Středa 24. října 1928

V obvodu radnickém (okres rokycanský a zbirožský) zdůrazňuji naléhavé potřeby v ohledu dopravním. Dělnictvo z Radnicka, zaměstnané v Plzni ponejvíce ve Škodových závodech, dožaduje se až dosud marně zavedení nočního vlaku z Chrástu do Radnic, aby se mohlo dostati včas při odchodu ze zaměstnání do svých domovů. Dosavadní poměry v tomto směru jsou neudržitelné. Dělnictvo přijíždí do Chrástu o 12. hodině noční a odtud musí 3 až 4 hodiny pěšky na Radnicko. Tím přichází nejen o zasloužený odpočinek po namáhavé práci, ale dlouhou cestou trpí újmu na zdraví. Žádám proto, aby ministerstvo železnic z důvodů těchto vyšlo vstříc oprávněnému požadavku dělnictva a aby vynaložilo vše, aby mu bylo vyhověno. Při této příležitosti dovoluji si také poukázati na nedostatečné vlakové spojení z Radnic do Rokycan, kam jest nuceno obyvatelstvo Radnicka dojížděti k politickému úřadu. Pasanti, kteří ráno přijíždějí do Rokycan, musí po vyřízení svých záležitostí čekati na vlak až do odpoledních hodin anebo zhusta, aby neztráceli času, vracejí se pěšky z Rokycan na Radnicko, což trvá 3 až 4 hodiny. Není možno, aby tento stav zůstal nezměněn. Žádám, aby toto nedostatečné vlakové spojení bylo nahrazeno státní autobusovou dopravou, která by byla v provozu nejen 3 dny v týdnu, jako se děje nyní, nýbrž po celý týden, jak toho žádá potřeba obyvatelstva a povinnost státu, neboť žádostem soukromých zájemníků o povolení autodopravy na uvedené lince nebylo vyhověno. V ohledu komunikačním upozorňuji na desolátní stav silnic na Radnicku, které citelněji nežli kde jinde jsou opotřebovány, neboť jest po nich dopravováno v povozech uhlí z dolů. Obce a okres nemohou následkem finanční tísně, způsobené zákonem č. 77 z r. 1927, věnovati potřebný náklad na opravu silnic a náleží tudíž tento úkol státu. Žádám, aby státní správa v tomto směru vykonala vše, co jest nutno, poněvadž jest obava, že během jednoho roku nebude lze vůbec na silnicích jeti s povozy. Jako markantní případ uvádím silnici Radnice-Vejvanov, která již dnes jest téměř neschůdnou. Pokládám také za důležité zmíniti se o sklárně na výrobu lahví v Radnicích, která, ač svého času dobře prosperovala, svůj provoz nyní zastavila, čímž řady dělnictva přišly o zaměstnání. Mám dojem, že sklárna stala se předmětem kartelové spekulace, neboť nelze si jinak vysvětliti, proč činnost závodu dobře prosperujícího byla zastavena. V zájmu dělnictva, které se tím ocitá v nezaměstnanosti, žádám, aby státní správa svolala anketu, na níž by byly zjištěny pravé příčiny zastavení provozu a vyvolán pokus za účelem obnovení výroby.

V okresu dobřanském znemožnil rovněž stejně jako v jiných okresech oblasti západočeské - zákon č. 77 z r. 1927 jakoukoli činnost samosprávných korporací, ať jde o komunikace, ať o úkoly sociální péče, ať o provádění ostatní veřejné působnosti. Zejména úprava komunikací vyžaduje takových nákladů, které jdou nad síly dobřanského okresu. Dobrá snaha této zájmové korporace tříští se o nemožnost. Jediným východiskem z této prekérní situace by bylo vyhověti požadavku okresu, aby státní správa převzala do svého programu úpravu silnic tohoto okresu, zejména pak aby provedla inkameraci okresní silnice z Chotěšova přes Vodní Újezd a Dobřany, jež spojuje státní silnici berounskohaselbašskou se silnicí na Železnou Rudu a která je důležitá z důvodů strategických. Z téhož důvodu žádám, aby se státní správa podjala úpravy kamenného mostu v Dobřanech, který je položen na uvedené silnici a nachází se ve stavu velmi chatrném. V ohledu dopravním považuji za nutno, aby byly zavedeny rychlovlaky na trati Plzeň-Železná Ruda a aby na Prahu připojeny byly ke každému vlaku přímé vozy, jako tomu bylo dříve. Svrchovaně akutní je také požadavek, který je přednášen se strany obce Lhoty, aby na jejím katastru vzhledem k početnosti zájemníků zřízena byla železniční zastávka. Stejně tak jako v jiných větších střediscích, projevuje se i v Dobřanech značná bytová tíseň, a to hlavně v řadách státního a veřejného zaměstnanectva. Poněvadž vedle staniční budovy v Dobřanech stojí jednopatrová budova - bývalá vodárna - která jest již delší dobu prázdná, bylo by účelno, aby byla vhodně adaptována a aby jí bylo použito pro ubytování železničních zaměstnanců. Žádám, aby tento podnět byl s ohledem na nepříliš vysoký náklad v brzku realisován a aby kromě toho byl postaven pro státní zaměstnance v Dobřanech aspoň jeden obytný dům, aby tak bylo uleveno bytové nouzi v místě. Poukazuji také na časté rozvodnění řeky Radbuzy, která vystupuje z břehů a zaplavuje louky od Chotěšova přes Dobřany až k Liticům, vytvořujíc v těchto místech jedno velké jezero. Její regulace jest bezpodmínečně nutnou, aby bylo zabrán+no velikým škodám, způsobovaným na lukách a majetku obyvatelstva. V ohledu školském jsem nucen uvítati skutečnost, že má býti započati v Dobřanech se stavbou české státní obecné a mešťanské školy pro hochy, leč upozorňuji při této příležitosti, že by bylo bývalo účelno, aby byla vystavěna škola i pro dívky, neboť dívčí školy mají zůstati v budově, která patří obci, a dívky mají docházeti na tělocvik do školy chlapecké, čtvrt hodiny vzdálené. Řešení školské otázky v Dobřanech mělo býti definitivní i pro dívky a jest litovati, že nebylo provedeno tak, aby se vyšlo vstříc z ohledu pedagogických oběma školám a aby tak odpadly nedostatky, které se budou projevovati po výstavbě školní budovy v chystaném rozsahu.

Okres blatenský a okresní město Blatná, které jest uzlem železničních lokálních tratí Nepomuk - Strakonice-.Březnice-Rožmitál, zasluhuje, aby státní správa železniční všímala si bedlivě jeho vlakového spojení. Přesto, že v říjnu letošního roku byly nahrazeny některé vlaky kolejovými autobusy, jízdní řád dosud potřebám Blatenska nevyhovuje. Jak bídné jest železniční spojení na trati Plzeň-Rožmitál pod Tř., vysvítá jasně z toho, že jízda z Plzně do Rožmitálu přes Blatnou neb Strakonice trvá rychlovlakem od 5 hodin ráno do půl 12. hodiny v poledne, tedy v celku, počítá-li se i se zpožděním, které bývá pravidelné, plných 7 hodin. (Výkřiky posl. Johanise.) Uvážíme-li, že tato trať měří as 85 železničních kilometrů a že osobním autem trvá jízda stejné trati as 1 hodinu, pochopíme zajisté, že je nutno zjednati v tomto směru nápravu, kterou také občanstvo od železniční správy očekává. S dopravou nákladní je to ještě horší, neboť vagon zboží z Plzně do Rožmitálu jest na cestě 4 až 5 dní. Také nově zavedené kolejové autobusy na této trati velmi frekventované nevyhovují plně potřebám obyvatelstva, neboť mají jen 80 míst pro cestující, a kromě toho jízdní sazby jsou příliš vysoké. V zimní době, kdy v tomto kraji jsou veliké závěje sněhové, budou tyto autobusy k dopravě neschopny, poněvadž jsou slabé (65 koň. sil). Nejsou také zařízeny náležitým způsobem pro dopravu poštovních zásilek, zejména peněžních, ač se jimi pošta dopravuje. Mimo to dovoluji si upozorniti na zchátralost tratí železničních v těchto místech, kde je přípustna dovolená rychlost 25 až 35 km za hodinu. Poukazuji konečně na bídné mzdy smluvních dělníků vrchní stavby, kteří přes léto pracují za nepatrný peníz 16 až 20 Kč denně a v době zimní, tedy v době nejhorší, jsou propouštěni a vydáni na pospas nejhorší bídě. Žádám státní správu železniční, aby ve všech těchto věcech zjednala nápravu, zejména však, aby přiměřeně zvýšila platy smluvního dělnictva, které žádá za těžkou práci spravedlivou odměnu. V ohledu komunikačním upozorňuji na zanedbaný stav blatenských silnic, které nemohou býti okresem upravovány, neboť důsledky protisamosprávného zákona, který obmezil jeho finanční schopnost, znemožňují tuto činnost. Nepřispěje-li státní správa včas na úpravu okresních silnic tohoto kraje, budou se brzy podobati silnice polním cestám a doprava po nich bude naprosto nemožna. Zrušením sousedního okresu březnického, pro něž nebylo náležitých důvodů, nastává městu Blatné starost o novou budovu pro okresní úřady. Podle nařízení ministerstva vnitra má býti v budově velký byt pro přednostu úřadu a sluhu vedle četných úředních místností, takže náklad na tuto budovu jest vypočten okrouhle as na 1 mil. Kč. Obec Blatná neměla a nemá dosud zájmu na zrušení okresu březnického a také za finanční oběť, kterou by přinesla pro stát, nekyne jí žádná lepší budoucnost. Blatná nemá žádného hotového jmění, ba naopak má dluh 450.000 Kč na bývalé elektrárně a kromě toho rozpočet obecní vykazuje schodek 70.000 Kč. Poněvadž na rušení březnického okresu má zájem jedině stát, žádám státní správu, aby postavila v Blatné sama novou úřední budovu, a to pro všechny státní úřady, jež jsou dosud umístěny v soukromých domech, a aby nezatěžovala dluhem, jenž by nemohl býti amortisován, zbytečně obecní pokladnu. Dojde-li ke zrušení okresu březnického, bude to velkým trestem pro obyvatelstvo z Březnicka, neboť bude nuceno dojížděti vlakem do Blatné a záležitosti, které dnes vyřídí za dvě hodiny, budou potřebovati k svému vyřízení s cestou celý den. Jiným ožehavým problémem Blatenska jsou potřeby rázu hygienického, které se dotýkají hlavně města Blatné. Toto město jest obklopeno kolem dokola rybníky, jichž majitelem jest velkostatkář Hillprandt. V bezprostřední blízkosti města jest rybník zvaný "Přední Topič" ve výměře as 20 ha. O tento rybník svádí město Blatná již po 30 roků boj s majiteli, neboť jest přímo životní otázkou města. Podle zjištění odborníků nelze provésti v městě kanalisaci, dokud nebude uvedený rybník vykoupen obcí a vypuštěn. Město Blatná podnikla od převratu všechny pokusy, aby tento rybník získala do svého vlastnictví, ale bezvýsledně. Domky kolem rybníku, v nichž bydlí vesměs chudí domkáři, jsou každoročně při stoupnutí vody vytopeny, a rovněž škola, která je na blízku, trpí vlhkem, nehledě k tomu, že nelze v ní provésti zařízení splachovacích záchodů, poněvadž voda odpadová má spád do rybníka. Město Blatná podalo Státnímu pozemkovému úřadu žádost o tento rybník, podnikla již celou řadu intervencí, ale bohužel bezvýsledně. Požadovaný rybník není vyznačen v katastrální mapě jako rybník, nýbrž jako role a louky. Ale i tak bylo by možno rybník přiděliti, neboť obec, která dnes nemá dostatek stavebních míst, hodlá po provedeném přídělu rybník zrušiti, odprodati stavební místa nebydlícím a celou čtvrť města kanalisovati. Žádám proto Státní pozemkový úřad, aby vyšel vstříc tomuto interesu 3000 obyvatel města Blatné a rybník městu přidělil. Mimo to dlužno konstatovati, že na celém okresu blatenském jsou chatrné školní budovy. Poukazuji zejména na školní budovy v Kasejovicích, které jsou opravdu kulturní ostudou. Obecná škola jest zde umístěna v ně kolika privátních domech, a to v takových bytech, kde nikdo nechtěl pro zimu a tmu bydleti. Za bílého dne musí býti v učebnách svíceno. Občanská škola jest umístěna v budově bývalé obecné školy, nábytek jest v ní zchátralý a učebné pomůcky nedostatečné a špatné. Zemská školní rada uznala tyto nedostatky a hrozí uzavřením školy, leč následkem brzdění otázky stavby nové školní budovy nadřízenými úřady nemohlo býti ku stavbě dosud přikročeno. Poněvadž obci za dnešní finanční situace jest nemožno uvésti všechny tyto nedostatky a závady do náležitého stavu, žádám státní školskou správu, aby na jejich odstranění přispěla vydatným obnosem a aby urychlila zároveň řízení ve věci stavby nové školní budovy. Zdůrazňuji také, že kasejovický obvod trpí také velmi citelně po stránce hospodářské, poněvadž jest zde nedostatek průmyslu. Zkoušky, které byly provedeny v tamních dolech, ukázaly, že těžba byla by výsledná. Podle dobrozdání znalců mohlo by v dolech pracovati při racionelní těžbě na 300 osob. Žádám proto, aby stát ujal se této věci, aby doly převzal do své správy a pomohl tak chudému kraji kasejovickému k hospodářskému rozvoji. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.) V obvodu okresu blovického postrádáno jest železničního spojení ve směru k Rožmitálu. Celý kraj v tomto úseku, kde leží bez užitku veliké spousty dříví, je dnes mrtvým krajem a není možno, aby toto lesní bohatství mohlo býti zpracováno. Zavedením železničního spojení by kraj oživl, mohlo by účelně býti využito přírodních produktů a uskutečněn také požadavek dopravy dělnictva, které dnes chodí několik hodin pěšky za svým zaměstnáním. Žádám, aby železniční správa státní nepodceňovala této dopravní potřeby a železniční spojení v naznačeném směru realisovala. Dále žádám, aby byl zaveden znovu osobní vlak z Plzně vyjíždějící o 5. hodině ranní do Č. Budějovic, a aby rychlík, který byl nyní zaveden místo zrušeného osobního vlaku v témže směru, zastavoval také v Blovicích, neboť občanstvo z celého kraje zůstává bez spojení od 24. hodiny noční do 8. hodiny ranní.

V obvodu kdyňském velmi trpce nese obyvatelstvo chystané zrušení okresu kdyňského a jeho přesídlení do Domažlic. Bude to znamenati veliké poškození místního živnostnictva a obchodnictva, neboť občanstvo, které dodnes dochází k okresnímu úřadu do Kdyně, bude opatřovati své nákupy v Domažlicích, čímž poklesne poplatní síla celého okresu. Žádám státní správu, aby okres kdyňský nebyl rušen, nýbrž aby byl spojen s okresem nýrským, který je v bezprostředním sousedství, v jeden politický celek. Podmínky pro toto spojení jsou dány tím, že oba okresy spojuje výhodná komunikace a že mohou vytvořiti okres soběstačný. Připojení obou zmíněných okresů k Domažlicům, resp. Klatovům, znamenalo by násilný převrat v celé životní struktuře jejich po stránce hospodářské i kulturní. V obou okresech převládá více dobytkářství a pícnářství proti obilnářskému rázu Klatovska a Domažlicka. Obyvatelstvo kraje nýrského účastní se také hojně kdyňských trhů dobytkářských. V ohledu kulturním mají oba okresy společné zájmy, neboť žáci navzájem navštěvují školy jednoho či druhého okresu. O ubytování úřadů i úřednictva by bylo postaráno, poněvadž Kdyně se svými peněžními ústavy dává k disposici potřebné místnosti pro kanceláře a byty. Očekávám proto, že státní správa uváží všechny tyto okolnosti a rozhodne ve prospěch zmíněného požadavku obou okresů. Pokud se týče zdravotní péče okresu kdyňského, konstatuji, že tato péče jest nedokonalou, neboť není zde vodovodů, potoky, jež probíhají kdyňským okresem, jsou nečisté a mají za následek každoročně častá onemocnění střevním tyfem a není zde také potřebné kanalisace. Bylo by proto nejvýš žádoucno, aby státní správa za účelem odstranění těchto hygienických závad provedla regulaci nebezpečných potoků anebo přispěla aspoň na tento účel místním samosprávným svazkům, aby mohly tyto závady samy odstraniti. Pokládám také za důležité a nezbytné, aby Státní pozemkový úřad rozhodl konečně o přídělu lesů v okresu kdyňském, o něž se četné obce ucházejí, aby mohly ukojiti potřeby obyvatelstva, pokud se týče dodávky dříví stavebního a palivového. Pokud jde o vlakové spojení obvodu kdyňského, není dbáno železniční správou v dostatečné míře potřeb širokých vrstev občanstva. Zdůrazňuji, že jest zejména nutno zavésti autobusovou dopravu po železnici, která by spojovala Klatovy s Domažlicemi a jež by umožnila dělnictvu použíti tohoto spojení do zaměstnání a zpět. Této dopravy hojně by zajisté používalo dělnictvo, které jest zaměstnáno v akciové přádelně ve Kdyni a jež musí nyní docházeti do zaměstnání z venkovských míst pěšky šest až osm kilometrů. Bylo by také dobře, aby jízdní řád byl vhodně přizpůsoben pracovní době dělnictva. Důležito jest připamatovati, že celý okres kdyňský trpí dnes značným nedostatkem bytů, jak jsou toho dokladem nesčetné žádosti o zaopatření bytů, podávané obecním úřadům. Rodiny exekučně vystěhované nemají, kde by byly ubytovány. Zákon o stavebním ruchu jest naprosto nedostatečný, poněvadž znemožňuje menším obcím na venkově, resp. stavebníkům v těchto obcích stavěti za státní podpory. Obecní domky v obcích jsou přeplněny, a obce, i kdyby měly dobrou vůli, nemohou stavěti, poněvadž zákon č. 77 z r. 1927 jim tuto možnost odnímá. Odstranění bytové tísně závisí tak od vydání nového zákona o stavebním ruchu, který by skutečně obsahoval subvenční výhody pro obce a družstva v míře dostatečné, aby nájemné mohlo býti stanoveno co nejnižší.

V obvodu Kašperských Hor považuji za odůvodněný požadavek okresu, aby byla převzata do státní správy okresní silnice z Vimperka přes Stachy, Kašperské Hory, Radešov a aby byla vybudována nová státní silnice od Radešova přes Hartmanice až do Železné Rudy, čímž by se prospělo nejen místnímu provozu, nýbrž byla by též posílena turistika v této části západních Čech a posílen hospodářský život. Okres nemá dosud ani jediné státní silnice, a poněvadž jest okresem chudým, v němž není vyvinutého průmyslu, nemůže vynakládati nákladné sumy na úpravu zmíněné silnice Vimperk-Radešov. Při větších srážkách dešťových jest často odplavován drobnější štěrk a písek ze silnice, což vyžaduje stálých úprav a nákladů. Žádám, aby státní správa vyhověla tomuto požadavku, tím spíše, že státní poštovní autobus jezdí po této silnici čtyřikráte denně a že poškozování silnice jest do značné míry také jím způsobováno. Žádám také, aby byly zahájeny přípravné práce spojené se zřízením údolní přehrady a hydroelektrárny na řece Vydře, odkud by mohla býti zásobována elektrickou energií velká část západních Čech. Ač bylo předpokládáno, že tyto práce budou letošního roku zahájeny, nestalo se v této věci nic, co by znamenalo krok ku předu. Významnou otázkou celého kraje jest vybudování dráhy na Kašperské Hory, Stachy, Vimperk neb Čkyně, o které se již mluví desetiletí. Bylo by v zájmu národohospodářském, aby státní správa rozhodla o definitivním projektu této dráhy a urychlila příslušné řízení. Konečně konstatuji, že jest nezbytně nutno, aby stát zřídil v Nicově budovu pro českou menšinovou školu, neboť dosud je česká škola umístěna v hostinských místnostech, které nevyhovují ani základním principům hygienickým a pedagogickým.

V obvodu zbirožském považuji za nutno, aby byl zachován dosavadní samosprávný okres, jehož zrušení se chystá, neboť tímto opatřením bylo by velmi citelně poškozeno obyvatelstvo okresu ve svých hospodářských zájmech. Z dopravních věcí jest třeba v zájmu snažšího spojení na okresu zdůrazniti požadavek zřízení autobusového spojení mezi obcemi Zvíkovec-Radnice-Rokycany, dále zřízení dávného již projektu dráhy Mirošov-Strašice-Zbiroh-Zvíkovec-Rakovník, která by podnítila a posílila hospodářský život v místech, kudy by byla vedena, a konečně dobudování druhé koleje z Hořovic do Rokycan, kterážto stavba zejména v letošním roce postupuje velmi pomalu ku škodě nejen zájemníků, nýbrž také ku škodě státu. Pokud se týče veřejných prací, podpírám zde velmi naléhavý požadavek občanstva okresu zbirožského, aby byl regulován zbirožský potok u Drahoňova Újezda, aby tak zabráněno bylo velikým škodám, způsobeným při živelních katastrofách, a aby byla státní správou subvencována stavba vodovodu, který právě za nejtěžších poměrů podniká město Zbiroh.

V obvodu rokycanském považuji za nutno upozorniti, že státní správa měla by věnovati zvýšený zájem zejména městu Rokycanům, které v posledních letech se velmi rychle zalidňuje a rozšiřuje a které se tak stává jedním z nejdůležitějších míst mezi Plzní a Prahou. S rozvojem tohoto města stupňuje se dopravní ruch nejen na místních silnicích, nýbrž také na místním nádraží, které dnes, po výstavbě druhé koleje, nedostačuje požadavkům obyvatelstva rokycanského. Stará nádražní budova jest naprosto nedostatečná a nestačí pojmouti všechny cestující, hlavně dělnictvo a studentstvo, dojíždějící do Plzně, ve svých místnostech před příjezdy vlaků. Doporučuji proto, aby bylo pomýšleno na stavbu nové nádražní budovy, která by svou rozlehlostí od povídala místním poměrům, aby byl vypracován projekt a aby jeho uskutečnění bylo co nejdříve realisováno. Aby bylo vyhověno nedostatečnému dopravnímu styku s Radnicemi a se Zvíkovcem, žádám, aby co nejdříve bylo uskutečněno zřízení státní autobusové dopravy v tomto směru, a aby pro případ, že by nebylo lze vyhověti, bylo dáno povolení k provozování autobusové dopravy soukromému zájemníku, který, jak jsem již dříve uvedl, byl by ochoten zmíněné spojení uskutečniti. V ohledu nutných veřejných prací dovoluji si upozorniti na nezbytnost regulace potoků Padrťského a Boreckého a s tím spojené výstavby nového mostu, neboť starý most jest již ve stavu velmi chatrném. Okresní správní komise v Rokycanech má již připraveny plány pro uvedenou regulaci, zařadila také náklad na regulaci do svého rozpočtu na r. 1928, leč zemský správní výbor tuto položku na základě protisamosprávných ustanovení zákona č. 77 z r. 1927 vyškrtl. Poznamenávám, že obec rokycanská uvolila se hraditi polovinu nákladů s regulací spojených, takže náklad vypadající na okres byl by podstatně mírnější. Žádám proto, aby státní správa podporovala tyto dobrou snahu okresu a obce rokycanské a vydatnou subvencí pomohla projekt uskutečniti. Velmi naléhavou jest také stavba nového železného mostu s chodníky přes Padrťský potok v Rokycanech, neboť stávající most nedostačuje na dnešní provoz a zatížení povozů, které i tudy projíždí, zejména pancéřových vozů vojenských. Komisionelní řízení bylo vykonáno již v roce předchozím, bylo také slíbeno, že stavba bude realisována r. 1929 a 1930, ale poměry nasvědčují tomu, že most do té doby nebude lze udržeti pro dopravu. Stejně naléhavým projektem jest úprava Jiráskovy třídy v Rokycanech a úprava částí silnic přes Rokycany ku Praze a Plzni dehtováním vzhledem k frekvenci, která se v těchto místech jeví. Žádám státní správu, aby i v tomto směru podpořila snahy obyvatelstva rokycanského, a to finančně, pokud jest na úpravách bezprostředně interesována, i morálně, pokud jde o povolení příslušných nákladů v okresním rozpočtu.

V obvodu plánickém zdůrazňuji nutnost vybudování dávno již projektované dráhy Klatovy-Plánice-Nepomuk, která měla býti uskutečněna již po státním převratu, ale ustoupila naléhavějším projektům strategickým na Slovensku přes to, že její rentabilita jest prokázána, dále nutnost vybudování okresní silnice Klatovy-Plánice, na niž náklad bylo by hraditi státu, poněvadž okres klatovský, v jehož obvodu z větší části tato silnice leží, nemá potřebných finančních prostředků na tento účel, a konečně doporučuji, aby do Plánice, stejně tak jako jest tomu v Klatovech a Horažďovicích, dána byla vojenská posádka, aby tím získal hospodářský život tohoto města na svém rozvoji.

V obvodu staňkovském jeví se nutnost, aby stát převzal do své správy okresní silnici Staňkov-Chudenice-Klatovy, poněvadž zavedením autobusové dopravy v těchto místech jest tato trať nadmíru zatížena a vyžaduje nesmírného nákladu se strany okresu, který však není dostatečně finančně silným, aby dále převzal silnici Staňkovsko-Domažlickou a aby zřídil státní autobusovou dopravu ze Staňkova ku hranicím politického okresu tachovského, neboť jest zde velmi špatné spojení dopravní. Vítám opatření, které učinilo ředitelství státních drah v tom směru, že k nákladnímu vlaku, který vyjíždí z Domažlic kolem 11/4 hodiny odpoledne, jsou přidávány i osobní vozy, aby žáci ze Staňkovska, kteří navštěvují střední školy v Domažlicích, měli možnost dostati se dříve domů a nemusili čekati až do večerního vlaku. Bylo by však dobře, aby tyto vlaky jezdily pravidelně včas, neboť se stává, že přijedou někdy později nežli osobní vlak večerní.

Upozorňuji také na neblahou finanční situaci obcí obvodu staňkovského, která znemožňuje stavbu elektrických sítí, stavby anebo přístavby národních škol, které jsou nutny následkem přírůstku dětí, jako jest tomu v Kvíčovicích, a konečně na nutnost rozhodnouti o přídělu lesů, o něž se uchází řada obcí tohoto okresu.

Z okresu klatovského: Nejpalčivější otázkou města Klatov jest nouze bytová. Obec klatovská požádala stát, aby pro své zaměstnance vystavěl státní obytné domy, v nichž by bylo umístěno 65 rodin státních zaměstnanců, kterým obec dala byty ve svých domech. Prázdných bytů bylo by použito pro nebydlící a špatně bydlící, neboť v Klatovech jest 160 rodin, které o byt se ucházejí. Žádám, aby tato důležitá otázka města Klatov byla v brzké době vyřešena.

Velmi palčivou otázkou jest regulace Drnového potoka. Projekt byl již zemským výborem vypracován. Náklad činí asi 7 mil. Kč, na což má přispěti ministerstvo zemědělství 45%, zemský výbor 35% a obec 20%. Je žádoucno, aby i tato důležitá otázka byla urychleně vyřízena.

V Klatovech má býti zbudována budova pro státní úřadovny se 36 místnostmi. Státní správa však žádá od obce jednu třetinu stavebního nákladu, avšak nechce obci ponechati budovu bývalého okresního soudu, která by mohla býti adaptována pro účele ubytovací. Bylo by žádoucno, aby státní správa vyšla obci vstříc s ohledem na těžkou finanční situaci, v níž samospráva klatovská se nalézá.

Upozorňuji také na nutnost regulace řeky Úhlavy. U zemského výboru bylo složeno 100.000 Kč na vypracování plánů v povodí od Švihova ke hranicím okresu nýrského. Neupravenost řeky při větších povodních způsobuje zaplavení polí a luk v celém obvodu klatovském. Sta případů nákazy snětí slezinnou, jež rozvodněnou řekou přichází z klatovských továren, způsobuje velké škody na dobytku tamním zemědělcům. Akce, které pro regulaci řeky Úhlavy byly podnikány, jsou dosud bezvýsledné. I v tomto případě jest povinností státu učiniti opatření v zájmu tamního kraje.

Okres klatovský zbudoval nákladem 1 mil. Kč sirotčinec, na nějž slibována byla subvence 145.000 Kč. Nyní však místo této subvence nabízí se pouze půjčka 50.000 Kč. Je pochopitelné, že tímto jednáním byl by okres velmi poškozen. Na elektrisaci okresu klatovského bylo určeno 4,370.000 Kč. Tímto nákladem byla by provedena elektrisace pouze ve 30 obcích, ale 61 dalších obcí zůstalo by bez elektrisace vůbec. Dožadují se tudíž větší podpory pro okres klatovský, aby elektrisace v plné míře mohla býti provedena.

Nejožehavější otázkou okresu klatovského jest inkamerace okresních silnic. Okres má vybudováno na 192 km silnic, jež vede ve své správě. Od převratu dožaduje se okres, aby jednotlivé spojující silnice převzal do své režie stát. Na silnici Klatovy-Staňkov vynaložil okres k umožnění provozu poštovních autobusů přes 500.000 Kč, aniž se mu dostalo od státu nějaké subvence. Tato silnice je stará zemská cesta Vídeň-Řezno a okres marně podniká kroky, aby byla vzata do inkameračního programu. Krom toho běží hlavně o silnice Klatovy-Nýrsko, Klatovy Blánice a Klatovy-Nepomuk. Doporučuji státní správě silniční, aby otázky tyto měla nazřeteli. Také otázka okresních silnic je palčivá. Stav silnice Janovice-Nádraží je hrozný. Obec Strážov několik let marně žádá, aby okresní silnice touto obcí procházející byla rekonstruována a přeložena pod Opálku, by stala se i pro malé zemědělce sjízdnou k nádraží janovickému. Nejhroznější je stav silnice mezi Balkovy a Slatinou, která vede na Horšův Týn a místo 8 m v některých místech jest pouze 4 m široká. Obec a okres za dnešních zákonů protisamosprávných nemůže sama náklad na opravu silnice nésti a jest proto i v tomto případě naléhavé, aby státní silniční správa sama rekonstrukci této silnice provedla.

Okres kralovický trpí špatnými komunikačními prostředky. Dráha probíhá jen severní částí a spojuje pouze obce Čistou, Kožlany, Kralovice a pak v Mladoticích má spojení s tratí na Plzeň. Ostatní část okresu jest bez jakéhokoliv spojení. Proto jest žádoucno, aby vyhověno bylo obci kralovické, která žádá za autobusové spojení z Kralovic přes Liblín, kde právě se dostavuje most na Radnice a Rokycany. Poštovní správa autobusová vyžádavši si vysvětlivky, dosud o tomto projektu nerozhodla. Žádám proto, aby rozhodnutí stalo se co nejdříve, jak toho zájem okresu vyžaduje.

Silnice kralovického okresu jsou v hrozném stavu. Nejhorší z nich jest silnice z Kralovic přes Kožlany, Čistou a Všesulov na hranice okresu rakovnického. Bylo přislíbeno, že silnice tato má přijíti do inkamerace, rovněž tak silnice z Kralovic přes Liblín na Rokycany. Dosud zůstalo však pouze při slibech, takže není naděje na uskutečnění tohoto důležitého projektu.

Obci Kralovice dostalo se v lednu příslibu od ministerstva veřejných prací a vnitra, že v městě postavena bude budova pro umístění státních úřadů. Přes to, že státní úřady trpí v nedostatečných místnostech, nebylo dosud učiněno nic, aby věc stavby přiblížila se k realisování. Kdyby stát postavil budovu pro: státní úřady, získány by byly místnosti po těchto úřadech k účelům ubytovacím a dostalo by se bytů as 20 rodinám, jichž žádostem dosud nemohlo býti vyhověno. Kromě toho stavbou státní budovy dostalo by se zaměstnání tamnímu dělnictvu.

Poukazuji také, že v okresu jest nedostatečné spojení poštovní, které od zavedení autobusové dopravy po kolejích místní dráhy bude ještě více zhoršeno. Pošta listovní od Plzně přichází jen dvakrát denně a na Plzeň toliko jednou. Dopis, daný ráno na poštu, jde z Kralovic teprve večer. Pošta na Liblín jde z Kralovic přes Mladotice na Plzeň, Chrást, Stupno a ze Stupna pojízdnou poštou na Liblín. Stává se, že do připojených obcí k Liblínu dostane se dopis také až čtvrtého dne. Upozorňuji na tyto závady a žádám o nápravu ve prospěch obyvatelstva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP