Středa 24. října 1928

Tento nedostatek nebyl by nahražen ani největšími obětmi peněžními na ochranu památek. Na praktickou ochranu památek vydává stát 1,879.000 a mimo to ještě 850.000 v rozpočtu mimořádném, ale pro poměry, jak jsem je svrchu uvedl, suma ta daleko nestačí. Kolik ještě památek dnes se rozpadává a ani se nezačalo s pokusy o ochranu! Ze svého západočeského obvodu aspoň namátkou uvádím jen hrad Lopatu v bezprostředním okolí Plzně, neobyčejně zajímavý stavebně i historický hrad Švihov, který jest ojedinělou vodní stavbou u nás, překrásný kostelík v Čečovicích, stavbu z cihlové gotiky ověšenou prvotřídními pracemi kamenickými, hrad Kašperk, krásnou stavbu stavitele hradů Víta Hedvábného z doby Karla IV., je tu ještě dlouhá řada jiných zřícenin, kostelů a jiných staveb, které čekají na někoho, kdo by je zachránil před zkázou. Jen ve výjimečných případech, jako na Rábí nebo na Radyni u Plzně nebo ve východních Čechách na Košumberku úspěšně zasáhla iniciativa místních činitelů a přátel starých památek a stát měl tu štěstí, že mohl vystačiti s poměrně skrovnými příspěvky. Po stránce politické žádáme, aby z úřední činnosti v ochraně památek byly odstraněny pozůstatky starého národnostního sekcionování. Referáty buďtež děleny jen podle specielních odborných zkušeností úředníků a nikoliv podle jejich národnosti, to ostatně bude i prospěchem pro postup úřední práce.

Jako v ochraně památek vůbec, tak i v archivnictví zanedbali jsme postarati se o zákonnou úpravu poměrů. Dnes snad již by byla marná snaha o vybudování jednotného Národního archivu, jenž by organisoval všechno naše veřejné archivnictví, když tato věc byla propasena před 10 lety. Zatím všechna skoro ministerstva vybudovala si svoje zvláštní archivy, jež mají již svoji, třeba ještě mladou, tradici, a při jiném řešení naskytla by se hustá spleť zájmů věcných i osobních, která by dovedla věc zmařiti, ale alespoň na zákonnou ochranu archivalií tam, kde není vůbec o ně postaráno, není přece jen pozdě. V stejné situaci jako památkové úřady jsou i archivní inspektoři, které vláda jmenovala v Praze, v Brně i v Bratislavě. Žádná správa archivu není povinna jich na cokoli se zeptat, není dokonce ani povinna je do archivu pustit, jestliže se přijdou na archiv úředně podívat. Mají vlastně nepřímý vliv jen tam, kde stát poskytuje na archivy subvence, zase tak nepatrné, že na př. na všechny archivy v Čechách připadlo 30.000 Kč. Upozorňuji tu zvláště důtklivě, že jest naprosto nutno třeba v dorozumění s ústředím katolické církve postarati se o archivy církevní namnoze velmi cenné, jež jsou roztroušeny po našich venkovských farách a jsou často jediným pramenem pro poznání místní historie. Ale i péče o archivy samosprávné i státní je hodně nestejnoměrná. A staré cenné registratury ještě dost často válí se po půdách nebo sklepích, odsouzeny jsouce ke zničení, pokud vůbec nejsou odstraňovány kratší cestou. Tím hůře je tomu při písemných památkách v majetku soukromém. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Dobrou novinkou po převratu jest péče o archivní dorost, která byla nutna zvláště po tom, když našim lidem uzavřely se brány historického institutu vídeňského, ale v dnešní organisaci 3leté archivní školy pokládám za vadu, že právě jen každý třetí rok je možno studentu započíti studia, takže některým se neprávem studium vysokoškolské prodlouží až o 2 léta a pokud jsou nezámožní, vůbec se jim studium archivnictví znemožňuje, byť měli sebe větší chuť a talent. Bude asi nutno pomýšleti na organisaci jinou, která by se úžeji přimykala ke studiu historie na universitě, jako jest tomu na př. při dvouletých kursech vědeckého knihovnictví, kam může jít posluchač po prvém nebo po druhém roce svého universitního studia a tudíž časově ničeho neztrácí, musí ovšem k dosažení plné kvalifikace vysokoškolské absolvovati státní zkoušky učitelské nebo doktorát, což je plně oprávněno.

Účast státu na musejnictví je vypočtena na dva miliony Kč. Nebylo by toho třeba mnoho, abychom mohli býti s pokrokem musejnictví spokojeni; byla by to některá opatření organisační a některá vydání rázu finančního, ale poměrně skrovná.

Pracovníci musejní právem se toho domáhají, aby musejní sbírky všude byly zveřejněny, a Svaz museí donucuje kde který nejmenší krajinský společek, aby odevzdal svoje sbírky městu nebo okresu a tak je zajistil do budoucnosti. Ale co máme říci tomu, když náš největší ústav musejní, naše radost a pýcha, dává po této stránce tak špatný příklad? Sbírky tak zvaného, opakuji jen tak zvaného Národního musea nejsou dnes veřejným majetkem, nýbrž jsou majetkem soukromé společnosti! Snad proto věnuje se tak malá péče jejich zabezpečení před zcizením. Nedávno vzrušila celou naši veřejnost krádež, která se tu stala. Stala se skutečně už taková opatření, aby se příklad neopakoval?

Musíme si jednou říci, čím vlastně má býti naše tak zvané Národní museum. Názvu národní zaslouží si jen tenkráte, když opravdu bude náležeti národu, representovanému naším státem, a když bude ústavem celostátním, který bude poskytovati obraz o našem státě po všech jeho stránkách. Cizí materiál musí také sbírati pro srovnávací studium vědecké i k účelům pedagogickým, ale v hlavním svém oboru působnosti musí se snažiti o úplnost co nejdokonalejší. Již zakladatelé musea je nazvali národním a byla to doba Bachova, která vnutila mu název Zemského musea pro království české, aby bylo odstraněno i z názvu podezření, že ústav má sloužiti celému národu. Ovšem v dobrých svých pracovnících ústav vždy byl národní a třeba jen organisačně a právně ústav znárodniti.

Velmi čile vede si po převratu naše musejnictví venkovské. Uvádím jen namátkou, že na př. jen v Čechách byly podniknuty nákladné stavby musejní nebo musea nově byla organisována velkým peněžním nákladem v městech Králové Dvůr, Pardubice, Litomyšl, Kolín, Český Brod, Kouřim, Brandýs nad Labem, Polná, Něm. Brod, Jindřichův Hradec, Písek, Beroun. Jinde jako v Hlinsku, v Rokycanech, Sušici, se k novostavbám nebo novým úpravám chystají. Mimo to působí stará musea, zařízená moderně již v dobách před válkou, v Plzni, Králové Hradci, Klatovech, Poděbradech, Chrudimi, Budějovicích, abych vybral jen několik nejvýznamnějších; z menších museí jsou na příklad svojí činností známa malá musea v Ústí nad Orlicí, Pacově, v Horažďovicích, zvláště vzorné museum v Blatné a řada jiných. Práce tedy koná se v musejnictví hodně. Ale účast státu na této práci po venkově, pokud se jeví v podporách, jest přímo žalostná. Na všechna česká musea vlastivědná v Čechách mimo Prahu a museum plzeňské věnuje se celých 28.000 Kč, na Moravě pak 15.000 Kč. To znamená, že v místech, kde obec věnovala na museum půl milionu Kč, stát přispěchal se svoji troškou na pomoc v položce nějakých 500 Kč, což jest arci malá část. Zde by zvýšení o část třeba skrovnou v rámci celého rozpočtu znamenalo jistě nové vzpružení práce. Musíme počítati nyní s tím, že musea utrpí škrtáním položek zemskou správní komisí. I když uvědomělejší obec dovede dokázati, že museum jest pro ni kulturní nutností, přece jen nemůže prosaditi zařazení nových položek do rozpočtu pro nové potřeby, které i v museu se mohou vyskytnout. Kdo se bude starat o takové případy veliké nouze?

Jest kulturní nutností, aby co nejdříve byla rozřešena otázka budovy obrazové galerie. Způsob, jak se s ní zacházelo, a to právě se strany tohoto shromáždění, nebyl důstojný. Také budova parlamentu jest cennou památkou umělecké práce české a nesmí býti znešvařena. Také opětně i letos musíme se tázati, kdy se započne se stavbou pro státní konservatoř? Dnešní stav nám jistě neslouží ke cti.

Do vývoje umění stát nemůže zasahovati jinak, nežli podporou peněžitou. Musím zde upozornit, zvláště na kritickou situaci našeho divadelnictví. Nejde tu jen o Národní divadlo, to jest zvláštní kapitola sama pro sebe, ale jde zvláště o divadla venkovská, o divadla městská. Jako v musejnictví, tak i v divadelnictví venkovském těžce se uplatňují a uplatní ještě důsledky zákona číslo 77/27. Zemská správní komise musí hleděti sama k tomu, že často ani v obcích samotných není dosti porozumění pro snahy kulturní a umělecké, které jedněm jsou buržoasním přepychem, jiným zase nástrojem k šíření ďábelské nevěry a že mnozí členové obecního zastupitelstva sami použijí tlaku zákona, aby se zbavili všelijakých kulturních institucí, podle jejich mínění zbytečných. Zemské správní komise musí se naučiti nejen škrtati tam, kde obce uměle zvyšují své potřeby, ale také doplniti obecní rozpočty, kde obce zanedbávají své kulturní povinnosti.

Vítáme snahu státu o získání veškeré pozůstalosti po Bedřichu Smetanovi, jak se to objevuje slušnou položkou v rozpočtu, zato sotva je komu jasné, kolik literárních pozůstalostí chce koupiti stát za sumu 20.000 Kč, která se stkví v rozpočtu.

Na občanskou výchovu a lidové knihovnictví jest věnováno státem přes 5 milionů korun. Proti poměrům před válkou je tu znamenitý pokrok a nutno uznati, že tu za deset let vykonán velký krok kupředu. Nebude to peníz zbytečně vydaný, bude-li vždy hleděno k účelnosti všeho podnikání. Dnes zdá se, že prosté přednášky se již přežily nebo zevšednily, není již nálady k poslouchání jubilejních a stereotypně se vracejících slavnostních přednášek a proslovů. Není to neštěstím, bude-li zato tím intensivnější snaha o vzdělání speciální v oboru blízkém posluchači, v jeho oboru pracovním nebo jinak, bude-li se zvyšovati zájem o praktické přednášky a kursy hospodářské, jazykové, o přednášky historické, vykládající dějiny nejbližšího okolí a o podobné podniky, jež jsou obsahem střízlivější, ale zato tím hlouběji možno jimi působiti na mysl posluchačovu. Po té stránce výsledky lidové výchovy počínají se projevovati dosti utěšeně, kde místní osvětové korporace postihly správnou cestu svého postupu. Musíme žádati, aby zvláště bylo hleděno k potřebám výchovné práce v československém lidu národnostně smíšených oblastí. Zde se nedostává příslušníkům našeho národa mnohých zdrojů poučení a ušlechtilé zábavy, kterých mají mnohem více lidé v českém prostředí, a to je také z příčin, proč nám mnozí pracovníci odtamtud utíkají. Je nutno jim nahraditi podle možnosti tento nedostatek kulturního života. Zvláštní důležitost má lidová výchova pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, kde jedině touto cestou je možno dopomoci ke vzdělání starší generaci, která neměla příležitosti ke školnímu vzdělání vůbec, nebo aspoň ke vzdělání v národním duchu.

Vítám rád, že se chystá novelisace zákona o obecních knihovnách. Dosavadní zákon nestačí potud, že neurčuje jasně, jak se mají opatřiti prostředky na osobní platy a věcná zařízení našich knihoven. Ze zákonného paušálu 50 hal. na osobu je to v malých obcích rozhodně nemožno. Jinak zákon o obecních knihovnách je z dobrých našich zákonů, které znamenitě zvýšily prostředky k lidovému sebevzdělání. Ale co bude s knihovnami odbornými a vědeckými po našem venkově? Zde by stát měl intensivně zasahovati podpůrně i iniciativně, než dosud se děje.

Upozorňuji také na to, že nový zákon knihovnický uloží všem okresním osvětovým sborům novou a velmi významnou povinnost, totiž revisní činnost ve všech menších obcích. Jest to velký a odpovědný úkol a nevím, zda v menších okresích, kde nejsou vyšší školy, najde se k tomu dosti odborně kvalifikovaných sil, a nezůstane-li v mnohých okresích toto ustanovení zákona na papíře. Upozorňuji také, že tu vzroste osobní náklad na takovou revisní působnost, že je nutno v rozpočtu na to pamatovati, a že také bude nutno vydati přesné instrukce o této stránce lidovýchovné činnosti. Je také třeba uvažovati o změně nařízení, týkajících se vedení pamětních knih obecních, po čemž odborníci volají již dlouho a snesli pro tento požadavek velmi přesvědčivé důvody, aby z toho nařízení byla odstraněna všechna ustanovení neproveditelná nebo bezcenná. Dávné úsilí odborných kruhů knihovnických o náležitou úpravu našeho knihovnictví bylo do značné míry splněno především vydáním zákona o veřejných knihovnách obecních r. 1919 a zřízením české státní školy knihovnické v Praze r. 1920. Tato škola plnila své poslání až do konce škol. r. 1926/27, těšila se stálé hojné návštěvě posluchačů a vychovávala zdatný dorost knihovnický, který úspěšně se uplatňoval a uplatňuje jak v knihovnách samých, tak na prospěch a rozvoj knihovnictví vůbec. O školu jevil se také zájem ciziny. Vedle ní byla zřízena samostatná německá státní škola knihovnická v Ústí n. L., ale pro nedostatek posluchačů nemohla býti v posledních letech otevřena. Avšak v minulém školním roce 1927/28 nastal nevysvětlitelný obrat. Německá škola byla bezdůvodně přeložena do Prahy a vyučování na ní zahájeno, zatím co česká škola, vykazující stále značný počet posluchačů a plnící i širší úkoly v našem knihovnictví, otevřena nebyla!

Na námitky české veřejnosti bylo z ministerstva školství odpovídáno, že se budou obě školy střídati, takže po dvou rocích školy české bude otevřena jeden rok škola německá a jako hlavní důvod pro otevření školy české ve škol. roce 1927/28 uváděno, že po delší pause nutno otevříti školu německou, ale že pro současné otevření také školy české není v rozpočtu dosti peněz! A tak v minulém škol. roce 1927/28 česká škola učinila místo škole německé, která dostala její místnost, jakož i příslušnou rodinnou knihovnu rodu Kinských, učebné pomůcky s odbornou literaturou a pod. Vedle toho zřízeny knihovnické kursy na filosofické fakultě Karlovy university, pro něž nutno zařizovati nové místnosti a znovu opatřovati veškeré potřebné učebné pomůcky, drahou odbornou literaturu atd., což vše měla státní knihovnická škola. Kruhy knihovnické těžce nesou, že ministerstvo školství a národní osvěty nehájí dostatečně zájmů odborného školství knihovnického, zejména českého, a že uplatňuje důvody finančně úsporné jednostranně. Je sice pravda, že státní škola knihovnická má letos dvojí běh, český a německý, ač dříve byly školy samostatné dvě. Loni rozpočtové důvody proti české škole existovaly, letos, kdy měla býti německá vynechána, proti ní už neexistují. A konečně musíme se tu ještě zmíniti o jedné věci. Všechny kulturní státy mají již dávno vyřízenu otázku povinných výtisků. Vzpomeňme na př. Anglie, kde je to obstaráno britským museem v Londýně, ve Francii nacionální knihovnou v Paříži, v Německu nacionální knihovnou v Lipsku, v Rakousku Národní knihovnou ve Vídni atd. Zdá se býti neuvěřitelné, že u nás není postaráno o to, aby všechno, co se tiskne na území naší republiky, bylo pro budoucí generace aspoň v jednom výtisku zachováno. Čím déle bude to trvati, tím větší ztráty vzniknou u nás kultuře i vědě naší republiky. Končím:

Je mnoho kulturních úkolů, jež musíme plniti, a to poctivě, chceme-li opravdu postupovati v konsolidaci našeho státu. I když doba vynucuje více pozornosti a péče o otázky hospodářské a sociální, nesmíme zapomínati, že předpokladem úspěchu na tomto poli je náležitá vyspělost rozumová a mravní našeho obyvatelstva. Kde této není, je vše stavbou na písku. Duševní kvality příslušníků národa jsou nejspolehlivější oporou naší lepší budoucnosti a zrovna ve dnech jubilejních, jež nejsou jen dny velkých vzpomínek, nýbrž i dny závazků do budoucnosti, musíme si vážně připomenouti, že je naší povinností zůstati věrnými kulturním ideálům národa! (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Burian. Dávám mu slovo.

Posl. Burian: Ctěná sněmovno! 1.715 milionů korun vydává stát každého roku na militarismus, 115 mil. korun dává kněžím, dalších několik milionů platí kněžím - katechetům, několik milionů korun pohltí theologické fakulty universitní, ale na obecné školství dává stát jen 140 mil. Kč. Těmito číslicemi je vyjádřeno, že kapitalistický stát stará se výborně o prostředky na hromadné zabíjení a otravné ohlupování lidu, ale že vzdělávání lidu zanedbává. Je potřebí s největší vášnivostí v otázkách školských a kulturních burcovati široké masy pracujícího a přemýšlejícího občanstva. Většina lidu chová se k těmto otázkám nevšímavě a optimisticky. Velmi rozšířen je názor, že sice v kapitalistickém hospodářském řádu všude se na nás šklebí materielní nedostatek a sociální útisk, ale že za to aspoň v otázkách kulturních a školských je všechno ve velikém pořádku, takže výkony státu, zvláště státu československého máme v tomto směru obdivovati. Tento názor musíme prohlásiti za sebeklam většiny lidu a za lež slavnostních řečníků a pisatelů. Nutno se vymaniti z pokrokové pověry, že dnešní doba převyšuje všechnu minulost lidskou nebývalými kulturními hodnotami. Dnešní doba imperialistická a demokraticko-pacifistická je nejzpátečničtějším obdobím lidských dějin. V dřívějších dobách mohlo se žíti jen tak, jak se žilo. Nebylo žádných materielně-technických prostředků k nějaké jiné životní a kulturní úrovni. Nebylo žádného vyššího vzdělání nad to, kterému se učilo a věřilo. Starověk, či středověk nemohly poskytnouti žádného dokonalejšího života, poněvadž neměly k tomu pomůcek; nemohly také poskytnouti žádného většího vzdělání, poněvadž žádného vyššího neměly. Dnes však jsou zde mohutné technické prostředky k docílení materielně a sociálně uspokojivých poměrů pro všechen lid, ale obrovská většina lidu hyne v nedostatku a starostech. Fakt vzdělanosti je nakupeno a nahromaděno již téměř v nekonečném a neomezeném počtu, vzdělání dalo by se vypěstiti do závratností a dalo by se poskytnouti každému jednotlivci podle jeho sklonů, ale věda sama je zmrzačena v pavědu měšťáckou a jako pracujícímu lidu a jeho mládeži se nedostává denního chleba, tak je stejně žebrácky odbýván vzděláním a je naprosto vyhnán ze stánků kultury. Již Heine řekl, že na světě pro všechny lidi je dosti nejen chleba, nýbrž také cukrovinek a všech pamlsků, ale dělnický lid musí se spokojiti bramborovými hatlaninami. A prvků vzdělanosti je všude jako písku na Sahaře, ale všechno je zařízeno tak, aby široké masy lidové žádného opravdového vzdělání neměly, pokud si je neosvojí samy. S hrdostí prohlašujeme, že pracující lid je vyloučen z materielních statků, ale bojujeme nejen proti tomu, bojujeme také proti tomu, že je vyděděncem na statku kultury, bojujeme proti bídě i proti nedostatečné kultuře a pakultuře. Goethe, který nebyl velkým milovníkem abstraktních pojmů, ale byl bystrým pozorovatelem života a výtečným znalcem skutečných lidí, jejich světlých i stinných stránek, napsal ve svém proslulém životopise o vlastnostech a schopnostech dětí: "Ponejvíce slibují více, než plní... Pozorujeme-li dítě samo o sobě s jeho sourozenci a v poměrech, které odpovídají jeho silám, zdá se býti tak rozumným, že nemůže býti nic lepšího, a současně tak pohodlným, veselým a dovedným, že bychom si již žádného lepšího vzdělání pro ně nepřáli. Kdyby děti rostly tím způsobem, jak naznačují jejich vlastnosti, měli bychom v dospělých samé geniální lidi." Každý může pozorovati na dětech správnost toho, co zde Goethe tak krásně vyjádřil. Ale jaká pak z toho vyplývá obžaloba všech dnešních společenských poměrů, celé soustavy výchovné, školské a kulturní!

Příroda za normálních poměrů rodí člověka s různými sice, ale přece jen se znamenitými schopnostmi. Jako však společenský stroj bídy a hladu ubíjí miliony lidí fysicky, tak také stroj sociálních poměrů a stroj celé dnešní školské i mimoškolské výchovy nedá vyrůsti výtečným schopnostem lidským, nýbrž mrzačí je a zabíjí je. Ještě je dobře, že příroda nahromadila v člověku tolik dobrých vlastností, že ani nejšpatnější společnost a výchova nedovedou je u všech lidí úplně vyhubiti; jinak by to se společností lidskou dopadlo velmi zle. Podívejme se jen na ty, kteří vycházejí ze škol. Vědomosti jejich jsou malé. Tvrdá a nezáživná učebná soustava vychovala v nich takovou lásku ke knihám, že většina je zahazuje a nikdy již se do nich nepodívá. Mají jich jednou pro vždy po krk. Jiní čtou, ale ponejvíce bez výběru, věci špatné. A ti, kteří navštěvovali školy střední a vysoké, vycházejí z nich jen se vzděláním odborným a ne celkovým. Jejich vzdělání jest polovičaté, neúplné, zfalšované. Jich všech původní čilost, čipernost, probudilost, nápadovost, ostrovtipnost, kterými vlastnostmi byli obdařeni v dětství, jsou nalomeny, zkomoleny, či zlomeny. Jejich dětská roztomilost a živost je proměněna ve všední šedivost a loutkovou strnulost. Povahy pohyblivého, barvitého, srdečného ba ohnivého typu, umělecko-tvůrčího jsou proměněny v povahy studeného, beztvárného typu byrokratického nebo dravčího typu mamonářského. Není to výsledek školy a výchovy vůbec, nýbrž je to výsledek kapitalistické společnosti a kapitalistické třídní školy, třídní výchovy. Není žádné neutrální školy, žádné neutrální výchovy. Dnešní škola je ve službách kapitalistického řádu, kapitalistického státu. Dnešní škola není zde pro mládež, aby jí prospěla a aby nadějnou mladou generaci vychovala ve vysoce vyvinuté a charakterní muže, není zde pro rodiče, aby měli ze svých dětí radost, nýbrž dnešní škola má podobný úkol, jaký mají kasárna. Tato cepují poslušné vojáky pro válku, vojenské školy vychovávají důstojníky. Obecné školy vychovávají dělníky pro fabriky, střední a vysoké školy vychovávají pro peněžní shon života, případně odborníky do továren a byrokraty do úřadů kapitalistického státu. Nikde nejde o výchovu sebevědomých lidí a charakterů, nýbrž všude jen o to, aby otroci kapitalistického řádu a nástroje kapitalistické třídy měli tolik primitivních vědomostí, kolik je potřebno míti k vykonávání práce ve složitých dnešních výrobních poměrech. Kapitalistická technika, výroba a doprava vyžadují dnes, aby dělník nebyl úplně bez vědomostí, aby inženýr měl některé odborné vědomosti, ale kapitalistický stát z důvodů třídních dbá, aby to byly jen vědomosti kusé, aby pracující lid nenabyl vědomostí o svém sociálním poslání. Kapitalistickým utlačováním pracujícího lidu je zdravá výchova mládeže již v rodinách znemožňována. Není možno starat se o děti tam, kde muž i žena musí jíti vydělávat do továren, úřadu neb obchodu. Nemohou se děti učit v nedostatku a v malých, často přeplněných bytech. Výchova v rodinách je za dnešních okolností naprosto nedostatečná. Proto tím větší důležitost by měla mít výchova ve školách. Tam však za dnešní soustavy pedagogické vůbec se nevychovává, nýbrž jen se vyučuje určitým předmětům. A ostatně, jakého vzdělání mohou nabýti děti, které trpí materielním nedostatkem a podvýživou, které nemají řádného šatstva? Jaká výchova může býti ve školách přeplněných, nedostatečně vybavených? Na vojně jeden poddůstojník vychovává 10 až 12 vojáků, ve škole jednomu učiteli je svěřeno 30 až 50 dětí. To jsou jen vnější okolnosti, kterými musí děti nesmírně trpět. Leč k tomu přistupuje celá vyučovací soustava, kapitalistický pedagogický, reakční duch. Jako jsou dospělí muži a ženy otročeni v praktickém životě, tak jest spoutána i mládež ve školách. Mládež potřebuje mnoho volnosti, mnoho volného pohybu - ve školách musí však tiše seděti, musí prostě poslouchati až do nemožnosti. Tak je volný duch mládeže znenáhla utloukán. Dnešní školy jsou zařízeny proti mládeži, ne pro mládež. Jako je nutno osvoboditi dělnickou třídu ze jha kapitalistického, tak je nutno i mládež osvoboditi ze jha třídní školy kapitalistické. Právem se tato dnešní škola nelíbí ani mládeži, ani nejlepším myslitelům o otázkách vychovávacích. Některé kruhy pokrokové se domnívají, že jsou velmi vyspělé, když se prohlašují pro školu světskou. I my jsme pro školu světskou, ale je potřebno si uvědomiti, proč byl klerikalismus ponechán ve školách. Kapitalistická třída vítá každého služebníka a pomáhá mu. Klerikalismus je vítaným pomocníkem atheistické buržoasie. Jako ve školách je podporován kapitalismus, tak ve školách ze státních prostředků jsou podporováni kněží, faráři, biskupové a arcibiskupové. Vyučování náboženství slouží prospěchům těchto církevních boháčů a velmožů, ne mravnosti, jak se předstírá. Dnes již nikdo svých dětí nevychovává dovoláváním se strašidel a čertů, ač to kdysi bylo pokládáno za nezbytné, a stejně tak pro výchovu charakterů je náboženství na školách zbytečné.

Přes to nelze se spokojiti pouhým heslem světské školy a odluky školy od církve. Jaký má míti ráz tato světská škola? Má býti tato škola na př. vlastenecká? I o to zase usilují dnešní panující třídy. My komunisté jsme pro sebeurčení národů, tudíž také pro sebeurčení Čechů a Slováků. Vlastenectví měšťáckých tříd je však něčím zcela jiným. Je to vlastenectví vojenské, imperialistické. Pan ministr Hodža snaží se je spojiti s tisíciletou tradicí sv. Václava, která má býti v příštím roce okázale slavena na podporu státní myšlenky. Vykládal jsem již v rozpočtovém výboru, že každý klub hráčů kopané snaží se v řadách svých členů vypěstovati jakousi klubovní tradici a klubovní hrdost. Důsledkem takových tradic je pak, že se mezi různými kluby vyvíjí řevnivost a že členové takových klubů jsou pak ochotni pěstovati nejen ušlechtilý sport, nýbrž jménem tradice klubovní jsou také schopni méně ušlechtile rozbíjeti si nosy, nohy a hlavy. Takové je také vlastenectví měšťácké. Jeho závěrem není však jen poměrně nepatrné zlámání noh, nýbrž zabíjení milionů. Král sv. Václav byl v poněkud větším měřítku asi tím, čím je letos novopečený, cirkusově-šaškovitý král albánský Achmed Zogu, případně tím, čím by byl dnes nový král uherský, kdyby si ho maďarští magnáti za krále zvolili. Dějiny musí míti také nějaké komedie. Tito novopečení králové nemají s národem docela nic společného, jsou to zakladatelé nových dynastií. Co bychom řekli za tisíc let republikánským Albáncům, republikánským Uhrům, kdyby si řekli, že budou velkolepě slaviti tradici těch dnešních králů, či králů-aspirantů? Dojista bychom řekli, že jsou to učinění hlupáci. Vyzývá-li dnes Hodža se slavnostním výborem učenců a profesorů národ, aby oslavoval sv. Václava, hlásá-li prof. Pekař, že máme zatracovati Tábority jako národu škodlivé výstředníky, jsou to ukázky, jak je národ mámen a klamán, je to pro opravdu pokrokové kruhy poučením, do jakých ultrareakčních proudů vede cesta kapitalistické stabilisace.

Slaví-li dnes buržoasní a vládní kruhy desetileté výročí národní revoluce ve znamení návratu k sv. Václavu a odmítáním Táboritů, pak měla by si celá dělnická třída a celá dosud ještě pokroková veřejnost uvědomiti, jak veliké pokroky v Československu učinila reakce. Národní revoluce přece neměla ten smysl, aby politické a sociálně-politické zákony v Československu byly horší než v Rakousku, a aby lid společně s klerikály pořádal slavnosti a aby učený svět Tábority prohlašoval za živel výstřední, který právem byl poražen. Jsou-li dnes takové skutečnosti a názory, je to doznáním, že buržoasie v Československu bude slaviti ne své vítězství nad Rakouskem a Habsburky, ale 28. října slaviti bude své vítězství nad pracujícím lidem v Československu. (Potlesk komunistických poslanců.)

Národní revoluce není skončena. Národní revoluce ve smyslu přání a tužeb pracujícího lidu, ve smyslu deklarací o právech sociálně utištěných není za námi, nýbrž je teprve před námi. Naučíme-li se v tomto duchu mysleti, pak naším programem v otázkách školských a kulturních není prostě jen škola světská. My žádáme mnohem, mnohem více, žádáme školu pro mládež, žádáme školu, v níž by mládež byla osvobozena, v níž by mládež vedla svůj vlastní krásný život, v níž by mezi učitelem a mládeží nebylo ducha poručníka a nevolníka, ale v níž jejich vzájemný poměr by byl ušlechtilý poměr kamarádský, jak je tomu v rozumných rodinách mezi rodiči a dětmi; žádáme a hlásáme, svým bojem prosadíme a v komunismu uskutečníme volnou světskou školu, ale světskou školu sociální a socialistickou. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Prášek. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP