Čtvrtek 8. listopadu 1928

Ďalej slovenské hostinstvo žiada prepísanie licencií na koncesie, zavedenie jednotnej živnosti hostinskej a výčapníckej na Slovensku a v Podkar. Rusi. S týmto prepísaním nech je zrušený účinok župných štatútov, že výčapy musia sa zatvárať o 8 hod. večer a že musia byť zatvorené v neděľu a vo sviatok do 3 hod. odpol. Súčasne nech je zrušený tak zv. licenčný poplatok, vyrúbovaný podľa §u 16 zák. čl. XXV z r. 1899. Len takto bude zjednaný nutný zákonitý poriadok v živnosti hostinskej na Slovensku a v Podk. Rusi.

Ďalej žiadajú koncesovanie predaja pálených liehových nápojov v uzavretých fľašiach podľa obchodníckého zvyku, viazanie koncesie na preukaz spôsobilosti podľa návrhu ministerstva obchodu č. 10.350/28 zo dňa 28. januára 1928 s tým, aby povolenie k predaju liehovín viazané bolo na počet duší podľa živnostenského zákona a aby revízia povolení predaja liehovín prevedená bola u všetkých obchodníkov, ktorí toto povolenie obdržali odo dňa 1. júna 1925. Pri veľkom počte nadpočet udelených výčapníckych koncesií je obmedzenie veľmi nutné. Z prvého dňa vstúpenia do života živnostenského zákona úrady na Slovensku a Podkar. Rusi udelily veľké množstvo povolení k predaju liehovín v zatvorených fľašiach hocikomu, čo viedlo k pravej anarchii a čo potvrdzuje i 3. odst. "Dôvodovej zprávy" výšcitovaného návrhu ministerstva obchodu. Pri tom nech je zrušený § 53, odst. 5 živn. zákona.

Ďalej žiadajú vydanie vládneho nariadenia k sriaďovaniu odborných hostinských a výčapníckych spoločenstiev na Slovensku a Podkar. Rusi, ktoré by sa sdružily v "Zemskom sväzu hostinských a výčapníckych spoločenstiev". Funkcionári hostinských odborov pri okresných živnostenských spoločenstvách sú už tak zapracovaní, že môžu funkcie spoločenstva ihneď prevziať. Slovenské hostinstvo môže rozkvietať len vtedy, keď bude samo odborne o všetkých otázkach rozhodovať.

Ďalej žiadajú zrušenie §u 26 zák. čl. XXV z r. 1883 o krčmárskom úvere, lebo živnosť hostinskú veľmi podškodzuje tým, že mnohí vypočítaví hostia idú už do hostinca s úmyslom napiť sa a neplatiť. Do tých čias, kým bude riešený úverový zákon, nech je úver ten zvýšený na 160 Kč, čo odpovedá kurzu koruny terajšej a predvojnovej.

Žiadajú ďalej obmedzenie výčapu "pod viechou", v ktorých nech je zakázané hrať v karty a všetky iné hry, ďalej usporiadať hudobné a zpevné produkcie, predávať pokrmy, pečivo, cigarety a nech je obmedzená záverečná hodina do 10 hodín večer, ktorá nemôže byť žiadnym úradom predížená."

Tedy to jsou požadavky organisovaného hostinstva na Slovensku a Podkarpatské Rusi a jistě tyto požadavky živností hostinských a výčepnických na Slovensku jsou odůvodněny Je záhodno, aby hostinství slovenské v těchto směrech bylo podporováno.

Pokud se týče pomoci slovenskému hostinstvu na Slovensku a Podkarpatské Rusi, viděl bych to v těchto otázkách. Na prvním místě je třeba, aby opravdu také na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byl dodržován výnos ministerstva obchodu z března 1922, podle kterého mají býti povoleny nové hostinské koncese na 500 obyvatel, výčepnické jemných likérů na 1000 obyvatel a výčepnické hrubých lihovin a také kavárenské na 5000 obyvatel. Tento výnos má rovněž platiti i v historických zemích, bohužel je přecházen proto, že je výnosem. Setkáváme se s takovou praksí a zkušeností u některých okresních politických správ, kde představitel té či oné politické správy prohlásil, že nemá povinnost dodržovati ministerského výnosu a že může posuzovati udílení nové hostinské koncese podle svého volného uvážení. Ukazuje to také k tomu, že právě vymáhání nových hostinských koncesí děje se nesprávnými cestami. Zástupci některých politických stran v našem parlamentě poukazují právě na projednávání tohoto zákona, který má zmírniti, jak vám známo, zákaz čepování před volbami a jaksi vytýkají nynější koalici a vládě, že nemá jiné starosti, než prý jednati o tomto zákonu v době, kdy snad jiné otázky - ovšem podle názoru oposice - jsou přezírány a neprojednávají se. Tutéž výtku jsme slyšeli i letošního roku, když jsme právě projednávali iniciativní návrhy, týkající se této otázky, tisky 1296 a 1297. Byly to návrhy moje a mých kolegů, které byly podány 25. října 1927 a které právě podnítily kolegy z politické živnostenské strany Beneše a spol., aby podali - teprve o měsíc později, podtrhuji - širší návrh v této otázce 23. listopadu loňského roku. Teprve 20. března letošního roku byly všechny tyto návrhy předmětem jednání živnost. výboru a tam pánové právě z oposice měli tutéž výtku. Říkali: "Proč spěcháte s těmito předlohami, když nejsou na obzoru žádné volby a daleko jsou volby do okresních a zemských zastupitelstev?" (Posl. Mikuláš: Jsou tu důležitější věci!) Já myslím, že je to stejně důležitá otázka hospodářská. Úplně bych souhlasil s vaším návrhem, zejména jak dříve jednotliví páni na tuto otázku se dívali, kdyby tento názor byl v každém směru u vás zásadní, kdybyste se byli tenkráte, když jsme projednávali zákon o průkazu způsobilosti, nestavěli na stanovisko, že průkaz způsobilosti do určitého počtu obyvatelstva nemá platiti pro vaše spolkové politické domy, kde jste poukazovali, že je nutno udržeti, aby právnické osoby měly právo na koncesi. Právě v praksi vidíme, že tuto otázku prodávání, čepování a obchodování s alkoholickými nápoji provádíte jako ostatní hostinští v naší republice. Ve vašich domech jsem nikdy neviděl podobného zákazu, kde byste rušili aspoň prodávání a čepování lihovin. Naopak právě tato koaliční vláda všude tam, kde zemře majitel koncese a kde v koncesní věci má i výčep lihovin, vdova nemá tohoto práva. Okresní politická správa ruší u nás tuto koncesi a v rekursech potvrzuje toto rušení výčepu lihovin právě z toho důvodu, který v této otázce mají u nás koalice i oposiční strany. (Hlasy: To je pro podnikatele!) Jak to, pro podnikatele? Vy jste stejně podnikateli ve svých společenských domech i v hotelích, i v restauracích ve Velké Praze. I v družstevnictví měli jste jiný názor než je náš názor na otázku, která se právě před volbami projednává. V březnu bylo brzy a nyní zase nemá se tato věc projednávati, poněvadž podle vašeho názoru není oportunní a není decentní tak, jak se na ni, když se o vás nejedná, díváte.

Pokud se týče zákazu čepování při volbách, byl tento zákaz i zákon u nás všeobecně překročován samými konsumenty, a přiznejte, že jste byli sami svědky, že velmi často i vaši známí dožadovali se tím neb oním způsobem v den před volbami na hostinském, aby jim vyšel vstříc. Hostinský nejen že trpěl škodu hospodářskou, nýbrž trpěl také škodu mravní z obavy, aby neztratil konsumenta, který jej navštěvoval, kdyby mu i proti zákonu nevyhověl. A je také známo, že hostinští byli velmi často trestáni nejen za svoji vlastní vinu, nýbrž za vinu páchanou pod nátlakem konsumenta, který právě na základě tohoto zákazu nejvíce se dožadoval, aby mu byly prodány lihoviny nebo aspoň pivo. Není jistě důstojno, aby takovým způsobem byly zákony u nás praktikovány a překročovány. Nemusíme míti obav, že zrušení zákazu čepování alkoholu v den předvolební měl by snad účinek na voliče. Podle volebního řádu dostavují se voličové k volbám s vázanými kandidátními listinami. Není těch agitačních hesel a agitací předvolebních, jako bývalo v Rakousku a snad tu a tam po převratu, aby správná tendence v první době popřevratové byla uvedena v život. Nyní ovšem jest třeba z důvodů hospodářských a mravních, pokud se týká živností a obchodu s alkoholickými nápoji, opravdu zjednati reformu, které se také dožadujeme. Ale po stránce hospodářské, pokud se týče výroby lihu a piva a pokud se týče i různých průmyslů, které vyrábějí zařízení pro lihovary, pivovary, živnosti hostinské a výčepní, vidíme, že tato produkce přináší prospěch finanční pro naši státní pokladnu. Jen dávka z lihu je preliminována v rozpočtu na r. 1929 obnosem 453,333.000 Kč; dávka denaturační 5 milionů, licenční poplatek 4,606.000 Kč, dávka ze šumivých vín 3 miliony, všeobecná daň nápojová 293,400.000 Kč, takže jen na těchto daních a dávkách je preliminováno 760,349.000 Kč. Jestliže k tomu připočítáme paušalovanou daň obratovou, která u piva činí, průměrně počítaje za 1 hl piva u nás vyrobeného 5 Kč, kolem 40 mil., jestliže k tomu připočteme daně přímé, které platí právě hostinští a obchodníci s alkoholickými nápoji, se všemi přirážkami a dávkami, přicházíme daleko přes 1 miliardu, která plyne právě z provozu jak průmyslu tak i výčepu a obchodu s alkoholickými nápoji. Samozřejmě je nutno, aby živnost legitimních hostinských byla udržována v pořádku, zejména proto, že je to živnost koncesovaná, živnost veřejná, přístupná všemu dozoru, vší kontrole, který dnes je také velice přísně prováděn. A to právě je také snahou odborových organisací hostinských, které u nás, v celé Československé republice dbají, aby pořádek byl dodržován. Přiznávám, že jsou i různé excesy, extrémy, ale ty se jistě objevují i v jiném podnikání a my v našich odborových organisacích pracujeme k tomu, aby takových extrémů a takového překročování těch různých nařízení a zákonů bylo co nejméně, aby opravdu živnosti hostinské, výčepní, hotelní a kavárenské byly vedeny v nejlepším pořádku v mezích předpisů zákona. Proto ovšem také dožadujeme se zejména podpory cizineckého ruchu ve způsobu úlev daňových, případně bezúročných zápůjček. Žádáme dále koncentraci propagandy cizineckého ruchu a sloučení všech zájemníků v ústřednu, která by bohatě dotována byla ministerstvem obchodu. Poněvadž ve všech téměř státech byla již dávno odstraněna dávka z přechodného ubytování, žádáme v zájmu cizineckého ruchu o její odstranění, neboť jest neoprávněná a nespravedlivá a cizinec spatřuje v ní předmět vykořisťování. Žádáme dále odstranění cestovních vis, neboť jsou přežitkem z poválečné doby a téměř všechny státy je odstranily. Zrušením jejich nastane opět volnost cestování a tím i zvýšený proud cizinců v naší republice. Ježto výnos z cizineckého ruchu tvoří nejaktivnější část našeho státního rozpočtu, žádáme, aby vláda použila všech prostředků směřujících k dalšímu rozvoji cizineckého ruchu.

Pokud se týče živnosti hostinské a ostatních odvětví, žádáme, aby stáčení piva do lahví byla živnost koncesovaná s výhradným právem hostinských a pivovarů, dodávajících lahvové pivo hostinským a oprávněným obchodníkům.

A tu jsme u otázky, že jinak je posuzován alkohol u hostinských ve výčepu a jinak v obchodě. Jestliže u nás živnost hostinská je vázána na koncesi, prosím, proč by stejný předmět obchodování neměl býti stejně vázán na koncesi a obchod s alkoholickými nápoji propůjčován těm, kteří mají průkaz způsobilosti. Obchod nápoji v nádobách uzavřených budiž prohlášen za živnost koncesovanou. Koncese budiž udělena podle potřeby obyvatelstva. Směrnice vydané ministerstvem obchodu r. 1922 o udělování nových hostinských a výčepnických koncesí buďtež změněny na zákon. Dále: §§ 16 až 20 živn. řádu buďtež jasně upraveny tak, aby do oprávnění živnosti hostinské a výčepní nemohl kterýkoliv nájemce zasahovati. Povolování koncesí budiž naprosto odvlivněno a odpolitisováno. Licence buďtež udělovány pouze místním živnostníkům [§ 20 a) živn. řádu]. Žádáme vyloučení právnických osob (§ 3, odst. 1 živn. řádu) zejména státu a obcí, dále spolků z nabytí hostinské koncese.

Jsem přesvědčen, že nelze snad o všech těchto požadavcích cestou zákonnou v přítomné době jednati, ale jsem na druhé straně také přesvědčen a mám naději zejména se strany těch, kteří mají snahu co nejvíce u nás jaksi utlačiti a potlačiti výčep lihovin, že v těchto otázkách, které zejména sledují odborové organisace hostinské, stavovské, budeme podporováni aspoň při tomto zákonu, o kterém se dnes jedná, aby zákaz čepování jeden den před volbami byl zrušen a zákaz platil od 11 hodin v den volby do uplynutí dvou hodin po hodině stanovené volebním řádem. Jsem přesvědčen, že bude pořádek a že nebude potřebí - a také se o to přičiníme v našich odborových organisacích hostinských - překročovati tento zákon, když bude tímto způsobem zmírněn. Prohlašuji, že naše strana bude proň hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. nár. demokratických.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Dérer.

Posl. dr Dérer: Slávna posl. snemovňa! Návrh zákona, ktorý posl. snemovni predkladá živnostenský výbor a ústavne-právny výbor ku prijatiu, dôstojne radí sa k tým rôznym zákonom a činom občianskej väčšiny, ktorými odbúrava demokratické slobody a výdobytky, ktoré uzákonilo revolučné Národné shromaždenie. Dosavádnym reakčným zákonom v tomto smysle priznať možno určitú veľkorysosť, o tomto návrhu zákona však to tvrdiť nemožno, naopak, tento návrh zákona je dokladom malichernosti, je dokladom nepatrnosti toho ducha, ktorým ovládaná je dnešná vládna majorita. Slávna posl. snemovňa! Keď revolučné Národné shromaždenie jednalo o volebných poriadkoch, a to tak zákona o poriadku volieb do obcí, ako aj o poriadku volieb do parlamentu, taktiež o poriadku volieb do župných a okresných zastupiteľstiev, v prvom rade malo na mysli to, aby tieto zákony neboly len demokratického obsahu, ale aby tu boly i garancie, že táto demokracia a tento obsah vo skutočnosti sa aj uplatní. Vzhľadom na to, že náš štát založený bol ako demokratický štát, ktorého existenčnou podmienkou je zachovanie demokracie, a vzhľadom na to, že základom a prvou podmienkou každej demokracie je všeobecnosť volebného práva, demokratičnosť volebného poriadku a čistota prevádzania volieb, vzhľadom na všetky tieto požiadavky revolučné Národné shromaždenie uznalo za potrebné, aby zabránené bolo každej možnosti zneužitia volebnej agitácie v každom ohľade a v prvom rade aby zachovaná bola čistota volieb aspoň v deň volieb a deň pred voľbami, keď sú tu najväčšie pokušenia, aby všetkými možnými prostriedky využité boly vášne panujúce medzi obyvateľstvom. Z týchto dôvodov revolučným Nár. shromaždením uzákonené bolo, aby zabránené bolo vlivu na voľby pomocou opíjania voličstva, pomocou alkoholu.

Slávna poslanecká snemovňa! My, ktorí sme prišli do Prahy zo Slovenska, boli sme tými, ktorí najviac naliehali, aby toto ustanovenie dostalo sa do zákona. My na Slovensku pred prevratom nemali sme čistotu volieb. (Výkřiky.) My sme pred prevratom dobre cítili voľby bývalého uhorského džentríckeho a šľachtického režímu, ktorý opíjaním, žandármi a bajonety potlačoval pravú vôľu národa a my mali sme obavy, že by tieto veci mohly byť raz opakované 1 v budúcnosti, a práve ako garanciu proti tomu, aby tieto veci sa neopakovaly, požadovali sme a previedli sme v zákonoch, revolučným Národným shromaždením odhlasovaných, zákaz predaja alkoholu deň pred voľbami a v deň volieb.

Pán posl. Ostrý dneska súkromne mi vytýkal, že sa ujímam slova pri tejto príležitosti, lebo vraj je to pod moju dôstojnosť, aby som sa s takouto lapáliou zaoberal v parlamente. Myslím, že hájim dobrú vec, jestli staviam sa proti návrhu koaličných strán. Vážení pánovia, keď sa proti tomuto zákonu staviame, staviame sa proti nemu preto, aby bol zachovaný princíp, a činíme tak menovite v dobe, keď práve včera jedon z najväčších národov sveta spôsobom okázalým dal na javo svoje smýšľanie, to je, aby kultúrny pokrok a výdobytky kultúry hájené boly uplatnením myšlienky prohibičnej. U nás pri tejto veci jedná sa len o maličkú časť tejto veľkej myšlienky, ktorá zvíťazila včera v U. S. A., len aby aspoň deň pred voľbami a v deň volieb tento veľký princíp bol zachovaný.

Vážená snemovňa! My nedívame sa na túto predlohu zákona so stanoviska toho, ktorým ona odôvodnená je v dôvodovej zpráve živnostenského výboru a ústavne-právneho výboru. Sú okolnosti, ktoré nasvedčujú tomu, že tieto dôvody nie sú tými pravými dôvody, pre ktoré tento zákon má byť odhlasovaný. Podívajme sa na ten chvat, s ktorým tento zákon má byť odhlasovaný práve v dobe, keď stojíme pred voľbami do zemských a okresných zastupiteľstiev. Vážení pánovia, nechápem, prečo tento zákon má byť odhlasovaný pred voľbami? Tým menej, lebo túto vec považujeme ešte za nezralú, aby ona v pléne poslaneckej snemovne bola prejednávaná, lebo vznikol veľmi dôležitý rozpor a podstatný rozpor medzi usnesením živnostenského výboru a medzi usnesením ústavne-právneho výboru. Ústavne-právny výbor prijal návrh zákona v celkom inom znení, než aké je znenie, v ktorom prijal ho živnostenský výbor. Návrh zákona živnostenského výboru znie v tom smysle, že zákaz podávať alkoholické nápoje má prestať po ukončení volebného aktu, kdežto znenie, ktoré prijal ústavne-právny výbor, hovorí, že zákaz predaja alkoholu prestať má po uplynutí dvoch hodín po konečnej hodine volieb. Rozdiel medzi týmito zmenami nie je len štylistický, je tu rozdiel meritórny, vecný, poneváč celkom iné je: "konečná hodina volieb v úradnej vyhláške ustanovená" a celkom iné je "ukončenie volebného aktu". Kedy ukončí sa volebný akt? Volebný akt môže byť ukončený len skončením skrutinia a volebný akt môže byť skončený tiež sčítaním hlasov na príklad len pri krajských volebných komisiách, alebo volebný akt možno považovať za skončený len vtedy, keď centrálna volebná komisia vynesie svoje usnesenie ohľadne volieb. Je tu tedy meritórny rozdiel medzi týmito dvoma zneniami a bolo by bývalo potrebné, aby živnostenský výbor znova zaoberal sa touto otázkou, aby buďto prispôsobil sa zneniu, ktoré prijal ústavne-právny výbor, alebo aby vyslovil svoj názor, či pridrží sa svojho znenia a či nie. Ale, vážení pánovia, s týmito rozpory priniesť túto vec do poslaneckej snemovne, to myslím nie je správné, a preto úctive žiadam poslaneckú snemovňu, aby prijala náš návrh, ktorý predkladáme, totiž aby predloha vrátená a znova prikázaná bola živnostenskému výboru.

Ak vidíme chvat, aby táto predloha odhlasovaná bola ešte pred voľbami, vtedy nedivte sa, ak my dívame sa na túto predlohu ako na volebnú predlohu. Meritórné dôvody, ktoré uvádzané sú pánmi referenty, neobstoja. Odôvodnené sú záujmy živnostenského stavu, živnosti hostinskej. Menovite živnosť hostinská je vraj ťažko poškodená tým, že deň pred voľbami nie je možné predávať alkoholických nápojov. Vážení pánovia! Tento dôvod absolútne neobstojí. Podívajme sa, koľko volieb dosiaľ v Československej republike bolo prevedené? Mali sme dvakrát voľby do parlamentu a mali sme v historických zemiach trikrát voľby do obecných zastupiteľstiev. To bolo päť volebných dní od tej doby, čo Československá republika existuje. To znamená, že v Československej republike každý druhý rok sú jedny voľby, že každý druhý rok je jeden poldeň, kedy v Československej republike páni hostinskí nemôžu predávať alkoholické nápoje. Pri tomto stave nám, pánovia, nikto nenadišputuje, že je životným záujmom hostinského stavu, aby tie principielné zákony, ktoré prinieslo revolučné Národné shromaždenie, boly zrušené. Nie dôvod v záujme hostinského stavu je tu smerodajný, lež je to iná vec. Tento zákon dôstojne pridružuje sa všetkým tým zákonom, ktorými demokratické volebné zákony dnešnej koaličnej väčšiny boly odbúravané, tento zákon dôstojne pridružuje sa zákonu, ktorým pozbavení boli vojaci a četníci volebného práva, tento zákon dôstojne pridružuje sa k omedzeniu volebného práva obsaženého vo volebnom zákone o voľbách do zemských a okresných zastupiteľstiev, kde zbavené sú najmladšie ročníky volebného práva, kde stanovené bolo menovacie volebné právo do týchto zastupiteľských sborov a tým odbúraný princíp slobodnej voľby občianstva.

Vážení pánovia! My posudzujeme tedy tento zákon a tento návrh politicky. Posudzujeme vec tak i s hľadiska pomerov vo východných zemiach našej Československej republiky. Práve včera boli sme svedkami veľmi vážneho obvinenia, ktoré náš pán kolega predniesol s tohoto miesta proti vysokému štátnemu hodnostárovi, proti viceguvernérovi Podkarpatskej Rusi, proti zemskému presidentovi tejto zeme. Vážení pánovia! Vyslovené bolo obvinenie, že tento vysoký hodnostár nemiestnym a protizákonným spôsobom pokúsil sa vplývať na výsledky volieb. Jestliže také veci stanú sa v našej republike pod vládou občianskej koalície, tedy musíme byť ostražití, pozorní a veľmi opatrne musíme sledovať každý čin tejto majority a menovite pri tomto návrhu zákona musíme byť veľmi bedlivými a pozornými.

Vážení pánovia! Máme predsa so strany vlády a dnešnej majority markantné prípady negligovania zákonov a zákonitých princípov. Bol tu prípad posl. dr Tuku, bol tu prípad, ktorý som pred niekoľko týždňami pri príležitosti rozpočtovej debaty predniesol, prípad zemského prezidenta na Slovensku Drobného. A je tu ten prípad, ktorý včera tvoril predmet prejednania a vládneho osvedčenia. Dovoľte mi, aby pri tejto príležitosti znova dotkol som sa aféry Tukovej, ktorá veľmi charakterizuje celú morálku a ducha dnešnej vládnej väčšiny, ducha, ktorý nedbá zákonov. Tento poslanec svojho času publikoval svoj známy novoročný článok "Vacuum iuris", t. j. že po 30. októbri t. r. na Slovensku a Podkarpatskej Rusi nebudú platiť žiadné zákony Československej republiky a že vojaci budú môcť svojím predstaveným odoprieť poslušnosť. Ja som, slávna snemovňa, vtedy s tohoto miesta upozorňoval na vážnosť tohoto prejavu, upozorňoval na povážlivosť toho, keď vládny poslanec takým spôsobom opovažuje sa negligovať zákony republiky, republikánsky poriadok a priamo vyzývať časť občianstva tejto republiky, aby vzoprela sa proti republikánskym a československým poriadkom.

Slávna poslanecká snemovňa! Mňa vtedy neviedla žiadna strannícka vášeň, žiadne strannícke dôvody, ale jednoducho viedlo ma k tomuto presvedčenie, že táto republika udržaná môže byť len na základe legálnom a na zásadách demokratických a len vtedy, jestli všetci občania tejto republiky, a v prvom rade tí, ktorí berú účasť vo správe a vláde republiky, zachovávať budú v každom ohľade zákony tejto republiky a dajú príklad, aby i ostatní občania zachovávali tieto zákony. A tento princíp videl som narušený prejavom toho pána poslanca a preto varoval som koalíciu, varoval vládu a posl. snemovňu a žiadal som, aby v zárodku potlačila pokus rozvrátiť právny poriadok Československej republiky. Ale vláda a vládna koalícia prešla nad novoročným článkom posl. Tuku na denný poriadok, a to sa vymstilo, poneváč ten Drobného prípad na Slovensku je logickým následkom chovania sa vládnej koalície v prípade novoročného článku posl. Tuku a prípad Rozsypalov je tiež logickým následkom tohoto prípadu a tej indolencie vládnej koalície, s ktorou chovala sa v oči týmto veciam. Proti posl. Tukovi vznášané boly veľmi vážné obvinenia a tieto veľmi vážné obvinenia majú už dnes konkrétnu formu. Pred posl. snemovňou je tu návrh vrchného štát. zastupiteľstva v Bratislave, aby jeho imunita bola zrušená. Vážení pánovia, obvinenia proti posl. Tukovi nie sú známe len z návrhov štát. zastupiteľstva v Bratislave, tieto obvinenia boly známe už predtým, tie obvinenia boly už pred rokmi v novinách uverejnené bez toho, že by proti ním bolo zakročené. Vážení pánovia! Teraz v posledných dňoch niekoľko mladíkov v Brne vo svojej nadšenosti za myšlienku sbratrenia národov a svetového mieru vyvesilo cenzúrou zabavený ohlas k socialistickej mládeži. Vláda, poťažne jej orgány, hneď zakročily v tejto veci a zariadily celú perzekúciu proti určitým organizáciám časti socialistickej mládeže v Československej republike. Prosím, tu hneď objavilo sa štátné zastupiteľstvo, objavily sa úrady a čo najprísnejším spôsobom uznaly za potrebné, aby čin niektorých mladíkov, pred ktorými predsa tá republika nemusí sa obávať, že by sa hneď srútila, bola kriminálnym spôsobom zachytená a aby celá tá organizácia odniesla následky činu jednotlivcov. Ale, vážení pánovia, akonáhle jedná sa o člena vládnej koalície, vtedy vec má sa hneď ináč a ten má salvus conductus ku páchaniu všetkých protištátnych činov. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Slávna poslanecká snemovňa! Už pred 6 mesiacmi učinené bolo konkrétne trest. oznámenie proti posl. dr Tukovi a 6 mesiacov muselo minúť, než návrh na vydanie do posl. snemovne prišiel. My ako kardinálnu zásadu našej ústavy máme poslaneckú imunitu, to znamená, že keď proti nejakému poslancovi učinené je trestné oznámenie, nemožno proti nemu pokračovať, nemožno proti nemu toho najmenšieho opatrenia učiniť podľa trestného poriadku, pokiaľ posl. snemovňa imunitu poslanca nepreruší. To znamená, že proti dr Tukovi behom 6 mesiacov nebolo učinené ani kroka! Slávna posl. snemovňa! Ačkoľvek posl. Tuka s tohoto miesta prehlásil, že on ide so vztýčenou hlavou pred súd a ačkoľvek viceprezident slovenskej ľudovej strany k tomuto jeho osvedčeniu sa pripojil a ačkoľvek prehlásil to ako stanovisko strany i posl. dr Buday, ktorý súčasne je i miestopredsedom posl. snemovne a význačným činiteľom dnešnej vládnej koalície a členom "osmičky" vládnej koalície - predsa 6 mesiacov v celej tejto veci nebolo učinené nič, až konečne prišiel návrh pred posl. snemovňu. A tu slávna koalícia nedostála svojmu sľubu, ktorý tuná s tejto tribuny z úst jedného jej vynikajúceho činiteľa dala, ale slávna koalícia pristúpila na to, že aby riešenie tohoto prípadu bolo odložené. Koalícia vtedy, keď táto vec prišla pred imunitný výbor, nerozhodla vo smysle vydania posl. dr Tuku, ale vo smysle odkladu celej tejto záležitosti.

Slávna posl. snemovňa! To je následok toho zlého činu koalície, keď ona nevšimla si naších varovných slov už hneď po novoročnom článku Tukovom. Dnes táto indolencia a toto negligovanie veľmi sa mstí na koalícii. Dnes veci majú sa tak, že Tukov prípad začína zasahovať už i do českých pomerov. Dosiaľ mali sme do činenia s duchom Tukovým len na Slovensku. Dnes vidíme, že Tukov duch vniká už i do historických zemí. Nie je náhoda, že predvčerom na schôdzi lidovej strany v Nusloch hovoril pán posl. Hlinka, že tam hromžil proti oficiálnej politike námestka vlády, že tam hromžil proti oficálnemu vedeniu lidovej strany. Pán posl. Hlinka zasahuje do českých pomerov a obracia sa proti svojmu šéfovi vo vláde. Túto akciu sleduje nielen na schôdzach v českých zemiach, v Prahe, ale otvorene o tejto veci i píše vo svojom orgáne. Predvčerom vyšiel od neho článok v "Slovákovi", kde sú veľmi závažné slová, keď hovorí: "Neprestal som tvrdiť, že ani vlna revolučná, ani pohyb sektárov Farského a Zahradníka nenarobily toľko škody v cirkvi a národe, ako pohyby Šrámka a ctibažného Mičuru s jeho pretoriánmi. (Slyšte! Veselost.) To podržujem i dnes a hovorím, že záškodníkmi katolicizmu na Slovensku nebudú komunisti ani pokrokári, ale naši odštiepenci a štréberi."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP