Zůstali jsme ve svých požadavcích nejen
negativními, zaujali jsme k tomuto problému také
positivní stanovisko, označili jsme také
směrnice zákonodárství o školské
samosprávě, jak je požadujeme, protože
jsme nechtěli, abychom vámi byli odmítnuti
jako utopisté, kteří nevytvořili skutečné
základny ve svých myšlenkách pro to,
čeho se dožadují. Pánové, musí
býti prohlášeno, že německé
návrhy na vytvoření zákonodárství
o školské samosprávě byly vesměs
všeobecně vypracovány, že tyto návrhy
jsou odpovědnému vedení státu známy
a že vyžaduje právě jen politického
rozhledu, který nejen pro nás, ale i pro stát
je nutností, aby všechno to, co bylo jako přípravy
učiněno, bylo uskutečněno. Návrh
školské samosprávy, který byl nám
v minulém roce ministerstvem školství oznámen,
není ovšem uspokojením našeho přání
po kulturní samosprávě. Takový zákon,
jenž se má ukázati jako opravdové zákonodárné
veledílo, jako snad zákonodárné veledílo
estlanského kulturního zákonodárství,
nebo korutanského kulturního zákonodárství,
takový zákon musí obsahovati směrnice
pro provedení, jež musejí býti jasné
a zřetelné a všem srozumitelné. Tak
jsem před lety jako směrnice pro kulturní
zákonodárství, jež bylo také
pro československý stát zbožným
přáním, sestavil věty, jež jsou
krátké, za to však snad tím srozumitelnější.
Děláte-li kulturní zákon, pak zakotvěte
v něm tyto myšlenky: Prohlašte národnosti
za svaté, dejte příslušnosti k národnosti
nedotknutelnost, přikažte každé dítě
do školy jeho národnosti, ponechte učiteli,
aby byl údem národa, jehož školu vede,
dejte správu školy do rukou národa, jemuž
má sloužit:, a spravedlivě podporujte školu
všech tím, že spravedlivě a poměrně
rozdělíte veřejné peníze do
posledního haléře. Podle těchto směrnic
byly předloženy naše vypracované návrhy
a bylo by třeba jen rozhodnutí, aby tyto návrhy
staly se zákonem.
V úvodu jsem se zmínil, že se dnes naprosto
nepustím do líčení podrobností,
poukazuji znovu na své 21/2 hodiny trvající
výklady v rozpočtovém výboru ke kapitole
školství, jež vyplněny jsou hojností
jednotlivých stížností a žalob,
na kterých, pokud nejsou ministerstvem vysvětleny,
plně trvám. Dnes pokládal jsem jen za nutné
ukázati východisko ze všech těch zmatků
na poli školském, jediné možné
východisko, formu skutečného zařízení
samosprávy na poli školském. A tu pravím,
poněvadž by to bylo snad to nejkrásnější
vyzdobení chvíle, kterou dnes a v příštích
dnech slavíte, že by bylo nejlepším zdůrazněním,
snad nejlepším odůvodněním slavností
10tiletého trvání státu, vytvořiti
takové zákonodárné veledílo,
jež by vám před světem zjednalo úctu
a nás by uspokojilo. Nemohli jste se k tomu odhodlati,
ale já vám pravím: Třebaže se
dnes nemůžete odhodlati k tomu, abyste v tomto směru
pracovali, budete schopni k tomu se odhodlati v důsledku
naléhajícího vývoje státu.
Stát prosnil svůj první sen. Československý
stát přichází do střízlivého
období svého života, kdy objeví se spousta
potíží všeho druhu pro tento stát,
zvláště povahy hospodářské
a sociální, jež učiní nutným,
aby byly vyřešeny, získati i pomoc Němců,
před čímž však musí býti
vyřešen národnostní problém tohoto
státu, především samospráva kulturní.
(Předsednictví převzal místopředseda
Stivín.)
V tom smyslu přednesl jsem mínění
své strany ke kapitole školství. V tomto boji
vytrváme neohroženě a vytrvale, jako v minulosti.
Na konec nemám vám říci nic jiného,
než že spíše a dříve nemůžeme
dáti svůj hlas rozpočtu školskému
nebo rozpočtu státnímu, pokud nebudou skutečně
splněny tyto základní požadavky našeho
národa. (Potlesk poslanců něm. nár.
soc. strany dělnické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Než udělím slovo dalšímu zapsanému
řečníku, dávám slovo p. posl.
Špačkovi k věcné poznámce.
Posl. Špaček: Ctění pánové!
Již loni a předloni, od té doby, co jsem koupil
z volné ruky od kněžny z Hohenzollernu a vévodkyně
z Vendôme velkostatek Fulnek, byly na mne činěny
útoky se strany německonacionální
a komunistické, vždycky však za mé nepřítomnosti.
Jakmile mně bylo řečeno, že se takový
útok na mne podniká, přišel jsem vždycky
ihned do sněmovny, ale bylo již pozdě. Dnes
jsem to zastihl, kol. Schollich zase začínal.
Včera jsem si stěžoval, že vliv německých
poslanců vládních z této vládní
většiny je tak velký, že dokonce českému
nacionálnímu poslanci, který si koupil za
6 1/2 mil. zabraný velkostatek - na dluh, aby pánové
jako Horpynka neměli strach - předpisuje
se, aby půdu neprodával českým uchazečům.
Předpisuje se mi to tím způsobem, že
se nařídí, že půda musí
se prodávati bývalým pachtýřům.
Oznamuji, že jsem tento velkostatek koupil z volné
ruky, že jsem musil míti dovolení Státního
pozemkového úřadu jako každý
jiný, že tento velkostatek byl zabrán státem,
že mi nebyly dány žádné koncese
- že jsem se naplatil a platím nemožné
peníze, o tom nechci mluviti - že jsem nikdy z tohoto
velkostatku neměl jiného prospěchu než
jako jiný velkostatkář, a jestliže jsem
prodával půdu, tedy jen proto, abych se zbavil dluhu.
Je nepravda, co říká kol. Horpynka,
že jsem na tom vydělal a že mne to stojí
jen půl milionu Kč. Má-li kol. Horpynka
zkušenosti, může se podívati do zemských
desek v Brně a Opavě, a uvidí, že je
na tom zapsán dluh 3 mil. Kč. Kromě toho
měl jsem společníka, nebyl jsem sám.
Jestliže jsem prodával půdu německým
uchazečům, myslím, že by z toho měli
míti radost. Radost jsem z toho neměl já
a proto jsem o tom mluvil a poukázal jsem, ža od té
doby, co přišli Němci do většiny,
ne poslanci německo-nacionální a Hackenkreuzleři,
nýbrž pan sen. Scholz z německé
vládní strany má tak ohromný vliv
ve Státním pozemkovém úřadě,
že chodí stále žalovati, že jsem
tam prodával půdu českým lidem, půdu,
kterou měli dosud Němci v nájmu.
Nemohu za to, že v této krajině dříve
za vedení německého ředitele Bavoráka
Schustra nedostal český člověk na
tomto velkostatku ani píď půdy do nájmu
a že ji měli najatu jen Němci, nemohu za to,
že nevyužili z velké části svého
práva podle zákona o dlouhodobých pachtech
a neuplatňovali své právo na výkup
půdy. Spolehli se na ujištění Schustra,
že budou míti půdu dále v pachtu za
menší sumu, než by činily úroky
trhové ceny.
Jest ovšem samozřejmé, že žádný
z vás nacionálních lidí nebudete v
tom viděti něco ideově nemožného
a nespravedlivého, že já český
člověk, chci-li prodávati půdu, hledím
ji prodati zase českému člověku. Pokládám
si za zásluhu, že jsem tento velkostatek v německém
kraji koupil a že jsem pomocí tohoto velkostatku hleděl
rozšířiti naši národní državu.
Já si vás, kol. Knirschi, vážím
jako bojovníka národního, ale myslím,
že musíte aplikovati zásady, které na
sebe béřete, také na náš český
lid.
Snažil jsem se prodati tuto půdu českým
lidem a musím říci, že jsem ji prodával
ze dvou důvodů. Předně, abych zaplatil
dluhy, a druhým důvodem je, že kdybych ji neodprodal,
nemohl bych ji obhospodařovati, protože tam není
žádný dvůr. Dvory byly již dříve
pozemkovým úřadem rozděleny jiným
uchazečům, ale mezi nimi nebyl skoro žádný
národní demokrat. Tato půda zemědělská
je rozdělena a jest určena vůbec k trvalému
pachtu nebo prodeji. V pachtu ji nemohu míti, poněvadž
ji mají Němci a nevyplatí se to, abych jim
to za ten pacht nechal a sám platil drahé úroky
ze 3 mil. Musím tedy půdu prodávati a prodávám
ji českým lidem, které jsem sehnal v okolí
- kol. Schollich o tom dobře ví - v Hodslavicích
a jinde. Když jsem byl v nejlepším a chtěl
jsem tuto půdu prodati a amortisovati, přišel
Státní pozemkový úřad, kterému
se předkládaly tyto smlouvy ke schválení,
a podle vlivu sen. Scholze z německé křesť.
sociální strany napsal, že ode dneška
nemůže schváliti žádný prodej
této půdy nikomu jinému než dosavadním
pachtýřům. O tom jsem včera mluvil.
Je mi nemožné, abych tu půdu prodával
českým uchazečům, když musím
ji prodávati německým. Pan kol. Schollich
a pánové z německých stran, ať
vládních nebo oposičních, měli
by vlastně míti z jednání Státního
pozemkového úřadu radost. Žalost z něho
máme my a včera jsem řekl výslovně,
že je to velmi smutný doklad nemožnosti nacionálních
poměrů v této koalici, že český
nacionální poslanec musí prodávati
svou půdu - nechce-li, aby mu jí Státní
pozemkový úřad vzal a přidělil
na drobno těm pachtýřům - že
ji musí prodávati Němcům. (Posl.
Knirsch [německy]: Ale poslanec to dělat nesmí!
Podle našich právních pojmů nesmí
poslanec něco takového udělati!) Pane
kol. Knirschi, jaké vy máte Rechtsbegriffy,
je mi náramně lhostejno. Jen vím, že
podle zákona má každý člověk
právo prodávati a kupovati co chce, a že jsem
nedostal od nikoho žádný present, ba naopak
Státní pozemkový úřad a ministerstvo
financí dostaly z této koupě ode mne dodnes
skoro půl třetího milionů Kč
na poplatcích a daních. Tedy nedopustil jsem se
žádné nekorektnosti. Jestliže p. kol.
Knirsch má jiné "Rechtsbegriffy",
které jsou snad obvyklé v Německu, je mi
to lhostejno. Naše ústava nepředpisuje nikde,
že nesmí poslanec koupiti co chce.
Tedy jsem se nedopustil nekorektnosti a nemám si co vyčítati.
Nedám si líbiti, aby mne z tohoto titulu kdokoli
napadal. Jestli jsem udělal do jisté míry
škodu vlastnímu národu tím, že
jsem prodal Němcům, stěžoval jsem si
na to, že mne k tomu donutil Státní pozemkový
úřad.
Pokud jde o útok na "Bohemii", který rozčílil,
myslím, p. kol. Simma, řekl jsem včera
ve své řeči, že je smutné, že
ministerstvo vnitra málo takových útoků
na náš národ a stát v časopisech
konfiskuje a že tím dává možnost,
aby se eventuelně proti těmto útokům
na důstojnost našeho státu ohradili určití
jednotlivci nebo masy samy. To jsem řekl. Myslel jsem tím
právě na to, že již jedenkráte
na "Bohemii" takový útok měl býti
podniknut. Poněvadž mně běží
o zachování právního řádu,
žádal jsem ministerstvo vnitra, aby preventivními
opatřeními nedovolilo, aby takový útok
snad znovu v budoucnosti vznikl, a nedám si za tento svůj
názor politický, právní a mravní
nic od pánů německých vytýkati.
Jejich všechny výtky a rekriminace jsou mi, s odpuštěním,
k tomu, abych si o nich myslel to, co mám právo
si o nich mysliti.
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. dr Lukavský.
(Výkřiky komunistických poslanců
a posl. Špačka. - Místopředseda
Stivín zvoní.)
Prosím o klid. (Spor mezi posl. Špačkem
a komunistickými poslanci trvá.)
Prosím o klid. Pan posl. dr Lukavský má
slovo.
Posl. dr Lukavský: Slavná sněmovno!
Pan ministr financí prohlásil loni při debatě
o státním rozpočtu, že náklad
na školství je vážným finančním
problémem republiky. Zdá se, že pan ministr
tímto programatickým prohlášením
chtěl vysvětliti široké veřejnosti
a před ní odůvodniti systém, který
trvá již několik roků vůči
školství a který, jak se zdá, letos
vyvrcholuje. Všeobecně lze pozorovati po řadu
let neustálé snižování nákladů
na školství, které má ovšem nejméně
prostředků se hájiti a škrty k jeho
škodě učiněné způsobí
nejméně hluku, ježto snadno ujdou široké
veřejnosti, jakoby jimi nebyla zasažena žádná
z politických funkcí státního organismu.
Pan ministr školství a národní osvěty
dr Hodža ve svém výkladu v rozpočtovém
výboru správně poukázal, že úsporný
systém může býti u národní
výchovy velice nebezpečný. Zdá se
nám, že tohoto mementa nutno si všimnouti zvláště
při projednávání letošního
rozpočtu a vzíti si z něho poučení
pro léta příští. Nový
rozpočet vykazuje sice zvýšení o 30
mil. Kč, avšak zvýšení toto jde
na vrub výdajů osobních, přibližně
85%, a týká se provedení zákona platového
a přirozeného vzrůstu počtu zaměstnaných
sil.
Pokud jde o politiku personální, je třeba
uvážiti, že rozpětí mezi výší
mezd a cen jest velmi značné. Ukazuje se, že
platový zákon a zvláště systemisace
z něho vyšlá nekryje potřeb jednotlivých
stavů a tyto skutečnosti jsou také patrny
ve školství. Je v zájmu naší kultury
dobře uvážiti, zda jest prospěšno
ukládati učitelstvu a profesorstvu další
povinnosti a ani nezkoumati při tom, jak by bylo možno
zlepšiti jejich materielní poměry.
Pokud jde o mateřské školy, je příslušná
osnova zákona slibována již několik
roků. Ministerstvo školství a nár. osvěty
se dlouho přelo s ministerstvem soc. péče
o kompetenci. Soudíme, že mateřské školy
náležejí do min. školství a litujeme,
že vláda dávno tomuto sporu neučinila
konec. Zákon o školách mateřských
je nejvýš žádoucí, ale nemůže
obsahovati povinnost docházky do těchto škol.
Ten, kdo to navrhuje, nezná naprosto sociálních
poměrů v rodinách. Je nemožno stanoviti,
aby rodiče byli pokutováni za to, že neposílají
svých dětí do školy mateřské.
Je také nutno řádně upraviti tituly
těch, kdož na těch školách učí.
Československý podíl na školách
mateřských se pohybuje kol 60%, německý
však kol 35 %. Tento poměr svědčí
o značném nedostatku na české straně.
Bez pomoci státní nedostaneme se zde k lepším
poměrům, zvláště uvážíme-li
finanční situaci mnohých obcí. Nesouhlasíme
s tím, budují-li se společné budovy
jak pro školu mateřskou, tak pro školu národní.
Jiný je svět dětí od 3 až 6 let,
jiný svět od 6 do 14 let. Osvědčují
se samostatné budovy, hodně se sluncem a svěžím
vzduchem, volným prostorem ke hrám a zahrádkou.
Je samozřejmo, že stát, jakmile buď úplně
nebo podporou vezme na sebe péči o tyto školy,
zajistí si též vliv na ně. To platí
zvláště o dozoru inspektorů, o kontrole
výchovy, o jmenování sil a konečně
otvírání těchto škol vůbec.
Jakékoliv útulky bez úředního
vlivu nelze pokládati za školy mateřské.
Co se týče škol pomocných, dostala se
osnova zákona konečně do senátu, ale
jest skutečně už potřebí, aby
návrh zákona stal se skutkem.
Trapnou věcí je historie osnovy zákona o
újezdních školách měšťanských.
Již několik roků vždy při projednávání
státního rozpočtu vytýkáme,
že ministerstvo tohoto návrhu dosud nepředložilo.
Letos to opakujeme, ale nikdo nám nezaručí,
že to nebude nutno opakovati zase za rok, vždyť
už tolikráte se ta osnova slibovala! Rozdělení
věcných břemen na obce, odkud děti
do měšťanské školy chodí,
jest nespravedlivé a nemůže přece činiti
tak velké obtíže, zrovna tak ne otázka
dozoru a úprava školské správy, jako
důsledek politické reformy. Četné
obce žádají za zřízení
měšťanských škol, chtějí
přinésti velké finanční oběti,
ale správa školská je zamítá
a odkazuje stále na zákon, který prý
vláda brzo předloží. Léta utíkají,
ale k zákonu nedochází a děti jsou
olupovány o vzdělání ve škole
měšťanské. Na jedné straně
sám stát činí podmínkou pro
vstup do státních služeb absolvování
měšťanské školy, ale též
při udílení koncesí a pod., a na druhé
straně nejen že sám neumožňuje
zřízení takových škol, ale i
brání tomu. Nedivme se, že této školské
politice naše obyvatelstvo nerozumí! Vždyť
nemohou rodičové vždy děti své
denně posílati do nejbližší školy
měšťanské 2 a více hodin vzdálené.
Velký počet dětí tam nechodí,
ježto nemůže, a je tak pro celou svou budoucnost
připravováno o vzdělání, jež
se pak na nich žádá. Otázka újezdních
škol měšťanských jest otázkou
především našeho venkova a musím
konstatovati, že venkov v tom vidí znehodnocování
sebe, odstrkování v jednom ze svých základních
požadavků kulturních, vždyť měšťanská
škola tam bývá nejvyšším útvarem
školním.
Přáli bychom si také, aby naše školská
správa užívala jednotného pojmenování
měšťanské školy.
Ani ministerstvo školství neužívá
stejného názvu, tak na př. na str. 148 svého
rozpočtu mluví o škole občanské
a o dvě stránky dále nazývá
ji zase školou měšťanskou. Název
"škola občanská" byl zaveden nevhodně,
nevžil se, ba naopak narazil na odpor nejen u učitelů,
nýbrž i u ostatního obyvatelstva. Škola
měšťanská má za sebou více
než 50tiletou tradici, a to dobrou tradici a nevíme,
proč by se měla za svůj název styděti.
Žádáme také, aby se co nejdříve
upravil poměr jednoročního učebného
kursu ke měšťanské škole. Je třeba
proměniti jej v organickou součást těchto
škol. Jednoroční učebné kursy
se osvědčily a nelze k tomu klidně přihlížeti,
je-li jejich existence z nedostatku úhrady stále
ohrožována. Zvláště letos, kdy
finanční hospodářství obcí
podle zákona o finančním hospodářství
samosprávných svazků přechází
v nové období, ocitá se v četných
obcích jednoroční učební kurs
v situaci našeho školství nedůstojné.
Píše se o krisi měšťanské
školy. Nejprve nebylo dostatek zkoušených učitelů,
nyní zase se ruší neopatrně pobočky
a spojují třídy. Pobočky se ruší
mechanicky, mnohem bezohledněji, než se tak dělo
na školách obecných.
Bral-li se ohled na děti válečné na
školách obecných, proč už se nemá
bráti ohled na ně, přijdou-li do školy
měšťanské? A tak vidíme tu ve třídách
60 a více žáků a pro velikou většinu
tohoto žactva je to nejvyšší vzdělání,
jehož pro celý svůj život dosahuje! Látka
na měšťanské škole není snadná
a všimněme si jen, co činí jiné
státy po válce pro své školy národní
v té touze, aby měly v konkurenci kulturní
a výrobní s jinými státy nejzdatnější
občany.
Okresní školní inspektoři - snad jediná
kategorie, jíž nebyly upraveny poměry podle
platového zákona - marně se dovolávají
aby konečně byly též upraveny jejich
platové a právní poměry. O příslušné
osnově se mluví již několik roků,
tato osnova jest uváděna stále v seznamu
vládních návrhů, ale výsledek
není žádný. Na jedné straně
se jejich agenda zvyšuje tak, že jim nedopřává
ani času na studia, na druhé straně výkony
jejich a odpovědnost nejsou placeny, jak by placeny býti
měly. Již sám platový zákon z
r. 1926 přikazuje, aby se tato otázka řádně
a spravedlivě vyřešila. Třeba také
uvážiti, že je lidské, čekají-li
zvláště starší inspektoři
nedočkavě na úpravu svých platových
poměrů, neboť tu jde o pensi, do níž
musejí jíti, a úprava její také
se zřetelem k mimořádné činnosti
poválečné jim tolikráte s povolaných
míst byla slibována. Proto oddalují tento
odchod do pense, státní úřady je zase
nutí, aby šli, a tak z toho vzniká nespokojenost.
Ve vládním návrhu zákona o zřízení
zemských školních rad pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus jest uloženo zemským školním radám
v Bratislavě a Užhorodě, aby ve shodě
s dosavadními vydržovateli škol provedly sjednocení
státního i nestátního veřejného
národního školství na Slovensku a v
Podkarpatské Rusi. Zvláště jde o slučování
veřejných málotřídních
škol v téže obci v jednotné školy
vícetřídní. Tento krok naší
správy školské vítáme. Je nezbytný
a přispěje nesporně k pokroku školskému
u nás.
Sledujeme-li rychlý vzrůst periferií našich
větších měst, finanční
obtíže jejich, a uvážíme-li, že
ještě r. 1921 činilo žactvo škol
národních 16% všeho obyvatelstva, kdežto
r. 1926 jen 11.9 %, chápeme, že naše národní
školství se dostává do situace velice
svízelné. Těžko lze míti naději,
že se vrátí poměry předválečné,
počet žactva ve třídách klesá
automaticky. Nebylo by rozumné, snižovati organisaci
škol, nejsou-li tu příčiny podstatné.
Vzrůst periferií vyprazdňuje školy uvnitř
města a přeplňuje školy na obvodu. Je
nutno upraviti obvody školní a pak se teprve pozná,
zda a pokud bude možno dosavadní školy udržeti.
Zajímavé jsou v našem školství
národním poměry národnostní.
V mateřském školství jsme my Čechové
za Němci o více než 5%, v obecném a
měšťanském školství má
česká třída průměrně
stále ještě více dětí
než německá. Úřední číslice
neklamně dosvědčují, že u nás
se německé menšině dostává
plné možnosti školského rozvoje. Nikde,
v žádném státě není o
kulturní rozvoj menšiny státem postaráno,
jako to jest u nás. Úřední číslice
jsou nejlepším svědectvím proti veškerým
útokům na náš stát, výstava
soudobé kultury v Brně jasně usvědčovala
z klamání veřejnosti ty, kdož stále
mluví o rdoušení německých škol
u nás.
Nesmíme se dáti touto taktikou klamati a všímati
si toho, zda se vlastně křivdy nedějí
našemu národu. A tu stále musíme míti
před očima fakt, že jest dosud v bývalých
historických zemích kol 5000 českých
dětí, které v národnostně smíšené
oblasti nemají českých škol. Stejně
je tomu se stavbami pro české menšinové
školy. Ač přiznáváme, že
stát za uplynulých 10 let vykonal pro řádné
umístění českých menšinových
škol velice mnoho, přece vidíme, že více
než 2/3 těchto škol nemají dosud definitivní
vlastní budovy a polovina těchto škol nemá
dosud zatímního umístění takového,
aby toto umístění bylo nezávadné
po stránce paedagogické a zdravotní.
Je-li úsporný systém pro kulturní
činnost státu vážným nebezpečím,
jak řekl pan ministr dr Hodža, pak jest zvláště
nebezpečím, jestliže se položka na postavení
řádných budov pro naše školy hraničářské
neustále snižuje. Prohlašujeme, že by mohla
spíše některá velká budova pro
ústřední úřady ještě
nějaký rok sečkati, ale na stavebním
programu našich menšinových škol se šetřiti
nemá, jak se šetří! Jsem přesvědčen,
kdyby Němci měli takové místnosti
školní, jako máme v četných případech
my, že by využili toho nejvíce při své
agitaci proti t. zv. macešskému chování
státu. Podívejme se v Čechách do Těchonína,
Limberka, Třebovic, Mladkova, Dubence, Ruprechtic, Vrchbělé,
Liběchova, Něm. Jablonného, Benešova
nad Ploučnicí, Děčína, Polep,
do Bystřice u Teplic-Šanova, Dubí, Bystřan,
Jenišova Újezda, Jáchymova, do Karl. Varů,
do Žatce, do Čeradic, do Zbuchu, do Újezda
nade Mží, do Kladrub u Stříbra, do Plané
u Marianských Lázní do Fuchsovy Huti u Domažlic,
do Capartic, do Ouborska, Železné Rudy, Hamrů,
Kaplice, Brloha, Nových Hradů, Roudného,
Větřína, Děbolína atd. Na Moravě
jsou to zejména: Šumice, Branišovice, Kupařovice,
Želešice, Olbramovice, Hradec, Runářov,
Hradiště u Znojma, Kučerov, Životice,
Bystřice na Pasekách, Ráj, Stonavá,
Řeka a četné obce jiné.
Není nám tajno, že jsou to němečtí
politikové, německé nacionální
spolky, kteří nejen v protistátní
agitaci proti našemu státu žalují, že
české menšinové školy mají
malý počet žactva, nýbrž s těmito
žalobami chodí i do našeho ministerstva školství
a národní osvěty. Je pravda, že na některých
českých menšinových školách
je menší počet žactva, ale zrovna tak
to je na školách německých.
V německé škole ve Sklářích
na Prachaticku nebylo v minulém roce více než
11 dětí, v Hor. Halži na Přísečnicku
12, v Haklových Dvorech 13, v Karlsbruně ve Slezsku
13 a tak pod.
Vytýkají-li nepřátelé našeho
menšinového školství, že prý
máme ve svých školách děti německé,
nechtějí věděti na př. o tom,
že jen v Čechách jest na německých
měšťanských školách 1280 Čechů
a na obecných německých školách
1547 Čechů, podobně je to na Moravě
a ve Slezsku. Vede provádění zákona
Perkova na Moravě skutečně k spravedlivému
řešení této otázky? Nejsou důsledky
tohoto zákona odstrašující? Jest spravedlivo,
aby si německé statistiky osvojovaly všechny
děti ze smíšených manželství?
Do Plzně před několika roky přijela
česká rodina ze Saska, která se tam vystěhovala
a po letech pak se navrátila do vlasti. Žádala,
aby děti její narozené v Německu a
školou povinné byly přijaty do české
školy, třebas neovládaly českého
jazyka, neboť v Německu se mu naučiti nemohly.
Měla správa školy žádost těchto
českých rodičů odmítnouti jen
proto, že jejich děti dosud česky neumějí?
Při této příležitosti musíme
odmítnouti ustanovování německých
učitelů jako učitelů němčiny
na českých národních školách.
Do české školy patří jen český
učitel. V nepravdách proti našemu státu
agitovali také Němci v zahraničí tím,
že jim česká správa vyučovací
ustanovuje na německých školách české
učitele. Mluvil jsem s jedním členem mezinárodní
komise, který se tázal, je-li to pravda. Řekl
jsem mu, že Němci mají u nás německé
školní rady, že mají německé
okresní výbory a německé oddělení
zemské školní rady. Řekl: "To jest
v pořádku, do škol národních
patří jen učitel toho národa."
Tato žaloba, jak vím, cizince zajímající
se o minoritní problémy v Evropě zarazila,
neboť tomu rozumí každý, kdo poněkud
dovede přemýšleti o významu školy
pro národ, že do škol patří učitel
téhož jazyka. Zkušenosti s učiteli moderních
jazyků jako příslušníků
týchž národů zklamaly na vyšších
školách než jsou školy národní
a musejí zklamati i zde. Nejde jen o slovíčka,
nejde jen o gramatické tvary a fráse, jde o ducha,
obsah, idee, jež učitel musí při vyučování
sledovati, jde však také o poměr, jaký
je mezi dítětem a učitelem. Ten učitel,
který dítě nemá rád, ničemu
je nenaučí. Vyučování toto
přijde naší správě vyučovací
dráže, než kdyby byla vyhověla požadavkům
učitelstva, když žádalo, aby se rozdělil
počet žactva při vyučování
němčině, aby se věnovaly peníze
na zdokonalení v jazyku německém, myslí-li
se, že dítě z obecné školy musí
ovládati mateřský jazyk tak jako německý.
Ale je druhá věc, s kterou nemůžeme
býti spokojeni a musíme ji odmítnouti, s
tím, co naše vyučovací správa
v poslední době zařídila, poněvadž
to neodpovídá duchu zákona. V poslední
době školská správa zve k úředním
komisím, aby se přemístila škola měšťanská
na jiné místo, nebo v tom případě,
když se postaví pro menšinovou školu jiná
nebo nová budova, německé starosty, předsedy
německých místních školních
rad a německé inspektory. Táži se, jakým
právem a na jakém podkladě? Tyto školy
byly zřízeny podle zákona minoritního
z r. 1919, jediným vydržovatelem je stát a
podle tohoto zákona ničím nepřispívají
obce a místní školní rady. Jakým
způsobem tam přicházejí tito zástupcové,
aby rozhodovali, kde má býti státní
menšinová škola měšťanská?
Pan posl. Simm zde dnes znovu mluvil o německém
požadavku školské autonomie. Může
vzíti na vědomí, že my a všichni
ti, kteří to myslí se státem upřímně,
kteří chtějí zachovati ten stát
jednotný, nemohou nikdy připustiti školskou
autonomii tak, jak ji Němci žádají,
a to z důvodů národních a státních.
Já se divím, jak se mohou pro tuto předlohu,
pro tento návrh tak, jak byl podán od různých
stran německých, vysloviti i příslušníci
stran socialistických. Konečně jestliže
jsou nacionální katastry, takový továrník
zaměstnává několik set dělníků
a má věnovati ty peníze, které vydělá
pomocí českého člověka, jen
na školství německé a dělníci
mají ze svých mezd vydržovati české
školy. Nemohu pochopiti, jak ten, kdo se hlásí
k táboru socialistickému, může souhlasiti
s tímto návrhem? (Posl. Pik: Kteří
socialisté?) Račte si, pane kol. Piku,
přečísti projev pana kol. Bechyně
v "Prager Tagblattu" na Nový rok nebo Tři
krále letošního roku, kde byla anketa o školské
autonomii, a které strany se prohlásily proti, a
mezi nimi byl projev pana bývalého ministra Bechyně.
(Posl. Pik: Ale nikoli v tom smyslu, jak je to žádáno
Hodžou! Hodža je propagátorem toho, proti čemu
vy mluvíte! Je to projev vládní a nikoli
socialistický!) Musím odpověděti
panu kol. Pikovi, že nejde o žádný
projev vládní, nýbrž o návrh,
který podali němečtí nacionálové
a němečtí sociální demokraté,
který v kulturním výboru sněmovny
je paragrafován, je tam všechno vytčeno; kdo
sociálně cítí a žádá,
že z výtěžku závodu se má
pamatovati na dělníky, nemůže s tím
souhlasiti. (Posl. Pik: Pak je desavuován pan ministr!)
To mně nevadí, je-li desavuován, ta věc
je nezdravá sociálně, a tím méně
národně.