Kromě toho jest však ještě něco
charakteristickým pro křesťansko-sociální
stranu, totiž to, co se podává z této
formulace. Sjezd křesťansko-sociální
lidové strany denuncuje totiž jedním dechem
také kolegy z vlády, především
agrárníky a členy živnostenské
strany, že se vůbec nepokusili něco podniknouti
proti cukerní lichvě. Avšak bodrá křesťansko-sociální
lidová strana sama také o nic jiného se nepokusila,
než o podvedení lidu. Křičí od
dubna proti zdražení cukru, vytkla si sama heslo,
že nepovolí, prohlásila, že spíše
vystoupí z vlády, než aby strpěla zdražení
cukru, dala si za tuto statečnost, které nikdy neměla,
vysloviti díky konferencí strany, přísahala
v přítomnosti křesťansko-sociálního
ministra v Karlových Varech, že provede krajní
důsledky, kdyby druhé vládní strany
měly ustoupiti před cukerními lichváři
a při tom dělala přece jen lichvářům
zeď. Konečný výsledek celé milé
výpravy masopustního bouření křesťansko-sociální
oposice proti cukernímu kartelu, šalby v křesťansko-sociálním
tisku a v konferencích křesťansko-sociální
strany záleží v tom, že byl cukernímu
kapitálu opatřen zisk daleko přes 100 milionů
korun, že platíme cukr o 25 haléřů
dráže, že kromě toho na daňových
slevách a jiných darech ze státních
prostředků okrouhle 100 milionů plyne do
pokladen cukerních lichvářů. Hanebněji
nebyl ještě nikdy a nikde lid ošálen.
Tento občanský blok, jenž nemá peněz
na obytné budovy a pro válečné oběti,
jenž dopouští, aby byly zavírány
sirotčince, upadala péče o matky a rdousena
byla péče o mládež, jenž vhání
děti v přeplněných školních
třídách v náručí tuberkulosy,
rozdílí sta milionů dividendovým chamtivcům.
Tito křesťanští sociálové,
jimiž nepohnou slzy bezmocných sirotků, obětují
ochotně každou sumu velkobankám. Tito příslušníci
živnostenské strany, kteří hlasují
pro obratovou daň, jež těžce poškozuje
maloživnostnictvo a úžasně zatěžuje
konsum, dávají obratovou daň darem nejbohatšímu
bankovnímu a cukernímu panstvu. Páni, kteří
dávají předepsati přepychovou daň
na kartáčky na zuby a toiletní mýdlo,
házejí kapitálovým magnátům
do klína každý peněžitý
dar, jehož žádají.
Jak dlouho ještě lze však podle tohoto kursu
postupovati? Zdá se, že stmívá se již
i ve stranách občanského bloku, že by
snadno mohlo dojíti ke koncům, druhý prosinec
není již daleko a tu se dovolávají vedle
svých lží, s nimiž předstupují
před lid, především censora a četníků,
aby tito podnikli vše, aby se oni ještě dále
udrželi při moci. Pravděpodobně již
ani to jim nepomůže. Pokyn guvernéra Podkarpatské
Rusi, o kterém jsme včera slyšeli a o jehož
správnosti nemáme bez ohledu na prohlášení
pana ministra vnitra, žádné pochybnosti, tento
pokyn, prováděti násilím korupci,
podporovati volbu agrárníků mocenskými
a donucovacími prostředky státu, podlý
výkon censury na potlačení pravdy a frivolní
obojetnost vládních stran - to vše nepostačí
ochrániti trvale pomahače velkokapitálu před
hněvem hanebně oklamaného lidu. Den, kdy
se shroutí budova lží a lichvy postavená
klerikály, velkoagrárníky a zástupci
bank, den, který zlomí panství tohoto občanského
bloku, tohoto bloku chamtivců všech jazyků,
jest jistě blízký. Bičovaný,
od nastoupení nynějšího režimu
bezpříkladně sužovaný lid toužebně
čeká, až přijde hodina zúčtování.
(Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
Netolický. Uděluji mu slovo.
Posl. Netolický: Vážená sněmovno!
Místo toho, abychom projednávali zákon, který
by jednal o kartelech a který by dával našemu
státu, resp. vládě možnost, aby ona
mohla posuzovati a kontrolovati činnost kartelů
u nás, projednáváme zákon, který
právě činy jednoho kartelu u nás byl
vyvolán, kterému také naše vláda
ustoupila a jehož snahy o zdražení mají
za následek, že projednáváme právě
jeden z nejodiosnějších zákonů,
který od převratu u nás v Československé
republice ocitl se na stolech zákonodárců.
Zákon, kterým se povoluje vrácení
daně z obratu nebo přepychové a daně
přepravní vývozním podnikům
průmyslovým, je zákonem prostě zmocňovacím.
Ve svém obsahu a také ve své formě
je to zákon, který je příliš
dalekosáhlý, aby mohl jen beze vší kritiky,
beze všeho posudku a odporu býti odhlasován
a přijat. Je to zákon podle mého mínění
také protiústavní, poněvadž ústava
předpisuje, že každý návrh, ať
již vládní nebo poslanecký, musí
v prvé řadě obsahovati potřebu, jakou
bude tento zákon vyžadovati a také úhradu.
Ale v tomto zákoně a také ani v důvodové
zprávě, která ovšem nemá platnosti
zákonné, není ustanovení, až
do jaké výše ministerstvo financí se
zúčastněnými ministerstvy může
při povolování refundací daňových
jíti. Ministerstvu financí je prostě ponechána
úplná vůle, kterým oborům naší
průmyslové výroby a do jaké výše
může refundaci daňovou povoliti, ale není
žádného ustanovení, které by
plynulo ze zákona, abychom my jako členové
zákonodárného sboru mohli míti nějakou
vědomost, do kdy, do jaké míry, v čem
a jak refundování daně obratové, přepychové
a daně přepravní ministerstva zúčastněná
po dle tohoto zmocňovacího zákona té
které výrobě průmyslové povolí.
Uvážíme-li tyto okolnosti jen krátce
uvedené, vidíme, že tento vládní
návrh zákona, který je doporučen také
rozpočtovým výborem, je příliš
dalekosáhlý, než abychom se nad ním
nepozastavili a neodsoudili formu takového zmocňovacího
zákona. Vyslovujeme podiv nad tím, že žádná
z nynějších koaličních stran
necítí tu velikou odpovědnost a pravomoc,
která tímto zákonem dávána
jest těmto ministerstvům na úkor jednak financí
státu samotného, ale i na úkor zájmu
poplatnictva, poněvadž poplatnictvo více méně
samo musí tyto dobrovolně refundované daně
nésti a ze svého zaplatiti. V důvodové
zprávě tvrdí pan zpravodaj, že povolení
anebo refundování, slevení těchto
daní je možné jen při vývozu
do oněch států, které těchto
daní buď nemají vůbec nebo kde nejsou
tak tíživé, jako je tomu u nás. Týká
se to daně přepychové a obratové.
Ale je přece známo, že původ tohoto
zákona nevyvolala daná potřeba průmyslu
celkově vzatého, nýbrž že to byl
průmysl cukrovarnický, který dal znáti
již začátkem léta, že přistoupí
ke zdražení. Když vláda tohoto úmyslu
cukrovarnického kartelu si prostě nevšimla,
když ještě pak ke konci srpna listy některým
koaličním stranám blízké kategoricky
prohlašovaly, že zdražení cukru nepřipustí,
kartel cukrovarnický bezohledně za 2 až 3 dny
na to ceny zvýšil a vláda místo, aby
se snažila zvýšení toto zameziti, vyšla
cukrovarníkům prostě vstříc
a výsledkem toho je shnilý kompromis, ze kterého
vychází tento vládní návrh
zákona. Cukrovarnický kartel ukazoval k tomu, že
se zvyšuje cena domácího cukru z té
příčiny, poněvadž vývoz
rafinovaného cukru do Anglie je znemožněn vysokými
anglickými cly. V důvodové zprávě
se praví, že se mají daně refundovati
jen při vývozu do států, které
buďto nemají daně přepychové
a obratové anebo v menší míře.
Jak se to srovnává s tím, že cukrovarnický
kartel na druhé straně uvádí jako
důvod zvýšení cen a vyvolání
tohoto zákona daně docela jiné, než
které se uvádějí v důvodové
zprávě a které ani v zákoně
samotném nejsou obsaženy. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Musíme upozorniti na tyto rozpory, které se jeví
ve zprávě pana zpravodaje a v obsahu zákona.
V návrhu, který doporučen byl rozpočtovým
výborem ministr financí se zmocňuje, aby
vývozním podnikům průmyslovým
nebo sdružením takových podniků vrátil
daně zcela nebo částečně. Tato
výhoda refundování, vrácení
daně přepychové a obratové může
se týkati jedině a pouze průmyslu, není
však nikterak vysvětlitelno, co vlastně pod
pojmem průmyslu si máme představiti. Máme
ministerstvo pro záležitosti průmyslu, obchodu
a živností. Podle živnostenského řádu
víme, co jsou podniky tovární a živnostenské,
ale nikde nemáme charakterisován o, co jsou podniky
průmyslové. Zde ovšem to posouzení musí
býti ponecháno ministerstvu samotnému, poněvadž
zákon otázku tuto nechává nevyřešenou.
Tedy průmyslu, ale žádné další
výrobě. Výroba menší, která
se nedá do průmyslu zařaditi, již předem
podle znění zákona je z této výhody,
kterou zákon průmyslu přiznává,
naprosto vyloučena. Musím vytknouti tuto jednostrannost
a poukázati k tomu, že jako v jiných případech
i zde tato vláda slouží jedině a pouze
průmyslu velikému, že má jedině
zájem na průmyslu velkém, a na průmysl
a živnosti menší nemá ohled. Kol. Kyncl
zde hájí obuvníky, uváděje,
že 20 až 25 tisíc obuvnických existencí
je ohroženo, ba téměř ničeno,
ale nikde nevidíme snahy, aby těmto zničeným
nebo ohroženým živnostem dostalo se záchrany
ze státních prostředků. Ale cukrovarnický
kartel si může prostě dupnout, zvýšiti
ceny domácímu konsumu a vláda místo,
aby se snažila rázným a bezohledným
způsobem zameziti vykořisťování
konsumu, dá se na ústup a cukrovarnickému
kartelu povolí téměř vše. Zajímavo
je, že cukrovarnický kartel žádal původně
bonifikaci ve výši asi 200 mil. Kč. V rozpočtu
na r. 1929 bylo na tuto potřebu, jak již bylo uvedeno,
pamatováno částkou 45 mil. Kč, ale
pro letošní rok nevíme, kde státní
správa vezme patřičné obnosy aby vrátila
daň přepychovou, obratovou a daň přepravní
těmto cukrovarnickým kartelům.
Vedle toho cukrovarnickému kartelu připadne ještě
k dobru zvýšení o 25 hal., které při
celkové potřebě okrouhle 4 mil. q činí
100 mil. Kč a zdražení v září
o 40 hal. vynese okrouhle 12 mil. Kč. Počítáme-li
refudování daně 80 mil., zvýšení
ceny cukru 100 mil. a 1 2 mil. mimořádného
zdražení, přijdeme k cifře kolem 200
mil. Kč, které na účet poplatníků
a na účet konsumentů v prvé řadě
cukrovarnickému kartelu mají býti vyplaceny.
To je nehoráznost v pravém slova smyslu, která
musí býti vytýkána, je to prostě
mrhání státními prostředky
a prohřešení se na zájmech konsumentů,
poněvadž je zde denní potřeba k výživě
nutná zdražována enormním, neočekávaným
způsobem. Je to věc, která musí býti
odsouzena, poněvadž vidíme, že místo,
aby drahota klesala, naopak se zvyšuje a tím ovšem,
poněvadž se nezvyšuje mzda konsumenstva, mzdy
dělnické a příjmy státních
zaměstnanců, ani výdělky živnostníků,
tyto zvýšené drahotní poměry
jdou jedině na účet životní úrovně
u nás, která oproti jiným státům
je podstatně nižší.
Zákon tento je však také odiosním ještě
z jiného ohledu.
Uvážíme-li, že toto zmocnění
ponechává právo bez kontroly jedinému
ministru financí za účasti ministerstev zemědělství,
obchodu a železnic povolovati refundace jednotlivým
odvětvím výroby, můžeme připadnouti
na domněnku, že to může vésti ještě
k různému protekcionářství,
poněvadž bude záležeti na otázce
vlivu a kolikrát i politické moci toho kterého
oboru průmyslového, aby u dočasného
ministra financí vymohl si vrácení daně
přepychové.
Uvážíme-li, že na příklad
jedno odvětví průmyslové ve své
větší části může
býti dotčeno dočasnou krisí odbytovou
a menší část může býti
plně zaměstnána, je prostě otázka,
kdo toto refudování má dostat. Zde není
tak dalece žádného bližšího
ustanovení, které by vázalo ministerstvo
financí a zúčastněná ministerstva,
jakým postupem se má určiti, zdali ten nebo
onen odbor průmyslový refundování
daně zaslouží, do jaké výše
a po jakou dobu. Máme obavy - a netajíme se s tím
že zde bude hráti protekce určitou roli, že
průmyslové podniky, podle toho, zdali naleznou milost
v očích dočasné vlády nebo
příslušného ministerstva, budou refundovány
více nebo méně nebo vůbec nic. Tedy
tímto ustanovením zavádí se nemožný
stav v pravém slova smyslu do státní administrativy,
a já jsem již řekl na počátku
své řeči, že je to zákon jediný
svého druhu, který jsme od převratu po 10
letech teď dali na stoly zákonodárců,
ovšem vinou nynější vládní
majority. Podíváme-li se na znění
zákona blíže, vidíme, že má
býti refundována daň z obratu nebo daň
přepychová, zaplacená z dodávek surovin
nebo z polotovarů, kterého průmyslové
podniky použily na zpracování zboží
vyvezeného do ciziny atd. nebo jako obalu při vývozu
zboží. Zde, ovšem je jasně řečeno
v zákoně, že refundování daně
má býti povoleno jen na zboží, které
je povoleno k vývozu. Máme však oprávněné
obavy, že při nedostatečné kontrole
nynější, byli jsme přece také
svědky, jak zprávy dokázaly, že nynější
vláda nestarala se o to, zdali to refundování
nebo smlouvání se s cukrovarníky je nějak
odůvodněno špatnou konjunkturou cukrovarnické
výroby. Fáma vyprávěla, že když
ministr financí chtěl posílat revidující
úředníky do cukrovaru, prostě tam
nebyli připuštěni - neslýchaná
to věc. Nikde nemáme zjištěno, že
by ta refundace daní se týkala jedině toho
zboží, které bude vyvezeno za hranice proto,
poněvadž domníváme se, že průmyslové
závody dovedou již zmanipulovat, jsouce bez dozoru,
do vyvezeného zboží výrobky, které
prodají doma a mohou míti bonifikaci nejen na tom,
co vyvezou ven, ale také na tom, co se prodá doma.
To je neúplnost zákona, na kterou si musíme
trpce stěžovati a která ovšem ten zákon,
jak jsem uvedl, činí naprosto nedůstojným
a řekl bych přímo nemorálním.
Z tohoto zákona prospěch budou míti ovšem
některé koaliční strany. Víme,
že to bude strana republikánská, národně
demokratická a lidová. Ale nad jednou věcí
se musím pozastaviti, jaký prospěch a jaký
zájem na tomto zákoně má středostavovská
strana živnostenská, že ona jako součástka
koaliční vládní většiny
tento zákon schvaluje a že ovšem také
za něj právem ponese plnou zodpovědnost.
Jaký zájem tedy má živnostenský
stav na tom, aby refundace v této míře a
takovou formou byla prostě vládní koalicí
odhlasována a aby tímto odiosním zákonem
byla zplnomocněna jenom některá ministerstva
k dalekosáhlým ústupkům? Víme,
že živnostenská strana to byla, která
poukazovala na to, že v otázce daňové
se jí nevycházelo vstříc a že
u živnostníků berní úřad
musil vymoci daň do haléře. Jsme si vědomi
toho, že živnostenská strana to byla, která
si stěžovala, že velkým podnikatelům,
průmyslníkům se daně odpouštějí,
kdežto malým živnostníkům se neodpustí
ani ty nejmenší, i když jde o záchranu
mnohdy samostatné existence hospodářské
toho kterého živnostníka. Jsme již zvyklí,
že se průmyslníkům, velkopodnikatelům,
bohatým vrstvám činí ústupky
dalekosáhlé - viděli jsme to v daňové
reformě - ale na druhé straně vidíme,
že malí, drobní živnostníci a ovšem
také i dělníci, zemědělci a
státní zaměstnanci musejí odnášeti
důsledky jednání nynější
vládní většiny. A tu ovšem musím
vytknouti živnostenské straně, která
šla dělati lepší živnostenskou politiku,
nežli podle jejího mínění jsme
ji dělali ve všenárodní koalici my,
že zabíhá při tom pro živnostníky
do nepřijatelných poměrů hospodářských
a daňových. Musíme právem poukázati
na hřích a odpovědnost, které za takovýto
zákon nese s sebou jako součást nynější
vládní většiny i živnostenská
strana. Ovšem porovnáme-li, co bylo dnes na pořadu
jednání - otázka zkrácení doby
výčepní při volbách - a na
druhé straně úspěch a ten ohromný
present, který se dává průmyslu, najmě
průmyslu cukrovarnickému, vidíme ovšem
ten ohromný rozdíl a tu nemožnost, ba bezmocnost
živnostenské strany v nynější národní
koalici a musíme vysloviti politování, že
se dala zneužíti k odhlasování takových
zákonů, které v celé naší
veřejnosti, tedy i v živnostenské, přinesou
a přinášejí dalekosáhlé
důsledky zdražovací, tedy po hospodářské
a finanční stránce škodlivé.
Marně poukazují na př. při daňové
reformě, že prý je to zákon dobrý,
že prý jen berní administrativa nese na tom
vinu, že malí živnostníci při všeobecné
dani výdělkové musejí platiti o 100
až 200 % zvýšení. Pokládáme
to za pouhou výmluvu, která nám nemůže
naprosto dostačiti, poněvadž když daňová
reforma byla projednávána v rozpočtovém
výboru, upozorňovali jsme na ostrá, nebezpečná
ustanovení tohoto zákona a poukazovali jsme k těm
důsledkům, které z těchto nebezpečných
ustanovení daňové reformy pro poplatníky
drobné a střední vzrostou, avšak marně.
Vidíme dnes důsledky. A ovšem jediným
zachráncem nemá býti politická moc
živnostenské strany, nýbrž má to
býti pan ministr financí. Ten jediný má
býti spásným činitelem, který
má odčiniti následky chyb řady berních
správ ve vyšším předpisování
všeobecné daně výdělkové
pro malé a střední živnostníky.
Vedle toho poukazuji na projednávání daně
obratové, tenkráte v prosinci r. 1926, když
tato daň byla prodlužována o 3 roky. Činili
jsme tehdy návrh, aby byla snížena o 1/2 %.
Nestalo se tak, ale vedle toho byla - ještě vládní
tehdejší většinou učiněna
změna v § 10, podle které majitelům
různých podniků byla slevena obratová
daň ze vzájemných dodávek závodů
jednoho majitele.
Marně bylo upozorňováno, poněvadž
strana živnostenská ukázala se již tehdy
nedostatečnou hajitelkou živnostenských zájmů
při dani obratové, jako se ukázala špatnou
hajitelkou potřeb a zájmů živnostenských
při řadě zákonů, které
byly projednávány touto nynější
vládní většinou od prvého vzniku
až po dnešní dobu. Vedle toho poukazuji na obtíže,
které malému živnostnictvu vzrostou zákonem
č. 77 dávkami, které odnáší
živnostnictvo také na svých hospodářských
a finančních bedrech. O zákonu tomto slýcháme
chvalozpěvy, že prý tím omezena byla
rozpínavost socialistických správ obcí
a že těmto podnikům malým a středním
bylo ulehčeno. Faktický stav je zcela opačný.
Malí a drobní poplatníci odnášejí
následky dávkového systému, kdežto
velkým poplatníkům na limitovaných
přirážkách jsou slevovány desítky
tisíců autonomních přirážek.
Tedy místo aby tato živnostenská strana, která
prohlašuje se za zástupce živnostenského
stavu, byla se snažila v nynější vládní
koalici pro živnostnictvo získati ochranu a různé
ústupky, jako to vidíme na dnešním zákonu
pro průmysl, zadává svojí nestatečností
a nenáležitým využitím své
moci v nynější vládní koalici
zájmům živnostnictva. Místo ulehčení
přináší jim břemeno další
a těžší, což ovšem umožňuje
nynější vládní koalice svými
činy zákonodárnými, ale živnostnictvo
musíme činiti odpovědným a vytknouti
mu, že nemá dostatečné moci, aby se
bránilo.
Zákonem tímto ovšem vzrůstá však
nebezpečí další. Rozpočet státní
na r. 1929 je sice posl. sněmovnou schválen, ale
kde je záruka, že tímto zákonem nebudou
porušeny různé položky příjmové,
které v přijatém rozpočtu na r. 1929
jsou uvedeny perfektními ciframi? Tam je daň obratová,
daň přepychová uvedena částkou
2 miliardy, daň z dopravy asi 3/4 miliardy. Ale když
na druhé straně je dáno zmocnění
ministru financí a třem jiným zúčastněným
ministrům, že mohou slevovati při dočasné
krisi různým průmyslovým podnikům
a vraceti tyto daně, kde je zaručeno, že preliminovaných
příjmů bude také dosaženo, že
zde nevznikne deficit, který by potom ohrozil rovnováhu
státního rozpočtu? Prostě zde není
úplně žádné zabezpečení
a tedy státní rozpočet tímto zmocňovacím
zákonem - promiňte - jest postaven na hlavu, splnomocníme-li
bez kontroly dočasně ministra financí a jiné
zúčastněné ministry k tomu, aby samovolně,
ovšem snad po uvážení povolovali různým
složkám průmyslovým dalekosáhlé,
nijak neomezené refundace daňové. Kdyby alespoň
se byl řešil jeden případ cukrovarnického
kartelu, bylo by to pro nás přijatelným,
ale se stanoviska státně politického alespoň
by se vědělo, kolik refundace budou dělati.
Ale kde je zjištěno, kolik to bude dělat dnes
a pro příště, kde je kontrola? Komu
bude sdělovati ministerstvo financí obnosy a obory,
kterým refundování daní bylo povoleno?
To v zákoně není ani v jediném případě
uvedeno. To je ponecháno na odpovědnost dočasného
ministra.
Ale máme dnes stav ještě zvláštnější.
My nemáme ministra financí, nýbrž máme
správce ministerstva financí, který jest
ministrem průmyslu, obchodu a živností. V tom
případě bude o tom rozhodovati, v jaké
výši a kterým oborům průmyslu
budou refundace povoleny. Zákon toto všecko vynechává.
Dala by se uvésti ještě řada výtek,
že je to zákon dělaný snad z nouze,
aby dojednání mezi náměstkem vlády
a cukrovarnickým kartelem, který hrozil dalším,
po případě okamžitým zvýšením,
bylo dáno na pevný základ, aby cukrovarnický
kartel měl zajištěno, že se mu těch
refundací, které si svým bezohledným
postupem vynutil, v každém případě
dostane.
Tento zákon svou formou i obsahem jest takového
rázu, že není možno pod vědomím
odpovědnosti jen tak snadno se přes něj přenésti
a činíme odpovědnými strany vládní
většiny, že takový zákon mohly
vůbec předložiti a mohou jej snad i odhlasovati.
Domnívám se, že zde byla dotčena ústava,
proto zákon ten měl býti projednán
nejen rozpočtovým výborem, nýbrž
i výborem ústavně právním,
aby k tomuto zákonu pronesl své námitky,
poněvadž podle mého soudu zákon tento
nikterak neodpovídá ústavě.
Po těchto přednesených námitkách
je samozřejmé, že jsme zásadně
proti každému takovému rámcovému
zákonu, kterým se dává současně
ministerstvům tak dalekosáhlá moc. Krajně
stojíme v oposici a nepodávali jsme také
v rozpočtovém výboru opravných návrhů,
poněvadž principielně nemůžeme
uznati tento postup za oprávněný a zdůvodněný.
Z těchto zásadních hledisk je zákon
tento pro nás nepřijatelný a důsledky
jeho nechť zodpoví ti, kteří tak ukvapeným
způsobem zákon projednali a na stůl zákonodárců
předložili. (Potlesk poslanců čsl.
strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Gáti. Dávám mu slovo.
Posl. dr Gáti: Dámy a pánové!
Veřejné mínění i tato sněmovna
zaměstnává se často křiklavými
zjevy z československé kolonie ze Zakarpatské
Ukrajiny, které odhalujeme. Komunisté již snesli
takovou řadu faktů, že dostatečně
charakterisují poměry. Vládní strany,
jejich tisk a buržoasie vůbec komunistická
odhalení umlčovala a prohlašovala je za pouhou
demagogii. Avšak události v Boroňavě
staly se na konec mezinárodní ostudou, byly tak
křiklavé a naše důkazy tak přesné,
že je umlčeti nebylo možno.
Také nyní již druhý den se ve sněmovně
mluví o Zakarpatské Ukrajině v souvislosti
s volebním terorem agrární strany. Sdělení
o tom, že zemský president Rozsypal nařídil
přímo podřízeným úředníkům,
aby porušovali zákony ve volbách, jen aby agrární
strana zvítězila, překvapilo kde koho jen
ne nás, kteří poměry v Zakarpatské
Ukrajině dobře známe a kteří
jsme si vědomi úzké souvislosti toho, co
se v Zakarpatské Ukrajině děje s celkovou
mezinárodní i vnitropolitickou situací. Poslanci
soc. demokratičtí a nár. socialističtí
byli velmi rozhořčeni nad porušováním
zákonů a domáhají se toho, aby věci
byly vyšetřeny, a vyslovují naději,
že se všechno s praví prostým odvoláním
se na zákon. Takové posuzování věci
je nesprávné a s hlediska zájmů pracujícího
lidu naprosto škodlivé. Neznamená to nic jiného
než udržování ilusí, které
buržoasie potřebuje, aby mohla dále organisovati
své fašistické aparáty, aby mohla dále
se připravovati ke stupňování celého
násilnického útoku proti proletariátu.
O vážných otázkách třídního
boje nerozhodují kupy potištěného papíru,
na nichž je napsáno Sb. z. a n., ani parlamentní
řeči, nýbrž skutečná reálná
moc. Kdo chce učiniti konec dnešnímu režimu,
kdo chce zastaviti další rozvoj bílého
teroru nejen v Zakarpatské Ukrajině, nýbrž
i u nás, ten musí bojovně organisovati dělnickou
třídu, ten se musí starati o to, ne aby dělníci
naříkali nad porušováním zákonů,
nýbrž aby dovedli své třídní
zájmy hájiti skutečným bojem sami.
Jestliže se stupňuje na Zakarpatské Ukrajině
v poslední době bílý teror a projeví-li
se plnou silou v těchto volbách, má to vážné
důvody, které musí znáti také
dělnická třída, všichni dělníci
v tomto státě, aby mohli svůj rozhodný
a vážný boj proti bílému teroru
opravdu organisovati. [Další část
řeči byla usnesením předsednictva
posl. sněmovny ze dne 8. listopadu 1928 podle §u
9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz těsnopiseckou zprávu o 175. schůzi
posl. sněmovny.] Ustanovení mírových
smluv a ústavní listiny Československé
republiky o Zakarpatské autonomii, k nimž došlo
v době bezprostřední revoluční
situace, kdy bylo třeba ještě pravé
úmysly české buržoasie a imperialistické
buržoasie vůbec zakrývati velikými slovy,
nejsou provedena ani po 10 letech. Zákon o reorganisaci
veřejné správy přijatý již
v době částečné stabilisace
kapitalismu je důkazem pro každého srozumitelným
i pro toho, komu nestačily jiné doklady, že
všechny tyto sliby byly jen pustým podvodem. České
buržoasii šlo o to, aby dostala kolonii uprostřed
Evropy. Kolonii, kterou by mohla stejně vykořisťovati
a stejně násilnými methodami ovládati,
jakých používají velmi imperialističtí
přátelé české buržoasie
proti jinobarevnému obyvatelstvu. Většinou
ukrajinský lid na Zakarpatské Ukrajině vyměnil
po světové válce pouze vykořisťovatele,
osvobozen ovšem nebyl.
Se svými slovenskými bratřími na Zakarpatské
Ukrajině jedná česká buržoasie
stejně, jako s nimi jednala buržoasie maďarská
a jako jedná buržoasie anglická, francouzská,
italská atd. s koloniálními národy
barevnými. Koloniální režim na Zakarpatské
Ukrajině přispívá k tomu, že
třídní protivy v této zemi jsou ostřejší
nežli v kterékoli jiné části
státu. A právě proto také zde se začínají
uplatňovati nejdříve methody bílého
teroru, právě proto zde kvete korupce a násilnictví
nejkrásnějšími květy. V nynější
době, kdy třídní protivy se zostřují
v měřítku mezinárodním, kdy
rychle pokračuje srůstání státního
aparátu s kapitalistickými trusty, kartely a koncerny,
kdy vzrůstá napětí mezi imperialistickými
státy, které hrozí vyvrcholiti ve druhém
vydání války imperialistické a kdy
díky vzrůstu těchto rozporů roste
také chuť imperialistů provésti rozhodný
útok proti jedinému proletářskému
státu, hraje Zakarpatská Ukrajina zvláště
důležitou roli.
Jsou všeobecně známa ujednání
mezi Polskem a Rumunskem o společném postupu proti
Sovětskému svazu a je také všeobecně
známo, jakou roli v přípravách k válce
proti Sovětskému svazu má hráti Československo.
Bylo již řečeno s této tribuny, že
úkolem Československa je zásobiti municí
a válečným materiálem zvláště
Rumunsko. Dnes můžeme již říci,
že zbrojní oddělení škodovek je
velmi zaměstnáno a že se tam pracuje plnou
parou. Pro dopravu válečného materiálu
pro Rumunsko i Polsko je vysoce důležitá Košicko-bohumínská
trať. Je tedy třeba postarati se o to, aby v okamžiku
výbuchu války byla tato trať dokonale zabezpečena
před vnitřním nepřítelem. Ví
se, jak košické ředitelství drah očišťuje
dráhy od těch, o nichž se domnívá,
že by v případě války buržoasie
proti jedinému státu proletářskému
splnili svoji třídní proletářskou
povinnost. Nejde však jen o to, Zakarpatská Ukrajina
má se státi důležitým spojovacím
mostem mezi Polskem a Rumunskem, dráhy, které jí
probíhají, mají sloužiti také
k přesunům vojsk. A konečně v případě
války musí se počítati také
s tím, že bude do ní Československo
strženo jako bezprostřední účastník
a pak Zakarpatská Ukrajina bude bezprostředním
válečným nástupištěm.
To je důvodem, proč je třeba se pokusiti
o vyplenění revolučního hnutí
nejen z úřadů, nýbrž z Podkarpatska
vůbec. Československá buržoasie se chce
svojí účastí v protisovětském
bloku vyhnouti nebezpečí, které pro ni plyne
z Rothermereovské akce. Ve skutečnosti však
právě touto svojí činností
uvolňuje místo živlům, které
mohou pracovati a budou pracovati i pro fašistický
násilnický režim Horthyovský. Ukrajinské
obyvatelstvo Zakarpatské Ukrajiny zná jen jedno
východisko ze své bídy. Čím
větší je útisk v této zemi a
čím větší je koloniální
vykořisťování, tím více
touží ukrajinské obyvatelstvo v Zakarpatské
Ukrajině po spojení s Ukrajinou sovětskou,
po sjednocení 40 milionového národa ukrajinského
v Sovětské Ukrajině. Čsl. buržoasie,
aby si zachovala svoji kolonii, činí vše, co
je v jejích silách, aby udusila národně-osvobozovací
hnutí. Dělá v ohledu národnostním
touž politiku, kterou dělala buržoasie maďarská
a rakouská, chce udělati zvláštní
rusňácký národ, o jehož vytvoření
usilovala rakousko-uherská diplomacie. Tento národnostní
útisk ovšem pouze stupňuje odpor ukrajinského
obyvatelstva v Zakarpatské Ukrajině proti koloniálnímu
panstvu české buržoasie, už dávno
zbavil toto obyvatelstvo víry, povídačky
o slovanském bratrství a přivedl je do tábora
mezinárodního revolučního proletariátu,
do komunistické strany.
Česká buržoasie chce si pomoci pouze násilím.
Chce, aby ukrajinští chudí rolníci a
dělníci ze Zakarpatska byli zastrašeni. Rozsypalův
případ, o němž se zde již mluvilo,
není osamocen. Vím, že Rozsypal navštívil
jednotlivé okresy Zakarpatské Ukrajiny a jako exponent
agrární strany nařídil všem úředníkům,
jak mají postupovati ve prospěch agrární
strany ve volbách i mimo ně. Dal těmto úředníkům
stejné příkazy, jaké oznámil
shromážděným úředníkům
na konferenci, o níž bylo zde již mluveno. Řada
vesnických notářů mi také řekla,
že jim bylo Rozsypalem řečeno, že budou
zbaveni své existence, jestliže se nebudou starati
o to, aby agrární strana dobyla vítězství.
Nemohu z pochopitelných důvodů uváděti
jmen těchto lidí. Uvedu jen jediný příklad.
V neděli na okresní konferenci komunistické
strany v Berehově náš důvěrník
oznámil, že mu notář z jeho obce nabízel
velikou částku státních peněz,
že ho chtěl podplatiti, aby pracoval pro agrární
stranu. Když důvěrník odmítl
peníze přijmouti, říkal mu notář,
že jinak jednati nemohl, protože se bojí o svoji
existenci, a prosil ho, aby pomáhal agrárníkům
a tak zachránil jeho existenci. (Posl. dr Králík:
Pane kolego, tomu sám nevěříte!) Prosím,
já jsem byl tam přítomen. Znám ten
případ.