Středa 24. října 1928

Nechci se nyní zvláště zabývati jednotlivými příklady, rád bych se však přece v tom směru zmínil o jedné věci, jež je mi osobně bližší, poněvadž to je můj domov; je to školní okres horšovotýnský. V tomto školním okrese je jedna jediná německá občanská škola. Její obvod jde až na bavorské hranice. Vynikající místa, jako na příklad Bělá nebo obě okresní města Ronšperk a Hostouň namáhala se po dlouhá léta, aby dostala německou občanskou školu, poněvadž návštěva německé občanské školy v Horšově Týně je pro mládež z těchto pohraničních okresů při tamních poměrech dopravních téměř nemožnou. Dosud jí nedosáhly. Nyní povstala v Horšovském Týně česká občanská škola a jedna, rovněž taková, česká škola menšinová v Ronšperku, ačkoliv toto městečko je přes český import státních orgánů z 97% německým a nemá také naprosto žádné české území v okolí, poněvadž čeští obyvatelé pohraničních vesnic mají mnohem pohodlnější připojení, navštěvují-li občanské školy v nedalekých Domažlicích. Přes to byla v tomto městečku, jež je ještě dnes z 97% německé, zřízena česká škola občanská. Musí se již říci, že se zde nemůže pomýšleti na nic jiného, než na lov duší. Náš základní požadavek v této věci cílí tedy k tomu, že se tomu musí učiniti konec, že musí býti v tomto oboru vydána ustanovení, jež ruší neprávem zřízené menšinové školy a jež zamezují a znemožňují neoprávněné a neodůvodněné zřizování takových škol.

Zdůrazňuji ve spojení s těmito našimi národnostními školskými požadavky, s těmito dvěma body, které jsem jmenovitě uvedl, ještě dva momenty, jež týkají se otázek osobních. První týká se oněch učitelských pensistů, kteří ještě r. 1926 konali službu, přece však byli podle zákona pensijního, který platil až do r. 1926, tedy nikoli podle pensijního zákona z r. 1926, přeloženi na odpočinek. To znamená pro tyto oběti značné poškození. Přejeme si a chceme, aby toto bezpráví bylo odčiněno. Onen paragraf, který v zákoně o platech učitelských v roce 1926 takovou praxi připouští jako správnou, musí konečně zmizeti. Pokládáme to přímo za nejbližší další krok, který však musí býti učiněn pokud možno brzy, k uspokojivému řešení otázky pensistů vůbec. Druhé, co bychom rádi přednesli, je osud našich mladých kandidátů učitelství a učitelských čekatelů. Ještě dnes se stává, že maturanti našich učitelských ústavů musejí čekati 4, 5 a 6 roků, než po složení maturity dojdou prvého použití ve škole. To je jeden z nejbližších následků ohromných útisků škol, neboť konečně jsou naše učitelské ústavy po léta odkázány na uzavřený počet, který není veliký. Mnozí t:to mladí lidé jsou proto vydáni přímo na pospas zoufalství. Kandidáti učitelství a čekatelé na učitelská místa nepatří obyčejně ke kruhům, jež jsou majetné, nýbrž jsou to většinou takoví mladí lidé, kteří studovali za bědných materielních poměrů a přes všechny bědné poměry skvěle svá studia skončili. Zvolili namáhavé a neoblíbené povolání učitelské a hledí nyní vstříc zoufalému postavení. Rádi bychom se konečně od školské správy dočkali, aby tuto otázku co nejdříve uspokojivě zprovodila se světa.

Nyní bych přišel k druhému bodu, jenž se pro nás naskýtá v oboru otázky školské, ke stránce náboženského vzdělání. Stojíme na stanovisku, to praví již naše jméno, že náboženská stránka patří jako podstatně související činitel do našeho vyučování školního a víme při tom - to bych obzvláště rád zdůraznil a to je často přehlíženo - že jsme v tom za jedno s největšími vychovateli všech dob a všech národů. Nebylo by těžké to dokázati. Tak jako za česko-sociálně-demokratického období bylo v ministerstvu vyučování naše německé školství rdouseno, tak že se to musí nazvati přímo katastrofou, tak byl v téže době ministerstvem školství, vedeným sociálním demokratem, zahájen útok proti náboženství. Po zřízení republiky byl vydáván proti této náboženské stránce výnos za výnosem, z nichž každý zasáhl jako rána bičem do obličeje a každý byl přímo výzvou učitelům a žákům, aby se od nynějška od této stránky oprostili. Bylo až hmatatelně zřejmo, že se neusilovalo o nic jiného, než o úplné odstranění tohoto náboženského momentu z našeho školního vyučování. Nedošlo-li k tomu, pak vskutku nebylo toho dosaženo ničím jiným, než, že ony masy lidu, jež jsou nábožensky orientovány, se pozvedly a proti tomu protestovaly. Trvá tedy ještě dnes v jistém rozsahu na našich školách vyučování náboženství. Je to však vybudováno jako ubohý přívěsek a tak přitlačeno ke zdi, takže téměř naprosto není již možno mluviti o nějakém rozvinutí a účinku na pozdější život mladého člověka. Je nutno prohlásiti, že takové postavení vyučování náboženského a ve spojení s tím učitele náboženství je na trvalo nesnesitelné. Musíme a budeme se vším důrazem trvati na tom, aby známé Habrmanovy výnosy byly odstraněny a aby na dále byl zaveden alespoň původní stav. Máme nyní malý školský zákon, je samo o sobě myslitelno, aby na tomto podkladě mohly býti vytvořeny snesitelné školské poměry i po stránce náboženství, podobně jako při starém rakouském říšském zákoně o obecných školách, jenž nebyl také naším ideálem, konečně však vedl k snesitelným poměrům ve škole. Záleží hlavně na duchu školské správy. Vytvoří-li se takové poměry pro náboženskou stránku na půdě malého zákona školského, zařídíme se pak podle toho. Budiž i zde řečeno, jako bylo již tak často zdůrazněno: má-li býti postavení vyučování náboženství, jaké nyní je, učiněno ve své nesnesitelnosti trvalým, nemá-li v tomto směru nastati žádná změna, museli bychom přímo vznésti svůj požadavek, o němž víme, že tisícům a tisícům starostlivých rodičů vychází ze srdce, totiž pro děti nábožensky orientovaných rodičů patřičnou náboženskou školu konfesionelní. Jsme panu ministrovi vděčni, že daleko ustoupil od útoku proti náboženství ve školách a že promluvil tu a onde krásná slova o významu náboženské stránky, jež jinak znějí, než jsme dosud slyšeli s tohoto místa. Poznamenáváme však také, že by se to mělo ukázati skutkem. Musím v tom směru jedno ještě poznamenati, a to toto: Pan ministr se vyslovil jasně a zřetelně pro jednotnou školu. Dosavadní konfesijní školy mají zůstati zachovány, avšak další zřizování jich muselo by prý býti ztíženo. V návrhu zákona o učitelských akademiích, jenž dnes ještě není projednáván, je dokonce obsaženo ustanovení, že soukromé školy mohou býti ponechány, pokud je jich třeba, že však musí býti zavřeny v době, kdy již jich není třeba, a že nesmějí býti již zřizovány nové. Tu se přece jen rozcházíme. Nemůžeme, to budiž ihned prohlášeno, uznati státní monopol škoIský, již pro své demokratické přesvědčení nikoliv, poněvadž to odporuje nejpřirozenějšímu a zcela nezadatelnému právu, totiž právu rodičů. Odmítáme to také pro své stanovisko k církvi a konečně proto, poněvadž i na poli školství je soutěž jen prospěšná. Je to konečně námi odmítáno i proto, že není jediného státu ve vzdělaném okruhu světa, jenž by měl školský monopol, ani Francie nikoliv, na jejíž příklad zde se vždy v tomto směru odvoláváte. Žádáme proto další ponechání dosavadních soukromých škol, jmenovitě mají-li povahu náboženskou, v plné jistotě liberálnějšího výkladu zákonných ustanovení, že takové školy jsou i na dále možny a konečně na podkladě prostého demokratického práva, že budou podporovány podle poměru procent jejich žáků.

Nyní se chci na konec vrátiti k něčemu, co již pan řečník přede mnou patřičně ocenil, na brožurku pro školy o prvém desetiletí Československé republiky, jež, jak se zdá, má býti nyní rozdílena na příkaz nejvyšší správy školské všem žákům všech škol. I my vznášíme nejostřejší protest proti ní a žádáme, aby tato brožurka byla odvolána. Je prostě nepochopitelno, jak může se správa vyučování domnívati, že může brožurkami tohoto druhu v německých školách vzbuditi jubilejní náladu. Poněvadž tato brožura byla vydána, je možno ji také kritisovati a musí si dáti tuto kritiku líbiti. Po stránce historické je bláhová a hloupá a jestliže se nyní školská správa dozví o této veřejné kritice obsahu brožury, jmenovitě, pokud jde o stránku historickou, nemůže býti tato kritika školské správě příjemnou. Je to konečně její vlastní věc a ne naše. Naší věcí je, abychom nepřipustili, aby také německá mládež byla vydávána na pospas nesmyslným historickým výlevům citů. Zvláště protestujeme proti infamii, že škola před rokem 1918 nevychovávala prý k ničemu jinému než k licoměrnosti. Všichni jsme prošli těmito školami a přece jsme se nestali pokrytci. To je hrubá urážka širokých kruhů národa s hlediska národnostního a křesťansko-katolického a proto protestujeme jménem tisíců německých soukmenovců co nejostřeji proti této brožuře a čekali bychom, že s hlediska katolického se k tomuto ohražení připojí také kolegové ze strany lidové a ludové.

Všeobecně chci o našich požadavcích školských říci, že vždy byly a i nyní jsou kladeny beze záští v kterémkoliv směru, že dopřáváme a přejeme každé národnosti nejlépe rozkvétající školství a nejlepší rozvoj jejich škol. Jsou kladeny jediné se zřetelem na naši mládež a náš národ. Chceme míti vyučování, jež je po stránce vychovatelské co nejlépe zařízeno. Chceme míti školy, z nichž vycházejí lidé vyzbrojení všemi možnými vědomostmi, aby vybudovány byly základy, aby mohli obstáti v boji životním. Chceme však konečně míti školy, z nichž vycházejí lidé, kteří, aniž by byli šosáky, zůstanou si přece vědomi toho, že jsou syny svého národa, chceme, aby z těchto škol vycházeli mladí lidé, kteří mají oporu v náboženství, které pro pozdější život tak nutně potřebují, totiž náboženskou oporu v duchu víry svých otců. (Potlesk něm. křesť. sociálních poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem jest pan posl. Simm. Uděluji mu slovo.

Posl. Simm (německy): Pánové! Ještě dříve, než přistoupím ke svému vlastnímu úkolu, abych pronesl konečný rozsudek nad státním rozpočtem, pokud představuje kapitolu školství, a to konečný rozsudek, tak, jak jsme jej nuceni vynésti podle svých podrobných zkoumání, po velmi podrobném studiu rozpočtu, mám dnes zprostiti se jednoho úkolu, jenž právě nemůže býti nazván originelním, poněvadž takový úkol byl zde ve sněmovně již při různých příležitostech proveden, jak mnou, tak mými nejbližšími kolegy, tak také tolika a tolika jinými. Mám před řečí ke kapitole školské přednésti nejprve ještě s tohoto místa nejostřejší protest proti censurní praksi, jež právě v posledních dnech slepě řádila. Moje strana, německá národně-socialistická strana dělnická, konala ve dnech 19. až 21. října, tedy minulý týden od pátku do neděle, v Teplicích-Šanově sjezd strany. Nebylo to nic jiného, než vážné porady lidí, kteří vážně diskutovali o přítomných problémech povahy sociální a národnostní. Výsledek těchto porad byl formulován v určitých požadavcích. Nyní jsme se dožili toho, že přes vážný obsah bylo uveřejnění výsledků našich sjezdových porad zmařeno censurní praksí, kterou nemohu nazvati jinak, než zaslepeně zuřivou. Metody této censurní prakse podrobili jsme zde ve sněmovně již častěji ostré kritice. Jak daleko tato metoda jde, může vám dokázati toto, co vám přečtu, věcné vylíčení nynějších politických problémů, jež od prvého do posledního slova propadlo rudé tužce. Kol. Knirsch navázal na sjezdu naší strany ve své zprávě na jisté politické události před více než 10 lety a při tom promluvil toto, co, jak jsem již řekl, propadlo úplně censuře.

"Národní socialisté zůstali věrni odkazu oněch dnů. Češi odmítají dnes, příkřeji než kdy jindy, dokonce i náš požadavek po samosprávě. Je to nejhorší politika pro stát, jenž bez vyřešení národnostního problému nikdy nedojde klidu a míru. Žádáme své uzavřené sídliště jako zabezpečené místo, kde bychom žili, s vlastním zemským sněmem, vlastní zemskou vládou, vlastní zemskou obranou. Poněvadž takového nového pořádku nelze dosíci přes noc, žádáme důkaz poctivé vůle po dorozumění, v prvé řadě alespoň odstranění všeho bezpráví, pokud je to možno bez změny ústavy: 1. Úplnou samosprávu německého školství, 2. odstranění českých úředníků a zaměstnanců z německého jazykového území - pro jazykově smíšené okresy má býti použito poměru podle klíče, 3. odstranění všech jednojazyčných českých nápisů v německém jazykovém území v úřadech a v dopravě; 4 odstranění státní policie z německého území."

V tomto bodu závěrečné řeči kol. Knirsche nebylo vylíčeno nic jiného než výsledek našich věcných národně-politických porad a dlužno zajisté označiti jako neslýchané, že takový výsledek porady ne smí býti uveřejněn v novinách, jestliže se zaslepeně zuřivému, úzkoprsému censorovi líbí, aby veřejnosti zadržel i takový výsledek porad. (Výkřiky.) Proti takové metodě, velevážení, musíme energicky protestovati. Upozorňuji, že taková metoda není účelná ani pro protivnou stranu, a že může přispěti jenom k tomu, aby nás posílila k pokusu, abychom se svými úvahami a výsledky porad národnostně politické a sociálně-politické povahy ještě rozhodněji předstupovali před lid.

Podstata této censury má snad za nejlepší předmět to, co včera jeden kolega, přespříliš dobře známý český kol. p. Špaček, zde řekl v neobyčejně temperamentní řeči. Pan Špaček je přece ode dávna znám jako temperamentní. Chtěl zde včera opět se rozhovořiti o tom, že my Němci zde máme vlastně výsady, jež prý jsou příliš veliké. Také prý německý tisk má přespříliš velkou volnost a toto tvrzení ilustroval na příkladu "Deutsche Zeitung Bohemia" v Praze. Prohlašuji zde, že "Deutsche Zeitung Bohemia" není listem mé strany a že podle světového názoru mezi tím, co píše a tím, co si snad myslím, jsou jisté rozpory. Avšak zde musí se již říci, že v tomto případě je jen jedna solidarita vůči pokusům, aby projevy mínění, ať vycházejí z té či oné strany, byly potlačovány. Pánové, takovou metodou se nedojde k věcnému vyřešení velikých časových problémů, ať jsou povahy soc1álně-politické nebo národnostně politické. Je nejen třeba, aby výroky kol. Špačka, které včera učinil, byly zaznamenány, je nutno jeho řeč také trochu rozebrati, aby se poznal celý význam této řeči. Kol. Špaček vyslovil nejen mínění, že censura je prý proti německým novinám příliš liberální, nýbrž dal censorovi ve svých slovech přímo věděti, že pro případ, že nebude ještě přísněji než dosud postupovati, mohl by se dočkati nátlaku, jenž v něm snad tuto přísnost vyvolá. Špačkova řeč nebyla ve své delší části ničím jiným, než vyzváním ulice. To, co snad censor nedělá podle posl. Špačka ve spravedlivém uvážení své povinnosti, má od něho býti vynuceno ulicí. V tomto smyslu, tímto způsobem musí býti analysována řeč kol. Špačka. (Výkřiky na levici.)

Dodatkem k tomuto prohlášení musím také dokázati, jak nebezpečným je takové volání ulice i pro ony kruhy, které dotčený poslanec, který takový apel vydává, zastupuje. Mohlo by již býti možno, že by se volání kol. Špačka nějak uskutečnilo. Pak však my, jestliže ta možnost skutečně nastane, snad zde na pražské půdě a po případě právě v nejbližších dnech, abych tak řekl, poněkud zkalíme ovzduší, které chcete vytvořiti pro jubileum, pak se my v dané chvíli nezdržíme, abychom pana Špačka neučinili odpovědným za to, co se stalo, a jestliže pak na takové volání ulice snad v Praze bude jako ozvěna v sudetsko-německých městech stejným způsobem odpověděno, padla by odpovědnost za tyto události opět na pana kol. Špačka. (Výkřiky.) Věci nejsou takové, že je snad v Praze německá menšina, jež pod terorem ulice jistě tu a tam již něco musí snésti a mohla by snésti. Jsou také české menšiny v uzavřeném německém území a nemuseli bychom býti národem, kdybychom při takové události, nepřátelsky zahrocené proti našim soukmenovcům v Praze, neodpověděli reakcí v uzavřeném území sudetských Němců. (Výkřiky.) To nemá býti vyhrůžka, nýbrž vylíčení možných následků, jež by mohl vyvolati tento apel kol. Špačka a za které bychom jej pak museli učiniti odpovědným. (Posl. Knirsch [německy]: Bude se diviti, co tu vyvolá, bude-li prvě okno "Bohemie" roztříštěno, pak uslyší tu ozvěnu. Kde je předsednictvo, že to trpí?) Bylo nutno, abych o tom promluvil, a to, co právě nyní říká kol. Knirsch, je to, co já pokládám za spravedlivé a nutné říci v odpovědi na řeč kol. Špačka. Předsedovi sněmovny, který tuto řeč měl poslouchati, bylo by bývalo muselo v tu chvíli připadnouti jako povinnost takovou řeč přerušiti, neboť, pane kolego (k posl. Špačkovi), to, co jste včera udělal, to je důstojný protějšek kritiky, kterou jste si již jednou proti Německu vyjel; včera jste sice neharcoval proti Německu, vytáhl jste však do pole proti německé menšině zde v Praze. Právě jsem ve vaší nepřítomnosti... (Posl. Knirsch [německy]: Hrozil jste, že dojde k odplatě proti "Bohemii"! - Posl. Špaček: Já jsem řekl, aby "Bohemie" s těmi věcmi přestala! Copak si to máme nechati líbiti?) Pane kolego, vy jste volal ulici. (Posl. Špaček: "Bohemia" se dopouští sprostoty a ničemnosti! A pořádný národ si to nenechá líbiti! - Posl. Knirsch [německy]: Co to znamená v češtině? Volal jste luzu! Prvé okno, jež bude roztříštěno, najde svou odezvu! - Výkřiky posl. Špačka.) To jsem vám chtěl říci, že, dožijete-li se následků vyzývání ulice, budete učiněn odpovědným za všechno, co přijde, a budete činěn odpovědným také za to, co se může státi mimo Prahu. (Výkřiky posl. Špačka. Posl. Knirsch [německy]: Takové řeči nebude dlouho pronášeti!) To jsou metody roku 1918, ty nebudete moci r. 1928 již beztrestně prováděti. (Výkřiky posl. Špačka.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid. (Posl. Knirsch [německy]: Voláte státního zástupce, státní zástupce se řídí podle štvaní "Národních Listů" a "Národní Politiky! - Posl. Špaček: Když "Národní Listy" dělají "hece", ať jsou také postiženy! Já jsem pro rovnost!)

Posl. Simm (pokračuje): Každé seriosní jednání o aktuelním problému je u vás štvaním, když se vám nehodí do krámu. (Posl. Horpynka [německy]: Zaplacené vlastenectví! Naparujete se proti nám, poněvadž jste dostal rytířský statek!)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Simm (pokračuje): Tu je již možno býti loyálním, kolik pak jste při tom vydělal? (Posl. Horpynka [německy]: Ta celá věc vás stojí půl milionu! - Posl. Špaček: Jestli jsem se dopustil nějaké ničemnosti, řekněte to! Máte odvahu? Já mám právo koupiti si, co chci!)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid. (Výkřiky posl. Horpynky a posl. Špačka.)

Posl. Simm (pokračuje): Velevážení! Smím snad, konče odpověď na včerejší výrok posl. Špačka, říci, že tato řeč měla pro stát a pro nynější okamžik právě tak málo ceny, jako tehdejší výroky proti Německu byly vedeny státně-politickým rozhledem a rozumem. Tím však končím případ kritiky vaší velevzácné osobnosti, pane kol. Špačku, a obracím se ke svému vlastnímu úkolu, kritisovati státní rozpočet, pokud přichází v úvahu kapitola školství.

Při těchto líčeních mohu zůstati velmi přehledným, poněvadž jsem promluvil obšírně ke školskému rozpočtu ve schůzi rozpočtového výboru ze dne 10. října. Vyložil jsem tenkráte stanovisko Němců k rozpočtu státnímu vůbec a k školskému rozpočtu zvláště. Řekl jsem zvláště, že jsme se jako němečtí poslanci nikdy v minulých letech nestavěli proti prosté číslicí, jež je v tomto rozpočtu vykázána na výdajích pro ten který rok. Mnohem závažnější, než zaujetí stanoviska k prosté výši oběti na vzdělanost, již také musíme spolu nésti, je pro nás jako příslušníky menšinové národnosti stále zkoumání, jak tato prostá částka, jež je zařazena pro odvětví státu, je rozdělena na jednotlivé kulturní potřeby národností ve státě; zkoumání poměru všeobecné oběti na vzdělanost, kterou stát tu přináší, vykázalo pro nás Němce vždy nepříznivý výsledek. Museli jsme stále a stále konstatovati, jak nespravedlivě jsou rozdělovány na jednotlivé národnosti peníze poskytnuté veškerým obyvatelstvem ve státě, jak zvláště my, jako Němci, jsme byli po celá leta při rozdělování poškozováni. To jsem vyložil také opětně ve schůzi rozpočtového výboru ze dne 10. října a dokázal jsem to na stech příkladů. Ještě ani jednou nebyl vyvrácen některý detail, který jsem tenkráte předložil v rozpočtovém výboru panu ministrovi a odpovědné správě školského resortu. Pokud nic takto nebylo vyvráceno, je samozřejmo, že všechno, co jsem tenkráte přednesl, zde ve sněmovně ponechávám v platnosti a opakuji jen, že byl příklady mnou přednesenými podán dostatečně průkaz tvrzení o nespravedlivém poškozování. Reagence na moji velikou stížnost v rozpočtovém výboru dopadla ovšem zcela zvláštním způsobem. Nezáležela v ničem jiném, než ve všeobecné obraně ministra Hodži, že to, co jsme jako stížnosti přednesli, není prý do slova pravda, že to, co jsme ve stech jednotlivých případů uvedli, neodpovídá skutečnosti. Zkrátka a dobře, odpověď ministrova byla paušálním podezíráním proti našim žalobám a stížnostem, kteréžto podezírání musím s tohoto místa se vší rozhodností odmítati, pokud mi nebude poslední případ stížností vyložen jako omyl. Do té doby trvám na stížnostech a jednotlivostech předložených v rozpočtovém výboru.

Školská rozprava, kterou zde konáme, není zajisté ničím zvláštním proti školským rozpravám, které jsme pronášeli v posledních letech. Bylo tomu vždy již tak, když jsme jako Němci přicházeli se stížnostmi a když jsme v podrobnostech dokazovali těžké škody, jež nám byly na poli školství způsobeny, vyrukovala statistika sestavená v ministerstvu školství se všemi finesami, jež měla jaksi vyhoditi naše stížnosti ze sedla. Nehledělo se na jednotlivé body a stížnosti, jež byly námi předneseny, na neslýchané rdoušení našeho školství po celá poslední leta počínaje rokem 1919 podle zákona přijatého v revolučním shromáždění až nyní do roku 1928, nehledělo se na žaloby a stížnosti, které jsme stále uváděli na poli středního a vysokého školství, nýbrž byla jako odpověď na všechny tyto odůvodněné stížnosti zkonstruována statistika, jež pak šla do celé veřejnosti, kterou jsme měli býti vyhozeni se sedla a která měla dokázati, jak jsou neoprávněné naše stížnosti a jak jsou neodůvodněné naše obžaloby. Avšak ani jedenkráte nepodařil se důkaz mylnosti našich tvrzení, že jsme také v oboru vysokého školství neslýchaně poškozováni, že nebyl uskutečněn náš nejprostší požadavek po německých odborných vysokých školách, ani požadavek po zřízení vysoké školy obchodní a hospodářské, jež pro národ sudetských Němců znamená alespoň stejnou nutnost, jako česká vysoká škola pro český národ. Nikdo se nezabýval našimi dalšími stížnostmi stran školství středního a nižšího, nikdo se nezabýval tím, zda naše tvrzení o 3000 zničených německých školních tříd je pravdivé, či nikoliv. Nemohli se také blíže zabývati naším tvrzením, aby se sami nekompromitovali, vždyť se vědělo, že naše tvrzení odpovídají skutečnosti. Hledaly se jen jednotlivé případy, jež se zdály býti vhodnými k tomu, aby naše tvrzení zeslabily.

Musím jen říci, že tento boj na poli školství, jenž jest snad nejvíce jítřící ranou na celém státním veřejném životě, může býti podle našeho mínění odklizen jen splněním našeho základního požadavku po kulturní autonomii a samosprávě. V minulém roce vylíčil jsem uskutečnění požadavků Němců po kulturní samosprávě také jako státní nutnost prvního řádu. Jste-li, pánové z protivné strany, rozumní, musíte býti se mnou jednoho mínění, poněvadž je to státně politicky kategorický imperativ, aby bylo sjednáno uklidnění na poli školství splněním německého požadavku po samosprávě. Při tom je vám nadmíru snadno tento požadavek uskutečniti. V loňské rozpravě školské označil jsem jako etapu na cestě k uspokojení našich školských požadavků obnovení stavu národnostní školské samosprávy, jaký byl ve starém Rakousku. Toto obnovení mohlo býti tenkráte, když jsem je žádal, věcí úplně snadnou, mohlo býti tenkráte provedeno ještě bez větších obtíží. Bylo třeba k tomu, aby provedena byla obnova ve starém Rakousku platného samosprávného školského zákonodárství, pouze odvolati ony zákony, které Češi po převratu od r. 1919 vydali za tím účelem, aby zničili počátky samosprávné správy školské, které učinilo staré Rakousko, uznávajíc jejich státní nutnost. Toto obnovení neznamená pro nás, kdyby bylo přišlo nebo kdyby přišlo - nechci o tom buditi pochybnosti - naprosto kulturní samosprávu, kterou požadujeme, avšak toto obnovení bylo by s to, aby vytvořilo ovzduší zatímního uklidnění a možnost, aby na tomto základě obnovení stavu školské samosprávy, jak byla ve starém Rakousku, mohly býti položeny kameny k vybudování školské samosprávy, jež by uspokojovala všechny národnosti.

Bylo by bývalo tedy možno označiti jako etapu, kdybyste byli uskutečnili mé požadavky z minulého roku, kdyby bylo došlo k obnovení národnostních odborů zemské školní rady záležející podle úmyslu tvůrcova v samostatnosti každé z nich, kdyby přestalo omezení působnosti u německého odboru odvoláním účinnosti zákona ze dne 3. dubna 1919, který omezuje samostatnost německého odboru zemské školní rady v Praze a v Brně, kdyby byl býval učiněn konec rušení školních tříd, k zrušení zmíněného zákona ze dne 3. dubna 1919, o jehož § 9 jsme vám již tak mnoho vypravovali, který předsedovi zemských školních rad dává do rukou ohromnou moc ustanovovati o školství a kulturních potřebách každé národnosti, zcela lhostejno, zda té národnosti, ke které sám patří, nebo národnosti, jež je mu cizí. To jsem mluvil ještě v minulém roce v kritice kapitoly školství státního rozpočtu pro rok 1928. Tato cesta, přes obnovení předválečného zákonného stavu, aby cestou přes jeho skutečné vybudování došlo se k školské samosprávě do posledního důsledku, byla druhdy, krátce po tom, když jsem tuto tendenci vyslovil, uznána dokonce i školskou správou. Mělo to býti ostatně obsaženo také v odpovědi pana ministra Hodži na mou interpelaci podanou společně s kol. Jungem dne 28. června 1927. Třeba, že tenkráte velmi pronikalo, že se stanovisko školské správy shoduje s tímto názorem, přece ministerstvem školství nebylo v tomto smyslu jednáno. Odpověď ministrova na mou interpelaci ze dne 28. června 1927, ve které jsem žádal školskou samosprávu a jež tenkráte byla tiskem uveřejněna, nedošla ještě do dneška do mých rukou. To jen k ilustraci jak je v této sněmovně prováděn i jednací řád.

Jedno musí býti prohlášeno, a to precisuji již proto, poněvadž je toho třeba vzhledem k vývodům přímo přede mnou mluvivšího řečníka, pana kol. dr Feierfeila, že požadavek školské samosprávy není pro něho a jeho užší kolegy z vládní strany legitimací, nýbrž že by bývali měli při svém vstupu do vlády prosaditi školskou samosprávu. To je ohromná a podle mého mínění navždy nenapravitelná chyba, že to, co dnes bylo zastáváno, s tak velikou vášnivostí kol. Feierfeilem, kterého si osobně velmi vážím, nebylo zastáváno ve chvíli, kdy by vášnivé zastávání takového požadavku bylo muselo přinésti a bylo by přineslo výhody a úspěchy pro národ sudetských Němců, neboť tenkráte v říjnu 1926, když se národnostně smíšená vláda jako první vláda vedená všemi národy, zařizovala, tenkráte by bývalo mělo pro národ sudetských Němců býti toto rozhodnutí: Buďto poskytuje vstup do vlády tomuto národu bezpečný základ jeho života, třeba jen ve formě školské samosprávy, nebo je tento vstup bezúčelný, tento vstup je nemravný, vzhledem na národ sudetských Němců. (Posl. Knirsch [německy]: To je historická vina!) To je historická vina, kterou právě ve chvíli, kdy německá vládní strana se snaží přejíti přes tuto historickou vinu, musíme ve vášnivých řečích a obžalobách zdůrazňovati a dvojnásobně podtrhovati. Nic není platno, jsou-li páni z německých vládních stran nadšeni tím, že školská samospráva byla v tolika a v tolika případech odpovědnými vůdci státu ohlášena, to mi nic není platno, byť pan ministr vyučování Hodža pronášel sebe hezčí řeč, zůstává-li tato řeč jen teorií a není obrácena v praxi.

Je ovšem velmi cenným zabývati se historickým vývojem, jako to ovšem učinil také kol. Feierfeil, historií přiblížení se k školské samosprávě a opět nastávajícího se vzdalování. V listopadu 1926, krátce po utvoření národnostně smíšené vlády, prohlásil pan ministr Hodža při rozpočtové poradě na rok 1927 svůj názor o požadavku Němců po kulturní samosprávě. Je zajímavo, že stanovisko pana ministra v tehdejší době bylo doznáním nutnosti, aby tento požadavek byl uskutečněn. Uskutečnění jeho, o němž bylo potvrzeno, že je v zájmu státu, mělo vycházeti ze shovívavosti, jež má býti ukazována ve všech stranách, takořka jako výklad Švehlova výroku o rovných mezi rovnými. Opakuji však, nic není platno mně a nic není platno mému národu, jehož jsem vášnivým zástupcem, jestliže se tomuto národu dostává jen teorií o smíření národů a povýšení národů a zdokonalení národů, jako se to dálo po 8 let, nic to není mému národu platno, je jen přáním mého národa, aby se mu konečně dostalo praxe této teorie. To žádáme znovu v této chvíli.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP