Čtvrtek 25. října 1928

Posl. Matzner (německy): Dámy a pánové! Stát zanedbávající své zemědělství, sám si odzvání. Okolnost, že tento československý stát dovede si velmi dobře odzváněti, neskonale by mne těšila, kdyby hrobaři němectví nezvonili tak prudce umíráčkem německému lidu. Loni podal jsem při poradě o státním rozpočtu jménem říšského zemědělského ústředí německé národní strany jakož i jménem slezských hospodářských sdružení veledůležité návrhy na zlepšení poměrů v zemědělství tohoto státu. Loni jako jeden muž hlasovaly proti každému mnou podávanému návrhu německé vládní strany, především němečtí poslanci svazu zemědělců. Přehlasování více než 40 mnou podaných návrhů bylo důkladným zatáhnutím za provazec umíráčku německého selského a lidového svérázu, jejž v bratrském souladu hodně svižně rozhoupali vládní Němci a všečeští poslanečtí kolegové. Chtějí nás Němce v tomto českém státě sezváněti k československému národu. Z příkazu německočeských, německo moravských a německo slezských sedláků podávám k státnímu rozpočtu daleko více než 40 hospodářských návrhů a vím již předem, že "takéselští" poslanci, zastoupení ve svazu německých zemědělců, budou proti nim hlasovati, jak to český pán a mistr poroučí.

Každému jednotlivému státnímu občanu mělo by býti již zcela běžným poznatkem, že zemědělství a chov dobytka tvoří ohromné hodnoty, umožňující životnost v celém národohospodářském světě. Takto však vychovávány jsou miliony lidí v záští proti zemědělství, poněvadž jednotlivci vystupují jako vůdci a štváči proti selskému stavu, aby mohli v nadbytku žíti. Všechna povolání tvořící hodnoty jsou důležitá, povolání opatřující potraviny jest nejdůležitější.

Celková světová sklizeň pšenice, žita, ječmene, ovsa, rýže a kukuřice činí 4.869,77 milionů centů. Československo samo jest nuceno dovozem 4,19 milionů metrických centů pšenice hraditi domácí spotřebu. Tažných a užitkových zvířat jest 1.966,718.913 kusů. Jakého úžasného množství práce, strastí a starostí vyžaduje opatrování a péče o tyto nejdůležitější potraviny, nemůže nikdo doceniti. Československá republika mohla by býti vývozní zemí, kdyby politisující státní vláda neubíjela zemědělství, hospodářství tvořící hodnoty, zejména německé hospodářství. Státní rozpočet na r. 1929 se nezlepšil ani při německé spoluúčasti ve vládě. Kapitola "zemědělství" a "Pozemkový úřad" vykazuje tolik škod pro německé hospodářství, že mně jako německému národnímu sedlákovi jest upřímně líto, vidím-li a cítím-li bodající kročeje tak zvaných selských zástupců svazu německých zemědělců, postupujících v prvých řadách německých nepřátel.

Kdyby chtěly německé vládní strany, musel by býti podniknut útok proti dvojjazyčnosti zápisů v pozemkových knihách. Takto však uznávají páni ze svazu německých zemědělců jazykový zákon k největšímu gaudiu Čechů. Nebýti tomu tak, nebyl by připustil svaz německých zemědělců český procesní spis proti posl. Mayerovi a posl. dr Hanreichovi. My němečtí národní sedláci ohražujeme se proti tomu, jak se vymáhají u jednotlivých berních úřadů daně za r. 1927 a 1928, jež vůbec nejsou ani předepsány. Nechť předem zjedná finanční ministerstvo pořádek u svých úřadů, dříve než se týrají poplatníci vymáháním daní. Požadovány jsou exekuční poplatky za vymáhání daní, jež nebyly ještě vůbec předepsány.

Odhodlal-li se stát svým finančním ministerstvem k tomu, že dal si odhlasovati tak bídný zákon o válečných půjčkách, že tisíce a tisíce lidí jako státních občanů a poplatníků tohoto státu bylo ožebračeno odepřením jejich výplaty, neměl by nikdo z poplatníků poškozených válečnou půjčkou platiti státu tak dlouho žádných daní, dokud by dluh s úroky i s úroky z prodlení nebyl zapraven. Naprosto hanebné jest opatření, že se paušalování osobní daně důchodové a zvýšení paušálu daně obratové provádí libovolně. Finanční ministr dr Engliš prohlásil výslovně: Úleva pro vrstvy zemědělského obyvatelstva bude spočívati hlavně v dani důchodové. Ve skutečnosti došlo však ke zvýšení pozemkové daně, jež teprve ještě projeví perné účinky pro zemědělství. K tomu druží se zvýšení domovní daně třídní, jediná naděje skládána jen ještě v úlevu daně důchodové. Župní svaz hospodářské organisace "Kuhländchen" podal dne 20. července 1928 finančnímu ministerstvu stížnostní spis, z něhož vyjímám (čte):

"Nově stanovený výnosový průměr pociťují těžce zejména obce, zařaděné do prvé a druhé výnosové třídy. Podáváme tudíž srovnání nových sazeb se starými sazbami následovně: I. Výnosová třída: Výměra hospodářství 20 ha. Stará sazba: za prvých 6 ha po 1300 Kč, úhrnem 7800 Kč, za další 4 ha po 1100 Kč, úhrnem 4400 Kč, za dalších 10 ha po 1000 Kč, úhrnem 10.000 Kč; celkem 22.200 Kč. Nová sazba: za prvých 10 ha po 1950 Kč, úhrnem 19.500 Kč, za dalších 10 ha po 1800 Kč, úhrnem 18.000 Kč, celkem 37.500 Kč. Zvýšení celkového důchodu: 15.300 Kč. II. Druhá výnosová třída: výměra hospodářství 20 ha. Stará výměra: za prvých 6 ha po 1200 Kč, úhrnem 7200 Kč, za dalších 4 ha po 1000 Kč, úhrnem 4000 Kč, za dalších 10 ha po 900 Kč, úhrnem 9000 Kč; celkem 20.200 Kč. Nová sazba: za prvých 10 ha po 1550 Kč, úhrnem 15.500 Kč, za dalších 10 ha po 1400 Kč, úhrnem 14.000 Kč; celkem 29.500 Kč. Zvýšení celkového důchodu 9300 Kč. V dalších výnosových třídách jest zvýšení nepatrné a nebéře se proto také v odpor. K předchozímu srovnání ještě se připomíná, že obce I. a II. výnosové třídy leží ponejvíce v zaplavovaném obvodu Odry a že mimo to v jednotlivých obcích vyskytují se podstatné výnosové rozdíly při jednotlivých zemědělských podnicích.

Na základě předchozích vývodů navrhujeme, aby 1. sníženy byly paušální sazby, a to a) v I. výnosové třídě: Za prvých 10 ha 1450 Kč, za dalších 10 ha 1300 Kč, za dalších 15 ha 1100 Kč, přes 35 ha 1000 Kč; b) v II. výnosové třídě: Za prvých 10 ha 1250 Kč, za dalších 10 ha 1100 Kč, za dalších 15 ha 900 Kč, přes 35 ha 800 Kč".

Toto sestavení platí také pro ostatní německé obvody v tomto státě, kde jest často ještě daleko horší nepoměr, než v obcích shora zmíněných, poněvadž zeměpisná poloha zemědělství často nepřipouští přirovnání, toto naopak mělo by se vždy přizpůsobiti místním hospodářským poměrům. Má býti vydán nový zákon, státní krupobitní a dobytčí pojištění. K tomu účelu má býti použito 2 milionů Kč z nouzového fondu pro živelní pohromy. Ať uschne každá ruka, která by hlasovala pro jediný paragraf takovéhoto zákona. (Výkřiky posl. dr Schollicha.) Zatratiti přece musíme my Němci v tomto státě založení jakéhokoliv fondu, již proto, poněvadž armáda českých úředníků ve správě fondové spotřebuje z největší části sama příspěvky k tomuto fondu, takže se vždy bude nedostávati na podpůrné účely. Z fondu pro živelní pohromy, určeného pro zemědělství, nesmí býti nic vzato, poněvadž ku př. zemědělci letos v letě živelními pohromami těžce poškození ponejvíce neobdrželi ještě docela ničeho, nebo jen zcela málo. Dlužno změniti ustanovení, že zemědělské subvence smějí býti vypláceny zemědělským radám teprve v posledním čtvrtletí rozpočtového roku. Nelze pokračovati v pracích na podporu zemědělství, zůstane-li v platnosti článek X finančního zákona z 15. prosince 1926, č. 221. Práce na zvelebení zemědělství ve Slezsku řídí německá zemědělská a lesnická společnost v Opavě a česká společnost tamtéž. Sloučením Moravy a Slezska bude vůbec ohrožena tato péče o zemědělství, žádá tudíž mým prostřednictvím shora uvedená společnost toto: 1. zřízení expositury moravsko-slezské zemědělské rady v Opavě, aby se vyhovělo oprávněným přáním domácího zemědělského obyvatelstva; 2. převzetí zaměstnanců německého zemědělství a lesnictví do služeb moravsko-slezské zemědělské rady; 3. úhradu režijních nákladů obou slezských hospodářských společností, které spojeny jsou s režijním vedením a s výkonem služby pro zvelebování zemědělství, a úhradu schodku subvenčního účtu.

Přednáším sice podle své povinnosti tento požadavek, nesouhlasím však s ním, naopak ohražuji se jménem veškerého národně smýšlejícího zemědělstva proti sloučení Slezska s Moravou a proti zrušení slezských hospodářských úřadů, poněvadž těmito opatřeními olupuje se Slezsko o kus své samosprávy, poněvadž nám věrným Slezanům hrozí těžká hospodářská újma, poněvadž tímto poškozením spolu se usiluje o zpolitisování zemědělských vrstev. Očekává se od tohoto politického vybičování, že bude lze zakrýti nesmírné hospodářské škody. Rodná země Hanse Kudlicha, osvoboditele selského stavu, země Slezská musí zůstati nedělena. Kdo spolupůsobil při této loupeži svobody, toho nechť stihne kletba naše i kletba našich dětí.

Zemědělské oddělení vysoké technické školy v Děčíně-Liebverdě musí býti vybudováno. Technické oddělení pro zemědělství na vysoké technické škole v Brně jest drahnou dobu neobsazeno, německé vysoké školy lesnické nemáme vůbec, zřízení německé zvěrolékařské školy jest naléhavou potřebou. Pro německé zemědělské školství v tomto státě jest vůbec velmi málo peněz. Bohužel však vydává tento stát na neproduktivní zařízení miliony peněz docházejících na daních. Jmenuji pro krátkost své řečnické doby ty četné a četné miliony korun, jež pohlcuje československá hra na válku. K tomu prohlašuje ještě pan ministr národní obrany, že těchto milionů jest ještě příliš málo, než kolik by bylo potřebí, aby připravena byla válečná zdatnost, jak by to rád viděl bratr Francouz.

O českých zemědělcích není potřebí ztráceti slov. Tito pánové sedí vesměs na tučné půdě, tato půda zajišťuje českým zemědělcům daleko, daleko bohatší výnosy nežli německému zemědělci, jenž má v pohraničním horském kraji tohoto státu svoji usedlost, kterou si jen tak udržuje za nejtěžších poměrů nanejvýš obětavou a svízelnou prací. Nehledě k této práci, spojené s naprostým odříkáním, postupuje zadlužení německých selských usedlostí mílovými kroky. Praví se sice, že český sedlák musí nésti stejná břemena jako sedlák německý. Není to však případné srovnání, poněvadž české vládní umění, jež s německé strany zůstává a zůstane nevyšetřeno, přes to že dva němečtí ministři jsou ve vládě, může mu poskytnouti vždy ve způsobě subvencí vydatné podpory v rozmanitých směrech. Německé zemědělství nemůže v drsných horských krajinách pěstovati obilniny a pícniny, zaručující bohatý výnos. Zeptejte se jen lnářů, jak se cítí šťastnými, když všechna jejich přání a požadavky zůstaly nepovšimnuty a všechny návrhy, které jsem podal v zájmu chudého německého horského zemědělstva, byly v této sněmovně brutálně přehlasovány, také od členů svazu německých zemědělců.

Dovozu dobytka a masa z cizích států jsou dveře dokořán otevřeny. Přes to, že zavedena jsou cla, upadá chov domácího skotu a vepřového bravu, dovoz mouky měl by býti naprosto zakázán a dovoz obilí jen potud dovolen, pokud toho potřeba vyžaduje. Pak byly by domácí mlýny zaměstnány a nepřicházeli bychom o otruby, kterých v čas nouze tak naléhavě jest potřebí. Ano, takovéto otázky nedotýkají se jemnocitu mnohých pánů. Německá půda jest rozdělena mezi Čechy, naše nádherné lesy jsou nám uloupeny, a rybnaté toky a rybníky mají býti státem zabrány. V tomto státě usiluje vše o zestátnění. Všichni víme, že podniky státem vedené jsou silně pasivní. Včera již kol. Nitsch dobře vylíčil státní hospodářství v Tatranských lázních. Velmi se obávám, že v roce oslav desetiletého zestátnění všech podniků, fondů a pojištění bude úpadek jejich reflektory ozařován. Pro nás Němce platí jen jediná výzva: Býti na stráži! (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je k slovu přihlášen pan posl. Scharnagl. Uděluji mu slovo.

Posl. Scharnagl (německy): Slavná sněmovno! Již minulého roku jsem s tohoto místa kritisoval pozemkovou reformu, jak se v tomto státě prováděla a provádí. I letošního roku nám znovu ukázal president pozemkového úřadu, pan dr Voženílek, ve svém exposé v rozpočtovém výboru cesty, po nichž se chce bráti. Jeho vývody vrcholily v tom, že stran lesní reformy řekl: Nepodaří-li se během této lhůty docíliti dohody, pak bude postupovati pozemkový úřad cestou donucovací a radikálnějším způsobem. Nesmí se připustiti, aby oněm majitelům byly poskytovány prémie, kteří znemožňují rychlé provedení lesní reformy. Dosavadní postup ukazuje v hrubých rysech, u kterých majitelů se docílí dohody a kde bude nutno radikálně zasáhnouti. Bylo by si přáti, aby majitelé zabraných lesů přestali ve vlastním zájmu říditi se radami různých našeptávačů, neboť na konce odpykají sami svůj nedostatek prozíravosti. Zkušenosti z doby zemědělské pozemkové reformy mohly by jim dostatečně sloužiti za výstrahu.

V předpokladu, že s těmito majiteli do sáhneme dohody, ponechá se jim určitá výměra lesa, jež jim dovolí řádné lesní hospodářství a plnění zvláštních úloh, jež onen majitel až dosud řádně plnil a jež mu pozemková reforma nadále uloží. Prvním nabyvatelem převzatých lesů bude sám stát. Odhaduji, že stát si podrží asi 50% všech převzatých lesů. Tím stoupne plocha státních lesů asi na 25% veškeré lesní půdy v republice. V četných případech budou nabyvateli přidělených lesů obce, a to zvláště tam, kde jde o hospodářsky účelné rozšíření nebo zaokrouhlení dosavadních obecních lesů. Příděl lesů znamená převážně akci komunalisace. Tato akce může však býti provedena pouze s ohledem na osvědčené zásady lesního hospodářství. Vůči českému soc. demokratu Koudelkovi, který prohlásil, že on a jeho strana přejímá odpovědnost pouze za zákony o pozemkové reformě, nikoli však za provádění této reformy, konstatuje dr Voženílek, že žádná jiná strana nemá tak úzký vztah a možnost uplatnění vlivu na provádění pozemkové reformy v pozemkovém úřadě, jako česká sociální demokracie. Vždyť zástupce předsedy této politické strany je zároveň vlivným vicepresidentem státního pozemkového úřadu. Parlamentem zvolený správní výbor pozemkového úřadu je politickým útvarem a v tomto kdysi skoro všemocném správním výboru měla a má česká sociální demokracie ze všech politických stran nejsilnější zastoupení. V úřednickém aparátu pozemkového úřadu jest obsazena řada vedoucích míst organisovanými sociálními demokraty. Z tohoto důvodů nemůže Koudelka odmítati odpovědnost za provádění pozemkové reformy. Naopak, tato strana nese plnou stoprocentní spoluodpovědnost za provádění. Přezkoušíme-li rozpočet státního pozemkového úřadu a k tomu dané vysvětlivky presidenta Voženílka, pak musím bohužel konstatovati, že tato kapitola nedává nijakého popudu k jubilejním radostem. Co vidíme v dosavadní činnosti státního pozemkového úřadu, je nevyčerpatelným souhrnem národnostních a sociálních nespravedlností a hospodářského nerozumu. Z celkově zabraných 1,229.688 ha zemědělské půdy zůstávají pozemkovému úřadu ke zpracování nyní pouze 191.908 ha, tedy sotva 15%, a jest míti za to, že tyto číslice, počítané podle stavu z 31. prosince 1927, dnes již jsou předstiženy. Pozemkový úřad stojí na konci svojí činnosti a my jsme s to přehlédnouti výsledky zemědělské reformy.

Hospodářským a sociálním cílem každé akce pozemkové reformy může býti jenom to, že v místech a krajinách, kde velkovýroba příliš převyšuje malovýrobu, se první omezuje ve prospěch malovýroby. To předpokládá přesné studium poměrů, přesné zjišťování místně různých podkladů a diferencované, jemnocitné provádění akce, aby se nezasáhlo do výrobního procesu na škodu celku. Co pozemkový úřad udělal, bylo pravým opakem. Pozemková reforma stala se libovolným rozbíjením podniků se silnou výrobou, schematickým, národnostní nenávistí diktovavaným přidělováním a účinkem nebylo opatření ku povznesení zemědělské výroby, nýbrž nejtěžší rána, která mohla býti vůbec zasazena zemědělství v našem státě. Výsledek se ukazuje v klesajícím pohybu osevných ploch a tím ve zmenšení celkové výroby našeho zemědělství. Celková osevná plocha pšenicí, žitem, ječmenem a ovsem, tedy nejdůležitějšími obilninami, činila v průměru let 1904 až 1913 v historických zemích 2,457.400 ha, kdežto rok 1927 vykazoval pro totéž území pouze 1,986.600 ha osevné půdy. Pozemkový úřad dopracoval to tak dalece, že osevná plocha se zmenšila o 470.800 ha, tudíž skorem o 20%. Béřeme-li v úvahu souhrn nejdůležitějších polních ploch, tedy obilnin, zemáků, cukrovky, krmiv, okopanin, luštěnin, které činí v historických zemích 93% osevné plochy, pak najdeme pro tyto v průměru let 1904 až 1913 celkovou osevnou plochu 3,964.000 ha, kdežto pro stejné druhy plodin poklesla r. 1927 v témže území osevná plocha na 3,624.000 ha. Výsledek pozemkové reformy je tedy pokles osevné plochy nejdůležitějších polních plodin o 340.000 ha.

Můžeme schvalovati politiku s takovými katastrofálními následky, spočívá v tom povznášení zemědělství pozemkovým úřadem? Co se zde tropí, je neodpovědná hra nejlepšími silami našeho národního hospodářství, jest obětování všeobecně hospodářských hodnot Molochu národnostní a třídní nenávisti, která pozemkový úřad ovládá.

Pokles rostlinné výroby neodčiňuje také ani stoupání výroby živočišné. Organicky prováděná pozemková reforma musila by na místo dobytkem skoupěji hospodařícího velkoprovozu vsaditi dobytkem intensivněji hospodařící maloprovoz. Podle výkazů státního statistického úřadu stoupl počet krav z 31. prosince 1925 vůči 1910 pouze o 2.9%. Uvážíme-li, že toto stoupnutí šlo na úkor bonity, pak jest i zde zřejmý pokles. Jediným druhem dobytka, který vykázal největší rozmnožení v tomto časovém úseku, jest koza, jichž počet vzrostl z 654.440 na 1,146.237 kusů tudíž více než o 75%. Nahrazení vysocecenného mléčného a krmného dobytka a nahrazení našeho kdysi vysocenného chovu ovcí, který skorem zcela vymizel, kozou, je typickým pro zproletarisování našeho zemědělství jako následek pozemkové reformy. Nejdeme ku předu, nýbrž nazpět. Může býti také jinak, když jsou známy četné případy, že po zabrání dvorců, v nichž stávalo 30 až 50 kusů vysocecenného dobytka, slavili čeští majitelé zbytkových statků svůj vjezd s několika málo kusy hovězího dobytka a koz? Pozemková reforma na zemědělské půdě jako hospodářské opatření utrpěla úplné fiasko. Nekonstatujeme to dnes ponejprv. Hned na počátku akcí a při jich postupu jsme opětovně poukazovali na jejich nebezpečnost a naléhali na jejich zastavení. Nejsou-li ředitel pozemkového úřadu a tamtéž odpovědní funkcionáři raněni slepotou, musejí sami připustiti hospodářské fiasko. Jestliže se přes to nepohnutě pracuje se vší energií na pokračování pozemkové reformy, pak musíme hledati pro to důvod nikoli v hospodářských opatřeních, nýbrž na jiném poli. Opakuji zde věc dávno známou, jestliže znovu konstatuji, že pozemkové reformě jest v první řadě rozuměti jako národnostnímu bojovému prostředku češství proti jinojazyčným národnostem stát obývajícím. V rozpočtové debatě minulého roku poukázal president Voženílek na to, že příděl pozemků Němcům mohl býti jen proto prováděn v docela mizivě nepatrné míře, poněvadž se němečtí státní občané proti pozemkové reformě opřeli a proto nebyli hodni, aby požívali jejích výhod. Na to odpovídám důrazně, že pozemková reforma od prvopočátku byla myšlena jako národnostní bojový prostředek. Proto uvádím jako první příklad výroky prvního presidenta pozemkového úřadu dr Viškovského v parlamentním výboru pro pozemkovou reformu z 22. července 1919, tudíž v době, kdy byly vytvořeny zákony o pozemkové reformě: "Příděl má se díti tím způsobem, že určité okresy se osídlí s ohledem na národnostní a politickou stránku pouze lidmi, kteří politicky odpovídají našim požadavkům." Neznamená to od prvopočátku vybudovati pozemkovou reformu jako bojové opatření? Může se očekávati, že my Němci to nadšeně pozdravíme?

Dnes stojíme na konci zemědělské pozemkové reformy a můžeme přehlédnouti, do jaké míry se nacionalisační a odnárodňovací tendence staly skutkem. Do konce 1927 změnilo prostřednictvím státního pozemkového úřadu 740.000 ha zemědělské půdy svého majetníka. Z této zabrané plochy dostali Němci nanejvýše 20.000 ha, tedy sotva 3%, zatím co procentní podíl německého obyvatelstva v republice, podle výsledků sčítání lidu, námi opětovně vyhlašovaného za nesprávné, činí 25%. Kdyby se bylo národnostně správně postupovalo, pak by byli Němci musili dostati ne 20.000 ha, nýbrž 200.000 ha, při čemž vůbec nebéřu v úvahu, že daleko větší část zabrané půdy byla v rukou německých než českých. Reforma pozemková stala se akcí na vypuzení německého lidu s pozemků a pracovního místa. S tím spojeno jest i odškodnění, které vyvlastněnému přiznává sotva 1/8 pravé ceny. Soukromohospodářsky řečeno, vede to k částečné konfiskaci jmění, která postihuje právě jen jeden stav, velkostatkáře, a proto nedá se morálně ospravedlniti. Národohospodářsky řečeno, znamená zábor německého majetku a jeho převod do českých rukou těžkou újmu německého národního majetku. Poškození téhož prováděním zemědělské pozemkové reformy jest, počítáno z diference mezi skutečnou cenou a cenou přejímací, kterou státní úřad pozemkový platí vyvlastněným majitelům velkostatků, okrouhle 3 1/2 miliardy Kč. Možno od nás vůči těmto číslicím a skutečnostem žádati, abychom pozemkovou reformu schvalovali? Jak by mohla pozemková reforma skutečně vypadati, jest viděti na jednom výtečném příkladě. V řadě zákonů o pozemkové reformě jest pouze jediný, který zná právní nárok na příděl a neponechává celou záležitost volnému uvážení pozemkového úřadu. Jest to zákon o zajištění půdy pro dlouholeté malé pachtýře, který každému dlouholetému pachtýři, který nemá v nájmu více než 8 ha od 1901 ze zabraného velkostatku, vyslovuje právní nárok na příděl těchto pozemků ve vlastnictví, při čemž provedení následuje bez pozemkového úřadu soudně. Na základě tohoto zákona bylo přiděleno 80.895 ha. Z toho dostali němečtí uchazeči 31.172 ha, t. j. 38%, kdežto při ostatním přídělu, jak jsem svrchu uvedl, dostali Němci pouze 3%. Nutno zde přibíti jedinečnou skutečnost, že ve státě, činícím si nárok, že je demokratickým právním státem, státní pozemkový úřad, onen úřad, který jest vybaven největší pravomocí, spatřuje svoji úlohu v tom, že poškozuje jednu kategorii státních občanů na prospěch druhé. Shrneme-li, pak musíme konstatovati, že zemědělská pozemková reforma proti všem ostatním opačně znějícím tvrzením hospodářsky úplně selhala a národnostně vedla k těžkému poškození německého národa, ke zmenšení národního majetku a ke ztrátě německé půdy a německého pracovního místa. Co se zde stalo, nemůžeme nikdy schváliti a neschválíme.

Nezadržitelně pokračuje však státní pozemkový úřad ve svojí ničivé činnosti a počíná nyní svoji činnost rozšiřovati v první řadě na les. V lesní reformě stojíme více méně na počátku akce. Celková lesní půda v republice činí 4,662.790 ha, tedy okrouhle třetinu celkové plochy. Z toho je 52,6% nebo 2,453.465 ha zabráno. Podle údajů státního pozemkového úřadu byla i u lesní půdy až dosud provedena u 360.528 ha změna majetníka, tudíž zbývá pozemkovému úřadu ku zpracování, nehledě k nárokům majetníků, 1,610.937 ha, číslice které samy postačí, aby osvětlily celohospodářský význam tohoto opatření.

Z hospodářského stanoviska pozorován vypadá problém reformy lesního majetku jinak, než onen agrární reformy v užším slova smyslu. Jestliže u posledního šlo o to, aby od velkopodniků byly kusy odděleny, aby malopodniky byly zvětšeny a takové samostatně nově zakládány, pak nespočívá zde problém ve zmenšení velkopodniku, poněvadž les zná zásadně pouze jeden výrobnětechnicky správný způsob, velkopodnik.

Dlouhé trvání užitkových period v lesním hospodářství, zpravidla 80 až 100 let, připouští řádné obhospodařování jen tehdy, jestliže velikost plochy umožňuje každoročně stejnoměrně se opakující užívání a připustí-li velikost podniku, aby se rentovalo použití kvalifikovaných sil k vedení lesního hospodářství. K tomuto názoru se přiklonil i státní úřad pozemkový a vyhlásil minulého roku úředně, že provádění lesní reformy nesmí vésti k rozkouskování jednotně vedeného hospodářství. Příděl lesa nebude se tudíž nikdy prováděti v malém, nýbrž pouze ve velkém. Reforma lesního majetku má tudíž jen zřídka vésti ke změně velikosti podniku, nýbrž pouze ke změně v osobě majetníkově. Zde musíme si předložiti otázku, zda dosavadní majitelé tak špatně hospodařili, že by nesměli dále spravovati svůj lesní majetek v zájmu celku. Četné důkazy mluví proti tomu. Soukromé lesní hospodářství v republice jest daleko široko známé jako prvotřídní, co zde majetníci lesů vytvořili, platí za příklad pro celý svět. To, jak se zdá, však nikomu nevadí a i zde zdá se býti směšné odškodnění pohnutkou, aby se ruka vztáhla po cizím statku. Právě u lesa jest odškodnění ve výši 1/10 skutečné ceny tím nemorálnější, že zde nejde o to, aby malý člověk dostal svoji hroudu proto, aby mu byla dána možnost vlastního majetku jako u zemědělské pozemkové reformy. Byla-li tam vyjádřena příliš tendence poděliti co největší počet půdou, a vedl-li tento úmysl k přílišnému rozkouskování a nezdravému vytváření podnikových velikostí, pak podle dosavadních plánů nebudou při lesní reformě profitovati mnozí málo, nýbrž několik málo tím více. Dar, který chce učiniti státní pozemkový úřad velkoryse novým nabyvatelům na úkor řádného majetníka, je v poměru k daru při zemědělství pozemkové reformě mnohonásobný.

Užitek z toho má zde míti stát. Důvodová zpráva k letošnímu státnímu rozpočtu dává prosvítati, že stát má málo lesů, a uvádí se srovnání s Německem, s jeho 34.7% státních lesů při 15.8% státních lesů v Československu. Srovnání v tomto směru je nepřípustné. Státní lesy v Německu jsou produktem staletého vývoje a nikoli resultátem násilného, zákonům spravedlnosti a hospodárnosti odporujícího zásahu do privátního majetku. Státní lesy v Německu jsou vzorně obhospodařovány. Odpovídají požadavkům, jež jsou kladeny na moderní lesní hospodářství, předpoklad, kterého u našeho státního lesního majetku není. Nad to operuje důvodová zpráva stále plochou státních lesů 15.8% lesní plochy, což odpovídá šetřením r. 1920. Od té doby se poměry podstatně změnily. Stát má v majetku následkem pozemkové reformy o 216.257 ha lesa více, jež jsou částečně ve správě ministerstva zemědělství, částečně ve správě ministerstva národní obrany. K tomu přichází ještě 95.871 ha, jež podléhají správě státního úřadu pozemkového, takže celý majetek státní činí nyní 1,027.298 ha čili 22.03% zalesněné plochy republiky. O této skutečnosti, že dnes má stát v majetku daleko více než 1/5 lesa, že tedy státu náleží více než každý pátý strom, není nikde řeči, a skorem to dělá dojem, jakoby státní pozemkový úřad a ředitelství státních lesů a statků chtěli svůj plošný majetek zatajovati, aby se další nároky zdály ospravedlněné.

Výnosy státních lesů neodpovídají ovšem daným předpokladům výnosového hospodářství. Výnos státních lesů činí i při blaho volném propočtu po srážce výdajů v roce 1929 na ha 98,80 Kč. Výtěžek nemůže uspokojiti. Cena výrobní hodnoty zůstává národohospodářsky za hodnotou výroby soukromého hospodářství a zestátnění vede ke značnému poklesu celkové výroby v lesním hospodářství, jemuž by se bylo zásadně vyvarovati. Ještě politováníhodnější je tento úkaz okolností, že byl vykoupen zásadní nemorálností vývojem záboru za zlomek pravé ceny a že tato oběť nad to jest vykupována sociálními následky nejhoršího druhu. Potřebujeme se jen tázati obyvatelstva v okolí dnes zestátněných lesů, abychom slyšeli jejich nářky na zakázaný vstup do lesa, zakázané sbírání roští atd. Je nesrozumitelné, že stát své nově získané právo majetkové začíná vykonávati tím způsobem, že oklešťuje prastará a dosud neomezená práva všeobecnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP