Sympaticky jsme přijali slova pana ministra školství
v uplynulém roce o odpolitisování školy
a odcírkevnění, vyproštění
školy z vlivu té neb oné strany politické
a stejně i té nebo oné církve. Škola
naše potřebuje klidu, vytrpěla mnoho za války
a po válce ohromně mnoho. Je dobře všimnouti
si, co se děje u jiných států zvláště
v Německu po válce v oboru školském,
jak je tam ohromné hnutí pro zdokonalení
a zlepšení, nejen o odstranění závad,
které válka způsobila, nýbrž
hnutí o pokrok ve školství.
Není mi nikterak milé, že i letos musím
znova naléhati, aby naše správa vyučovací
vydala konečně prováděcí nařízení
ke platovému zákonu učitelskému. Už
je tomu půl třetího roku od platnosti tohoto
zákona a učitelé dosud nevědí,
jak jim budou služební leta započítávána.
Jde tu o započítání služby se
zkouškou na měšťanské škole,
i když mimo vinu učitelovu byla přerušena,
rovněž o reciprocitu služby na cvičné
škole. Znova apeluji, aby bylo splněno to, co jest
obsaženo v mých resolucích tehdy přijatých
v kulturním výboru za souhlasu zástupců
ministerstev.
V poslední době dostali učitelé rozkaz
jíti na svá definitivní místa. Pro
budoucnost pokládáme za správné, aby
byl učitel na tom místě, o něž
žádal a které dostal. Ale likvidace dosavadních
poměrů musí se díti ponenáhlu
a podle poměrů individuálních. Vždyť
mnozí učitelé nenastoupili definitivních
svých míst často za pokynu, rady nadřízených
školních orgánů, učili na jiné
škole, s velkými obětmi si tam opatřili
byt a zařídili si svou existenci, aniž tušili,
že budou náhle vykázáni na místo
své definitivy, že budou od své rodiny odloučeni,
hmotně poškozeni. To vše nepřispívá
nejen ke klidu učitelovu, ale ani neprospívá
škole. Poválečné mimořádné
poměry nutno likvidovati s plným porozuměním
pro hospodářské a sociální
poměry jednotlivcovy a nikoliv najednou, rázem.
Do málokterého odvětví školského
zasáhla válka tak zhoubně jako do živnostenských
škol pokračovacích. Stát zastavil subvence,
učitelé národních škol nemohli
se těmto školám věnovati tak, jako v
letech dřívějších, ježto,
pokud nenastoupili vojenskou službu, byli zatíženi
rozličnými akcemi, souvisejícímí
s válkou. Počet škol i žáků
značně poklesl. Teprve postupem let se zacelovaly
rány, jež tomuto školství byly zasazeny.
Kdežto roku 1918/19 bylo v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku celkem 906 živnostenských škol pokračovacích
s 57.180 žáky, bylo již r. 1926/27 1946 škol
se 172.718 žáky. Náš stát zvýšil
svůj příspěvek z dřívější
jedné třetiny všech výdajů na
částku potřebnou k úhradě celého
osobního nákladu, jenž činí 50
až 60% nákladu celkového. Živnostenské
školy pokračovací však potřebují
nezbytně vlastních místností a vlastního
učitelstva. Jest pak litovati, že projednání
příslušného zákona stále
jest jen toužebným přáním. Již
mnoho let zde v parlamentě, v tisku, na schůzích
se naléhá na předložení vládního
návrhu zákona o živnostenských školách
pokračovacích, ale snahy tyto se, jak jsem informován,
úplně rozbíjejí o překážky
rázu finančního. Snad by bylo také
dobře vzpomenouti si na to, co se v tomto oboru školství
vykonalo za hranicemi vedle nás a co se tam koná
nyní v době poválečné. Máme
tu otázku: Je pravda, že brzké projednání
tohoto zákona jest z důvodů finančních
vyloučeno? Jak chce pak naše správa vyučovací
bez tohoto pevného zákonného podkladu postupovati
pro zdokonalení tohoto školství dále?
Důležitou kapitolou rozpočtu našeho ministerstva
školství a nár. osvěty je školství
střední. Všimneme-li si rozpočtových
přídělů v investičních
potřebách, vidíme, že zvláště
u středního školství je pokles veliký.
Proti 24.6 mil. Kč r. 1924 dostává se mu
letos již jen 8.6 mil. Kč a u odborných škol
středních místo 15.4 mil. Kč jen 5.8
mil. Kč. Proti loňskému roku byl celkový
investiční příděl ve školství
snížen asi o 7.8%, avšak ve školství
středním skoro o 24% a u odborných škol
téměř o 22%. Proč se tak děje,
proč právě toto školství je postiženo
úsporným systémem rozpočtovým
nepoměrně více než školství
ostatní, není v důvodové zprávě
nikde blíže vysvětleno. Skutečný
pak stav, jak naše střední školství
je vybaveno budovami, je s touto rozpočtovou snahou v křiklavém
rozporu, vždyť podle důvodové zprávy
(str. 261 a 262) u středních škol bez odborných
a učitelských ústavů máme stále
ještě 55 škol bez vlastní budovy a na
90 ústavech není vlastní tělocvičny,
nepřihlížejíc ani k ústavům,
jejichž tělocvičny ani nejmírnějším
požadavkům škol nevyhovují. Podle důvodové
zprávy bylo sice za uplynulé desetiletí upraveno
nebo nově postaveno 36 středních škol,
ale 42 - tedy mnohem více jich ještě má
býti postaveno nebo upraveno. Nezbude-li v rozpočtu
na tyto důvodovou zprávou uznávané
potřeby ročně více než asi 8.5
mil. Kč jako letos, za kolik let bude uskutečněn
uvedený stavební program středního
školství?
Jak tento příděl pro současný
stav ve středním školství je nedostatečný,
svědčí ještě jedna okolnost,
která se stává zvláště
v těchto letech akutní. Ve 20 případech
mají střední školy obsazeny budovy škol
jiných. Jsou to zvláště - jako v Praze
- školy národní.
V prvých letech poválečných, kdy nastal
značný úbytek školních dítek,
postačilo takové nouzové umístění
střední školy, dnes po deseti letech se poměry
však změnily. Počet žactva národních
škol stoupá, střední škola vlastní
budovy nemá a tak dochází k trapnému
zjevu, jakého jsme byli nedávno svědky v
Praze-Bubenči. Jedni svalují pak vinu na stát,
jiní na obec a nejvíce to odnášejí
děti. Podobné poměry, jako jsou v Bubenči,
jsou v Praze na více místech. Je to Smíchov,
Vinohrady, rovněž tak Podskalí, kde namnoze
místnosti nevyhovují ani požadavkům
obecné školy a j. A kde se umístí akademické
gymnasium, bude-li jeho budova, jak se proslýchá,
v blízké době prodána?
Podívejme se, jak jest umístěno dívčí
reálné gymnasium v Plzni, ženský učitelský
ústav tamtéž, vzpomeňme, co shledala
úřední komise v budově reálného
gymnasia v Klatovech, jak se jeví umístění
gymnasia v Domažlicích atd. Co bude s budovou české
střední školy v Českém Těšíně,
kde je 413 žáků v 7 třídách?
Připomínám, že položky na čištění
budov školních jsou nedostatečné. Musí-li
se kde dbáti čistoty, pak je to jistě ve
školách a nelze tolik šetřiti na pomocných
silách, jako se děje.
Smlouvy státu s obcemi o vydržování
středních škol a různých povinnostech
obcí ke středním školám by bylo
nutno revidovati. (Výkřiky posl. Pika.) Smlouvy
jsou často německé s českým
překladem a německý text je rozhodující.
Tento stav je nedůstojný, ale vede také ke
sporům mezi obcí a státem. Vede se často
soudní spor, kdo by měl z obou činitelů
opatřiti na př. tělocvičné
nářadí, a než se spor rozhodne, může
se přihoditi neštěstí. Je také
nutno vydati instrukce nejen pro školníky státní,
nýbrž též vzorné rámcové
instrukce pro školníky na školách nestátních.
Upozorňuji na nedostatky umístění
našich středních škol soustavně
každým rokem a výsledek? V letošním
rozpočtu není na novostavby středních
škol v Praze ani haléře. V dřívějších
rozpočtech bývala vždy uváděna
jakási menší částka na přípravné
práce pro novostavbu v Praze VI, XII, XVI a XIX. Podobně
se pamatovalo také na jiná města, v minulém
rozpočtu byla to na př. částka 560.000
Kč, i s odbornými školami činila tato
částka 900.000 Kč. Letos tyto přípravné
"položky" v rozpočtu jednotlivě uvedeny
nejsou. Jejich náhradou má asi býti částka
225.000 Kč, uvedená při ústředním
úřadě na přípravné práce
na různé školní stavby. Rozpočet
zde ušetřil, formálně se tím
zjednodušil, ale nedostatek budov četných středních
škol - zvláště škol pražských
- se povleče dál.
Je spravedlivo uznati, že stát na tomto poli vykonal
za prvé desetiletí mnoho, ale že ještě
více zbývá vykonati. Jak se to však
stane, bude-li tento úsporný systém pokračovati?
A jsem-li již při tomto spoření na středních
školách, nemohu pominouti ani určitých
zjevů v nákladech osobních. Z podrobného
rozpočtu ministerstva školství je patrno, že
se pro rok 1929 škrtla položka potřebná
pro postátnění zbývajících
osmi zemských středních škol na Moravě
a že se tedy zastavil blahodárný proces, který
od r. 1919 vedl k sestátnění 69 sborů
profesorských.
Úsporný systém zasáhl i jinak střední
školy. Zdánlivě byla sice položka na odměny
a výpomoci zvýšena u středních
škol více než o 1 mil. Kč, u odborných
více než o 0.6 mil. Kč. Ale právě
úprava nejvyšší výměry učební
povinnosti u profesorů a ředitelů středních,
obchodních a odborných škol znamená
hmotné poškození všech těchto profesorů.
Obě nařízení, těchto věcí
se týkající, způsobila u postižených
profesorů velkou nespokojenost, která není
těm školám na prospěch. Ty školy
trpěly až do letošního roku nedostatkem
profesorů takže se na nich učilo od převratu
a již před tím za války s největším
napětím sil takovému počtu hodin,
že to muselo podrýti zdraví profesorů.
Nyní, když nastal na těch školách
pokles žactva a ve většině oborů
dostatek sil, mohl nastati normální stav a profesoři
mohli se klidně a intensivně věnovati své
práci. Ale tu se přišlo s všeobecným
zvýšením učební povinnosti bez
ohledu na to, že si profesoři zasloužili aspoň
na okamžik odpočinouti a máme zase na školách
neklid a nespokojenost. Obě vládní nařízení
však nejen zasáhla profesory citelně zvýšením
jejich učební povinnosti, ale obsahují i
takové nesrovnalosti že se tím nespokojenost
stupňuje v roztrpčení. Ředitelům
v prvé stupnici funkčního služného,
tedy na větších ústavech, se ukládá
větší služební povinnost, než
na ústavech menších a nehledí se na
to, že agenda neustále stoupá a že ředitel,
přednosta sboru i 30členného, jest nucen
konati nejnižší práce kancelářské
a že se na něho obracejí úřady
stále s novými a novými povinnostmi. Ředitelům
na školách obchodních se uložila větší
služební povinnost než na školách
středních, a to nejen zdánlivě, nýbrž
skutečně, ačkoliv jejich agenda je ještě
mnohotvárnější, než na školách
středních. Proč na př. funkce třídního
profesora ve třídě s 21 žáky
se započítává, ale se 20 žáky
už nikoliv?
Uznalo se sice po právu, že se jednotlivé úkony
musejí započítávati do učebné
povinnosti, avšak celé obory zůstaly tu stranou
a k jejich práci rovnocenné s prací jiných
se vůbec nepřihlíží. Nepřihlíží
se ani k různosti práce na školách různého
druhu a ustanovuje se učební povinnost všem
stejná, ačkoliv poměry samy vynutily si až
dosavad jinou praxi na školách středních,
jinou na odborných, jinou na obchodních. Odměna
za přespočetné hodiny byla stanovena na čtyřnásobek
odměny předválečné, ačkoli
platy zaměstnanců té výše příjmů,
jako mají profesoři, činí v celku
šestinásobek platů předválečných.
Tím se stává, že při zvýšení
učebního úvazku profesoři, kteří
budou učiti nadpočetným hodinám, budou
zkráceni o pěkných pár set Kč
proti dosavadnímu stavu.
A aby roztrpčení bylo zvýšeno, přichází
se ještě s výkladem, který z maxima
činí minimum, poněvadž se ukládá,
aby normálně byl profesor zaměstnán
maximem. A nic se nedbá, že jsou tu také staří
profesoři, kteří by si již zasloužili,
aby se jim v povinnosti učební ulevilo, zejména
když do nedávna museli učiti, když nechtěli
své školy nechat v mnohých oborech bez vyučování,
počtu hodin, který daleko převyšoval
normální úvazek. Toho by si snad tito zestárlí
pedagogové zasluhovali, aby se jim na sklonku jejich dráhy
služební dopřálo nějaké
úlevy.
A s tímto zvýšením učební
povinnosti a snížením odměn za hodinu
nad předepsané maximum se přišlo přes
to, že postavení profesorů jest proti jiným
zaměstnancům s vysokoškolským vzděláním
velmi nevýhodné. Mají sice profesoři
svou automatiku, ale ta je příčinou, že
se jen malé procento z nich vyšine nad platy automatikou
dostupné. Ukázal jsem již loni při rozpočtové
debatě na tento nepříznivý stav. Na
vlastních středních školách s
učitelskými ústavy jest míst systemisovaných
s funkčním služným a míst systemisovaných
výše, než ve 4. stupnici pouze o 6,4% proti 15%
v oboru státní administrativy. Již loni jsem
ukázal také, jak nepříznivě
dopadla systemisace pro zemské školní inspektory,
kde na příklad u zemské školní
rady v Praze je pro ně ve druhé stupnici systemisováno
jen jediné místo, to je jen 6.7% místo 15%.
Nový rozpočet tento nepříznivý
stav ponechává, ačkoliv jsou na místech
zemských školních inspektorů jednotlivci,
kteří celý svůj život zasvětili
škole a odpovědné svoje místo zastávají
již mnoho let za poměrů mimořádně
obtížných. Bylo by jistě možno
a spravedlivo napraviti letos tento stav individuelním
jmenováním a uznati tak obětavou práci
takových jednotlivců, z nichž někteří
jsou již na sklonku svého úředního
působení vůbec.
A z týchž důvodů bude také nutno
přiznati profesorům zvláštní
osobní přídavky podle §u 148 platového
zákona, když při dané organisaci školské
správy není možno odměniti svědomitou
jejich práci propůjčením místa
s funkčním služným. Jsem-li již
u osobních otázek profesorů škol středních
a odborných, musím si všimnouti jednoho velmi
nezdravého zjevu. Na středních i obchodních
a odborných školách stále více
se zahnízďuje byrokratický postup při
obsazování míst. Místa profesorů
a v poslední době zvláště ředitelů
se obsazují bez konkursu, nebo se konkursy činí
illusorními tím, že se na místo ředitele
ustanoví nejprve zatímní správce (Výkřiky
posl. Pika.) a pak už z pravidla bývá konkurs
zbytečný, poněvadž správce je
již předurčený ředitel. Jakou
představu o spravedlnosti si mají profesoři
při takovém postupu učiniti, kde mají
bráti naději, že se jim za jejich poctivou
práci dostane uznání udělením
místa ředitele? Ukázal jsem již, jak
malé procento v celkovém počtu profesorů
činí místa ředitelská. Jestliže
se z těch nemnohých míst značná
část obsazuje tak, že se znemožní
ucházeti se o ně těm, kdo nevyhledávají
protekcí a spoléhají jen na poctivou práci
a přičinění, pak je to stav pro naše
školy nebezpečný a následky budou pro
ně nanejvýš škodlivé. Chceme-li
míti školy zdravé a zkvétající,
musejí se jim v čelo stavěti jen učitelé
opravdu zdatní a schopní a ty nelze nalézti
jinak, než výběrem při volné
konkurenci na základě konkursu.
A nyní jsem u zjevu, který zasluhuje obzvláštní
pozornosti. Podobně, jako na školách národních,
tak také na obchodních akademiích ustanovují
se za učitele němčiny Němci. Jest
veliký omyl, že by tito učitelé mohli
míti nějaký pronikavý úspěch
vyučovací. Zkušenosti z takovýchto pokusů
už známe a ty zkušenosti odraďují
od takovýchto pokusů. Musíme však také
tyto experimenty odmítnouti z hlediska národního
a stavovskoučitelského. I zde platí zásada,
že na naše české školy patří
český učitel. Ale naše správa
vyučovací ustanovuje na těchto středních
odborných školách za učitele němčiny
německé učitele obecno-školské
a chce je dokonce stabilisovati podle platové stupnice
státních učitelů podle zákona
z r. 1926. Při systemisaci se patrně stanovil větší
počet míst pro státní učitele
na školách odborných a nyní se hledají
ti, kteří by je mohli dostati. Takových učitelů
má býti přes 30. My musíme před
takovýmto opatřením se vším důrazem
varovati. Kde má takový učitel průkaz
o znalosti jazyka vyučovacího pro střední
školy, jako musí míti každý profesor?
Proč naše správa vyučovací vráží
do profesorských sborů cizí element, když
se už za Rakouska po dlouhém úsilí podařilo
vytvořiti ze sborů profesorských na středních
školách stejnorodý sbor se stejnou vysokoškolskou
přípravou? Tvrdí-li správa vyučovací,
že nemá dostatek germanistů Čechů,
proč se nestará, aby je měla? Jsou-li snad
někde výsledky vyučování němčině
na obchodních akademiích méně uspokojující,
proč se nestará, jako se to děje jinde, aby
se takoví profesoři mohli v praktické mluvě
zdokonaliti? A jak k tomu přijdou za krátko ti čeští
filologové, kteří budou míti universitní
zkoušku z němčiny a budou dobře ovládati
německý jazyk, ale nedostanou ve vlastním
státě na státních obchodních
školách místo jen proto, že ta jejich
místa budou obsazena obecnoškolskými německými
učiteli?
O právní postavení profesorů není
náležitě postaráno. Marně stále
čekají na nařízení podle paragrafu
142 platového zákona, ač již uplynuly
dva roky od jeho vyhlášení a celá armáda
mladých profesorů je v nejistotě, zda bude
jim započtena jejich předchozí služba
na školách středních, vysokých
i nižších. Platová komise provádí
své práce hlemýždím tempem a
zatím tu strádá zástup profesorů,
kteří učili za největšího
nedostatku sil na našich školách beze zkoušky,
vyplnili tehda citelnou mezeru, byli na školách, mělo-li
se vůbec učiti - ba měli jsme případy,
že vyučování bylo zastaveno - nepostradatelní,
za bídného platu a nadměrné práce
školské dosáhli s největším
napětím sil aprobace, a nyní mají
čekati v nejistotě, jak a kdy se jim doba nejsvědomitější
práce započte a při tom dostávají
plat nejnižších stupňů, který
není nijak úměrný jejich fysickému
věku a letům služby skutečně
vykonané.
Podobnou a snad ještě horší bolestí
jest, že máme mnoho profesorů a jiných
zaměstnanců, kterým zůstala nezapočtena
služba vojenská. To je vážný sociální
problém naší inteligence, ten bude nutno radikálně
vyléčit. Vznikly nám dvě kategorie
těch, kdo za světové války konali
službu vojenskou. Jedněm z nich je započtena,
a nejsou to jen ti, kteří nastoupili službu
civilní do 1. září 1919, neboť
se započítávala bez překážky
po několik let i těm, kdo nastoupili později,
ale jest velké množství i těch, kteří
nastoupili sice po 1. září 1919, ale přece
stejně s oněmi, kterým byla započtena,
a jenom shodou okolností se stalo, že se jim již
tato služba nezapočetla. A nejde o krátkou
dobu, jde o 4 i více let, která takový, dnes
již 35tiletý a starší profesor nemá
započtena. A tak jest mu jeho vykonaná služba
vojenská a příslušnost ke svazku vojenskému
zdrojem hořkosti, protože je tím zpožděn
v postupu platovém proti jiným šťastnějším,
kteří shodou okolností jej předběhli.
Tady by bylo potřebí brzké nápravy
a doporučuji zrevidovati předpisy o započtení
služby vojenské
i praxi, která se tu uplatňovala, a nesrovnalosti
odstraniti. Jiná bolest středních škol
jest, že mnoho zatímních správců
ústavů na středních i odborných
školách dosud marně čeká na poukázání
odměn za svou práci. Nechápu, jaké
tu může býti rozmýšlení!
Nemůže přece státní správě
jíti o to, aby na profesoru, který převzal
funkci ředitele, ušetřila peníz na funkční
služné preliminovaný. Uznal-li zákon,
že se odměňuje funkčním služným
funkce ředitele, musí se dostati odměny každému,
kdo tuto funkci koná. A stejně jsou stále
vlastně bez odměn profesoři, ustanovení
za výpomocné síly ředitelů,
platová komise také dosud se neodhodlala jejich
odměny stanoviti. Ostatně ředitelství
jako úřady jsou vybaveny uboze. Ředitel nebo
jeho výpomocná síla musejí konati
nejprimitivnější manipulační
práce, které v jiných úřadech
vykonávají výpravny nebo podúředníci.
Nesmí se zapomínati, že ředitelství
už dávno není pouhým pedagogickým
vedením ústavu, nýbrž že vedle
své funkce pedagogické je i úřadem
s bohatou a složitou agendou, což je pochopitelno už
z toho prostého fakta, že ředitel je přednostou
úřadu s 2 (-30ti i více silami. Bude nutno
rozřešiti konečně i jednou otázku
diet profesorům, kteří konají se svými
žáky vycházky a exkurse. Stav, jaký
nyní jest, nemůže dále trvati a nebude
se moci nikdo diviti profesorům, když jednou přestanou
býti ochotni konati při značné odpovědnosti
exkurse se žáky, aby viděli, jak vypadá
praktický život, na vlastní útraty.
Na další vzdělání profesorů
středoškolských je preliminováno 150
tisíc Kč, částka jistě nepatrná.
Při počtu asi 4000 profesorů - nehledě
ke profesorům suplujícím a zatímním
- připadá na jednoho tak málo, že teprve
každý stý profesor může dostati
podporu v částce aspoň trochu přiměřené.
Ministerstvo financí by mělo také zaujmouti
příznivější stanovisko k vyplacení
mimořádných odměn za přespočetné
hodiny a zvýšenou výkonnost ve školním
roce 1927/28. Odměny tyto byly vyplaceny za školní
rok 1926/27 a, poněvadž nová učebná
povinnost platí teprve od školního roku 1928/29,
není důvodu, aby na rozdíl od let předcházejících
nebyly za minulý školní rok přiznány
odměny za zvýšenou výkonnost. Též
do škol průmyslových a odborných zasáhla
válka velice těžce. Jednak byl náklad
na ně omezen tak, že se dílny nemohly modernisovati,
jednak dílny byly zaměstnávány hromadnou
výrobou válečného materiálu
a profesoři povoláváni k technické
službě válečné. Je pravda, že
v uplynulých 10 letech bylo mnoho dohoněno, jak
nejlépe se ukázalo při velkých výstavách
a to r. 1925 při výstavě dekorativního
umění v Paříži a letošního
roku při výstavě soudobé kultury v
Brně, ale zbývá tu ještě veliký
úkol. Síť škol byla zrevidována,
některé byly zrušeny, vedle toho však
zřízeny nové nebo dosavadní doplněny.
Ale srovnáme-li počet ústavů, počet
žactva československého s počtem ústavů
a počtem žactva německého, vidíme
stále, jak odborné školy československé
jdou stále ještě za německými.
Tak podle poslední publikace našeho Statistického
ústavu o školství chodilo ve škol. roce
1926/27 do čsl. škol odborných v Čechách
22.564 Čechů a 269 Němců, naproti
tomu však do německých škol odborných
chodilo 8475 Němců a 406 Čechů, tam
to činí 1.1%, zde však 4.5%! Na německých
odborných školách pro ženská povolání
je 10% Češek! Buď tu je větší
snaha než u Němců naučiti se druhému
jazyku, buď nedostatek českých škol a
tento nedostatek je zvláště patrný ve
zněmčené oblasti, stačí se
podívati na mapu, na síť odborných škol
českých a pak německých. Od Plzně
k Chebu, k Rudohoří není ani jediné
dívčí rodinné školy. Celý
český jih nemá dosud vyšší
průmyslové školy. Požadavek, aby průmyslová
škola v Čes. Budějovicích byla změněna
na vyšší, je spravedlivý.
Na vyšší škole stavitelské zrušena
byla povinná 6timěsíční praxe
stavební ve III. ročníku a zavedena povinná
6tinedělní praxe stavební před vstupem
do školy a stejně dlouhá praxe na staveništi
o prázdninách mezi školními roky. Konstrukce
železné a železobetonové byly sice zavedeny
jako předmět samostatný a přidělen
jim značný počet hodin, ale četná
neštěstí stavební v poslední
době vedou k úvaze, zda by neměla býti
zavedena delší praxe než jest. Soudíme
také, že by na našich průmyslových
a odborných školách měla býti
zavedena tělovýchova.
Pokud jde o školy vysoké, nutno si uvědomiti,
že každá reforma školy vysoké musí
míti ráz trvalý, neboť musí snésti
měřítko světové kritiky více
než kterákoliv škola jiná a každá
reforma školy vysoké úzce se dotýká
reformy školy střední. Je nutno také
řešiti zásadní otázku, zda zůstane
dosavadní poměr cizinců k tuzemcům
nebo v jakém směru má býti změněn.
Otázka nostrifikace zahraničních diplomů
a vysvědčení stává se rok od
roku vážnějším problémem.
Vysokoškolští profesoři právem
upozorňují povolané činitele, k jakým
neblahým důsledkům může vésti
systemisace míst na vysokých školách
podle platového zákona, jak byla provedena, jakož
i to, že nebylo vyhověno spravedlivému jejich
požadavku za studijní přídavek zvláště
na opatření vědeckých knih, zejména
cizozemských, na studijní cesty a pod. Jest také
podivné, že dosud nebylo vydáno vládní
nařízení ke platovému zákonu
tak, aby byl splněn § 58 odst. 2 toho zákona
o zvýšení služného vysokoškolských
profesorů požívajících nejvyššího
platového stupně, ač tu jde o zcela malý
počet jednotlivců a vynikající muže,
z nichž mnozí musejí jíti do pense,
aniž se dočkali této odměny za své
vědecké působení, ačkoliv jim
byl slíben a zaručen.
Na vysokých školách zůstala při
úpravě platové jedna kategorie úplně
opomenuta; jsou to docenti a lektoři na vysokých
školách. Jejich odměna jest asi 4násobek
odměny poskytované kdysi rakouským ministerstvem
kultu a vyučování. K nápravě
této křivdy bylo by třeba asi jednoho milionu
Kč, ale ani tohoto obnosu ministerstvo školství
a národní osvěty nemá. Dovídáme
se, že ministerstvo vnitra má v úmyslu předložiti
návrh zákona o udělování titulů
osobám, které nikoliv z povolání vykonávají
určité funkce veřejné v oboru veřejné
správy a u soudů. Bylo by spravedlivé, aby
i těm osobám, které nikoliv z povolání
učí na vysokých školách, mohlo
se dostati titulů profesorských. Je známo,
že vydáním zákona platového,
kterým byly zavedeny profesury bezplatné, byly i
zasloužilým soukromým docentům vzaty
tituly profesorů řádných i mimořádných.
Na ochranu památek, archivnictví, vědy historické
a musejnictví jest zařazeno ve státním
rozpočtu v rubrikách věcných potřeb
5,300.000 výdajů řádných a
1,700.000 mimořádných, úhrnem téměř
7,000.000. Jest to číslice úctyhodná
a bylo by možno lecčehos dosíci těmito
prostředky, které jsou k disposici. Jestliže
přes to v mých poznámkách bude obsažena
řada přání, která musíme
vysloviti právě v těchto oborech veřejné
činnosti, mohu tak učiniti tím spíše,
že splněním jich nebyl by státní
rozpočet podstatně zatížen. Státní
památkové úřady mají dnes zcela
mimořádný význam. Jednak pozemkovou
reformou i některými jinými důsledky
převratu byla ohrožena celá řada našich
památek mnohem více, než tomu bylo dříve.
Není tu mravního vztahu mezi památkou a jejím
majitelem, který dříve byl slabou sice, ale
přece jakousi náhražkou nedostatečné
ochrany zákonné. Agenda památkových
úřadů stoupla po převratu ohromně
a není sporu o tom, že ani při nejlepší
snaze památkové úřady nemohou plniti
svých povinností při dnešním
obsazení úřadů. Mnoho věcí
nutně uniká, úřady jsou prostě
přetíženy. Ale i kdyby památkové
úřady byly obsazeny dvojnásob proti dnešnímu
stavu, nemohou moci dokonale plniti svých povinností,
poněvadž jim schází hlavní prostředek,
aby jejich činnost mohla míti vliv, schází
jim zákonná opora a výkonná moc. Záleží
jen na osobní zdatnosti úředníků
a dobrovolných konservatorů, jak dovedou uplatniti
své vědomosti čistě vnějšími
prostředky výmluvnosti a všelijakých
diplomatických zákroků; zákon je ponechává
naprosto bez ochrany a pomoci.
Volání po památkovém zákoně
trvá u nás od převratu, kdy by byl stačil
jednoduchý zákon rámcový, ale všechna
snaha z nepochopitelných důvodů zůstala
marná. Bude vydán patrně v té době,
až již nebude co zachraňovati. Víme, že
ani památkový zákon nebude zázračným
prostředkem, který rázem zachrání
všechno krásné, co nám ponechala minulost,
ale kdyby nepřinesl nám památkový
zákon nic jiného než aspoň povinnou
účast znalců na všech jednáních,
týkajících se památek, již to
by byl pokrok, ale dnes nejkrásnější
dům může býti zbořen, nejvzácnější
umělecká památka zcizena, a památkové
úřady se o tom ani nedovědí, a nikdo
také není povinen, aby se jich alespoň na
jejich mínění zeptal. Záleží
jen na dobré vůli místních činitelů,
stavebních komisí i jiných orgánů,
které v některých místech opravdu
se vzácným pochopením aspoň do jisté
míry nahrazují nedostatky zákonné
ochrany ovšem právě násilným
výkladem stavebního řádu. Mluví
se m noho o novém stavebním řádu,
a s hlediska ochrany památek voláme po něm!
Zákon je připraven a i po stránce památkové
přináší pokrok aspoň v tom, že
se vůbec o zájmech památkových zde
mluví a že jest nutno aspoň vyslechnouti úsudek
znalců památkových. Ale návrh již
od července minulého roku leží v ministerstvu
veř. prací, aby byl zpracován formálně
po stránce právní. Budeme čekati,
až nový horečný stavební ruch
učiní zbytečným jakoukoliv ochranu
stavebních památek, poněvadž nebude
co zachraňovati? Ale budou-li opatřeny alespoň
památky stavební, co bude s památkami jinými?
Co bude s uměleckými díly, co s archeologickými
nálezy z nejrůznějších oborů?
Dnes každý jednotlivec může na svém
pozemku nebo i na cizím, kde mu to majitel dovolí,
bez jakékoliv překážky ničit
nejcennější a nenahraditelný vědecký
materiál! Máme málo příkladů,
kolik nalezišť předvěkých bylo
zneužito k soukromým spekulacím a nalezený
materiál byl pro vědecký výzkum zničen?
Proč jsme zařídili zvláštní
státní archeologický ústav, proč
ohromným nákladem vybudovala země a samospráva
svoje musejnictví, když zase musea nemají naprosto
právní ochrany při svých pracích
ani tam, kde nijak nedotýkají se soukromých
práv a zájmů? Jsme již skoro vzácnou
výjimkou mezi civilisovanými státy a ochrana
památek po stránce právní jest položka,
kterou ve svém desátém výročí
musíme připsati ve své bilanci na stránku
pasiv a to velmi tíživých pasiv.