Středa 24. října 1928

V okresu sušickém jest aktuelní otázkou, aby do inkameračního programu byly převzaty tyto silnice: od Horažďovic přes Rábí, Čepice, Sušici, Dlouhou Ves, Kašperské Hory, Šebestov, Stachy, Zvíkov do Vimperka a stejně pak silniční trať Sušice, Petrovice, Hartmanice, Železná Ruda. Okresu by převzetím těchto silnic do státního udržování odpadlo značné břemeno a mohl by pak věnovati větší péči ostatním silnicím, aby zplna vyhovovaly zejména stoupající autodopravě.

Sušický okres jest jen v severní své části opatřen na 20 km transversální drahou. Proto jest nutno rozšířiti v okresu dopravu státně-autobusovou. Dosavadní síť, okresem garantovanou, nutno rozšířiti autobusovou tratí Horažďovice-Babiny, Horažďovice město, Soběšice, Strašín-Nezdice, aby tento chudý kraj měl spojení se světem a aby dělníci ze Škodovky a stavební dělníci z Prahy, týdně domů jezdící, měli možnost dokonalejšího spojení.

S ohledem na nedostatečný provoz železniční jeví se nutnost v tomto odříznutém kraji zbudovati malodráhu, o niž již po desítiletí obyvatelstvo celého kraje usiluje. S ohledem na neupravenost toků v kraji sušickém žádá se o pokračování v započaté regulaci nezvidského potoka přes Rozsedly, Dražovice k Čimelicům, kde povodně způsobují veliké škody na polní úrodě i ničením pozemků. Žádám také regulaci hrádeckého a podmokelského potoka a o rychlejší postup v úpravě navigačních prací na Otavě u Sušice, Čepic a Žichovic, výstavbou koncentračních hrází a zabezpečením břehů. Rok co rok vznikají tu veliké: škody drobnému lidu zemědělskému a jen těmito úpravami bude další poškozování znemožněno.

Upozorňuji, že kraj sušický jest domovem světáků, kteří odjíždějí za výdělkem do ciziny. Kdyby došlo k žádoucím stavbám hydroelektrárny na Vydře a Křemelně, k budování dráhy, vodních úprav a ku stavbě nutné budovy pro státní úřady v Sušici, dostalo by se nezaměstnanému lidu obživy na dlouhá léta a trvalejšího pobytu u svých rodin. Těžký stav pracujícího lidu v tomto úseku župy plzeňské žádá, aby mu státní správa věnovala patřičnou pozornost a zjednala existenční podmínky.

Před lesní reformou na českém západě jsem povinen upozorniti na četná přání obyvatelstva a korporací samosprávných. V oblasti západočeské běží o ohromnou výměru zabraných lesů, které mají býti podle zákona v době blízké přidělovány. Nebudeme brániti tomu, aby z této lesní půdy byl státu zachován lesní majetek v pohraničí na českém západě a to jak z důvodů racionelního hospodaření, tak ze zvláštních vyšších důvodů státních. Musím však již předem odmítnouti snahu, aby z přídělu na zbývajícím zabraném majetku lesním byly vyloučeny korporace samosprávné. V západních Čechách jest řada měst, která již dnes mají značné vlastnictví půdy lesní, na které s prospěchem hospodaří a již svými lesními úřady a orgány dobře spravují. Jsou však také obce, které nezbytně lesů potřebují, aby mohly nejen samy hospodařiti, ale uplatniti hospodářskou potřebu svého obyvatelstva.

Platný zákon záborový dovoluje příděly obcím a okresům, ba vyzdvihuje jejich prioritní právo přídělové. Tvrdí-li se, že obce nemají dosti finančních prostředků a že podle zákona č. 77 nesmí pro cíl rozmnožení svého jmění nemovitého uzavírati zápůjček anebo že při drahém úvěru nedocílily by rentability, jest možno tento problém řešiti stejně, jako byla řešena otázka výhodného financování státního fondu silničního. Opatřil-li stát levný úvěr na úpravu silnic pro automobily, může zprostředkovati takový úvěr na prospěch venkovského obyvatelstva, dělníků, domkářů a zemědělců vůbec, kteří pro účely potřeby domácnosti a hospodářské nezbytně dříví potřebují a jichž potřeba jest znemožňována tím, jsou-li blízké lesy vlastnictvím soukromým, sloužícím dřevní spekulaci vývozní a obchodní. Varujeme vládu a strany koaliční před úmyslem zašantročiti lesy do rukou spekulantů a spekulujících společností a varujeme před tím, aby nároky samosprávy a venkovského lidu na příděl lesů byly pokoutními cestami znemožněny. Platí-li i pro lesní reformu zásada, že má sloužiti národu a lidu, nesmí býti dán lesní majetek do rukou spekulantů, nýbrž musí se státi zdrojem potřeby našeho lidu. Již okolnost, že lesní reforma byla odsunuta až na dobu po zemských a okresních volbách, zdá se ukazovati, že v zákulisí se cos podivného v té věci připravuje. Budeme na stráži a s námi i venkovský lid, který má zájem, aby lesní reforma byla spravedlivě řešena. Žádáme, aby všechny žádosti obcí a okresů ze západních Čech o příděl lesní půdy byly vzaty v úvahu a příznivě byly vyřizovány. Lesní majetek nesmí se státi eldorádem nějaké nové šlechty boháčů a spekulantů, nýbrž majetkem, z něhož poplyne prospěch pro veškerenstvo!

Přednesl jsem v hlavních rysech programové požadavky českého západu, abych resortům státní správy naznačil, co jest třeba pro zvelebení této důležité části našeho státu vykonati. Není tu vyčerpáno vše, ale jest dán podklad aspoň pro nejdůležitější věci, na nichž má zájem západočeská veřejnost. Státní správa má povinnost tyto věci zkoumati a přáním lidu vycházeti vstříc.

Nemáme důvěry k dnešnímu režimu, abychom věřili, že přáním a potřebám lidu vyhoví. Za dva roky své neblahé existence ukázala dnešní česko-německá buržoasní vláda a její většina v Národním shromáždění, že nemá pochopení pro bolesti lidu, nýbrž že je ještě více svojí neblahou politikou zvyšuje. Nejnovější otázkou nepochopení zájmů nejubožších lidí v republice jest plán na vyřešení otázky osob přestárlých, které jsou vyřazeny z rámce sociálního pojištění. Zatím co dnešní vláda a koaliční většina v poslanecké sněmovně prosadila zákon o zvýšení pensí bývalým rakouským generálům, mezi nimiž jest řada zbohatlých milionářů, navrhuje, aby zestárlým veteránům práce byla dána roční almužna 500 Kč, na kterou však mají ožebračené obce platit jednu pětinu! Takhle tedy má býti vyřešena jedna z nejbolestnějších otázek a osud přestárlých lidí, kteří po celý život pracovali a své síly věnovali státu a národu. Generálům se dávají miliony a zasloužilcům práce žebrácký groš, který nestačí ani na jeden oblek! Svým reakčním založením jest dnešní režim vzdálen přáním lidu a pokroku a svými skutky ukazuje, jak jest cizím těm velikým programovým úkolům a cílům, které stály v popředí československé revoluce. Dnešní vládní režim vhání republiku na zcestí špatné politiky a svojí třídně vyhraněnou politikou zhoršuje hospodářské a sociální poměry nejširších vrstev pracujícího lidu. On ohrožuje také demokratický základ státu a jeho svobody politické a kulturní. Vypsal-li konečně nyní po velikých průtazích volby do zemských a okresních zastupitelstev, nastává poškozenému lidu - chvíle zúčtování. Tomuto lidu můžeme nyní říci, že chce-li dojíti ku splnění svých přání, požadavků a cílů, chce-li, aby naše republika byla skutečně demokratická, pokroková a sociálně spravedlivá, a nechce-li, aby v ní bylo jednostranně reakčně vládnuto jako dnes, že musí tento dnešní škodlivý režim ve volbách poraziti, aby vznikl nový stav spravedlivého vládnutí v republice na pro spěch pracujících a nikoliv pouze na prospěch boháčů, jak to dnes je viditelné z činů špatné dnešní vlády. Ve volbách musí náš lid ukázati, že nemá důvěry ku vládě boháčů, římských klerikálů a třídně zaujatých stran, že tato vláda musí odstoupiti, aby dala místo soustavě spravedlivější a pokrokovější, za níž by byly šetřeny a uplatňovány zájmy nejširších vrstev obyvatelstva, měst i venkova! Dnešní režim nezajišťuje spravedlivé nároky a požadavky obyvatelstva. My tomuto režimu nedůvěřujeme a budeme proti rozpočtu, jak již bylo ohlášeno, s určitými výhradami hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je přihlášen p. posl. Nitsch. Dávám mu slovo.

Posl. Nitsch (německy): Slavná sněmovno! Jestliže se pohroužíme do číslic rozpočtových, pak musíme konstatovati, že se výdajové položky nezmenšily. Pan hlavní zpravodaj pravil ve své řeči, že výdajové položky jsou prý stabilisovány na 9.534,373.000 Kč a že nemohou býti také zvyšovány, zdůraznil naopak, že břemena budou zmenšena právě u obchodových daní. Příjmy státu na daních činí 7.455,209.359 Kč, k tomu přistupují ještě příjmy z monopolů, jako sůl, dynamit atd. s 38,190.000 Kč, dále příjmy ze státních podniků s 1.551,596.474 Kč, dohromady tedy činí státní příjmy 9.569,907.596 Kč. Kdyby se vážně pomýšlelo na daňovou úlevu pro obyvatelstvo, žijící za velmi těžkých poměrů, pak by se musilo přikročiti k tomu, aby se výdajové položky zmenšily a příjmové položky státních monopolů, zvláště však státních podniků, se zvýšily. Celé národní hospodářství a všecky vrstvy obyvatelstva trpí nadměrným zdaněním. I příčiny všeobecné drahoty sluší hledati v příliš vysokém zdanění. Pan hlavní zpravodaj to uznává chvalitebným způsobem, on také veřejnost utěšuje, neukazuje však jako vynikající národní hospodář zcela otevřeně cestu, kterou jistě s určitosti zná, jak by bylo možno vytvořiti daňové úlevy. Spořivost a píle jsou vždy slova pana ministra financí, jimiž se stále obrací k obyvatelstvu, aby jen dostálo povinnostem ke státu. Také s obrovskou pílí a nemilosrdnou energií pracují jeho kontrolní orgánové, aby vše to, co obyvatelstvo těžce vydělá, mu opět odňali. Pouze 373 úředníci revisního oddělení ministerstva financí poletují po venkově, udržují veškeré podniky v rozčilení a jejich často po měsíce trvajícími revisemi jsou podniky ve své práci rušeny a zdržovány. Toto revisní oddělení stojí samo 13 milionů Kč. Jest otázkou, zda této velké částky jest také zapotřebí. Při přísnosti nového daňového zákona si každý dobře rozváží, aby se dopustil sebe menšího daňového zatajení, neboť jest při tom ihned přistižen, jednotlivé finanční expositury znají každého jednotlivce a vidí mu až do kapes. Nový daňový zákon ukázal mnohem horší účinky než jsme očekávali. Věděli jsme, že nepřinese úlevy, ale on zatěžuje obyvatelstvo daleko více, než jsme se obávali. Jestliže pan ministr financí vyžaduje od soukromého hospodářství největší intensitu, proč jí nežádá i od státních hospodářských podniků? Přece stát je největším majitelem pozemků, největším majitelem dolů, průmyslu, lázeňských míst a lázní. Ředitelství státních lesů a statků spravuje samo 927.149 ha, z toho je 759.096 ha lesní plochy, nečítajíc v to plochu posledně vyvlastněnou, 141.180 ha jest plocha zemědělská, rovněž bez posledně vyvlastněné, 11.052 ha zabírají rybníky. Tento obrovský majetek vykazuje čistý zisk 73,898.970 Kč. Státní doly a hutě, v počtu 12, mají čistý zisk 22,550.000 Kč, státní továrna na letadla čistý zisk 140.000 Kč. Vojenská lesní správa spravuje v Malackách 25.000 ha, v Brdech 21.000 ha, ročně se poráží v Malackách 65.000 a v Brdech 90.000 m3 dříví s čistým výnosem 12,198.600 Kč. Tato částka se přiráží k rozpočtu ministerstva národní obrany. Tabáková režie vytěží 1.063,439.144 Kč, na investice se podrží pouze 27,050.000 Kč, ostatní odvádí se státní pokladně. Loterie jest zařazena s 33,813.838 Kč, mincovna v Kremnici s 2,205.687 Kč. Konečně státní lázně a léčebné ústavy, v počtu 9, s čistým ziskem 3,391.856 Kč. Veškeré státní závody a podniky mají v roce 1929 státní pokladně odvésti 1.551,696.464 Kč. Dr Rašín, první ministr financí Československé republiky, stanovil thesi, že státní podniky mají býti postaveny na obchodní základnu, že nemají pracovati byrokraticky a centralisticky, že mají míti právě tak vysoké čisté zisky jako podniky soukromé. Pro nás je těžko sestaviti pro státní podniky bilanci. Přece však můžeme vytknouti jednu položku, kde známe poměry, jsou to lázně a léčebná místa, jež spravuje ministerstvo zdravotnictví. Jest devět státních lázní. Příjmy těchto devíti lázní jsou rozpočteny na 8,748.420 Kč. Mezi tím jsou nejlepší lázně Československé republiky, jež však vynášejí pouze tak minimální částku. Jedny tatranské lázně, mající jen 410 pokojů, platily daň z obratu z příjmů 10 milionů Kč. Devět státních lázní s dohromady asi 1603 pokoji mají pouze 8 mil. Kč příjmů. Nejmenší lázně v Tatrách se 198 pokoji zaplatily daň z obratu ze 4 mil. Kč. Vidíme, že něco zde není v pořádku. Chceme-li zjistiti cenu státních lázní, pak musíme předpokládati, že representují cenu asi 200 mil. Kč. Při této ceně se tato částka zúročí asi 11/2%. Předpokládáme-li cenu pouze 100 mil. Kč, pak máme zúročení asi 31/ %. Každý soukromník by takový podnik odprodal nebo se snažil, aby více nesl. U státu to však není tak důležitou věcí, hlavní věcí je, aby státní lázně byly dále spravovány tak, jako dosud. Ministerstvo zdravotnictví, jež státní lázně spravuje, se také vůbec nesnaží, aby je podporovalo a zařídilo tak, aby státu vynášely co možná nejlepší a největší čistý zisk. V tom spočívá právě to nesprávné. Jestliže ministr financí vyžaduje na soukromém hospodářství co možná největšího výnosu, jest to jeho povinností, aby to požadoval i na státních podnicích. Jsou zde různí úředníci, kteří by mohli jíti za věcí, proč státní podnik není dostatečně aktivní a v čem spočívají chyby. Není-li aktivní, má se dáti do jiných rukou, aby pak zde vynášel větší částku.

Bude tomu tak dojista u všech státních podniků; kdybychom měli vše po ruce, abychom sestavili věcnou obchodní bilanci, pak bychom mohli přijíti na všechno. Docela zajímavý je pokus o sestavení obchodní bilance státních lázní. Zde vychází toto najevo: Vezměme si lázně v Tatranské Lomnici. Mají 301 lůžko. De facto jest rozpočten příjem 1,243.000 Kč. Na základě našich obchodních zkušeností vychází však částka 1,633.560 Kč. To dává rozdíl 390.000 Kč pouze u Tatranské Lomnice. Jestliže však sestavíme řádnou obchodní bilanci s obvyklými odpisy, což se ve státním rozpočtu neděje, pak povstane zde ztráta 138.134 Kč. Při tom není ještě vzat ohled na břemena za udržování budov, neboť tato zatěžují ministerstvo veřejných prací. Oč více by tyto podniky státu vynášely, kdyby byly pronajaty velikým, kapitálově silným společnostem, které by se zavázaly k přiměřeným investicím? Jak bezhlavě se dnes dělají investice, rád bych ukázal na lázních Sliači. Lázně a pramen sliačský rovnají se manheimským. Jest to jeden z nejslavnějších a nejlepších pramenů, které máme, avšak zachycení pramene, zařízení lázeňského domu a hotelu jsou zastaralé. Každý rozumný obchodník by nyní věc uchopil z toho konce, že by nejprve pramen znovu zachytil, aby dostal více vody, pak obnovil hotely, aby dostal větší obložný prostor. U ministerstva zdravotnictví děje se to však obráceně. Nejprve byla nově postavena za mnoho milionů jídelna, jídelna není ještě hotova a ještě k tomu stavěna neúčelně, pramen však byl ponechán ve starém stavu, právě jako hotely. Kdo má seděti v této jídelně, nejsou-li dány možnosti ke koupání a ubytování. Četní nemocní na úbytě nebudou dojista chtíti tančiti shimmy, ti by se byli jistě spokojili se starou jídelnou. Nedostává se právě racionelní politiky, která řídí podniky hospodářsky a obchodně.

Jestliže státní lázně vynášejí celkem 3 mil. Kč čistého zisku, není to zhola nic proti tomu, co státu odvádějí lázně soukromé. Lázně v Nízkých Tatrách vynášejí pouze na daních 2,400.000 Kč, kteréžto peníze stát dostává beze vší práce. Ministerstvo zdravotnictví, do jehož působnosti tyto lázně patří, mělo by je vlastně s největší pečlivostí podporovati. Bohužel tomu tak není, neboť ministerstvo zdravotnictví nevidí v privátních lázních nic jiného než konkurenty. Vidí, že státní lázně neprospívají, soukromé lázně však ano. Následkem toho jde o to, aby tito konkurenti byli přitlačeni k zemi. To jest pochybená politika. Neboť tím, že soukromé lázně nejsou nejplnější měrou podporovány - nechtějí vůbec finanční podporu, nýbrž pouze morální - poškozuje se stát. Podvazuje se cizinecký ruch, cizinci sem nepřicházejí, neboť se nechtějí dáti šikanovati, stát má mnohem méně příjmů. Cizinecký ruch je velmi důležitý pro tento stát. Dr. Uhlig, který je dobrým a proslulým národním hospodářem, zjistil, že cizinecký ruch vynesl státu 1 1/2 miliardy, praví však dále, že by se to dalo lehce zvýšiti na 2 miliardy. Proč se to neděje? Vidíme, že se dělá pravý opak. Nad rozličnými lázeňskými místy, které jsou ještě v německých nebo nečeských rukách, vznáší se stále meč záboru. Ministerstvo zdravotnictví nepřemýšlí o tom, jak by lázně podporovalo a jim pomáhalo, jak by se daly zvýšiti příjmy státu a obyvatelstva. Ve Vysokých Tatrách vládnou nejkrutější poměry, průmysl se tam ruší, obyvatelstvo jest odkázáno čistě na příjmy, které lidu plynou z cizineckého ruchu. Každý tam čeká a každý tam hledí, kdy přijde léto, a z letních příjmů chce žíti celou zimu. Nemělo by to býti nejintensivnější a nejkrásnější prací ministerstva zdravotnictví, aby tuto věc podporovalo? Nikoliv, dělá se pravý opak, vymýšlejí se všecky možné návrhy, které přicházejí na veřejnost a veřejnost odstrašují. Nemohly-li tatranské lázně vykázati v letošním létě onu návštěvu a onu prosperitu, jak se očekávalo, pak to jest přičísti na vrub okolnosti, že byla o tatranských lázních vedena veřejná debata, v níž byla rozvířena otázka tuberkulosy do té míry, že návštěvníci se návštěvy zalekli. Ministerstvo zdravotnictví chce přikročiti k tomu, aby ve Vysokých Tatrách byl vytvořen rayon, kam chtějí strčiti nemocné tuberkulosou, jako se to činilo za starých dob s pásmem pro malomocné. Pánové, za dnešních dob vytvářeti pásmo pro malomocné, lepiti dnes na nejkrásnější tatranské území červenou tabuli "Pozor, nebezpečí moru!" co pak bude z cizineckého ruchu? Čteme, že ministr zdravotnictví stále ještě od této myšlenky neupustil, že stále ještě pomýšlí na provedení tohoto zákona, aby Tatry ztrestal. Musíme se proti tomu postaviti co nejrozhodněji, celá československá veřejnost se postaví proti této věci, vynikající vědci z oboru lékařství se proti tomu postavili, a potírali to, aby se s nemocnými plicními chorobami jednalo jako s malomocnými, aby byli strkáni do jednoho pásma, k tomu ještě dnes, kdy lékařská věda stojí tak vysoko. Pánové, vždyť vidíme ve Švýcarsku a jinde, že útulky pro tuberkulosní, tato speciální sanatoria, musí zvolna svůj provoz přeměňovati. Naše ministerstvo zdravotnictví přišlo zas jednou pozdě, zapomnělo, že doba pokračuje. Vždyť tuberkulosa není otázkou, kterou možno řešiti v lázeňských místech; chce-li se tato otázka řešiti, nutno započíti nejprve zde ve velkoměstech, u elektrické dráhy, u kaváren, u bytové kultury, nikoli však jíti tam, kde jsou dobře vedená sanatoria, kde jsou nemocní pod dohledem. Pánové, jest to smutné a vidí se z toho tendence, proč se tam jde a proč se chce ještě hůře trestati právě tato krajina, jež přece jest již dosti potrestána ztrátou svého průmyslu, jíž se chce ještě ucpati poslední zdroj příjmů, cizinecký ruch. Cizinecký ruch nevynáší zlato pouze obyvatelstvu, vynáší je také státu. Jest to zlatý pramen, za nějž se cizině neplatí ani clo, ani dávky, cizinci přicházejí sem, přinášejí s sebou své peníze, chtějí je utratiti, nechtějí za to nic, než aby se měli dobře.

Chceme-li projednávati otázku plicní tuberkulosy, musíme věděti, že tuberkulosa se dnes neléčí v horských lázeňských místech, nýbrž může býti chirurgicky léčena v každém místě, že se zřizují největší nemocnice a léčebny v blízkosti měst, kde nemocní docházejí přijetí, aby se uzdravili v blízkosti pracovního místa a nepociťovali příliš výškovou diferenci vzduchu a klimatu, až uzdravení nastoupí opět do práce. Pánové, Davos a jiná proslulá švýcarská lázeňská místa začínají se dnes přeměňovati na léčení docela jiných chorob, nechávají léčení tuberkulosy stranou, poněvadž tam nepřicházejí tuberkulosní v dostatečném množství, poněvadž právě následkem chirurgického léčení nejsou nemocní s plicními chorobami již odkázáni na horská lázeňská místa. Jest zajímavé, že evropské země, které dříve posílaly nemocné do Švýcar, neposílají tam dnes tolik nemocných. Švédsko, Norsko, Německo, Anglie a také Československo vyslaly do Davosu loňského roku průměrně pouze po 40 lidech. Tím by se dalo naplniti sanatorium se 160 pokoji. U nás se přetřásá otázka pásma tuberkulosních, avšak způsob, jakým se tato otázka uvádí do široké veřejnosti, nebyl by potřebný. Pročpak stále rozčilovati obyvatelstvo, proč chtíti stále ztenčovati příjmy, proč chtíti potlačovati hospodářství, když přec hospodářství podporuje tolik jednotlivců, podporuje zvláště stát! Copak jest nejlepší konsolidací státu? Spokojenost. Je-li spokojenost, jest zde i konsolidace. Pánové, jest smutné, že se nebezpečí tatranského zákona stále ještě vznáší nad Tatrami, a to je přec příčinou, proč stavební ruch nepokračuje v potřebné míře, jak by mělo býti. Jest neudržitelnou věcí, že se soukromá lázeňská místa dávají pod moc největšímu majiteli lázní, který jest jejich pánem nad životem a smrtí. Bylo by přec jednou na čase, aby se lázeňská místa považovala pouze za průmysl a podřídila se onomu ministerstvu, kam vlastně patří, totiž ministerstvu obchodu. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Pánové, 8, 9 lázeňských míst, snad 6 nemocnic a 2 babické školy spravuje ministerstvo obrovským nákladem, pouze osobním nákladem 14 mil. Kč. Nebylo by účelnější nejsme přec žádným tak velikým státem toto ministerstvo zrušiti a činnost klidně přiděliti ministerstvům vnitra a obchodu? Myslím, že za tímto zákonem, který se vznáší nad soukromými lázeňskými místy, nevězí jiná příčina než snad ona, s níž zde vystoupil posl. Štefánek. Snad řekl pravdu. Myslím, to že bude hlavní příčinou.

Slyšeli jsme referát o lázeňských místech v rozpočtovém výboru. Pan zpravodaj tu pravil, že takové lázně, jako jest jich několik v Československu, které prý jsou ve špatných rukách, jako Číz, Polhora, Sobrance, mají býti zcela jednoduše zabrány, má je převzíti stát. Stát že by byl šťasten, kdyby přejímal ještě tři jiné pasivní lázně? Ale i zde je zřejma tendence: zabírati, zestátniti! Mělo by však býti tendencí nezabírati, nezestátniti, nýbrž tyto lázně podporovati, jim pomáhati, aby se mohly povznésti. Ještě geniálnější byl návrh pana zpravodaje, aby se ve střediscích cizineckého ruchu, myslím v Tatranské Lomnici, na Štrbském Plese zřídily herny, avšak s podmínkou, že tam smějí hráti pouze cizinci, nikoli domácí. Velmi zajímavé! Pouze cizinci smějí tam hráti, ti tam dojista honem ponesou své peníze! Divím se, že v ministerstvu, jemuž stojí včele osoba duchovní, mohou býti projednávány takové návrhy, když je přece známo, že právě herny jsou příčinou vší nepravosti.

Stran kapitoly "Podpora živností" nutno říci, že ministerstvo obchodu je v rozpočtu velmi špatně obmyšleno. V tom ohledu mělo by se na Slovensku něco dělati. Pan ministr obchodu inž. Novák učinil Slovensku také veliké sliby, proto nechceme předbíhati události a předem kritisovati, nýbrž čekati, jaké budou míti tyto sliby účinky, a podle toho zaříditi pak svoji kritiku.

Zajímavé jest, že na Slovensku má býti zřízena hospodářská rada. Jaké budou její úkoly, nevíme, avšak nejzajímavější na věci jest, že to nebude zvolená, nýbrž jmenovaná hospodářská rada a já stěží věřím, že touto hospodářskou radou bude hospodářství na Slovensku podpořeno, kde by přece ve skutečnosti bylo velmi mnoho co podporovati. Zvláště důležitou by byla stavba často zmiňované dráhy Margecany-Červená Skála, pro kterouž stavbu jest však do rozpočtu zařazeno pouze 400.000 Kč. Dráha bude tedy dále odpočívati. Na podporu cizineckého ruchu byla dána ministerstvu obchodu také příliš nepatrná částka k disposici, v celku 2 mil., která sotva stačí na reklamu.

Když v rozpočtovém výboru mluvili němečtí poslanci, a zvláště pan dr Schollich o kulturních otázkách, byl jim ihned předveden parádní koníček, avšak špatně sedlaný: Němci na Slovensku a jejich kultura! Musíme býti panu kol. dr Schollichovi vděčni, že zastupoval naše zájmy v rozpočtovém výboru; zde jde o to, aby se zakročilo proti výkladům páně ministrovým. Všecko není tak růžové, jak on to líčil. Německé školy na Slovensku již existovaly, zvláště náboženské elementární školy, a vláda Esterházyho r. 1918 zněmčila výnosem také školy střední, kterýž výnos však nemohl ještě vstoupiti v platnost, poněvadž vyučování bylo v plném proudu. Avšak co se jednou rukou dává, to se druhou béře. Ještě dnes vidíme, že Němci v Bratislavě nemají vlastního gymnasia, mají sice školu, v níž se však vyučuje pouze odpoledne, poněvadž dopoledne školy používají žáci maďarské národnosti. Na stavbu školy není peněz, zato se na ruské emigranty vyhazuje 30 mil. Kč. Zvláště důležitou otázkou je otázka školních inspektorů. A tu je zajímavé, že naše menšinové školy přehlížejí inspektoři, kteří vůbec neznají vyučovacího jazyka.

U kapitoly "zemědělství" musíme se zastaviti na delší chvíli a trochu se zabývati větou, kterou pan hlavní zpravodaj zcela správně uvedl. Praví ve své zprávě, že průmysl již dosáhl vrcholného bodu; za to u zemědělství na Slovensku prý nebylo dosud dosaženo vrcholného bodu, tam by prý se dalo ještě něčeho dosáhnouti. Zcela správně! Uznávám to a dávám panu hlavnímu zpravodaji úplně za pravdu. Myslím, že tuto větu vyňal z jednoho článku vysoce váženého učence prof. Stoklasy; neboť tento psal o zemědělství na Slovensku. Pan prof. Stoklasa má pravdu. Kdož jsou v hospodářství činnými, musí mu dáti za pravdu, na Slovensku mohlo by se skutečně více vyráběti, ba hektarový výnos mohl by býti zdvojnásoben. Napřed musily by však býti vyřešeny velké agrární otázky, jež nejsou dosud na Slovensku vyřešeny. Mluvil jsem o těchto otázkách s jedním velkým zemědělcem, stojí též zde přede mnou (ukazuje na posl. Szentiványiho), odborníkem zajisté prvé třídy a tento mi řekl toto: Možno zavésti zvýšenou produkci, možno na hektaru dosíci většího výsledku, avšak tento větší výnos nesmí více státi, než se za to přijímá. V první řadě bylo by zde řešiti otázku úvěru, palčivou otázku zemědělského úvěru. Ve zprávě pana hlavního zpravodaje se dovozuje, že v historických zemích bylo r. 1915 zemědělství knihovně zatíženo 6 miliardami a že r. 1926 tyto dluhy stouply na 20 miliard. Škoda, že nejsou k disposici příslušná data o Slovensku a Podkarpatské Rusi. Myslím, že by nám bylo z toho úzko, kdybychom viděli, jak silně je tam pozemkový majetek zatížen. Tato otázka není místní otázkou Slovenska, nýbrž evropskou, poněvadž celé evropské hospodářství jest zatíženo, citelným se stává nedostatek kapitálu a nedostatek levného kapitálu ztěžuje větší výrobu. Já bych prosil pana hlavního zpravodaje, aby se dohodl s panem prof. Stoklasou a upozornil jej na tuto velikou agrární vadu, již by bylo nutno především odstraniti. Slyšeli jsme o konferenci bankéřů v Kolíně n. R., jíž se zúčastnili největší bankéři a všichni musili konstatovati, že zemědělství jest silně zatíženo, že zemědělec při tomto zatížení nemůže tolik vyráběti, jako vyráběl. Po dlouhých poradách byla vytýčena zásada, že úvěr nemá se poskytovati na polnosti, nýbrž jednotlivci, který má býti vzdělaným a prvotřídním zemědělcem. Rovněž bylo by řešiti otázku úvěru nemovitostního, různé jiné otázky. Tak i otázku meliorací, která nebyla ještě vyřešena. Především bylo by však řešiti otázku zemědělských cel. Na pražské výstavě jsme četli výzvu: Orejte hlouběji! To však se může díti pouze motorickou silou. Chybí však kapitál potřebný k nákupu strojů, schází i potřebná umělá hnojiva a kartel umělých hnojiv by musil býti přinucen, aby umělá hnojiva prodával za ceny úměrné cenám obilí. To jsou vlastně otázky zvýšené výroby. Má-li kdo potřebné peníze a kapitál a potřebné odborné vědomosti, může pak užívati umělých hnojiv, může činiti zkoušky s půdou a z půdy dosíci toho, čeho si pan prof. Stoklasa pro Slovensko přeje. Jakou to má důležitost pro stát, nepotřebuji pánům říkati. Angličané přikročili k tomu, aby své úvěrové otázky řešili v parlamentě t. zv. Credits Bill of Agriculture. Myslete přec na to, že Němci vydávají na zemědělské účely celé dvě miliardy, Maďaři uzavřeli pro zemědělské úvěry dolarovou půjčku a zemědělcům se poskytují levné peníze na dlouhodobé splátky.

Další otázkou je vytváření cen zemědělských plodin. Do této základní otázky nemají zemědělci co mluviti. Právě tak důležitou je otázka zpeněžení. V tom ohledu pokročily historické země mnohem dále, kdežto na Slovensku je celá věc ještě v plenkách. Máme sice mnoho státních institucí, jež jsou zde, aby peníze vydávaly, avšak žádné za tím účelem, aby podporovaly zvýšenou zemědělskou výrobu a hospodářům dodaly odborné vědomosti. Zemědělská rada, či jak se po německu říká Landeskulturrat, je velmi zajímavá organisace. Tvrdím-li, že tato organisace není ničím jiným než tvrzí dvou politických stran, pak prosím, jděte věci na kloub a zjistěte, zda je moje tvrzení pravdivé. V historických zemích byli by se tomu podivovali, jak jsou složeny výbory v zemědělské radě a i Češi budou míti tolik citu pro spravedlnost, aby se podivili, že něco takového jest vůbec možným. Do zemědělské rady byli nejprve zvoleni delegáti župních zastupitelstev. Já sám jsem byl župním zástupcem a prodělal takovou delegaci. Nyní skládají se zástupci žup většinou ze socialistů a agrárníků. Jednoho krásného dne jsme viděli, že do zemědělské rady byli delegováni lidé, kteří o zemědělství neměli vůbec ponětí. Po třech letech byli znovu zvoleni delegáti, a to z 12 delegátů čtyři nezemědělci. I kdyby úřednický aparát pracoval v zájmu zvýšené zemědělské výroby, tak by dojista byla činnost těchto úředníků ztěžována výborem. Takové věci se provádějí asi tím způsobem "naše strana to a to, vaše strana to" a podobně. Mají-li se projednávati otázky zemědělské, celně politické, hospodářsky politické, pak se tak děje vždy se stanoviska "naší strany". Inteligentní zemědělci jsou na Slovensku z organisace vyloučeni, tím méně místa mají Němci a Maďaři. Nemají ani jediného delegáta, přes to, že se jim musí přiznati, že mají ve svých řadách nejlepší zemědělce. Tato organisace a její udržování stojí 1,600.000 Kč a pro zvýšení produkce pracuje tam 63 úředníků. Jak se to podporuje, k tomu volám za svědka pana profesora Stoklasu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP