Pro tyto zájmy měla vláda naše hlasy
vždy k disposici a nikdy je nebylo třeba něčím
vykupovati, tak jako se stalo u některých stran
zvykem.
Naše strana vždy jen žádala své právo
na splnění minimálních požadavků
našeho živnostnictva a obchodnictva, v nichž ono
vidí nezbytné podmínky nejen k své
hospodářské existenci ve vlastním
státě, nýbrž i zabezpečení
nejbližší jeho budoucnosti.
Byl bych však nespravedlivým, kdybych tím chtěl
říci, že nedosáhli jsme za ten čas,
co jsme v koalici, pro zájmy našeho živnostnictva
ničeho, anebo že naše strana nedovedla se s úspěchem
postaviti proti všemu, v čem viděli jsme poškozování
zájmů celého středního stavu,
a že nedovedli jsme si zjednati nápravu.
Pravda, někdy je nutno v zájmu všeobecném
spokojiti se zatím závaznými sliby některých
rozhodujících činitelů, jejichž
splnění zajisté máme plné právo
žádati při každé příležitosti,
kterou uznáme pro nás za vhodnou, anebo vidíme-li,
že jsou k tomu dány všechny předpoklady
nebo odstraněny ony dosavadní překážky,
které bránily okamžitému splnění
toho nebo onoho našeho požadavku.
Pokud se těchto slibů týče, řeknu
dnes otevřeně: Máme jich několik;
zvláště náš pan ministr financí
rád tyto sliby dává, ale plniti je velmi
často zapomíná.
A právě proto, že v letošním rozpočtu,
mimo jiných, vidím opětně jeden nesplněný
slib, který nám pan ministr financí dal,
prosím, aby mně bylo dovoleno poukázati na
některé cifry, které by měl pan ministr
dr Engliš zevrubněji vysvětliti, neboť
- a to nemluvím jen za svoji osobu - je to přáním
všech těch, jimž osud našeho živnostnictva,
zvláště však jeho dorostu, není
lhostejným.
Tak na př. pohlédneme-li jen na konečné
cifry 10. kapitoly vládního návrhu finančního
zákona pro příští rok, shledáme,
že v návrhu rozpočtu na r. 1929 byly preliminovány
výdaje ministerstva školství a nár.
osvěty částkou 923.9 mil. Kč, čili
proti roku 1928 skoro o celých 30 milionů vyšší.
Je sice pochopitelno, zvýšily-li se o tuto částku
pouze jen osobní výdaje proti r. 1928 v důsledku
nových platových zákonů, že jest
nutno rozpočet tohoto resortu o tuto částku
zvýšiti, ale tím spíše zůstává
nevyjasněno, proč tímto zvýšením,
tímto vydáním, mají na druhé
straně trpěti odborné školy, jimž
se dokonce snižuje věcný náklad o celých
303.526 Kč proti loňskému rozpočtu?
Musil býti tento peníz v pravém slova smyslu
uškubnut právě tam, kde po léta se handrkujeme
takřka o každou korunu?
Je přímo zarážející, dovídáme-li
se, že tato částka byla ušetřena
hlavně na cestovném, stravném a učebných
potřebách a jiných věcech, spadajících
do režie živnostenských a pokračovacích
škol.
Pomyslíme-li si, že ministerstvo financí utrhuje
těm nejpotřebnějším, našemu
živnostenskému dorostu, velmi smutně se to
vyjímá, a já jako příslušník
koaliční strany, která zvláště
pro ministerstvo financí má stále plno ohledů
a věří jeho věčným kluzkým
slibům, musím poukázati na tento smutný
fakt, který se nedá jen tak oddisputovati, zrovna
tak, jako hotové monstrum, které povstalo zákonnou
úpravou §u 141 živn. řádu, podle
které mají pokuty za přestupky živnostenského
řádu plynouti do zvláštního fondu,
výhradně pro pokračovací školy
živnostenské.
Na toto monstrum jsem si dovolil již při loňském
projednávání rozpočtu slavnou sněmovnu
upozorniti a dnes prohlašuji poznovu, že o tyto výhody,
kterých jsme si musili pracně vydobýti, za
žádných okolností nedáme se připraviti.
Pan ministr financí při reklamování
tohoto práva již loni přislíbil, že
tento fond povede ve zvláštní patrnosti, a
dokonce bylo řečeno, že pro spravování
tohoto fondu bude vydáno zvláštní nařízení.
Dosud ovšem slib tento splněn nebyl, ale zato celá
živnostenská veřejnost, zvláště
však učitelstvo bylo překvapeno, že zákon
o zmíněných pokutách má pozbýti
platnosti s ohledem na zákon o zemském zřízení,
ačkoliv na naše dotazy na příslušných
místech a u samého p. ministra financí bylo
nám sděleno, že pro tento pokutový fond
bude zvláštní nařízení,
kterého jsme se bohužel podnes ještě nedočkali,
za to však zatím vydán byl zemským správním
výborem oběžník, kde se nabádají
obce v důsledku zákona č. 77, aby při
povolování obecních subvencí přihlíželo
se jen k právním závazkům obcí,
což mělo za následek, že někteří
starostové si smysl tohoto oběžníku
mylně vykládali domnívajíce se, že
udržování živnostenského školství
není pro obce právním závazkem.
Pan ministr financí nechť jen laskavě nyní
uváží, v jak nejistém právním
stavu živnosteské školství je a že
tento stav jest nadále naprosto neudržitelný.
Prosím, aby mně bylo prominuto, že poukazuji
na staré Rakousko, které soustavně se bránilo
obětovati něco pro vzdělání
našeho živnostenského dorostu; mělo pro
to svoje důvody: Nenávisť proti všemu
českému, nenávisť proti jakémukoliv
rozvoji českého stavu živnostenského!
O našem ministerstvu financí s p. ministrem dr Englišem
v čele, nechci se domnívati, že pokračuje
na téže cestě nepřízně
starého Rakouska přes to, že v jubilejním
roce naší republiky místo zaslouženého
daru ve formě zvýšeného prelimináře
alespoň o polovinu dosavadního, dostává
se našemu živnostenskému školství
té cti, býti opět o celé stovky tisíců
zkráceno na účelech právě nejpotřebnějších,
ale litoval bych, kdyby se tak měli oprávněně
domnívati i jiní, kteří se cítí
býti v tomto jubilejním roce dvojnásob dotčeni,
že jedná se s nimi jako za starého Rakouska.
K tomu jest však nutno poukázati ještě
na jednu závažnou okolnost, která se ve státním
rozpočtu vyjímá téměř
komicky, když shledáváme, že v rámci
celkových věcných výdajů, které
činí 18,250.656 Kč, vidíme paradovat
položku 1,600.000 Kč jakožto příspěvek
k opatření vlastních budov živnostenských
pokračovacích škol a jich zařízení,
kterážto položka byla zařazena v rámci
celkových výloh již předloni, kdy o
nějakém fondu z pokut nemohlo býti zatím
ani řeči.
Slavná sněmovno! Prosím, aby mně bylo
prominuto, že se s tohoto místa musím pana
ministra financí tázati, kam se poděly tedy
již vybrané pokuty?
Zajisté, že vším právem jsme očekávali
v letošním rozpočtu, že celkové
věcné výdaje budou preliminovány při
nejmenším, počítajíce - že
přízeň, kterou ministerstvo financí
ve svých dosavadních rozpočtech živnostenskému
školství věnuje, zůstane neztenčena
- aspoň v téže výši jako loni a
že položka příspěvků k opatření
vlastních budov bude mimo rámec celkových
věcných výdajů a že bude představovati
sumu, o kterou se pokutový fond na příští
rok rozvětví.
To jsme neočekávali jenom my, to očekávala
celá naše živnostenská veřejnost,
to očekávaly veškeré korporace, které
jsou nuceny s velikými obětmi živnostenské
školy podporovati.
Pan ministr Engliš podle všech okolností
ještě pro tento rok se hleděl opět vyhnouti
konkrétní odpovědi na otázku, co je
s fondem. Slyšeli jsme, že chce prý pro zjednodušení
v účtování a z důvodu administrační
úspory platit do tohoto fondu určitý paušál.
Dobrá, ale proč tedy neučinil tak již
letos, když ví, že je spravedlivé rozřešení
této otázky netrpělivě očekáváno
nejen námi, nýbrž i veškerým poplatným
živnostnictvem, které má ovšem nejvyšší
zájem na výchově svého dorostu a na
rozvoji odborného školství, na němž
přece spočívá těžisko
celé budoucnosti živnostenského stavu.
Pan ministr dr Engliš je ve svém občanském
povolání profesor a nelze se tedy o něm právem
domnívati, že by nepřál střednímu
a vysokému školství, pročež si
u něho vážím, že s hlediska státního
zájmu objektivně nejednou přiznal, že
výdaje na tyto školy nutno omeziti, ježto se
jich ukázal nadbytek v poměru k počtu žactva,
v němž se jeví stálý úbytek
přes to, že budov stále přibývá.
Tedy na jedné straně přiznaný nadbytek
budov pro vysoké školy a stálý jejich
přírůstek, na druhé straně
pro živnostenské školy potřeba budov se
neuznává.
A když se ještě podíváme, jak veliké
částky jsou preliminovány na nevyhnutelné
potřeby žactva - o učitelstvu nemluvím,
protože je to opět kapitola sama o sobě, o
které bych dnes také bez rozpaků nemohl mluviti
- shledáme, jak jsme i tam až hrůza přiškrceni.
Tak na př. cestovné a stravné je tentokráte
preliminováno pouhými 16.000 Kč; účast
na učňovských výstavách částkou
30.000 Kč, kterýžto peníz věnovaný
státem je pravou almužnou proti částkám,
které jsou na tento účel věnovány
různými korporacemi i jednotlivci.
Rčení, že naše živnostenské
školy pokračovací jsou vydržovány
z almužen, je k naší hanbě v desátém
výročí naší svobody a státní
samostatnosti doslova pravdou.
Nerad bych, abychom se v příštím desítiletí
naší samostatnosti setkali s výsledky tak ubohými
a tak malým porozuměním vládních
činitelů, s jakými se setkáváme
dnes, v předvečer jubilejních oslav naší
republiky.
Rozpočet na rok 1929 v zásadě schvalujeme,
avšak nesouhlasíme s nemístnou úsporností
tam, kde je toho nejméně potřebí,
kde k tomu není podmínek, ani spravedlivých
důvodů. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Leibl. Dávám
mu slovo.
Posl. Leibl (německy): Slavná sněmovno!
Státní rozpočet pro rok 1929 je sestaven
podle dosavadních zvyklostí, to znamená samozřejmě
podle zájmů měšťácké
třídy kapitalistické. A došlo-li k nějaké
změně, pak opět jen ve prospěch majetných
tříd. Nejlépe to vidíme při
kapitole "zemědělství". Tato kapitola
je sestavena úplně podle přání
velkoagrárníků a zemědělské
organisace mají při tom rozhodující
vliv. Zemědělské radě je vyhrazeno
jakési právo navrhovací - nemáme proti
tomu námitek - je zcela v rukou agrárníků
a není ničím jiným, než nástrojem
velkostatkářů a velkorolníků.
Ani proti tomu bychom neměli námitek, kdyby zemědělskou
radou byly skutečně zastupovány všeobecné
zájmy zemědělství. Částky,
jež jsou dány k použití ministerstvu zemědělství,
jsou značné. Kdyby jich bylo správně
používáno, mohlo by se také patřičné
vykonati.
Každý stát provozující orbu,
k čemuž počítám z části
také československý stát, musí
míti snahu, aby podporoval výrobu co do jakosti
a množství všemi účelnými
prostředky, neboť v celku přece závisí
národohospodářské postavení
každé země na rozvoji jejího zemědělství.
Vládnoucí zemědělci nemají
tak příliš zájem o to, aby podporovali
zemědělství, jako spíše, aby
za své výrobky dostali vysoké ceny. (Posl.
Schweichhart [německy]: Jsou právě kapitalisticky
založeni!) Sami jsou dosti kapitálově silní,
aby své podniky vybavili všemi moderními výrobními
prostředky, na tom však, aby podporovali zemědělství
jako celek, jim velmi málo záleží. Němečtí
jako čeští zemědělci snaží
se přede vším, aby pro sebe použili milionových
subvencí. Ovšem jsou, jak je přece známo,
kapsy českého národa něco větší
nebo snad jsou potřeby českých zemědělců
větší, poněvadž mají krásné
veliké kraje ve středních Čechách
a na Moravě, kdežto němečtí sedláci
na horách, venku na pomezí, musejí se protloukati
bídným životem a stát by mohl býti
rád, že vůbec máme takový lid,
jenž ještě takovou půdu obdělává.
Vážení! Tato jednostranná politika musí
přirozeně vésti ke katastrofě. Je
pravda, že zemědělci ovládají
dnes téměř všechny politické
a hospodářské sbory. Zemědělská
rada je jednou z jejich nejsilnějších bašt.
(Posl. Schweichhart [německy]: Podle zastaralého
zpátečnického volebního práva!)
Ano. Agrárníci zabránili každé
reformě, jako vždy byli proti každému
pokrokovému zákonu. Vzpomeňte si jen toho,
že zabránili provedení zákona o úrazovém
pojištění v zemědělství
a podobné. (Posl. Gläsel [německy]: Pane
kolego, vy však nevíte, že právě
malorolnici nechtějí míti zákona o
úrazovém pojištění!) Ano,
následkem vaší agitace nechtějí
míti rolníci sociální pojištění
a nechtějí úrazové pojištění,
poněvadž vy jim vždy namlouváte, že
to příliš mnoho stojí. (Různé
výkřiky.) Prohlašuji výslovně,
že dnes zemědělská rada, německá
stejně jako česká, je nástrojem agrárníků
a ničím jiným. Zemědělské
radě byl také dán neobyčejně
veliký obor působnosti a důležitá
práva. Chci zde uvésti nyní několik
případů, jakou moc agrárníci
mají. (Hluk.) Jsou na př. zastoupení
v ústřední železniční
řadě, v železničních radách
ředitelství, v uhelné radě... (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Leibl (pokračuje): Jsou dále
zastoupeni v tarifním výboru, v dopravní
komisi, v mzdové komisi, dávají dobrá
zdání při celních opatřeních.
(Výkřiky na levici.) Tu mají zemědělské
organisace mnohem větší rozhodující
vliv než sněmovna a poslanci ve sněmovně.
Ustanovují, kdo má dostati subvence při elektrisaci,
při melioracích, při vodních stavbách,
krátce, všecko závisí na doporučení
zemědělské rady. (Posl. Gläsel [německy]:
Jako člen zemědělské rady máte
právo říci své mínění!)
Já tam dělám také svou povinnost.
(Výkřiky posl. dr Czecha, Schweichharta, Gläsela
a Weissera.)
Největší ostudou je, že všechny žádosti
v tom směru zemědělských organisací
a také obcí musí jíti okresním
spolkem zemědělců, činí-li
si nárok na podporu a subvenci. (Výkřiky.)
Ministerstvu zemědělství a zemské
správě je dáno k použití pro
rok přes 300 milionů. Ústřední
organisace německých malorolníků a
domkářů dostala dosud pouze 44.744 Kč,
to není ročně ani 12.000 Kč. (Posl.
Gläsel [německy]: Leibl není přece rolníkem!
- Výkřiky posl. dr Czecha.) Musím
se proti tomu ohraditi, jestliže se výkřikem
praví, že nejsem rolníkem. (Výkřiky
na levici.)
Místo podpory zemědělství žádají
agrárníci ochranná cla, a to v neslýchané
formě. Neuváží, že máme
obchodní smlouvy, že by nejprvé muselo dojíti
k revisi obchodních smluv, že se setkáváme
s obtížemi při vývozu, že na konec
nastane nezaměstnanost, že obyvatelstvo je pak v celku
málo schopno kupovati a že zemědělství
má nepřímo škodu. To vše se neuváží.
Žádají však, jak jsem již řekl,
úpravu cel na potraviny všeobecně ve formě
zcela neslýchané. Konstatuji, že ze zemědělců
má sotva 80% zájem na clech, přede vším
ne všichni rolníci na horách, rovněž
ne drobní rolníci ve vnitru země. (Posl.
Weisser [německy]: Všechna cla mají
býti odstraněna!) Toho názoru byli zemědělci
dříve, že souhlasí s odstraněním
cel. Dnes však již své mínění
změnili. Přečtu vám krátký
odstavec, jak psala "Landpost" ještě r.
1922: "Opravdová svoboda a sociální
cítění přikazují, že každému
jednotlivci musí býti možno, aby mohl koupiti
všechny předměty potřeby, jichž
potřebuje tam, kde je dostane nejlepší a nejlacinější.
Jen tím se umožní přivésti lidi
na vyšší stupeň vzdělanosti, poněvadž
jednotlivec bude světovou soutěží donucen
poskytnouti to nejlepší, což pak samozřejmě
může býti pro další rozvoj lidstva
jen ku prospěchu. Mělo by se již konečně
přestati s onou falešnou sentimentalitou a klamnou
humanitou, jež vždy předstírá,
že chrání hloupé a líné."
To jsou ti, kdož chtějí cla, to jsou ti "hloupí
a líní," tak píše "Landpost".
Pak se tam píše: "Svět nemá místa
pro lenochy a hlupáky, a vysoce nadaní národové
se vyvinuli jen tam, kde se taková přítěž
odstraňuje." Tak psali pánové z německého
svazu zemědělců před 6 roky. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.) My
drobní zemědělci stojíme ještě
dnes na tomto stanovisku. To dokazuje resoluce, kterou přijal
jednomyslně ústřední svaz německých
malorolníků a domkářů a kde
žádáme, což má mnohem větší
cenu než cla, dovoz krmiv. Avšak agrárníci
vědí, že dovozem krmiv se prolomí celý
jejich celní systém; bez ohledu na tisíce
a tisíce existencí drobných zemědělců
žádají ochranná cla. Naši páni
z německého svazu zemědělců
bojí se dovozu dobytka z Německa. Německo
dovedlo opatřiti zemědělcům levná
krmiva. Všechny kapacity a odborníci v zemědělství
jsou za jedno, že levná krmiva jsou prvním
a posledním v zemědělství. Tak píše
profesor Aeraboe, který také přednášel
při velikých schůzích německého
svazu zemědělců, oni však vždy
tento příznačný oddíl potlačili,
tyto výroky tohoto profesora nepřišly do protokolu.
Pravil: "Celní svoboda pro jadrná krmiva znamená
podporu dobytkářství a zlevněnou výrobu
stájové mrvy. Ta však vyvolává
opět zvýšení hrubého výnosu
při všech polních plodinách, hlavně
však při cukrovkách a bramborech, poněvadž
jsou nejlepšími zužitkovateli stájové
mrvy. Levné krmivo dává přímo
i nepřímo chléb. Poněvadž zvýšenou
a zlepšenou výrobou stájové mrvy mohou
býti také rozšířeny osevné
plochy polních plodin, roste se zlevněním
jadrného krmiva zároveň potřeba pracovních
sil. Celý provoz stává se intensivnějším.
Celní svoboda pro jadrná krmiva může
tedy býti pro podporu zemědělské výroby
cennější, než jsou obilní cla.
Při drobném provozu, ba až do řad velkorolníků,
je v převaze pak přirozený zájem na
nízkých cenách jadrných krmiv. Levné
jadrné krmivo znamená však nepřímo
také zvýšenou dodávku na trh chlebovin
středním a drobným provozem."
Vidíte, že také vědci a theoretikové,
kteří vykonali již veliké služby
zemědělství, stojí na stejném
stanovisku, jako my drobní zemědělci. Avšak
naše vláda činí opak; zavádí
cla na krmiva a povoluje vývoz; jak nyní slyšíme,
mají býti melasa a brambory vyváženy
již ve větších množstvích,
přes nouzi o píci. Vše v zájmu velkoagrárníků.
Praví-li ministr financí na př., že
se tato akce nemůže prováděti z důvodů
finančních, poznamenáváme, že
to není naprosto správné, že je to také
malicherné, neboť ministerstvo financí a vláda
vynaložily již na jiné věci mnohem větší
peníze. Pod titulem "účely sanační"
dali jste velmi vysoké částky, tak zemědělským
družstvům 170 milionů, agrární
bance 101 milion, moravsko-slezské bance 118 milionů,
moravské agrární bance zápůjčku
na 28 let na 1%, to jest také skoro jako darováno,
ve výši 207 milionů, téže bance
na sanaci 120 milionů. Jediný takový dar
hradil by úbytek cel.
A co je konečně výsledkem této celní
politiky, co je důsledkem, že agrárníci
dovedou všemi prostředky zabrániti, aby krmiva
byla volně dovážena? Výsledek je, že
drobní zemědělci, desetitisíce jich,
musí nouzově prodávati, avšak na počátku
polního hospodaření v příštím
roce musí opět nakupovati dobytek, který
cly hrozně v ceně stoupne, a konečný
výsledek je opět zadlužení drobného
majetku. To je ten výsledek!
Agrárníci však dovedou uchopiti se ve všech
oborech iniciativy - ovšem, majíť nyní
moc - zvláště ve věcech daňových.
Je přímo neslýcháno, co se zde udělalo.
Řekne se, že přicházejí volby
a že je to jen fráze, co pravím, je však
pravda, že drobný zemědělec je mnohem
výše zdaněn než velký majetek pozemkový.
(Posl. Schweichhart [německy]: Zvláště
při dani z přijmu!) Ano, právě
při výpočtu daně z příjmu
jsou často ti malí dvojnásobně až
trojnásobně výše zdaněni, než
velký majetek pozemkový. Výtěžek
malorolníkův je prý poměrně
třikráte tak veliký než velkorolníkův.
Uváží-li se, že malorolník musel
koupit ten kousek pole, který nikdo nechtěl, který
možná leží ještě na vršku,
takže má dlouhé cesty sem a tam, musí
se přece uznati, že jeho výtěžek
musí býti rozhodně nižší
než výtěžek velkostatku. Avšak oni
mají právě moc, ve všech daňových
komisích jsou zastoupeni páni agrárníci.
Dali jsme si práci, byli jsme u ministerstva financí,
u zemského finančního ředitelství,
s počátku přistoupili páni odboroví
přednostové na naše vývody, avšak,
jakmile opět začli agrárníci pracovati,
byly naše návrhy opět odloženy stranou.
Tak se stává, že v německém kraji
rozhodují u všech berních správ zástupcové
německého svazu zemědělců a
politické organisace a v českém kraji ovšem
organisace českých agrárníků.
Letošní předpisy jsou tyto: Vypočtlo
se, že na př. statek s 3 ha v první bonitní
třídě má čistý příjem
1500 Kč - nechci přečítati další
stupně - při 40 ha vynáší hektar
podle tohoto výpočtu již jen 600 Kč;
ve čtvrté bonitní třídě,
tedy v horské poloze, 1100 Kč na hektar v malém
provozu a 450 Kč při velkovýrobě.
Je to pravda, pane Gläsele, či není?
To nebudete přece moci popříti, to leží
u berních správ a naše návrhy byly bohužel
odmítnuty. Namítnete že malorolník přece
nedosáhne zdanitelného příjmu. Jsou
však dělníci, kteří mají
ještě několik grošů vedlejšího
výdělku, jsou také válečné
vdovy a invalidé, kteří takto přijdou
o svou rentu, poněvadž právě čistý
výnos z tohoto kousku pole, mají-li nějaké,
se příliš vysoko ocení, překročí
existenční minimum, takže v mnohých
případech ztrácejí důchod.
To je ovšem také tak při dani z obratu. Drobný
zemědělec se špatnou bonitou musí platiti
právě tolik, jako majitel panství za své
prvotřídní louky. (Posl. Schweichhart
[německy]: A co je při domovní dani
třídní?) Ano, totéž platí
také o domovní dani třídní.
Všechna zařízení ve státě
nesou charakter agrárníků.
Ve sněmovně byla podána předloha o
pojištění proti krupobití a o pojištění
dobytka. Vím bezpečně, třebaže
i čeští agrárníci tento návrh
podali, že nestane se zákonem, poněvadž
myslí, že pojištění dobytka je
pro velkostatky zatížením. Má-li tento
zákon míti nějaký smysl, musí
býti přirozeně brán zřetel
také na hospodářsky slabší. To
však agrárníci nechtějí, to již
jednou zmařili a přichází to opět
tak daleko, že agrárníci jsou proti pojištění
dobytka, a to spravedlivého pojištění,
při kterém máme spolusprávu. Je ovšem
ilusorní ve chvíli, kdy bude opět vydáno
do rukou agrárníkům. Rovněž jsou
agrárníci proti zestátnění
požárního pojištění, poněvadž
jejich vůdci zasedají jako správní
radové ve společnostech pojišťovacích
proti požáru a tyto pojišťovací společnosti
platí německému svazu zemědělců
- u Čechů bude to ovšem právě
tak - velké podpory na politické organisace. Proto
nežádají také postátnění
požárního pojištění.