Čtvrtek 8. listopadu 1928

V Československé republice máme dnes přibližně asi 360.000 porodů, ale z těchto jen 12 až 15 tisíc se vykonává mimo domácnost, t. j. v porodnicích, nemocnicích nebo sanatoriích. Ostatních 95% porodů probíhá v domácnosti, mnohdy za nejnemožnějších hygienických předpokladů. A odpověď, které se nám dostává k našim důvodům, jest, že prý právě proto, že těchto ústavů nemáme, je zbytečné propagovati ústavní porodnictví. My bychom si představovali, že zrovna pochopení našeho lidu, popud, který přijde zdola, vyprovokuje hoření síly, ty, jež si rády hoví v klidu a nestarají se o to, co je okamžitě samotné nepálí. Ale ani ten popud, který by nic nestál, který neznamená zborcení konservativních předpokladů, nelze u nás prováděti, i ten byl zamítnut. Pánové a paní, my přes to jsme přesvědčeni, že náš celý vývoj musí směřovati k tomu, aby ústavní porodnictví se ujalo nejen pro to, co jsem o něm uvedla, ale také proto, že potom samozřejmě odpadla by celá řada výtek, které byly dnes učiněny.

Vážená sněmovno! Pan kol. Krejčí se patrně domníval, že projednáváme § 144, když se tu tak rozohňoval o některých zásadách, které by směřovaly právě k §u 144. Jsme hluboce přesvědčeni, že zavíráním očí před záhadou a důsledky §u 144 tento paragraf ani neupevníme, ani nezvrátíme. Žádáme, aby naše společnost otevřeně se dívala na tyto věci, aby otevřeně o nich usuzovala a voláme do tábora všech těch filistrů, ať jsou v kterékoliv straně, že k čemu nelze dnes veřejně zorganisovati veřejné mínění o veřejné mravnosti, o to pokusíme se v národě od ženy k ženě, od matky k matce, protože víme, že těm šarlatánům a lehkomyslníkům propadá řada žen ne proto, jakým způsobem je urážel pan kol. Krejčí, z touhy po požitcích, nýbrž z obavy před novým zrozením a novým těhotenstvím. Toto šarlatánství dokazuje, že přirozená sebeochrana, která je nejen právem, ale i povinností každé rozumné ženy, není u nás náležitým způsobem a nikde propagována. Jestliže toto chceme, neusilujeme o zvýšení depopulace. My jsme i tu navrhovali ministerstvu veř. zdravotnictví a vládním stranám rozumný zprostředkující návrh. Chtěli jsme, aby do tohoto zákona dostala se zásada porodnických inspekcí. Chtěli jsme, aby zkoušené, dobře teoreticky školené porodní asistentky vykonávaly tuto inspekci po krajích Československé republiky, aby se zřídily instruktorské úřady, aby por. asistenky v této poradní inspekci se staly i rádkyněmi žen ve směru zdravotní hygieny a ve směru sebeochrany, abychom tak znemožnily dryáčnickou reklamu, která se dnes rozpíná. Víme konečně že valná část její jest adresována jinam než do řad dělnických žen. Víme, že ti, kteří se frivolně vysmívají mravnostnímu horlení, nenajdou se mezi dělnicemi a pracujícími ženami, nýbrž tam v těch vrstvách hořeních deseti tisíc, které si vytvoří samy pro sebe společenskou morálku a své mravnostní, své etické vztahy ke společnosti a k úkolům ženy této společnosti. Tam ať jdou pánové hledati vinnice a také vinníky. Nestačí jen kázati ženě mravnost a zdrželivost, jest nutno kázati mravnost a odpovědnost oběma! Když mravní odpovědnost ženě, tudíž také mravní odpovědnost muži!

Není větší hanby, odstraní-li žena plod svého soužití, než když muž frivolně, zákonem chráněn, těmto důsledkům se vysmívá, ženu a dítě odstrčí, o jejich výživu se nestará, a za to je veřejností docela klidně přijímán nebo ještě hýčkán, kdežto krutá nespravedlivost v této společnosti vymstí se na ženě.

Této dvojaké morálce musí býti učiněna přítrž i za cenu, že dnešní vládcové stvoření, naši muži - a promiňte, ze mne nemluví feministka - sestoupí s toho svého pidestalu, řeknou si "mea culpa" a pochopí, že i na jejich straně je velká část viny.

Děláme dnes zákon, o němž jsme hluboce přesvědčeni, že výsledky jeho budou v praksi velmi nepatrné. Děláme zákon, o němž bychom si přáli, aby jako předpoklad byl lepší a dokonalejší, ale konec konců děláme zákon, při kterém bych chtěla, aby representanti ministerstva veř. zdravotnictví ne za rok, ani za dva nebo tři roky, nýbrž v době co nejkratší předstoupili před tuto sněmovnu a přinesli nám pokračování tohoto zákona, abychom pak teprve mohli říci, že dílo, které se udělalo, stálo alespoň za námahu, kterou si s ním dali ti členové v oposičních stranách, kteří to myslí opravdu vážně s úkoly naší zdravotní politiky, a kteří budou bdíti na stráži, aby římsko-katolický duch v ministerstvu veř. zdravotnictví soustavně nám nemrzačil pokrokovou zdravotnickou politiku. (Souhlas a potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Návrh posl. Karpíškové, Blatné, Johanise a soudr.:

Navrhujeme, aby vládní návrh zákona o pomocné praxi porodnické (tisk 1699) byl vrácen senátu k novému projednání, při čemž budiž po dohodě s odborníky předloha upravena tak, aby se přihlíželo i k úpravě sociálních poměrů porodních asistentek, k jich nemocenskému a úrazovému pojištění, jakož i k výslužnému. Porodnická praxe budiž rozdělena podle obvodů.

2. Pozměňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů k §u 2:

V odst. (1) budiž lit. b) změněna takto:

"b) že jsou mravně bezúhonné."

3. Eventuální pozměňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů k §u 2:

Nebude-li náš hlavní návrh přijat, navrhujeme:

Lit. b) v odst. (1) budiž škrtnuta.

4. Doplňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů:

Za § 5 osnovy zařazen budiž nový § 6:

"Za účelem náležité organisace pomocné služby porodnické rozděluje se území republiky Československé na porodnické obvody, jež jsou ve svých hranicích totožny s obvody zdravotními.

V těchto obvodech jest přísně přihlížeti k tomu, aby počet porodních asistentek a jejích ustanovení odpovídalo zdravotním potřebám obyvatelstva i s ohledem na lokální a komunikační potřeby.

V porodnických obvodech smí býti ustaveno pouze tolik porodních asistentek, kolik jich ve skutečnosti jest zapotřebí.

Z tohoto důvodu jest při povolování pomocné prakse porodnické přihlížeti k tomu aby se porodní asistentky usazovaly pouze tam, kde toho skutečná potřeba vyžaduje a nikoliv libovolně."

5. Doplňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů:

Za § 6 osnovy budiž zařaděn nový § 7:

"Vláda se zmocňuje, aby vzhledem k ustanovení §u 6, odst. 2 učinila opatření, aby obecní správy všude tam, kde na základě tohoto ustanovení nebude lze porodní asistentce dosáhnouti existenčního minima, byly oprávněny k opatřením, na základě jichž by z veřejných prostředků požitky porodních asistentek byly na tuto výši doplněny."

6. Pozměňovací návrh posl. Blatné, Karpíškové a soudr. k §u 7, odst. 1:

V čís. 1, písm. b), jakož i v čís. 2, písm c) buďtež škrtnuta slova od "nebo lze-li" až do slova "okolností".

7. Doplňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů:

K §u 7 budiž připojeno:

"Ustanovení těchto smí býti použito pouze na případy, přihodivší se po vyhlášení tohoto zákona."

8. Pozměňovací návrh posl. Karpíškové, Blatné a soudr.:

V §u 8 nechť odst. 2 zní:

"Organisace a správa těchto ústavů upraví se zásadně zvláštním zákonem. Vyučování v těchto ústavech jest bezplatné."

9. Pozměňovací návrh posl. Blatné, Karpíškové a soudr.:

V §u 9, odst. 1 buďtež škrtnuta slova "výši školného, výši zkušebních tax". Na konci tohoto odstavce budiž připojena věta: "Vyučování v těchto kursech jest bezplatné."

10. Doplňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů:

K §u 9 připojen budiž nový odst. (2):

"(2) V těchto předpisech jest současně přihlížeti k tomu, aby do státních ústavů pro vzdělání a výcvik porodních asistentek přijímány byly uchazečky nejen s náležitým předběžným vzděláním školským, nýbrž i s živým smyslem pro odpovědnost svého budoucího povolání. Učební plán musí přihlížeti k systematickému pěstění a prohloubení tohoto smyslu."

11. Doplňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů:

Za § 9 osnovy zařazen budiž nový paragraf tohoto znění:

"V každém hlavním městě země zřizuje se gremium porodních asistentek.

K jeho vedení a správě volí se 5 až 9členný výbor podle poměrného zastoupení národnostního.

Ostatní jeho zřízení a účel jest obdobný s dosavadním útvarem gremií zřizovaných a vžitých ústavů jiných (obchodní gremium atd.).

Kromě toho bude gremium ve smyslu tohoto zákona míti též úkol pomocného a poradního orgánu ve službách zdravotnických a svěřuje se mu zejména inspekce porodní, těhotných a kojenců.

Ministerstvo veř. zdravotnictví pověřuje se vypracováním plánů této části organisace, jež bude prováděna za jeho účasti a dohledu."

12. Pozměňovací návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů:

V §u 10 osnovy budiž odst. (4) nahrazen zněním:

"(4) Pokut uložených podle tohoto paragrafu použije se k podpoře pilných a nemajetných frekventantek porodnických kursů opakovacích."

13. Resoluční návrh posl. Weberové a druhů:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve podala zákonodárným sborům novelu zákona, jíž se povinné úrazové pojištění rozšiřuje na porodní asistentky.

14. Resoluční návrh posl. Blatné, Karpíškové a soudr.:

Pro službu porodních asistentek buďtež stanoveny nejvyšší a nejnižší sazby.

Porodním asistentkám, které působí v okresích s těžkými komunikačními poměry, budiž poskytnuto přiměřené cestovné.

15. Resoluční návrh posl. Karpíškové, Blatné a soudr.:

Každá země budiž rozdělena dle místních poměrů na porodnické obvody, při čemž budiž zvlášť přihlédnuto k rozdílům mezi městy a venkovem. Porodní asistentky buďtež ustanoveny jako okresní porodní asistentky.

16. Resoluční návrh posl. Blatné, Karpíškové a soudr.: Na všech ústavech pro vzdělání porodních asistentek budiž na státní útraty zřízen přiměřený počet volných míst pro nemajetné žákyně.

17. Resoluční návrh posl. Weberové a druhů: Vláda se vybízí, aby ze státních peněz založila podpůrný fond pro nemajetné porodní asistentky, aby se mohly účastniti opakovacího kursu předepsaného po 5leté praksi.

18. Resoluční návrh posl. Pechmanové, Lance, Červinky, Zeminové a druhů: Vláda se vybízí, aby za součinnosti ministerstva veřejného zdravotnictví a ministerstva financí přikročila bezodkladně k náležitým opatřením za účelem propagace ústavního porodnictví.

Současně se vládě ukládá intensivní péče na vybudování porodnických ústavů lidových.

19. Resoluční návrh posl. Karpíškové, Blatné a soudr.:

Do vyučovacího programu ústavů pro vzdělání porodních asistentek budiž jako zvláštní vyučovací předmět zařazena nauka o péči o kojence.

20. Resoluční návrh posl. Karpíškové, Blatné a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby se postarala, by všem rodičkám a šestinedělkám dostalo se při porodu i v šestinedělí řádného ošetření na základě hygienických moderních požadavků ve zvláštních útulcích, tak aby každé šestinedělce dostalo se nejméně 10 dnů po porodu ošetření a klidu.

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu prvnímu zpravodaji, paní posl. Chlebounové.

Zpravodaj posl. Chlebounová: Slavná sněmovno! Po všem tom, co bylo řečeno s tohoto místa, chtěla bych říci jenom několik málo slov. Dalo by se říci velmi mnoho, ale moje názory s názory mých vzácných přítelkyň se trošíčku rozcházejí. Já jsme žena venkovská, zastupuji ženy venkovské... (Výkřiky: Žena zůstane ženou.) Pardon, jsem sama mnohonásobnou matkou, měla jsem 7 dětí, dnes mám 8 vnuků a proto se já dívám trošíčku jinak na toto všecko. Žádný zákon na světě, vzácné shromáždění, není tak dokonalý, aby mohl vyhovovati ve všech směrech, tedy ani ne tento zákon. Přiznávám zcela otevřeně, že tento zákon má mnohé a mnohé nedostatky, ale jest alespoň počátkem toho, co chceme a potřebujeme. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Chtěla bych na ty výtky říci, že z 10 roků naší samostatnosti je teprve 3 roky tato koalice, na kterou bylo tolik výtek a hany, a myslím si, že v těch prvních 7 letech bylo by se dalo také mnoho udělat. Vážené shromáždění, tady se velmi mnoho mluví o mateřství, o ochraně dítěte. Vždyť je to přirozené, děti jsou naší budoucností a naší nadějí. (Posl. Harus: To žvaní každý!) To není žvanění, to je fakt, pane kolego. (Posl. Harus: Ale ve skutečnosti je to jinak!) Pardon, nechte mne ještě dohovořiti.

Ale zde se mluví o omezování matek nebo práv ženy. Já mám jeden názor jako matka a jako žena. Jsem daleka, abych upírala právo ženě, vždyť jsem sama ženou, ale nemá-li trpět rodina, společnost a především dítě, musí se matka k té rodině vrátiti. (Výkřiky posl. Karpíškové a posl. Pechmanové.) Přítelkyně milé, to co se týče venkova, buďte ujištěny, že ho to nebolí tolik, to je zdravá, krásná příroda. Ale, prosím, podívejte se na města. Tam je třeba, abychom si my, ženy matky, upřímně řekly, že to bolí a že to velmi bolí a že se máme už jednou říditi heslem, které je zde napsáno "Pravda vítězí". (Posl. Harus: To všechno je švindl. - Místopředseda Stivín zvoní.) My jsme na zcestí, v názoru na výchovu, na sociální opatření a na sociální nedostatky. Stále svádíme to nejcennější a nejdůležitější, t. j. mateřství na nějaké sociální opatření, a to je zase v mnoha a mnoha, snad v 90% případů nesprávné. Není možné pro nedostatek času to zde rozváděti. Je to věc jedna z nejdůležitějších a proto třeba opravdu a poctivě se na tyto bolesti dívati. Tady povídala přítelkyně Pechmanová, že musí býti konec dvojí morálky v názorech na výchovu našich žen a dětí, našich mužů, synů a dcer. Zcela správně. To říkám celých deset let a celý svůj život. Co ponižuje ženu, ponižuje i muže. Ale proto matky musí napřed vychovávati dítky a pak přijde teprve i to ostatní, protože z rodiny jde všechno do života. Pak teprve můžeme přijímati krásné zákony, ale napřed tu musí býti zásada člověka.

Nebudu se dále rozšiřovati. Prosím, aby návrh byl přijat tak, jak byl usnesen v našem výboru i senátě, s resolucemi, jak jsou zde vytištěny, a doporučuji, aby pozměňovací návrhy byly zamítnuty. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji, panu posl. Fr. Matouškovi.

Zpravodaj posl. Fr. Matoušek: Slavná sněmovno! Otázka úpravy náležitého vzdělání a výkonu povolání porodních asistentek stala se předmětem debaty, jež vynesla na povrch problémy, o nichž v této slavné sněmovně nebude ovšem nikdy jednotného názoru. Tyto problémy řeší jednotliví řečníci z principů, kterými dívají se na život, na rodinu, na společnost, na poměr individua k celku. Poněvadž tyto principielní názory jsou tak odchylné, není divu, že v debatě vyskytly se názory, jež se nekryjí.

Otázka porodních asistentek ve své vlastní hmotné stránce jest otázkou sociální úrovně všech vrstev národa a proto ovšem řečníci se domáhali, aby také otázka hospodářského zajištění porodních asistentek byla řešena. Ve svém úvodu jsem si dovolil konstatovati, z jakých důvodů nebylo pojato toto řešení do projednávaného zákona a proč tato otázka hmotného zabezpečení starobního, invalidního, nemocenského, karantenního a jiného pojištění porodních asistentek stane se předmětem řešení nové vládní osnovy. Při projednávání otázky porodních asistentek byla dotčena otázka populace. Ta arci přímo souvisí s otázkou těch, které jsou při výkonu svého povolání první na řadě a to jsou porodní asistentky na jedné straně a matky na druhé straně. Má-li mezi těmi dvěma činiteli nastati opravdová vzájemná důvěra a láska, je nezbytně třeba, abychom vždy pamatovali, že otázka výkonu porodních asistentek zrovna tak jako otázka mateřství jsou otázkami mravní odpovědnosti a že bude otázka mateřství vždycky záviseti od oné veliké cnosti, již očekáváme ode všech našich žen bez rozdílu postavení, a to je cnost lásky k vlasti, a že konečně bude vždy otázkou (Výkřiky posl. Karpíškové.) vašeho názoru, paní kolegyně, otázkou soc. spokojenosti oněch vrstev a matek, jež se dívají na život právě z principů, jež vy račte hájiti ve veřejném životě. Otázka zneužívání tohoto veledůležitého povolání, jako jest povolání porodních asistentek, řekl bych, je otázkou poměru ženy, matky k společnosti, k rodině a ke státu, ale nezapomínejme nikdy i při rozdílných názorech, že každá společnost, ať rodina, ať obec, ať stát, může trvati a žíti jen tehdy, když bude míti dosti ochotných jednotlivců k obětem. Jenom na obětech individua spočívá trvání společnosti. Tento smysl, tato ochota k obětem musí býti zvláště u našich matek, neboť nic jejich oběti nevyváží, nebudou-li ony míti onu ctnost, která je nezbytně potřebna, ochotu k obětem ve prospěch celku.

Pozměňovací návrhy směřují k rozšíření materie, jichž se dotýká projednávaná předloha. Vzhledem k tomu nemohu doporučiti jejich přijetí. Rozšíření této materie bude předmětem nové vládní předlohy a nemůžeme se přikloniti k názoru, abychom jedním nebo dvěma paragrafy snažili se upraviti otázku tak důležitého rázu, jako jest hospodářské a sociální zabezpečení porodních asistentek.

K výtce, kterou zde přednesla paní kol. Weberová, že není dána příležitost asistentkám německého jazyka k náležitému vzdělání, dovoluji si podotknouti, že v Praze vzdělání a výcvik porodních asistentek se nikdy nekoná na universitě, nýbrž v babických školách a že tyto kursy byly střídavě české a německé, a to tak, že do roka byly vždy dva kursy české a jeden německý.

Pokud se týče požadavků, jež byly vyjádřeny v pozměňovacích návrzích, dovoluji si odkázati na resoluce senátu, z nichž první dožaduje se zřízení gremia pro asistentky porodní, druhá ukládá vládě, jak má nakládati s přijatými pokutami a třetí snaží se alespoň naznačiti vládě, aby se starala o zabezpečení existence porodních asistentek v chudých krajích. Resoluce výboru soc. politického pamatuje pak na pojištění nemocenské, starobní, invalidní, karantenní a konečně druhá resoluce výboru sociálně politického na řádné vybavení internátu pro frekventantky státních ústavů pro vzdělání a výcvik porodních asistentek.

Vzhledem k tomu doporučuji, aby slavná sněmovna přijala tento vládní návrh zákona tak, jak byl přijat senátem, výborem sociálně politickým a zdravotnickým. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Měli bychom přikročiti k hlasování. Nebude-li námitek, odsuneme hlasování na dobu pozdější a přikročíme k projednávání dalšího odstavce denního pořadu.

Námitek není? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy projednávati odst. 3, jímž je: 3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1686) zákona, kterým se povoluje vrácení daně z obratu nebo přepychové a daně přepravní vývozním podnikům průmyslovým (tisk 1862).

Zpravodajem jest pan posl. dr J. Černý. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr J. Černý: Slavná sněmovno! Rozpočtovému výboru přidělen byl k projednávání vládní návrh zákona, kterým se povoluje vrácení daně z obratu nebo daně přepychové a daně přepravní vývozním podnikům průmyslovým.

Podle tohoto vládního návrhu má býti ministr financí zmocněn, aby při vývozu zboží do ciziny vrátil zcela anebo z části daň obratovou nebo přepychovou a daň přepravní oněm průmyslovým podnikům, při nichž dotyčné daně zatěžují jejich výrobu do té míry, že znemožňují anebo značně ztěžují jejich konkurenční schopnost s oněmi státy, které daní těchto buď vůbec nemají aneb kde daně tyto nejsou tak tíživé, jako je tomu u nás.

Vrácení daně této povoluje se při dodávkách anebo koupi surovin nebo polotovarů, které slouží k výrobě exportního zboží aneb kterých jest používáno při výrobě jako součástek.

Účelem projednávaného vládního návrhu je tedy v prvé řadě čeliti průmyslové krisi v oněch odvětvích hospodářských, kteréž se nacházejí v dočasné krisi a při nichž obchodové daně tvoří takovou součást výrobních nákladů a ceny, že tím export by byl ohrožen. Udržeti provoz takto postiženého průmyslu je nutným předpokladem nejen pro stabilitu celkového rozpočtu, jež by byla eventuelním úbytkem nejrůznějších daní dotyčnou krisí povstalých - ohrožena, nýbrž jest dále i preventivním opatřením oproti jakýmkoliv otřesům, vzniklým ze zastavení nebo omezení té které průmyslové výroby, jež by se objevily ve snížení zaměstnanosti aneb úplné nezaměstnanosti dělnictva a v důsledcích z tohoto plynoucích. Po zákonu č. 116 z roku 1926, kterýmž ministr financí byl zmocněn, aby za stejných předpokladů vrátil výrobcům zboží vyváženého do ciziny daň uhelnou, znamená projednávaný vládní návrh další krok k odbourávání tak zvaných obchodových daní, které hospodářský rozvoj našeho státu značně ztěžují a které nutno považovati proto za daně pouze provisorní. Daně tyto vynášejí pro státní pokladnu ročně více než 3 miliardy Kč a nelze proto již z důvodů budgetárních přistoupiti k jejich okamžitému odstranění, nýbrž postupovati lze jen etapově, jak dosud se to děje.

Rozpočtový výbor přijal vládní návrh s některými změnami, a to se změnami v §§ 2 a 3, které jsou vyznačeny ve zprávě rozpočtového výboru a na které dovoluji si odkázati. V ostatním činím návrh, aby slavná sněmovna přijala vládní návrh se změnami, které přijal výbor rozpočtový. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahajuji proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická byla stanovena 40 minutami.

Námitek proti návrhu není? (Nebyly.) Námitek není. Návrh můj je přijat.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. Weberová, Simm, Chalupa, de Witte, Netolický, dr Gáti a Chlouba; na straně "pro" nikdo.

Uděluji slovo prvé řečnici, paní posl. Weberové.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP