Středa 24. října 1928

Pan ministr vyučování poukázal v odpovědi na naše stížnosti, týkající se menšinových škol, znovu k tomu, že máme v době pokroku posuzovati tuto otázku s vyššího stanoviska nežli se stanoviska nejextremnějšího nacionalismu. Duch, jenž má ovládati národní školy, má prý býti duchem snášenlivosti, jak nábožensky, tak národnostně. Vítáme tato ministrova slova, kryjí se úplně s naším vnitřním přesvědčením, avšak jistou pochybnost máme přece. Sotva ministr takto promluvil, několik dní na to dopadá rána pěstí, namířená proti Němcům a proti katolíkům. Mám zde v ruce brožuru. Vyšla nákladem ministerstva školství a národní osvěty, tiskem státního nakladatelství v Praze r. 1928. V této brožuře označuje se kultura za Karla IV a husitské hnutí jako skvělé období českého národa a zároveň vyličuje se staré Rakousko v nejčernějších barvách jako stát, v němž byla porobena a utiskována jak veškerá náboženská vyznání, tak i každá národnost a nyní že nadešla svoboda. Kdybychom měli konfesijní školy a kdyby měli Čechoslováci konfesijní československé školy, pak by byla tato brožura zcela pro ně napsána. Avšak nemáme konfesijních škol, máme interkonfesijní školy a tu pak jest ovšem nepřípustno, aby v interkonfesijních školách byla rozšiřována taková brožura, jež se nás přímo dotýká jako Němců a katolíků.

Není to první případ. Před několika roky byla rozšiřována podobná brožura mezi vojskem. Stěžoval jsem si tehdy na to u ministra národní obrany, že se dávají nováčkům takové brožury do rukou a to za 1 Kč, brožury, které urážejí německé národní vědomí. Viděli jsme pak, co následovalo. Němci se tomu smáli a dosáhlo se prav=ho opaku toho, co bylo zamýšleno. Další rozšiřování bylo tehdy zastaveno, dnes se to dělá znovu. Nechci vůbec s národního stanoviska hleděti na otázku, zda skutečně husitské hnutí bylo skvělým obdobím státu. To přenechávám pánům Čechům a jejich moderním badatelům, to přenechávám panu Pekařovi, to přenechávám největšímu českému dějepisci, jehož nádherný pomník stojí dole u Vltavy, Palackému, jenž prohlásil, že husitské hnutí o staletí vrhlo nazpět kulturu Karla IV. Byl-li to hrdinský čin, dobrá, to nechť si vypořádají pánové mezi sebou. To však přece nejde, aby mohlo to býti příkladem pro nás Němce, kteří přece víme, že toto husitské hnutí bylo národnostně zahroceno proti Němcům. Nechci vůbec popírati, velectění, že v době Karla IV. a počátkem XV. století německý živel daleko více se zde uplatnil, než se snad měl uplatniti. Nechci popírati, že byla nutná reakce na poli národním. Nechci popírati, že tato reakce začala za Karla IV., a to právě řádným způsobem, poněvadž u Němců nebylo zlé vůle, u Němců, kteří měli zde převahu a znamenali více, než bylo pro český národ žádoucno. Všichni přece víme, kdož jsme studovali dějiny, že Čechy patřily jako organická součást k Německé říši a že český král, který založil první universitu v Praze, byl německým císařem a z německé krve (Posl. Krebs [německy]: Král Čech, nikoliv český!). Jistě král Čech, s tím úplně souhlasím, poněvadž tehdy vůbec nebylo národnostní otázky, poněvadž tehdy celá otázka byla posuzována s vyšší úrovně. Byl-li zde tehdy německý živel příliš silný, vděčil za to králi Přemyslu Otakarovi a velkým vladařům rodu přemyslovského, kteří přenesli do Čech německou kulturu. Čechy proto neschudly, naopak právě Přemysl Otakar měl název "Zlatý český král" avšak zlatým králem se stal z výnosu daní vybíraných od německých řemeslníků a německých umělců. Jděte dnes Prahou, popatřte na nádherný chrám svatovítský a na jiné chrámy, všude jen památky německé kultury. Není to zcela žádnou hanbou. Také Němci převzali svoji kulturu od Římanů, jest to právě obměna v průběhu dějin, že jeden národ přejímá od druhého kulturu a dále ji sprostředkuje. A jestliže tedy Karel IV. založil universitu nejen pro Čechy, nýbrž pro celou střední Evropu, nelze se naprosto diviti, že německý živel zde zesílil, a byla li kromě toho přeložena residence do Prahy, lze se diviti, že celý německý proud směřoval do Čech? Kdyby český národ čítal 50 milionů duší a německý národ jen 6 milionů a kdyby uprostřed německého národa byla založena česká residence, plynul by naopak český příliv do německé residence. V tom nelze nijak spatřovati zlého úmyslu na německé straně. Připouštíme, že německý vliv byl příliš veliký a rozsáhlý, že měl býti tehdy utlumen. Avšak mělo se tak státi cestou zákonodárnou, jako za Karla IV. a nikoli hrubým násilím a ne tím, že se označují palcáty a čakany jako první plápolavé znamení kultury a kladou se německým studentům za vzor. Jest to rána pěstí proti nám Němcům, avšak také rána pěstí proti nám katolíkům. Pan ministr jasně prohlásil, že jest v Československu dvojí tradice, katolická a husitská. Avšak katolická tradice jest o několik staletí starší a katolická tradice to byla, jež založila tento stát.

Velectění! Přečtěte si plakát, kterým se ohlašují velké slavnosti na počest sv. Václava, jako zakladatele státu. Plakát, na němž lze viděti podpisy mužů prvého řádu, prvé velikosti a prvé vědeckosti českého národa, jasně prohlašuje, že sv. Václav byl zakladatelem a udržovatelem státu. To byla první tradice. A pak jest odvaha, prohlašovati ke katolickým studentům a dětem, že tomu tak není, jest odvaha úplně to zamlčeti a na místo toho klásti palcáty a čakany a vyličovati v dýmu zahalené sutiny vypálených klášterů a měst jako skvělé období státu. Je to svobodomyslné?

Přistupuje k tomu však ještě něco jiného. Kdy se rozdávají tyto brožury? Přímo, řekl bych, po tom, sotvaže byla pronesena slova pana ministra vyučování, že dnes má vládnouti ve školách duch snášenlivosti, přímo po tom, když bylo ještě jednou vysloveno, co jest obsaženo v malém školském zákoně, že školní knihy nemají ničeho obsahovati, co uráží národní nebo náboženské přesvědčení jiných osob, přímo po nařízené revisi knih, vychází pod jeho patronátem taková brožura a k tomu ještě v předvečer dne 28. října! Deset let pracovalo se zde o smír národů, dva roky zasedají již německé strany ve vládě, aby na tomto díle spolupracovaly, a to za největších předhůzek ostatních, dva roky jsme spolupracovali na konsolidaci státu a nyní, velectění, přichází tento nespravedlivý úder pěstí. Ještě smutnějším jest, že se tato brožura prodává po 20 hal., jakoby se chtělo, aby německé děti a němečtí studenti provedli na sobě harakiri. Velectění, nemohu než jménem katolíků a Němců proti tomuto postupu co nejdůrazněji protestovati a prositi pana ministra vyučování, aby ve dvanácté hodině - do soboty - dnes jest středa, dal vydati příkaz, aby tato brožura, která kromě toho ještě jest špatně do němčiny přeložena, nebyla německým školám dodávána. Co se českých škol týče, nechť si to vyřídí čeští katolíci. Němečtí katolíci však proti tomu protestují. Myslím, že dne 28. října 1928 mohl by důstojnější kulturní dokument býti vložen studentům do rukou, aby mohli s radostí na tento 28. říjen pamatovati a nikoli jako na den, kdy naše katolické a naše národní vědomí utrpělo těžké příkoří.

Když jsem již jednou při tom, pronesl bych přece ještě nějaké slovo o tomto duchu, který má vládnouti ve škole. Nechtěl jsem tak původně učiniti, avšak když s české strany, a to jedním českým sociálním demokratem bylo vykládáno, jak si představuje poměr státu k církvi, směl bych si jistě také dovoliti, abych jménem své strany vyložil své názory. Řečník ten prohlásil: "Usilujeme o rozluku církve a státu a o úplně svobodnou školu, a to ve znamení demokracie." Velectění, chápu úplně toto stanovisko s vaší strany, neboť béře-li se za filosofický podklad světového názoru materialism, popírá-li se každá duševnost, nesmrtelnost duše a Bůh, tvrdí-li se, že křesťanství a socialism jsou vespolek ve stejném poměru jako voda a oheň, pak to úplně chápu. Nelze-li dáti člověku vyššího štěstí než pozemského a vyšší autority než autority státní, zastává-li se stanovisko marxovské státní všemohoucnosti, uznává-li se názor o státní všemohoucnosti takového Fichteho a Hegelovský idealismus, jenž však neuznává boha a nesmrtelnou duši, pak to chápu. My však právě nestojíme na tomto stanovisku. Vy jste nedokázali svého stanoviska a také na věky ho nedokážete. Máme své stanovisko a jsme o něm úplně přesvědčeni. Jest Bůh, stvořitel nesmrzelné duše, jest duševní život a tím nejvyšším není státní moc, nejprve jest božská moc, pak přichází moc rodičů, pak nastupuje zastoupení boží a tím jest pro nás katolická církev, a zároveň s ní jde státní moc. (Posl. Heeger [německy]: To musíte také dokázati!) Prosím, nepotřebuji ničeho dokazovati, poněvadž nechci dokazovati ani jedno ani druhé. Není zde místo, abych to dokazoval, stavím se jen na totéž stanovisko, na které se postavil onen předcházející řečník. Postavil se na stanovisko demokracie a já se také stavím na stanovisko demokracie, on má své stanovisko, já mám zase své, proto svoboda pro něho, avšak také svoboda pro mne. (Posl. Moudrý [německy]: Jen katolická církev uctivá Boha?) To jest opět jiná otázka, prosím, já nemluvím ani jménem katolické církve, jestliže poněkud uvažujete, nýbrž jménem křesťanského světového názoru. Jste-li křesťan jako Čechoslovák, dospěl-li jste ve svém československém přesvědčení tak daleko, že také Krista uznáváte, také se mi to zamlouvá. (Posl. Moudrý [německy]: Nesmíte Boha konfiskovati pro sebe!) To nedělám, jest pouze jediný Bůh a jediná pravda a tato jediná pravda závisí na milosti a na svobodné vůli, to nechť jeden každý ve svém svědomí si zodpoví před Pánem Bohem. Pan sociální demokrat praví: "Není Boha." Já pravím: "Jest Bůh." Praví-li sociální demokrat: "Nejvyšší mocí jest stát", pravím já: "Ten přichází až ve třetí řadě." Prohlašují-li ostatní: "Stojíme na stanovisku odkřesťanění školy", odpovídám: "Stojíme pro naše děti na stanovisku úplného pokřesťanění školy, Vy pro své děti na stanovisku odkřesťanění"; jest to lhostejno, avšak svoboda musí býti, to jest pravá demokracie. Praví-li se nám dále: "Jménem demokracie", pak dovolávám se - bylo to před několika málo lety, když Pius XI. byl zvolen - jistého soc. demokratického listu, který prohlásil: "Jedinou pravou demokratickou institucí jest katolická církev, neboť tam může se státi i nejchudší tím nejvyšším, tam může se i syn pastýře sviní, jako Sixtus V., a syn prostého malého zemědělce, jako Pius XI., státi papežem, před nímž sklánějí šíji i králové." Stojíme dále na stanovisku demokracie, poněvadž právě papežové poslední doby počínajíc Lvem XlII. mnoho vykonali pro dělníky. Nedávno na kongresu křesťanských svazů v Mnichově slyšeli jsme doznání, kde Thomas, vůdce francouzských socialistů, vedle toho v závorce řečeno, poněvadž jest mírumilovným - také ministr nár. obrany v době světové války ve Francii, prohlásil a uznal, co křesťanské svazy a katolická církev pro dělnictvo vykonaly. Tudíž stojíme-li na stanovisku katolické církve, zaujímáme úplně a naprosto stanovisko demokracie. Praví-li se nám, že chceme míti konfesijní školu a že potom jest veta po demokracii, musím odpověděti: Pak přijde teprve pravá demokracie. Co jest to demokracie? Řecké slovo praví: "Vláda lidu, vláda bez císařů a králů." Lid jest však souhrnem jednotlivých individuí a nemůže-li se jednotlivé individuum ovládati, pak nemůže také jako složka velkého souhrnu vystupovati jako právní činitel. Jednotlivé individuum musí býti s to, aby se ovládalo, a k tomu jest potřebí skálopevného podkladu věčných zásad pro ducha a věčných zásad pro vůli, takových zásad, které nezávisí na mně samém, měníce se jako ženská móda, jednou široký klobouk a jednou vysoký. Tu pak jest právě příkazem: "Máš" a "nesmíš". Máme věčné zásady v desateru božích přikázání, zásady pro náš rozum v pojímání Boha stvořitele. Odstraní-li se tyto zásady, pak mohl by každý mysliti, co chce, a pak dojde k čisté anarchii, pak každý může chtíti co chce, pak dojde k čistému antinomismu. Demokracie žádá však dále spravedlnosti, národnostní spravedlnosti a spravedlnosti mezi jednotlivými stavy. Této národnostní spravedlnosti a spravedlnosti mezi jednotlivými stavy tu není, není-li tu lásky k bližnímu; lásky k bližnímu není, není-li nad lidstvem živel, který lidstvo spojuje. Nenosí-li každý sám ve svém srdci zákon lásky k bližnímu, zavládne příkrý egoismus a máme v období této demokracie na jedné straně největší porobu národů a na druhé straně největší porobu jednotlivých stavů. Chcete-li avšak prosím, aby s obou stran nebyla věc považována za urážku chcete-li dva pomníky moderní demokracie, chcete-li je viděti, jděte před Wilsonovo nádraží. Tam stojí první průkopník demokracie, Wilson. Na podstavci jest nápis: "Moderní doba musí býti zabezpečena pro demokracii." To jest první pomník, ten jest pro americkou demokracii. Víte, co to znamená? "Plutokracie" a "úplně a zcela zaprodáno". Četli jsme přece nyní při boji o presidenta, že jedna strana vydává 360 milionů, jiná 365 milionů a třetí 60 milionů dolarů. Jest to velmi drahý president, 15.000 milionů českých korun. To se nazývá demokracie! (Posl. Schmerda [německy]: To jsou bohabojní lidé!) Ano, jsou ještě bohabojní lidé, kteří s největší bázní před Bohem vrážejí dýku do prsou a pak se modlí. Na takovouto bázeň před Bohem kašlu. (Posl. Heeger [německy]: Takových lidi máte velmi mnoho ve vašich řadách!) Ve vašich řadách také se vždy mluvilo o demokracii a lásce k lidem; při tom se však myslí na vlastní kapsu! (Posl. Heeger [německy]: To musíte dokázati, to jsou jezuitské řeči!) To nejsou žádné jezuitské řeči, nýbrž skutečnosti získané zkušeností. Uvědomíme-li si, že se volby provádějí ponejvíce tiskem a jestliže na kongresu amerického tisku před několika roky přední jeho zástupce prohlásil: "Celý americký tisk jest intelektuálně prostituován a zaprodán", děkuji za tuto americkou demokracii a mohu pouze říci: "Pane Bože, osvoboď nás od této demokracie." Jí vděčíme, že vzdycháme pod hrozným daňovým břemenem. Kdyby tato americká demokracie něco slevila ze zisku vydělaného za světové války, pak mohla by i Anglie a Francie něco sleviti, také nám Němcům, a na zemi jest pokoj! (Výkřiky komunistických poslanců.) Druhý pomník to se týká vás, milí páni komunisté - jest mausoleum Leninovo v Moskvě, jest to pomník oné demokracie, která změnila jméno, avšak nikoli systém. Nerozhoduje, zda to jest Ivan Hrozný nebo Trocký, zda jeden má královskou korunu, druhý pak frygickou čapku; není to demokracie, nýbrž oligarchie. Můžeme také z plna srdce prohlásiti: "Pane Bože, před touto demokracií nás ochraniž!" (Posl. Heeger [německy]: Chtěl byste míti opět dobu inkvisiční!) Až budeme míti jednou klidnou hodinku, promluvíme o inkvisici, avšak vědecky, nikoli na podkladě 15krejcarových brožur, ze kterých jste snad čerpal své vědomosti o inkvisici. (Výkřiky na levici.) Pravá demokracie zakládá se na zásadách toho, který jest prvním králem a chcete-li demokracii, pak musíte přijati království, avšak nikoli pozemské, nýbrž království toho, jenž před Pilátem prohlásil: "Má říše není z tohoto světa, avšak jsem králem." A to jest sociální král Kristus škole a nechcete-li ji míti, jest lhostejno; nepotřebujete uznávati Krista za krále, jest to jedno, avšak svoboda pro oba, pro vás svobodná škola, atheistická, pro nás katolíky plně a zcela svobodná katolická škola. I když se při svých dětech úplně vyžijíte v nenávisti proti křesťanství, i když odvádíte z průvodů při Božím Těle katolické děti, i když, jak se v Rakousku děje, chcete znemožňovati společně s volnomyšlenkáři procesí, která se konají po staletí, jest to vaší věcí, avšak ponechte nám svobodu, abychom s našimi dětmi dělali to, co chceme. To je demokracie! (Posl. Schmerda [německy]: Rozluka církve a státu!) Nikoli, tu přicházím k dalšímu bodu, musíte to dokázati, že škola patří výhradně státu! Škola patří předem rodičům, neboť není ničím jiným než rozšířeným rodinným domem a rodiče mají právo určiti, jak mají býti jejich děti vychovávány, nikoli vy. (Posl. Heeger [německy]: Právo rodičů se znemožňuje!) Naprosto se neznemožňuje. Podívejte se do Holandska a vezměte si příklad na holandských socialistech, kteří mají právě tak srdce pro své dělníky, jako předstíráte vy. A právě byli to holandští socialisté, kteří společně s katolíky hlasovali pro svobodnou katolickou konfesijní a státem vydržovanou školu. Platí-li katolíci daně, mají také jejich školy býti vydržovány z těchto daní, stát však, což jest nejdůležitější, bude míti možnost vrchního dohledu, aby si každý zjednal vědomostí potřebných k tomu, aby se stal užitečným členem společnosti. (Výkřiky: To budeme míti 4 školy!) Praví-li tento pán: "To budeme míti 4 školy", řekl bych: Mohou-li se stavěti pro dvě české děti nebo vůbec pro nenarozené ještě děti nádherné paláce jako menšinové školy, lze také budovati paláce pro katolické školy. Nebudou to vůbec čtyři školy, počet dětí školu navštěvujících lze omeziti. Počet škol nebude růsti, snad jen zde v Praze, kde byste měli četné československé školy a vedle toho školy katolické. My však na venkově, my Němci, budeme míti vesměs katolické školy. (Posl. Šafranko: Pane Petersilka, to není křesťanská láska!) To jest právě křesťanská láska. U vás znamená láska: "Dělám, co chci, avšak povstaneš-li, srazím tě dolů!" Známe tuto komunistickou lásku k bližnímu, jež vychází ze zásady: "Miluj svého bližního a kde můžeš, lízni ho!" (Posl. Wünsch [německy]: Nemluvte tolik o lásce!) U vás se jí nenaučím, jistě ne. Kde není lásky, nelze si pro ni dojíti.

Abych přišel ke konci. Ohražujeme se ještě jednou proti tomu, aby byly uráženy národní a náboženské city německých a katolických žáků a studentů. Ohražujeme se proti tomu, aby se tak dělo za účasti státu. (Výkřiky na levici.) Ohražujeme se proti tomu, aby nám byly vnucovány svobodné beznáboženské školy, neb interkonfesionelní školy k tomu ještě zakládány. Stojíme pevně na stanovisku demokracie. Ano, bezvýhradné demokracie, avšak oné demokracie, jak ji ve světlém okamžiku jasně vytkl zakladatel francouzského socialismu Proudhon, prohlásiv: "Jest přece zvláštní, že se na základě každé politiky posléze najde theologie, a teprve toho dne, kdy stane se státověda a národní hospodářství použitou theologií teprve toho dne zazáří slunce optimismu nad horami." Chtěl tím jednoduše říci, co miliony a miliony vždy poznaly a vyzkoušely: Bez Boha a bez náboženství žádná řádná národní a hospodářská politika. Proto pravím: Naprostá demokracie, avšak na půdě křesťanství a pod stínem kříže, pod vítěznou korouhví Krista, sociálního krále. (Souhlas a potlesk něm. křesť. sociálních poslanců.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále pan posl. Pik.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Rozprava o státním rozpočtu skýtá zástupcům voličstva a všeho obyvatelstva příležitost, aby pronášeli nejen úsudek o finančním hospodaření státu, ale přednášeli též přání a stesky jeho a aby se dožadovali splnění všeho, co se dotýká nejživotnějších zájmů a potřeb všeobecna. Jako zástupce nejzápadnější části naší republiky, oblasti župy plzeňské, jež jest velmi opomíjena ve svých potřebách a do jejíhož života jest často buď neblaze zasahováno nebo jejíž přání zůstávají nepovšimnuta, pokládám za nejpřednější svoji povinnost přednésti nejaktuelnější otázky a požadavky s tím, aby státní správě a vládnoucím stranám bylo ukázáno, čím tato oblast zásahy státní politiky v posledním dvouletí byla poškozena, co jest nutno učiniti, aby kraj tak vysoce pro stát důležitý byl uspokojen a aby příslušným resortům státní správy dostalo se touto cestou programatických požadavků českého západu, jež v zájmu obyvatelských vrstev mají býti státem neb jeho pomocí postupně řešeny. Oblast západočeská zasluhuje zvláštní pozornosti a péče se strany státu, neboť v ní jsou koncentrovány všechny obory života hospodářského, těžkého průmyslu, zemědělství, obchodu a živností s velikými masami pracujícího lidu, který tu tvoří obyvatelskou základnu a svojí prací tvoří nejen hmotné statky, ale i jednu z nejdůležitějších poplatných základen Československé republiky. Neméně pro zvláštní starost o tuto důležitou oblast mluví ta okolnost, že jest pohraniční částí státu hustě národnostně promísenou a územím provozu železničního do důležitých částí a zemí střední Evropy, že jest oblastí, na které obývá dnes sedmnáctina obyvatelstva našeho státu. Přejeme si v prvé řadě, aby na požadavky a potřeby západních Čech bylo liberálněji pohlíženo, než tomu bylo za bývalého státu a aby spravedlivější mírou byly plněny nezbytnosti západočeské, než se děje dnes v četných případech, při nichž jest zjevna neochota, ba v některých případech i zřejmý odpor vůči aktuelním potřebám jednotlivých obvodů, obcí a okresů, kladených jimi na státní správu vůbec.

Ježto nejaktuelnější bolestí v oblasti západních Čech jest krise samosprávy a vyděděných okresů, musím tu poznovu opětovati protest proti škodlivému zákonu čís. 77 a proti důsledkům zákona o reformě správy, jimiž četné okresy a jejich sídelní města budou velmi těžce poškozeny. Obecní a okresní samospráva v západních Čechách byla citelně zasažena ochromením finančním a škrty ve svých rozpočtech, a to na položkách své nejvlastnější a lidu nejpotřebnější činnosti. Jsou to zejména škrty v potřebě školské. Divím se tomu, že ministerstvo školství, když bylo jednáno o zákoně č. 77, nezakročilo aspoň v tom směru, aby zákonem nebyl znemožněn rozvoj národního a občanského školství a aby nebylo znemožněno konati obcím nejdůležitější úkoly právě ve školském oboru. Ministerstvo školství mělo povinnost upozorniti ministerstvo financí, že zákonem č. 77 nejen bude znemožněn rozmach škol, ale že i nejprimitivnější věci, které dříve obce a samospráva vůbec pro školství konala, nebudou moci býti činěny, jsou-li rozpočty obecní podrobeny tak pronikavým škrtům.

Jsou to dále škrty položek sociální a zdravotní péče, škrty podpor na péči o dítě, o tuberkulosní, škrty na péči bytovou, škrty podpor humanitním korporacím a sborům hasičským, jsou to škrty na úpravu cest, silnic, mostů a obecních budov, škrty na kanalisaci, škrty na elektrisaci obcí a okresů, jest to zkrátka spoušť, která znamená zhoršení poměrů v celém životě obyvatelstva, neboť samospráva konala veliký úkol na poli veřejného zájmu a blaha jako bezprostřední složka správní a hospodářská, kterýžto úkol násilným zákrokem jest nyní téměř zcela znemožněn. Všechno obyvatelstvo se nyní po praksi zákona přesvědčilo, že šablonovité limitování obecních a zrušení přirážek školských jemu neprospělo, neboť přichází o výhodu všeho, co zaň a proň samospráva dobrého vykonala a že jest na druhé straně zatíženo zvýšenými či novými dávkami a poplatky samosprávnými, které nařizují nadřízené úřady a které daleko přesahují domnělé úspory na úlevě přirážkové. Opakuji znovu, že zákon čís. 77 prospěl jedině kapitalistickým podnikům a lidem bohatým a poškodil nejširší vrstvy pracujícího lidu, dělníky, domkáře, malozemědělce a maloživnostníky, kteří na svých dávkových břemenech musí zaplatiti to, co vyzískaly vrstvy kapitalistů a boháčů. V celém nepředpojatém západočeském mínění samosprávném panuje názor, že škodlivý zákon o finančním hospodářství svazků územní samosprávy musí býti novelisován a já zde toto mínění důrazně vyslovuji s rozhodným přáním, aby se stala náprava než bude pozdě, než nastane úplná katastrofa, která se již ukazuje na nově připravovaných rozpočtech samosprávných pro r. 1929. Nemůže nás nijak uspokojiti projev pana ministra financí o nějakém nedohledném a nedostatečném definitivním řešení problému samosprávných financí. Krise žádá odpomoc okamžitou a po té poškozená samospráva důrazně volá!

V hodině dvanácté před aktivováním nových okresů podle zákona o t. zv. reformě správy, která ve skutečnosti znamená její zhoršení, zbyrokratisování, znehodnocení laického živlu se zavedením protidemokratického zastupitelstva s jednou třetinou nevolených virilistů a která znamená poručnictví byrokracie nad lidem a samosprávou, musím tlumočiti bolest a rozhořčení obyvatelstva, zejména těch okresů a jejich sídelních měst, které budou zrušeny a materielně velmi poškozeny. Jsou to okresy vžité, které přes šedesát let trvání okresní samosprávy konaly dobré služby svému svěřenému území, okresy velmi zasloužilé a územně důležité, které nyní mají býti násilně vtěsnány v širší území, což znamená nesmírné obtíže a útraty obyvatelstva při styku s novými okresními místy, zbytečnou sekaturu cestovní, ztrátu času a peněz. Krom toho sídelní města zrušených okresů budou hospodářsky ožebračena, neboť návštěva obyvatelstva okresního místa znamenala příležitostný nákup a konsum v obchodu a živnostech těchto měst. V západních Čechách jsou to zejména okresy Blovice, Březnice, Dobřany, Kašperské Hory, Kdyně, Manětín, Nepomuk, Nýrsko, Plánice, Stodo, Touškov a Zbiroh, které jsou odsouzeny k zániku, k živoření, k nesmírným obtížím a k ponížení, že jejich samospráva se jim násilně béře přes všechny prosby, intervence, varovná slova a přes jejich nejživotnější zájem a potřebu! Žaluji zde jménem těchto vyděděných okresů, které dnešní vláda a česko-německá buržoasní koalice tak těžce poškodila a tlumočím jejich přání jak co do novelisace tak i co do požadavků, které v zájmu svém dosud bezvýsledně vládě tlumočily. Zdůrazňuji, že za zlý čin poškození těchto okresů odpovídá dnešní režim, který jim tak těžký a zlý osud nevděčně připravil.

Poněvadž zvláště obec plzeňská byla těžce poškozena ve svých finančních základech a v plnění nejnutnějších úkolů, jaké jsou dnešní dobou a průmyslovým rázem na ni kladeny, pokládám za zvlášť důležité tlumočiti zde naléhavé potřeby města Plzně zejména v těch oborech, které přísluší také obstarávati nebo podporovati státní správě. Již několikráte bylo žádáno, aby stát, jenž svým zákonným zásahem oslabil finance Plzně, poskytoval jí náhrady za výkony, které pro stát v přenesené působnosti obec koná a zejména, aby ji sprostil smluvních závazků ke školství státnímu. Podle těchto závazků musí obec krýti věcné potřeby středních škol státních zvláště bezplatným otopem, osvětlením, udržováním budov a mimo to v některých případech placením školníků. Tyto náklady činí každoročně přes 800.000 Kč, což při dnešních těžkých finančních - poměrech jest suma horentní. Všechny žádosti a intervence obce v té věci zůstaly bez výsledku, neboť u vládních kruhů není dosti dobré vůle pro ulehčení obci, která již po desítiletí přináší státu tak velikou oběť.

I v jiných školských otázkách plzeňských jest vůči městu Plzni zřejmá neochota se strany státní správy. Obec jest dosud vázána k povinnosti udržovati svým nákladem německou menšinovou školu v Jungmannově třídě, ač tato povinnost přísluší státu. Celý náklad věcný jde nyní na účet obecního rozpočtu, a také budovu, kterou by obec mohla vhodně upotřebiti pro školy vlastní, musí dáti k užívání menšinové škole německé, které měl by stát vystavěti školní budovu svým nákladem. Obec plzeňská má se nyní postarati o umístění městské odborné školy pro ženská povolání, která má své místnosti v budově průmyslové školy, kam hodlá stát umístiti oddělení elektrotechnické. Uznáváme potřebu takové školy v Plzni a žádáme o její zřízení. Musí-li však obec opatřiti náhradní budovu pro odbornou školu pro ženská povolání, jež má 400 žákyň, zdůrazňuji zde požadavek obce, aby stát přiměřenou kvotou na její stavbu přispěl, neboť stav obecních financí nedovoluje, aby obec sama tak značný náklad mohla zabezpečiti. Obec věnuje pro účel stavby vhodný pozemek a spoléhá, že příspěvek státní bude co největší. Totéž týká se stavby nové budovy pro pokračovací odborné školství, které jest umístěno ve školních budovách obecních, jež však pro počet více jak 3000 učňů nestačí. I pro stavbu této budovy věnuje obec potřebný pozemek, ale musí žádati, aby stát ze svých prostředků na její stavbu přiměřeně přispěl. Při obou těchto školách běží o mužský a ženský dorost živnostenský, řemeslný a o budoucí hospodyně, pokud jde o žákyně odborné školy pro ženská povolání, což opravňuje k naději na hmotnou podporu se strany státu, neboť běží o budoucí generace obyvatelské a o jejich praktické a duševní zdokonalení. Stejně tak bude zapotřebí, aby stát přispěl na rozšíření budovy obchodní akademie v Plzni, kterou zbudovala obec svým nákladem a jíž kryla schodky v dobách její veliké pasivity. Přimlouvám se také za větší státní podporu městské hudební škole v Plzni, která v hudební soutěži žactva na výstavě soudobé kultury v Brně prokázala svoji prvořadou vyspělost a tím oprávněný nárok, aby se jí dostalo nejen finanční podpory, ale i přiznání kvalifikovaného práva veřejnosti jako mají hudební školy státní. Upozorňuji dále na krisi školství národního a měšťanského v Plzni, která vznikla jako důsledek nových zákonů protisamosprávných. Přesto, že lidnatost v Plzni neustále vzrůstá a že zejména nastává přelidnění v osadách Velké Plzně, činí se obci veliké překážky ve zřizování nových školních budov. Zvláště tu poukazuji na kritický stav školský ve Škvrňanech, Lobzích, Doubravce a Doudlevcích a na potřebu nových mateřských škol téměř ve všech obvodech Plzně. Za tento bědný stav školství plzeňského odpovídá dnešní režim, který podle svého zákona zapovídá stavbu nových školních budov a zřizování nových mateřských škol s tím odůvodněním, že prý běží o investice nevýnosné, při čemž se přezírá mravní a kulturní hodnota školské výchovy jakož i okolnost, že i po stránce technické má školství odpovídati zájmům paedagogickým a hygienickým. Až nespokojenost obyvatelstva proti školským závadám a nedostatkům propukne veřejně, pak odpovědnost za důsledky již předem připisuji státní správě a dnešnímu režimu, který toto školské zlo v Plzni způsobil. Důrazně vytýkám dnešnímu režimu, že dopustil, aby v rozpočtech samosprávných byly škrtány položky na bezplatné opatřování školních pomůcek chudým školním dětem, na feriální osady pro chudobné a nemocné žactvo a na zřizování školních kuchyní pro děti nejnuznějších rodičů v Plzni. To jest čin nehodný kulturního státu, to jest bezcitnost a cynism, možný jen u lidí, kteří nevědí, co jest lidská bída a utrpení chudých nebo nemocných dětí. Nejen v Plzni, nýbrž i v celé řadě jiných obcí západočeských se projevila tato bezcitnost tvrdých srdcí, která tak ráda drží mravoučná kázání o vlastenecké lásce a o povinnosti člověka k člověku. Jest nejvyšší čas, aby tato potupná a nelidská ustanovení zákona byla zrušena, neboť jsou jen znamením naší kulturní hanby!

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP