Středa 24. října 1928

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zaznačeným rečníkom je pán posl. Freising. Dávam mu slovo.

Posl. Freising (německy): Slavná sněmovno! Úkolem každé prozíravé vlády musí býti, věnovati plnou pozornost sociálním poměrům ve státě. Pozorujeme-li vysoká čísla státního rozpočtu se zřetelem na sociální péči, zvláště pak na odpočivné a zaopatřovací požitky, musí vzbuditi u každého nezaujatého úctu a poučiti ho, že vláda má zajisté dobrou vůli čeliti nouzi a bídě mezi stavy státu, pokud to může a pokud to dovoluje státní hospodářství.

Zmíním se jen o některých číslicích a číslech. Na odpočivné a zaopatřovací platy jest v rozpočtu pamatováno částkou půl druhé miliardy Kč. Z toho připadá 732 miliony Kč na státní správu, 936 milionů Kč na státní podniky. Nejvíce jsou ovšem zatíženy pensemi železnice 654 miliony Kč, pošta 153 miliony Kč a tabáková režie 104 milionů Kč. Z podílu státní správy připadá 521 milion na občanské pense a 210 milionů na vojenské pense. Jako příjmy z pensijních příspěvků a premiových reserv jest zařazeno do rozpočtu 259 milionů Kč, z toho 95 milionů od zaměstnanců správních úřadů, vojska a podobně a 164 miliony od zaměstnanců státních podniků. Pense a zaopatřovací požitky, které připadají na státní správu r. 1929, činily podle přehledu příjmů a vydání 732 miliony Kč, kdežto r. 1928 činily pouze 650 milionů Kč, takže r. 1929 jest na to rozpočteno o 82 miliony Kč více než roku loňského. Tato čísla bylo by lze ještě doplniti všemi vysokými částkami na sociální péči ve všech oborech národního hospodářství a národní dobročinnosti. Jsou to ohromné částky, jejichž výše zajisté dokazuje, že stát plně a zcela uznává nutnost sociální péče.

Přes to však pokládám za svou povinnost upozorniti vládu a celou sněmovnu - pokud jest ovšem přítomná - na některé těžké případy sociální péče a vyjímám především a nejprve skupinu, která potřebuje této péče zcela mimořádně. Jest to skupina staropensistů, kteří odešli do výslužby před 1. lednem 1926 nebo byli pensionováni podle restrikčního zákona. Kdo to jsou tito staropensisté? Jsou to lidé, kteří po celý svůj život věrně a oddaně sloužili státu a jeho správě; lidé, kteří veškeré své síly a své vědomosti zasvětili blahu státu; lidé, kteří nyní stojí na sklonku svého života a kteří vědí, že byli podvedeni v naději, že za jejich životní práci dostane se jim zasloužené mzdy ve formě skromného, bestarostného stáří, bez soužení; staří, neduživí lidé, kteří spotřebovali své síly ve službách státu a veřejnosti a kteří jsou nyní bez pomoci vydáni na pospas svému osudu a bídě; lidé, kteří po celý život sloužili právu, pravdě a spravedlnosti, musí nyní poznati, jaké kruté bezpráví se na nich páše v porovnání s jejich mladšími druhy z povolání jedině proto, poněvadž příliš brzo zestárli a vysloužili nebo byli posláni do pense před 1. lednem 1926. Kolik zdatných, schopných a k práci ochotných úředníků ze všech oborů veřejné správy, učitelů, profesorů atd. odešlo do výslužby, jedině ze sociálního cítění, s ohledem na dorost jejich stavu, majíce na mysli jeho sociální stav a tíseň, ale v pevné naději a ubezpečení, že novým platovým zákonem budou také náležitě upraveny jejich odpočivné požitky. Než byli strašlivě zklamáni. Odpočivné požitky novopensistů byly sice upraveny, ale staropensistů se vůbec nedbalo a přes drahé živobytí byli staropensisté ponecháni při naprosto nedostatečných požitcích. Vláda se sice smilovala nad částí těchto nejubožejších z ubohých a zlepšila jejich odpočivné požitky o 20% zákonem z 24. května 1928 a tím poněkud zmírnila největší krutosti, ale pensisté před 1. lednem 1926 nedostali nic a čekají na úpravu svých odpočivných požitků, kterou sněmovna již dávno slíbila a na ní se usnesla Čekají, jak dlouho ještě? Až všichni roztrpčeni a zkormouceni nad nestejným osudem, jak se s nimi nakládá, klesnou ve hrob, klnouce krutosti světa a státu, který zničil naděje jejich stáří a předvečer jejich života zkalil nesnesitelným břemenem starostí, v §boce smutném vědomí nespravedlnosti, ale také bezmocnosti svého stavu. Pánové! Zde bylo spácháno bezpráví, které musí zmizeti a čím dříve, tím lépe. Není přece možno, aby mezi požitky staropensistů a novopensistů byl rozdíl až 1000 Kč měsíčně a více. Poukazuji zde na nesčetné případy a nespravedlivé pensionování, na které poukázaly denní a odborné časopisy. Zvláště krutě a nespravedlivě a bez veškerého sociálního citu postupovalo se při nuceném pensionování, které bylo prováděno úplně podle svévole podřízených úřadů. Já sám jsem toho příkladem, než nechám mluviti jiné. V jednom českém městě se střední školou byli vyzváni současně 3 profesoři, aby podali žádost o přeložení do výslužby, a to v srpnu 1925. Přeloženi byli 1. únorem 1926. A nyní slyšte! Kdežto dva profesoři byli přeloženi do výslužby podle služební pragmatiky a dostalo se jim nových odpočivných požitků, třetí, který sloužil o 5 let nad svou služební dobu, byl přeložen do výslužby podle restrikčního zákona a dostává tedy měsíčně o 1150 Kč méně než jeho mladší druhové z povolání. Domníváte se, že to nemusí pociťovati jako roztrpčení ke státu a proti zákonům, kdy ho postihne takovéto bezpráví z čistě nepochopitelných důvodů? Tento případ, který zde uvádím, dal by se doplňovati mnoha, mnoha jinými případy přímo krutého bezpráví na starých, zasloužilých mužích. Nucená pensionování musí býti přezkoušena nebo musí zmizeti § 47 restrikčního zákona. Jako předseda parlamentního výboru německých vládních stran v otázkách státně-zaměstnaneckých a úřednických měl jsem příležitost slyšeti mnoho stížností těchto stavovských skupin a poznati je. Bývalý můj ředitel, vládní rada, který nedávno zemřel, který 45 let konal v plné cti státní službu a školu svou obezřetností a péčí povznesl na prvou v zemi a byl ctěn a vážen žil v dobrých poměrech a blahobytu, on, který kdysi byl na prvém místě mezi státními zaměstnanci zemského hlavního města, byl tak roztrpčen svým zchudnutím jako staropensista, že jako výraz své poslední vůle zakázal jakoukoliv účast na pohřbu své mrtvoly, aby nemusil spoluobčanům ukázati, jak chudý a roztrpčený musil nyní zakončiti svůj činorodý život. Jiný z mých ředitelů, rovněž vládní rada, zavolal na mne příležitostně na ulici a líčil mi svou hmotnou bídu. On, který byl před válkou zámožným člověkem, měl nyní roztrhaná perka s visícími, rozervanými péry, oblečen byl v ošumělý šat a celý jeho obličej byl plný hlubokých vrásek ze starostí. Pánové, otažte se těchto staropensistů a dovíte se, kolik z nich si nemůže koupiti novou košili, tím spíše nové prádlo, boty a šaty! Tito staropensisté, kteří kdysi zažili lepší dny, musí nyní vésti velmi ubohý život, často strádati a hladověti a nevědí, jak mají se svými několika krejcary vystačiti se živobytím od měsíce k měsíci. Mají-li však ještě nezaopatřené děti, pak nelze osud těchto ubožáků ani vylíčiti. Namítnete, že takových případů není. Uvedu vám ihned jeden případ. Někdejší můj učitel tělocviku, dnes 88letý. Válečné poměry způsobily, že ze 6 dětí má dnes ještě dvě nezaopatřené, jeho nejmladší syn, dnes ovšem již 28letý, nastoupil dne 1. října vojenskou službu dokončiv vysokoškolská studia. A mohl bych uvésti celou spoustu takových případů. Kdo zná veškerou bídu, která tíží tuto skupinu lidí, musí také nalézti odvahu zde ve sněmovně... (Posl. Hackenberg [německy]: Musí se pro to hlasovat!) Trpělivost, hned k tomu přijdu! Musí otevřeně prohlásiti nejen vládě, nýbrž všem stranám a jejich zástupcům, že usnesením zákona 103 a 104 zde ve sněmovně přislíbily, že co nejdříve upraví odpočivné požitky, a já jim dnes připomínám toto slovo, které daly.

Při této příležitosti poukazuji také na slavnostní vládní prohlášení z 12. listopadu 1927, v němž ministr financí přislíbil, že odpočivné požitky budou upraveny co nejdříve. Z tohoto slibu byla splněna teprve část. Ale větší část má býti ještě splněna. Pensijní požitky byly ve státním rozpočtu pro rok 1929 letos zvýšeny o 82 milionů Kč, a budou-li tyto miliony vynaloženy podle svého určení ke zlepšení odpočivných platů staropensistů, lze r. 1929 očekávati úpravu jejich pensijních požitků a při tom bude zachována zásada: "Úplná rovnoprávnost všech pensistů, zrušení §u 47 restrikčního zákona a při tom zrušení omezení volnosti stěhování pensistů." Pánové, to jest přání, které předkládám pod titulem "Sociální péče" na prvém místě a zcela zvláště letos v jubilejním roce Československé republiky.

Druhé mé přání v otázce sociální péče týká se okresních školních inspektorů, předložení zákona o okresních školních inspektorech, který jest již vypracován jako vládní návrh. Vždyť nemůžete přece vedoucí úředníky státní správy a státního dozoru s jejich těžkými odpovědnými povinnostmi utěšovati rok od roku úpravou jejich požitků. Nedávno jsem měl příležitost v rozpravě vyslechnouti, jak dnes zástupci obchodníků vyjíždějí v automobilu ke svým zákazníkům do malých měst, okresní školní inspektoři táhnou však s holí v ruce a baťochem na zádech s potravinami na inspekci škol, poněvadž sociální péče nemá peněz, aby okresní školní inspektoři mohli se chovati podle svého stavu. Úprava zákona o okresních školních inspektorech jest příkazem doby.

Rád bych zde však ještě krátce poukázal na několik jiných případů sociální péče, zasluhujících zmínky. Především jest to ochrana dětí a péče o mládež a s tohoto místa prosím, aby budoucímu lidstvu, které vystřídá nás staré a přijde po nás, byla věnována plná pozornost. Neboť stát a národy potřebují zdravých, zdatných a řádně vychovaných lidí, aby zůstaly na výši a pokračovaly na cestě, která vede státy a národy kupředu a vzhůru.

A ještě jedné skupiny lidí chci na tomto místě sociální péče vzpomenouti, zvláště pak té, kterou nezaviněně postihl krutý osud. Jest to skupina válečných poškozenců a válečných invalidů a příští okresní zastupitelstva budou musiti míti více příležitosti zkoumati oprávněná přání, prosby a stížnosti těchto těžce zkoušených lidí a se zákonodárnými sbory a vládou se starati, aby osud těchto lidí, nevinně pronásledovaných osudem, zmírnila a zlepšila již v zájmu státu. A ještě bych se krátce zmínil o několika otázkách sociální péče. Jest to přetížení soudců a soudních úředníků, spravedlivá systemisace úředníků a profesorů, otázka pensijních požitků, důstojníků a poddůstojníků starého Rakouska, které musí býti spravedlivě rozřešeny.

Na konec mi dovolte, abych poukázal na zvláštní způsob sociální péče, na sociální péči, která se nemůže projevovati číslicemi a čísly, která však obsahuje nejvyšší hodnoty sociální péče, kterou razili nejvyšší zástupci vlády a která budí radostný ohlas v srdcích každého skutečného přítele lidí, ať Němce nebo Čecha. Tato sociální péče se nazývá: odložení záští a dorozumění národů! Pánové! Sociální péče v tomto směru k blahu obyvatelů tohoto státu a všech jeho stavů musila by býti nejvyšším úkolem nejen vlády a všech stran, nýbrž všech lidí, kteří si vedle lásky ke svému národu zachovali ještě skutečné lidství pro celek, a rád bych rozšířil tato ušlechtilá slova našich nejvyšších vůdců na odložení záští a tím podporování dorozumění mezi stavy a stranami. (Posl. Hackenberg [německy]: Tím pensistům nepomůžete, nepovolíte-li na to peníze!) Prosím, pane kolego, zde máte svůj díl. Spravedlnost jest základem států a vlád. Jako samozřejmý požadavek musí se tato spravedlnost projeviti při provádění všech zákonů sociální péče. Jako Němec žádám tuto spravedlnost zvláště pro nás, Němce, nejen v oboru sociálním, nýbrž ve všech oborech státní správy.

Jako dlouholetý vůdce turnérů používám této příležitosti, abych žádal, aby státní správa věnovala také našim německých tělocvičným spolkům tutéž péči, jako spolkům sokolským, Orlu a jiným svazům českého národa. Týž požadavek vznáším, pokud jde o ustanovování německých úředníků ve státní a zemské službě. To vše jsou požadavky spravedlivé sociální péče, nejen pokud jde o nás Němce, nýbrž pro národy, které spojuje osud společného bydlení na půdě sudetských zemí a Československé republiky, nejen ode dneška a od 10ti let, nýbrž již dějiny půldruhého tisíce let.

Pánové z českých stran! Nechť český národ nikdy nezapomene, že zvláště my, Němci, svou pílí, svědomitostí a zdatností jsme státotvorný národ, jakému není rovno, a nechť nikdy nezapomene, že záští nebuduje (Výkřiky posl. Hackenberga.), nýbrž jediné vzájemné dorozumění, spočívající na základech práva a spravedlnosti, zvláště dnes, kdy nerozhodují již vládcové, nýbrž národové o svém osudu a hledají a musí si hledati a nalézti cesty k vyrovnání a dorozumění. My, zástupci německého rolnictva, máme plný zájem na spravedlivé úpravě sociální péče o všechny stavy, poněvadž víme, že částky vynaložené ke zmírnění nouze přicházejí opět k dobru všeobecného hospodářství a stát jich neztrácí, že se této péče dostává přebytku lidu, který většinou pochází z venkova a rolnického stavu. Nechť se tedy v jubilejním roce republiky splní naděje těchto skupin a lidí! (Souhlas a potlesk poslanců klubu Bund der Landwirte.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zaznačeným rečníkom je paní posl. Blatná. Udeľujem jej slovo.

Posl. Blatná (německy): Slavná sněmovno! Rozprava o 20. kapitole státního rozpočtu poskytuje nám vítanou příležitost, obírati se poněkud zdravotní péčí v tomto státu. Československo má ministerstvo zdravotnictví, patří k pokročilým státům majícím tuto instituci, nepatří však k oněm pokročilým státům, které mají zavedenu dobrou zdravotní péči. Když bylo zřízeno ministerstvo zdravotnictví, skládány do tohoto zařízení se všech stran největší naděje a také my sami jsme se těšili, že byla tato instituce převzata ze starého Rakouska. Očekávali jsme od tohoto zařízení blahodárnou činnost. Domnívali jsme se, že od tohoto ministerstva zdravotnictví bude vycházeti zákonodárná reformní činnost, intensivní poučování lidových vrstev, že proti lidovým nemocem bude postupováno zcela jinak, než dosud. Domnívali jsme, že zdravotně-správní služba bude změněna. Ale velmi jsme se zklamali. Zpočátku byla sice patrná v tomto oboru jistá velmi skromná činnost, od let však nastala úplná stagnace a nedočkali jsme se žádných reforem. Slyšeli jsme v rozpočtovém výboru prvé slovo o nějakých reformách, které mají býti provedeny, slyšeli jsme zvěst, pánové, neslyšeli jsme však ničeho o potírání lidových nakažlivých nemocí a hlavně nevidíme ničeho z oné zdravotně sociální činnosti, která se stala charakteristickou pro státy poválečné doby. Dvakráte pouze za celá ta léta byla řeč o tomto ministerstvu, po prvé, když se proti jednomu jeho návrhu vyslovila všechna ministerstva a po druhé, když toto ministerstvo se zanícením a s vášnivostí zasazovalo se o § 144 trest. zák., o onen ukrutný paragraf, který zavírá zoufalé matky do vězení, tehdy, když se vášnivě vyslovilo pro tento paragraf, pro to, aby hodně dětí měli ti, kdo nedávají přednost bezdětnému stavu, celibátu.

K nejstarším a nejvznešenějším úkolům zdravotní politiky patří potírání nakažlivých chorob. Moderní věda shledává, že není nejdůležitější věcí rozpoznati nemoc u lůžka nemocného, nýbrž rozpoznati nemoc diagnostickým ohledáním v laboratoři. Máme ovšem takové laboratoře, máme je ve velkoměstech, v Praze, Brně, Bratislavě, máme především bezvadný, úplně moderně vypravený zdravotní ústav, zařízený jako laboratoř a opatřený potřebnými pomůckami, avšak širší venkov nemá z těchto zařízení naprosto žádného prospěchu, zařízení ta mají proň problematickou cenu, poněvadž osudná a se ztrátou času spojená vzdálenost dává v sázku všecky jejich výhody. Co bychom potřebovali, byla by síť takových vyšetřovacích ústavů, rozestřená po celé zemi, ústavy s dobře vyškoleným personálem, vybavené účelným zařízením, jež by mohly býti pobočkami státního zdravotního ústavu.

Máme zákon o nakažlivých chorobách, jenž pochází sice z r. 1913, jest však dnes již zastaralý. Žádáme tudíž, aby byl vydán nový zákon o nakažlivých chorobách, a žádáme jeho úpravu také v tom směru, že náklady za isolaci podezřelých osob uhradí stát. Žádáme to z důvodů čistě sociálních: Dnes se tyto značné náklady vymáhají i na nejchudších lidech; žádáme to také v zájmu celku, neboť právě obava před těmito vysokými náklady zabraňuje leckomu, aby hlásil příznaky, jež na sobě shledal, svádí jej k tomu, že utajuje tyto příznaky a tak ohrožuje své bližší i širší okolí.

Boj proti tuberkulose a pohlavním nemocem přenechává naše státní správa dnes výhradně soukromým institucím, nebo samosprávným svazkům, jejichž činnost pověstným zákonem o obecních financích byla v tomto oboru úplně podlomena. Zabývala jsem se v rozpočtovém výboru velmi zevrubně touto temnou kapitolou našeho zdravotního rozpočtu, číselně jsem prokázala, že Československo, pokud jde o počet tuberkulosních onemocnění, jest dnes smutně proslaveno tím, že kráčí v čele sousedních států. K ilustraci uvádím, že v mé domovské obci ve Staré Roli jest mezi dělníky porculánového průmyslu každým třetím případem nemoci tuberkulosa. Avšak Československo kráčí vzadu, jde-li o to, aby byl zahájen boj proti pohlavním nemocem. Malé Dánsko vydává dnes na potírání pohlavních chorob částky, jež přepočteny dle hlav našeho obyvatelstva činí daleko více, než náš celý zdravotní rozpočet. (Německé výkřiky: Slyšte! slyšte!)

Stav nemocnic ve starém Rakousku byl na velmi nízkém stupni. Jestliže se u nás podstatně zlepšil, děkujeme za to okolnosti, že se po převratu dostali do obcí a okresů zástupci dělnictva. Dělníci projevili velké porozumění a vysoký zájem pro soubor těchto úkolů a stát jim při tom pomohl velmi málo. Stát se ovšem usnesl o zdravotní dani, avšak tato daň daleko nestačí, aby naše nemocnice dosáhly takové úrovně, jaké vyžaduje moderní věda. Dámy a pánové! Nemocnice a ústavy pro nemocné mají dnes větší příliv, než jak tomu bylo před válkou. Tento stoupající příliv lze zjistiti nejen u nás v Československu, nýbrž jest rázu všeobecného a má různorodé své důvody. Jedním z důvodů tohoto většího přílivu do nemocnic jest nesporně bytová tíseň poválečné doby. Uvážíme-li, že jizby chudých lidí jsou dnes přelidněny, jest zřejmo, že pro lůžko pro nemocného není téměř místa. Dalším důvodem asi je, že ve střední Evropě, v Československu, v Rakousku a Německu zákony o sociálním pojištění podrobily pojistné povinnosti velkou část obyvatelstva, kterou po zdravotní stránce opatrují a velkou část nemocných odkazují do nemocnice; jiným důvodem jest asi, že nemocnice a ústavy pro nemocné samy převzaly více úkolů. Podstatný důvod shora uvedeného zjevu záleží však v tom, že počíná nyní ponenáhlu mizeti strach před nemocnicí, jenž po dlouhou dobu byl přímo zakořeněn ve vrstvách obyvatelstva. Ať jsou tyto důvody jakékoli, jedno jest jisto, že musíme při tom počítati se skutečností, že jest nezbytno, nemocnice, léčebné ústavy vypraviti, přeměniti, reformovati. A chci-li zde promluviti o jedné podrobnosti, přednáším přání a požadavek, aby při každém ústavu pro nemocné byla zařízena tak zvaná místnost pro rodičky, pokoj pro porody, neboť moderní porodnictví přikazuje veškeré porody s operativním zákrokem veřejné zdravotní péči. Tuto zvětšenou práci nemohou ovšem na se bráti jedině obce a okresy, stát musel by jim tu poskytnouti pomoci. Avšak jak vypadá tato státní pomoc? Nejen že stát sám nepomáhá, rozpočet vypravuje nám o tom střízlivými číslicemi celé tragedie; nejen že stát nezakročuje. Ne! Stát ztěžuje činnost samo správných svazků zákonem o obecních financích a již předem tuto činnost znemožňuje.

Máme také málo ústavů pro choromyslné a nemáme vůbec pozorovacích stanic, aby tam byli pozorováni choromyslní a podezřelí, odkudž by pak mohli býti dodáváni do ústavů pro choromyslné. Naše péče o choromyslné jest úplně zastaralá a brutální. A mimo to slyšíme čas od času zprávy z ústavů choromyslných, jež otřásají svědomím veřejnosti a znepokojují veřejnost. Žádáme tudíž, aby byl vydán moderní zákon o choromyslných, proniknutý lidskostí, a aby byly zřízeny kontrolní komise ve všech místech, kde jsou ústavy choromyslných, do těchto komisí bylo by zařaditi vedle úředních lékařů také civilní osoby a vážné lidi z různých vrstev obyvatelstva.

Byl učiněn námět založiti ústřední ústav pro balneologii a zříditi pobočky ve všech lázních, aby tam byla vyšetřována zřídla i lázeňské výkony a aby tyto byly usměrněny na vědeckém solidním podkladě. Úmysl ten radostně uvítaly lázeňské správy, ale slyšeli jsme jejich úmysl a nevidíme, že by se něco provádělo. Vznáším proto s tohoto místa požadavek, aby tento úmysl došel znovu povšimnutí a aby byl také skutečně proveden.

Ať se podíváme na kterýkoli obor, všude jest stav věci mimořádně zlý, ať se to týče zdravotnictví nebo sociální péče. Nechci vůbec mluviti o zlé kapitole válečných poškozenců, člen mé strany Hackenberg obšírně se tím zabýval, nechci mluviti o ochraně nájemníků, o demolování naší ochrany nájemníků v době, kdy lidé žijí napěchováni jako slanečci, nechci zevrubně mluviti o žebrotě, do které jsou nyní vháněni přestárlí, oni starci a stařeny, kteří po celý život, 30 a 40 let, zjednávali svojí prací jiným bohatství, obohatili společnost a jsou nyní sami na sebe odkázáni a veřejností úplně opuštěni. Sociální pojištění vyloučilo mladistvé a ponechalo osud statisíců nejchudších a bezmocných libovůli byrokracie. Sociální pojištění nezaujalo spravedlivého stanoviska k ochraně matek a dětí a místo aby stát nyní přišel a agendu tu sám převzal, jak se to vzorně děje v Německu, přichází nyní stát a ztěžuje v obcích a místech onu ochrannou činnost, čímž dochází přímo ke katastrofálnímu shroucení v oboru ochranné péče. Nejvíce jsou tím postiženy děti. Zemské komise pro ochranu dětí a péči o mládež obrátily se několikráte na různá ministerstva o subvence, avšak jsou ze subvencí téměř úplně vyřazeny. Co mají tedy počíti ony tisíce a tisíce pomoci potřebných dětí, oni slepci a hluchoněmí, ony zmrzačelé, slabomyslné a blbé děti? Mají býti vydány v šanc bídě nebo se jich má ujmouti soukromá péče? Naši zbožní páni ministři nelámou si pravděpodobně hlavu touto starostí. Činnost přátel našich dětí vztahuje se nyní na 115 místních skupin s 10.000 dětí a rozvíjí se mnohotvárně v různých směrech a jest také výchovnou svojí činností ve spojení s třemi ministerstvy. Subvencí nedostávají však od žádného ministerstva. Subvence, jež tu a tam přece obdrží od ministerstva soc. péče, dosahují takové výše, že se místní skupiny zdráhají podávati nové žádosti. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.).

Důležitým oborem naší zdravotní péče jest dozor nad potravinami. Náš zákon o dozoru nad potravinami pochází z r. 1879 a naprosto nedostačuje. Na papíře máme sice zákon pro obecní a obvodní lékaře, jest však naprosto jasno, že se tito silně zaměstnaní lékaři nemohou zabývati kontrolní činností potravinářskou, jež by opět vyžadovala jednu celou lidskou sílu. Tento zákon jest pouze na papíře. Co bychom potřebovali, byl by v celé zemi celý systém míst pověřených tímto dozorem a vybavených potřebným zařízením a vycvičeným personálem. Avšak o všem tom se u nás nemluví.

Pan ministr Černý prohlásil sice v zásobovacím výboru, že falšování mléka následkem zvýšeného dohledu podstatně pokleslo, slyšeli jsme však ve stejnou dobu, že v Praze, v hlavním městě, tudíž před očima četného zdravotnického personálu jest hodně případů, že se ředí mléko, případů, jež přímo volají do nebe. Jak to bude vypadati na venkově, jak to vypadá venku, kde se daleko široko žádná úřední osoba nestará o tyto věci? Pan ministr Černý prohlašuje ve výboru, že případy falšování mléka mizejí, mám tu však před sebou výnos zemské správy politické, datovaný dnem 1. října 1928, jenž zcela jasně praví, že falšování mléka úřadům oznámená v devíti měsících r. 1928 převyšují o 47% případy celého předchozího roku. Čeho nám potřebí, to jest mléčný zákon a potřebujeme dále systematického provádění kontroly potravin. (Souhlas na levici.) Myslíme, že by tu našel náš ministr zdravotnictví daleko vděčnější pole pro ochranu mateřství a výchovu dítek, než aby usiloval o záchranu §u 144. Vímeť, že mléko jest dnes hlavní potravinou širokých vrstev obyvatelstva a víme zejména, že mléko jest jedinou potravou pro malé děti.

Z tohoto jistě jen povrchního přehledu o stavu naší zdravotní péče vidíte, jak naprosto nedostatečně a neuspokojivě postupuje státní správa v tomto nejvznešenějším oboru svého úkolu, jak jsme zde v Československu v tomto oboru zaostalí a prohlašujeme zde jako zástupci dělnictva, že jsme nanejvýš nespokojeni s veřejnou zdravotní péčí v tomto státě. Prohlašujeme, že budeme hlasovati proti rozpočtu. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále pan posl. dr Petersilka.

Posl. dr Petersilka (německy): Slavná sněmovno! Od pana ministra financí dostali jsme pěkný dar, velký konvolut tisků a knih, mrtvé knihy a mnoho čísel. Avšak tyto mrtvé knihy a tato mrtvá čísla mluví přece o životě. Rozpočet na r. 1929 jest prý aktivní. Chceme tomu věřiti a věříme. Avšak jednu otázku můžeme si dáti dnes, v desátém roce trvání republiky: jest také život znázorněný těmito čísly a knihami, jest také on aktivní? A především jest aktivním ideální život, školský a kulturní? My Němci a katolíci můžeme sice prohlásiti, srovnávajíce dnešní stav se stavem z r. 1918: o něco se to zlepšilo, avšak ještě zdaleka ne tak, jak bychom si přáli. (Výkřiky na levici.) O něco se to zlepšilo.

Chtěje předem školský rozpočet podrobiti malé úvaze, dovolávám se vysvědčení, jež vystavil ministerstvu školství jistý profesor, odcházející z Prahy. Mluvil o tom, že se německým profesorům vychází v četných věcech vstříc. Budiž, avšak to jest drobná práce. Přáli bychom si, aby se tato drobná práce projevovala hned od počátku v rozpočtu jako velkorysá práce a aby v různých ohledech, ve kterých se vychází německé universitě vstříc, dělo se tak oficielněji, než na základě různých dohovorů a intervencí. Ostatně měl jsem příležitost přednésti krátce tato universitní přání v rozpočtovém výboru.

Pokud jde o střední školy, můžeme ovšem říci: nic se nezlepšilo. Na německé straně muselo leckteré gymnasium, leckterá reálka a leckterý učitelský ústav tomu věřiti, že nejsou ve starém Rakousku a musely projíti cestou všelijakou. Avšak na české straně nebylo zrušeno tolik středních škol, ač by to bylo bývalo na místě, neboť čeští páni sami si stěžují, že se vychovává příliš mnoho vědeckého proletariátu a že se neví, kam dáti všechny tyto studované lidi. Pokud jde o přání odborných škol, poukázal bych zcela zvláště na memorandum, které předložily ministerstvu učitelky na rodinných školách a žádám, aby tato, jak skromná, tak oprávněná přání byla uskutečněna. (Posl. Grünzner [německy]: Kým?) Ministerstvem. Vy to neprovedete, poněvadž ani v ministerstvu nejste!

Pokud jde o obecné školy, poukázal bych předem ku přáním, která přednesl již přede mnou kol. Freising a která se týkají inspektorů. Tito žádají, a právem, aby jim byl zvýšen jednak funkční přídavek, jednak cestovní paušál. Správce jednotřídní obecné školy má 720 Kč přídavku, ředitelé středních škol 8.000 až 12.000 Kč a inspektor, jenž jest povinen 200 tříd prohlédnouti, nemá téměř žádného přídavku. Pokud jde o cestovní paušál, doporučovalo by se podstatně jej zvýšiti, neboť s těmi 2.000 až 3.000 Kč, kterých se inspektorům dostává, nemohou mnoho svésti, ač jsou nuceni podnikati velké cesty. Bylo by tudíž zvláště na místě, aby se při výměře tohoto cestovního paušálu nepřihlíželo tak k počtu tříd, jako spíše k místním poměrům a velkým rozdílům mezi jihem a severem. Na severu jsou dopravní prostředky zcela jinak upraveny, než u nás na jihu. Co do věcné stránky obecných škol přednesl již můj kol. prelát Feierfeil naše stížnosti týkající se menšinových škol a také já jsem měl příležitost promluviti o tom v rozpočtovém výboru. Mohu si proto uspořiti, abych ještě jednou ohříval tyto stížnosti. Zastáváme bezvýhradně stanovisko, aby bylo ve školách obou národností vyučováno druhému jazyku a pozdravili jsme skutečnost, že na reálkách bude němčina povinným předmětem. Žijeme v Československu. Jest zde 6 milionů Čechů, 2 mil. Slováků a jiných národností, jakož i 3 a půl milionů Němců a kdo chce zde žíti a činiti nárok, aby byl považován za vzdělance, od r.1925, nebo řekněme od r. 1918, kdo chce postupovati s časem a nalézti zde obživy, bude na to odkázán, aby se ponenáhlu obeznámil s druhým zemským jazykem. Jest zcela přirozeno, že se Češi učí němčině a Němci češtině. Přál bych si však, aby se tak dělo přirozeným způsobem, aby na německých školách němečtí učitelé, kteří jsou dokonale mocni češtiny, vyučovali češtině a naopak, aby na českých školách čeští učitelé ovládající úplně němčinu, vyučovali této řeči. Věc bylo by lze provésti též tak, že by na českých školách němečtí učitelé, avšak pouze německé řeči směli vyučovati a naopak na německých školách čeští učitelé pouze češtině. Kdyby byla na německé straně obava, že by čeští učitelé mohli na německých školách prováděti národnostní pikle, odvětil bych k tomu, že by němectví bylo na tom špatně, kdyby na německém ústavu byl strach z českého učitele.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP