Čtvrtek 25. října 1928

Vedle toho stojí užitková sociální nespravedlnost v jednání s úředníky a zřízenci na zabraném velkostatkářském majetku. Podle výkazu pozemkového úřadu bylo do konce r. 1927 zaopatřeno 64.311 úředníků a zaměstnanců pozemkovým úřadem. Zaopatření se děje podle odškodňovacího zákona buď sprostředkováním nového místa, odbytným, pensí nebo přídělem půdy. Podle vlastních údajů pozemkového úřadu činí průměrný příděl půdy pro zaopatření poškozených úředníků nebo zaměstnanců 3.4 ha, kdežto průměrná pense se stanoví 16.91 Kč. Jest groteskní chtíti tvrditi, že takovými činy může býti nahrazeno zajištěné pracovní místo. Úředníci se odbudou žebráckou mošnou a ještě na tu musí často po léta čekati. Co se však stane s mnohými místa zbavenými, kteří až dosud nejsou zaopatřeni, o tom statistika mlčí. Nedovídáme se ani, kolik takových politováníhodných obětí pozemkové reformy ještě existuje. I v tomto případě si pozemkový úřad upravil v praxi úplně různé způsoby postupu. Pro českého úředníka je vždy možno dostati zbytkový statek nebo pod. Počet německých úředníků, kteří byli tímto způsobem uspokojeni, dal by se spočítati na prstech jedné ruky.

Shrneme-li nyní dosavadní činnost státního pozemkového úřadu dohromady a přehlédneme-li jeho budoucí program, pak musíme konstatovati, že nemůžeme s tím býti srozuměni ani s hospodářského ani se sociálního hlediska. Co zde pozemkový úřad dělal, aniž podléhal parlamentnímu dohledu a aniž musil někomu klásti účty, nemůže námi býti kryto. Udělíme-li souhlas k rozpočtu státního úřadu pozemkového, pak nečiníme tak v uznání jeho dosavadní činnosti, již musíme odsouditi, nýbrž činíme tak spíše s předpokladem, že do státního úřadu pozemkového konečně vejde hospodářský rozum, národnostní a sociální spravedlnost. Žádáme co nejdůrazněji, aby státní pozemkový úřad upustil od svých úmyslů stran reformy lesů, aby ponechal lesy v zásadě jejich zákonitým majitelům a co nejdříve učinil opatření za účelem zrušení záboru. Žádáme, aby státní pozemkový úřad skončil co možná nejdřív svoji činnost likvidací záboru a byl zrušen, aby opět i u nás vstoupily v platnost normální v celém civilisovaném světě platné zásady svobody majetku. (Souhlas a potlesk něm. křesť. sociálních poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Major. Dávám mu slovo.

Posl. Major: Po prevrate, keď československá buržoázia mala strach z revolučných udalostí, keď v Maďarsku vyvíjala sa sociálna revolúcia a plamene začaly prešľahovať i cez hranice Československa, bolo treba najsť prostriedky, aby priemyselný proletariát, pestovateľ a prevádzateľ myšlienky sociálnej revolúcie, bol izolovaný, aby nemohol dostať sa do jednotnej fronty s jeho prirodzeným spojencom, s pracujúcim ľudom dedín. Mal sa vraziť klin medzi pracujúce vrstvy obyvateľstva, aby nemohol sa opakovať prípad Ruska, kde priemyselný proletariát, spojac sa s roľníkmi, svrhol nadvládu nielen feudálneho carizmu, ale i meštiacku vládu Kerenského. Továrne vzaté boly fabrikantom a staly sa majetkom robotníctva. Veľkostatky boly zhabané a dané úplne zdarma dedinskej chudobe, roľníkom a zemerobotníkom.

Najúčelnejším prostriedkom k likvidovaniu tohoto revolučného prúdu čsl. buržoázia považovala okrem t. zv. sociál-politických zákonov zákon pozemkovej reformy. Poznajúc psyché dedinskej chudoby, vediac to, že dedinský ľud žiadnym sľubom nedá sa tak omámiť, ako tým, že nenávidené veľkostatky maďarských magnátov a židovských árendátorov budú parcelované, považovala za vhodné odhlasovať zákon, ktorý mal vzbudiť nádeje novej éry veľkého blahobytu, krásne j budúcnosti.

Že celá pozemková reforma je najhnusnejším podvodom a že nemala iný účel, než odvrátiť pozornosť dedinskej chudoby od revolučných udalostí, to potvrdil sám p. posl. dr Dérer, vodca soc.-demokratickej strany na Slovensku, vo svojom článku, uverejnenom v časopise "Nová Doba", a tiež v "Robotníckych Novinách", kde v súvislosti s bojom proti Rothermereáde sa doznáva, že zákon pozemkovej reformy musel byť odhlasovaný, lebo rudá armáda maďarskej komuny ohrožovala Slovensko a revolučná vlna bola by zaplavila i historické územie. Pán posl. Viškovský, vynikajúci člen agrárnej strany, hovoril tiež asi v tom smysle v pléne posl. snemovne. Niet pochybnosti teda, že zákon o pozemkovej reforme nebol odhlasovaný preto, aby sa maloroľníci a zemerobotníci dostali k pôde, ale aby vštepila sa im myšlienka, že k pozemku môžu sa dostať i bez revolučného pohybu, bez toho, že by pokračovali ruka v ruke s priemyslovým proletariátom, bez toho, že by používali násilné prostriedky proti majiteľom pôdy a proti panujúcemu režímu, bez toho, že by museli uskutočniť jednotnú frontu s tými vrstvami, ktore sú práve tak vyssávané a ožobračované nadvládou kapitalizmu, ako sú široké vrstvy dedinského pracujúceho ľudu.

Keď dedinská chudoba spraví si bilanciu z toho, čo sa z planých sľubov uskutočnilo behom tých 10 rokov, čo Československá republika jestvuje, musí konštatovať, že pôda veľa ráz dostala sa ľudom, ktorí s obrábaním pôdy nemali nikdy nič spoločného, že pôdu na Slovensku dostali a aj podnes dostávajú cudzí kolonisti, zámožní vodcovia agrárnej a Hlinkovej strany.

Podľa plánu pozemkového úradu v Bratislave, počnúc od Bratislavy až po rumunské hranice, všetky veľkostatky majú byť dané do vlastníctva kolonistom, štátu a vo forme zbytkových statkov ako jubilejný dar československým obrvlastencom. Aby však zdôraznená bola triedna totožnosť i s maďarskými a židovskými veľkostatkáry, i týmto majú sa ponechať tisíce jutrá vo forme kmenových majetkov. Viac ako o 100 jutár má sa teda ošmeknúť dedinská chudoba, maloroľníci, želiari a zemerobotníci na Slovensku a Zakarpatsku. Metody, ktorými panujúca trieda Československa okráda o pôdu dedinský ľud, sú však podľa vyvíjajúcej sa situácie menené.

Kým do r. 1925 čsl. buržoázia chcela mať oporu proti revolučnému robotníctvu na Slovensku, snažila sa získať legionárov, ktorí ako kolonisti posadení boli na južnú časť Slovenska a Zakarpatska. Akonáhle však buržoazia posilnila si svoje pozície pomocou svedených roľníkov, soc.-demokratov a legionárov svoju kolonizačnú politiku, zmenila si v ten smysel, že rozdáva zbytkové statky, pozostávajúc z 200 až 1000 jutár, kortešom agrárnej a ľudovej strany. Takto vyvíja sa nová čsl. šľachta na miesto šľachty maďarskej. A ubohý roľník a zemerobotník musí sa vysťahovať do Francie, aby so svojou rodinou nezhynul hladom. Zločinný podvod s t. zv. predajom z "voľnej ruky" je všeobecne známy. Aby voličia československej buržoázii nevideli jasne do karát, do zákona vrazil sa odstavec o pozemkovej reforme, podľa ktorého pozemkový úrad môže povoliť i predaj z voľnej ruky, totiž že majiteľ veľkostatku môže odpredať pôdu tomu, komu chce. Poneváč však k tomuto odpredaju potrebné je i dobrozdanie pozemkového úradu, ktorý úplne ovlivnený je exponentmi pána ministra Hodžu, veľkostatok len tomu môže sa odpredať, komu to pozemkový úrad povolí. Tu je široké pôsobište k prevádzaniu tých do neba volajúcich zločinov, ktoré dávajú veľmi pikantný ráz celej pozemkovej reforme. Pozemkový úrad totiž len vtedy ochotný je potvrdiť kúpnu smluvu, keď starý veľkostatkár tomu odpredá svoj majetok, kto mu je pozemkovým úradom či už ministerstvom zemedelstva nakomandovaný. Pre bývalého statkára je to však tiež výhodné, lebo na miesto 150 ha pôdy, čo mu ako maximum zákon ponechává, ponechá sa mu 1000 až 1500 kat. jutár pôdy. Nie je toto jasným dôkazom toho, že t. zv. odpredaj z voľnej ruky nie je iným ako bezočivým švindlom v prospech politických kortešov vládnych strán a maďarských statkárov na úkor roľníkov a zemerobotníkov?

Edo Frankl, veľkostatkár z V. Šiaroviec, dostal na príklad od pozemkového úradu povolenie, aby zo svojho veľkostatku 500 kat. jutár predal z voľnej ruky. Týchto 500 honov odkúpil pán dr Holúbek, býv. podpredseda pozemkového úradu v Prahe. Pozemkový úrad kúpnu smluvu potvrdil napriek tomu, že vo Veľkých Šiarovciach viac ako 160 roľníkov a nemajetných zemerobotníkov uchádzalo sa o pôdu a proti tomu čo najrozhodnejším spôsobom protestovalo. Pozemkový úrad však jednoducho prehlásil, že on je v celom tomto procese nevinný; majiteľ má právo predať svoj majetok z voľnej ruky tomu, komu chce. Pán Frankl však mohol byľ s kšeftom tiež s pokojný, poneváč miesto 150 ha, čo mu zákon povoľuje, bolo mu ponechané 800 kat. jutár, totiž asi tri razy toľko, čo by si mal podľa zákona ponechať.

Zkrachovaní vodcovia soc.-demokratickej strany uchádzajú sa tiež kde-tu o nejaký malý zbyťáček. Pan Oktávec, bývalý poslanec soc.-demokratickej strany, na pr. usadil sa do zbytkového statku vo Veľkej Kálnici. Považoval to za samozrejmé, že keď už neušlo sa mu riaditeľské miesto v niektorej nemocenskej pokladnici a keďže odhlasovanie zákona o pozemkovej reforme je zásluhou nielen agrárnej strany, ale i soc.-demokratickej, prečo by nemohol aj on poľno-hospodáriť.

Zvláštnou kapitolou je však chovanie sa ľudovej strany v oči pozemkovej reforme. Vstup ľudákov do vlády odhalil všetky tie tajné túžby, ktoré boly po čas poslaneckých volieb heslom autonomie zatušované. Nielen že cirkevné veľkostatky staly sa nedotknuteľnou sviatosťou, ale húževnatý boj vedie sa zo strany predákov ľudovej strany proti agrárnickým kortešom, aby mohli sa dostať ku zbytkovým statkom aj páni ľudáci. Ľud môže sa uspokojiť sľubom autonomie, a vodcovia ľudovej strany okrem viacmilionovej kňazskej kongruy, ponechania cirkevných veľkostatkov, mimo obsadenia ministerstiev unifikácie a zdravotníctva a iných výhod, rujú sa teraz o zbytkové statky. Veľkí purifikátori, ktori plnou hubou hlásali pred troma rokmi očistu verejného života od agrárnických príživníkov, stali sa teraz na vlas a očividne podobnými, nestarajúc sa o to, že čo všetko ľudu nasľubovali, hlavná vec, aby sa i oni dostali k istým hmotným výhodám.

P. Tománek, poslanec ľudovej strany, v zemedelskom výbore kritizoval pomery zemedelskej rady v Bratislave a konštatoval, že za posledné 4 roky nie sú tam uzavreté žiadné úcty, že sú tam také pomery, ktoré dajú sa srovnať iba s pomermi temnej Afriky. Ba naposledy povedal i to že keby nedostal dostatočnej záruky o zmene v bratislavskej zemedelskej rade, musel by hlasovať proti prejednávanej predlohe. Posl. Zadina však vyviedol Tománka na chodbu, tam dal mu štátotvornú injekciu, na čo Tománek prehlásil: "Poneváč som dostal záruku, že sa pomery v bratislavskej zemedelskej rade zlepšia, budem hlasovať, prosím pekne, za predlohu." Od tej doby, čo Tománek dostal od posl. Zadinu špiritusovú injekciu, uplynulo už viac ako 6 mesiacov, bez toho, že by sa bolo v bratislavskej zemedelskej rade niečo zmenilo. Agrárny posl. D o l e ž a l, ktorý je vážnym exponentom v zemedelskej rade, nebol dosiaľ vydaný poslaneckou snemovňou, kdežto podľa trestných spisov dopustil sa takých protizákonných trestných činov, ktoré smrdia kriminálom.

Zaujímavá a veľmi podozrelá je i záležitosť poslanca Macka z Čáčova. Pred päť rokmi, keď úrokomer na Slovensku vzriastol na 15 až 20% a tunajším bankám hrozil neodvratný krach, v Bratislave utvorila sa z niekoľkých dvoch ľudí spoločnosť, ktorá pod ľúbozvučným menom "Pozemkový ústav" založila novú banku. Podnik tento, ačkoľvek podľa zákonných predpisov sriadený a zavedený bol v Bratislave, kde bánk vtedy bolo až vyše potreby, nenašiel dostatočnú pôdu. Preto rozprestrel svoju činnosť na vonkov, sľubujúc pôžičky na 7% a vkladateľom 5% úrokov. Týmto spôsobom centrálna správa sriadila v Brezne na Hrone filiálku, v Lukovišti v Gemeri expozitúru a v Starej Ľubovni na Spiši urobila s tunajšou sporiteľnou fúziu, a v obchode pokračovalo sa s pomocou Moravskej banky, Americko-slovenskej banky a zvlášť so Štátnym pozemkovým úradom. ktorý dával Pozemkovému ústavu na Slovensku veľkostatky na parceláciu súce a pre kolonistov.

Obchod podľa stále prízvukovanej štátnej kontroly bol "istý a bezpečný", následkom čoho upisovanie podielov započalo sa krásne, vklady pribývaly, ba aj depozity sa prijímaly. Medzi iným štátna podpora pre pohorelcov troch obcí na Hrone, asi milion Kč, a fond na stavbu školy v Lopeji 110.000 Kč boly tu vložené. Začiatok účinkovania tohoto podareného ústavu bol tedy "mnohosľubný" a "garantný", keďže podporovaný bol i okresným náčelníkom v Brezne, celou jeho úradnou autoritou. Po jednom roku však celý obchodný aparát praskol a centrálna správa aj s predsedom výboru Pavlom Mackom, v tom čase miestopredsedom zemedelskej rady na Slovensku, terajším poslancom agrárnej strany a zbytkovým statkárom v Senici, o ktorom "Národný Denník" v apríli 1925 písal, že zo zásob Pozemkového ústavu osvojil si 300.000 Kč a nevrátil, rozutekala sa tak, ako potkani z lode, ktorá sa topí. Od tejto aféry minuly už 4 dlhé roky a Pozemkový úverný ústav pod moratóriumom, čo už 4- alebo 5krát bolo predĺžené, ani nežije ani neumiera. Svoje vklady a depozity však oplakávajú si nielen pohorelci Pohronia, ale i školské deti, ktoré ukladaly si svoje usporené haliere do tohoto ústavu a ktorých vkladné knižky máme v rukách, ľahkoverní, živoriaci maloroľníci a maloživnostníci, ba dokonca i biedné žobračky, ktoré si svoje žobraním zadovážené peniaze vložili do tohoto ústavu zo samej lásky k vlasti.

Tento veľmi krikľavý príklad svedčí o tom, že na Slovensku celý verejný život je zkorumpovaný, že poprední činitelia štátotvorných politických strán ukazujú príklad iným, ako sa môže beztrestne kradnúť, ako rodia sa zbytkové statky, čo je toho príčinou, že roľníci a zemerobotníci k pôde sa nedostanú.

Na takýchto ľudí sverí sa prevádzanie pozemkovej reformy. Nie je div teda, keď pracujúci ľud na Slovensku a v Zakarpatsku s hnusom odvracia sa od týchto politických pirátov, ktorí využitkujúc politickú nezralosť ľahkoverných obyvateľov, zbohatnú, kým pod daňovými ťarchami o pôdu okrádaní roľníci a zemerobotníci hladom umierajú. Toto však nie sú len zločiny jednotlivcov. Je to systémom, za ktorý je odpovedný nielen pán Macek, ale i pán minister Hodža, celá vláda, ba celý tento kapitalistický spoločenský poriadok. Podobné švindle prevádzajú sa i v tom páde, keď štát prevezme do vlastníctva niektorý veľkostatok. Sú prípady, že štát celý veľkostatok dá do prenájmu cukrovarom, ovšem za isté výhody. Akcie cukrovaru musia byť prepustené v čím väčšom počte vodcom Hodžovej a Hlinkovej strany, na pr. v okrese želiezovskom 6800 kat. jutár cukrovaru v Broskej.

Vypustenie veľkostatkov zo záboru znamená ponechať pôdu v rukách starých majiteľov. A na tomto poli stretáva sa čsl. buržoázia s maďarskou. Prevádzanie pozemkovej reformy v tejto forme vrele je vítané ako pánom Szentiványim, tak i p. Szüllővom, vodcami "magyar nemzeti" a "keresztény socialista pártov". Pokrik, že by ich hlava bolela preto, že maďarský ľud južného Slovenska a Zakarpatskej Ukrajiny pôdu nedostane, že dostanú ju kolonisti a zbytkoví statkári, je len maskovaním ich spojitosti s čsl. buržoáziou, čoho najjasnejším dôkazom je aktivistická politika p. Szentványiho, ktorú zanechal iba z tých dôvodov, lebo mu pôda horela pod nohami, lebo voličia rozhorčili sa nad jeho postupom, lebo tajné styky s československou buržoáziou staly sa až zrejmými.

Pracujúci dedinský ľud Slovenska a Zakarpat. Ukrajiny nemá teda ani tej najmenšej príčiny k tomu, aby oslavoval 10. výročie trvania Československej republiky. Horiace transparenty, vlajúce prápory nemôžu zakryť smetisko, ktoré behom týchto 10 rokov stále riastlo a otrávilo vzduch celého verejného života. Dedinský pracujúci ľud so zaťatými päsťami hrnie sa do jednotnej fronty, lebo vidí, že dosiaľ zklamal sa vo všetkých meštiackych stranách, či už tie sú slovenského, českého, nemeckého alebo maďarského pôvodu. Vidí, že bez boja k pôde sa nedostane. Po ťažkých zkúsenostiach presvedčil sa, že z biedy a utrpenia, z národnostného a hospodárskeho útlaku niet pre neho iného východiska, ako oprieť sa o svoju vlastnú silu a zúčtovať s každým darebákom, kto ho bedačí, klame a vyžiera.

Ľud túži po rudej jubilejnej oslave, po rudom sviatku sociálnej revolúcie. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je přihlášen ke slovu p. posl. Molík.

Posl. Molík: Slavná sněmovno! Projednávání letošního rozpočtu děje se ve výročí prvého desetiletí našeho státního života a národní samostatnosti. Příležitost tato nutí nás ke vzpomínkám a přemýšení, zejména po stránce hospodářské.

Předložený rozpočet na r. 1929, který je preliminován částkou 9.569,907.596 Kč, jest aktivní 35,524.482 Kč, a nejlépe ukazuje, jaký jsme učinili hospodářský pokrok za toto prvé desetiletí našeho politického života, který možno sledovati na státních rozpočtech.

Naše rozpočty čím dále tím více sledují, aby se přizpůsobily nosnosti rozsahu našeho hospodářství a aby byly výdaje v souladu s příjmy. Jest zvláště potěšitelné, že náš státní dluh se rok od roku zmenšuje, a jistě nabude tím většího snížení, až ženevské odzbrojovací komise a Kelloggův pakt dojdou většího výrazu ve zbrojení jednotlivých států. Tím zmenší výdaje na národní obranu a peníze takto ušetřené mohou se pak věnovati na odpis státního dluhu a na jiné produktivní účele. Přicházím k rozpočtu ministerstva zemědělství, kterému z letošního rozpočtu připadá na vydání řádné a mimořádné 242,632.928 Kč a příjmy tohoto ministerstva činí 16,834.395 Kč.

Porovnáme-li tento obnos ministerstva zemědělství s obnosem jiných ministerstev, shledáváme, že našemu zemědělství uděluje se ze státních prostředků jen nepatrná část, přes to, že odvádí státní pokladně obrovské sumy peněz na daních přímých i nepřímých. Uvádím to jen proto, aby na pravou míru uvedeny byly útoky oposice, že jediným cílem zemědělské politiky jest podnikatelský zisk.

Jak to s tím ziskem v zemědělstvé vypadá, o tom svědčí čísla o hypotekárním zadlužení v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Zemědělství za války vydrancované musilo po válce investovati a restaurovati svá hospodářství tak, že daleko na to nestačil domnělý válečný zisk. Číslice hypotekárního zatížení před válkou a po válce jsou tyto: R. 1915 činila hypotekární zatížení ve shora uvedených zemích 6.668 milionů Kč, r. 1919, 6.724 milionů Kč, r. 1920 7.366 milionů Kč, r. 1923 11.176 milionů Kč, r. 1924 16.096, r. 1926 20.552 milionů Kč. Rovněž statky zemsko-deskové mají podle statistiky státního úřadu statistického zatížení r. 1921 591 milionů Kč, r. 1924 969 milionů Kč a r. 1925 1.172 miliony Kč. R. 1921 činilo zadlužení usedlosti převážně venkovských 5 miliard, r. 1924 8.963 milionů Kč, r. 1926 11.204 milionů Kč.

Jako funkcionář Rolnické záložny nejlépe vidím, jak hypotékární a směnečné zatížení zemědělských usedlostí rok od roku se zvětšuje.

Ještě lépe než tato statistická data mluví k nám o ziscích v zemědělském podnikání sama správa a bilance na socialistických velkostatcích, které tito získali z pozemkové reformy. Třeba tyto velkostatky byly nejkrásnější a hospodaření na nich příznivé, zvláště tím, že dostalo se jim laciného úvěru na pozemky a inventář ať už od S. P. Ú. nebo od cukrovarů a jiných závodů a společností, přes to za několik let se přesvědčili, že zemědělství není tak výnosným zaměstnáním, nýbrž spíše riskantním. Teď sami vidí, že ze svých velkostatků nevozí peníze do banky, jak svého času psalo "České Slovo", nýbrž že místo čistých výnosů a zisků jsou veliké ztráty a místo frází o zemědělské přesycenosti ocitají se socialistické velkostatky v konkursu a jejich zemědělské výrobní družstevnictví bude likvidováno. Místo zisku veliké peněžní a morální ztráty. To jest nejlepší důkaz, že fráze o přesycenosti zemědělství, o nadvládě zemědělství v našem státě jest vskutku jen planá demagogie. V každém jiném povolání lze rychleji a bezpečněji dosáhnouti zisku, nežli v zemědělství.

Bude nutno, aby Státní úřad statistický toto stále vzrůstající zadlužení zemědělství zkoumal se současnou životní úrovní našeho zemědělce, jak je tomu v průmyslu. Mimo to jest nutno přezkoušeti daňovou reformu a její účinky na drobného zemědělce, neboť i nadměrné daňové zatížení způsobuje vzrůstající zadlužení zemědělství, neboť je patrno, že úlev daňových, berní reformou daných, využívá jen ten velký, který si může k tomu vydržovati vlastní úřednictvo. Bylo by jisté zajímavo věděti, kolik bylo odepsáno daňových nedoplatků a kterým výrobním kruhům dostalo se těchto odpisů. Daňová reforma měla zmenšiti daňová břemena. Zkušenosti z posledních měsíců ukazují, že zvláště v našich okresích úřady berní vůči fatentům nepostupují tak, jak by si bylo přáti. Především nedbá se úlev, obsažených v zákoně, a rovněž se nedbá dobrozdání hospodářských korporací, Zemědělské rady a berních komisí, které měly sjednati dohodu o fatování. Zkrátka zemské finanční ředitelství pošle směrnice, proti kterým jest poplatnictvo bezmocno.

Situace je taková, že většina okresů zemědělských má po daňové reformě vyšší základnu daně důchodové, než měla před reformou. Z toho plyne, že zemědělství novou daňovou reformou si nepomohlo a že berní správy budou znovu zasypány nesčetnými rekursy. Je nutno, aby ministerstvo financí zjednalo v této věci okamžitou nápravu.

Slavná sněmovno! Provedení pozemkové reformy přeneslo i odpovědnost za výrobu zemědělskou na malého a středního zemědělce. Rozpočtové položky ministerstva zemědělství musí se přizpůsobovati novým poměrům, aby nedošlo k poruchám našeho národohospodářského života. Ani sociální význam výroby zemědělské nesmí býti přehlížen, neboť na této jsou 9/10 zúčastněni malozemědělci a domkáři, kteří jsou nuceni se svou rodinou od rána do noci tvrdě a mozolně pracovati. Hlavní jejich užitek z chovu hospodářského zvířectva je dosti často jejich nedostatečnou mzdou. Proto vřele oceňuji zvláštní pozornost pana ministra zemědělství dra Srdínka, který na tuto akci, přímé zvelebování výroby živočišné řádné i mimořádné, zařadil do rozpočtu částku 16,332.000 Kč. Třebaže chov hovězího dobytka dosáhl již předválečné výše, bude třeba náš chov zušlechtiti a konsolidovati chovné oblasti jednotlivých plemen a zvýšiti užitkovost.

Provedení zákona o plemenitbě hospodářského zvířectva bude vyžadovati se strany chovatelů nových nákladů. V důsledku toho bude nutno, aby ministerstvo zemědělství vyšlo chovatelům vstříc a poskytlo podpory na zakoupeni vhodných plemeníků podle správných zásad plemenářských.

Mimo toho budiž účelně propagována racionelní výživa skotu, používání krmiv prováděním krmných pokusů a konservací zelené píce s odborným ukládáním do pícních sil, zejména sil pro malé zemědělce účelných. Našemu mlékařství, které je důležitou otázkou v našem zemědělství a které nachází se v krisi, budiž věnována zvláštní pozornost. Zvláště je třeba rychle pracovati k tomu, aby tato palčivá otázka vyřešena byla na jižní Moravě, která byla dříve zásobárnou Vídně a dnes následkem zákonitého zákroku vídeňské vlády jest od ní uříznuta. Je třeba pomocné ruky ministerstva zemědělství, aby všechno mléko, dříve do Vídně z těchto oblastí vyvážené, mohlo býti zpracováno a zaručen byl trvalý jeho odbyt do ciziny.

Zvýšená produkce mléka omezuje jeho uplatnění ve velkých střediscích a tak je tato důležitá produkce zemědělská na jižní Moravě velice ohrožena.

Užitkovou kontrolu chlévní nutno dále organisovati i podporovati z veřejných prostředků, neboť ona s menšími výrobními náklady zvyšuje produkty mléka a vedle toho znamená úsporu na jadrných, importovaných krmivech. Rovněž i u chovu vepřového bravu, jehož těžiště jest u malých a středních zemědělců, jest nutno z veřejných prostředků podporovati nákup ušlechtilého plemenného materiálu, zřizování vzorných stanic plemenníků i vepřinců a zavésti kontrolu užitkovosti a krmení.

Hlavním však předpokladem rentability chovu vepřového dobytka jest, aby ministerstvo zemědělství neprodleně postaralo se o účelnou reformu dosavadního celního tarifu, který by zastavil neblahý vliv velké cizozemské konkurence, která má vliv a jest vážným nebezpečím chovu vepřového bravu, který je nejriskantnějším odvětvím naší zemědělské prvovýroby rolnictva a malozemědělců. Dováží se k nám hlavně ze zemí levné výroby. R. 1927 dovezeno bylo do republiky Československé 678.250 kusů vepřového dobytka v hodnotě 618,204.000 Kč. Celkem bylo minulého roku k nám dovezeno vepřového dobytka živého, vepřového sádla, slaniny a vepřového masa v hodnotě 1.011,528.000 Kč.

Dovozem jsou k nám přenášeny nemoci, hlavně červenka a mor, jak dokazuje statistika okresních zvěrolékařů. To jsou poměry, které postup zvelebovacích akcí do značné míry brzdí a ochromují rentabilitu chovu vepřového bravu. Proto urychleně budiž upraven celní tarif a mimo to zákon o zvířecích nákazách budiž přesně dodržován v zájmu sociálně nejslabších zemědělců.

Slavná sněmovno! Nepříznivé poměry v odbytu hospodářského zvířectva na trhu domácím a tím více zahraničním přiostřily se v posledním roce tou měrou, že jest nutno, aby se otázce zpeněžování hospodářského zvířectva i živočišných výrobků věnovala se strany ministerstva zemědělství zvláštní pozornost v zájmu zemědělců malých i středních.

Nedostatečná naše ochrana celní, jakož i dojednané obchodní smlouvy umožňují dovoz dobytka z ciziny do naší republiky, že je tím ohrožena rentabilita vlastního chovu hospodářského zvířectva. Ministerstvo zemědělství musí dále usilovati a podporovati další budování družstevního a společného zpeněžování hospodářského zvířectva a živočišných výrobků. Zemědělské problémy nelze nadále řešiti podle dnešních malicherných hledisek, často zastřených politickým pozadím a závistí. Na zemědělství nutno nazírati objektivně a hledati prostředky, kterými by se mu rychle prospělo, neboť povznesení zemědělské produkce jest podmínkou zdaru a zdravého vývoje státu. Proto mu musí býti věnována opravdová péče celostátní.

Nemáme jiného přání, než aby veřejnost pohlížela na naše zemědělství tak, jak je tomu v cizině: Německu, Rakousku, Italii atd. Jen zintensivněním zemědělské výroby budeme moci konkurovati se státy s extensivní produkcí zemědělskou. Cesta k soběstačnosti ve výrobě zemědělské podmíněna jest rentabilitou zemědělského podnikání.

Položka věnovaná našemu ovocnictví, zahradnictví a zelinářství v částce 330.000 Kč jest velmi nízká a v důsledku toho nedosáhne se toho účelu, který sleduje naše ministerstvo zemědělství.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP