Zpravodaj posl. Světlík: Slavná sněmovno!
Jeden z řečníků pravil, že tento
dodatek k obchodní smlouvě mezi Československou
republikou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou
není světoborného významu. Proto se
nelze diviti, že se řečníci také
příliš mnoho tímto dodatkem nezabývali
a, pokud jejich řeči se týkaly předmětu,
o který jde, všímali si více věci
zásadní. Zvláště prvý
řečník ze strany soc. demokratické
použil této příležitosti, aby podrobil
kritice naši obchodní politiku vůbec, aby se
zmínil také o jejích důsledcích
politických a poukázal na nezdar našeho jednání
o obchodní smlouvu s Jugoslavií.
Slavná sněmovno, také my nejsme nadšeni
obchodní politikou, jakou naše Československá
republika dnes za stávajících poměrů
hospodářsko-politických v Evropě musí
provozovati. (Posl. Svoboda: Nemusí, ale dělá!)
Musí. I vlády dřívější
dosud všechny dělaly touž politiku a myslím,
kdyby se vyplnilo přání levice a došlo
k nějaké nové konstelaci zde ve sněmovně
a k jiné vládě, že také tato
by zatím nemohla jinou obchodní politiku dělati,
než děláme dnes tím, že se snažíme
co nejvíce vývoz stupňovati a omezovati dovoz.
(Posl. Johanis: S Jugoslavii to neukazujete!) Bohužel,
zatím dnešní situace na poli hospodářsko-politickém
v Evropě jest ta, že sice likvidujeme čím
dále tím více poměry válečné,
čistě politické, ale v životě
hospodářském vlastně nyní teprve
jsme před válečným obdobím,
poněvadž po válce všechny státy
dělají politiku takovou, že každý
chce býti soběstačným, každý
chce všechno vyráběti a všechno dělati.
Řekněme Anglie: chce si sama vyráběti
cukr. Jugoslavie také chce všechno dělati,
my také. Tedy důsledek válečných
poměrů jest chaos v této politice hospodářské
u všech evropských států, že všichni
chtějí dělati všechno.
Jest jistá věc, že tento zjev není zdravý,
že je nebezpečný. A jako se snažíme
likvidovati válku a najíti jakousi politiku mírovou
a jiným způsobem řešiti spory politické
mezi národy, tak také musíme hleděti,
aby i válka hospodářská, která
dnes v Evropě jest, nějakým způsobem
byla zlikvidována. (Posl. Koudelka: V Ženevě
jsme byli pro smích celému světu se svými
požadavky!) Jsme si toho vědomi. V zahraničním
výboru byla také o této věci při
posledním exposé p. ministra zahraničí
obsáhlá debata, a pan ministr ve svém exposé
také nastínil, jakým způsobem by se
dal tento všeobecný hospodářský
boj mezi evropskými státy zameziti. Při této
příležitosti se řeklo, že musí
se nějaká instituce najíti, na způsob
Společnosti národů. Jako je Společnost
národů pro spory politické, tak musí
býti mezinárodní instituce pro spory hospodářské,
která by urovnala boj všech proti všem v Evropě.
Musíme se také nějakým způsobem
dohodnouti, abychom si nekonkurovali, abychom všichni všechno
nevyráběli, (Výkřiky posl. Koudelky.)
aby se zde našel nějaký způsob mezi
národní spolupráce na poli hospodářském.
Tato myšlenka jistě najde porozumění
u všech a také u nás. Nám, jak jsem
řekl, není ideálem tato politika vzájemného
ochranářství a vzájemného se
potírání na poli hospodářském,
ale zatím je situace taková, jaká je, a já
nevím, zda by naše republika mohla začíti
v této věci a nějakým způsobem
zde snižovati cla, aniž by také jinde byla cla
snižována. Když vidíme, že naopak
Německo a Anglie zvyšují cla, nemůžeme
začíti my, když jsme stát přeprůmyslovělý,
stát odkázaný na vývoz, a když
naše zahraničně-obchodní politika musí
postupovati tak, abychom zatím v průmyslu zaměstnanost
zachovali a aby zemědělství se výrobcům
také vyplácelo. Takováto je faktická
situace a za této situace myslím, že by ani
jiná vláda nemohla dělati jinou obchodní
politiku, než jsme ji dělali my. Je pravda, že
tato politika obchodní má potom takové nemilé
následky, jako vidíme v nezdaru při jednání
o obchodní smlouvu s Jugoslavií. Ještě
jsme nedostali zprávu o tom, proč se vlastně
nepodařilo toto jednání s Jugoslavií.
Posud jaksi se zachovává o té věci
mlčení. Nevíme fakticky, proč a jak
se to stalo, ale myslíme, že zde bude vina na obou
stranách. Patřím také k těm,
kteří se zúčastňují
zájezdů do Jugoslavie, slyšel a viděl
jsem tam všechny přípravy, které se
konaly pro to, aby obchodní smlouva s Jugoslavií
se skutečně dála nejen s hlediska, abych
tak řekl materielního, ale také v duchu slovanské
vzájemnosti. (Slyšte!) Slyšel jsem všechny
řeči, ale, bohužel, jak se pánové
z obchodních ministerstev - politikové by se snad
dohodli - sesednou, umíněně stojí
na jednotlivých cifrách a svých výpočtech
a nemohou se nijakým způsobem domluviti. Přes
to, že jezdím do Jugoslavie, myslím, že
také na straně jugoslavské bude trochu viny.
Na př. pan starosta plzeňský na zájezdech
do Jugoslavie zdůrazňoval, aby Jugoslavie trochu
toho plzeňského piva od nás brala; ale sotva
se to rozneslo, už všechny jugoslávské
pivovary uspořádaly sjezd a prohlásily, že
ani kapka plzeňského nesmí z Čech
do Jugoslavie. To jsou věci, které potom hatí
a kalí celý náš poměr k Jihoslovanům.
Chtěl bych říci jen tolik, slavná
sněmovno, že za stávající situace
nelze provozovati zatím jinou obchodní politiku
v naší Československé republice, než
jakou provádí tato vláda. Také příští
vláda zatím bude museti postupovati zrovna tak.
Proto nezbývá, než doporučiti slavné
sněmovně, aby schválila schvalovací
usnesení, které jsme jí doporučili.
(Souhlas.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji
- za výbor pro průmysl, obchod a živnosti -
jímž je pan posl. dr Zadina.
Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno!
Navazuji na vývody kolegy předřečníka
a konstatuji, že naše obchodní politika vykazuje,
zejména v posledních letech, pozoruhodné
úspěchy. Naše obchodní politika se vyvíjí,
a to konstatuji vůči panu kol. dr Mackovi,
kterému jinak vděčím, že si všímá
obchodní politiky a že má odvahu ji kritisovati
- skutečně s plným zřetelem na potřeby
naší domácí výroby a při
tom ne méně se zřetelem na potřeby
domácího pracujícího lidu. Sledujeme
stále zásadu, abychom vyváželi zboží
a nevyváželi pracující lid. Úkolem
obchodní politiky je, aby hájila také zájmy
domácího národního hospodářství,
abychom skutečně postarali se o zaměstnanost
ve všech výrobních odvětvích
a tím čelili nezaměstnanosti. (Výkřiky
posl. Koudelky.) Pane kolego, vy jste apeloval, abych poslouchal
vás, tak račte laskavě poslouchati také
mne.
Konstatuji, slavná sněmovno, že řada
vynikajících znatelů našeho národního
hospodářství, zejména i z kruhů
průmyslových, nám konstatují v poslední
době velmi často, že zaměstnanost všech
našich výrobních odvětví, zejména
průmyslu, je tak veliká, jako nebyla nikdy ještě
od převratu a je dokonce prosím, větší
(Výkřiky posl. Srby.) - pánové,
z těchto projevů můžete míti
radost a ne je nějak odsuzovati - než byla před
válkou.
Vážení kolegové, vezměte laskavě
na vědomí, že musíme si ceniti také
takové výkazy, vyjadřované v indexech,
na př., že index zaměstnanosti naší
industrie je, tuším, už asi 108 nebo 110, což
vyjadřuje, že zaměstnání průmyslu
proti době před válkou je o 10% větší.
Je to zjev jistě potěšující.
A z toho zjevu se odvozují další důsledky,
jako je zaměstnanost, obleva úrokové sazby,
stoupání vývozu, posilování
aktivity obchodní bilance atd.
Slavná sněmovno! Jako referent živnostenského
výboru konstatuji ještě dále, že
naše obchodní politika na všech mezinárodních
poradách se přizpůsobila, akceptovala všechny
zásady, všechny konvence, všechna usnesení
v oboru obchodní politiky, zejména, že přistoupila
ke všem těm protokolům konference ženevské
v květnu loňského roku. (Posl. dr Macek:
S výhradami!) Žádné výhrady,
hned to objasním. Dále konstatuji, že naše
vláda bere účast na všech jednáních,
i která se odvozují ze ženevské konference,
jako režim ohledně koží loni v letě,
konference o odbourání povolovacího řízení,
jednání o veterinárních konvencích
atd., jednání o systematické sjednocení
celních sazebníků a zunifikování
jich. Na všech těchto jednáních bereme
účast, spolupracujeme tam velmi intensivně
a usnesení akceptujeme. A konstatuji dále...
(Posl. dr Winter: Nedělejte si z nás blázny!)
To jsou věci velmi vážné a prosím,
abyste je také vážně brali, že
totiž zjevy, které jsem uváděl, představující
znatelný velmi silný rozvoj našeho hospodářského
života, atd., slouží také i ve prospěch
dělnických vrstev, kde konstatujeme zvýšení
mezd, jako bylo letošního roku na jaře u horníků
a v kovodělném průmyslu. A prosili bychom
také, aby to uznávali i zástupci dělnictva
v parlamentě. (Výkřiky.)
Slavná sněmovno! Je dalším potěšujícím
zjevem, jedinečným toho druhu, že náš
stát uzavřel již obchodní smlouvy se
všemi státy v Evropě - se všemi, to konstatuji
- za těch krátkých několik roků,
a také s mnohými státy i mimo Evropu. To
je výsledek práce naší obchodní
politiky, který nemůže vykázati žádný
stát, zejména žádný nástupnický
stát. Všechny tyto obchodní smlouvy usnadňují
vzájemný zahraniční obchod a usnadňují
výměnu zboží, dovoz a vývoz.
(Výkřiky posl. dr Macka.) Pane kol. Macku,
určitě, poněvadž každá obchodní
smlouva znamená odbourání celních
sazeb, z části u nás a z části
na druhé straně. A můžeme konstatovati,
že skutečně stoupají cifry dovozu a
vývozu. Ovšem při tom udržujeme silnou
aktivitu naší obchodní bilance.
Pokud se týče Jugoslavie, chtěl bych dále
konstatovati docela stručně, poněvadž
věc objasnil kol. referent dřívější,
že v ohledu formálním zdržování,
pokud se doposud pozorovalo, bylo zaviňováno příčinami
mimo nás stojícími. (Posl. Srba: S Německem
také?) Ohledně Německa také. O
obchodní smlouvu s Jugoslavií se jedná už
přes 2 roky, naše vláda je připravena
a naše stanoviska jsou formulována přes 2 roky,
delegace se docela několikráte sešly, ale vždycky
jednání bylo přerušeno ze zvláštních
příčin nebo okolností, které
někdy vyskytly se též na straně Jugoslavie.
(Posl. dr J. Macek: Tak to neříkejte! Odpor čsl.
socialistických poslanců.)
V ohledu meritorním konstatuji - a jsem o těchto
otázkách dobře informován - že
jsme vyšli Jugoslavii v nabídkách celních
úlev atd. tak daleko vstříc jako žádnému
jinému státu. Nám musí býti
dobře jasno, že Jugoslavie je státem zemědělským
a že jsme už v otázkách zemědělských
položek náš režim hodně upravili
ve smlouvách obchodních s Maďarskem a Polskem,
tedy také státy zemědělskými.
Naše obchodní politika má zemědělské
položky v celním tarifu na 90% více méně
vyřešeny, ale přes to se šlo v jednání
s Jugoslavií k dalším ústupkům,
konstatuji se vším důrazem, že ve všech
specielních artiklech jugoslávských se dělají
Jugoslavii další ústupky, pokud se týče
jižního ovoce, jejich vína, tabáku;
ohledně dobytka nabízí se veterinární
konvence atd. Takové jsou tyto nabídky a já
jsem přesvědčen, že jednání
o jugoslávskou smlouvou půjde hladce kupředu.
Dále kol. dr Macek mluvil o řízení
povolovacím a ohlašovacím. Ohledně řízení
ohlašovacího nebudeme mnoho hovořiti, poněvadž
to nezatěžuje nikterak výměnu zboží.
Požaduje se jen určitá ohláška
- malý formulář která stojí
pár haléřů, kterou exportér
nebo importér musí výměnu zboží
ohlásiti státnímu úřadu. Jinak
výměna zboží jest úplně
volná. Toto řízení bychom nemusili
perhoreskovati, někde je snad zbytečné, někde
jest však užitečné, poněvadž
při tom zkoumáme původ zboží,
původ importu atd., tedy tyto věci jsou mnohdy účelné
a užitečné.
Ale důležitější je, pokud se týče
otázky povolovacího řízení,
jak kol. dr Macek konstatoval, že loňského
roku jsme měli 65 až 70 položek povolovacího
řízení v dovozu a vývozu. Tyto věci
mizejí a zmizí úplně. Na ženevské
konferenci, která byla asi před půl rokem
- vlastně byly dvě konference ohledně povolovacího
řízení - jsme přistoupili ke konvenci
pro úplné odbourání povolovacího
řízení a učinili jsme si jako stejně
jiné státy některé výhrady.
A víte kolik je těch položek v našem tarifu
celním? Všech položek je hodně přes
500. Také jsou sub-položky. Tedy takových položek
a subpoložek je dohromady asi 800 až 900. Z tohoto obrovského
počtu 800 až 900 položek a subpoložek jsme
si vyhražovali, víte kolik výhrad zemědělských?
Tuším, v dovozu jenom asi 7 a ve vývozu asi
4. Tedy něco minimálního, a sice ne z důvodu
nějakého ochranářství nebo
nějakého zdražování, naprosto
ne, nýbrž z důvodů jakési kontroly
nad původem zboží a jakosti, ať už
z důvodů veterinárních nebo zdravotních
atd. (Posl. dr Macek: To je nějaké vážně
mluvení? Co s jetelovým semenem? - Posl.
Srba: Mluvte vážně!) Mluvím vážně.
Ukáži vám... (Výkřiky posl.
Srby a posl. dr Macka.)
Opakuji a tvrdím ještě jednou, že co se
týče dovozu, vyhrazovali jsme si asi 7 a co se týče
vývozu jen 4 položky; více ne. Dále
zdůrazňuji, že jiné státy mají
výhrad často více, 15, 20 atd.... (Výkřiky
posl. dr J. Macka.) i v potravinách a zemědělských
výrobcích. (Posl. dr J. Macek: Jmenujte ty jiné
státy!) Konstatuji, že každý stát
má nějakou výhradu. I Německo má
několik výhrad, výhrady má i Francie,
Anglie atd. (Výkřiky posl. dr J. Macka.) Vždyť
ten spor je zbytečný, otázka tato je podřadného
významu. Ty výhrady se nedělají z
důvodů ochranářských nebo zdražovacích.
Vyložím vám, proč je tam jetelové
semeno. Z toho důvodu, aby nám sem nevozili jetelové
semeno z nížin, jako z Italie, kde nemá tu
resistenci. U nás vymrzá. Jest snad lacinější,
má hezčí barvu, lépe se líbí,
ale vymrzá. Tedy z důvodu ochrany kvality nebo sorty
se dává výhrada, že dovoz semene jetelového
jest vázán na kontrolu. Ty věci však
jsou podružného významu, omezují se
na nepatrný počet položek, a to z důvodů,
řekl bych, více národohospodářských
než celních, fiskálních atd.
Pan kol. dr Macek polemisoval s určitými
projevy z kruhů průmyslových, z tisku atd.
To sledovat nemohu, poněvadž tyto věci nepřiléhají
parlamentnímu jednání, ale konstatuji jeden
potěšující zjev: Mé pozornosti
neušlo, že právě strana kol. dr Macka
učinila včera velký projev do veřejnosti
ohledně potřeby podpory a ochrany pro další
rozvoj produkce zvířecí. To jsou zjevy, které
rádi vítáme, poněvadž se na těchto
otázkách můžeme sblížiti
v zájmu podpory domácí výroby zemědělské.
Pro podporu produkce zvířecí nalezneme mnoho
různých prostředků v různých
oborech naší státní politiky národohospodářské,
ale chcete-li vážně pomoci našemu chovu
hospodářského zvířectva, na
kterém jsou interesovány právě vrstvy
malých a středních zemědělců,
nevyhnete se tomu, i kdybyste používali jiných
prostředků, abyste nesáhli a nehledali prostředky
také v obchodní a celní politice. Chcete-li
účinně pomoci našemu dobytkářství,
musíte použíti také prostředků
obchodní politiky a přikročiti k revisi celého
našeho celního systému na produkci zvířecí.
S tím souvisí otázka změny cla na
dobytek vepřový a hovězí. (Posl.
Johanis: Clo na brambory zavedlo první Československo!)
Vážení pánové, clo na brambory
má mnoho států, a to často clo vyšší.
Německo má clo na brambory jednu marku, to jest
8 Kč - u nás máme jen 5 Kč. Německo
zavedlo dokonce bojovné clo proti Polsku 2 marky, to jest
16 Kč na 1 q zemáků. To je clo vysoké.
Ale clo na brambory má i Italie, Jugoslavie, Rakousko atd.
Splňuji jen svoji povinnost jako referent, abych uvedl
takové vývody na pravou míru. Konstatuji
znovu, že clo na brambory je v mnoha státech, a to
v sazbách vyšších než u nás.
Pan kol. dr Macek vyslovil zde také myšlenku,
že prý naše zemědělská cla
nesplnila ten účel negociační, jaký
byl jim přikládán. Zemědělská
cla mají sice mnohostranný význam, ale také
význam, jak bylo uváděno, negociační,
jako jeden důležitý prostředek pro vynucování
si obchodních smluv s jinými státy. Pan kol.
dr Macek zapomněl, že právě těmi
zemědělskými cly před 3 roky jsme
si vlastně získali velmi výhodný prostředek
k uzavírání smluv, řekněme
s Maďarskem, Kanadou atd. Zemědělská
cla nebyla ještě vyhlášena ani ve Sbírce
zákonů a nařízení a už
delegace maďarská, která odmítala 3
roky vůbec jednati s námi o obchodní smlouvě,
byla zde v Praze a zahájila jednání. Tenkráte
jsme si dobře ujasnili, proč tehdá Maďarsko
nejednalo o obchodní smlouvu s námi, pokud jsme
neměli žádná zemědělská
cla. Měli jsme nulu v těch položkách
zemědělských a víc než nulu nemohlo
si přáti Maďarsko. Teprve když naše
cla se objevila v našem celním tarifu, pocítili
Maďaři potřebu jednati s námi o obchodní
smlouvu a viděli jsme zjev, že během týdne
projevili Maďaři ochotu k jednání; tedy
zemědělská cla to byla jako prostředek
k uzavření obchodní smlouvy. Po tom to byla
Kanada. (Posl. Srba: Proč se neosvědčila
s Jugoslavií?) Už jsem vám to řekl,
pane kolego, opakuji to po třetí, že jsme konali
přípravy pro smlouvu s Jugoslavií z našeho
hlediska již asi před dvěma roky, ale v postupu
jednání některé okolnosti zavinily
odklad. Tvrdím, že naše vláda má
své věci připraveny, formulována stanoviska,
požadavky a nabídky atd. pro Jugoslavii nejméně
2 roky. Nebyla to s naší strany žádná
příčina, která by byla zavinila odklad
tohoto jednání.
Mimo to p. dr Macek v závěru svých
vývodů uváděl tu these, které
nechci rozebírati podrobně, že totiž nemůžeme
trpěti omezování dovozu, že nemůžeme
podceňovati druhou stranu při uzavírání
obchodní smlouvy. To je všecko pravda, ale také
nesmíme se podceňovati i my, musíme míti
při nejmenším tolik opatrnosti, prozíravosti
a rozumu, abychom své zájmy, zájmy našeho
domácího hospodářství naproti
cizině si obhájili, jako ona si je obhajuje. Konstatuji
zde, že všechny státy sousední, zejména
Německo, Polsko, také Maďarsko a Rakousko provozují
silnou ochranářskou politiku, daleko vypjatější,
než je u nás, a to v oboru průmyslovém
i zemědělském. Naše zemědělská
cla jsou stále nejnižší cla střední
Evropy. To je fakt, který nám žádný
nevyvrátí. Proto by nebylo rozumné, jak první
p. referent to vyjádřil, abychom odbourávali
cla, zatím co cizina se chrání. (Posl.
Srba: A co Dánsko?) Dánsko má docela
jinou soustavu hospodářskou, docela jiné
poměry a situaci hospodářskou a může
jinak postupovati ve své obchodní politice. (Posl.
Srba: Přece čtu vaše vývody!) Ale
ano, vážený pane kolego, vy také jistě
dobře víte, že takový stát přímořský,
jako je Dánsko anebo řekněme Holandsko, Belgie,
mají jinou situaci než náš stát
vnitrozemský zde ve střední Evropě.
Mají tam blízká tržiště,
dále časté srážky, takže
Dánsko může sázeti kartu na produkci
zvířecí, pro které má všechny
podmínky: krmiva, vydatné srážky atd.
Na vývody p. kol. Horpynky, který posoudil
náš režim ohledně dovozu automobilů,
dovolil bych si uvésti asi toto: Pokud jsem informován,
mohu konstatovati, že náš režim ohledně
dovozu automobilů se skutečně praktikuje
velmi liberálně. Uvádím zejména
toto: Spojeným státům americkým, kterým
byl přiznán kontingent doposud toliko 800 vozů,
byl letošního roku tento kontingent dobrovolně
více než zdvojnásobněn, byl zvýšen
na 1700 kusů vozů.
A konstatuji dále, že kontingenty jiných států
nejsou ani vyčerpány, až na Německo,
které si svůj kontingent vyčerpalo úplně.
(Hlasy: Proč se nezavede kontingent na dovoz vozů?)
Naproti tomu konstatuji jedno, že v cizích státech,
do kterých vyvážíme své automobily
- máme vývoz velmi slušný a mohli bychom
míti ještě větší - narážíme
na veliké překážky při exportu
svých automobilů. A to je zjev, který nás
o tom poučuje, že cizí státy si skutečně
velmi pěkně chrání domácí
industrii, a nebylo by rozumné od nás, abychom také
my nechránili naši industrii, třebas pozůstává
jen z několika továren, neboť přece
jen je to odvětví velmi důležité,
které zaměstnává velký počet
dělnictva. Proto bylo by dobře, aby náš
automobilní průmysl byl rozumným způsobem
chráněn.
Nepříznivé zjevy, které kritisoval
kol. Horpynka a které hraničí s nesprávnostmi
administrativními, odkazuji na cestu administrativní,
poněvadž máme plnou důvěru k
panu ministrovi obchodu, že podobných zjevů
nebude trpěti, že je vyšetří, a
znemožní, aby se mohly opakovati.
Vážená kol. Zeminová věnovala
celou řeč posuzování všeobecných
poměrů zásobovacích. Thema to nepřiléhá
k projednávanému předmětu a proto
nemohu se jím zabývati podrobněji. Konstatuji
jen, že snahou vlády i koaličních stran
je, aby bylo bráněno jakémukoli nepřiměřenému
zdražení na trzích a bursách. Řada
opatření se provádí, aby poměry
na trhu se ozdravěly, aby nastalo oslabení cen životních
potřeb. Zdůrazňuji, že všeobecná
situace zásobovací v našem státě
je relativně dosti příznivá.
Na základě úředních dat, která
jsem si opatřil okamžitě z kanceláře
sněmovní, konstatuji, že index životních
nákladů - to je měřítko, jak
ceny stouply teď oproti poměrům předválečným
nebo jak stouply letos oproti loňsku - má tendenci
sestupnou. Sdělím několik dat. Index životních
nákladů rodin dělnických byl vyjádřen
na začátku letošního roku v únoru
cifrou 107 ve zlatě, to znamená, že jen o 7%
bylo niveau cenové vyšší než před
válkou. (Odpor a výkřiky čsl. socialistických
poslanců.) Nemohu si pomoci, to jsou úřední
data, já jsem je nedělal. To jsou data zjištěná
z kruhů dělnických rodin. Čtu jen
úřední data. (Posl. dr Winter: Když
to srovnáváte na zlato, v jakém poměru
jsou důchody?) Konstatuji, že Státní
úřad statistický má v evidenci několik
set dělnických a úřednických
rodin, jejichž životní náklady zjišťuje
a pak je vyjadřuje.
Nyní v říjnu - to je poslední zjištěný
měsíc - je index 106, tedy o 1% nižší
než v únoru. Není to snad mnoho, ale je v tom
viděti tendenci stálého poklesu cen životních
potřeb.
Tyto poměry jsou ještě příznivější
u rodin úřednických, kde byl index životních
nákladů v únoru letošního roku
100 a 1/2%, tedy jen o 1/2%
vyšší než před válkou, a nyní
v říjnu letošního roku je zlatý
index 101, tedy o 1% vyšší než před
válkou.
Dovolím si však také tvrditi, že náš
index životních nákladů - to je na výsost
zajímavé - je nižší než ve
všech sousedních státech a nižší
nežli v Anglii, ve Francii atd. Tedy konstatuji, že
u nás je index u dělnické rodiny 106, u úřednické
101. (Posl. Svoboda: To je podle toho, jak se to počítá
a sešvindluje!) Prosím, v Maďarsku je index
121, v Německu 152, v Polsku je 122, v Rakousku je 109
a u nás 101 a 106, tedy nejnižší v celé
střední Evropě! (Posl. Svoboda: Ale musí
se věděti, kolik si za svůj plat koupi!)
Máte právo a příležitost
ty věci vyvraceti, ale já konstatuji, že jsou
to úřední data. (Výkřiky.)
Nyní jdu ke státům s valutou pevnou a
ustálenou. Víte, jaký je index v Anglii?
Anglie má index 166. (Výkřiky.) Francie
105, Švýcary 161, Italie 143. (Posl. Zeminová:
Z 18 států jsme na 15. místě!) Já
to jenom konstatuji, poněvadž se nemohu zabývati
vývody vážené kolegyně Zeminové
v podrobnostech, ježto nepřiléhají
k předmětu jednání. Úsilí
vlády a koalovaných stran jest, aby skutečně
postupně nastávalo větší a větší
ozdravění poměrů na našem trhu
životních potřeb. Index životních
nákladů není přemrštěný,
je nejnižší ve střední Evropě,
nižší než ve státech starých,
mocných hospodářsky, jako jest Anglie, Francie
a Italie. My bychom zde mohli býti potěšeni
z toho, že se poměry utvařují velice
příznivě.
Na základě těchto vývodů trvám
na svém návrhu, aby vážená sněmovna
dala souhlas k dodatkovému protokolu, který jsme
uzavřeli s Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou.
(Souhlas.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce, jakož i pořadu dnešní schůze.
Sděluji, že z důvodů formálních,
aby mohly býti přikázány výborům
vládní návrhy dnes tiskem rozdané,
bude nutno konati dnes ještě jednu schůzi.
Před ukončením této schůze
učiním ještě některá presidiální
sdělení.
Dovolenou dal jsem na dnešní schůzi posl. Školovi
z rodinných důvodů.
Došlo oznámení o změnách ve výboru.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. dr Hallu za posl. Doležala a posl. Vomelu
za posl. dr J. Černého.
Místopředseda Horák: Mezi schůzí
byl tiskem rozdán a současně přikázán
výboru iniciativnímu návrh.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
1940. Návrh posl. Leibla, Schweichharta a soudr. na odstranění
nouze o krmiva a úpravu odbytu domácího dobytka.
Místopředseda Horák: Pan posl. dr
Stern na konci své řeči v této
dnešní schůzi použil slov obsahujících
projev, ohrožující bezpečnost státu.
Předsednictvo se usneslo podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučiti projev tento ze zprávy
těsnopisecké.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští
schůze konala dnes za 10 minut, t. j. v 6 hod. 50 min.
večer s
Nevyřízené odstavce pořadu 176. schůze.
Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Není jich. Návrh můj je přijat.
Končím schůzi.
V Těsnopisecké zprávě o 170. schůzi
posl. sněmovny ze dne 25. října 1928 má
na str. 39, sloupec 1, řádek 6 a 21 zdola místo
"Deutsche Reichsbank Gesellschaft" správně
státi "Deutsche Reichsbahn Gesellschaft".