Středa 24. října 1928

Těžkým problémem města Plzně a obcí na průmyslovém českém západě jest bytová nouze, jejíž odstranění jde nad síly samosprávy. Za dnešních zákonů o podpoře stavebního ruchu jest znemožněno stavebně-bytové podnikání obcí. Náklady stavební dostoupily při dnešní lichvářské konjunktuře na míru nesnesitelnou. Podle těchto enormních nákladů dosahuje nájemné v novostavbě za jednu nouzovou místnost 1500 až 2000 Kč, za pokoj a kuchyni 3900 až 4400 Kč. Takové nájemné nemohou dnes platit vrstvy chudé, dělnické a gážistické a takové odiosní podnikání nebude prováděti žádná obec, poněvadž by tím nemohla řešiti bytovou nouzi nejchudšího obyvatelstva. Vina za stoupající bídu bytovou padá na dnešní režim, který zrušil zákony o podpoře stavebního ruchu, ale ponechal zákon o úlevách daňových pro stavby a investice podniků kapitalistických. K tomu ještě přibylo další zlo, že podle protisamosprávných zákonů se obcím vůbec zakazuje stavěti obytné domy, což komplikuje bytové poměry zvláště ve velikých městech, kde lidnatost s rozvojem průmyslu neobyčejně stoupá. Proto žádáme nejprve, aby v budoucím zákoně o podpoře stavebního ruchu bylo zejména ustanovení o zvláštních výhodách pro stavebně-bytové podnikání obcí a družstev s tím, že tyto výjimečné výhody platí pro stavby malobytové a pro vrstvy nejchudší neb s nejnižším minimem existenčním a pro ostatní stupnice pracujícího obyvatelstva nebydlícího nebo špatně bydlícího. Obcím dostaniž se těchto zvláštních výhod také proto, aby mohly budovati útulky pro osoby chudinské. Ježto dnes obcím znemožněno jest za daného stavu podnikání stavebně bytové, musím zdůrazniti požadavek, aby se stát sám staral o byty pro státní zaměstnance. V Plzni jest na př. té doby na 500 rodin státních a železničních zaměstnanců bez bytu, špatně nebo ve vzdálených místech bydlících. Totéž jest v ostatních městech českého západu. Nejkrušněji jest státně zaměstnaneckým rodinám v menšinových místech, kde vůbec není naděje na ubytování. Je samozřejmou povinností státní správy, aby účinně řešila bytovou bídu svých zaměstnanců. Osud jejich jest velmi těžký a jest zostřen ještě tím, že svými představenými jsou vyzýváni, že musí bydleti v místě své služby, kde však bytu nalézti nemohou. Apeluji důrazně na státní správu, aby výstavbou činžovních domů v Plzni, v Klatovech, v ostatních městech a místech služebních a aby také v místech menšinových odčinila hrozný stav, v němž státní a železniční zaměstnanci v ohledu bytovém se nalézají.

Bydlení jest nejzákladnější potřebou rodiny, zdraví, ale také potřebou služby, která pochopitelně trpí, když zaměstnanec jest bytovou nouzí duševně rozrušován. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

V ohledu aktuelních zdravotních potřeb města Plzně zdůrazňuji nutnost rozšíření veřejné nemocnice. Ta byla zřízena a udržována obcí plzeňskou. Dnes slouží celé veřejnosti a má klientelu z celých západních Čech. Její rozsah však již nestačí k velikému úkolu a k upokojení stoupající klientely. Stav nemocnice jest desolátní a vyžaduje brzkého řešení novými přístavbami specielních pavilonů. Obec k tomu nemá dosti prostředků a zákonem č. 77 jest jí vůbec znemožněno činiti nové náklady na rozšíření a zdokonalení. Proto žádá stát o podporu na nové přístavby a zařízení, které jsou nejvýše nutny. Nestane-li se tak v době nejbližší, bude nemocniční problém plzeňským hrůzným výkřikem k celé veřejnosti, jak stát nedbá zdravotních zájmů svého obyvatelstva a jak briskuje hygienické potřeby tak velikého města, kterému vzal všechny prostředky, aby soběstačně sám si nemohl opatřiti své věci, a to ani ne takové, u nichž běží o ochranu zdraví a životů občanstva. Důležitým projektem hygienickým pro Plzeň a širý kraj při povodí řeky Mže - Berounky jest zřízení kanalisačních čistíren u Doubravky za účelem splavnění řeky a odstranění hygienické závady, která umrtvuje řeku v délce několika kilometrů, činí vodu závadnou pro koupání i užívání, znemožňuje rybohospodářství a zamořuje nejkrásnější přírodní partie od Plzně až k obvodu berounskému. Uskutečnění tohoto žádoucího projektu vyžádalo by si nákladu as 20 až 25 milionů Kč a může se státi jen kolektivní finanční pomocí. Resortům ministerstva zemědělství, zdravotnictví a zemského výboru skýtá se v tomto případě možnost podporou svojí rozřešiti jeden z nejtěžších hygienických a hospodářských problémů Plzeňska, na němž závisí prospěch nejen lidského zdraví, nejen při stoupající lidnatosti zvýšené kvantum čisté vody, nýbrž i prospěch zemědělství, průmyslu, rybního hospodářství a turistiky, ježto běží o kraje velkého bohatství přírodního. Apeluji na tyto resorty, aby se věci ujaly, neoslyšely žádosti města Plzně a obcí z celého povodí Mže-Berounky a napomáhaly k uskutečnění projektu tak vysoce důležitého a potřebného. Do rámce těchto hygienických potřeb spadá též otázka třetí etapy regulace řeky Mže pod Plzní u Sv. Jiří, neboť tlak zpátečných vod způsobuje nejen zátopy, ale i zaplavení pobřeží škodlivinami v části "mrtvé řeky" u skalin v obvodu doubraveckém a bukoveckém. Je také žádoucí úprava řeky Úhlavy, která z klatovského koželužského průmyslu přináší do obcí celého povodí až do Plzně smětky lidskému zdraví škodlivé a znečišťuje hygienicky veřejné vodovody. Stejně tak je důležitou úprava řeky Úslavy, neboť i rozvodňování této řeky způsobuje každoročně zátopy a hygienické závady v celém svém neupraveném povodí. Výslovně pak musím žádati, aby ministerstvo veřejných prací a ministerstvo zdravotnictví podporovaly projekty obecních vodovodů na českém západě. Zatím co mapa a statistika veřejných vodovodů ukazuje, jak za bývalého státu byly bohatě subvencovány veřejné vodovody v německé oblasti severozápadní, jest křiklavou veliká mezera v českých obvodech západních a jihozápadních, kde počet vodovodů jest až křiklavě minimální. A přece tu běží o základní potřebu hygienickou a hospodářskou, která tak uboze jest právě v české oblasti našeho kraje obstarána. Četné obce českého západu mají podány své žádosti o finanční podporu svých nutných projektů vodovodních. Je nutno, aby státní správa republiky napravila chybu minulosti a vycházela vstříc těm obcím a veřejným korporacím, které o podporu žádají, neboť podpora je nutnou zvláště nyní, kdy obcím a okresům vzaty byly finanční prostředky k soběstačnosti při takových důležitých všeobecně prospěšných projektech hygienických a hospodářských.

V oboru železničních potřeb Plzně a Plzeňska musím nejprve tlumočiti důležitou otázku bytové nouze železničního personálu, který není zařazen do záznamu pro byty ve státních domech činžovních, ježto železniční správa řeší bytovou otázku resortně sama. V Plzni jest potřeba nejméně 200 bytů pro železniční zaměstnance, nepočítaje v to ještě rodiny ubytované v nouzových barácích v Lobzích a v nouzových ubikacích obce plzeňské. Stejně je tomu ve všech stanicích mimoplzeňských a v menšinových místech, kde bytová nouze železničářů řádí krutě. Apeluji na železniční správu, aby této ožehavé otázce věnovala pozornost a řešila ji nutnými stavbami obytných domů pro železniční zaměstnance.

Zdůrazňuji dále urychlení dokončení projektu druhé koleje Plzeň-Zdice v těch částech, kde práce trpí velikými průtahy. Zejména pak jest žádoucí urychlení dostavby přejezdu u Rokycan s úpravou silnice, kde pro povozy přes trať jest nejvyšší nebezpečí, prokázané již četnými neštěstími v tomto spádném úseku.

Již několikráte jsem urgoval vyřízení otázky úpravy plzeňského nádraží, a to pokud se tkne uskutečnění projektu zvláštních východů. Při úžasné veliké frekvenci na plzeňském nádraží, při velikých závadách za příjezdů četných vlaků nestalo se dosud nic podstatného, co by odčinilo nedostatky a vážná nebezpečí na peronech. Stačí jen viděti situaci na nádraží plzeňském při velikých návalech obecenstva nastupujícího a vystupujícího, aby mohlo býti konstatováno, jak netečně chová se železniční správa k tak těžkému problému, který marně řeší nedostatečnými provisorními opatřeními. Upozorňuji na tuto otázku a žádám o naléhavé její řešení uskutečněním projektu zvláštních východů. Stejně tak požaduji urychlení stavby podchodu při zastávce Plzeň-Nemocnice, kde přechod přes koleje při veliké frekvenci jest nejvýše nebezpečným. Stěžuji si také do závady, že v městě Plzni, které je rozřezáno 6 drahami, místo zlepšení situace provozní stavbou mostů, komplikují se poměry ještě více na rampách odstraňováním obsluhovačů závor.

Ve věci jízdního řádu a dopravy poukazuji na žádoucí reformu v tom, aby rychlíky zastavovaly na zastávce Plzeň-Říšské předměstí, a to nejen z důvodu veliké lidnatosti tohoto předměstí, nýbrž i proto, aby se ulehčilo hlavnímu nádraží. Vyslovuji přání, aby vyhověno bylo všem oprávněným požadavkům do jízdního řádu pro dělnické vlaky, neboť frekvence v tomto směru je nejživější. Doporučuji, aby železniční správa prostudovala a případně uskutečnila projekt dopravy dělníků Škodových závodů přímo na zastávku k závodům místo na hlavní nádraží, a to v hodinách ranních, kdy by tím jiné zájmy netrpěly. Jsou tisíce dělníků, kteří musí ze svých domovů jíti k vlaku již od nejčasnějších hodin ranních, a to cestami velmi vzdálenými. Z nádraží v Plzni jest cesta do závodu daleká a po ranní námaze jest velmi obtížnou pro dělníky. Byla by proto pro toto dělnictvo doprava přímo k závodu velikým dobrodiním. Bylo by také možno ustanoviti výjezd těchto vlaků o půl hodiny později, čímž by dělnictvo vzdálených míst velmi získalo. Vytýkám, že při jízdě přes Prahu do dalšího území republiky je platnou sazba jízdného jen do Prahy a odtud platí zase nová sazba dále. Tím ke škodě cestujících vzniká veliká diference zdražením dálkové jízdní cesty. Žádám, aby tato závada, poškozující plzeňské obyvatelstvo, byla odčiněna. Konečně ve věcech železničních opětuji dávné přání Plzně a sousedního okresu manětínského, aby uskutečněn byl již dávno hotový a zákonnou kvotou od zájemníků zajištěný projekt místní dráhy Plzeň-Manětín, neboť po zřízení autobusové dopravy se ukázalo, že toto spojení jest rozhodně nedostatečné a při tom příliš drahé. Byl-li projekt této dráhy na prvém místě malodrah v býv. státě, musíme žádati, aby se v našem státě stal konečně skutkem jako životní potřeba všech interesovaných okresů a obyvatelstva, které již přes půl století o jeho uskutečnění usiluje.

Ve věcech poštovních zdůrazňuji nejprve přání obyvatelstva o zdokonalení jízdních řádů státních linek autobusových a zejména pak zlevnění jízdy pro dělnictvo, které autobusové dopravy používá z důvodů pracovních a jízdné musí vkalkulovati do své položky výdajové, zatížené dnes drahotou činží a všech životních potřeb. Vytýkám při této příležitosti ministerstvu pošt, že se houževnatě staví proti projektu autobusových linek, které hodlá obec plzeňská zříditi jako doplněk své dráhy elektrické s kombinovaným přestupem a za velmi výhodných podmínek pro obyvatelstvo. Tento projekt jest životní potřebou města, zvláště pak proto, že autobusovou dopravou má býti dosaženo stálé dopravy do sloučených, velmi zalidněných osad a na ústřední hřbitov. Je nepochopitelné, že ministerstvo pošt odporuje tomuto naléhavému projektu a že tak velikému městu činí překážky pro zlevnění dopravy, po němž všechny vrstvy obyvatelstva volají. Obce jsou novými zákony nuceny k úspornosti a když obec plzeňská místo zřizování nákladných kolejí pro elektrickou tramway volí levnější způsob dopravní, staví se zase státní poštovní správa proti tomuto způsobu, který za dnešních poměrů jest jedině možným a v mnohém ohledu výhodnějším. Žádám touto cestou, aby ministerstvo pošt nemařilo účelné plány města Plzně, neboť znemožněním jich byly by veřejné zájmy citelně poškozeny. Zdůrazňuji tu také požadavek zřízení poštovního úřadu na Říšském předměstí v lidnatém obvodu za železničním mostem. Poštovní správě skýtá se nyní příležitost získati vhodné místnosti, a je proto naléhavé, aby se poštovní správa chopila této příležitosti a vyhověla dávnému přání a potřebě obyvatelstva tohoto důležitého předměstí. Majitelé licencí radiových v Plzni a na českém západě byli překvapeni zprávou, že Plzeň byla vyřazena ze seznamu velkých měst, kde mají býti zřízeny vysílací stanice radiové. Plzeň jest městem, které by si zasloužilo více ohledu a většího cenění svých uměleckých podniků a zařízení, jimiž program vysílací byl by obohacen a zpestřen. Vytýkám poštovní správě toto nepochopení a toto ponížení jednoho z největších měst naší republiky. Věřím, že budoucnost bude v tom ohledu k Plzni spravedlivější než je tomu za dnešního neochotného režimu ve správě poštovní. S ohledem na bytovou nouzi poštovních zaměstnanců v Plzni a na českém západě apeluji na resort poštovní, aby se zasadil o vybudování státních obytných domů pro nezbytné aneb špatně bydlící své zaměstnance, jak je to v zájmu jejich rodinného života a také v zájmu služby.

Problém státních a okresních silnic v celé oblasti západočeské zasluhuje zvýšené pozornosti se strany správy státního fondu silničního. Stav některých silnic je přímo hrozný a pro veliký provoz motorickými a jinými vozidly velmi nebezpečný. Při tom zdůrazňuji též nutnost úpravy i silnic nestátních, zejména průjezdních a spojovacích, které samospráva dnes pro kruté finanční poměry sama upravovati nemůže. Obec plzeňská žádala, aby upraveny byly v obvodu města okresní silnice vhodnou dlažbou a alespoň 2 km před vstupem na dlažbu bezprašnou vozovkou. Dále žádala, aby okresní silnice Plzeň-Chrást byla v obvodu Plzeň-Doubravka přeložena z ulice Dílenské do ulice Mohylové, aby Husova třída, která jest důležitou spojkou státních silnic Beroun-Haselbach a Plzeň-Rozvadov se státní silnicí Železná Rud a-Teplice byla vydlážděna a dále aby silnice Plzeň-Bílá Hora v Plzni, pokud je na Roudné v inundaci, byla zvýšena, vyštěrkována dehtovým macadamem a vydehtována. Z těchto úprav však ani jediná nebyla pojata do státního programu nestátních silničních úprav přes to, že tyto silnice jsou vesměs spojovací a přes to, že obec byla připravena o příjem dávky z motorových vozidel, která nejvíce silnic těch používají. Ohledně státních silnic žádám, aby státní správa provedla v brzku tyto úpravy:

1. vydláždila silnici Beroun-Haselbach v Rokycanově třídě od mostu přes Úslavu až ku hřbitovu sv. Václava v Doubravce,

2. vydláždila silnici Beroun-Haselbach ve Škvrňanech od Tylovy ulice v Plzni až k úrovňovému křížení s tratí Plzeň-Brod n. L.,

3. vydláždila silnici Vodňany-Kraslice v Nepomucké třídě v Plzni až k ústí okresní silnice Homolka-Doudlevce a další část na vzdálenost 2 km opatřila bezprašnou vozovkou,

4. vydláždila silnici Vodňany-Kraslice na Lochotíně v Karlovarské třídě v území oboustranně zastavěném a další část až ke Košutce opatřila bezprašnou vozovkou,

5. rekonstruovala silnici Plzeň-Rozvadov ve Škvrňanech při křížení s Vejprnickým potokem a vydláždila ji v zastavěném obvodu Škvrňan,

6. vydláždila silnici Žel. Ruda-Teplice v zastavěném obvodu města na Lochotíně, další část až k Zavadilce opatřila bezprašnou vozovkou.

Připomínám, že obec plzeňská vkládá do rozpočtu na rok 1929 obnos 775.000 Kč, který musí věnovati při úpravě státních silnic na úpravu chodníků, rabátek a promenád, odvodnění vozovek a na vydláždění zbývajících pruhů vozovek. Úprava uvedených silnic jest naléhavou, neboť frekvence dopravní jest na nich velmi silná nejen do Plzně samé, nýbrž i do celé oblasti západočeské, a jest vystupňována zejména v lázeňské sezoně světových lázní západočeských. Očekávám, že státní správa neoslyší této potřeby a vykoná vůči Plzeňsku svoji povinnost. Specielně pak upozorňuji na nebezpečnou zatáčku na státní silnici mezi Svojkovicemi a Holoubkovem, kde došlo již k četným neštěstím a kde, nestane-li se v brzku náprava, může dojíti k případům katastrofálním. V této věci mi bylo sděleno, dokud tam nesrazí vaz nějaký ministr, že tato silnice nebude upravena. Také upozorňuji na jeden z důležitých problémů komunikačních, a to na věc zbudování mostu přes Radbuzu kol Piettovy továrny pro docílení spojení silnic Vodňany-Plzeň-Železná Ruda, Rozvadov a Haselbach, čímž by vzniklo spojení kratší a ulehčení frekvenci na hlavních ulicích plzeňských. Pro svoji povahu spojovací musel by býti tento most zbudován státní správou silniční, neboť prospěch z této úpravy vzešel by z valné části těm, kdož platí daň z motorických vozidel do státního fondu silničního.

Nejen město Plzeň, jak zde bylo doloženo, nýbrž i jiné obce v okresech západočeských jsou ve svých potřebách opomíjeny a nemohou plniti požadavky občanstva, opírající se o veřejné zájmy. Všechny závady a nedostatky, které se v těchto okresech projevují a které citelně postihují obyvatelstvo, volající marně po jejich odstranění, zůstávají nedotčeně v původním stavu. Jakoby nebylo veřejného orgánu, který by nesl za ně odpovědnost a který by měl dosti dobré vůle a snahy je odčiniti, jakoby nebylo zájmu pro požadavky lidových vrstev chudého kraje západočeského! Pokládám proto za svoji povinnost poukázati alespoň na nejdůležitější potřeby a požadavky západních Čech v jednotlivých okresech a žádám naléhavě příslušná resortní ministerstva a úřady, jichž se týkají, aby jim věnovaly svoji pozornost, aby jich nepřehlížely jako dosud a aby je také co nejdříve splnily.

V první řadě považuji za nutno zmíniti se o potřebách okresu přeštického, ležícího v blízkém sousedství Plzně, jímž protéká řeka Úhlava. Tento okres téměř každoročně jest navštěvován živelními pohromami, které způsobují na majetku obyvatelstva nedozírné škody. Hlavní příčina škod tkví v tom, že řeka Úhlava při deštivém počasí vystupuje z nedokonalých břehů, zaplavuje pole i louky a odnáší nebo zničí celou úrodu. Obyvatelstvo volá již dávno po uskutečnění projektované regulace této řeky, leč až dosud bezvýsledně. Národohospodářské škody, které byly loňského roku natropeny, jsou nedozírné, nestalo se však zase nic, aby tento palčivý problém byl konečně vyřešen. V zájmu tohoto kraje i v zájmu veřejném žádám, aby nebylo již otáleno s realisováním projektu a aby za tím účelem byly ihned učiněny potřebné kroky, by zabráněno bylo dalším škodám na majetku obyvatelstva. Za neméně důležité pokládám, aby státní správa zřídila na zastávce Dnešice-Žerovice staniční budovu, kde by pasanti nalezli útulek v době nepříznivého počasí. Ač na této zastávce vystupuje a nastupuje denně velmi značný počet dělnictva z okolních obcí Dnešic, Žerovic, Dolní a Horní Lukavice, Lišic, Račan, Oplotu, Přestavlk a jiných vzdálenějších obcí, stojí zde jen malý strážní domek, takže dělnictvo v zimě, v nepohodě, na újmu svého zdraví, musí čekati na vlaky, často v poslední době zpožděné, pod širým nebem. Poněvadž obce, které mají hraditi věcný náklad, spojený s výstavbou a udržováním staniční budovy, nemohou při svých tísnivých poměrech finančních této podmínce vyhověti, apeluji na státní správu železniční, aby sama na náklad svůj dala postaviti tuto budovu, neboť jí, která representuje obchodní podnik, musí záležeti na pohodlí cestujících. Vedle toho bylo by žádoucno, aby zlepšena byla doprava dělnictva, dojíždějícího do zaměstnání a zpět na trati Plzeň--Klatovy, neboť dosavadní stav je nadále nemožný. Vlaky dělnické na této trati bývají denně tak přeplněny, že valná část dělnictva ráno i večer musí státi buď ve voze anebo venku na plošinách, a za deštivého počasí přichází domů neb do zaměstnání v promoklém oděvu. Upozorňuji, že není možno tak bezohledným způsobem hazardovati se zdravím dělnictva a že neodkladnou nápravu v tomto směru pokládám z důvodů hygienických za samozřejmou povinnost správy železniční. Obyvatelstvo okresu přeštického a hlavně města Přeštic velmi trpce nese také lhostejnost, se kterou státní správa nečinně přihlíží k desolátnímu stavu silnice u přeštického nádraží a chodníku tamtéž. Tato silnice, která tvoří ulici města Přeštic, která jest však dosud majetkem železničního eráru, poněvadž obec přeštická odpírá převzíti ji do svého vlastnictví, je téměř nesjízdnou a činí velmi špatný dojem u cestujících, kteří vystupují v Přešticích a jsou nuceni jí používati. Žádám proto železniční správu, aby zmíněnou silnici a chodník uvedla do řádného stavu, jak toho žádá zájem veřejný. Velmi akutní jeví se také v Přešticích řešení bytové krise státních a veřejných zaměstnanců. Ač v tomto městě jsou soustředěny veřejné úřady téměř všech oborů působnosti státní, neučinila státní správa zcela nic pro ubytování státních a veřejných zaměstnanců a řešení této otázky přehlíží. V zájmu velikého počtu bezbytných anebo špatně bydlících veřejných zaměstnanců a s ohledem na výkon služby žádám, aby v Přešticích postaven byl nákladem státu alespoň jeden obytný dům stejně jako se stalo v jiných městech Československé republiky. Zvláště jsem nucen zmíniti se o postupu státní správy naproti městu Přeštice ve věci opravy děkanského kostela v Přešticích. Do nedávné doby byl po celá desítiletí patronem v Přešticích privilegovaný Schönborn, který své povinnosti vyplývající mu z funkce patronátní neplnil v žádoucí míře a který také ničím nepřispíval na opravu kostela. Státní úřady po celá ta léta nečinně přihlížely k tomu, jak kostel pustne na svém zevnějšku, aniž učinily jakýkoli zákrok naproti patronu. Teprve v době, když se jednalo se strany přeštické obce o koupi zmíněného statku od Schönborna, bylo vyvoláno rozhodnutí, aby byl kostel opraven nákladem patrona. Poněvadž však opravy Schönbornem vykonány nebyly a statek i patronát přešly po té na obec přeštickou, žádají nyní státní úřady, aby opravy děkanského kostela, které si vyžádají částky 80.000 Kč, byly provedeny na účet obce, a naléhají, aby obec zmíněný náklad vložila do rozpočtu na r. 1929. Jednání toto je krajně nespravedlivé, neboť obci se tak ukládá povinnost, ke které měl býti přidržen v dřívější době bývalý patron, který měl pečovati o řádný stav kostelní budovy, jak mu přikazoval zákon. Kdyby byly státní úřady v tomto směru působily vždy včas, dokud byl patronem Schönborn, nemuselo dojíti k opravám tak nákladným a povinnost obce byla by minimální. Za dnešní finanční situace, způsobené protisamosprávným zákonem, nemůže obec plniti ani naléhavé povinnosti ve prospěch obyvatelstva, natož závazky, které měl plniti dřívější patron. Žádám proto, aby zmíněný náklad vzala na sebe státní správa, nemůže-li tak učiniti dnes obec přeštická.

Zvláštní péči jest věnovati státní správou chodskému kraji a městu Domažlicím, neboť charakter tohoto kraje a otázka řešení nezaměstnanosti v něm jsou tak akutními problémy, že nutno se jimi zabývati se stanoviska veřejného, celostátního. Tato nezaměstnanost není snad přechodná, nýbrž trvalá, a datuje se od r. 1913, kdy z Domažlic přestěhoval se cukrovar, který dovedl zaměstnati po nejhorší měsíce zimní aspoň nejnuznější obyvatele. Počínaje od státního převratu byla tato nezaměstnanost paralysována nouzovými pracemi, jež vykonávaly jednak obce, jednak okres domažlický. Poněvadž však v letošním roce zákon č. 77 z r. 1927 znemožnil jakékoli podnikání kterýžto stav, jak se zdá, potrvá i v roce příštím, bylo by žádoucno, aby státní správa v této věci učinila vše, aby nezaměstnanostní krise byla vyřešena trvale. To by se mohlo státi jediné tím, kdyby stát umístil v Domažlicích některý ze svých podniků - tabáková továrna a pod. Obec domažlická i okres vyšly by jistě státní správě všemožně vstříc věnováním potřebných pozemků i v jiném směru. Apeluji proto na státní správu, aby tento podnět, pro kraj velmi významný, uvážila a realisovala. Celý chodský kraj se svými přírodními krásami, který tvoří jedinou naději místního obyvatelstva, jest hojně vyhledáván turisty z celé Československé republiky. Domažlice, Babylon, Kubice a Pec stávají se vyhledávanými místy lázeňskými a bylo by jen třeba, aby státní správa podporovala všechny podmínky pro rozvoj tohoto lázeňského ruchu a turistiky. V první řadě je třeba, aby bylo upraveno dokonale železniční spojení s blízkou Plzní a Prahou, neboť jediný rychlík, který jezdí z Prahy do Domažlic a na Č. Kubici v nejčilejší letní sezoně, naprosto nepostačuje místní frekvenci. Kromě toho jsou nešťastným železničním spojením úplně znemožněny jednodenní zájezdy z Prahy do Domažlic a na Č. Kubici, které byly zcela dobře možny v letech minulých. Žádám proto, aby Domažlice a Č. Kubice byly alespoň v letní době spojeny s Prahou dvěma rychlíky, z nichž jeden odjížděl by z Prahy ráno, druhý večer, a stejně tak aby byl vypravován z Domažlic v opačném směru rychlík ranní a večerní. Dále je nutno, aby byla věnována se strany státu pozornost úpravě komunikací, které tvoří jednu z podmínek cizineckého ruchu. Jde tu v první řadě o postátnění okresní silnice Domažlice-Babylon-Č. Kubice-Folmava-Brod n. L., která má význam celostátní, neboť do ní ústí dvě třetiny okresních silnic a prochází tudy veškeren provoz s dřívím ze všech pohraničních lesů i provoz automobilový, a dále o příspěvek ze státního fondu silničního na udržování okresních silnic a na jejich válcování, jež vyžaduje každoročně ohromných nákladů, jsoucích nad finanční schopnost okresu. Žádám zejména, aby státem byly subvencovány silnice v místech, navštěvovaných cizinci, jakou je také silnice Domažlice-Č. Kubice, a aby vybudována byla státem nezbytná silnice, která by zprostředkovala spojení N. Postrekova se St. Postřekovem, neboť okres v důsledcích ustanovení protisamosprávného zákona na tyto nezbytné investiční práce nestačí. S otázkou rozvoje turistického a lázeňského ruchu jest úzce spojeno rozřešení přídělu lesů velkostatku Trhanov a t. zv. rybníků babylonských. Není-li dodnes známo, komu budou patřiti lesy a rybníky trhanovského panství, není možno velkoryse vyřešiti naléhavou otázku okolního zastavění hotely, turistickými chýšemi a jinými stavbami. Žádám, aby Stát. pozemkový úřad v Praze s urychlením rozhodl o osudu těchto lesů a rybníků, neboť na tomto rozhodnutí závisí úprava rybníků a plánovité zastavování jejich okolí. Jedinou náhradou za odumřelý průmysl, zejména v obci domažlické, jest ubytování vojska v Domažlicích, které může míti za následek posílení a rozvoj obchodu a živností. Doporučuji proto, aby bylo v nejbližší době definitivně rozhodnuto o projektovaném rozšíření dělostřeleckých kasáren. Velmi akutní otázkou je také urychlené vyřešení stavby budoucí okresní nemocnice v Domažlicích as s 200 lůžky, neboť městská nemocnice nevyhovuje ani nejnutnějším potřebám kraje domažlického. Za dnešních finančních poměrů obce a okresu domažlického jest ovšem nemožno, aby realisování tohoto projektu bylo provedeno bez vydatné podpory státu. Žádám proto naléhavě, aby této otázce byla věnována náležitá pozornost a aby bylo rozhodnuto o státní subvenci na tento nezbytný projekt hygienický, který bude po svém uskutečnění velkým dobrodiním celého kraje domažlického, a to tak, aby subvence byla vyplacena najednou, nikoli v periodě několika let, poněvadž by jinak nemohlo býti se stavbou započato. Kulturním požadavkem okresu domažlického jest obvodová měšťanská škola se sídlem v Domažlicích pro venkovské obce, neboť dosavadní dvě měšťanské školy, které jsou v Domažlicích, chlapecká a dívčí, jakož i smíšená měšťanská škola v Klenčí nestačí pojmouti všechny venkovské děti. V zájmu kulturního povznesení tohoto kraje žádám, aby státní správa podporovala finančně snahy po zřízení obvodové školy v Domažlicích. V ohledu soustavné elektrisace okresu domažlického jeví se naléhavá potřeba, aby ministerstvo zemědělství poskytlo obcím a družstvům vydatné subvence na sekundérní sítě včetně transformačních stanic vzhledem k tomu, že jde o chudý, horský a zemědělský kraj, jakož i subvence na stavbu sítí primérních, na něž nemá okres potřebných finančních zdrojů. V tom směru doporučuji, aby byl novelisován zákon o podpoře soustavné elektrisace č. 139 Sb. z. a n., neboť nelze uvalovati na okresy břemena, jichž ony nemohou unésti. Z hospodářských požadavků okresu domažlického uvádím jako naléhavou potřebu provedení regulace Řubřiny a s tím spojené meliorace pozemků a hrazení bystřiny Postřekov-Mlýnce. Každoroční přívaly dešťové způsobují nedozírné škody na lukách. Příslušné projekty jsou již několik let hotovy, a považuji proto za nutno požádati ministerstvo zemědělství, aby za účelem zabránění dalším škodám hospodářským provedlo konečně hrazení uvedené bystřiny a společně se zemským správním výborem přispělo na regulaci Řubřiny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP