Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je paní posl. Pechmanová. Dávám
jí slovo.
Posl. Pechmanová: Slavná sněmovno!
Paní a pánové! Tři roky trvalo, než
dostala se předloha, kterou dnes projednáváme,
na stoly členů posl. sněmovny a senátu.
Celé tři roky vyžadovalo příprav
toto torso, které je předmětem dnešního
jednání. Víme, že tato věc není
osobní vinou pana referenta, ale víme také,
že ministerstvo veř. zdravotnictví, až
na řídké čestné výjimky,
mělo velmi málo štěstí. Velební
pánové na křeslech tohoto ministerstva nemohli
pochopiti poslání tak důležitého
státního úřadu a není nic přirozenějšího,
nežli že ve své mentalitě zkreslili ducha
ministerstva veř. zdravotnictví. (Tak jest!)
A toto zkreslení ducha tak důležitého
odvětví veřejné správy projevuje
se soustavně všude. Projevuje se i v tom, že
za dobu trvání republiky velmi málo jsme
měli příležitosti o ministerstvu veřejného
zdravotnictví něco zvláště význačného
slyšeti, ale že zejména od r. 1925, od doby posledních
voleb, ministerstvo veř. zdravotnictví zejména
na poli zákonodárném, kde by bylo tolik práce
a kde tolik úseků veřejné péče
zdravotnické čeká na opravdovou plodnou práci,
téměř vůbec ustalo ve své činnosti.
Slavná sněmovno! Celé tři předlohy
zákona pocházející z iniciativy ministerstva
veř. zdravotnictví projednávaly sněmovny
Národního shromáždění
od r. 1925, a to ještě předloha dnešní
je v tomto počtu zahrnuta! I tato předloha, na kterou
se tolik čekalo, a tato předloha, od které
jsme si tolik slibovali! Pan dr Tiso, dnešní
ministr veř. zdravotnictví, byv pozván při
řídkých schůzích zdravotnického
výboru, kterých se za dobu od r. 1925 konalo právě
7, v jedné z těchto schůzí přednesl
určitý druh exposé. Bylo to v ožehavé
otázce zrušení §u 144. Aby nemohlo býti
pochybnosti o tom, byl-li můj úsudek, který
jsem prve pronesla, upřílišněný
či nikoli, poukazuji, že pan ministr veř. zdravotnictví
při této příležitosti uznal za
vhodno prohlásit, když do debaty zasáhne, že
se od něho toto zasáhnutí očekává
jako od římskokatolického kněze. Tedy
nikoliv ministr veř. zdravotnictví, nikoli vysoký
hodnostář státní, nýbrž
římsko-katolický kněz mluvil o požadavku
zrušení §u 144! Pan ministr veř. zdravotnictví
si dal tento svůj, v mnohém směru klasicky
kněžský, římsko-katolický
názor stenografovati. Před tím byl ministrem
veř. zdravotnictví dnešní zástupce
min. předsedy msgr Šrámek. A ta historie
celá byla velmi podobná. Zdravotnický výbor
trpěl chronickou nezaměstnaností, a aby se
tato nezaměstnanost nějak zakryla, byl požádán
pan ministr msgr Šrámek, aby přednesl
svoje exposé ve zdravotnickém výboru. A pan
ministr Šrámek se dostavil a přednesl
nikoli exposé, ale "hudbu budoucnosti". Protože
ministerstvo nemělo možnosti a podkladu, aby mluvilo
o konkretních věcech, o tom, co dělá
a co je třeba, co k tomu účelu zařídilo,
mluvil pan ministr o tom, co bude jednou ministerstvo dělati.
Při té příležitosti zdůraznil
zejména svůj zájem o tělesnou výchovu
a o její prostředky, zejména o sport. To,
co pan ministr tenkráte ve svém exposé naznačil,
že se bude díti, z toho se slavnostně neuskutečnilo
nic, ale museli jsme čekati na doslov k tomuto exposé
až do jubilejních oslav republiky a ten doslov se
dostavil v podobě sportovních medailí, z
nichž jednu dostal msgr Šrámek a řadu
jich jeho "Orlové". Tak, vážená
sněmovno, dámy a pánové, vypadá
veliký rozmach energie, kterou jsme očekávali
od úřadu centrálního, od republikánského
úřadu ministerstva pro zdraví lidu. Není
snad jediné osoby, která by se odvážila
namítnouti, že v ministerstvu veř. zdravotnictví
při dostatečné iniciativě a vůli
zejména těch vedoucích činitelů
nebylo by dosti práce a rozsáhlého okruhu
působení. Naše veřejné zdravotnictví
není v takovém stavu, abychom si mohli dovoliti
takové dolce far niente, abychom si mohli dávati
a sklízeti vavříny. Máme mnoho těžkých
a ožehavých úkolů, ale setkali jsme
se s takovým zvláštním ovzduším
v tomto ministerstvu zdravotnictví, že jsme jen my,
kteří jsme toto ovzduší znali, mohli
pochopiti, že je vůbec možno, aby se stalo to,
co mně osobně se přihodilo, když jsem
v jedné z těch řádných schůzí
zdravotnického výboru po náležitém
zdůvodnění svých požadavků
předložila 4 otázky, o nichž jsem požádala,
aby nebyly zodpověděny přítomnými
pány referenty na místě, nýbrž
aby mně odpověď na ně byla dodána
písemně, až pánové budou míti
možnost náležitě je prostudovati a jimi
se zabývati. Ale za dobu půldruhého roku
tuto odpověď jsem nedostala.
Myslím, že tento postup je více než charakteristický.
Nepravím, že to je osobní indolence, neříkám,
že to je nedostatek dobré vůle, ale tvrdím,
že to je reflex, odlesk toho, jaké je vedení,
toho, kdo má odpovědnost v tomto složitém
resortu a že bohužel byla to převážná
většina pánů, kteří prokázali
velmi málo pochopení pro tyto důležité
úkony.
A nyní konečně, když za 3 roky si odpočinul
návrh na úpravu porodnické služby -
a bylo to zásluhou našeho ministra veř. zdravotnictví,
kol. Tučného, který vzkřísil
snahu, aby návrh zákona o porodnické pomoci
jednou vyšel ze zajetí byrokratických šuplat
- museli jsme viděti, že vypadá tak, že
jsme nemohli býti nadšeni. Ale domnívali jsme
se, že při dobré vůli mnoho se dá
změniti. Domnívali jsme se, že při dobré
vůli bude lze, abychom do zákona vtělili,
co tam chybí, co tam bezpodmínečně
musí býti, má-li tento zákon býti
zákonem opravdu dobrým a pokrokovým. Ale
zmýlili jsme se. Zákon byl přepracován,
byl dokonce senátem vrácen, ale ve formě,
ve které představuje se dnešní předloha
zákonodárným sborům, není ani
úplnější, ani lepší, ani
dokonalejší. Naopak v mnohém je tento zákon
zhoršen, v mnohém ještě neúplnější,
než byl. Poukázali jsme, že forma, ve které
se před námi objevil návrh zákona,
jest až nebezpečná v demokratickém státě,
že je nebezpečno, aby se ponechávala v zákonech
tak velká část zákonné materie
ke zpracování úřednictvu, aby se nechávala
tak veliká mezera v duchu zákona, která má
býti vyplněna nikoliv zákonodárcem,
nýbrž byrokratickým úřadem, který
podle naší ústavy má jen jediné
právo, zákon vykládat, k zákonu dávati
prováděcí nařízení,
ale pouze na podkladě tohoto zákona, a nikoliv,
jak se nám tak často stalo, že prováděcí
nařízení celý zákon zdeformuje,
ba co se také stalo zejména v ohledu veřejné
služby zdravotnické, že k vydaným zákonům
po 5 let nebylo vůbec prováděcí nařízení
vydáno.
Obávali jsme se toho a proto jsme protestovali proti původnímu
zákonu. Ale zákon, který projednáváme
dnes, má podobné mezery a odvolává
se na celou řadu vládních nařízení
a zvláštních osnov a jejich zpracování,
kterým se pověřují úřady.
Ale tento zákon vedle těchto věcí
má ještě řadu jiných nedostatků;
na př. že se nepostaral o rayonování
porodnické služby, o rayonování působnosti
porodních asistentek tak, jak se v původním
předpokladu zákona přece rýsovala.
Tento důležitý nedostatek zákona, to,
že se zákon nestará o rozdělení,
o rayonování porodnické služby, jest
nejtěžším kamenem úrazu, ten je
sám o sobě s to, aby celý zákon v
jeho rozsahu a velkém významu byl praxí a
skutečností nejen zkreslen, nýbrž v
praxi a v praktickém provádění postrádal
významu, který jsme od něho očekávali
a požadovali.
Největší zlo, které jest možno
konstatovati, pokud se týká porodnické služby,
jest fakt, že ačkoliv máme v republice Československé
pravou přesilu zkoušených odborně, i
prakticky připravených porodních asistentek,
že jejich nerovnoměrné rozvrstvení způsobuje
stav, že ve velkých městech a průmyslových
střediscích, krajinách bohatých máme
porodních asistentek nadbytek, který vede nejen
k neslušné vzájemné konkurenci, ale
i k nedostatku zaměstnání v těchto
krajích, poněvadž na méně než
1000 obyvatel v mnohých krajinách připadá
jedna školená porodní asistentka. Tyto poměry
mají ten neblahý důsledek, že z těchto
nezaměstnaných, většinou velmi inteligentních
porodních asistentek stávají se profesionální
abortérky, propadají tak zlu, na které hyne
pomalu naše společnost. Na druhé straně
tento stav produkuje i úžasné důsledky
v těch krajích chudých, komunikačně
nepřípustných a málo schůdných,
v krajích horských, kde jest katastrofální
nedostatek porodních asistentek, takže se stává,
že veliká řada žen rodí bez odborné
kvalifikované pomoci a že tak jejich novorozené
děti zůstávají bez pomoci a že
není také postaráno o náležitou
ochranu a poradu pro ženy v těhotenství a že
zejména tam, kde se jedná o pathologické
těhotenství nebo o pathologický porod, dochází
k úžasným katastrofám. Z těchto
poměrů rekrutují se případy,
které u nás menší počet zrození
a zvyšují úmrtnost rodiček nebo trvalou
invaliditu rodících matek. Chtěli bychom,
aby zákon měl v prvé řadě toto
vše na mysli a tyto poměry odstranil. A ukázali
jsme cestu k tomu. Žádali jsme, i odborné organisace
porodních asistentek domáhaly se s celou vervou,
aby se přistoupilo k rayonování porodnické
služby. Poukazovali jsme, že je možno na základě
zkušeností ve zdravotních okresech provésti
takovéto rayonování. Poukazovali jsme k tomu,
že jsou zde posudky odborníků, které
si ministerstvo veř. zdravotnictví vyžádalo,
odborníků na slovo vzatých, lidí,
kteří mají bohaté a hluboké
zkušenosti životní a kteří mají
také skvělé zkušenosti jako porodní
odborníci. Profesor Jerie, dr Pachner, prof. Müller
a všichni ti lidé, kteří poctivě
se snažili o to, aby pomohli rozumným způsobem
tomuto zákonu, podávali ministerstvu zdravotnictví
rozklady a v těchto rozkladech velice nepokrytě
říkali svůj názor. Ten názor
není nic lichotivého, ale ilustruje poměry
u nás, kde ministerstva bez výjimky, to není
jen ministerstvo zdravotnictví, s velkou zálibou
se ohánějí tím, že volají
odborníky a že se táží o radu.
Ale nikdy jsme neslyšeli, že by kterékoli z těchto
ministerstev také hlasů těchto odborníků
dbalo. Vždycky se velice ležerně přecházelo
k dennímu pořádku a nad důvody odborníků
vítězily důvody mocensko-politické
a politické justamenty. V tomto zákoně jsme
si představovali, že materie, kterou on obsahuje,
nemá v sobě nic politického, poněvadž,
paní a pánové, zrození člověka
je stejně důležitý okamžik, jestli
se člověk rodí v té nejposlednější
a nejzastrčenější chatě nebo
jestli se rodí na bulvarech přepychem zaplněných.
To je fakt, který pro společnost lidskou, alespoň
pro společnost, která je si vědoma svých
úkolů, je velice důležitý. Ale
jak je vidět, ani tak daleko nesahala u nás odpovědnost
úřadů, jež měly iniciativu v
této věci a proto jen se mohlo státi, že
odborný názor, který podepsali pan prof.
Jerie, Pachner, Müller, Rubeška, Trapl a dr Janů,
zůstal nepovšimnut, ačkoli v něm pánové
otevřeně říkají, že nejzákladnější
nedostatek porodní pomoci návrhem tímto se
neřeší, totiž nesrovnalost distribuce
porodních asistentek. Je to totéž, co říkáme
i my. Ti lidé, kteří mají své
velké zkušenosti praktické, potvrzují
ve svém odborném názoru a poukazují
na stejné zlo a trpce vytýkají, že návrh
zákona nebral k tomu zřetele, ačkoli pánové
říkají, že dalo by se toho dosáhnouti
bez nákladu, bez zvláštních obětí,
jen s dobrou vůlí. Pak ovšem nemůže
se nikdo diviti, když my posuzujíce tento zákon,
konstatujeme zřejmě vážný, křiklavý
nedostatek této dobré vůle.
Chápali jsme velice dobře, že je třeba,
chceme-li soustavně postupovati a vykonati dobré
dílo, také rozšířiti obor vědomosti
těch, jimž svěřujeme tak důležité
úkoly. To je jediná věc, kterou v zákoně
upřímně vítáme, totiž
rozšíření doby určené
k odbornému vzdělání porodních
asistentek, její zvýšení ze 4 měsíců
na 10 měsíců. Avšak, paní a pánové,
přece nikdo se nebude domýšleti, že tímto
jediným plus zákona vyhojíme již všechny
nedostatky a všechny bolesti, jimiž trpí naše
služba zdravotnická a zejména jimiž trpí
naše pomocná služba porodnická. Vítáme
toto rozšíření odborné znalosti,
poněvadž zejména se zákon postaral o
to, aby také porodní asistentka mohla těchto
znalostí a zkušeností nabytých upotřebiti,
protože zákon rozšiřuje obor její
působnosti nejen na péči o těhotnou
ženu, na péči o rodící matku,
a novorozené dítě, ale také na péči
o kojence. A tu vážená sněmovno, jsem
u jedné důležité otázky. Hrozí
se, a ještě dnes se vrátím k tomu, co
tu bylo před tím řečeno s tohoto místa,
důsledky depopulace. Pan zástupce min. předsedy
dr Šrámek, když byl ministrem veř.
zdravotnictví, předstoupil před posl. sněmovnu
na tuto tribunu a plamennou řečí mluvil do
svědomí všech, kteří se dopouštějí
toho hříchu a spolupůsobí ať
již svým názorem anebo mravním vztahem
či jinak na této depopulační politice.
Dnes jste slyšeli před chvílí pana kol.
Krejčího. Citoval 50 let staré pohádky
k tomu účelu, aby povzbudil chuť v našich
ženách roditi a vychovávati děti, a
tu jste mohli také viděti, jak falešný
je názor naší společnosti na úkol
matky, na otázku mateřství a jak lehkomyslně
se dívá tato naše společnost na tyto
důležité úkoly. Msgr Šrámek
i jako ministr veř. zdravotnictví i jako římsko-katolický
páter, pan kol. Krejčí, jako příslušník
strany lidové, horlili proti hříchu zabíjeti
nový život. Dokazují nám, že též
ten klíčící život v hodině
početí již je pro lidskou společnost
a zákony její něčím posvátným,
nesmí se rušiti, poněvadž každé
rušení znamená zabití. Ale oba pánové
zapomínají na to, že naše společnost
má sice svoje sentimentální vztahy názorové
ke klíčícímu životu, avšak
zapomíná na veškeré vztahy mravní
k životu, který již žije (Potlesk.) v
těchto poměrech, zapomíná na svoji
mravní povinnost k těm, kteří jsou
nositelkami tohoto života, které jsou opatrovatelkami
těchto klíčících životů
a které přinášejí lidské
společnosti ty nesčíslné bezejmenné,
stajené oběti tím, když dávají
národu a společnosti nové občany,
o nichž vědí, že jejich život bude
v tomto zápase tvrdý a nerovný a že
společnost lidská bude k nim nelidská, že
je bude odstrkovati a šlapati. Když jsem slyšela
kol. Krejčího zde vyprávěti
a horliti o té posvátnosti vychovávati řadu
lidí, o tom zákazu zabíjeti, vzpomněla
jsem si, jak má dvojí stránku tato celá
morálka. Pánové měli na mysli jenom
ty legitimní děti a legitimní manželství,
poněvadž ten názor naší společnosti
na děti i legitimní a na děti nepocházející
z legitimního manželství, názor ražený
nejenom římským, ale také kanonickým
právem, ten názor se neshoduje s tím, co
tu řekl pan kol. Krejčí. Ten názor
jenom ukazuje, že církev, která vytvořila
apotheosu mateřství, rozlišuje mezi dítětem
manželským a nemanželským, že nejenom
na těch farách se to nemanželské dítě
odstrčí a schovává, ale v celém
občanském životě se to dítě
šlape a odstrkuje. A teprve v desátém roce
trvání republiky, když marně čekáme,
když již marně doufáme a když již
zoufali někteří, podávala naše
strana návrh na zrovnoprávnění nemanželských
dětí po stránce právní a dědické.
To pány dosud nenapadlo, že to je součástka
toho zákona "nezabiješ", že je to důležitější
otázka život zrozený již zachovati! A
když pan ministr Šrámek nám vykládal
nebezpečí depopulace a strašil nás statistikami,
zapomněl při tom na jedno.... (Posl. Zeminová:
A jak se postaral o matky?) Nejenom že pan ministr Šrámek
nemohl říci, že ani on jako ministr veř.
zdravotnictví ani dnes jako ministr sociální
péče, nýbrž že ani strana jeho,
strana lidová, neučinila nic ve prospěch
této matky ze širokých vrstev, pan ministr
Šrámek dokonce zapomněl, že je
zkušeností, že depopulace, kterou se straší
v nejhorších důsledcích, nastupuje teprve
ve chvíli, kdy ke zmenšenému počtu zrození
přistupuje zvýšený počet úmrtnosti
kojenců, zvýšený počet invalidních
žen, matek budoucích pokolení i zvýšený
počet úmrtnosti rodiček. Teprve pak cítíme
depopulaci a teprve pak depopulace v pravém slova smyslu
nastává! Teprve nyní se přichází
s prvním pokusem, aby energie ženina, vynaložená
na nové zrození, byla řádným
způsobem zužitkována pro lidskou společnost.
Lidská společnost razí heslo, ochrana dítek
a mládeže, heslo, které bylo svěřeno
polooficiálním institucím. A když jsme
vzali k ruce rozpočet a dívali se, jak se tyto instituce
podporují, našli jsme tam, že na celou řadu
potřeb v jiných rozpočtech peníze
a úhrady najdeme, ale na péči o děti
duševně méněcenné, na děti
strádající v ohroženém prostředí,
ať mravně nebo fysicky, jsme nikdy úhrady nenašli.
Tyto položky soustavně rok od roku seškrtáváme
a rok od roku nemilosrdně popravujeme.
Viděli jsme, že se nejen falešně chápala
péče o dítě, ale že se naprosto
nechápala péče o matku. Naprosto se nechápalo
poslání lidské společnosti starati
se o to, aby také žena v těžkých
dobách těhotenství měla, co potřebuje,
abychom neměli případy, že matka buď
rodí při práci, nebo že do poslední
chvíle před zrozením dítěte
těžce a nad své síly pracuje, abychom
neměli případy, kde bychom museli dodatečnou
péčí vynahrazovati, co se podchytiti nedá,
ale naopak se postarali, aby to málo, co dosud zákony
dávají, nebylo lehkomyslně ohrožováno.
Viděli jsme to nedávno v boji o sociální
pojištění. Nikdy nezapomenu panu kol. Dubickému,
že měl odvahu přijíti do sociálního
ústavu a tam mluviti proti rentám kojícím
ženám, proti oprávnění na mateřský
odpočinek před narozením dítěte.
To byla brutalita, která se citlivě dotkla dítek,
žen i matek v Československé republice a která
je krvavou ironií, když si k tomu přimyslíme
dnešní teatrální vystoupení pana
kol. Krejčího. Takhle se zákony neřeší,
takhle nenaplníme § 126 ústavy, kde se výslovně
praví, že v republice mateřství je pod
ochranou zvláštních zákonů. (Výborně!)
Ani jeden zákon jsme neudělali a tam, kde jsme
měli v parciálních zákonech aspoň
částečné jejich opatření,
buď je musíme do krajnosti brániti, anebo při
nejbližší příležitosti začínají
se odbourávati. Podívejme se na celý názor
dnešní společnosti na mateřství!
Dnes společnost matku kastuje nejen tak, jako velební
páni, ale ještě jinak a namnoze ještě
hůře. Dnešní společnost kastuje
matku dělnici, matku úřednici, matku učitelku,
matku lékařku. Dnešní společnost
si dala vnutiti určitý názor na mateřství
veřejné a státní zaměstnankyně
při boji o platové zákony a dopustila se
té neodpustitelné brutality, že po dobu trvání
mateřské dovolené snižuje požitky
těchto zaměstnankyň o 20 %.
Pak bude pan kol. Krejčí mluviti o tom, že
se má podporovati vůle pro mateřství.
Proč ji pánové z vládních stran
nepodporují, proč nezlepšili ten zákon,
proč nedají ženám, které chtějí
býti matkami a chtějí vychovávati
děti a musejí se plahočiti v denním
zaměstnání za skývu chleba, možnost
na zákonný podklad k důstojnému a
sebevědomému mateřství? (Potlesk
poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Podívejte se, co se dnes připravuje pro učitelky.
Budeme odbourávati ty sociální vymoženosti,
jak to pan msgr Šrámek mluvil. A jednou z těch
sociálních vymožeností, vymožeností
zdravého rozumu je zrušení celibátu
učitelek. A dnes přijde ministerstvo školství
a nár. osvěty a kterýsi pan referent vypráví,
že těhotná učitelka ve škole snižuje
důstojnost učitelského stavu a vážnost
k učitelkám. To je možno v 10. roce trvání
republiky! Takovéto byrokratické názory je
možno vtěliti na papír a patrně se s
nimi přijde také do sněmoven. Tvoříme
si, pánové a paní, divný názor
o těch, kteří měli dosud z valné
většiny v rukou ovládání věcí
veřejných. Tvoříme si divný
názor o mravním poměru muže nejen k
ženě, ale i k společnosti a divnou představu
o té mravní odpovědnosti, kterou má
cítiti nejen žena, ale kterou má a musí
cítiti také muž. Kastujeme také mateřství
lékařky ve veřejné službě,
poněvadž v březnu 1927 vydáno bylo nařízení,
kterým se upravují požitky a poměry
těchto zaměstnanců, a tam mezi výjimkami
zvláštního zřetele hodných a
vyžadujících zvláštního
povolení úřadu jest provdaná lékařka
a lékařka-matka. Je zařazena ve stejné
stupnici, pokud se ocenění týče, jako
ti, kteří se dopustili zločinu proti veřejné
mravopočestnosti nebo zpronevěry ve veřejném
úřadě. To jsou ty výjimky, které
potřebují zvláštního souhlasu
úřadů a mezi těmi najdete provdanou
ženu-lékařku, ale zejména lékařku-matku.
Takový je názor, který razí dnes společnost
na mateřství!
Pánové, my nepotřebujeme krásných
frásí, my nepotřebujeme apotheosy mateřství,
kterou vytvořilo římsko-katolické
náboženství, nýbrž potřebujeme
mravní názor společnosti na mateřství,
potřebujeme povznesení mateřství ne
frásemi a příležitostnými oslavami,
nýbrž prohloubením mravního vědomí
společnosti a mravní závaznosti, mravního
ohledu k funkcím, které se vykonávají
pro celou lidskou společnost a celý lidský
rod. A dokud naše společnost nedovede raziti takovýto
názor na mateřství, bude všechno marné,
budou marné i takovéto parciální zákony.
Ani v nich se nám nepodaří zachytiti a vystihnouti
všechno, co je nutné. Nepodaří se to
také proto, že i takové věci docela
samozřejmé nedostatečně konáme.
Vytkla jsem, že máme celou řadu míst
v Československé republice, kde nemáme postaráno
o porodnickou pomoc, ale že máme celou řadu
míst, která jsou doslovně překrvena,
přesaturována odbornými pomocnicemi. Myslíte,
že se tento stav napraví tím, že zvýšíme
vzdělanostní úroveň porodních
asistentek? Obávám se velmi, že se tento stav
ještě zhorší, poněvadž lépe
školené, lépe vzdělané a inteligentnější
ženy ještě tížeji se budou odhodlávati
jíti do ztracených krajů, na ztracené
posice, poněvadž ani společensky, ani sociálně,
ani hospodářsky neposkytne se jim ničeho.
A ministerstvo se nepostaralo o tuto stránku. Nejsem z
těch, kteří by chtěli proklamovati
požadavek, že porodní asistentka musí
se státi státním zaměstnancem. Bojím
se zbyrokratisování, bojím se, aby byrokratická
moc nerozhodovala nad každou takovou osobou a příliš
si vážím opravdu důvěrné
a intimní spoluúčasti porodní asistentky
s rodící ženou, která by jistě
byla velice dotčena takovýmto reglementováním.
Ale bylo by třeba - a naše návrhy k tomu směřovaly
- aby se i v duchu toho zákona z r. 1923 upravila povinnost
obcí poskytovati porodnickou pomoc. Ale ta se nesmí
upraviti jen literou zákona, aby v zákoně
bylo napsáno, že za určitých předpokladů
mají se státi taková a taková opatření.
To se musí státi také určitou formou,
kde budou dány k disposici nejpotřebnější
věci a předměty, kde bude náležitě
postaráno o jejich čistotu a úschovu, kde
bude náležitě postaráno, aby tam, kde
hmotné prostředky nestačí, byly fondy
určeny, ze kterých by bylo možno honorovati
tuto pomoc tak nutnou a ze kterých by bylo možno honorovati
ji alespoň slušně. Ale pohořeli jsme
se svými návrhy, byly jsme zamítnuty. Pánové
z ministerstva zdravotnictví - já věřím,
že jsou o tom zatím přesvědčeni
- nám dokazovali, že přijde druhá část
zákonné materie, která bude teprve zpracována
a že tato část bude se týkati úpravy
hmotných a hospodářských poměrů
porodních asistentek. Bude-li to trvati zase 3 roky, bude-li
to trvati pokud možno ještě déle, než
se k této druhé části dostaneme, zatím
ta prvá bude v praksi přivedena ad absurdum a budeme
moci začíti zase znovu. A kdož ví při
té rychlosti, kdy se dočkáme opravdového
uspořádání a normalisování
porodnické služby. Ministerstvo vyslovilo předpoklad
zvýšeného vzdělání, dokonce
zákon nařizuje porodním asistentkám
nucené opakovací kursy. Máme svůj
názor na opakovací kursy, domníváme
se, že obnovení teoretických vědomostí
je hodně důležité, ale jsme přesvědčeni,
že není nejdůležitější.
Jestliže tento zákon při tom, že není
v něm obsaženo rayonování, naráží
zase na potíže, které se v dnešní
praksi vyskytují, jsem přesvědčena,
že bohužel energie, peníze a všechno to,
co bude vynaloženo na vyšší odborné
vzdělání, bude ztraceno. Porodní asistentka
ve svém odpovědném a těžkém
povolání nežije pouze z teorie. Kdyby měla
teoretické vzdělání sebe skvělejší,
avšak nebude míti příležitost k
dostatečné praksi, pak to znamená, že
sebeskvělejší teoretické vzdělání
nebude nic platné a nezachrání před
degenerací těchto porodních asistentek ani
opakovací kursy. Zase je zde viděti dvojí
měřítko, které vždy máte
na muže a na ženy. Máme přece lékaře.
Porodní asistentka získává oprávnění
k provozování své prakse na základě
znalostí v odborném kurse nabytých a tím,
že obdrží po složení zkoušek
diplom. Stejně totéž je u lékaře.
Jestliže on má studia hlubší, obor jeho
působnosti je nepoměrně širší
a všeobecnější než obor působnosti
porodní asistentky, jejíž studium není
tak široké, ale obor působnosti je přiměřeně
užší. Od lékaře, i když zapadne
do nejzapadlejší vesnice horské, daleko od
veškeré civilisované společnosti, nikdo
nežádá, aby dělal zkoušky a měl
opakovací semestry, nikdo se nestará, že by
tu mohly vzniknouti také mezery a že je to ponecháno
jenom soukromé iniciativě a píli, aby se
doplnilo a postupovalo s duchem času. Ale budiž, pánové
jsou přesvědčeni, že je nutno od porodních
asistentek vyžadovati tyto opakovací kursy. My tedy
žádáme, když opakovacími kursy
vytržena bude porodní asistentka ze svého povolání,
přeruší svoji výdělečnou
činnost, zůstane tedy bez prostředků
existenčních, aby byla za to alespoň nějakým
způsobem odměněna, aby se aspoň v
opakovacích kursech nemusila sama vydržovati, aby
nemusila platiti drahý byt a drahou stravu. Žádáme,
aby při těch ústavech, jež zákon
zavádí, byly zřízeny též
internáty pro porodní asistentky, frekventantky
opakovacích kursů. Zákon se stará
o to, aby postihoval trestné činy, dopustí-li
se jich por. asistentka, krutými pokutami, které
podle § 10 mají připadnouti státní
pokladně. Žádáme změnu tohoto
§ 10 v tom smyslu, aby pokut takto vybraných bylo
použito ve prospěch nemajetných a pilných
frekventantek opakovacích kursů.
Tento zákon ve svých úvodních paragrafech
také stanoví, že k vykonávání
porodnické praxe oprávněny jsou ženy
bezúhonné. Zabývali jsme se ve zdravotnickém
výboru velmi dlouho touto otázkou bezúhonnosti
a doporučovali jsme, aby tato písm. b) v §u
2 byla změněna a aby tam stálo "mravně
bezúhonné", protože si nepřejeme,
aby politických deliktů, snad úplně
bezvýznamných, proti komukoliv mohlo býti
využito takovým způsobem, že by ohrožovaly
jeho poctivou, řádnou existenci. Žádáme
proto, aby v důsledku toho také z odst. 2 vyškrtnuta
byla písm. b), t. j. podmínka, že nadřízený
úřad ve zvláštních případech
ohledu hodných může prominouti tuto bezúhonnost.
Pánové, prominete, že nemůžeme
této věci rozuměti. Buď někdo
k vykonávání svého povolání,
které má buditi důvěru v širokých
masách, potřebuje průkazu o této bezúhonnosti
anebo ho nepotřebuje, a my víme, že přílišná
benevolence v tomto směru poškodila stav porodních
asistentek nejenom hmotně, nýbrž i mravně.
Jestli si někde přejeme rigorosnost, pak si ji přejeme
zde. A aby to bylo na místě, navrhujeme úpravu
předcházejícího odstavce tak, abychom
měli záruku, že při těchto věcech
nikým, tedy ani uchazečkou ani nadřízenými
úřady nebude výkladu zákona zneužito.
My jsme také dokazovali slavné sněmovně,
že by bylo možno i v rámci tohoto návrhu
zákona zavésti dodatečně rayonování.
Náš návrh byl ve výboru zdravotnickém
zamítnut vládní většinou. Obnovujeme
jej v plenu sněmovny a apelujeme na rozvahu této
sněmovny, aby s námi se postavila za správný
a rozumný požadavek. Přejeme si, aby to, co
jsem mluvila o zaostalých okresích, bylo též
v tomto zákoně, jehož struktura našim
požadavkům nijak neodpovídá, ale aby
byla přece tato možnost v tomto zákoně
dána, aby mohly obce přispěti nemajetným
rodičkám tím způsobem, že zaplatí
samy z prostředků obecních porodní
asistentku, abychom tak pojistili na jedné straně
nejen existenční možnost těmto porodním
asistentkám v zastrčených krajích,
nýbrž abychom na druhé straně zajistili
odborně kvalifikovanou pomoc rodičkám ve
všech krajích republiky. Přejeme si dále,
slavná sněmovno, když už jsme ponechali
úřadům tak důležitou část
materie, jako je sestavení učebné osnovy
příštích kursů porodnických,
aby osnovy měly určitého ducha a určitý
ráz. Nechceme odborníkům vykládati,
jaký učebný materiál musí býti
v osnově obsažen, ale chceme, aby tam za všech
okolností byl předpoklad, že pro výcvik
porodních asistentek mohou býti přijímány
uchazečky nejen s náležitým školským
předběžným vzděláním,
nýbrž i se živým smyslem pro odpovědnost
svého budoucího povolání.
Žádáme, aby učebný plán
byl také zpracován podle tohoto předpokladu.
Pokusili jsme se požádati také o přijetí
návrhu na zřízení gremia porodních
asistentek. Třebaže náš návrh byl
ve výboru zdravotnickém zamítnut, přece
jen jej opětujeme v domnění, že i když
vládní majorita nepřipustí ani sebe
rozumnější změny, jsme to povinni svému
mravnímu svědomí a odpovědnosti, kterou
přejímáme vůči celé
veřejnosti.
Vládní majorita přijala nám dvě
resoluce, třetí zamítla. Jaká resoluce
byla zamítnuta vládní majoritou ve výboru
zdravotnickém? Žádali jsme, aby povolaní
činitelé přičinili se rozumným
způsobem o to, aby v Československé republice
propagováno bylo ústavní porodnictví,
aby u nás propagován byl opak stavu, který
petrifukuje na dlouhou dobu zákon, který projednáváme,
t. j. zvyklost vykonati porod v domácnosti. Známe
obtíže a těžké důsledky,
které se připojují k tomuto odpovědnému
a těžkému aktu. Víme, jak naše
domácnosti jsou nedostatečné, víme,
kolik i v inteligentních kruzích u nás ještě
dnes je zaostalostí v otázkách hygieny, a
přejeme si, abychom lehkomyslně nevydávali
všanc životy rodiček a dětí. Energie
na nové zrození vynaložená je nám
příliš drahá, než abychom si přáli
trvání a zachování stavu, který
je dnes, kdy se úžasně lehkomyslně hazarduje
s dvěma životy. Proto jsme chtěli, aby ústavní
porodnictví bylo propagováno, aby se u nás
alespoň při velkých ústavech nemocničních
zřizovala porodnická oddělení, protože
dnešní stav naprosto nevyhovuje.