Posl. Chalupa: Slavná sněmovno! Projednávaná
předloha, jíž se má dostati navrácení
zapravených daní z obratu, přepychu a daní
přepravních, jest jenom dokladem onoho hospodářství,
které v tomto státě vládne, jest jen
dokladem, že znovu opouštíme půdu práva
a otvíráme cestu libovolnosti. Tato předloha,
která s takovým úsilím jest protlačována,
jest dokladem, že se chce v poslední chvíli
dostati co nejvíce, poněvadž budoucnost této
vlády je naprosto nejistá.
Důvodová zpráva zmiňuje se o některých
věcech, které s našeho stanoviska mohly by
býti přijatelné, ale toto příznivé
odůvodnění v daném případě
vlastně není nic jiného, než ono lákání
ptáčka, kterého když chytají,
pěkně mu zpívají.
Tato předloha podle důvodové zprávy
má zabrániti hospodářským krisím,
má dále zabrániti nezaměstnanosti
a konečně má udržení konjunktury
do značné míry zabezpečiti také
důchod státní. Tato předloha se také
ovšem odvolává na předlohu jinou, o
slevě daně uhelné. Slavný sněme,
je třeba nejdříve zkoumati, zdali skutečně
oběti, které jsou zde přinášeny
- a jsou to oběti desetimilionové skutečně
docílí oněch věcí, které
jsou předpokládány, zdali skutečně
bude zabráněno hospodářským
krisím, nezaměstnanosti, a zdali skutečně
stát přijde ke svému důchodu. A tu
musím, slavný sněme, konstatovati, že
tato předloha především musí
býti zkoumána s jiných ještě
hledisek, především s hlediska, jak tento zákon
bude prováděn. Dále velice nás interesuje,
který skutečně je onen šťastný
průmysl, který bude tímto způsobem
subvencován. Nesmírně mně záleží
na tom, jakým způsobem bude kontrolována
tato činnost, neboť toto zmocnění dává
povolení k návratu desítek milionů
Kč a jistě že Národní shromáždění
je na tom interesováno, aby se vidělo, kdo a za
jakých okolností tyto zaplacené daně
dostal zpět. Tento zákon není termínovaný.
Nevíme, jak dlouho tento zákon potrvá. Podporování
industrie má býti skutečně prováděno
jen po nejnutnější dobu, ale jak dlouho má
býti podporována, podmínky, za kterých
má býti podporováno a kdy této industrii
má býti podpora odňata, na to v zákoně
pamatováno není. Dále je nutno, aby nám
bylo řečeno, jaký je skutečný
hospodářský program při této
značně dalekosáhlé věci. Nemůže
zde přeci jíti jen o jediný průmysl;
je nutno, máme-li skutečně hospodařiti
účelně, aby byl znám celý program,
které industrie to jsou, jimž skutečně
podpory se má dostati. Jakým způsobem je
postaráno o náhradu úbytku státních
důchodů, je kapitola velice zajímavá.
Máme velice smutné zkušenosti, když je
projednáván státní rozpočet,
že tato vládní koalice žárlivě
střeží, aby se nehnulo ani jediným haléřem,
a nyní beze všech skrupulí zřejmě
se předpokládá, že zde ubudou na státních
daních desetimiliony a tento náklad se skutečně
povoluje. Při debatě v rozpočtovém
výboru bylo některým kolegou upozorněno
na onen kontrast, s jakým úsilím a v jaké
kvotě jsou dnes předepisovány a vymáhány
daně od poměrně malých živnostníků
a nyní že se přichází s předlohou,
která má těžkému průmyslu
vraceti desítky milionů. Je zajímavo, že
pan referent při této příležitosti
řekl: Ano, ta novela daňová směřuje
správně k tomu, aby ti, kteří zatajovali,
dostali skutečně vyměření správné,
a reklamoval přímo tyto výtěžky
k podporování průmyslu. Tato předloha
je značně jednostranná. Prosím, což
v tomto státě neexistuje jenom průmysl, což
také nejsou v průmyslu tomto dělníci,
nejsou zde konsumenti? Na to se vůbec žádným
způsobem nepamatuje. Tato předloha má ulehčiti
existenci průmyslu vývoznímu, ale žádným
způsobem nepamatuje se na existenci těch, kteří
v tomto státě žijí, neporovnává
se, jakým způsobem je zatížen občan,
dělník, úředník, státní
zaměstnanec v cizím státě, a jakým
způsobem je zatížen u nás. Předloha
odvolává se na zmocnění, kterým
je vracena daň uhelná v tom případě,
kdy tohoto uhlí bylo použito k výrobě
zboží, které se exportuje. Pan referent pak
v rozpočtovém výboru posiloval toto zmocnění
tím, že tyto návratky daňové
provádějí se naprosto přesně
a že z 200milionové daně uhelné jenom
tímto způsobem se ztrácí asi 10 mil.
Kč. Já k tomu podotýkám, že pan
referent, předloha i tato koalice může se odvolávati
na tento precedenční případ, který
jedná o slevení daně uhelné, poněvadž
to potvrzuje jenom názory této koalice na zákony,
které patrně mají platiti pouze pro toho,
který je mimo interes koalice. Jsme zásadně
proti všem zmocněním, jimiž se obchází
kompetence Národního shromáždění
a jež se vymykají veřejné kontrole.
Projednávaná předloha opravdu není
ničím jiným nežli pokračováním
ve zmocnění, jímž se má vraceti
daň uhelná. Nutno však zde podtrhnouti a dodati,
že zde vládní koalice jde daleko, že již
zde nejde o deset milionů Kč, které se vracejí
při dani uhelné, nýbrž že to bude
několikrát 10 mil. Kč v daních obratových
a případně v dani přepychové
a v dani přepravní.
Nejde tu tedy jenom podle mínění koalice
o nějakých mizerných 10 mil. Kč, nýbrž
hned o 45 mil. Kč, na které pan ministr financí
pamatoval již v rozpočtu na r. 1929. Ale ono tu jde
ještě o zmocnění dalekosáhlejší,
jde tu o zmocnění k defraudaci - já se toho
slova nebojím - čisté daně obratové
v částce 35 mil. Kč. Jestliže se odvolává
koalice na svůj nezákonný postup, může
to býti jenom důvodem pro koalici, nikoliv pro toho,
kdo neztratil smyslu pro spravedlivost a právo.
Konečně demise pana ministra financí Engliše,
myslím, že je více než výmluvnějším
skutečným dokladem toho, že toto zmocnění
a tento zákon nespočívá na solidních
základech. I pan ministr financí Engliš,
který této vládní koalici tolik služeb
prokázal, zarazil se před tímto zákonem,
neboť žádný zodpovědný ministr
nemůže tímto způsobem zákony,
které byly dány, vědomě šlapati.
Aniž bych chtěl odpovídati a dále se
rozšiřovati o věcech, které jsem nadhodil,
mohu hned s počátku říci, že
předloha je takového rázu, že my k ní
nemůžeme míti za žádných
okolností jiného stanoviska než takového,
že podáváme návrh, aby se přes
tuto předlohu přešlo k dennímu pořadu.
Proč tento krajní návrh podáváme?
S našeho stanoviska tato předloha je porušením
daňových zásad. Břemena daňová
schvaluje Národní shromáždění.
Ovšem, že tato břemena daňová mají
býti spravedlivá, neboť tak, jak jsme četli
v důvodové zprávě k novele přímých
daní, mají býti tato daňová
břemena úměrná k daňové
únosnosti poplatnictva. Tato daňová břemena
mají postihnouti každého a výjimky jsou
v zákoně přesně a jasně stanoveny.
Já mám životní zkušenosti a vím,
co to stojí skutečné práce a námahy,
mají-li býti odepsány daně živnostní,
a to ne zrovna daně živnostní v nějakém
velkém obnose. Kolik je tu třeba upomínek,
záporných zájemních protokolů
a úřad ještě nedůvěřuje
tomu zájemnímu protokolu, toho ubohého živnostníčka
volají k soudu, tam musí složiti manifestační
přísahu, že opravdu ničeho nemá,
a pak tento akt je schopen, aby se na základě jeho
odepsala exekvovaná daň výdělková.
To všechno se musí díti ve světle veřejnosti,
všecky doklady podléhají mnohonásobné
těžké kontrole, všechny musí býti
jasně prokázány. Přirozeně
ptáme se, kde je zde jen přibližné opatření,
že předpisy budou provedeny skutečně
ve světle veřejnosti? Rozhodování
má v ruce pan ministr financí ve spolku s panem
ministrem zemědělství a obchodu a podle rozpravy,
která byla provedena v rozpočtovém výboru,
také ve spolku s ministrem železnic. Ptám se
dále, kde je zde kontrola Národního shromáždění,
které zajisté jen s velmi těžkým
srdcem povoluje daně, ale hospodářství
s těmito daněmi má v ruce pouze několik
lidí s vyloučením veřejnosti.? Toto
konstatování je skličující.
Byla-li u nás mizerná daňová morálka,
tento zákon dává k ní plnou sankci.
Jakým způsobem chceme, aby prostý občan
platil správně své daně, když
jsou v desítkách milionů neznámým
způsobem odpisovány anebo vráceny?
Pan kol. zpravodaj poukazoval při této příležitosti
na tyto moje výtky a řekl, že není možno
daň obratovou, přepychovou nebo přepravní
srovnávati s daněmi přímými,
jako je výdělková a důchodová.
Tento důvod, promiňte, je přímo zarážející.
Daň důchodová vyměřuje se na
základě přiznání, ale tvrzení
pana referenta není pravdou. Také daně obratové
musí se vyměřovati na základě
přiznání, neboť finanční
úřady nemohou míti v závodech své
o zvláštního zřízence, který
by kontroloval skutečnou výši tohoto obratu.
Ale to hlavní. To není důvodem k tomu, aby
daně obchodové byly hromadně v deseti milionech
slevovány bez obtížného, ale jasného
průkazu, že jsou buď nedobytné, nebo že
zde jsou aspoň skutečné podmínky zákona
č. 235/1924, že je zde provoz podniku ohrožen.
Ale, slavný sněme, my nemáme absolutně
žádné záruky, že podniky, které
jsou tímto způsobem subvencovány z pokladny
státní a - jak dovodím - také z kapes
poplatnictva, nebudou vypláceti dividendy. Vždyť
máme precedenční případ. R.
1924 s obrovskými obětmi sanovali jsme banky. A
ministr financí nemohl donutiti banky, přes to,
že byly v úpadku, že přijaly pomoc od
státu, aby nebyly akcionářům dividendy
vypláceny. (Výkřiky posl. Remeše.)
Bylo-li poukázáno k tomu, že při
předpisu daně výdělkové jsou
interesovány obce pro své přirážky,
prosím, nejsou interesovány obce a všechny
autonomní korporace na dani obratové? Tam jest obsažena
žebrácká almužna. Z této daně
obratové skutečně dnes se drží
při existenci autonomní korporace. Ale pak je třeba
věděti, že na místo užších
zájmů obcí musí nastoupiti zájem
širší, zájem státu, zájem
zákonodárného sboru, který přece
nemůže býti jen nástrojem k vyrábění
nových daní. Tento zákonodárný
sbor musí míti náležitou kontrolu, jak
se skutečně s povolenými a vybranými
daněmi hospodaří.
Ale tento zákon dopouští hospodaření
jen vládě, a vlastně jen části
vlády, panu ministrovi financí, obchodu, železnic
a zemědělství. Máme velmi smutné
zkušenosti, jak prokáži, máme několik
osvobozovacích zákonů, ale výsledky
jejich nám doposud přes to, že jsme se bouřlivě
domáhali jejich uveřejnění, sděleny
nebyly. Dnes máme jen tu naději, že tato praxe
mlčení bude dodržena také nyní,
ovšem ve zvýšené míře, nanejvýše
se nám od poví, že celá věc je
vlastně obchodní tajemství, že bychom
tím poškodili skutečné zájemce.
Ale toto obchodní tajemství bude vlastně
tajemstvím veřejným, o tajných a tajených
subvencích a darech. Zmínil jsem se, že v tomto
státě na podporu podnikání bylo dáno
několik zákonů. Stručně na
ně upozorním z toho důvodu, abych ukázal,
že v těchto zákonech je pamatováno na
dosti přesné provádění a možnost
kontroly. Nedávno projednávaný zákon
č. 76 z r. 1927 o daních přímých.
V §u 52 dává možnost osvobození
od daně výdělkové podnikům,
jestliže tyto vedou řádné knihy a zavádějí
výrobu, která doposud v tuzemsku zavedena nebyla.
O té věci rozhoduje ministr financí a ministr
obchodu. Osvobození od této daně výdělkové
je na 5 let. Ovšem podnik nesmí vykázati větší
rentabilitu než 6% vloženého kapitálu.
Jestliže je výtěžek větší,
od 6 do 8%, jest sleva poloviční. Tato výhoda
se poskytuje i podnikům, které stávaly dříve,
třeba nebyly nové, když zavedou novou výrobu.
Poukazuji rovněž na jiný zákon z r.
1921, č. 102, který značným způsobem
podporoval investici do průmyslových podniků.
Tam kde se jednalo o postavení nových obytných
budov, bylo možno odepsati z daňového základu
70%, ne ovšem najednou, nýbrž každým
rokem 1/10 na investice vložené do továrních
budov, na stroje nové bylo možno odepsati 50%, ovšem
zase ve lhůtě 10 let.
Marně se tážeme, kde taková přesná
ustanovení jsou v tomto zákoně. A přece
je nutno nepřehlížeti, že se průmysl
a podnikání podporuje ještě jiným
způsobem. Musím ukázati na doposud stávající
povolovací řízení. Budu míti
příležitost ukázati, co znamenají
cla při ochraně průmyslu, ale mohu říci
k tomu ještě něco jiného. V tomto státě
byla kdysi doba, kdy se na exportní zisky dělala
daňová předloha. Exportní zisky měly
býti náležitým způsobem postiženy.
Zdá se mi, že skutečně tato předloha
byla úplně správná, výminečně
exportní zisky mají býti skutečně
postiženy daní. Žel, že exportéři
a za nimi stojící banky v tomto státě
i r. 1921 byli silnější. Exportéři
to vyhráli, exportní daň nestala se skutkem,
ale my bychom právě považovali tuto exportní
daň, kdyby byla shromážděna k podpoře
průmyslu exportního, za nejsprávnější
a ne lepší podporu našeho exportního průmyslu.
Musím se dále tázati, o který průmysl
tu jde, tu bude dohad snad ležící na snadě,
ale co skutečně exportní průmysl sám
pro sebe, pro svou záchranu dělá. Tato otázka
musí býti nejdříve zodpověděna,
než skutečně se natáhne ruka na podporu
z prostředků veřejných. Pak teprve
je možno uvažovati, jakým způsobem je
ohrožena soutěživost nebo existence průmyslových
podniků. Především je třeba,
aby podpora exportnímu průmyslu nebyla dávána
dvakráte, jak budu míti příležitost
poukázati. Děje se to cly a dále hotovými
subvencemi. To především platí o cukerním
průmyslu exportním. V opačném případě,
nebude-li těchto věcí dbáno, tento
zákon je vlastně již vyvrácen důvodovou
zprávou, pokud jde o průmysl cukerní. Sleva
na dani je myšlena pro ty případy, kdy naše
daně, které zatěžují výrobu,
jsou vůbec větší, než podobné
daně má cizina nebo když jich cizina vůbec
nemá. Než se stejným právem a se stejným
účinkem musíme se také dotázati
po opatřeních ochranných. Máme-li
my opatření ochranná, jichž cizina nemá,
nebo taková opatření, která jsou v
cizině menší, jsme my proti cizině ve
výhodě a neměli bychom se v tomto případě
dožadovati ochrany další, odpisem nezapravených
nebo návratem zaplacených daní. V daném
případě tato ochranná opatření
jsou především cla. Clo cukerní je tak
úžasné, že převyšuje daleko
cenu cukru. Cifry nás o tom poučí. Cena suroviny
loco Ústí za 1 q podle posledního záznamu
bursovního je 139 Kč, cena rafinády základ
krystal 555 Kč, odečtu-li od této daně
placené v tomto státě 209 Kč, zbude
mně zde za cukr 346 Kč, ale cena naší
cukrové rafinády v Londýně činí
jen okrouhle 182 Kč. Prosím, z toho jest jen jediný
důsledek, že my zde přeplácíme
1 q cukru o 164 Kč dráže, než cukr je
prodáván v cizině. Proč je to možné?
Možno je to pouze proto, že náš cukrovarnický
průmysl je chráněn neobyčejnou ochranou
celní. Koeficient předválečný
je násoben 13, na 1 q cukru je 338 Kč cla, to znamená,
že toto clo převyšuje cenu suroviny 2,5kráte
a cenu rafinády téměř jedenkráte.
Pak se ovšem nemůžeme diviti, že za těchto
okolností podloudně přes hranice dováží
se náš cukr a nemůžeme se pozastaviti
nad tím, že okolní státy k tomuto hospodaření
klidně nepřihlížejí. Již
tato vysoká ochrana celní jest otevřeným
dumpingem. Vidíme, že k těm dalším
subvencím, které mají býti poskytnuty
tímto zákonem, nemohou klidně přihlížeti
okolní státy Polsko, Německo a Rakousko.
Dnes se zařizují také podle těchto
okolností a zvyšují clo na náš
cukr. Tím přirozeně ovšem také
náš vývoz bude opravdu brzděn. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.) Co
představuje tato strašná ochrana v praksi pro
konsumenta? V republice se konsumuje 3,5 mil. met. centů
cukru. Přeplácí se na cenu 1 q proti výrobní
ceně po odečtení daně 164 Kč.
To znamená, že konsumenti v tomto státě
k podpoře cukerního průmyslu platí
574 mil. Kč ročně. Konsumenti vydržují
(Výkřiky posl. Srby.) opulentní zisky
cukrovarů a cukerního průmyslu a přes
to, že takovým způsobem nezákonným
u nás konsumenti jsou přidržováni k
tomu, aby platili na cukerní průmysl, ještě
s touto podporou cukrovarský průmysl spokojen není.
Žádá se dalších 45 mil. Kč
daní obchodových. V jádře víme,
že to bude zase daň obratová, kterou tento
průmysl platí. Žádá se o 35 mil.
Kč, které mají býti vyplaceny z odvedené
daně konsumenty, z daně obratové. Zvyšuje
se ještě dále cena cukru v tomto státě
kolem 90 mil. Kč. Celkem znovu se má přispívati
cukrovarní industrii 170 mil. Kč ročně.
Je opravdu velmi smutným dokladem otrlosti této
koalice, že se nezamyslí nad tímto stavem,
že si nepoloží samozřejmou otázku:
Je možno ještě dále přinášeti
oběti z kapes konsumentů a z důchodu státu
na podporu tohoto průmyslu? A je možno subvencovat
cukerní průmysl, když je uvnitř chráněn
hradbou celní, kterážto věc padá
tím více na váhu, že státy okolní
této vysoké celní ochrany nemají nebo
mají ochranu menší, neboť jinak bychom
cukr do těchto států vyvážeti
nemohli.
Ptám se dále: Může býti veřejnost
bezpečna, že tyto národohospodářské
věci prvého řádu budou opravdu řešeny
spravedlivě, když dnes celá veřejná
kontrola je vyloučena?
Další otázkou je, komu budou tyto výhody
skutečně udělovány. A tu si dovolím
tvrditi, že podle tohoto stavu, který je nyní,
tento zákon je zákonem speciálním.
Pan kol. referent to vyvracel, ale já to chci prokázati,
že tento zákon jest speciálním zákonem
na ochranu průmyslu cukerního. Je tedy marné
všechno zamlouvání a smlouvání,
že se zde myslí též na ostatní
průmysl, který bude potřebovati této
úlevy. Řekl jsem, že k tomu schází
program. Marné bylo namáhání jiného
pana kolegy v rozpočtovém výboru, který
ukazoval, že tato výhoda má přijíti
k dobru také drobnému průmyslu, živnostenské
výrobě. Z toho jednoduchého důvodu,
že na ostatní průmysl podle těch disposic,
které jsou dnes, absolutně ničeho nezbude.
Veškerá podpora, která bude k disposici, bude
pohlcena skutečně jen průmyslem cukerním.
Slavná sněmovno! Historie cukrovarnictví
z posledních let je opravdu velmi poučná.
Zajisté, že všichni jsme pamětníky
toho, jak pěstitelé řepy byli v boji s cukrovarnickým
kartelem. Dobře se pamatujeme na onen živelný
odboj, který provedli řepaři tím,
že odepřeli pěstování cukrovky.
Tento boj mezi řepaři a cukrovary po převratu
má trochu jinou podobu. Pozemková reforma poskytla
vzácnou příležitost, aby s pozemky zmocnila
se také cukrovarů československá republikánská
strana. Můžeme říci, že této
příležitosti velmi hojně použila.
Heslo, které pro tuto otázku bylo raženo, bylo
tak zv. porolničení cukrovarů. V této
nové posici vytvořením rolnických
cukrovarů proti cukrovarům průmyslovým
boj neustal, ale je převeden na jiné koleje. Byl
zde sveden boj o surovinu, o řepu. (Posl. Koudelka:
Než se dohodli.) K tomu přijdu.
V té době přišli na svůj účet
řepaři, neboť cukrovka byla cukrovary přeplácena.
Kdo všímal si toho vývoje, viděl jasně,
že tento boj bude skončen kompromisem. Byl jsem tak
smělý, že před 5 lety v rozpočtové
debatě jsem to řekl, že pánové
se sesednou s papírem a tužkou v ruce a že si
spočítají, že při stejných
zájmech pokračování boje znamená
obapolné ztráty a tak z nepřátel stanou
se přátelé. Jako doklad tohoto přátelství
byl utvořen kartel cukrovarnický loňského
roku, který svoji existenci zahájil velmi slibně,
totiž zvýšením cen cukru o 14 hal na 1
kg pod rouškou krytí dopravních nákladů.
Tento cukerní kartel ihned vyinkasoval 491/2 mil. Kč
pro sebe. Tak boj řepařů proti cukrovarům,
boj rolnických cukrovarů proti průmyslovým
cukrovarům je likvidován, ale útraty tohoto
boje musí nésti konsumenti. To vidíme jednak
z předlohy, kterou projednáváme, jednak tyto
útraty ponese stát, v podstatě zase jen širší
nositel dávek státních, občanstvo.
Žel, že zde nejde jen o útraty těchto
bojů. Ono zde jde také o hrubé chyby. Jde
zde o prohrané spekulace cukerního průmyslu.
Porolničení cukrovarů dálo se skutečně
s větší dravostí než promyšleností.
Nezřízená touha zmocniti se cukrovarů
přehlédla některé velmi osudné
věci v postupujícím vývoji cukerní
industrie. Především přehlédla
vůbec, jakým způsobem bude se ubírati
vývoj výroby cukerní, jakým způsobem
uplatní se na cukerním trhu světovém
náš průmysl cukerní. Věřilo
se v těchto dobách pořád ještě
v trvalou platnost bílého zlata, což ovšem
bylo oprávněno jen ve válce a krátký
čas po ní. Tato nevědomost přirozeně
vedla k tomu, že do přejímaných starých
cukrovarů se starým nepotřebným zařízením
byly vloženy investice, které jen ztěží
daly by se umořovati a úrokovati při skvělé
konjunktuře, a které při nynějším
poklesu cen cukru ve světové soutěži
připravují pasivitu, ba některé podniky
mohly se snad octnouti na pokraji úpadku. K této
chybě, která je zaviněna neprozíravostí
republikánské strany čsl. venkova, druží
se ovšem ještě kapitola jiná. To jsou
ony prohrané bursovní spekulace, které velmi
hluboko sáhly do kapes cukrobaronů, ba ohrozily
existenci cukrovarnictví. Žádám velmi
důrazně, abychom nezapomínali dnes na tyto
dvě velmi důležité věci, které
také v podstatě způsobily, že se musí
naše cukrovarnictví ve světové soutěži
ucházeti o státní podporu a že cukrovarnictví
je dnes v této soutěži slabé. Nezapomínejme
na ně, když mezi hlavní důvody, které
pro ochranu cukrovarnictví se uvádějí,
jest světová konkurence cukru třtinového
proti cukru řepnému a z toho pochodící
nutný pokles cen a okolnost, že není možno
za daných okolností vyráběti stejně
levný cukr u nás. Dále se jako důvody
uvádějí preferenční cla anglická,
jež zatím, jak konstatovalo "Národní
Osvobození", neohrozila vývoz bílého
zboží v tomto roce, ale v budoucnosti vývoz
našeho bílého zboží ohroziti mohou.
Nezapomínejme na tyto věci proto, poněvadž
jsou hlavní příčinou neschopností
našeho cukrovarnictví v zahraniční konkurenci.
A nezapomínejme, že tuto neschopnost nemá platiti
ten, kdo se prokázal neschopným, kdo je bezprostředním
účastníkem, to je cukrovarnický průmysl,
který mimochodem - mám ovšem na mysli průmyslové
cukrovary - měl značné reservy a značné
fondy, o jejichž výši nemáme dnes ponětí.
Tyto útraty má však platiti ten, kdo při
dnešních nesmyslně vysokých cenách
cukru u nás nemá na výrobě cukru žádného
zájmu, totiž domácí konsument, který
by dostal v cizině náš cukr daleko laciněji.
Tuto neschopnost má platiti dnes konsument zdražením
cukru a defraudací daně obratové jako daně
spotřební, slevou daní obchodních,
jichž jádrem je zase daň obratová.
Slavná sněmovno! Může-li co pobouřiti,
je to právě ona lehkomyslnost, s jakou se převaluje
břemeno, jež by měl nésti v prvé
řadě podnikatel, na konsumenta a stát. Může-li
co pobouřiti, je to především ona bezprogramovost,
s jakou se ku řešení této na výsost
důležité otázky přichází.
Co učinil cukrovarnický průmysl pro svou
sanaci? Kdo je interesentem na této věci? Především
surovárny a rafinerie. Co učinili řepaři
sami, kteří měli z pěstování
cukrovky, zejména v některých letech, veliké
výnosy, a táži se dále, co učinili
ti ptáci, kteří nesejí aniž žnou
a přece sklízejí. Co učinily v této
věci banky? Marně se ptáme. Činy těchto
zodpovědných činitelů jsou pro veřejnost
velikým tajemstvím. Znám jest jen jediný
čin, to je vztažená dlaň s posupným
příkazem: "Konsumente plať a státe
dej!"
Vedoucím cukerního průmyslu musí býti
jasno, že krise cukerní není a nemůže
býti přechodnou. Konkurence cukrové třtiny
bude čím dále tísnivější,
neboť v této věci jde proti nám tropické
slunce, které vytvoří s menším
nákladem daleko více uhlíku, než můžeme
vytvořiti my s největší námahou
a nákladem. Nikdo není a nebude tak naivní,
že bude mysliti, že se zastaví stavba cukrovarů
v okolních státech, které chtějí
býti soběstačnými, ať je to Italie,
Jugoslavie, Rumunsko, Polsko nebo Rusko, ať to jsou státy
za oceánem, Argentina, Kanada, nebo dokonce jistě
nebude nikdo tak naivní, aby myslil, že tyto cukrovary
v cizině budou zavřeny, že svou konkurencí
těmto cukrovarům znemožníme další
existenci. Naši cukrovarníci to vědí
a přece neříkají, co bude dále,
jaké jest východisko do budoucnosti. Nejjednodušší
východisko by bylo, kdyby skutečně mohl býti
zvýšen konsum cukru doma. Ale toto zvýšení
konsumu cukru doma představuje si vládní
majorita tím, že tento cukr zdražuje, což
musí ovšem vésti k poklesu konsumu uvnitř.
Druhým nutným východiskem nejen pro průmysl
cukrovarnický, ale také myslím, i rolnictvo
je nutné přeorientování výroby.
Soustavně na vývoz cukerní není možno
dopláceti, když je zde vyložená okolnost,
že ztrátu tohoto vývozu můžeme
nahraditi doma v produkci, již musíme z cizího
státu dovážeti. Panem referentem rozpočtového
výboru byla celá věc velice zjednodušena.
Sanace je nejen pro nahnuté cukrovary, nýbrž
sanace je také pro řepaře a slyšte,
sanace je také pro dělníky, aby mohly býti
vypláceny slušné ceny za řepu. Tento
vývěsní štít, myslím,
že je trochu děravý. Já se divím,
že nikomu z těch pánů nepřišlo
na mysl, kteří se zabývají osudy zemědělské
výroby u nás, že dovážíme
do tohoto státu ročně 45.000 vagonů
obilí, že dovážíme do tohoto státu
za 100 mil. masa, tuku, vajec atd. Nikomu z těchto pánů
nepřišlo na mysl, že půda, kterou bychom
odejmuli produkci cukerní a myslím, že bychom
ji odejmuli někde velmi zdravě, poněvadž
při vysokých cenách cukrovky počala
se řepa pěstovati i na polích, která
žádným způsobem řepnými
nejsou, byla by využita daleko intensivněji obilnářstvím.
Strach, že dělnictvo nebude zaměstnáno,
okamžitě by odpadl, kdyby zde byla zvýšena
živočišná produkce, poněvadž
při chovu dobytka a živočišné produkci
je třeba daleko více lidských sil, které
by ze zmenšeného průmyslu cukerního
mohly býti vzaty. Já jsem před více
než 25 lety četl brožuru dr Arnošta Krause
o rolnících dánských a velice mi imponovalo,
jak rolníci si tam dovedli pomoci z krise. Dánští
rolníci plně svůj důchod měli
v chovu dobytka, vývozem jeho do Holandska, Anglie a jinam.
Když vývoz poklesl, dovedli se dánští
rolníci přeorientovat, vrhli se na mlékařství,
chov drůbeže, vývoz vajec a dovedli skutečně
nahraditi onen úbytek, který nastal v chovu dobytka.
Promiňte prosím, že mám lepší
mínění o českém rolníku,
než má dnes cukrovarnický kartel, který
místo zdravého vývoje předpokládá,
že tento český rolník je mrzák,
a dává mu berličky subvencí. To, co
dokázal rolník dánský, jistě
by dokázal český a myslím, beze všech
horentních subvencí. Ovšem tato cesta je trochu
delší, není tak pohodlná, je zodpovědná,
ale je třeba podtrhnouti, je to cesta poctivá. Pocházím
z Hradecka a mohu říci, jak se řešily
potíže řepařství a cukrovarnictví
v kraji čistě řepařském. Prvé
řešení bylo čistě liberalistické,
ponecháno bylo konkurenčnímu boji a konkurenčnímu
vývoji, kdo v tomto vývoji neobstál, byl
prostě odklizen. V tomto vývoji upadl jeden z prvních
a největších cukrovarů v Čechách
v Kuklenách asi v r. 1875, za nedlouho na to takovým
způsobem upadl cukrovar v Opatovicích. Následující
řešení v našem kraji byla již organisována
cukerním průmyslem, koncentrací. Tak zrušen
byl později založený cukrovar v Kuklenách,
tak při provádění pozemkové
reformy byly zrušeny cukrovary ve Chlumci n. C., v Sadové-Dohalici.
Tento koncentrační postup výroby musí
býti také přizpůsoben novým
naléhavým potřebám a poměrům
nynějším.
Zatím ovšem vidíme, že republikánská
strana českého venkova, která by velmi nerada
ztratila jen jediný přeinvestovaný cukrovar,
a cukrovary průmyslové, ty, prosím, prožívají
velmi blahé doby, neboť jsou přimknuty k republikánské
straně českého venkova, k rolnickým
cukrovarům, tyto průmyslové cukrovary jedí
ze společné mísy subvenční
politiky cukrovarů rolnických. K tomuto postupu,
myslím, slavná sněmovno, nemohou mlčeti
ostatní kruhy průmyslové. Ostatní
kruhy průmyslové musí to pociťovati
jako pokoření. Žel, že zatím jsme
neslyšeli z těchto kruhů průmyslových
nic jiného nežli napodobování taktiky
právě průmyslu cukrovarnického, také
ti průmyslníci textilní a jiní, kteří
se dnes nacházejí v dočasné krisi,
natahují ruku po státní subvenci. Slavný
sněme! Já chci upozorniti, že to nebyl příslušník
naší strany, že to byl příslušník
strany kapitalistické, býv. ministr dr Rašín,
který ukázal textilním průmyslníkům
dveře, když se u něho ucházeli o nějakou
podporu. Ovšem od té doby se změnily trochu
poměry v republice. A dnes zde stojíme před
jinými fakty.
Já zde musím vzpomenouti, jakým způsobem
za podobných okolností jinak si počínala
vláda všenárodní koalice. Bylo to tuším
r. 1924, kdy ceny cukru na světovém trhu stoupaly
a podnikatelé tuzemští chtěli vyrovnati
tuto cenu cukru ve zvýšených cenách
také pro konsum vnitřní. A co se tehdy stalo?
Bylo tehdy vázané hospodářství
a koalice pohrozila cukernímu průmyslu, že
jakmile zdraží cukr, nepůjde ani kilogram cukru
přes hranice. A tato hrozba, vážení
pánové, účinkovala. Proč však
dnes tato koalice, když má skutečně
možnost, aby snížením ochrany celní
donutila průmyslníky k tomu, aby nezdražovali,
proč tato koalice nepoužije této své
moci a práva? (Posl. Bechyně: Protože kartel
je součástí vlády!) Já
k tomu přijdu.
Kdyby tato vláda skutečně chtěla použíti
tohoto nařízení, musela by udělati
jedno. Tato vláda by musila poručiti nejdříve
sobě. Prosím, pan dr Kramář,
který dostal pochvalné uznání za úspěšnou
činnost, jíž hájil zájmy cukrovarníků,
který je ve velmi blízkém vztahu s p. dr
Preissem a se Živnostenskou bankou, která je účastna
sta miliony na cukerním průmyslu, ten si ovšem
nemůže poručiti, zrovna tak nemůže
si poručiti pan kol. Bradáč a kol.
Černý, kteří zde representují
ony porolničené přeinvestované cukrovary.
Ale prosím, když tito pánové nejsou
schopni nějakého spravedlivého činu,
když těmto pánům je sobecký zájem
bližší, nežli zájem konsumentstva
a nežli zájem státu, táži se, co
zde učinila čsl. strana lidová, co učinili
ľudáci a živnostníci, kteří
ve svých provoláních a nyní ve volbách
poukazují, že jsou zástupci a zastánci
chudých drobných vrstev. Tyto vrstvy neměli
by skutečně mlčeti k tomuto jednostrannému
opatření. Tyto strany zradily zájmy oněch
lidí, které zastupují. Dovoluji si je k odpovědnosti
volati tím spíše, že tyto strany, které
vždycky tolik bouřily proti škodlivým
výstřelkům kartelovým, zůstávají
zde úplně státi. Tento válečný
pokřik proti kartelům je parádní kus
v jejich volební agitaci, který je po čase
vždy oprášen a předkládá
se lehkověrným voličům k věření.
Na místo boje proti lichvě, proti korumpujícím
subvencím, na místo ochrany občanstva a státu
vidíme zde zbabělý útěk vlády
a na druhé straně tvrdý a vítězný
diktát cukerního kartelu.