Čtvrtek 13. prosince 1928

Uhlí a železo z ostravského kraje mohlo by po krátké dopravě železnicí konkurovati eventuelně na vodních tratích i na tržišti balkánském a v Orientě. Dosáhlo by se vybudováním této vodní trati také výhodného spojení s jižním Ruskem. A konečně věnováním pozornosti této otázce spojení Dunaje s Moravou by se splácel i starý dluh zemi Moravě, která dosud ve věci plavby byla zanedbávána.

Jako druhou nejdůležitější trať vodní považujeme vybudování středního Labe. Byla by to trať, která by spojovala Německo-Hamburk s centrem Čech. Při četných příležitostech v zemědělském a také rozpočtovém výboře upozorňovali jsme na velikou důležitost vybudování této vodní trati, ukazovali jsme také, proč z důvodů věcných nejsme s nynějším stavem prací na Labi spokojeni.

Za třetí nejdůležitější trať vodní považujeme vybudování spojení Odry s územím naší republiky. Jde tu o trať Ostrava na Moravě-Kozlí v Německu. Z Kozlí k našim hranicím je celkem 60 km a výstavba tohoto úseku je ovšem závislá na Německu. Německo je ochotno jednati o tomto projektu a přáli bychom si, aby se co nejvíce vyšlo vstříc s naší strany.

Nedotýkáme se dnes zúmyslně při vytyčování nových projektů vodních starého, velikého projektu dunajsko-oderského, resp. labského, který byl jak ve starém vídeňském parlamentě, tak i v žurnalistice a v naší veřejnosti mnohokráte a mnohokráte diskutován.

Dnes považujeme za nutno, aby se při projednávání otázek vnitroplavebních věnovala zvláštní pozornost také otázce zaměstnanectva lodí. Služební i platové poměry jsou tu velmi neutěšené. Většina zaměstnanců žije na dvě strany, muž na lodi a žena s rodinou doma, a nikdo nedává jim příplatku na vedení dvojí domácnosti. Nižší zaměstnanci dostávají 600 až 800 Kč měsíčně, vyšší 2300 Kč, v Německu asi o 100% vyšší. Za životních a drahotních poměrů na lodích jsou to platy nedostačující.

K tomu přistupuje ještě ta neblahá okolnost, že v poslední době stalo se u paroplavebních společností zvykem, vysazovati plavce v době nezaměstnanosti a činiti z nich tak zaměstnance sezonní. Je to nepotřebné a neúčelné týrání lidí, neboť lodi vyžadují při řádném udržování stálého personálu, jak ukazuje fakt, že oprava lodí nebývá nikdy pravidelně včas na jaře hotova.

Kapitolou pro sebe je způsob, jakým se zacházelo s plavci a kormidelníky při projednávání zákonů o sociálním a pensijním pojištění. Je to kapitola smutná, neboť ukazuje na nepochopení významu, odpovědnosti a nebezpečí zaměstnanců plavebních. Pro budoucnost není také možno, aby plavba zůstávala i nadále vyňata ze zákona o inspekci práce.

Při výběru personálu plavebního béře se málo ohledu na občany republiky. U labské a dunajské společnosti je zaměstnáno jen asi 35% občanů republiky, u oderské společnosti dokonce jen 7 lidí domácích.

Mezistátní dohody o pracovním právu a sociálním pojištění posádek lodí, jak bylo vtěleno do návrhu zákona z 1. ledna 1926, poměry nijak nezlepšily. Smlouvy ty jsou tak nevýhodné, že by bylo radno, při nejbližší příležitosti je vypověděti. Dnes na př. platí si zaměstnanci na různá pojištění, když však odejdou ze služby anebo zemrou - nedávno se stal jeden podobný případ - nemají vdova a děti nároku na rentu. Totéž platí o pojištění proti nezaměstnanosti, které je v Německu zavedeno, ale které se vyplácí jen v Německu.

Celkem možno říci, že smlouvy ty zbavují nás, pokud se pracovních poměrů týče, našeho výsostného práva. Dnešní společnosti paroplavební neohlížejí se také při úpravě poměru k zaměstnancům na platné zákony republiky, neřídí se zákonem o závodních výborech, nechtějí také uzavírati kolektivních smluv, jak je zákon předpisuje pro dopravní podniky. Odvolávají se na služební starý řád se zastaralými předpisy. Zde by bylo na místě zakročení ministerstva soc. péče.

Pokud se dnešní osnovy týče, schvalujeme její předložení a přáli bychom si jen jejího doplnění v některých směrech. Převzali jsme předpisy plavební ze starého Rakouska a mnoho z těchto předpisů, zvláště nejdůležitějších, t. j. policejně-plavebních řádů, jest zastaralých. Tak na př. pro čluny a vory na Vltavě a středním Labi jsou předpisy z r. 1854, pro paroplavbu z r. 1888. Pro dolní Labe platí plavebně-policejní řády z r. 1894. Rovněž tak je tomu s ostatními předpisy, na př. přístavními, s předpisy o zkoušení personálu atd. Všechny jsou velmi zastaralé.

Dlužno proto schvalovati, že po převratu r. 1920 zřízen byl úřad, který se měl o všechny tyto otázky starati a řešiti je ve smyslu odpovídajícím účelům moderní doby. Je to plavební úřad. Dnešní předloha zákona náleží do komplexu otázek tohoto druhu, neboť nahražuje staré nedostatečné předpisy novými.

Dosavadní předpis o plavbě na Labi obsahoval sice, pokud jde o cejchování lodí, normy dosti nové - z r. 1913 - avšak neurčoval závaznost, obligatornost. Vedle toho pověřeny byly cejchováním okresní politické správy v Děčíně a v Ústí, které však samy cejchování neprováděly, nýbrž činila tak poříční správa, t. j. nynější poříční plavební úřad, a to přístroji patřícími ministerstvu veř. prací. To je abnormalita, která dosud platí, dík zákonu č. 315 z r. 1920, který ve svém §u 6 ponechává všem ministerstvům dosavadní agendu v plavbě. V nově připravovaném zákoně o úpravě kompetence ministerstev mělo by býti na tuto okolnost pamatováno.

Pro Dunaj platily pro cejchování dva předpisy: 1. ze dne 13. září 1896, č. 3870 a 2. předpis Evropské komise dunajské.

V zákoně dnes projednávaném má býti zavedena především obligatornost cejchování pro čsl. lodi, plující přes hranice nebo za hranicemi, a má dále býti odstraněna dříve zmíněná abnormalita v kompetenci ministerstva vnitra. K tomu dlužno však uvésti několik poznámek.

Lituji, že neklidná předvolební doba nutila nás poslance k vyčerpávající drobné agitační práci ve volebních okresích a že proto nezbylo času k důkladnému včasnému studiu předlohy a uplatnění věcných poznámek. Nejde tu o předlohu politického rázu, a tu je jistě zájmem nás všech, abychom uzákonili předlohu dokonalou, nevykazující mezer.

Zákon zavádí sice obligatornost cejchování - vlastně obligatornost míti cejchovní průkaz - pro určitý druh lodí, nikde však není v návrhu zákona řečeno, že by to musel býti průkaz vystavený čsl. úřady. Z důvodové zprávy je jen patrno, že se předpis týká všech čsl. lodí, a dá se předpokládati, že je míněn čsl. průkaz.

V §u 2 je stanoveno, kdo bude prováděti cejchování lodí. Má to býti poříční plavební úřad pro oblast Labe v Praze a poříční plavební úřad pro oblast Dunaje v Bratislavě, případně jich expositury.

Kdo však bude cejchovati lodi na Odře, která nespadá v první stolici pod žádný z obou uvedených poříčních úřadů? Či mají snad býti oderské lodi cejchovány říšskoněmeckými úřady? Řešení toto by bylo velmi nebezpečné, ježto by mohlo býti precedenčním případem také pro lodi labské a konečný výsledek by byl ten, že zákon by platil pro nějakých 100 až 150 lodí a snad i méně.

Zákon bude tedy třeba doplniti, pokud se týče oderských lodí. Jinak platila by o cejchování lodí na Odře ustanovení pařížské konference o cejchování vnitrozemských lodí ze dne 27. listopadu 1925, čl. 3, podle něhož "každá loď má právo žádati o cejchování nebo přecejchování ve kterémkoli smluvním státě".

En passant uvádím, že v důvodové zprávě uvedený počet lodí 465 není správný, neboť podle plavební ročenky z r. 1928 máme v republice větších lodí, přes 25 tun, u oderské společnosti 83, u labské 300, u dunajské 143, celkem 526 lodí.

Také abnormalita dříve uvedená - o vystavování cejchovních průkazů okresní politickou správou po provedeném cejchování poříční správou, resp. nyní poříčními plavebními úřady - není tímto zákonem odstraněna, neboť neruší se výslovně v tomto zákoně kompetence ministerstva vnitra, určená zákonem č. 315 z r. 1920.

Pokud by tedy nebylo pamatováno na tuto okolnost v ohlašovaném zákonu o změně kompetence ministerstev, bylo by nutno doplniti dnešní předlohu příslušným ustanovením, že se ruší všechny dosavadní zákonné předpisy této otázky se týkající.

K zákonu samému podotýkám ještě, že vedle úprav vodních tratí je nutno uspíšiti také záměnu starých rakouských předpisů, neodpovídajících nynějším poměrům, jak po stránce administrační, tak i technické.

Zkušeností bylo již nasbíráno dostatek, příslušné úřady jsou vybaveny vhodným personálem a bylo by proto záhodno, abychom v době nejkratší měli jen československé předpisy, odpovídající zájmu státu i veřejnosti.

Týká se to především vzpomenutých předpisů plavebních. Rovněž nedá se dlouho odkládati úprava veřejnoprávních i soukromoprávních poměrů v plavbě vnitrozemní, kde by bylo třeba slyšeti i hlas zaměstnanců.

Nejdůležitějším úkolem v plavbě je upraviti plavbu administrativně jednotně, t. j. svěřiti ji jednomu úřadu a ne, jak je tomu dosud, míti plavební agendu roztříštěnu u pěti různých úřadů. Především by bylo třeba vzíti přístavy z kompetence ministerstva železnic a dáti je do kompetence ministerstva veř. prací. Také tarifní politiku třeba účelně a v zájmu celku přiměřeně upraviti.

V těchto otázkách mělo by se postupovati jediné věcně, jak toho zájem celku vyžaduje.

Předpokládajíce, že dnešním důvodům a žádostem soc. demokratického klubu týkajícím se předlohy bude věnována pozornost, prohlašujeme, že jinak dnešní předlohu vítáme a že pro ni budeme hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. Koškovi.

Zpravodaj posl. Košek: Slavná sněmovno! Pan kol. posl. inž. Nečas k právě projednávanému zákonu učinil několik upozornění, na která si mu dovolím odpověděti. Na vypracování nových zákonů ohledně plavby se již velmi intensivně pracuje a budou v dohledné době předloženy sněmovně. Podle pařížské úmluvy mohou cejchovati všechny úřady, také cizí, lodi, neboť některé z nich často i po mnoho let nepřicházejí ani do své domoviny.

Co do národnostních poměrů poukazuji, že s loďmi od Německa a Rakouska byli jsme nuceni převzíti i cizí personál, a nyní postupně se tento stav zlepšuje podle výchovy a výcviku československých příslušníků daleké plavby znalých.

Tím myslím, že jsem v celku asi tak odpověděl na výtky, které pan kol. posl. Nečas měl proti zákonu, a doporučuji znovu, aby posl. sněmovna zákon přijala tak, jak byl navržen dopravním výborem. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Měli bychom přikročiti ke hlasování.

Nebude-li námitek, odsuneme hlasování na dobu pozdější a přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Projednáme tudíž další odstavec pořadu, jímž jest:

2. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností o vládním návrhu (tisk 1735), kterým se předkládá Národnímu shromáždění ke schválení II. dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi republikou Československou a Hospodářskou Umí belgo-lucemburskou z 28. prosince 1925, podepsaný v Bruselu dne 21. února 1928 (tisk 1848).

Zpravodajem výboru zahraničního jest p. posl. Světlík, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností je p. posl. dr Zadina.

Dávám slovo prvému zpravodaji, panu posl. Světlíkovi.

Zpravodaj posl. Světlík: Slavná sněmovno! Dne 28. prosince 1925 byla mezi Československou republikou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou dojednána obchodní smlouva. K této obchodní smlouvě byl dne 21. února 1928 sjednán dodatkový protokol. Tento dodatkový protokol týká se V. článku závěrečného protokolu naší obchodní smlouvy a jedná o dovozu hedvábí do naší Československé republiky. Podle obchodní smlouvy z r. 1925 byla celní sazba na hedvábí jednoduché na 1 kg 7 Kč a na hedvábí skané na 1 kg 9 Kč. Podle dodatkového protokolu má býti tato celní sazba na jmenované artikly zvýšena, a to tak, že na 1 kg hedvábí jednoduchého zvyšuje se sazba ze 7 Kč na 10.50 Kč a na 1 kg hedvábí skaného z 9 Kč na 14 Kč,

O této změně čl. V dodatkového protokolu k naší obchodní smlouvě s Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou jednal výbor pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností ve schůzi dne 24. října t. r. a dospěl k tomu úsudku, že toto zvýšení cla na řečené artikly je docela v zájmu našich interesentů, poněvadž jde o to, aby byl od nás usnadněn vývoz hedvábí zpracovaného, a že tedy bude docela dobře, když clo na dovoz hedvábí nebarveného bude sníženo na 1.50 Kč, a za to budou zvýšena cla na artikle, jak o nich již byla řeč.

Výbor zahraniční jednal o této věci ve své schůzi dne 13. září 1928, a se svého stanoviska dospěl k názoru, že může jen prospěti naší Československé republice, když její obchodní smlouva s Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou bude zdokonalena, a tím také i naše styky ostatní jaksi ještě tím způsobem budou zlepšeny. Proto zahraniční výbor navrhuje slavné sněmovně ke schválení toto schvalovací usnesení:

"Národní shromáždění republiky Československé schvaluje druhý dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi republikou Československou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou z 28. prosince 1925, podepsaný v Bruselu dne 21. února 1928." (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji p. posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Dodatkovým protokolem, který se právě projednává, projevuje Hospodářská Unie belgo-lucemburská souhlas se zrušením čl. V závěrečného protokolu naší obchodní smlouvy s touto Unií, pokud se jedná o umělé hedvábí. Tímto způsobem odpadá vázanost celní sazby 7 Kč za 1 kg na hedvábí jednoduché a 9 Kč za 1 kg na hedvábí skané.

V důsledku toho zvyšují se uvedené sazby na výši těch sazeb, které byly sjednány v úmluvě s Italií ze dne 1. března 1924, a to na 10.50 Kč za 1 kg hedvábí jednoduchého a na 14 Kč za 1 kg hedvábí skaného.

Tato nová úprava odpovídá dohodě domácích interesentů, kteří dohodli se na tom, aby v zájmu usnadnění vývozu výrobků z umělého hedvábí byla určitá množství umělého hedvábí nebarveného připuštěna k dovozu za snížené clo 1.50 Kč za 1 kg, a naproti tomu, aby dosavadní smluvní sazby na umělé hedvábí jednoduché a skané byly zvýšeny.

Živnostenský výbor pojednal o této obchodní úmluvě na své schůzi dne 24. října 1928 a se zřetelem k tomu, že odpovídá zájmům domácí výroby, usnesl se na tom, doporučiti posl. sněmovně tuto úmluvu ke schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická byla stanovena 30 minutami. Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni na straně "proti" pp. posl. dr Macek, Horpynka a dr Stern.

Dávám slovo panu posl. dr Mackovi.

Posl. dr Macek: Slavná sněmovno! Obyčejným úkolem obchodních smluv jest snižovati cla, stanovená autonomním celním tarifem. Účelem dodatkového protokolu, o němž máme právě příležitost jednati, není však cla snižovati, nýbrž je zvyšovati. Tato politika je v linii vlády, která od 2. prosince má právo se zváti vládou minoritní. Opravdu u nás všechna spása pro všechny obory výrobní vidí se jen a jedině ve zvedání cel a utužování zákazu dovozu, čili v t. zv. povolovacím řízení, jež není nic jiného, než prakse importních zákazů.

Slavná sněmovno! Ideou této politiky jest zvedáním celních šraňků na všechno možné zvedati zdejší cenovou hladinu. Poněvadž však jsme státem exportním, který podle odhadu znalců asi dvě třetiny své průmyslové výroby musí odbýti za hranicemi, kde není chráněn proti cizí soutěži, musí se naše mzdy a jiné pracovní důchody přizpůsobiti těmto zahraničním konkurenčním podmínkám. Následkem toho vzniká u nás tlak na pracovní důchody a také známý nepoměr mezi cenovou hladinou, která je asi desetinásobná, a příjmovou hladinou, která jest prý sedminásobná. Veřejní zaměstnanci dobře vědí, že jejich platy sedminásobně valorisovány nebyly - ale dejme tomu, že sedminásobně. Při této disparitě hladiny cenové a důchodové máme býti spokojeni. Toto zvedání zdejší cenové hladiny a stlačování zdejších důchodů pracovních má svůj efekt ve veřejných financích. Stát, obce a jiné veřejné svazky, když nakupují čeho potřebují pro vojsko, ústavy, úřady, musí platiti ceny zvýšené cly. Platí desetkráte tolik, co by platily za jiných podmínek. Když platí desetkráte tolik, musí také desetkráte tolik přijmouti na daních a jiných veřejných příjmech. Ale daně se ukládají nám na naše důchody, které jsou - řekněme - sedminásobné. Následkem toho vzniká v každém z nás oprávněné vědomí, že daňové břemeno, které odpovídá na straně výdajové cenové hladině a na straně příjmu důchodové hladině, je mnohem vyšší, než by bylo, kdyby naše příjmy byly násobeny stejným číslem jako ceny zboží. Pocit poplatníků tohoto státu, že jsou daněmi příliš zatíženi, že jejich daně jsou těžší než jejich důchodu odpovídá, jest správný. Výše daní řídí se cenovou hladinou, daně jsou nám ukládány podle cenové hladiny, kterou trpí stát a obce, ale my daně cítíme podle důchodové hladiny, která jest mnohem nižší. Tato neblahá politika, která se musí ve veřejných financích projevovati stížnostmi poplatníků na nesmírné zdanění, se u nás zastírá způsobem zdanění, kterému se říká nepřímé zdanění. Aby poplatnictvo nevědělo, jak velké jsou daně přímo vybírané, vybírá se z naší kapsy, co stát a obce potřebují, cestou daní nepřímých. Tu se nadává na drahotu a nenadává se na vládu, na daně. Tento systém, udržování nepoměru mezi cenovou a důchodovou hladinou, je systém neudržitelný hospodářsky a neudržitelný sociálně, ale jak vidíte z posledních událostí, neudržitelný i politicky. Pohleďte na politické škody, které nám vznikají neústupností našich ochranářů při obchodním smlouvání s naším nejvěrnějším spojencem, Jugoslavií. Kdo se může klidně dívati na to, že přehnaná ochrana zemědělské výroby - a ovšem na druhé straně přehnaná ochrana průmyslové výroby - nás rozeštvává se státem, který s námi nejlépe smýšlí a kterého si vážíme jako spolehlivého spojence v útvaru Malé Dohody. Není tomu tak dávno, co jsem s tohoto místa mluvil pro zavedení preferenčních sazeb pro náš obchod s Jugoslavií, ale místo preferenčních sazeb, kterými bychom se sblížili s tímto státem, hrozí nám pomalu v tomto státě bojkot, kterého se účastní, jak vidíte znovu, i živly, donedávna s námi nejpřátelštější, lze-li v tomto státě o nějaké stupnici sympatií vůbec mluviti. Nevím, kdo může tuto politiku schvalovati, když si uvědomí tyto konce.

Nám stále tato vláda ve svých veřejných projevech slibuje snížení cel a hlavně odstranění povolovacího řízení. Toto povolovací řízení, které nám dělá před celým světem ostudu - ne pouze škodu - vykazuje tento pohyb: Jak víte z důvodové zprávy k rozpočtu, od 17. května 1926, kdy bylo na povolovací řízení vázáno celých položek 72, do 10. srpna 1927 počet jejich se snížil na 69 a do 30. dubna letošního roku na 67. To jest odbourávání povolovacího řízení: za 2 roky o 5 položek! Částečně vázáno bylo na povolovací řízení r. 1926 45 položek, loni 44 a letos zase 45. Taktéž se nic nezměnilo v řízení ohlašovacím, které jest mírnější formou řízení povolovacího. Zde zůstaly beze změny položky celé i částečné po celá dvě léta. Jest pravda, že ve vývozu povolovací řízení se zmírňuje; z 22 celých položek, jež byly vázány při vývozu r. 1926, máme dnes jen 4. Položky vývozní, jež částečně byly vázány na povolovací řízení, z 39 klesly na 32. Tedy vývoz tato vláda, tento systém vládní, uvolňuje ochotněji než dovoz. U nás totiž pře vládá starožitný merkantilistický omyl, že lze forsírovati vývoz a brániti dovozu. Stoletá bláhovost těší se u nás uznání, vyznání a obhajování. Chceme vyvážeti, prodávati a nechceme za to nic kupovati. Nevím, jak si to ti lidé představují. (Výkřiky posl. Johanise.) Naše výhrady v povolovacím řízení, s nimiž jsme se v Ženevě vytasili, způsobily přímo salvu smíchu u delegátů, kteří se tam sešli k tomu, aby prováděli zásady, které měly uvolniti zahraniční obchod. My jsme se v pravém slova smyslu kompromitovali svým nemožným stanoviskem, že chceme vázati import, nota bene stížený vysokými cly, na př. u semene červeného jetele, semen jehličnatých stromů, u semene řepy, při importu dobytka, volů, krav, vepřového, mladého hovězího dobytka, vína, automobilů, kyseliny salycilové a jejích derivátů. Všimněte si té libovůle: zrovna kyselina salycilová a automobily potřebují povolovacího řízení; nestačí ta příšerná zlodějská ochrana automobilového průmyslu, je třeba ještě povolovacího řízení.

Velectění pánové, jakpak o té soustavě smýšlejí naši průmyslníci? Nepovím žádného tajemství, když řeknu, že o ochraně průmyslové výroby nerozhoduje u nás ministerstvo obchodu, nýbrž Svaz průmyslníků, v němž ovšem v poslední době se do sebe šťastně dostaly některé branže, které navzájem pozorují, že si škodí. Průmyslníci textilní již pomalu vstupují na válečnou stezku s průmyslníky chemickými. Letos v květnu bylo několik pamětihodných schůzí průmyslnických svazů. Dne 23. května bylo shromáždění Svazu čsl. průmyslníků textilních, kteří - to musím říci k jejich cti - alespoň nyní se dostávají ke zdravému rozumu a chápou, že tento průmysl, tak eminentně exportní, potřebuje u nás politiky svobodného obchodu. Hledí již zapomínati na svou ochranářskou politiku popřevratovou a začínali jíti cestami zdravého rozumu. Jejich sekretář dr Mužík mluvil pro liberální obchodní politiku, která jedině také ostatní státy může přiměti k podobnému postupu. Mluvil pro obchodní smlouvu s Německem, s nímž se handrkujeme bez úspěchu již tři roky, a s Jugoslavií. A pohleďte, toto stanovisko pro svobodný obchod projevilo se v resoluci tak, že se v ní sice žádá odstranění povolovacího řízení a urychlení jednání s Německem a Jugoslavií, prý se naše politika celní musí přizpůsobiti exportnímu charakteru našeho státu, ale uskutečnění dovozních kontingentů na umělé hedvábí je naprostý požadavek průmyslu. (Posl. Koudelka: Pokud se to netýče nás, jsme pro svobodný obchod!) Ano. Ale v importu umělého hedvábí musí býti nejen vysoké clo, nýbrž i povolovací řízení s kontingenty.

Den na to bylo shromáždění tak zv. Sdružení čsl. průmyslníků chemických. Konalo schůzi, v níž byla přijata resoluce, v níž se žádá ujednání obchodních smluv, které by nezmenšily dosavadní celní ochranu a které by umožnily našemu průmyslu pronikati do cizozemí. Jak si to ti pánové představují, těžko dovede člověk s normálním rozumem pochopiti. Oni chtějí, aby náš stát dociloval snížení cizích cel, ale neslevoval s našich. Téhož dne měl schůzi Svaz koželužského průmyslu. Ten je pro uvolnění obchodu kožemi - doslova - "když nejen vývozní zákazy, nýbrž i vývozní cla budou zrušena zároveň ve všech zemích Evropy". (Veselost. - Výkřiky posl. Srby.)

Textilní průmyslník chápe, že stát, který se kompromitoval tím, že nesl prapor toho omezovacího řízení, musí začíti a teprve naše zahájení svobodného obchodu může k tomu přiměti i jiné státy, které byly pomalejší v úpravě svého exportu a importu, ale kožařský průmyslník chce, aby začaly všechny najednou, jen abychom my nebyli první. Mimochodem jsme se na této schůzi dověděli, že sůl pro kožařský průmysl stojí u nás o 100% více než sůl pro týž průmysl v Německu.

Naši průmyslníci resp. jejich mluvčí mívají také někdy jasné okamžiky ve svém myšlení o celní politice. Dovolte, abych vám přečetl něco z "Tribuny", která je, jak známo, listem průmyslnickým. V témže měsíci, kdy se stala tato památná usnesení, ale o 14 dní dříve, byl v odpolední "Tribuně" úvodník, jehož pisatel se zabývá anglickými cly na knoflíky; ta cla byla zavedena ve výši 331/3% ad valorem. "Tribuna" s povděkem zaznamenává, jak kterýsi anglický konfekcionář označil tato cla za ztížení konkurence anglické konfekci na cizích trzích. Tedy angličtí konfekcionáři, když budou používati na anglickou konfekci dražších knoflíků, budou prý v konkurenci s cizími státy postiženi, budou dražší. Račte uvážiti, jaké to bude postižení; ale nicméně "Tribuna" to říká, a to je pozoruhodný hlas. Tento pisatel v "Tribuně" vzal věc skutečně za pravý knec. Sami jsme několikráte řekli, že jenom jediným argumentem lze bojovati proti anglickým clům, totiž snížením soutěživosti anglického zboží na světovém trhu. Tedy proti anglickým clům lze bojovati jediným argumentem, že totiž anglická ochranná cla ztíží anglickým průmyslníkům soutěživost na cizích trzích. Tento pisatel však zapoměl říci, zdali takový argument by se hodil anebo nehodil také v boji proti ochranným clům československým. O tom moudře mlčí. Je to také jeden takový lékař, který předpisuje medicinu, kterou sám nechce polykati, ač je nemocen toutéž nemocí. Bylo mně řečeno, hlavně u příležitosti cel obilních - prý potřebujeme negociačních cel, že kdybychom neměli cel, neměli bychom z čeho slevovati, a že by se nám nedařilo uzavírati obchodní smlouvy s cizími státy. Musíme prý si stanoviti vysoká cla, abychom potom z nich mohli slevovati, tím se prý uděláme vzácnými a oblíbenými smluvními stranami.

Velectění! Vidíte nejlépe na těch obilních clech, při jichž uvalení toto bylo právě hlásáno, jak se nám osvědčují jako negociační artikl ve smlouvách s takovým dobrým partnerem jako je Jugoslavie. Charakterisování ochranných cel jakožto prostředku negociačního je v nejlepším případě sebeklam - v případech obyčejných je to prostě podvod. K negociaci se nehodí předně cla dvojitá, maximální a minimální, jako máme na př. u našich obilních cel. Ale já si troufám upozorniti, že okolnost, že máme obilní cla dvojitá, není sama o sobě důvodem, proč nemůžeme uzavříti smlouvu s Jugoslavií. Troufám si tvrditi docela nepokrytě, i kdybychom měli cla jednoduchá, že by tato nesnáz byla stejná. Na př. jednoduchá cla na automobily. Podívejte se, jak se nám daří uzavříti obchodní smlouvy pro odpor automobilových fabrikantů. Ať dvojitá, ať jednoduchá cla - jako negociační prostředek u nás úplně selhávají pro odpor omezených, úzkoprsých interesentů.

První pan referent, když nám doporučoval schváliti tento dodatek, upozornil, že toto opatření bude ve prospěch domácích interesentů. Jestli tím mínil fabrikanty umělého hedvábí, měl v omezené míře pravdu - v té míře, jak oni chápou svůj interes a se domnívají, že jim to prospívá. Ale myslím, že není daleká doba, kdy i tito interesenti poznají, že jim tato politika škodí. My nemůžeme prostě vydržeti tuto sebevražednou politiku omezování dovozu a forsírování vývozu a toto stlačování životní míry, způsobené stlačováním důchodů a zvedáním ceny zboží, tuto politiku zdražování životní míry uvalováním těžších daní, než jak odpovídají dnešní důchodové hladině. Nemůžeme spoléhati, že bychom někoho, některý stát nějak ošidili nebo napálili v negociaci tím, že bychom přešli k negociaci vyjednáváním s přehnanými cly. Tyto cizí státy nejsou přece vedeny lidmi omezenými. V každém případě nedoporučuje se předpokládati, že ta naše protější strana je vedena lidmi méně chytrými, než jsou naši vyjednavači. Vždy je radno považovati toho druhého při nejmenším za stejně chytrého. Prosím, jak chcete jednati? Chcete jednati při obchodních smlouvách tak, jako se kupuje textilní zboží ještě někde v bývalé Haliči nebo jak se někde v Orientě prodávají tkalouny? Necítíte, že musí býti v obchodní politice mezinárodní zavedeno cosi, čemu se říká fair play? Myslím, že je konečně čas si uvědomiti, že tak, jako my jednáme s druhým, tak on bude jednati s námi, a že chceme-li, aby on nám otevřel své trhy k odbytu našeho zboží, jež prodávati musíme, máme-li pracovati, mají-li se u nás kola točiti, musíme také býti ochotni, otevříti hranice svého trhu. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP