Čtvrtek 13. prosince 1928

Posl. dr Stern (německy): V posledních dnech vláda celou spoustou bídných provokací zřejmě ukázala, že jako nástroj kartelů a finančního kapitálu jest odhodlána ještě s větším urychlením než dosud bráti se cestou k pofašistění této kapitalistické republiky. Před několika dny, den před volbami, byl vyhlášen jednací řád nových zemských a okresních zastupitelstev, který velmi zřetelně svědčí o fašistickém duchu správní reformy, který ukazuje, jak vláda chce touto správní reformou zničiti každý sebemenší zbytek samosprávy a celou správu odevzdati úplně do rukou fašistické byrokracie. Tímto jednacím řádem dává se předsedovi, který má právo zrušiti usnesení a diktovati, dokonce právo podle své vůle, bez jakéhokoliv řízení prohlásiti prostě volené zástupce lidu za zbavené mandátu. Tímto jednacím řádem se ustanovuje, že návrhy musí býti podány 15 dnů napřed a předseda má právo rozhodnouti, aniž se koho dotázal, má-li se o těchto návrzích vůbec jednati či nikoliv. Zkrátka to, co obsahuje sama správní reforma, dosáhlo zde vrcholu, úplná fašistická svévole byrokratické pakáže, která z rozkazu vykořisťovatelů a kartelářů má udusiti každé svobodomyslné hnutí a umlčeti pracující lid.

Tato směrnice fašismu ukazuje se také ve strašlivých provokacích proti komunistické straně. Kdežto během volebního boje byly zastaveny nejdůležitější ústřední časopisy naší strany, "Rudé Právo", "Rovnost" a celá řada jiných časopisů, poněvadž prý měly tyto časopisy nahraditi, nyní po volbách se v tom pokračuje ještě ve větším rozsahu. Jediný dělnický časopis národa v tomto státě, jediný dělnický list Ukrajinců byl zakázán na šest měsíců, na celého půl roku. Na celém tomto území nesmí se pronésti jediné slovo poučení o metodách, jimiž jsou masy vykořisťovány, nesmí býti proneseno jediné slovo, jímž by masy byly burcovány proti tomuto utiskování. Buržoasie obává se dokonce již komunistického dětského časopisu a zakázala náš průkopnický časopis "Kohoutek" na 6 měsíců. Buržoasie pracuje již dopředu a dala si již vypracovati soudní rozsudky, podle nichž může zastaviti časopisy "Internationale" v Ústí n. L., "Kämpfer" v Karlových Varech, "Pravdu" a "Munkás". Zkrátka ukazuje se zcela jasně, že vláda se chce soustavně a důsledně ubírati svou cestou, o níž věří a doufá, že povede k úplnému zničení komunistické strany, cestou, která má komunistickou stranu zahnati do illegality a zabrániti straně v každé činnosti, aby tak buržoasie měla volné ruce pro své záměry. Šlo se již tak daleko, že nyní před sejitím sněmovny posl. Major byl prostě zatčen. Zvolený člen zemského zastupitelstva Vydra, místo aby mu bylo dovoleno jíti do zemského zastupitelstva, kde zástupci lidu jsou beztoho majorisováni zástupci jmenovanými, byl dopraven do vězení. Při tom se již nezachovávají ani nejprostší formality. Nebyl ani vyzván, aby nastoupil trest. Při jedné své intervenci byl hned zadržen, zatčen a uvržen do vězení.

Buržoasie a vláda opírajíce se o společenství s reformisty, kteří si sice frázemi stěžují na režim buržoasie, ve skutečnosti však při celém režimu pomáhají, přikročily nyní k útoku na právo na stávku. Právě v posledních dnech jsme opět slyšeli o tom, že stávková schůze byla z nějaké záminky rozpuštěna. Proletariát má býti připraven o všechny prostředky, jimiž hájí své zájmy. Upozorňujeme pracující lid na veškerou vážnost těchto skutečností, aby poznal, že se zde zřizuje surový fašismus, že není snad pouhým nebezpečím, že nemá lid čekati, až Gajda udělá převrat, nýbrž nechť již vidí, že v tomto státě fašismus byl již z velké části uskutečněn a že se postupuje mílovými kroky, aby fašismus byl dovršen. Upozorňujeme pracující lid, jaký význam má uskutečnění fašismu. Zřízení fašismu znamená, že buržoasie vzhledem k vzrůstajícímu boji a odporu pracujících lidí chce si uvolniti cestu pro silnější ofensivu k vykořistění pracujících lidí, pro omezení sociálního pojištění, pro uvalení všech daní na bedra pracujících lidí a rolníků. Vláda chce pokračovati ve zdražovací politice ve všech směrech, dělnictvo má býti ochromeno a nemá míti možnosti se proti tomu brániti. Buržoasie vidí velmi dobře, jak zemí prochází mocná vlna mzdového hnutí, jak se 125.000 textilních dělníků chystá k boji, jak skláři, kovopracovníci, zemědělští dělníci všude bojují za zlepšení mezd, buržoasie chce tedy těmito metodami znemožniti dělníkům, aby si vybojovali více chleba. Chce, aby mohla v politice pokračovati ve své lupičské ofensivě, chce aby mohla pokračovati ve svých vražedných racionalisačních metodách v podnicích, aniž jí v tom bránily masy svým bojem.

Buržoasie fašismu potřebuje a zavádí jej a zde musíme pracujícím vrstvám otevříti oči - poněvadž se přímo připravuje na imperialistickou válku. Není již žádným tajemstvím, že československá buržoasie a že celý blok buržoasie a reformistů vypracovaly plán proti Sovětskému Rusku, tak zvanou samostatnou svobodnou Ukrajinu, která má býti uskutečněna násilným odtržením Sovětské Ukrajiny od Sovětského Ruska, plán, který má býti uskutečněn válkou, jehož skutečným účelem však jest, zničiti jediný stát, v němž vládnou dělníci a sedláci. Buržoasie připravuje se na tuto válku všemi prostředky a reformističtí vůdcové pomáhají buržoasii, jak při její hospodářské ofensivě, tak také při vybudování fašismu přípravou války. Nikdy nebylo štvaní proti Sovětskému svazu v reformistických časopisech tak hanebné jako nyní. Buržoasie a reformisté, kdyby snad šlo proti Horthyho Maďarsku, budou chtíti dělníkům namluviti, že musí prolévati svou krev za vykořisťovatele, za kapitalisty, aby hájili české demokracie proti Horthyho fašismu. Řeknou, že demokratická republika jest napadána Horthym. A půjde-li se proti Sovětskému svazu, budou chtíti přiměti dělníky k tomu, aby bojovali proti prvnímu dělnickému a selskému státu ve svém zájmu, a budou jim říkati, že jde o zabezpečení míru, že Sovětský svaz jest jediný stát, který ohrožuje mír a že dokud tento stát nebude zničen, mír jest ohrožen.

Tuto neuvěřitelnou lež podporují reformističtí vůdcové. Co bude buržoasie říkati, aby podvedla dělníky, aby je mohla vésti do boje proti Sovětskému svazu, to píší sociálně demokratické časopisy, že totiž Sovětský svaz jest nový imperialistický stát, že Sovětský svaz chce podnikati nové výboje, že Sovětský svaz ohrožuje mír. Tak se v těchto časopisech píše. A takové řeči, které jsme zde před několika minutami slyšeli, kde se zdánlivě vystupuje proti vládní politice, proti politice buržoasie, nejsou nic jiného než vědomé, přímé podporování celé této politiky. Tím mají býti dělníci uspáni, má býti vzbuzen dojem, že mohou míti důvěru v tyto reformistické vůdce, aby pak tito reformističtí vůdcové mohli celou tuto politiku prováděti tím lehčeji, aby tito reformističtí vůdcové mohli část proletariátu, dělníků a rolníků odvrátiti od boje proti tomuto nebezpečí. A proto jest naší povinností tyto věci úplně objasniti, říci pracujícím lidem, jak se věci skutečně mají, totiž: fašismus jest na pochodu a fašismus postupuje kupředu, aby stav pracujících lidí se ještě zhoršil, aby byli v podnicích ještě více vykořisťováni, aby pracovali ještě za menší mzdu, a fašismus jest na pochodu, aby statisíce lidí, aby miliony lidí také zde v Československu mohly býti poslány do boje v zájmu kapitalismu, v zájmu imperialistů, za zájmy kartelů, monopolů a finančního kapitálu. A reformističtí vůdcové, kteří pracující lidi v této věci klamou a nechtějí jim ukázati nutnost boje, poněvadž vědomě podporují tuto politiku, činí to, poněvadž stojí v jedné frontě s buržoasií. Ale my říkáme pracujícím lidem, že musí vybudovati revoluční frontu bojujících dělníků proti této fašistické frontě buržoasie a reformistů, říkáme dělníkům, že na tyto provokace musí odpověděti bojem v závodech a na ulici, říkáme dělníkům, říkáme pracujícím lidem ve městě a na venkově - neboť i rolník jest těmito věcmi právě tak ohrožován jako dělník - že musí vybudovati jednotnou frontu od zdola a že nikdy nebudou moci ji vybudovati a nikdy vésti boj, nebudou-li zároveň vésti nejostřejší boj proti reformistickým zrádcům, kteří je prodávají, že musí připravovati frontu pracujících lidí proti kapitalistům a reformistickým vůdcům. Vybízíme pracující lid, aby se vzchopil k tomuto boji a aby pochopil, že boj proti fašismu, proti potlačování komunistické strany a všech revolučních třídních organisací, jest boj za zlepšení životního stavu, boj proti imperialistické válce, boj za větší a přímé životní zájmy dělníků. Prohlašujeme pracujícím lidem, aby se nedali klamati takovýmito frázemi, jaké jsme zde dnes slyšeli, frázemi, jimiž se v nich budí iluse, jako by nějakými parlamentními cestami, volbami nebo nějakým parlamentním čachrem bylo lze tuto vládu svrhnouti a zříditi jinou, lepší vládu se sociálními demokraty. Také taková vláda, dokud nebude svržena celá kapitalistická soustava, dokud nebude poražena buržoasie, nebude nic jiného než nástroj v rukou kartelů, bude dělati právě takovou politiku, jak to dnes vidíme v Německu, kde jest taková vláda u vesla. Prohlašujeme pracujícímu lidu: Jest nutné, aby se neprodleně bojovalo proti nebezpečí, které hrozí, proti fašismu, za jejich politická práva, proti válečnému nebezpečí! [Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 13. prosince 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 40 této těsnopisecké zprávy.] (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Johanis. Dávám mu slovo.

Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Zpráva výboru zahraničního a výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností, která se týká obchodní smlouvy mezi republikou Československou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou, dává příležitost, abychom si všimli jednoho problému hospodářského, který se týká našeho státu. Od té doby, co se rozešla sněmovna před volbami do okresních a zemských zastupitelstev, vyskytly se v hospodářském životě zjevy, k nímž nelze mlčeti. Nebyla to jen otázka zdražení cukru, nýbrž vidíme, že po vítězství kartelu cukrovarského, který zdražil cukr v měsíci září a k němuž vláda dala sankci, zejména ovšem jednotlivými úlevami na daních a pak také na dopravném, najednou máme i uhlí o 1 Kč dražší na 1 q, aniž by byla veřejnost na to zvlášť připravována, jako u cukru.

Je zajímavo, že při zvýšení cen uhlí jeví se táž tendence jako při zvýšení cen cukru, že tato se přenesla zdánlivě jen na velká města jiná, ale skutečně na celou republiku. Právě tak je tomu při zdražení mléčných výrobků, mléka a másla. To, co se děje při cenové politice, ať už jde o otázku cukru nebo uhlí, tuků, specielně ovšem másla a mléka, svědčí o tom, že naši lichváři opravdu myslí, že nynější režim, který jim tak v lecčems hoví, bude jim trpěti provádění jejich řemesla i na jiném poli, a je to mementem zejména pro vrstvy konsumentské, aby si uvědomily, že nynější režim, který je tolik nebezpečný státu i řešení celkových jeho problémů, je stejně nebezpečný pro zájmy konsumentů. Pro krátkost času zmiňuji se jen stručně o těchto faktech, ale musím zdůrazniti, že ještě horší zjevy se jeví ve stavebnictví.

Všichni, kdo mají letos co dělati se stavbami, ať jsou to veřejní činitelé, ať soukromé osoby, ať jednotlivci, ať družstva nebo obce, vidí, že to, co se provádí při cenové politice ve stavebnictví, je zjevem, který je schopen opravdu ohroziti stavební podnikání. Přemrštěná cena za jednotlivé stavební hmoty byla způsobena přirozeně zejména chvatem, který zavinil zákon o stavebním ruchu, ale také slabostí našeho celého vládního režimu, naší panské koalice. Zdražovací tendence letošního roku jeví se zejména charakteristicky při cenách cihel a zvláště cementu a pak konečně i při zdražení dříví, které prý nezůstane při cenách letos dosažených, nýbrž bude prý v sezoně r. 1929 ještě dražší.

Je nutno si uvědomiti, že zvýšení cen za stavební hmoty má přirozeně za následek drahé stavby a tím také drahé bydlení. Proto máme dnes v Praze, ať stavějí jednotlivci nebo obce, ten zjev, že jednu místnost možno pronajmouti nejvýhodněji za 2000 až 2400 Kč, což znamená, že pokoj s kuchyní ve velikém městě, jako je Praha, vyjde dnes na 4000 až 4800 Kč, ano i přes 5000 Kč.

Ptáme se právem: může jednotlivec, ať patří k vrstvám dělnickým nebo úřednickým, takto vysoké nájemné platiti? Je možno, aby stát trpěl takovéto zvyšování cen cementu, cihel a dřeva, když přece v republice právě surovin potřebných k výrobě cementu máme dosti a blízko, zejména na př. v hlavním městě Praze? Uvědomme si, že mezi Prahou a na př. Berounem všechny skály jsou výborným materiálem pro výrobu cementu. Vidíme tu velkou prosperující továrnu v Král. Dvoře, která nezůstane sama, nýbrž vedle ní se má postaviti ještě nová, vidíme veliký podnik v Radotíně atd. Mají tedy cementárny u nás výhodu, že mohou dopravovati materiál lacino do cementáren a také lacino z cementáren na staveniště a když jim státní správa trpí zdražení cementu letos o 1.50 Kč, není to pak jen otázkou, která by se týkala jenom živlů, které dnes representují oposici v zákonodárných sborech, nýbrž i státní správy, kterou má dnes v režii panská koalice, a nutno jen litovati, že to trpí a neozve se, neudělá opatření, aby se zřetelem k platným zákonům lichva ve kterémkoliv oboru, zejména ve stavebním, byla potírána.

Tolik pokládám za povinnost říci k otázkám, které souvisí s projednávaným denním pořadem, ale chci se zmíniti ještě o některých zjevech, které se odehrály v posledních téměř hodinách. Je to výnos ministerstva soc. péče ze dne 10. prosince 1928, který byl včera jako dopis doručen Ústřední soc. pojišťovně a má toto znění:

"Podle §u 131 zákona ze dne 16. listopadu 1928, č. 184 Sb. z. a n., mají politické úřady II. stolice pro přechodnou dobu, dokud neujmou se úřadu funkcionáři vyšlí z prvních voleb, jmenovati představenstva a dozorčí výbory nemocenských pojišťoven, přihlížejíce k návrhům Ústřední sociální pojišťovny, podaným ve stanovené lhůtě.

Ministerstvo soc. péče tudíž Ústřední soc. pojišťovnu vybízí, aby nejdéle do 19. prosince 1928 zemským úřadům v Praze, Brně, Bratislavě a Užhorodě zaslala patřičné návrhy, sestavené se zřetelem k §§ 59 a 64 zákona č. 221/1924 ve znění zákona ze dne 16. listopadu 1928, č. 184 Sb. z. a n.

Návrhy buďtež zemským úřadům učiněny ohledně každé jednotlivé nemocenské pojišťovny odděleně, tedy nikoli ve spise hromadném. Stanovenou lhůtu překročiti nelze."

Co povídá tento dopis? Že vláda pod vedením pana náměstka předsedy vlády a ministra soc. péče zahajuje první kroky ku provádění zákona č. 184 Sb. z. a n., který měnil původní zákon č. 221 z 9. října 1924. Včera byl tento dopis vydán a do 7 dnů vyžaduje ministerstvo soc. péče návrhy od 300 nemocenských pojišťoven, aby opatřily asi 15.000 osob, které mají býti jmenovány do správních orgánů nemocenských pojišťoven. Každý laik - nemusí to býti znalec - musí pochopiti, že tomu nelze vyhověti. Mají-li vůbec objektivně býti jednotlivé návrhy zájemníků, za které musíme zejména považovati odborové organisace dělnické na jedné straně a organisace zaměstnavatelské na straně druhé, předloženy, pochopí každý laik, že to nelze za 7 dní zpracovati. Přirozeně, když Ústřední soc. pojišťovna má dodati tyto návrhy do 19. prosince, musí je nejméně 3 až 4 dny míti předem v rukou, aby je mohla prozkoumati. Jak si ministerstvo soc. péče představuje prakticky realisování tohoto výnosu, je otázka, na kterou by se mělo vhodně odpovědět. Chci jen charakterisovati, jak jsme již dokázali při projednávání novely zákona ve výboru soc. politickém i ve sněmovně, že ministerstvo soc. péče je úřad naprosto lajdácký, který utržil tolik hanby, když předložil osnovu z 25. října 1927, a to nejen od oposice, která snesla hojnost argumentů, které dokázaly, jak ministerstvo soc. péče lajdácky úřaduje, jak osnova je neodborně připravena, nýbrž i od členů majority, kteří museli konstatovati, že výtky oposice jsou po této stránce správné, zejména když odborná veřejnost, representovaná ať dělnickými nebo zaměstnavatelskými zástupci, přímo osnovu Šrámkovu sesměšňovala a dokázala, jak tato osnova je nemožná. Ale to je věc odbytá. Vydání výnosu je novým dokladem, že se v ministerstvu soc. péče vážně neúřaduje a úřadovati nechce, poněvadž tento výnos je provokací a každý musí věděti - i ti vysocí úředníci a sám ministr - že se takhle úřadovati nedá.

Ale je zajímavo, že se výnos ministerstva týká jenom správ nemocenských pojišťoven resp. orgánů správních, představenstev a dozorčích výborů. Ale vždyť vláda odůvodňovala zmocnění pro sebe, aby mohla jmenovati dozorčí orgány, hlavně tím, že je třeba jmenovati rozhodčí soudy. Výnos se o rozhodčích soudech vůbec nezmiňuje. Dva a půl roku je v platnosti zákon čís. 221 z roku 1924, který určil, že o sporných věcech dávkových mají rozhodovati rozhodčí soudy. Tyto rozhodčí soudy nebyly dosud jmenovány. U nemocenských pojišťoven je sta žalob, o nichž má býti rozhodnuto. Vláda a zejména pan ministr Šrámek se vymlouval, že je nutno dáti právo jmenovací do zákona jako zmocnění vládě, aby mohla rozhodčí soudy jmenovati. A když je zákon vyhlášen, vidíme, že nejde o rozhodčí soudy, nýbrž o to, jak dělníky, socialisty vytlačiti z představenstev i dozorčích výborů, aniž by se uvažovalo o tom, zdali by se neměl tento problém řešiti volbami.

Já se zřetelem na sjezd nemocenských pojišťoven, který se konal minulý úterek, musím odmítnouti, aby si orgány do dělnických pojišťoven jmenovala zase vláda. My jsme řekli již na několika stranách, zvláště ve Vídni a na posledním sjezdu že vláda nemusí zmocnění, které jí dává § 131 zákona č. 184, použíti a že je možno vydati volební řád, který již je z poloviny hotov. Ten může býti, i kdyby to pomalu šlo, do konce ledna hotov, v březnu mohou býti vypsány volby a počínaje měsícem květnem mohou býti volby do nemocenských pojišťoven prováděny. Není proto v cestě žádné překážky, která by při pomalém tempu bránila provedení voleb do nemocenských pojišťoven.

Volby do nemocenských pojišťoven, jak právem řekl jejich všeobecný sjezd konaný v úterý, vyžadují se také z důvodů demokratických. Jestliže volby nebyly 14 nebo 15 let, je zde jistě na straně zaměstnanců i zaměstnavatelů zájem, aby tento problém, jaké orgány a jací lidé mají spravovati tak důležité ústavy, jako jsou dělnické nemocenské pojišťovny, byl vyřešen aktem demokratickým, jako jsou volby. Proto odmítáme úmysl vlády použíti §u 131 zákona čís. 184 a žádáme, aby vláda odvolala svůj výnos, který byl poslán Ústřední soc. pojišťovně 10. prosince 1928, a aby vypsala volby do nemocenských pojišťoven.

Vláda má však povinnost i v jiném směru si pospíšiti, nikoli jenom vynucovati jmenování. Zákon čís. 221 i zákon č. 184 mají několik důležitých ustanovení o různých nařízeních, která by měla býti vydána. Zejména jde o nařízení o t. zv. zárukách, které měly býti vydány nařízením ve smyslu zákona čís. 221 i ve smyslu zákona čís. 184. Je pozoruhodno, že nemocenské pojišťovny přicházejí o mnoho peněz tím, že za pojistné neručí vedle manžela, zejména ve stavebnictví. také manželka a že se dává nesvědomitým zaměstnavatelům možnost unikati s jejich majetkem přenášením tohoto na manželky. Tím je pochopitelně ochuzováno v mnoha případech pojištění nemocenské a ovšem i invalidní a starobní a především pojištění zaměstnanci, jimž polovina pojistného byla ze mzdy stržena, ale neodvedena. Vláda by si měla pospíšiti, aby za 21/2 roku vydala ve smyslu zákona čís. 221 prováděcí nařízení o t. zv. zárukách. Je zajímavo, že za 21/2 roku ministerstvo na toto nařízení ani nesáhlo, neznáme ani jeho koncept, ačkoliv Ústřední soc. pojišťovna a Svazy nemocenských pojišťoven mají se o tom vyjádřiti. Ministerstvo pospíchá se jmenováním jen proto, že chce udržeti svůj despotismus jako v jiných otázkách, i zde.

Tolik je nutno říci k vydanému předpisu, který jsem citoval a který byl včera ráno doručen Ústřední soc. pojišťovně. Když již o otázkách soc. pojištění mluvím, chci se zde stručně zmíniti také o vydané dnes vládní osnově zákona čís. 1897, který se týká státních starobních podpor. Konečně se tedy vláda rozhodla, že osnovu předloží. Jest dobře, že konečně se již tak stalo, i když nutno konstatovati, že podání této osnovy se slibovalo nynější panskou koalicí 3 roky. Co existuje nynější panská koalice, tuším od 1. března 1926, stále se na různé návrhy, intervence a interpelace slibovalo podání osnovy. Konstatuji, že 1. února letošního roku, tedy před 10 měsíci, na naši interpelaci odpověděl p. ministr Šrámek, že osnovu předloží v dohledné době, poněvadž se o ní vede meziministerské řízení. Od 1. února do dneška uplynulo přes 10 měsíců, za které vláda neměla dosti času osnovu předložiti, a najednou ji předkládá dnes. Jest pochopitelno, že pro krátkost času nelze osnovu tuto podrobiti úplné kritice, ale právem jsem naznačil, že je to zmatek, že za tu dobu jsme čekali, že bude podáno přece jen něco lepšího. Nutno vytknouti, že předloha jest podána pozdě, takže těžko bude lze ji uzákoniti do Nového roku. Musíme si býti vědomi, že 1. ledna vstupuje v platnost zákon č. 184, podle něhož se začne vypláceti aktivním zaměstnancům důchod invalidní, vdovský nebo sirotčí, a že tento zákon v této době ještě platný nebude, i když se navrhuje jeho platnost od 1. ledna 1929, neboť víme, že z důvodů technických bude těžko jej projednati v zákonodárných sborech.

Zajímá nás však také obsah osnovy. Jen stručně se o některých věcech zmíním. V §u 1 se mimo jiné praví, že budou míti nárok na dávky z tohoto zákona osoby, které nebyly pojaty do zákona o pojištění dělnickém a pojištění osob samostatně hospodařících, pokud bude chtíti vláda v mezích volného uvážení podpory jim poskytnouti. I když budeme míti možnost ve výboru na tuto větu poukázati podrobně, chtěl bych přece jen říci, že to je snad, pokud vím, první osnova, která říká, že zákon se má prováděti, pokud v mezích volného uvážení nějaký byrokrat bude chtíti. Nedovedu si představiti, když vydáme zákon, který se týká starých lidí, že by měl obsahovati ustanovení, aby někdo mohl poskytnouti podporu podle volného uvážení. Což je možno volně uvažovati při poskytování dávek, dáme-li či nedáme-li dávku? Vždyť v následujících paragrafech se taxativně ustanovuje, kdo má míti nárok. Že má býti volné uvažování důvodem k poskytnutí podpory, jest jistě novotou.

Zajímavý je také § 3, kde se praví, že jakékoliv zaopatření, kterého se žadateli dostává, ať na penězích či na dávkách naturálních, připočítává se žadateli ke stálé podpoře státní. Bude-li takový stařec nebo stařena v nějakém zaopatření obce, započítá se jim to do státní podpory, jinými slovy: stát chce dávati podporu, avšak na účet obce. Je zajímavo, že ministerstvo soc. péče navrhuje podporu starobní 500 Kč ročně, ovšem říká, že obce mají spolupřispívati, a to obce s více než 50.000 obyvatelů 20% příplatkem. Tedy nejvíce může obojí podpora činiti 600 Kč. Nevím, kolik je obcí které mají 50.000 obyv. Obce mající více než 2000 obyvatel, ale ne přes 50.000, mají přispívati 15%, obce mající nejvýše 2000, mají poskytovati příplatek 10%. Vidíme tedy, že podle osnovy může stařec nebo stařena nejvíce dostati 1.50 Kč denně. I kdybych bral za podklad 500 Kč, navrhovaný v osnově, které by měl dávati stát, a případně malý příplatek, který bude dávati ta neb ona obec, vidím přece, že státní správa se opravdu držela fiskálních zásad, které panská koalice udržuje v posledních třech letech. Výbor i páni z většiny budou však musiti uvážiti, jaká je to podpora 1.50 Kč denně, má-li k tomu takový chudák ještě prodělávati tu proceduru, která se v osnově navrhuje, a musejí si páni uvědomiti, že když byli tak štědří ke generálům - je věcí podružnou, že osnova jest ještě v senátě - že tolik se nemůže ušetřiti na těch největších chudácích, kteří nemají se do čeho obléknouti a jsou většinou z milosti živi, a že dávka bude se musit zvýšiti.

Budou-li moci obce navrhované procento 20, 15, 10 poskytnouti, jest jiná kapitola, to nám zajisté ministerstvo vyloží. Vždyť bude jistě ministerstvo sociální péče pomáhati ministerstvu vnitra, které provádí zákon č. 77. Jak budou chudé obce, na př. v okolí Kladna a Mostu, které budou sestávati jen z provisionistů, sháněti těch 10%? Tam mají přispívati chudáci na chudáky.

Že pánové z agrární strany uplatňují svůj vliv a ukládají městům větší povinnost než malým obcím, jest jiná kapitola. Chci říci, že státní správa chce svou osnovou provésti veliký sociálně-politický čin, avšak že nynější režim panské koalice provádí tento čin na účet někoho jiného, to jest zchudlých obcí, vybrakovaných zákonem č. 77. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Zatím omezuji se jen na toto konstatování a připomínám, jak měli socialisté pravdu, když se domáhali, aby byl uplatněn v zákoně č. 184 návrh Ústřední soc. pojišťovny, která navrhovala, aby v tomto zákoně bylo provedeno pojištění osob starších 60 let Musíme si uvědomiti, když zákon č. 184 vchází v platnost 1. lednem 1929, že kdyby byl návrh Ústřední soc. pojišťovny majoritou schválen, měly by od 1. ledna osoby starší 60 let nárok na pojištění. Kdo zná tu historii s XI. pojistnou třídou v nemocenském pojištění a kdo ví, že průmyslníci vynucovali na Kramářovi a Šrámkovi vypuštění XI. třídy z nemocenského pojištění a že projevili za to ochotu, aby se zavedlo pojištění starých osob pro invaliditu a stáří, vidí, jak se koalice dopustila velikého hříchu sociálního na nejchudobnějších lidech, poněvadž kdyby ti lidé byli pojištěni od 1. ledna 1929, za 2 roky při nynější čekací době, která dělá 100 týdnů, byli by se domohli zákonného nároku na invalidní nebo starobní rentu, která by minimálně při 100 týdnech dělala asi 1100 až 1200 Kč, nemuseli nikomu prokazovati svou chudobu a nebyli by odkázáni na milost obce.

Jelikož většina zamítla návrh odborné komise Ústřední sociální pojišťovny ve věcech pojištění osob starých, vidíme, jaká křivda se na nich spáchala. Tehdy někteří páni ze strany lidovců a agrárníků dokazovali, že bude zákon pro podporování starých co nejdříve předložen a že bude uspokojující. Konstatuji, že tato osnova zákona nemůže starého člověka ani zdaleka uspokojiti a že naše strana se přičiní, aby ve výboru dala příležitost, aby tato nedostatečná osnova doznala zlepšení a aby vůdcové panské koalice, která v posledních volbách utrpěla netoliko morální, nýbrž i politický výprask, se mohli napraviti. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu prvnímu zpravodaji - za výbor zahraniční - jímž je p. posl. Světlík.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP