Pátek 26. října 1928

Jednou z nejsmutnějších kapitol, kterou jsme dosud zažili, je provádění pozemkové reformy. Vstupem německých agrárníků se věc ani o trochu nezměnila. (Posl. Schweichhart [německy]: Ti nejvýše žebrají!) Nejvýše, že tu a tam nějakému chudákovi, ovšem Němci - neboť na Čechy si páni z německého svazu zemědělců ještě netroufali - vzali pronajatý pozemek a přidělili nějakému protekčnímu dítku. To je pozemková reforma našich pánů z německého svazu zemědělců. U německých drobných pachtýřů bude to vyžadovati celých generací, má-li býti všechno to bezpráví pozemkové reformy zapomenuto. Jak však chtějí zvláště čeští agrárníci a národní demokraté pozemkovou reformu upraviti, jak chtějí ty věci zkroutiti, nebo je to potupný výsměch, jestliže falšují? Chci citovati jeden výrok, který vyslovil ministr zemědělství Srdínko v Brně při průvodu jezdců. Řekl: "Otázka pozemkové reformy má se řešiti nejen s hledisek vědeckých, sociálních a jiných racionálních, nýbrž je třeba také ohledů na duši a srdce." Je třeba ohledů na duši a srdce... Když se tak uváží, že tisícům drobných zemědělců byly pozemky vzaty, že jejich existence je ohrožena, pak je to přece skutečně výsměchem, jestliže dnes praví pan ministr zemědělství, že je to otázkou duše a srdce. Chci vyprávěti jen jediný případ, který tu věc charakterisuje. V obcích Hradci a Střelice byly malorolníkům najaté pozemky prostě odebrány, bylo jim oznámeno, že jich již nesmějí obdělávati. V zájmu těchto drobných zemědělců jsem se dotázal v pozemkovém úřadě a bylo mi řečeno, že se to stalo z toho důvodu, protože sousední obec Holíšov se stavěla nepřátelsky proti škole, totiž, protože byla proti stavbě menšinové školy; a proto byly v sousedních obcích drobným lidem pozemky odňaty. Dal jsem si práci, šel jsem za věcí a tu vyšlo na jevo toto: Obec Holíšov nebyla proti stavbě české školy, dala na stavbu české menšinové školy 270.000 Kč. Přes to však byla v sousední obci malorolníkům pole odňata. Bylo řečeno, že se nedostalo pro českou školu žádné staveniště. Zjistil jsem, že se vůbec nikdo o nějaké staveniště u obce neucházel, byla to tedy lež. Obec prohlásila, že dává k použití staveniště. Usnesení, že stavba české školy se podporuje 270.000 Kč, bylo učiněno jednohlasně. Já však nedávám vinu úředníkům pozemkového úřadu. České měšťácké strany a zvláště druhá řada lavic zde, ve které sedí národní demokraté, jsou zlým duchem pozemkové reformy. Tyto pozemky, jež byly vzaty chudákům, byly dány milionáři, válečnému zbohatlíku, jakémusi Pičmanovi, který obdržel již pozemky ve třech sousedních přilehlých obcích. (Výkřiky posl. Hackenberga.) Pronajaté pozemky však přecházejí přes všechno ospravedlnění do vlastnictví Pičmanova. A to vše se odehrálo za diktátu českého nár. demokrata Lukavského. Je mi velmi líto, že zde není.

Vidíme tedy, že pozemková reforma se vstupem německých měšťáků ani v nejmenším nezměnila. Oni však také nešli do vlády k vůli pozemkové reformě nebo k vůli dovozním listům na uhlí. Ne, tu musím vzíti pány z německého svazu zemědělců do ochrany. Při pozemkové reformě věděli, že půda je v pevných rukou, že je tu k hospodářskému posílení českého národa, že se tím nesmí hýbati. A také pro dovozní listy na uhlí nešli do vlády, to není pravda, neboť to není ani 30 stříbrných, jidášská mzda, jež by tu po případě byli dostali. Šli do vlády pro něco zcela jiného. Šli do vlády, aby vytvořili cla podle svých svévolných požadavků, bez ohledu na jiné třídy ve státě a to se jim již větším dílem podařilo. Šli do vlády, aby zakroutili krk sociálnímu pojištění nebo aby je alespoň zhoršili. Také to se jim částečně podařilo. Šli do vlády, aby prolomili volební právo, neboť nemohou snésti, aby v obci, v okresu a v zastupitelských sborech seděl vedle nich dělník se stejným právem. Přivedli to již tak daleko, že do zastupitelstev byla provedena jmenování. Prosadili zákon o obecních financích, jenž bohatým ulevuje a chudé zatěžuje. Zabránili všeobecnému volebnímu právu do zemědělské rady. Usnesli se na zákoně o ochraně polí - v senátě již byl přijat - jenž je ve skutečnosti kulturní ostudou, neboť každý opilý hajný může podrobiti ženy a děti na volném poli tělesné prohlídce. Chtějí honební zákon - posl. Heller a sen. Křepek podali již v tom směru návrhy - který všem majetným státním občanům, třeba že snad spáchali nějaký zločin, má přiznati honební právo, kdežto dělníku se již předem odpírá. Tyto a jiné pohnutky přivedly měšťácké strany k tomu, aby vstoupily do vlády a bylo by to neúctou nás samých k sobě, kdybychom hlasovali pro rozpočet. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále má slovo p. posl. Füssy.

Posl. Füssy (maďarsky): Ctená snemovňa! Vláda Československej republiky teraz, keď republika oslavuje svoje desaťročné trvanie, želala by si, aby Maďarstvo na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi s demonštratívnym oduševnením bralo účasť na slávnostiach.

Prianie toto je naprosto neoprávnené, nespravodlivé a neľudské.

Ak pozeráme na význam dátuma 28. októbra v živote Maďarov na Slovensku, spatríme, že tento deň pripomína nám výročie, kedy došlo k národnej katastrófe Maďarov. Či tedy môže ktokoľvek právom požadovať, aby Maďari tento deň s radosťou oslavovali?

Maďarsko roztrhali proti našej vôli a tedy nemožno človečensky predpokládať, že by Maďar ochotný bol radovať sa tomuto osudnému národnému nešťastiu. Či nie je skôr oprávnenejší predpoklad, že 28. októbra prijde na um každému Maďarovi, čo tohoto dňa ztratil a z očí ronia sa mu slzy národnej bolesti. Veď už starý maďarský básnik spieval o tom, že "nech srdce zmení ten, kto vlasť mení". My Maďari však nikdy nezmeníme, ani nechceme, ani nemôžeme zmeniť naše srdce.

Do nášho srdca už pri narodení vlial Boh lásku k národu a tento božský dar môže nám len smrť vyrvať zo srdca. To je tá jediná cesta a prostriedok, ktorým je možné na veky umlčať našu národnú bolesť, ale nech pustia na nás stá a stá smrtí, i vtedy výsledok bude len ten, že bude menej trpiacich Maďarov, avšak nenajde se ani jediného pravého Maďara, ktorý by s radosťou oslavoval deň národného smútku.

Československá republika do svojej ústavy pojala voľnosť svedomia a voľnosť prejavu mienky. Nuž, či ten duševný oktroj neznamená otvorené popieranie tejto voľnosti, ktorý od nás požaduje, aby sme sa v deň 28. októbra radovali? Či je tam sloboda, kde ten, ktorý odoláva duševnému oktroju, musí za to pykať? Musí pykať za pravdu, ktorú mu nedovolia a nechcú dovoliť prejaviť spôsobom zákonným a v medziach zákona. Nuž či je národná sloboda tam, kde násilím chcú nám odňať našu národnú bolesť, aby na jej miesto nasadili nám lživú radosť?

Stanoviskom vlády môže byť to, čo všetky administratívné orgány dostávajú v tajných nariadeniach ako pokyny, aby nás k tomu pobádali a nám to ukladali, aby dňa 28. októbra celým srdcom sme sa tešili, zakúpili si československý prápor, vytýčili ho na budovu a všetky okná domu osvietili, a ak je v Maďarovi rečnícke nadanie, vtedy aby v rámci vopred pripravovaných oslav vykričal do sveta, akou radosťou je naplnené jeho srdce nad tým, že dostal novú vlasť a že je opravdu šťastným občanom tejto novej vlasti. Ovšem, že lebka, ktorá toto tajné nariadenie osnovala, dala buďto písomné alebo ešte tajomnejšie ústné pokyny, že kto by takémuto "pobádaniu" s oduševnením nevyhovoval, v oči tomu možno, ba i treba spomínať nejaké právné následky a tieto post festa i použiť. Toto stanovisko môže byť stanoviskom vlády, avšak nemôže byť stanoviskom práva, zákona a spravodlivosti.

Veď v prvom rade oslavovanie ani nie je povinnosťou štátneho občana. Ani ústava, ani iný zákon neuvádza to medzi občianskymi povinnosťami. Naproti tomu podľa §u 121 úst. listiny je tu voľnosť svedomia zabezpečená. Nikde neobsahuje právo takej normy, podľa ktorej bolo by možno predpisovať povinnosť, aby niekto, keď chce a má všetky príčiny plakat, aby vtedy sa radoval, a aby demonštratívnym spôsobom dal výraz svojej radosti. Pravda je to, že štátní občania maďarskej národnosti sa neradujú, lebo nemajú k tomu príčiny. Násilie však, ktoré chce pravé city utlačovať, je neľudskosťou. A naprosto nesrovnáva sa to so životom štátu, hlavu ktorého uctievajú ako najväčšieho humanistu.

Je nikým nepopierateľným faktom, že deň 28. októbra 1918 je veľmi trúchlivým, smútočným dňom v živote Maďarov. Maďari na Slovensku tedy nemôžu deň tento vítať ako sviatočný deň radosti. Teraz však chcete, aby sme my Maďari neoslavovali len počiatočný deň, ale i záverečný deň desaťročia uplynulého od 28. októbra 1918, t. j. konečný radostný deň tohoto desaťročia. Či Maďari na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi majú príčinu radovať sa z toho, že týchto desať rokov uplynulo tak, ako uplynulo? Či toto výročie tých uplynulých desať rokov prinieslo v záverečný deň zažehnanie národnej bolesti Maďarov? Či na tento termín bolo dané Maďarom právo národného sebaurčenia? Či mohlo uplatňované byť právo Maďarov ako národnej menšiny Československej republiky, právo, ktoré je zaistené vo smluve Saint-Germainskej a v Ústave československej? Na všetky tieto otázky možno v pravde odpovedať len záporne. A ako doklad tejto zápornej odpovedi možno uviesť verejné listiny Československej republiky.

Pri príležitosti Rothermereovej akcie, s ktorou Maďari na Slovensku a v Podkarpatskiej Rusi nemali naprosto nič spoločného, pri úradnej asistencii cirkulované boli donucovacie hárky o tom, že ľud na Slovensku - medzi nimi i Maďari - nepraje si korekcie hraníc a trvá na dnešných hraniciach republiky. Podpisovanie týchto hárkov prevádzali s patričnou presiou. Pri tomto postupe v oči tým, ktorí upozorňovali Maďarov, že hárky tieto nemusia podpisovať a že k plneniu tohoto neoprávneného priania na zákonitom podklade nemožno ich donucovať, zaviedli trestné pokračovanie, ba štátné zastupiteľstvo samo prevzalo zastupovanie obžaloby, a boli odsúdení. Tedy dokázali nielen to, že zažehnanie národnej bolesti úradná vôľa republiky dosiahnuť nechce cestou pokojnou, ale že trestami chce si vynútiť a dosiahnuť to, aby Maďari vzdali sa svojho národného sebaurčovacieho práva.

Avšak i textom medzinárodnej smluvy saint-germainskej a skutkovými okolnosťami jej vzniku možno dokazovať i to, že prez to, že Maďari boli do tohoto štátu vnútení a prez to, že Maďari podľa úradného sčítania ľudu z r. 1919 činia  1/4 obyvateľstva Slovenska, československý úradný vládny režím nepokladal Maďarov ani za ľud Slovenska. Smluva táto totiž vo svojom úvode hovorí:

"Vzhľadom k tomu, že ako národy Česka, Moravy a jednej časti Sliezska, tak ľud na Slovensku dobrovoľne rozhodli a spojili sa v stálu jednotku za tým účelom, aby pod názvom Československej republiky tvorili jeden svrchovaný a neodvislý štát...."

My Maďari nikdy nerozhodli sme sa k tomu dobrovoľne, čo citovaná a tiež v československý zákon pojatá smluva hovorí. My nikým a nikdy neboli sme k tomu vyzvaní, aby sme sa k tomu rozhodli. My Maďari nikdy nevyzvali sme zmocnencov, ktorí boli by v mene Maďarov oprávnení takéto rozhodnutie prejaviť, a nikomu nikdy nedali sme zmocnenie k tomu, aby takýto prejav vôľe v mene Maďarov učinil. Avšak ani jediný Maďar ani v našom, ani vo svojom, rešp. v mene maďarského ľudu nikdy takýto prejav neučinil. Proti tomu Jozef Szentiványi v zasedaní poslaneckej snemovne Národného shromaždenia zo dňa 24. novembra 1920, č. 25, v mene celého maďarského ľudu Slovenska a Podkarpatskej Rusi ešte i proti pešťskému ratifikovaniu mierovej smluvy trianonskej protestoval.

Zo všetkých týchto faktov nepopierateľne dôsleduje, že vôla, úradná vláda a zmocnenectvo Československej republiky buďto nepokladala Maďarov za ľud Slovenska alebo uviedla v omyl všetky smluvné malé a veľké moci po tej stránke, že Maďarstvo počítané bolo medzi ľud Slovenska a že jeho legitimné pristúpenie a dobrovoľné rozhodnutie vláda Československej republiky fakticky mala pri ruke pri uzavretí smluvy Saint-Germainskej. Obidva predpoklady sú plamennou výstrahou pre Maďarov čo do oslavovania jubilea a účasti na ňom. Lebo keď jeden milion maďarských duší nepočíta sa ani za národ alebo na jeho vôlu štátna moc proste sa vykašle a presadzuje vôlu svoju, ač pokryte, v oči vôli ľudu maďarského, vtedy prečo kladie sa váha na to, aby i maďarský ľud oslavoval jubileum?

Do dejín tých desať rokov patrí i tá Golgata, ktorou Maďarstvo prešlo tiež labirintom štátneho občianstva a domovskej príslušnosti. Je to vyhosťovanie, postrkovanie a vytváranie kategórie Maďarov-bežencov, sú to šikany, ktoré Maďari od 30 až 35 rokov na Slovensku bydliaci museli podstúpiť preto, lebo administratívna vexácia dôkladne využila proti ním otázku štátneho občianstva a domovskej príslušnosti. Je to nedodržovanie ustanovení zákona č. 152/1925, je to vymeriavanie obrovských poplatkov za štátné občianstvo, ďalej to, že exekutívna moc jednoducho vykašlala sa na usnesenie vynesené jednohlasne obidvoma snemovňami Národného shromaždenia r. 1925 a nový zákon o úprave štátno-občianskej otázky ešte podnes nepredložila a schváliť nedala, aby neľudskosť na tomto poli i naďalej mohla šarapatiť; všetko to patrí historii desať rokov.

Avšak do utrpenia tejto doby Maďari môžu si zaznamenať i strasti prepustených úradníkov a penzistov. Koľko sĺz vyronené bolo v týchto utrpeniach, to ani opísať nemožno, avšak že vláda nespiechala tieto slzy vysušiť, to je isté. Ba takmer kochala sa v nich, lebo veď šlo o slzy maďarské. Po dobu desať rokov chceli hrdinovia fantasmagorie národného štátu zastrieť maďarstvo hmlou nekulturálnosti. Kričali po zpätnom poslovenčovaní a zavierali školy. Pre nich na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi bolo príliš mnoho svetla. Roľníci, ktorí tvoria väčšinu Maďarov, ešte ani dnes nemajú zemedelské odborné školy. Na čo sú maďarským roľníkom znalosti? Hlavným je, aby sa zadĺžili a keď už budú žobrákmi, potom sa už asimilačným snahám odnárodňovacím poddajú.

Zemedelská kríza na Slovensku spôsobila, že zemedelská výroba už nie je výnosná, s čím súvisí všeobecný majetkový úpadok Maďarov, zavieranie továrieň, kritická situácia maloživnostníkov, bieda robotníkov; všetko to je výsledok desaťročnej tendencióznej hospodárskej politiky vlády na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi. Na dôkaz toho stačí dovolávať sa českého univerzitného profesora Stoklasu, chýrečného chemika, ktorý vo svojom naprosto objektívnom článku konštatuje zanedbávanie zemedelskej prvovýroby na Slovensku a nezbytné škodlivé následky toho pre ľud a štát. Avšak výmluvným je i fakt, že po dobu týchto desať rokov vládnuca moc nepokladala za nutné na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi previesť meliorácie a osožné investície za účelom zvýšenia produktivity, ač v historických zemiach vývoju zemedelskej výroby slúžia milionové fondy pre hospodársku melioráciu. Rieky však v nedostatku akéhokoľvek preventívneho opatrenia rozvodňujú sa voľne takmer každého roku, lebo vláda štátu nestará sa o to, že nebezpečím povodieň, ktoré každoročne sa opakujú, stupňuje sa hmotná zkaza ľudu na Slovensku, zvlášte ľudu maďarského. A týchto desať rokov nestačilo k tomu, aby povodniam urobila sa prítrž.

Mimoškolská ľudovýchova pripravená je zákonom č. 67/1919, avšak napriek tomu, že medze tohoto zákona rozšírené boly nariadením z r. 1920 tiež na Slovensko, maďarské národné menšinové výbory ešte ani dnes nie sú ustavené, lebo márne obracali sme sa na ministra školstva Hodžu, márne obracali sme sa na zemského prezidenta Drobného, márne usnášali sa všetky maďarské okresné výbory, po dobu osem rokov nebolo možno zjednať platnosť tomu ustanoveniu prevádzajúceho nariadenia, podľa ktorého župani, rešp. ich námestníci, teraz zemský prezident, povinní sú hneď - a toto slovo "hneď" bolo už r. 1920 nariadené - sozvať okresné národné menšinové osvetové výbory. Tedy to slovo "hneď" znamená dobu dlhšiu ôsmich rokov, ak ide o záujmy maďarské. V historických zemiach tieto osvetové výbory pôsobia už dávno a rozširujú kultúru, vzdelanie. A to podľa slov ústavy zove sa rovnakým zachádzaním. Pán minister zahraničia ovšem honosí sa v cudzine, že tento zákon a toto nariadenie vydali a ukazuje na papieri, ako vláda Československej republiky veľmi stará sa o osvetu maďarskej národnej menšiny. Zamlčuje však ten hanobný stav, že zákon platí fakticky len pre Čechoslovákov a Nemcov, pre Maďarov však nie, lebo vláda ohľadom Maďarov zákon tento sabotuje. Zkrátka, ide tu o vedomé podvádzanie verejnosti Europy. Avšak postarané bolo i o to, aby maďarstvo na Slovensku zbavené bolo i slobody duševných stykov so svojími pokrevencami v materskej zemi. Na Slovensku niet maďarského odborného listu zemedelského, avšak ani maďarský zemedelský list "Köztelek" na Slovensko nepripúšťajú, len do Prahy. Maďarské odborné diela, produkty maďarskej literatúry neprepúšťajú sa cez hranice. A tak tomu bolo cez celých desať rokov.

Zo zemskej zemedelskej rady na Slovensku, v ktorej mali by byť Maďari rovnako zastúpeni ako Nemci a Slováci, boli Maďari naprosto vytlačení. Zemedelské komory dosiaľ neboly sriadené preto, lebo v tomto prípade bolo by treba uznať tiež národnú samobytnosť národnostných menšín.

Pod zámienkou kolonizácie v územiach rýdze maďarských narysované boly československé pruhy, aby mohlo sa povedať, že súvislého maďarského územia niet. Z rozdelených maďarských statkov maďarským roľníkom nedali nič, leda do prenájmu tým, ktorí svoju dušu zapredali a svoj národ zapreli. (Posl. dr Slávik [maďarsky]: Maďari sú tu v republike tak utlačovaní, že ešte i tu v parlamente môžu maďarsky rečniť!) Ale naše dane sú vám dobré k propagačným účelom? Pre protinárodné akcie sú dobré dane Maďarov? To je vaša jediná bolesť, že tu môžeme maďarsky prehovoriť? Snád za krátku dobu ani to nám nebude slobodno. - Machináciami sčítania ľudu, vyhosťovaním, tendenčným pozmenením súdnych okresov pozmenili ste početný pomer Maďarov v jednotlivých okresoch, čím ste pozbavili rýdze maďarské mestá a obce jazykového práva. Maďarské pravotárstvo zákonom pozbavili ste pravotárskej slobody. Cirkvi evanjelicko-reformátskej napriek všetkým zahraničným i tuzemským úradným a poloúradným sľubom po dobu desať rokov neuznali ste ešte ani podnes storočnú ústavu, ani po zmenách, ktoré staly sa nutnými následkom štátneho prevratu. Naproti tomu o evanjelicko-reformátskych duchovných vyriekli ste, že svoje štátné občianstvo väčšinou nemajú v poriadku a odňali ste im kongruu.

Ani tých desať rokov nestačilo k tomu, aby v ústave zásadne a písomne zaistené kautely slobody do zákona boly pojaté. Ústava to káže, a Národné shromaždenie predsa nevynieslo zákon o kompetencii ministerstiev, aby exekučná moc vo svojej neobmedzenosti voľne mohla hrdúsiť voľnosť jednotlivca a národa.

Zákona o sudcovskej neodvislosti ani dnes nieto, zákon o sudcovskej organizácii a zodpovednosti ešte vždy chýbä, naproti tomu tak zv. "systemizácia" ešte ani dnes nie je definitívne skončená, sudcovské platy sú biedné, lebo sudcov treba držať v prísnej ruke a v odvislosti, aby nemohli prisluhovať spravodlivosťou narušenému právnemu poriadku, zvlášte vtedy, ak vyžaduje si toho záujem úradnej vládnej politiky. Zákon o práve spolčovacom a shromažďovacom ešte vždy chýbä, na proti tomu je tu "propagačná kancelária", je tu ustálený špiclovský systém. Bola a je tu dávka z majetku, sú tu obrovské dane v rôznych formách, je tu zhabanie majetku podľa fiktívneho zvýšenia hodnoty. Podľa všetkého toho kľudne možno uplynulé desaťročie označiť takto: Desať rokov utrpenia Maďarov na Slovensku. (Posl. Kocsis [maďarsky]: Nie je to utrpením, lebo Maďarstvo v republike urobilo po dobu uplynulých desať rokov väčšie pokroky, ako v Maďarsku za sto rokov! To je mojim presvedčením!) Vy máte presvedčenie? Veď vy ste sa sám raz vyjadril, že vaším predsavzatím je vždy mať v úcte vládu. (Posl. Kocsis [maďarsky]: Ovšem, mojích predstavených musím si vážiť, musím si ich ctiť!) A korunou všetkého toho je, že si prajete, aby slasti týchto desať rokov teraz dňa 28. októbra Maďari s radosťou a oduševnením oslavovali.

Veľavážená snemovňa! Štátu, ktorého vláda je takéhoto činu schopná, neodhlasujem žiadon rozpočet. Avšak proti tomu vzkazujem ľudu maďarských dedín, Maďarom, aby svoje národné cítenie za nič a nikdy nepopierali a aby 28. októbra so svojou národnou bolesťou zostali vo svojom tichom domove a vrúcne sa modlili k Bohu Maďarov. (Potlesk poslanců maď. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen pan posl. Prokeš. Uděluji mu slovo.

Posl. Prokeš: Slavná sněmovno! Přicházíme k projednávání poslední kapitoly rozpočtu Československé republiky, o němž pan ministr financí, když jej sněmovně předložil, vyslovil se s velikým uspokojením, poněvadž jest aktivní. Bilančně aktivním ovšem náš rozpočet je, vykazuje dokonce několikamilionový přebytek. Odpovídá-li však tomu stavu náš celkový život v republice, jmenovitě život chudších vrstev obyvatelstva, jest ovšem jiná otázka, na niž by ani p. ministr dr Engliš, ani kdo jiný mohli odpověděti kladně.

Měli bychom vlastně pocity radosti býti naplněni v těchto dnech jistě význačných, neboť stojíme již téměř v předvečer 28. října, který znamená 10. výročí vzniku našeho státu, jeho samostatnosti, a neodvislosti. Pojem státní samostatnosti není něčím malým, existence našeho státního znovuzrození sama o sobě byla největší událostí světovou a nejskvělejším ziskem a ovocem celého našeho národa a musí se tedy díti nyní něco mimořádného, že slavná vláda nemá jubilejní nálady, že nemá za sebou celý národ, ba naopak, že proti ní stojí veliká část té nejdůležitější složky národa, dělnické a výrobní vrstvy, na jejichž práci závisí celá existence naší republiky.

A tyto dělnické vrstvy proniknuté ideou socialistickou, které proti Rakousku vedly boj jak doma, tak i za hranicemi v době války, ať již zbraní anebo v továrnách pasivní resistencí a tak přispívaly k vítězství, z něhož vyplynula Československé republika, stojí v odporu proti nynější vládě a nynější parlamentární většině. A jsou to po výtce české dělnické masy, představující nejméně 1 1/2 mil. voličů, kteří perhoreskují nynější vládu jako vládu buržoasně třídní, širokým dělnickým vrstvám nepřátelskou.

A kterak může nynější vláda representovati se jako jubilejní vláda československá? Vždyť v ní nalézají se složky, které 28. října společně nejásaly radostí, že byla prohlášena Československá republika, nýbrž stály tenkráte v zjevném nepřátelství proti českému národu, a kdyby bylo bývalo v jejich moci, byly by jistě s radostí vítaly, kdyby čeští rebelové a členové Maffie byli bývali pověšeni na šibenicích. Vláda, která představuje koalici, na jedné straně s msgr. Šrámkem jako suplujícím náměstkem ministerského předsedy, s panem dr Kramářem, s panem dr Milanem Hodžou a vedle nich s panem dr Mayr-Hartingem, s panem dr Spinou, nemůže býti společností, která by se stejnými pocity radosti oslavovala 10leté jubileum republiky. Nemůže republiku s nadšením oslavovati ani pan dr Petersilka, ani pan Szentiványi, ani pan Füssy, ani pan Tuka, neboť ti byli roku 1918 všichni nenávistníky myšlenky české samostatnosti. A nemýlím-li se, když již došlo ke schůzím čsl. revolučního Národního shromáždění, byli někteří účastníci dnešní koalice ještě v postavení německo-nacionálního odboje a se zbraní v ruce postavili se s německými vojáky proti nedílnosti území našeho státu. A náš stát ozbrojenou mocí svých nově zformovaných vojenských oddílů musil dobývati Deutschböhmen, liberecké pomezí, Sudetenland i Südmährenland. A mnozí z dnešních německých koaličníků přisahali v té době věrnost Deutschösterreichu, které se konstituovalo jako svazový stát republiky a dokonce v parlamentě nového Rakouska ještě v listopadu a v prosinci 1919 fungovali jako poslanci. Teprve rozhodnutí míru versailleského zbavilo je ilusí o tom, že části Československé republiky, německým kmenem obývané, budou od republiky odtrženy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP