nejprimitivnější empirické důsledky nejsou vyvozovány. Dvakrát dvě jsou čtyři pro školáčka. Pro vládu a koalici dvakrát dvě nejsou čtyři přes všechnu apriornost mathematické vědy. Dvakrát dvě pro koalici je pět, šest, sedm, osm. Dvakrát dvě pro oposici jsou tři, jsou dvě, je jedna, je po případě nula. Tomu, vážení pánové a dámy, říkáme magie, hokus pokusy, připomínající vážné jednání primitivního člověka, který chtěje přivolati déšť domníval se, že používá správného prostředku, stříká-li vodou na dvorku, nebo bouří-li vzduch mávání.m suchých větví. To je magie a tuto magii zavádí koalice do svého posuzování tak vážného aktu, jako byl akt volební z 2. prosince 1928.

Co nejvíce vytýkám, je, že po výsledku volebním nikdo z koalice nepronesl dosud jediného slova o tom, že po stránce národní, po stránce státní a po stránce celého našeho národního hospodářství úspěch obou socialistických státotvorných stran by měl býti velikým úspěchem i pro koalici, pokud vůbec ještě má špetku smyslu státního a národního. (Tak jest!) Jestliže tak koalice neučinila, myslím, že jenom potvrzuje, že všechna naše dosavadní kritika nebyla kritikou nespravedlivou, naopak, že tato kritika často až příliš byla zdrženlivá.

V posledních dnech bylo odpověděno na výsledky volební způsobem, který opravdu musí zaraziti kde koho, kdo to myslí upřímně s tímto státem. Bylo odpověděno oposici téměř oficielně nebo aspoň oficiosně v listu největší vládní strany, že v tomto státě má většinu buržoasie. Vážení pánové z koalice rozřeší si sami otázku, kterou není ani mým právem ani mou povinností řešiti, pokud opravdu jsou všechny vládní strany tak přesvědčeně buržoasní. Ale jestliže v tomto státě podle tvrzení vládního listu má buržoasie většinu, nemůže stranách nynějších, protože tato koalice nemá většiny, opakuji, ani v celém státě, ani za pomoci vládních Němců. Kdo tedy je tato buržoasie, která má ve státě většinu? Patrně pánové z největší vládní strany chtějí proti státotvorné socialistické oposici odvolávati se na iredentistického buržou maďarského a německého. Tento německý a maďarský buržoa iredentistický jest jim cennější, jest jim daleko cennější nežli příslušníci socialistické státotvorné strany jenom proto, že pomáhá tvořiti jejich fantom t. zv. většiny buržoasní v celém tomto státě. Je to úpadek státnosti, je to úpadek národního smýšlení, je to úpadek smyslu pro nejzákladnější otázky národa a státu (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.), smí-li se tak lehkomyslným způsobem se strany vládní, koaliční, posuzovati výsledek voleb z 2. prosince.

Spokojuji se s tím, že konstatuji znovu, že výsledky voleb potvrdily úplně naše předvolební tvrzení. Nešlo nám o důkaz, že strana čsl. nár. socialistů ve spojení s čsl. stranou soc. demokratickou má většinu nebo může míti většinu ve státě a v národě, bylo nás vzdáleno jakékoliv takovéto velikášství a fouňovstí, ale šlo nám o důkaz jiný, o důkaz, že vládní většina je menšinou v tomto státě a národě, (Potlesk poslanců čsl. stran socialistických.) a tento důkaz se nám plně povedl. Jestliže se t. zv. většina i dnes ještě odvažuje tvrditi, že má většinu v parlamentě, nebudu se, hlavně po kusém vědění o obsahu vládního prohlášení, pouštěti do nějaké obšírnější diskuse. Domnívám se, byly-li volby skutečně všeobecné, i přes všechna omezení, kterých se koalice dopustila na volebním řádu, že důsledek těchto voleb podle demokratického cítění a demokratického výkladu může býti pouze jediný, že lid sám korigoval poměry, které dnes v této chvíli vládnou v této sněmovně, že lid korigoval napřed i prohlášení p. náměstka předsedy vlády. (Výborně! Potlesk.)

Vážení pánové! Jestliže se domníváte, že jest možno princip i pouhé technické demokratické majority vybudovati na něčem tak úžasně hmotně technickém jako jsou křesla ve vládních lavicích, pak jste na velmi nebezpečném omylu. Není zde většiny, není zde většiny ani po jásotu, že do lavic největší vládní strany právě v posledních dnech přibyl nový poslanec za Podkarpatskou Rus. Je-li, vážení pánové a dámy, každý poslanec tak opřen o skutečnou důvěru lidu jako tento poslední přírůstek republikánské strany, pak opravdu s důvěrou lidu nemůžete jinak zacházeti, než opravdu magicky. (Souhlas.) Mně jde především o to, abych podle názoru našeho poslaneckého klubu řekl otevřeně, jaké důsledky plynou z tohoto fakta ryze demokratického. Domnívám se, že se nedopouštím žádného příkrého a odvážného tvrzení, prohlašuji-li jménem poslaneckého klubu naší strany za samozřejmou demokratickou skutečnost pro nás, že jediný zákon, který tato koalice a vláda v této poslanecké sněmovně předloží a odhlasuje, jest podle našeho pevného přesvědčení zákonem proti většině v tomto národě a v tomto státě. (Výborně! - Potlesk.) To platí stejně i o nejdůležitějších aktech administrativních. Pro vládu, která se opírá o koalici, ztrativší většinu, jest jediná možnost: neodvolávati se, jak to činí prohlášení vládní, na zákony ústavní, neodvolávati se na zákon o zemské a okresní samosprávě a organisaci, neodvolávati se na to, že dosud nenastaly změny v této posl. sněmovně, nýbrž jest možno jen jediné uvědomiti si, co řekl lid. Lid neřekl to snad tak drsně jak to, bohužel, musím říci já, lid výsledkem voleb 2. prosince řekl jasně: Pánové z vládní koalice a páni ministři z vlády na této koalici vybudované, nemáte zde čeho pohledávati, protože se opíráte o něco, co bylo! (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Je sice pěkné dovolávati se ústavy v tom smyslu, že podle ústavy je stanoveno, jak dlouho období zvolené sněmovny trvá. Od kdy jsou pánové tak jemně a citlivě ústavní? Když jsme namítali proti zákonu o kongrue, že je to zákon protiústavní a že aspoň silně porušuje naše cítění a nazírání na ústavu, protože nesplňuje nejprimitivnější podmínky o parlamentním jednání, že navrhovatelé nepředkládají zároveň návrhu úhrady, pánové se nám vysmívali, čeho se to všeho chceme proti kongruovému zákonu dovolávati. Najednou se pánové odvolávají na to, že 15. listopadu 1925 lid takovým a takovým způsobem volil a dal jim většinu. Táži se, od kdy pánové nás posílají, abychom rozšířili svoje horizonty zkušenostmi v cizině, a proč nechtějí sami tyto politické horizonty svoje v cizině rozšiřovati. Také v jiných státech vysoce demokratických jest omezeno období zvolené sněmovny. Podotýkám však, že snad by se nepodařilo nikomu z pánů z koalice dokázati, že anglická sněmovna dodržuje svoje volební období, že anglická sněmovna na příklad dosud ještě nikdy nebyla předčasně rozpuštěna. Pamatuji se, že na příklad v jednom roce sněmovna ta byla rozpuštěna dvakráte, protože ministerský předseda Asquith necítil se oprávněn ani provésti určitý finanční akt, ani akt, týkající se druhé sněmovny. Anglická sněmovna s ohromnou tradicí je tak citliva na vůli lidu, že ten, kdo na příklad se stal ministrem a není poslancem, musí se podrobiti prostě smýšlení lidu při nejbližší doplňovací volbě. Ale u nás najednou má se z něčeho, co podle ducha musí zůstati přísně ústavní, činiti zase prostě šibolet pro dnešní koalici, nesmí se období parlamentní měniti, ačkoliv již zde precedens máme.

Jestliže dnešní koalice se chce opírati o výsledek voleb před třemi roky r. 1925, říkám proti tomu zcela klidně, ale energicky: Jedině svrchovaný lid v této republice má právo korigovati sama sebe. Lid 2. prosince t. r. korigoval lid z 15. listopadu 1925. Proti této korektuře není prostě žádného demokratického odvolání.

Chtěl bych se ještě zmíniti, že také s tím, co koalice před volbami a v samotných volbách velmi vehementně proti oposici tvrdila, že totiž oposiční strany socialistické, pokud kdysi byly vládními, budou se odpovídati před voliči z toho, že jako vládní kdysi se naprosto neosvědčily, že tato koalice teprve musela přijíti, aby opravila všechno to, co natropila tak zvaná rudozelená koalice a socialisté ve všenárodní koalici, koalice naprosto prohrála.

Je velmi zajímavo, že ani českoslovenští národní socialisté, ani sociální demokraté českoslovenští neutrpěli v těchto volbách, nebyli potrestáni za to, že kdysi, jak tato koalice tvrdí, špatně vládli. Jest stejně zajímavo, že v těchto volbách byli velmi přísně potrestáni ti, kteří nyní vládnou, kteří bezprostředně vládli před volbami, především strany klerikální. Opakuji, že to jest československá strana lidová, strana ľudová a strana německých křesťanských sociálů. Je také konečně zajímavo, mluví-li se o této věci, všimnouti si detailně toho, že němečtí sociální demokraté přímo se odrážejí chabým úspěchem od velkého úspěchu československých sociálních demokratů. Patrně v těchto vrstvách nemůže škoditi dělnickým stranám a socialistickým stranám vůbec, že kdysi v tomto státě měly spoluúčast na vládě. Stejně křiklavý, ale poučný je výsledek pro komunisty. Strana protivládní par excellence, která není, jak se chlubí, zatížena žádnou vládností, nebyla za to voličstvem, jistě především z dělnictva a proletariátu, nijak odměněna.

Přirozeně po výsledku voleb, jako byly tyto, uvažuje se v koalici o řadě eventualit. Proto, že pro nás neplatí žádné tabu, nebrání mně nic, abych o těchto eventualitách docela otevřeně promluvil. Jest eventualit dnes několik, které se přímo vtírají každému objektivnímu pozorovateli. Myslím, že je vystihuji, mluvím-li o prvé eventualitě tak, že koalice zůstane, to jest, že koalice si troufá zůstat. Již tato první eventualita, že koalice zůstane, že si troufá zůstat, je velmi bohata na možnosti podřadnější. Tato koalice si může troufati zůstat tak, jak jest, tato koalice snad dostane nového náměstka, snad dostane nového min. předsedu, tato koalice snad pokusí se sama, aby celá vláda byla značně rekonstruována. Se stanoviska svého klubu mám k tomu jedině přátelské stanovisko, že přejeme koalici k této první hlavní eventualitě i s podřízenými možnostmi co nejvíce štěstí.

Ovšem mluví se dnes také o eventualitě druhé, že se koalice pokusí o svoje rozšíření. že by tedy do značné míry nezůstalo tabu ani to, co prohlásil před chvílí pan náměstek předsedy vlády o základních poměrech v této slavné sněmovně. Ačkoliv v některých listech koaličních se velmi neslušně hovoří o tom, že rozšíření této koalice, pokud by se nějaké pokusy o to dály, nemůže se vztahovati na stranu československých nár. socialistů, považuji za svou povinnost říci,.že nevěří tomu ani ten, kdo z koalice takto mluví a že jsou hlasy velmi vážné, dokonce nikoliv anonymní a štítící se publicity, které prostě hovoří o tom, že by tato koalice měla býti rozšířena také o zástupce obou státotvorných socialistických stran. (Posl. Bechyně: Takové rozšíření koalice, to je jako rozšíření žaludku. Čím více je rozšířen, tím měně tráví!) Já k tomu, příteli Bechyně, chci říci za naši stranu několik vážných slov. Mluví-li koalice o rozšiřování, mluví-li o doplňování, pak je zase jediné slovo tabu pro koalici, slovo, které je jasné nám. Nešlo by o doplňování, nešlo by o rozšiřování, šlo by o zachraňování této koalice. (Tak jest!) My k tomuto zachraňování naprosto nemáme nejmenší chuti. Nebude nám činiti žádnou škodolibou radost, jako nám nečiní ani dnes, slyšíme-li každou chvíli úzkostlivé signály z lodi na rozbouřeném koaličním moři SOS. Save ours souls. Nikoliv, nebudeme zachraňovati vašich duší, protože tyto duše jsou zatíženy a poněvadž tyto duše vaše nelze zachrániti, jestliže lid sám o nich řekl pevný soud. Proto, že máme určité trapné zkušenosti z nedávné minulosti, považuji za svou povinnost říci velmi jasně a zřetelně, že již předem s tohoto místa odmítám každý pokus v koaličním tisku a v koaličních řadách, který by se odvolával na to, že ten nebo onen desertér z koalice může býti zaražen výstrahou, že českoslovenští národní socialisté jsou na cestě do vládních místností. Naprosto, opakuji, takové tvrzení předem odmítám. My nevstoupíme do této koalice, ani kdyby se rozšiřovala, ani kdyby se doplňovala, poněvadž podle našeho názoru spáchali bychom hřích na tomto státě a spáchali bychom hřích na pracujícím československém lidu, kdybychom se snažili udržovati něco, co právem bylo 2. prosince odsouzeno. (Výborně! Potlesk poslanců strany čsl. národně socialistické. Posl. Haken: Za to vás potřebuje koalice, abyste ji sloužil v oposici!) Za to vás nepotřebuje nikdo k ničemu. Může se státi ovšem pokus o realisování, o uskutečnění třetí eventuality, pokus o t. zv. novou koalici. Mám největší pochybnosti, zda by i pouhý tento pokus o novou koalici mohl u nás nalézti půdu, i jen pro pouhé seriosní uvažování o možnosti. My nevěříme, že i nová t. zv. koalice, vybudovaná jinak, než je koalice tato, mohla by nám zaručiti jediné, pro nás nejdůležitější, uskutečnění programu, se kterým bychom přišli. Náš program by přirozeně musel se vztahovati i do minulosti, poněvadž mnoho se stalo, co musí býti napraveno. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Náš program by se musil vztahovati do přítomnosti a budoucnosti, my však nevidíme, že by zde byla záruka, aby takový program byl dodržován. Nikdy se nedáme svésti k tomu, že by služba národu a státu neznamenala službu celému státu a celému národu, službu všem pracujícím složkám v tomto státě. Pánové musí si zvyknouti na to, že ty tam jsou doby, kdy ve straně československých národních socialistů mohl se po případě jednotlivec pokoušeti převésti stranu do vládního tábora. Dnes jsou poměry. jiné a já věřím pevně, že strana čsl. národních socialistů bude rozhodovati o jakékoli možnosti budování nové koalice výhradně se stanoviska celostátního, ale také se stanoviska týkajícího se potřeb těch vrstev, které zastupuje a že hlavním rozhodčím bude ten, který musí býti rozhodčím v každé demokratické straně: vůle stoupenců v legálních stranických sborech. Jestliže se chováme a musíme se chovati skepticky i k té třetí eventualitě, vybudování koalice nové, pak ke čtvrté možné eventualitě, že dojde k úřednické vládě, má náš klub jasné a zřetelné stanovisko. Byli jsme proti úřednické vládě a zůstaneme proti ní už proto, že úřednická vláda je obžalováním neschopnosti parlamentních stran, vytvořiti a udržovati parlamentní vládu. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Pokud jde o rozpuštění parlamentu, jako o poslední eventualitu, říkám zcela klidně a otevřeně za naši stranu a za náš klub, že na rozpuštění sněmovny a na nové volby jsme připraveni a že nás nemůže nikdo a ničím překvapiti. (Výkřiky komunistických poslanců. - Výkřiky posl. Zeminové.)

Jako jeden z nejpozoruhodnějších výsledků voleb z 2. prosince dovolil bych si uvésti (Výkřiky posl. Jílka a posl. Špatného. - Místopředseda Stivín zvoní.) možnost nového základního rozvrstvení mocenských stranických poměrů v tomto státě. Bylo by nespravedlivé neuznati, že od samého převratu bojovaly strany státu věrné s potížemi, vytvořiti nosnou většinu prostě proto, že není u nás onoho jednoduchého, téměř mechanického prostředku, který mají parlamenty jiné, na př. parlament anglický, v systému dvou, po případě tří stran. Veliká stranická roztříštěnost u nás byla jedním z hlavních důvodů - a zůstává jedním z hlavních důvodů - proč je tak těžko tvořiti v tomto státě, z této posl. sněmovny nosnou většinu a přirozeně také vládu. Ale domnívám se, že výsledek volební po této stránce přinesl opravdu náběh k novému, daleko šťastnějšímu a lepšímu roztřídění stran po stránce mocenské. (Výkřiky posl. Mikulíčka a posl. Bergmanna.) Malé strany nekandidovaly už ani při těchto volbách. Je zajímavý tento fakt, který po prvé všeobecně se uplatňoval. A jako výsledek voleb rýsuje se už dnes systém aspoň tří hlavních bloků: bloku agrárního, bloku stran budovaných na podkladě katolicko-církevním - stran lidových v užším slova smyslu - a bloku socialistického.

Bylo by podle mého názoru velmi povrchní, nevšimnouti si tohoto nejpozoruhodnějšího výsledku. Se třemi bloky je přirozeně možné zcela jinak nejenom vládnouti, ale - a to podtrhuji - také provozovati věcnou oposici, nežli tomu je při naprosté roztříštěnosti.

Dovolím si jenom poukázati, jak nejdůležitější problémy pro naše strany, problém národní, hospodářsko-sociální a kulturní, nabývají nového možného podkladu řešení. Pokud jde o zachování československé většiny a československého rázu tohoto státu, v každém z těchto tří hlavních bloků je čsl. většina zaručena, i v bloku socialistickém, i v bloku lidoveckém i v bloku agrárním. (Výkřiky posl. Mikulíčka. - Místopředseda Stivín zvoní.)

Pokud jde o problém, pro náš stát jistě velmi důležitý (Hluk. - Místopředseda Stivín zvoní.), o vyřešení velmi důležitých otázek národohospodářských, je přímo lákavé poukázati k tomu, jaké nové možnosti naskýtají se řešiti nejdůležitější otázky národohospodářské systémem těchto 3 bloků. Nejen že se může najíti ve všech těchto 3 blocích většina pro otázky mající největší váhu a důležitost pro celý stát a naši společnost, ale je možno pomocí určitého mechanismu, který by docela přirozeně se uplatnil, postaviti se pomocí 2 bloků proti jednomu bloku, když by uplatňoval jakékoliv nezřízené, stavovské a třídní požadavky na úkor celého našeho národního hospodářství.

Po stránce kulturní myslím, že tímto systémem a mechanismem 3 velkých silných bloků by se řešila otázka kulturní daleko snadněji a zdravěji pro náš stát a naši národní společnost, než tomu bylo možno od převratu samého a nežli je to přirozeně možno v této koalici samé. (Výkřiky.) Je možno kulturní, nejdůležitější problémy vyřešiti právě takovou shodou všech těchto 3 hlavních bloků jak po stránce národní, tak po stránce národohospodářské. Ale i zde jest již určitá záruka, že to, co by se nepodařilo provésti součinností všech těchto 3 bloků způsobem opravdu klidným a opravdu kulturním v pravém slova smyslu, je možno provésti radikálně dvěma bloky proti bloku jednomu. Právě jako po stránce nejdůležitějších 3 problémů, jak jsem si je dovolil naznačiti: národního, národohospodářského a kulturního, tak i po stránce, velmi důležité pro jakékoliv souručenství politické a koaliční - a u nás v našich poměrech bude musiti býti na dlouhou dobu počítáno s koaličními poměry - je možno upozorniti i na vysoce důležitý politický výsledek, plynoucí z tohoto systému 3 bloků, že není jedné strany, nebo mám-li mluviti novou terminologií, není jednoho bloku, který by se směl považovati za nevyhnutelný pro vládu, který by směl se považovati naprosto a priori za vládní. Nikoliv! Při systému těchto tří bloků může se státi i bloku t. zv. a priorně vládnímu, že prostě mu bude dokázán opak. Bohužel, je možno pouze nastíniti rýsující se možnost, pokud jde o nové seskupení mocenské v našem státě, ale nutno při tom poukázati, že ve velmi těžké situaci ocitne se každá strana - budiž mně dovoleno říci, stranička - která už dnes v koaličním systému hraje vlastně úlohu t. zv. strany dependanční. Takovou stranou dependanční jest už dnes strana živnostenská, která se stala opravdovou politickou dependancí strany republikánské; takovou poněkud mně záhadnější, pokud jde o její domicilování, pokud jde o její dependanci, je strana nár. demokratická. Ale vývoj, který už šťastně začal 2. prosince t. r., bude jistě cílevědomě spět už při příštích volbách k tomu, aby nejen tyto 3 bloky byly skutečně vybudovány ještě silněji lidem samým, nýbrž aby také i pokud jde o t. zv. dependanční existenci určitých malých, slabých stran, byly vytvořeny nové, pro ně ovšem horší poměry. (Posl. Bechyně: Fašisti již mají domicil!) Fašisti byli domicilováni, ano. Také domácí páni!

Myslím, že bude velmi důležitou otázkou, kterou se bude musiti zabývati nejen živnostnictvo, nýbrž i úřednictvo, inteligence a zaměstnanectvo vůbec, uvědomí-li si tento nutný důsledek nového rozvrstvení, uvědomí-li si také bezvýznamnost, do které spějí strany, které samy o sobě nejsou schopny tvořiti nějaký mocný blok. Ale po stránce státní a národní vidím jako jeden z nejšťastnějších možných výsledků tohoto nového systému a mechanismu to, že každá iredenta v tomto státě musí se nutně ocitnouti pod mlýnskými kameny těchto tří bloků. (Výborně!) Iredenta německá, maďarská a komunistická (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) stává se prostě něčím, co nebude moci zasahovati rušivě do vývoje tohoto státu ani po stránce národní, parlamentní, ani po stránce jiné, protože vůči tomuto systému, opakuji, každá iredenta je vydána nebezpečí - ovšem oprávněnému s našeho stanoviska - býti rozdrcena.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP