Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Doležal. Dávám mu slovo.
Posl. Doležal: Slavná sněmovno! Jubilejní
rok má býti přehlídkou vykonané
práce v našem mladém státě a
přirozeně jest naší povinností
shlédnouti podrobněji vykonanou práci na
poli našeho kulturního života, na poli školství
a srovnati nynější stav se stavem doby předválečné.
Úsilí celého národa, všech jeho
vrstev, musí se nésti k tomu, aby kulturní
úroveň byla povznesena a aby ve vzdělanosti
národ náš mohl se nejen vyrovnati všem
okolním státům, nýbrž aby je
ještě předčil. Je proto třeba
při snaze po šetření rozpočtu
všestranně uvážiti možnost úspor
ve školství a ve všech institucích kulturních
co nejpečlivěji.
Naše strana je proti paušálnímu a šablonovitému
škrtání v rozpočtu, jakož i proti
šablonovitému řešení otázek
kulturních. Zasluhuje-li některý obor státní
správy výjimky a zvláštního postupu
při aplikaci zákona o úsporných opatřeních,
pak je to určitě obor školský a kulturní.
Při projednávání rozpočtu ministerstva
školství a nár. osvěty byly zde některými
pány kolegy vytýkány mnohé vady a
nedostatky, hlavně zástupci oposičních
stran, nehledě na výtky vyslovované i zástupci
stran vládních. Dovolte, abych na některé
z nich reagoval a podal k nim vysvětlení.
V oboru našeho národního školství
slýcháme v naší veřejnosti nyní
často stesky adresované naší školské
správě, že se nic neděje pro reformu
národní školy. Nechybí ani hlasů,
které prohlašují naši školu za zcela
nedostatečnou a přejí si změniti její
organisaci od základů. Stále a stále
se ukazuje na Vídeň, jak ta prý nás
předstihla. Ba ozval se dokonce veřejně i
docent Karlovy university s heslem, že prý bychom
se měli nyní ve svém národním
školství "porakouštiti", tak jako jsme
se dosud "odrakoušťovali".
Pokládám za povinnost, ozvati se proti těmto
hlasům, ježto soudím, že jsou do značné
míry dokladem nedostatečné kritičnosti
v nazírání na naše otázky školské.
Jest sice pravda, že Vídeň vykonala leckteré
vážné po kusy o reformu školy,
a to některé z nich zcela zdařilé.
Než nesmíme zapomínati, že měla
k tomu také podmínky, především
finanční. Vídeň dovedla si vymoci
v republice Rakouské - privilegované postavení,
stala se z města samostatnou zemí a vládne
velkou měrou zcela samostatně svými financemi.
I po rozpadu bývalého Rakouska zůstala milionovým
městem, střediskem velikých podniků
finančně velmi silných, nehledíc ani
na to, že zůstala v držení všeho
v minulosti nastřádaného bohatství,
které se do ní jako do sídelního města
velikého státu stékalo z bývalých
koruních zemí, hlavně pak ze zemí
českých. Přispívala-li Vídeň
dříve jako součást země Dolních
Rakous na potřeby celé země, nečiní
tak nyní a může svých silných
finančních prostředků užívati
výhradně pro sebe a tedy také pro své
školství. Má-li však Vídeň
své školství nyní dobře opatřeno,
nemůže to o svém školství říci
rakouský venkov, na př. v takovém Vorarlbergu,
Salzburku a tak pod. Letos na svých cestách jsem
se o věci té osobně přesvědčil
a vyslechl jsem mnohou stížnost tamějších
venkovských učitelů.
Nelze proto srovnávati vídeňského
školství se vším školstvím
u nás. Naší pýchou není to, jak
má své školství opatřeno Praha
nebo Brno, nýbrž že průměrný
stav našeho národního školství
na celém venkově je na úrovni ostatních
předních kulturních států,
ba že snad je namnoze značně předčí.
Naší pýchou je, že náš lid
venkovský nezůstává v obecném
vzdělání za vzděláním
vrstev městských, neboť jen taková rovnoměrnost
lidového vzdělání je nám zárukou
naší demokracie a dalšího rozvoje demokratických
řádů.
Naše snahy nesmějí se tedy nésti za
tím, abychom reformou školy zdvihli úroveň
školství jen v městech, jako učinila
Vídeň, nýbrž abychom rovnoměrně
v duchu svých tradic povznášeli školství
veškeré, i v nejzapadlejších horských
dědinách venkovských. To však znamená,
že nesmíme jen eklekticky napodobovati, co se stalo
ve Vídni, nýbrž že musíme tvořiti
samostatně, bez překotnosti a neukvapeně
podle svých vlastních celonárodních
potřeb. Můžeme uvažovati jen o takových
reformách, které bude možno provésti
nejen na velikých školách v Praze, ale i na
našich jednotřídkách v Podkrkonoší,
na Valašsku, na Oravě, na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi.
Nesmíme tedy viniti svou školskou správu, jak
zde bylo několikráte učiněno pány
z oposice, že se až dosud nehonila za rozmanitými
pokusy reformními, naopak musíme jí přičísti
za zásluhu, že střízlivě a realisticky
odvažovala dané poměry a hleděla opatřiti
napřed to, čeho bylo nejvíce potřebí,
řídíc se radou presidenta T. G. Masaryka
a jeho prvého poselství, že nemusíme
míti všechno najednou.
S tohoto hlediska musíme především vděčně
kvitovati, co bylo vykonáno pro vzkříšení
a obnovu národního školství na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi a pak pro tak zv. školy menšinové.
Jestliže jsme měli na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi školy do základů pomaďarštělé,
ba dokonce nebylo-li tam pro veliké desetitisíce
dětí škol vůbec a srovnáme-li,
co tam máme dnes, můžeme býti hodně
spokojeni. A to tím více, čteme-li ve zprávě
rozpočtového výboru, jak horlivě pracuje
od měsíce k měsíci meziministerská
komise pro zřizování a stavby škol o
zřízení dalších potřebných
škol a stavbách budov pro ně.
Pokládám za zcela zdravé, snaží-li
se naše správa školská zjednati nejprve
jisté vyrovnání v úrovni školství
v jednotlivých krajích, aby na tomto pokud možná
jednotném základě budovala později
dále v duchu střízlivých snah reformních,
osvědčených v praksi.
Než jak jsem informován, postupují i při
odůvodněné reservovanosti přece jen
také vnitřní reformy v našem národním
školství. Připraveny jsou již nové
učebné osnovy pro naše obecné školy
všech stupňů, jednotné pro celou republiku.
Vydány byly již nové osnovy učebné
pro školy úchylné mládeže (hluchoněmé,
nevidomé, slabomyslné). Na Slovensku se provádí
prodloužení školní docházky - dosud
šestileté - na osm let. Připraven je pro jednání
se školskými odborníky návrh jednotného
řádu školního a vyučovacího.
Měšťanským školám na venkově
má býti pomoženo vydáním zákona
o t. zv. újezdních měšťanských
školách a zvláštním zákonem
má se zabezpečiti existence t. zv. čtvrtých
ročníků při měšťanských
školách, které se u nás velmi rozšířily
a dosáhly veliké obliby, neboť působí
blahodárně k rozšíření
dalšího vzdělání zvláště
pro žáky přestupující z měšťanských
škol na školy odborné.
Učitelské vzdělání má
býti vbrzku reformováno a postaveno na vyšší
úroveň. Vliv všech škodlivých směrů
jak politických, tak i jiných musí býti
ze škol odstraněn. Právní postavení
učitelstva bylo upraveno a sjednoceno vydáním
služební pragmatiky učitelské.
Zde nutno znovu poukázati, že je velmi důležito
všímati si také hmotné úpravy
poměrů našeho učitelstva. Již při
projednávání loňského rozpočtu
upozornil jsem na některé věci, zvláště
na úpravu právních poměrů pensí
nestátních učitelů na Slovensku a
Podkarpatské Rusi. Je věru nejvýše nutno
vzíti zřetel na ty, na které osud zle dolehl,
aby jim v krátké době bylo pomoženo
ke spokojenějšímu životu. Také
zrušení činovného IV. třídy,
jakožto znehodnocení venkovských škol,
zůstává naším přáním.
Mimo to nutno také bráti zřetel k mladému
dorostu učitelskému při započítání
vojenské služby do postupu i do pense.
Správa školská má býti účelně
decentralisována zákonem o zřízení
zemských školních rad pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus, kde jich dosud není. Jedná se o brzkou novou
úpravu poměrů školních inspektorů,
která jistě urovná mnohé dnes leckde
rušivě působící poměry
a vnese tak nového ducha v dohlédací službu
školskou.
V senátě již se projednává osnova
zákona o pomocných školách a v meziministerském
jednání je návrh zákona o mateřských
školkách, čímž bude zvláště
na venkově v tomto směru vyhověno naléhavým
požadavkům výchovy nejmenších našich
dítek.
Je nyní na nás, činitelích politických,
abychom rozumnou dohodou v politických otázkách,
souvisících s uvedenými osnovami zákonů,
jakož i dohodou po stránce finanční,
pokud jde o úhradu nákladu, umožnili ministerstvu
školství, resp. vládě, aby vbrzku mohla
připravené osnovy předložiti zákonodárným
sborům k projednání. Není pochyby,
že všechny tyto projektované zákony posunuly
by naše národní školství značně
kupředu.
Zmínil bych se v této souvislosti ještě
o zákoně č. 77/1927 Sb. z. a n., o úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy, o jejímž škodlivém
vlivu bylo zde několikráte hovořeno. Uznali
jsme tento zákon za nezbytný v zájmu finanční
konsolidace své republiky vůbec. Na druhé
straně se ukázalo, že tento zákon přece
jen leckde ztížil zejména některým
obcím, aby mohly plniti své povinnosti při
vydržování škol. Bylo sice již panem
ministrem financí naznačeno, že pokládá
onen zákon jen za provisorium, které má býti
nahrazeno novým zákonem definitivním, bylo
by si však přáti už také v zájmu
našeho školství, aby se s přípravami
pro definitivní úpravu samosprávných
financí neotálelo a aby jí bylo obcím,
okresům i zemím dobře umožněno
plniti ve školství úkoly, které jim
po stránce hospodářské příslušejí.
Pokud jde o odborné školství, chtěl
bych upozorniti na toto. V poslední době byla intensivně
přetřásána otázka přenesení
působnosti ve věcech odborných škol
z ministerstva školství na ministerstvo obchodu. A
jak ukazují zprávy, které již proběhly
veřejností, pomýšlí na něco
takového i připravovaný návrh zákona
o působnosti ministerstev. Podle mého názoru
má však býti připravovaný zákon
pouze zákonem registračním, jenž by
přesně vymezil kompetenci ministerstev, jak je dána
již existujícím právním řádem.
S tohoto hlediska a s hlediska koncentrace přísluší
veškeré školství - mimo nižší
a střední školství zemědělské,
jež hned po převratu bylo ponecháno ministerstvu
zemědělství - do oboru ministerstva školství
a tam by bylo dobře je též ponechati.
Pro to mluví i závažné důvody
jiné. Netřeba zajisté příliš
zdůrazňovati a široce vykládati, že
při provozu a správě škol odborných
je mnoho věcí, které jsou příbuzné,
ne-li dokonce společné se školstvím
ostatním. Tak je tomu v otázce právních
poměrů profesorstva a učitelstva, v otázce
předběžného vzdělání,
v otázce discipliny - i žákovské v otázce
vyučovací techniky a pod. Každé tříštění
v této věci musí působiti neblaze
a zasahovati rušivě do myšlenky pokud možno
jednotné a jednolité úpravy správy
školské a je přímo protichůdným
tendenci zákona č. 286 z r. 1924 o úsporných
opatřeních ve státní správě.
Byla-li ustanovení tohoto zákona plně odůvodněna
koncem r. 1924, pochybuji, že by se byly poměry zatím
tak změnily, aby tříštění
školství bylo nyní považováno za
účelné a legislativně-politicky přípustné.
Jen jako příklad budiž mi dovoleno uvésti,
že přes 90% učitelstva živnostenských
škol pokračovacích se rekrutuje z učitelstva
národních škol, že se k umístění
živnostenských škol pokračovacích
používá budov národních škol,
že se používá společných
sbírek a pod. Jak zde bude administrativa vzájemně
skřípati, jaké budou obtíže při
dělení nákladů a pod., dovede si představiti
každý, kdo se nad tou věcí zamyslí.
Pro vyřazení odborných škol z působnosti
ministerstva školství a nár. osvěty
uvádí se namnoze nutnost úzkého styku
s průmyslem a obchodem. Ale dovoluji si v tomto směru
otázku: Což ministerstvo obchodu nebo veř.
prací obchoduje nebo technicky produkuje? Ovšem výjimku
činí snad hornictví. Vždyť tu jde
přece také jen o úřady správní.
Nutno však též uvážiti, že ti,
kdož mluví pro vyloučení odborného
školství z působnosti ministerstva školství,
prorokují jen do budoucnosti, slibujíce si od tohoto
nového uspořádání zvláštní
rozvoj odborných škol. Nelze tu přehlížeti,
že pro toto své proroctví nemají žádné
záruky. Způsob jistě daleko bezpečnější
je, vycházeti z dosavadních zkušeností.
A tu bych upozornil jen na to, že odloučení
školství odborného od ostatního školství
tu již bylo tehdy, když školství to spadalo
do příslušnosti ministerstva veř. prací,
jak tomu bylo za Rakouska.
Prosím, jak to školství tehdy vypadalo a jak
přímo obrovský rozmach učinilo od
převratu, kdy přešlo do působnosti ministerstva
školství! Tato zkušenost musí býti
základem, z něhož nutno vycházeti, a
nikoliv iluse ničím nedoložené. Soudím
proto, že o návrhu na přenášení
působnosti ve věcech odborného školství
na jiné ministerstvo bude nutno ještě velmi
bedlivě uvažovati a nalézti vhodnou formu,
event. i dobu k uskutečnění.
S uznáním nutno konstatovati, že nehlučná,
ale soustavná a intensivní práce na poli
lidové výchovy a lidového knihovnictví
v našem státě přinesla bohaté
ovoce. Působnost lidovýchovných zákonů
v Československu zasáhla nejširší
vrstvy našeho občanstva všech národností.
15 tisíce veřejných knihoven obecních
s 51/2 milionem svazků v našem poměrně
malém státě je jistě skvělý
výsledek lidovýchovného snažení.
Všechny obce se školami mají dnes lidové
knihovny pro příslušníky všech
národností. Právem bylo konstatováno
v posledním čísle časopisu Oświata
Polska, že Československo může býti
v oboru lidové výchovy vzorem mnohým kulturním
zemím. Výmluvným dokladem porozumění
našeho občanstva pro lidové knihovnictví
jest skvělá budova veřejné knihovny
obecní v Praze, kterou vybudovala a obci věnovala
Pražská městská pojišťovna
a která bude tento čtvrtek odevzdána svému
účelu. Toto veliké dílo, prozrazující
hluboký smysl hospodářské instituce
pro kulturu národa, bude zajisté povzbuzením
také ostatním hospodářským
institucím, aby pečovaly o vhodný útulek
pro lidové knihovny a lidovou výchovu vůbec.
Je žádoucí, aby veřejné knihovnictví,
které v 9 letech se tak mohutně rozvinulo, bylo
společným úsilím a společnými
obětmi důstojně dobudováno. Proti
tendenčním zprávám, které se
objevují porůznu v zahraničních časopisech,
musím konstatovati, že lidovýchovné
zákony československé přinášejí
dobro netoliko čsl. národu, nýbrž všem
národnostem, obývajícím náš
stát. Statistika poučí každého,
že Němci mají u nás 3126 knihoven, Maďaři
631, Podkarpatští Rusové 265, Poláci
59.
Kulturní událostí prvého řádu
bylo, jestliže se v tomto jubilejním roce uspořádal
za protektorátu pana presidenta a čestného
předsednictví pana ministra školství
celostátní lidovýchovný sjezd v Brně,
na který se sešlo ke společné práci
pro duchovní blaho lidu na tisíc osvětových
pracovníků všech národností v
našem státě zastoupených. Tato spolupráce
v lidové výchově na širokém celostátním
základě může nás povzbuzovati,
abychom se i na ostatních polích veřejného
života snažili pro dobro celku sdružovati v plodné
práci všechny schopné lidi dobré vůle.
Po vydání lidovýchovných zákonů
bylo naší největší starostí,
zda se podaří provésti důsledně
tyto zákony i na těch územích státu,
kam byl dřívějším režimem
násilím zabraňován přístup
paprskům lidové osvěty, to je na Slovensku
a Podkarpatské Rusi. Dnes po 9leté programové
a obezřetné práci můžeme s potěšením
konstatovati, že jak Slovensko, tak i Podkarpatská
Rus dohánějí v organisaci lidové výchovy
a lidového knihovnictví země české,
kde svépomocí dosáhli jsme v lidové
výchově vysoké úrovně už
před osvobozením. Na Podkarpatské Rusi na
příklad, kde zůstalo dědictvím
po starém režimu přes 50% lidí, kteří
neznali ani čísti, ani psáti, je dnes 13
osvětových sborů, které se starají
o pravidelný a systematický boj s negramotností
a šíří vzdělání
i v nejodlehlejším zákoutí země.
Dnes je v této zemi 315 lidových čítáren,
podporovaných státem, a 179 veřejných
knihoven, kterým dal stát do vínku na 18.000
vázaných knih a působí tam 261 místní
osvětová komise. Od r. 1921 do r. 1927 bylo na Podkarpatské
Rusi vydáno ze státního rozpočtu na
lidové knihovny a čítárny na 350.000
Kč. Jest nejlepší naděje, že pokračující
organisací školskou a lidovýchovnými
kursy pro málo vzdělané a negramotné
bude na Podkarpatské Rusi postupně zlikvidováno
neblahé dědictví starého režimu
a že Podkarpatští Rusové stanou se rovnocenným
spolupracovníkem na společném kulturním
díle v našem státě.
Vedle kulturních institucí, které byly zřízeny
na podkladě lidovýchovných zákonů,
konají záslužnou práci také spolkové
ústřední osvětové korporace.
Mezi nimi dlužno jmenovati Svobodné učení
selské, které má své odbočky
pro Čechy v Praze, pro Moravu a Slezsko v Brně,
pro Slovensko v Bratislavě, pro Podkarpatskou Rus v Užhorodě.
S malými prostředky vykonalo od doby svého
vzniku r. 1921 významné kulturní dílo
mezi zemědělským dorostem. Především
nutno zdůrazniti, že pěstuje účinně
myšlenku spolupráce mezi zemědělci českými,
slovenskými a podkarpatoruskými. Okolnost, že
Svobodné učení selské našlo společnou
ideovou linii a vybudovalo společnou pracovní základnu
kulturní, je významná pro konsolidaci v našem
státě na poli kulturním. Snahy Svobodného
učení selského zasluhují plného
porozumění školské správy, zvláště
jeho snahy o definitivní vybudování vyšších
lidových škol pro venkov, t. zv. lidových universit,
které v severních státech, na př.
Dánsku, stojí v popředí kulturního
života zemědělského venkova. Základy
k internátním vyšším lidovým
školám pro venkov byly už položeny, a to
v Praze, ve Velkých Opatovicích a Eberhardě
u Bratislavy. Definitivní organisační formu
lze dáti těmto užitečným institucím,
uzná-li je školská správa za instituce,
které s její strany zasluhují všestranné
podpory.
Z ostatních oborů ministerstva školství
chtěl bych upozorniti ještě na naše musejnictví.
Nikdo jistě nebude pochybovati, že naše musea
potřebují co největší finanční
podpory se strany státu. I nejmenší musea -
místní jsou zdrojem poučení o minulosti
vlasti, národa, jeho svérázného života
a jsou jediným místem, kde s pochopením a
porozuměním mají býti zachovány
památky po našich předcích. Jsou pomůckou
při poučování vlastivědném
pro školy a zdrojem poučení pro každého,
kdo chce blíže poznati naši národní
minulost. Musea vyrůstala z idealistického nadšení
často několika málo místních
jedinců a na toto nadšení jsou odkázána
dosud, často v prostředí, které s
úsměškem pozoruje záslužnou činnost
hrstky lidí, kteří přes nepříznivé
nynější poměry pracují s nezdolnou
láskou pro věc a veřejnost. Vzpomeňme
významu a důležité role, kterou měly
dějiny v celém novodobém životě
našeho národa od jeho obrození až po naší
samostatnost, uvědomme si, jací mužové
stáli u vzniku někdejšího Musea království
Českého, dnes Národního musea v Praze
a uvidíme, čím vším vděčíme
za svůj samostatný stát práci museí
a jejich budovatelů tím, že svojí nezištnou
sběratelskou činností ukazovali nám
naši minulost v její povzbudivé velikosti.
Nezaslouží takováto činnost, aby byla
co nejvíce podporována, zejména pak finančně,
nemůže-li spoléhati na takovouto podporu v
místě?
S tím pak srovnejme položky státního
rozpočtu našeho, postavme je vedle položek, jež
na svoje musejnictví věnují jiné,
často i menší státy, a vzpomeňme
si, že dáváme vlastně v prvních
desetiletích republiky teprve základy našemu
musejnictví státnímu a veřejnému.
Položky v kap. 10., tit. 10. našeho rozpočtu
zůstávají i pro příští
rok nezměněny, to je nezvýšeny, ačkoli
částka na ně připadající
nemůže býti - jsouc rozdělena na řadu
velkých vlastivědných a uměleckoprůmyslových
museí v celém státě a na několik
set menších museí místních všeho
druhu - ničím více než nepatrným
uznávacím příspěvkem na veškeru
tuto ideální kulturní snahu, která
jenom zdánlivě a jen lidem čistě materialisticky
založeným mohla by se zdáti položkou neproduktivní.
Přimlouvám se proto vřele, aby položka
ta byla v příštích letech zvýšena.
Je sice ještě řada otázek školských,
které by bylo nutno také projednati, ale obmezuji
se na to nejnutnější poukazem, že letošní
rozpočet je sice v tomto směru, týkajícím
se ministerstva školství a nár. osvěty,
zmenšen více než v letech předešlých,
ale jsem přesvědčen, že napříště
se zlepší, aby vyhověno bylo všem potřebám,
nutným kulturně vyspělému národu,
a jsem přesvědčen, že v příštím
desetiletí vykonáno bude na poli školském
vše, čeho pro vyspělost našeho státu
potřebujeme. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Ke slovu se přihlásil p. posl. Koczor.
Uděluji mu je.
Posl. Koczor (maďarsky): Ctené Národné
shromaždenie! Pri prejednávaní daňovej
reformy v minulom roku bolo i z úradného miesta
uznané, že daňové bremená republiky
sú tak veľké, že obyvateľstvo ich
snášať nemôže a že štabilizovanie
týchto bremien na dlhšiu dobu viedlo by ku srúteniu.
Konzekvencie tohoto zistenia boly tiež hneď odvodené,
keď vyslovené bolo, že účelom bernej
reformy je sníženie bremien a ich slušnejšie
rozdelenie. Žiaľ, konzekvencie tieto odvodené
boly len ústami, lebo v praxi, na podklade rozpočtu
na r. 1929, musíme s úžasom konštatovať,
že i keď medzi niektorými druhy daní došlo
k nepatrnejším presunom, berné bremená
v konečnom výsledku sa nezmenšily, lež
naopak, zvýšily. Do ktorej doby bude môcť
za takýchto okolností obyvateľstvo daňami
preťažené a pod nimi upadajúce tieto bremená
znášať, bolo by ťažko povedať,
avšak že systém tento, ktorý jedná
i proti svojemu vlastnému konštatovaniu, nemôže
byť dlho udržovaný a že povedie ku všeobecnej
pauperizácii a katastrofe - to je isté.
Príjmy z verejných daní na r. 1929 preliminované
sú 7.505,524.219 korunami, tedy o 63,741.569 Kč
viac ako v roku minulom. Úhrn všetkých príjmov
podľa rozpočtu činí 9.569,907.596 Kč,
tedy zasa viac ako v r. 1928. To veľkolepe inaugurované
sníženie daňových bremien vo skutočnosti
značí tedy zvýšenie daní. Správci
týchto vecí môžu si len blahopriať.
Na každého obyvateľa republiky pripadá
736 Kč, čo znamená bremeno v takej výške,
ktoré by nesniesly ani národy, ktoré žijú
v lepšej hmotnej situácii. Za takýchto okolností
tedy nie je div, že daňové nedoplatky rok čo
rok vzrastajú a že tieto nemôže zmenšiť
ani najbrutálnejšie prevádzané exekučné
pokračovanie.
Systém vymeriavania daní ohľadne obyvateľstva
maďarského je pri tom taký, že žiadné
okrašľovanie nemôže zastieniť fakt,
že totiž postup, ako sa v oči tomuto obyvateľstvu
jedná, slúži plánovitému pauperizovaniu.
Opravdu len tomuto účelu môže slúžiť
spôsob, akým vymeriavacie úrady daňovými
priznávkami, čo najsvedomitejšie sostavenými,
nakladajú, keď takmer každému živnostníkovi
alebo obchodníkovi, ktorý priznávku podal,
dopisujú, že spôsob priznávky nie je
správny, že priznal málo, že musí
byť z o veľa väčšieho obnosu zdanený.
Práve tak nevážny je spôsob, ako nakladajú
s roľníkmi, keď im proste dopisujú, že
priemerná úroda pšenice, raži, zemiakov
atď. na jeho poli činí z jutra toľko a
toľko, a to že musí sa vziať za základ.
Priemerný, "úradne stanovený" výťažok
činí i na najlepšie obhospodárenom statku
práve dvojnásobok možného a opravdového
výťažku, na malom statku samozrejme neurodí
sa ani polovica toho, čo veľactené finančné
úrady ako berný základ predpisujú.
Kým však tento systém Maďarov dvojnásobným
zdaňovaním ničí, zatiaľ postarané
je o to, aby už bez toho v nepatrnej výške stanovené
dane československých kolonistov, na maďarské
vidieky nasťahovaných, boly občas odpisované.
A keďže toto deje sa docela verejne, o že môžete,
pánovia, od nás ešte žiada, aby sme spievali
hossana?
Na konferencii Spoločnosti národov v Ženeve
vyslovil sa vyslanec Československa Osuský, že
Československo pokračovať bude v prácach
za zabezpečenie mieru. Takéto prejavy u československých
štátnikov v cudzozemsku sú na dennom poriadku.
Že tieto prejavy nikto neberie vážne a že
sa im len usmieva, to už je prirodzene otázka iná.
O diplomatoch sa obvykle hovorí, že hovoria preto,
aby kryli svoje úmysly. Ohľadom československej
diplomácie však verejnosť celého sveta
pomaly prichádza k presvedčeniu, že ich úmysly
sú vždy opakom toho, čo hovoria. A vzťahuje
sa to zvlášte na mierovú prácu Československa.
Keďže už každý ohýba sa pod
veľkými bremenami a keď už netreba sa báť
od súsedov, mal by už byť pri tej tak veľa
prízvukovanej mierumilovnosti republiky najdený
nejaký spôsob ku sníženiu ukrutných
bremien vojenských. Rozpočet však, práve
tak ako v roku minulom, zaraďuje na vojenské náklady
1400 milionov Kč, k čomu prichádza ešte
ročná čiastka vyzbrojovacieho fondu 325 milionov
Kč rozdeleného na desať rokov, takže z
ročných 1725 milionov Kč, ktoré utrácame
na vojsko, pripadá na každého obyvateľa,
včetne novorodzenat, 132 Kč. V československom
vojsku slúži dnes viac ako 10.000 dôstojníkov
a 111 generálov, to je najlepším výrazom
mierumilovnosti dnešného systému a jeho snahy
po miere. Žiaľ, táto mierumilovnosť je veľmi
drahá, bolo by nám milejšie, keby ste boli
menej nadchnutí duchom mieru.
Stáva sa však, že naši štátníci
niekedy sa prerieknú a vyhŕknu zo seba pravdu, odhalia
svoju vlastnú dušu. Že sa to potom nesrovnáva
so smerom zahraničnej propagandy, ktorá podľa
rozpočtu zahraničných zastupiteľstiev,
zahraničného ministra dr Beneša a zahraničného
ministerstva sožerie 20,000.000 Kč, to je síce
galibou, avšak prez takéto malichernosti páni
prenášajú sa ľahko. V mesiaci septembri
učinil pán minister Udržal v Brne jeden
takýto prejav, keď sa vyjadril, že "v medzinárodných
konfliktoch nezvíťazí vždycky ten, na
stránke ktorého je pravda, lež ten, ktorý
je mocný". Týmto svojím prejavom pán
minister dôkladne vyvrátil tú veľkú
snahu po miere. Nám nič nového nepovedal,
my sme si už dávno na čistom s tým,
že sme obeťami moci, ktorá je vo vaších
rukách, avšak pravda je na našej strane a vieme,
že pravda táto, i keď pomaly, predsa len zdolá
surovú moc.
Rozpočet, aby vzbudil nádej na budúce sníženie
bremien, ľúbive hovorí o snížení
štátneho dlhu o 1800 milionov Kč. V pravde
však štátné dlhy neklesly, boly iba proti
čísliciam prv nesprávne udaným zmenené.
Rozpočet bežného roku vykazuje štátny
dlh 34.300 milionov Kč, kým podľa rozpočtu
na rok 1929 činia naše dlhy: vnútorná
konsolidačná pôžička 22 milionov
Kč, vnútorná nezaistená pôžička
3900 milionov Kč, cudzozemské pôžičky
6703 miliony Kč, štátovkový dlh 4200
milionov, a tedy celý štátny dlh činí
36.800 milionov Kč, t. j. o 2500 milionov Kč viac,
než je pojaté do rozpočtu roku 1928.
Pri takýchto veľkých dlhoch a vzhľadom
na to, že pre reparačné sumy, ktoré
Československo bude musieť nezbytne platiť, niet
žiadnej rezervy, bolo by rozumné, ba čo viac,
je životnou otázkou, aby sa o ničo vážnejšie
sporilo a aby bolo postarané o hospodársku konsolidáciu
obyvateľstva, lebo tento do krajnosti preťažený
ľud nesnesie už ani o halier viac bremien a v prípade
novšieho zaťaženia pri platení reparácií
nezbytne sa srúti.