Tedy s těmito pány je těžko našim
nacionalistickým stranám měšťáckým
oslavovati desetileté trvání našeho
státu. Proto se nemohly odvážiti, aby uspořádaly
nějaký společný projev, když
socialistické strany a s těmi veliká část
o naše vítězství tolik zasloužilých
legionářů by do takové společnosti
manifestovati nešli. Ostatně v koaličním
táboře nepanuje žádná vzájemná
láska, není tam žádné obdivování
této nepřirozené koalice, však to dal
nejlépe najevo pan posl. Špaček, když
ve své řeči poukázal s otevřeností
jen jemu vlastní, jak málo se cítí
býti šťastným v tomto kruhu česko-německých
zájemníků a spatřoval v našem
politickém životě naprostý nedostatek
demokracie. Čeští nacionální
politikové velmi žehrají, že Němci
za to, že s nimi dělají společnou protisocialistickou
politiku, dávají si tyto služby velmi draze
platiti. Němečtí agrárníci
a němečtí křesťanští
sociálové a maďarští zemědělci
prosazují za nynější vládní
koalice německonacionální požadavky
a různé hospodářské výhody
v takových rozměrech, že se jim o tom ani nezdálo.
Jak soudí oni o svých koaličních přátelích
neněmecké národnosti, slyšíme
dosti často z různých projevů německých,
a jejich sympatie nebo úcta k českým spolukoaličníkům
dala by se dobře charakterisovati frází:
"Grüße mich nicht unter den Linden." A přece
tato koalice se drží, není sice tak pevná,
jak to rád vyličuje tisk msgr. Šrámka,
který ji nazývá pevnou na beton. Leda, že
by to byl beton, kterého užívají pražští
stavitelé na oněch stavbách, které
se nedávno zřítily a ve svých troskách
pohřbily celé desítky lidí. Pan Šrámek
a dr Kramář jsou také takovými
neodpovědnými architekty, kteří budují
na tom betonu hospodářského chtění
buržoasních stran českých, německých,
maďarských i slováckých. Ale to neznamená
žádnou mravní sílu, a ani stejnorodé
zájmy individuelního sobectví zámožných
vrstev nebudou s to, vytvořiti harmonickou jednotu, neboť
staleté diference kmenové a národnostní
se nedají tak lehce odstaviti.
S dělnictvem uvědomělým, představovaným
socialistickými stranami, naše měšťanské
strany se dohodnouti nedovedou. A přece měly by
k tomu největší mravní povinnost a vláda
vlastně by byla povinna ujmouti se čile s nejsilnější
vůlí takové myšlenky, neboť jenom
slepec nevidí, že poměry v Československé
republice jsou pro široké vrstvy dělníků
v celé řadě odborů a v různých
částech republiky přímo nesnesitelnými.
Či není ostudou pro nás, když v indexu
světovém o výši mezd je Československá
republika teprve až na místě čtrnáctém?
V naší republice je skvěle vyvinutý
průmysl, máme veliké přírodní
bohatství, máme nejbohatší a nejúrodnější
kraje v republice, a přesto hospodářské
postavení dělného lidu ve veliké většině
je mizerné a život dělnických rodin
nedosahuje lidského minima ve státě uspořádaném,
za jaký je naše republika všude pokládána.
Ano, v naší republice nahromadilo bohatství
několik set továrenských podnikatelů,
obohatily se banky, obohatila se obchodnická část
měšťanská, vzrostl majetek a tím
i blahobyt větších rolníků, ale
životní úroveň dělníků,
drobných lidí, státních zaměstnanců,
učitelstva, ta volá neustále po zlepšení
a stát právě je nejvíce povolán,
aby neřídil své zákony a celou svou
politiku jenom k ochraně vrstev majetkových, nýbrž
daleko více jest jeho povinností usnášeti
a uváděti v život takové zákony
a zařízení, které by znamenaly dobro
v širším slova smyslu.
Poněvadž projednávání rozpočtu
a jeho číslice znamenají obraz péče
státu o jednotlivé veřejnoprávní,
hospodářské, sociálněpolitické,
kulturní, komunikační a kanalisační
úkoly, musím se zabývati některými
otázkami z onoho území, které mám
čest jako poslanec zde zastupovati. Jsou to otázky
celé severovýchodní Moravy s těmi
rozsáhlými průmyslovými závody
železářskými, hornickými, chemickými,
továrnami na vagony a automobily, kde také dřevařský,
textilní a vůbec veškerý průmysl
od Hranic až po Těšín a od Jablunkova
celým Karvínskem, Bohumínskem, Hlučínskem
přes Opavu až za Gräfenberg představuje
XIV. župu moravsko-slezskou. Tomuto kraji měla býti
věnována největší pozornost se
strany vlády a veřejnosti.
Po stránce politické bouří se všechny
vrstvy obyvatelstva celého Slezska, Těšínského
i Opavského, že je zásah vlády a vydání
zákona o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy č. 77 zbavil staleté samosprávy.
Prohlášením tohoto zákona a odstavením
zákona o župách přestala existovati
historická země Slezsko a stává se
pouhým zeměpisným přípojkem
k Moravě; moudrá naše vláda nazvala
tento nový útvar zemí moravsko-slezskou.
Slezané bez rozdílu stran a národností
protestují proti tomuto aktu nynější
vlády, která beze všech skrupulí zrušila
to, co věky existovalo, co mělo vytvořenou
tradici a sloužilo ku prospěchu domácího
obyvatelstva. Připojením Slezska k Moravě
se správní pravomocí, jež bude vycházeti
z Brna, zhorší se velmi vyřizování
potřeb Slezanů. Z vlastní zkušenosti
jako poslanec, poněvadž jsem již 22 roků
působil na moravském zemském sněmu
i ve vídeňském parlamentě a nyní
10 roků již v československém Národním
shromáždění, vím, jak těžko
jsme se dovolávali z těch našich, dříve
od Vídně, od Brna a nyní od Prahy tak vzdálených
krajů různých zařízení,
která vlády jak vídeňská, tak
zemská vláda v Brně a tak i československá
vláda v Praze ve svém sídle řešily,
anebo k jejímu řešení napomáhaly.
Nyní sloučením země slezské
s Moravou vznikne daleko větší správní
území, jehož střed bude nikoliv v skutečném
geografickém středu, nýbrž vzdálen
sta kilometrů od slezských Sudet. A praví-li
ruské přísloví, že do nebe je
vysoko a k carovi daleko, je tomu stejně tak z Ostravska
a ze Slezska, jak vůči Brnu, tak vůči
Praze.
Marně byla vláda varována před provedením
zákona č. 77 ze dne 15. června 1927. Vláda
a celá "osmička" představující
tu naši málo slavnou koalici, byla ke všemu volání,
ke všem výstražným hlasům hluchá.
Pan ministr dr Engliš posadil se jako sv. Jiří
na komoně a šermoval mečem, na němž
bylo vyryto, že musí té nehospodárné
hydře obecním majetkem utnouti všechny hlavy,
a zatím tento zákon vyvolal jen zmatky, způsobil
hotovou katastrofu hospodaření obcí i okresů.
Obce i okresy byly sbory samosprávnými, na které
byl právě český národ pyšný,
a ještě dnes jsem četl v "Nár.
Listech" chlubný poukaz, že samospráva
česká v okresích a obcích byla pýchou
obyvatelstva a baštou proti rakouské byrokratické
a germanisační činnosti.
A nyní je tato pravomoc a tím i demokracie okresů
i obcí pouhou fikcí, neboť zákon č.
77 jí bere úplně rozhodování
neodvislé od státní moci. V územním
zastupitelstvu bude rozhodujícím ne činitel
vyšlý z voleb zemského zastupitelstva, nýbrž
byrokrat, jmenovaný vládou. V okresních zastupitelstvech
budou presidiovat okresní hejtmani a okresní zastupitelstva
musí aportovati jen to, co oni připustí.
Zemská zastupitelstva, jakož i okresní nejsou
tělesa povahy politické, jejich pravomoc bude se
však vztahovati na tolik otázek kulturních,
hygienických, komunálních, dopravních
a jiných, že při posuzování jejich
nelze úplně pominout i politické momenty
a zřetele. A proto, ať se vláda sebe více
namáhá, aby u nás vytvořila takový
útvar, jako snad mělo Rusko v územních
zastupitelstvech s carskými zástupci v čele,
tato zastupitelstva budou odpovídati složení
obyvatelstva podle národností a podle politického
roztřídění. To se potlačiti
nedá, ani když bude jedna třetina členů
těchto zastupitelstev jmenována vládou, která
jistě bude protežovat jenom svoje oddané lidi,
a jmenovitě od nynější vlády
bude těžko lze očekávat, aby dbala jedině
všeobecného prospěchu; bude tu zase rozhodovati
politický klíč, v němž největší
sousto shrábnou klerikálové a agrárníci.
A podle toho také to bude v těchto zastupitelstvech
vypadat.
Co způsobil zákon č. 77 v obcích,
musí býti zaznamenáno přímo
netoliko jako hřích proti duchu svatému,
nýbrž jako největší provinění
na všech obcích Československé republiky.
Z tisíců obcí ozývají se protesty
proti účinkům tohoto zákona, který
jim svázal ruce. Stanovil přirážky obecní
jen do výše 200% a odebral mnohým obcím
zdroje příjmů z přídělu
z daně obratu, z daně přírůstku
hodnoty a zrušením působnosti §u 27 novely
zákona o prozatímním hospodářství
obcí z r. 1921. Stát ukládá obci povinnost
o místní chudé, ale zařadí-li
nyní obec do rozpočtu k tomu účelu
vyšší položku, dozorčí úřad,
zemský výbor, to škrtne. Obec má pečovat
o bezpečnost občanů v každém
směru, obec má pečovat o zdravotní
stav obcí, který lze obstarat jenom zřizováním
léčeben, nemocnic, solárií pro osvětlování
tuberkulosních dětí i dospělých,
ochranoven pro matky a kojence, útulků, pro rodící
ženy bez přístřeší, obec
je povinna starati se o zdravotní stav svých chudých
obyvatel, ale když tak chce činiti, stojí to
peníze, které jí Englišův
zákon vybírá z rukou.
Sestaviti nyní obecní rozpočet je těžkým
úkolem, není-li přímo nemožnou
věcí. Město Mor. Ostrava předložila
rozpočet moravskému zemskému výboru
na r. 1928 již v listopadu r. 1927. Zemský výbor
nechal jej ležet nevyřízený až
do měsíce května 1928. Pak jej vrátil
se škrty ve výši asi 5 mil. a nařídil
obci, aby se tomu seškrtanému rozpočtu přizpůsobila.
Nařídil, aby město Mor. Ostrava zdanila již
vše, co přísluší v její
pravomoc, aby zavedla různé dávky, jako z
plynu, z elektrické energie a naznačil, aby činžovní
dávka byla zvýšena až na zákonem
stanovenou výši 25%. Místo dožadovaných
7 mil. Kč k hrazení schodku města Mor. Ostravy
poukázal zemský výbor 1 mil. Kč. Finanční
odbor, městská rada, městské zastupitelstvo,
finanční komise provedly v rozpočtu zemským
výborem vráceném některé škrty.
Ovšem nemohla obec připustiti škrty, které
by znamenaly zrušení mateřských školek,
zrušení školního lékařství
a zastavení jakékoliv soc. péče, nemohla
připustit, aby nedokončené stavby cest a
vybavení města bylo zastaveno, když tam všechny
záruky na zdárný vývoj jsou dány.
Zemský výbor také škrtá v požitcích
městských zaměstnanců, předpisuje
obci, aby je snížila, kolik má míti
definitivních, kolik výpomocných a smluvních
zřízenců. Moravský zemský výbor
sám je rozezlen, že ministerstvo vnitra škrtá
v jeho soustavě úřednické, a uplatňuje
tuto taktiku nyní proti obci. A rozpočet obecní
podstupuje nyní hotovou Odyseu. Z Ostravy vandruje do Brna,
z Brna zase zpět a přes to nemůže se
dostati k místu. Budeme míti již pomalu konec
roku a moravský zemský výbor ještě
neschválil korigovaný rozpočet pro r. 1928
a tak schází základna k sestavení
rozpočtu pro r. 1929. Nejenom to, berní správa
neposkytla ještě ani obci přehled daňových
předpisů pro průmyslové závody,
takže tu není ani obraz finanční síly,
podle něhož by mohla obec stanoviti své hospodářství.
A tak tomu je ve všech větších obcích
a městech. Takové potíže způsobil
zákon č. 77. Pan dr Engliš sliboval,
že zákon bude novelisován, změněn,
poznají-li se jeho slabé nebo špatné
stránky, ale p. dr Engliš už sotva své
dílo, jímž se tak špatně zapsal
v historii samosprávného hospodaření,
zreparuje, neboť chybí mu k tomu vůle, chybějí
mu k tomu zkušenosti, jichž nedostatek projevil při
koncipování tohoto zákona, a nyní,
když je před odchodem z vlády, už sotva
napraví, co pokazil. Zato jeho odchodu česká
samospráva nijak nebude želeti.
Nemohu pominouti, abych se nedotkl v moravsko-ostravském
revíru skončeného vyjednávání
mezi horníky, jejich organisací a zaměstnavatelskými
kruhy. Na Kladensku komunisté udržují ještě
horníky ve stávce a také v revíru
rosicko-oslavanském jejich zásluhou stávka
horníků byla vyvolána. V revíru moravsko-ostravském
vyjednávání skončilo malým
úspěchem horníků, který však
má proto cenu, že ho bylo dosaženo beze ztrát
a bez boje. Hornické požadavky o zvýšení
mezd o 15% jsou docela oprávněny, protože životní
poměry drahotou potravin jsou oproti letům minulým
horší a kromě toho hornická práce
je tak těžká, obsahuje pro dělníka
tolik osobního nebezpečí, že musí
býti také odměna za ní v poměru
k jejímu charakteru a nebezpečí vyšší.
A mzdy ostravsko-karvínských dělníků
podle staré kolektivní smlouvy nebyly nijak přehnané.
Podle kolektivní smlouvy před 5 lety smluvené
pohybovaly se mzdy až do průměru 39.15 Kč
pro havíře. Arciť v úkolové práci
havíři vydělali více, anebo příplatky
na ženu a za sobotní šichtu tuto výši
zvedly, ale v celku mzdy horníků neodpovídají
mzdám hornickým v jiných státech.
Postavení horníků je o to těžší,
že mají proti sobě bohaté kapitalisty
a jejich technické představitele, kteří
svými výpočty, uměle sestavovanými,
chtějí dokazovati, že výdělky
horníků jsou nadměrné a že oni
nemohou více platiti. To není pravda. Horní
podniky na Ostravsku, jmenovitě závody Báňské
a hutní společnosti, Kamenouhelné závody
vítkovické a jiné jsou výborně
prosperující závody, které se stále
a stále zdokonalují, je do nich investováno
ročně mnoho milionů a vykazují skvělé
zisky. Ostatně také výkon hornický
v ostravsko-karvínském revíru enormně
stoupl. Před 5 lety, r. 1923, když byla sdělávána
kolektivní smlouva, činil jeden výkon jednoho
dělníka za šichtu 8.20 q. Výkon ostravsko-karvínského
horníka za jednu směnu r. 1928 činí
11.48 q. Tohoto zvýšeného výkonu není
docíleno jenom moderními technickými stroji,
nýbrž vypětím všech fysických
sil horníkových při práci v dole.
Páni kolegové z celé sněmovny měli
by viděti, jak vypadají pracovní místa
v některých ostravských dolech. Tam ve sloji
mnohdy ani ne 80 cm vysoké horníci skrčeni
a ležíce - kdy nad hlavami jejich na dotek jsou balvany,
které sesutím znamenají smrt horníka
rozmačkáním - pracují v potu a ve
špíně do úmoru. Statistika úrazů
na šachtách ostravských čte se jako
bulletin z nějakého válečného
bojiště. Celá veřejnost byla ohromena
a v úděs přivedena stavební katastrofou
na Poříčí, při níž,
žel, tolik desítek lidských životů
bylo zmařeno. Ale, slavná sněmovno, na ostravských
dolech odehrává se krvavé drama, které
znamená měsíčně 1000 i více
úrazů, jimiž jsou horníci postiženi.
Z těchto úrazů je celá třetina
těžkých, vedle několika desítek
přímého zabití. Z těch tisíců
úrazů rekrutuje se pak v ostravsko-karvínském
revíru ročně 2000 až 3000 zmrzačených
horníků, kteří nejsou pak již
schopni žádné těžší
práce, jako mrzáci pobírají nedostatečnou
rentu z bratrské pokladny a tak smutně živoří
a prožívají ještě léta a
léta beznadějného života. Lituji pouze,
že se ostravsko-karvínským horníkům
nepovedlo při vyjednávání prosaditi
větších úspěchů. Zasloužili
by si toho plně a jsem toho názoru, že naše
vláda, která do vyjednávání
svými horními úředníky zasáhla,
měla vystoupiti s větší kategoričností
proti zpupným uhlobaronům. Vláda má
dosti možnosti, aby jejich pýchu stlačila a
ví, kde může na ty naše uhelné
průmyslníky, po většině cizince,
silnějším vlivem zasáhnouti. Kdyby se
bylo tak stalo v tomto vyjednávání, mohl
být jistě úspěch horníků
větší.
A nyní ještě chci se nakrátko zabývati
vývody pana posl. Jaromíra Špačka.
Kol. posl. Jar. Špaček prohlásil, že
v naší demokracii a parlamentě nemáme
vůbec demokracie, nýbrž že rozhoduje zastřená
diktatura. Jenže neřekl, že je to diktatura česko-německo-maďarských
majetkových stran, které tuto diktaturu provádějí
na úkor demokracie, majíce v rukou celý státní
aparát s úřednictvem, které slouží
tomu, kdo je v dočasné chvíli u moci. Pan
kol. Špaček stěžoval si, jak nyní
germanisace znovu se projevuje v úřadech, ale hlavně
ve velikých průmyslových závodech
na Ostravsku, jak je vliv nynějšího kursu očividný.
Z Vítkovických železáren vyhazují
prý se lidé, kteří byli po převratu
přijati jako mistři, inženýři
nebo dělníci a přijímají se
na jejich místa noví lidé němečtí.
Tak prý je tomu také u závodů Báňské
hutní a horní společnosti v Karlové
huti u Frýdku, v bohumínské drátovně.
Musím však uvésti tyto vývody pana kol.
Špačka na pravou míru, neboť s
těmi českými inženýry to vypadá
poněkud jinak. Po převratě dostali se v čelo
závodu a k větší moci mnozí čeští
inženýři, kteří před tím
zaujímali, třebas byli dobrými odborníky,
podřízenější místa. Převrat
udělal z nich ředitele, centrální
ředitele a dokonce generální ředitele,
z mladých inženýrů stali se závodní
správci. Ale dělníci, ať již na
šachtách anebo v hutích, v těchto novopečených
pánech nenalezli žádné přátele.
Protože dělníci jako socialisté byvše
organisováni domáhali se lepších poměrů
a slušnější mzdy, hleděli na ně
čeští vlastenečtí inženýři
jako na internacionály a podle pojmu platného ve
straně národně-demokratické, která
má vlastenectví v pachtu, a podle výroku
paní Vikové-Kunětické, internacionalismus
rovná se pomalu vyvrhelství. A tímto duchem
prodchnuti jsou čeští vlastenečtí
inženýři na ostravských závodech
a projevovali svoji lásku k dělníkům
tím, že při restrikci horníků
propouštěli sociální demokraty a komunisty
a kdo se chtěl na závodě udržeti, musil
se vykázati legitimací národně-demokratického
sdružení. Tak za pomoci z komunistické strany
uprchnuvších sekretářů, kteří
se stali sekretáři národně-demokratických
sdružení... (Posl. Jos. Peter: A co byl Sekera?
Nebyl vašim straníkem?) Nemluvte o Sekerovi, víte
jak vaši tovaryši odflankovali z vaší strany
a přímo vstupovali jako sekretáři
do služeb žlutých národně-demokratických
sdružení! Znáte přece Trlíka,
který byl u vás přímo králem
a který tam přeběhl! Se Sekerou jsme zúčtovali.
Tak za pomoci z komunistické strany uprchnuvších
sekretářů, kteří se stali sekretáři
národně-demokratických sdružení,
zřízena byla na Ostravsku líheň národně-demokratického
hnutí mezi dělnictvem a na některých
závodech obdrží horník nebo dělník
jen tehdy práci, když projde národně-demokratickým
sekretariátem a přinese si stvrzenku, že je
členem národně-demokratického sdružení.
To se děje v závodech, které patří
německým židovským průmyslníkům,
kteří se nestarají o to, je-li jejich dělník
v té neb oné organisaci, žádajíce
po něm jen práci. Ale čeští inženýři
jsou kupovači duší a žádají
tam kde mají moc, od dělníka i svědomí
a čest a vnucují mu nedobrovolnou službu v
hnutí, na které se opravdu socialistické
dělnictvo dívá buďto jenom s útrpností
nebo s opovržením. (Souhlas poslanců čsl.
strany soc. demokratické.) Tedy my socialisté
s českými vlasteneckými inženýry
nemáme zrovna nejlepších zkušeností
a mně se jeden mladý inženýr, jemuž
jsem dopomohl k místu v závodech, odměnil
tím, že se tam stal největším pronásledovatelem
dělníků socialistických a fedrovatelem
národně-demokratického sdružení,
pod jehož fanglí demonstrativně chodí
na nár.-demokratické manifestace.
Pan kol. prof. dr Schollich mluvil zde o národnostním
utlačování Němců na poli školském.
Domnívám se, kdyby posuzoval školské
poměry v republice Československé z objektivního
hlediska, nemohl by k tomu dospěti. Stav školství
německého, mám-li na zřeteli poměry
v naší župě, je netoliko uspokojivý,
nýbrž skvělý. Němci mají
všechny školy, kterých potřebují,
a mají je lépe vybudované v poměru
ke školství českému. Za 10 let trvání
republiky musilo býti mnoho na tomto poli ve prospěch
českého školství vykonáno, když
za starého Rakouska české školství
v národnostně smíšeném kraji
bylo vždycky popelkou a pan kol. prof. dr Schollich
sám nejlépe ví, jak novojičínská
radnice škrtila v době předválečné
tamější českou školu. Obecných
škol jako škol měšťanských mají
Němci, mohu-li souditi podle Mor. Ostravy, více,
nežli potřebují. A aby si tyto školy udrželi
tím, že vykazují předepsaný počet
žáků, shánějí k nám
do německých měšťanských
škol žáky ze širokého okolí,
poněvadž bez nich by jedna měšťanská
německá škola v Mor. Ostravě stala se
úplně zbytečnou. V našich českých
školách, ať už obecných nebo měšťanských,
je daleko více dítek ve třídě
než ve školách německých. To je
fakt, kterého pan prof. dr Schollich nemůže
popříti. Zkontroloval jsem náš státní
rozpočet a přišel jsem k zajímavému
poznání, jaký je poměr českého
a německého školství v župě
ostravsko-slezské. Župa XIV vykazuje 582.873 obyvatel
českých a 237.266 obyvatel německých.
Avšak v nákladu na střední školy
vykazuje rozpočet státní na r. 1929 resultát
hodně odlišný. Na 14 českých
středních škol je zařazen obnos 6,522.669
Kč, na 10 německých středních
škol zařazeno je 6,768.630 Kč. Německého
obyvatelstva v župě ostravsko-slezské je tedy
pouhá třetina, avšak co do středních
škol jest jejich podíl téměř
4:6. Pouze v učitelských ústavech, obchodních
akademiích, odborných školách průmyslových
a v odborných školách pro ženská
povolání je poměr pro české
školství příznivější,
následkem toho, že ve Slezsku samotném bylo
po převratě zřízeno takových
škol 12. Škol odborných a obchodních vyjmenovaných
typů je na Ostravsku 24 a jejich náklad činí
5,529.066 Kč. Škol německých vyjmenovaných
typů je 6 a jejich náklad činí 1,466.592
Kč, jak rozpočet zaznamenává.
Jsem dalek toho, abych Němcům jakoukoliv školu
nebo kulturní institut záviděl anebo vytýkal,
avšak nesmějí tu býti přednášeny
neoprávněné stížnosti a nesmí
se tu vycházeti z nesprávných premis o domnělé
křivdě nebo útisku, kterým nejsou
nikde na celé oblasti naší župy Němci
vystaveni.
Musím se dotknouti také ožehavých otázek
zdravotnických. Musíme žádati naši
vládu a v prvé řadě ministerstva,
v jejichž obor zdravotnictví a soc. péče
náleží, aby potřebám našeho
kraje byla věnována zvýšená pozornost.
Jsme krajem pohraničním, odkud přicházejí
k nám ze sousedního Německa, z Polska, ze
Slovenska, z Podkarpatské Rusi nejrůznější
elementy a zavlékají k nám takto různé
nemoci. Na Ostravsko utíká se chudý lid z
celé východní naší republiky
za prací. To znamená, že tím roste chudobný
element, o jehož zdravotnictví musí pečovati
netoliko stát svými opatřen)i, nýbrž
často přijdou na účet obecné
péče. Naše župa vykazuje nedostatečný
počet veřejných nemocnic. Počet veřejných
nemocnic v celé naší župě činí
pouze 11 s 1815 postelemi. Žádáme, aby státní
a veřejné nemocnice na Moravě a Slezsku byly
rozšířeny. Stát buduje velikou státní
nemocnici v Mor. Ostravě-Zábřehu. Na tuto
nemocnici je preliminováno 47 milionů, což
by byla suma dostatečná, ale bude-li se to stavěti
tak pomalu, pak to potrvá ještě drahná
léta, než nemocnice bude vybudována.
V rozpočtu pro r. 1929 jsem viděl, že je na
vybudování gynaekologicko-porodnického oddělení
preliminováno 5 mil. Kč. Bude potřebí
tuto nemocnici vybudovati co nejrychleji.
Máme také požadavky na státní
správu, pokud jde o uskutečnění různých
regulačních projektů v rámci Vel.
Ostravice. Musí býti dbáno, aby byl uskutečněn
projekt splavnění Odry až do Kozlí.
To znamená regulaci Ostravice i jejího přítoku
Čeladnice, Moravky, Olešné, Lučíny,
stejně jako Opavice. Pro přítomnou dobu je
naléhavou nutností regulovati Ostravici v jejím
toku ve středu ostravských měst, t. j. od
Hrabové až do vtoku do Odry. Dále je třeba
provésti v městské části toku
výstavbu pobřežních zdí a vydláždění
dna, aby voda v řece, průmyslovými odpadky
znečištěná, volněji odtékala.
Dále si přejeme od ministerstva financí,
aby bylo konečně přikročeno k výstavbě
filiálky Národní banky. Ministerstvo financí
zakoupilo již od obce za výhodných podmínek
pozemek a jen se očekává, aby se stavbou
se začalo. Jde o to, že Národní banka
má býti v sousedství nové části,
která se již dostavuje, při radnici a průmyslových
palácích. Ale až už tam bude vše
dostavěno, začne stát se stavbou, kterou
bude nepochybně prováděti tak dlouho, jako
se to děje se stavbou kraj. soudu v Ostravě nebo
Vyšší průmyslovou školou ve Vítkovicích.
Měl bych ještě více věcí,
o nichž bych mohl hovořiti a které se dotýkají
našeho rozpočtu. Nechci však déle unavovati
a zkracovati dobu, kterou máme k projednávání
rozpočtu. Končím svoje vývody a za
svoji osobu jako příslušník strany čsl.
soc. demokratické i za náš klub prohlašuji,
že budeme hlasovati pouze pro některé části
rozpočtu, nikoliv v celém jeho rozsahu. (Potlesk
poslanců čsl. strany sociálně demokratické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Bartel. Dávám mu slovo.
Posl. Bartel (německy): Dámy a pánové!
Nerad bych se příliš zabýval číslicemi,
nýbrž jen kapitolou, jež mne jako přítele
tělocviku nejvíce zajímá, kapitolou
zdravotnictví a rád bych něco zásadního
k tomu poznamenal. Přál bych si, aby při
příštích poradách o rozpočtech
byly odvozeny také důsledky z těchto požadavků,
které přednesu. V zájmu veřejného
zdraví musí býti přáním,
aby ministerstvo financí více podporovalo snahy
ministerstva zdravotnictví a aby jim nebránilo v
budoucnosti škrty. Zdraví je nejcennější
statek člověka a je zachovati je v zájmu
nejen jednotlivcově, nýbrž také v zájmu
státu, chce-li míti zdravé občany.
Aby však tito státní občané zachováni
byli při zdraví, musí se prováděti
v každém směru patřičná
ochranná péče zdravotní a ne pouze
péče léčebná, jež se má
zabývati uzdravováním onemocnělého
člověka. A v tomto směru nesmí nám
býti nic příliš drahým, neboť
to, co se vykoná pro ochrannou péči zdravotní,
to bude jistě ušetřeno při péči
léčebné, totiž při nemocenském
pojištění u všech ústavů,
kde onemocnělí lidé mají býti
uzdravováni. Stát může přímo
přispívati k zdravotní péči
prostřednictvím škol. Stále ještě
vězíme příliš v jednostranné
škole ducha. Dvě hodiny v týdnu tělocviku
je rozhodně příliš málo, zvláště
tenkráte, je-li těchto dvou hodin tělocviku
využito hodně nedostatečně. Nehledě
k tomu, jde vyučování tělocviku vstříc
nebezpečí, že podle nařízení
ze dne 17. července 1928 bude vůbec postaveno do
kouta. Tímto nařízením zařazuje
se tělocvik do nevědeckých oborů,
vedle psaní, ručních prací, vaření
atd. Nejzdatnější universitní profesoři
světa, učenci psychologie, zdravotnictví
a vychovatelství scházejí se k sjezdům,
k nimž každý národ vysílá
své přední vědce. Namáhají
se o vědeckost tělovědných oborů
tělocviku, kdežto u nás ministerstvo školství
snižuje tělocvik a sport vůbec na nevědecký
obor vyučování, samozřejmě
z důvodů finančních. To je však
zahanbující, že se zde stále ještě
neuznalo, že stát si sám škodí,
šetří-li při této kapitole. Již
statistiky stáří měly by poučiti
o lepším. V severských státech dosahuje
se průměrného stáří
55 až 60 let, u nás nejvýše 35 až
40 let. V severských státech se však nakládá
se zdravotní péčí zcela jinak než
u nás. Tam je programem denně hodina tělocviku.
Podpora spolků, jež se zabývají výchovou
tělesnou nesnese srovnání s hubenými
podporami v této zemi. Požadavek po zavedení
hodiny tělocviku denně neumlkne však ani u
nás.