Středa 24. října 1928

Dlouho, dlouho je tomu. Dvě léta již sedí titíž pánové nyní ve vládě, do které, slibovali, že jako muži nevstoupí dříve, dokud nebude německému národu dána kulturní samospráva. Zapomněli, když byli, abych mluvil s dr Hodžou, v "kritickém okamžiku československého parlamentarismu a v důsledku toho také ústavy" vyzváni k spolupráci - ne dobrovolně, nýbrž jen donuceni poměry úplně na to, podati nejprve Čechům ten slavný list papíru, na který chtěli napsati své požadavky. Zapomněli, že poskytnutí německé školské samosprávy mělo býti vedle splnění řady jiných požadavků podmínkou jejich vstupu do vlády. Zapomněli, že zřejmě se objeví jejich bezprostředním vstupem rozpor mezi jejich slovy a skutky i tomu nejhloupějšímu voliči. Dva roky byli by měli tito páni ministři a německé vládní strany hojnost času, aby tuto chybu napravili a dohonili zmeškanou příležitost, kdyby měli vážně vůli setrvati na tomto požadavku, bez něhož pro nás není vůbec kulturního života, jak se vyslovil Spina dne 27. listopadu 1923. Bohužel však a s bolestným politováním musíme prohlásiti, že německé vládní strany, stejně jako v ostatních otázkách, tak také zde úplně zklamaly. O nějaké německé školské samosprávě neslyšíme již od dlouhé doby ničeho; o tom mluviti nebo se ptáti, kdy konečně přijde, je pociťováno v kruzích německých vládních stran jako zbytečné obtěžování. Jen ještě při jednání a při schůzích se tento požadavek stejně jako dříve klade silnými slovy na upokojení vlastních přívrženců a na oklamání veřejnosti. Tak byla při krajském sjezdu strany svazu zemědělců dne 17. června t. r. v Bruntále v přítomnosti ministra dr Fr. Spiny po zprávě posl. Hodiny o otázkách školských jednohlasně přijata resoluce, ve které se praví: "Budiž pokud možno rychle předložen v zákonodárném sboru ku projednání a usnesení zákon o školské samosprávě. Na poli menšinového školství musí býti bezpodmínečně uplatněna zásada rovnosti všech národností a nové menšinové školy smějí býti zřizovány jen tam, kde je také skutečně příslušný počet dětí. Menšinové školy bez předepsaného počtu dětí musí býti zavřeny." Pánům ze svazu zemědělců, zvláště pánům dr Spinovi a Hodinovi, bylo by přece muselo býti lehkou věcí sjednati uznání těmto samozřejmým německým požadavkům a vynutiti jejich provedení, jinak by právě museli se obrátiti k vládě zády. K jakému účelu slouží tedy takové papírové resoluce o samozřejmostech. Ut aliquid fecisse videatur, aby se zdálo, že se něco děje. Takové šálení není možno bráti vážně.

Nemáme-li tedy do dnes, dva roky po vstupu německých stran do vlády, ještě německé školské samosprávy, musíme za to učiniti odpovědnými právě německé vládní strany. Úplně jim scházela potřebná houževnatost při vybojování tohoto požadavku. Že Češi s tím počítali a měli za to, že poskytnutí školské samosprávy bude prvním ústupkem Němcům po jejich vstupu do vlády, toho je mi důkazem řeč, kterou pronesl pan ministr školství a nár. osvěty dr Hodža při prvé rozpočtové poradě této vlády 9. listopadu 1926, při čemž ohlašoval samosprávu škol již dnem 1. července 1927. Jeho slova byla jasná a jednoznačná. Noviny psaly o této pozoruhodné události takto: "K otázce samosprávy škol poznamenává ministr, že stojíme před vyřešením této otázky. Samospráva je prý naléhavou a bude prý proto museti býti provedena ještě před uskutečněním žup. Samospráva bude provedena reformou jednak v okresech, jednak v zemích. Tam, kde již působí župní zřízení, na Slovensku, chce ministr tuto reformu, pokud jde o zemskou školskou samosprávu, provésti již v tomto roce, v zemích historických asi počínaje od 1. července 1927. O jednotlivostech nemůže prý ještě mluviti, poněvadž prý se o této věci jedná, prohlašuje prý však již dnes, že v rámci školské samosprávy okresů a zemských výborů najdou všechny vrstvy obyvatelstva bez rozdílu národnosti všechny ony podmínky, aby mohly říci, že mají školskou samosprávu". Tak stojí v "Bohemii" ze dne 10. listopadu 1926.

Ve své odpovědi na řeč pana ministra dr Hodži ze 25. listopadu 1926 varoval jsem výslovně před přílišnými nadějemi a vyslovil jsem pochybnosti o tom, zda ministr bude také moci tento slib splniti a prosaditi jej v boji proti šovinistům ve vlastním táboře. Stalo se, čeho jsem se obával a co jsem předpovídal. Ministr dr Hodža velmi brzo litoval, že se o tomto nebezpečném předmětu svobodomyslně vyslovil, když byl pro to z české strany silně napaden. Pod dojmem tohoto útoku nenalezly pravděpodobně německé strany odvahy, aby se vytrvale zastávaly tohoto předpokladu své spolupráce a aby trvaly na jeho splnění. Vzhledem k německé slabosti stáhl se přirozeně a velmi spokojeně Hodža zase zpět a opatrně se již nevyslovil, když později během let 1927 a 1928 byl mnou v kulturním výboru několikráte žádán o určitou zprávu, ba zdráhal se dokonce 14. července 1927 přijmouti memorandum německého sněmovního školského výboru o tomto předmětu, při čemž slíbil předlohu o tom do října 1927. Dnes píšeme již říjen 1928, návrh školské samosprávy se stále ještě neobjevil a snad vůbec nebude hned tak předložen, poněvadž o tom odnikud nic neslyšíme. Z té pyšně ohlašované školské samosprávy nevzejde na konec nic jiného, než následkem správní reformy nutné rozčlenění školských úřadů v rámci okresních a zemských školních rad, k čemuž nyní byl již učiněn počátek rozpuštěním slezské zemské školní rady a přenesením jejích agend na moravskou zemskou školní radu. Jak by tomu stále mělo býti a jaké úmysly-mají také pánové z české většiny, to jediné chceme opět jednou zřejmě a zřetelně zdůrazniti a také německým vládním stranám co nejdůtklivěji uvésti na paměť, nepopřejeme si klidu a odpočinku, dokud nedobudeme a nevybojujeme toto první a nejzákladnější právo německého národa v tomto státě, samostatnou správu našich kulturních statků, našich škol a školy obecné až ke škole vysoké a k ministrovi. Nedáme se odbýti nějakou almužnou, nějakým provisoriem, z něhož podle zkušenosti se přespříliš snadno stane konečné řešení a nenecháme se utěšiti poukazem na lepší časy. Požadujeme a žádáme se vší bezohledností neomezené právo rozhodovací ve věcech svého národnostního školství, ve všech kulturních otázkách, týkajících se našeho národa. Pokládáme dnešní stav, kdy příslušníci cizího národa rozhodují o našich kulturních potřebách a nutnostech, za přímo nesnesitelný, těžce zahanbující a snižující německý národ. Vyzýváme německé vládní strany, aby svou účastí na moci v nejkratší době zjednaly nápravu a činíme je odpovědnými za to, jestliže se to nestane a bude-li tento nedůstojný stav ještě déle trvati.

Bohužel musím i zde vysloviti naše nejhlubší obavy, že německé vládní strany zklamou i v této otázce. Tato obava nachází dostatečné odůvodnění ve skutečnosti, že německé vládní strany daly v posledním roce souhlas k zákonu o obecních financích, který se musel neobyčejně těžce vybíti, zvláště proti německému školství. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) Při projednávání tohoto zákona jsme důrazně před ním varovali a poukazovali na nebezpečí, jež záleží v tom, že podle zákona se dává byrokracii právo zkoumati nutnost a účelnost jednotlivých výdajů v obci a ve škole a stanoviti výši částek, jichž má býti k tomu použito. Museli jsme tím více varovati před tím, aby do rukou úředníků vkládána byla taková neomezená moc, poněvadž ve všech těchto úřadech a dozorčích úřadech, jež jsou povolány k rozhodování, sedí jen Češi a tím jsou naše nejžalostnější zbytky samosprávy úplně vydány všanc svévolným zásahům těchto českých úředníků a jsou tím ničeny. Všechny naše oprávněné výstrahy šly do větru, naše nejvážnější námitky byly vydány v posměch a označovány za výplody naší prý chorobné fantasie. Bohužel museli jsme i zde opět podržeti vrch, jak dokazuje krátká účinnost tohoto zákona v posledním roce. Tímto novým zákonem o finančním hospodaření obcí stalo se finanční postavení našich obcí a okresů přímo neudržitelným a zoufalým a nutná a všude již zavedená šetrnost ohrožuje těžce naše školství. Neboť nic není přirozenějšího, než že se nejprve šetří u výdajů na školy, jež přece bez tak namnoze platí za zcela neproduktivní výdaje. Jak také měl český úředník dozorčího úřadu možnost uvážiti a posouditi, co německá škola snad potřebuje nezbytně za daných místních poměrů, aby s nejlepším úspěchem mohla vykonati své těžké dílo výchovné? Dosavadní chování těchto úředníků při projednávání obecních rozpočtů a zvláště rozpočtů školských, ukazuje dostatečně, jak oprávněné jsou a byly všechny tyto obavy. Mnohým obcím byl školský rozpočet seškrtán až na polovinu a dokonce i nezbytně nutné položky byly beze slitování vyřazeny. Vždyť nevyslovený plán těchto českých úředníků směřoval přece k tomu, aby rozpočet byl tak stlačen, aby německé obce vyšly s 200 až 300%ními obecními přirážkami, aby tím snáze mohly býti z dotačního fondu přikazovány miliony českým obcím. Šetrnost na poli německého školství musí vésti k zubožení německého vysokého školství. Následky těchto opatření již vidíme. Mnohé dříve stávající vymoženosti musely býti odstraněny, na př. svrchovaně důležitá služba školních lékařů, školní péče o zuby, stravování podvýživou trpících dětí a podobné více. Také částky na bezplatné poskytování učebných pomůcek chudým dětem byly většinou zcela škrtnuty a rovněž částky na opatřování učebných pomůcek pro školy samé byly sníženy na minimum. Dokonce i na udržování budovy, na vytápění a osvětlování bylo šetřeno, takže tu a tam je pochybno, že bude řádně vyučováno.

Jen jeden příklad tohoto zuřivého šetření: V jedné vesnici bylo na čištění školy, a to tří učeben, ředitelny, kabinetu učebných pomůcek, schodů, jakož i za topení zařazeno 40 Kč měsíčně, což je jistě nesociální hanebná mzda. Tato částka byla úředníkem dozorčího úřadu snížena na polovinu, načež se posluhovačka přirozeně proti tomu bránila a prohlásila, aby tedy ten moudrý pán tohoto dozorčího úřadu dělal tuto práci za tuto částku sám. Kam povede tento nevčasný úsporný systém v oboru školství? Školy budou upadati, jen zřídka budou čištěny, stanou se hnízdy tuberkulosy a bledničky. Bez hojných učebných pomůcek nebude možno poskytovati zdárné vyučování a v budoucnosti bude přímo nemožno nahrazovati zastaralé a stísněné školy novostavbami.

Vytýkalo se nám, že jsme my Němci ve starém Rakousku měli výborně vyvinuté školství, jež bylo vybudováno pomocí státu. Tato výtka byla neoprávněná. Je pravda, že Němci již v Rakousku měli vzorné školství, nesprávné je však tvrzení, že jsme za to měli co děkovati státu, nýbrž my Němci vybudovali jsme si toto kvetoucí školství vlastní silou a vlastními penězi. Německé obce jsou do jisté míry pyšny, že mají krásnou školní budovu, školu bohatě opatřenou učebnými pomůckami. Jestliže Češi neprojevovali tutéž snahu, nesmí nikdo dnes za to činiti odpovědnými nás. Nyní jsou poměry jiné. Nyní se zanedbané české školství vypiplává bohatými prostředky státu, tedy německými daněmi, a buduje se způsobem, jenž musí vzbuditi odůvodněnou závist. Více než 100,000.000 se ročně vyhází jen na mnohdy zcela zbytečné české menšinové školy v německém jazykovém území, pro několik málo českých dětí se staví pravé nádherné paláce za miliony a tyto školy jsou přebohatě vybavovány učebnými pomůckami. Z těch set milionů státního školského rozpočtu pro rok 1929, celkem 923,900.286 Kč připadá ročně jen zcela nepatrný zlomek na německé školství. Německé obce nebudou však v budoucnosti ani s to, aby vlastní silou vybudovaly své státem zanedbané školství, poněvadž nebude v obecní správě potřebných peněz, poněvadž dozorčí úřad nedá svolení. Jak má býti na příklad prokázána potřebná rentabilita u školní budovy? Proto nebude dáno povolení. Je proto pochopitelno, že učitelské organisace jako první zaujímají stanovisko k těmto strašným následkům zákona o finančním hospodaření obcí a obracejí pozornost všech kruhů obyvatelstva na těžké škody, jež má tento zákon za následek. Zmiňuji se jen o resoluci, již přijal německý zemský spolek učitelů v Čechách v těchto dnech, a resoluci Svazu německých pomocných škol, jež výslovně zmiňovaly se o téže věci a žádaly změnu tohoto zákona. Vedle jednoročních učebných tříd, čtvrtých tříd občanských škol a pomocných škol, jsou ohroženy také dětské zahrádky a jesle, nepovinné předměty na mnohých školách, těsnopis, psaní na stroji, hudba, vyučování ve zručnostech atd., jež dnes namnoze jsou vydržovány jen podporou obcí. Právem píše "Freie Schulzeitung", list německého svazu učitelů v březnu 1928: "Situace je vážná. Obce nacházejí se ve stísněném postavení, z něhož musí nalézti vhodné východisko zákonodárství. Záleží na nejvyšších školských úřadech, aby učinily opatření, aby bylo zabráněno škodě, jejíž následky jsou nedozírné."

Naproti tomu tvrdím, že státní školský úřad nemá naprosto žádného zájmu na tom, aby německé školství bylo udrženo na svém vysokém stupni. Boj, který vedeme po celých 10 let od vzniku tohoto státu o udržení svého školství, ztracených více než 3.000 tříd jsou dostatečným důkazem mého tvrzení a že proto s této strany nemůže se čekati pomoc a podpora. Tím tíže padá odpovědnost na německé strany, jež sedí ve vládě. Nikdy neměly dáti svého souhlasu k zákonu, jehož použitím bylo německé školství zasaženo ve svých kořenech a jehož následky musí býti neblahé, tím méně, že v čas byly námi varovány a upozorněny na následky. Avšak němě a odevzdaně, ba přímo trestuhodně lhostejně, dají si vše líbiti, dívají se, jak německé školství je stále více a více zanedbáváno a své národní výchovné práci úmyslně odcizováno. Jakého neblahého stupně zaslepenosti již tito vládní Němci a jejich přívrženci a ctitelé dosáhli, dokazuje jejich mlčení k událostem, jež souvisí s oslavou státního jubilea. Již ve své řeči v rozpočtovém výboru ke kapitole školství poukázal jsem na to, že je podle mínění mého a každého slušného člověka nemorální, nutiti naše německé školy k slavnostem, jež jsou v rozporu s německým cítěním a poukázal jsem při tom na výrok presidenta Masaryka, který ve svých "Vzpomínkách" mluví o tom, že v jeho školní době bylo nejstrašnějším, jestliže ve školách byly konány habsburské a rakouské školní slavnosti a musely býti předstírány vlastenecké city. Oceňuje správně toto smýšlení, jsem žádal, aby se od německých učitelů, profesorů a žáků nežádalo u příležitosti oslavy desetiletého trvání této přeslavné republiky překypující vlastenectví, poněvadž při všem tom, co na německém národě bylo za těch 10 let zde v tomto státě spácháno, žádný upřímný a národnostně uvědomělý Němec nemůže pociťovati radost nad svým příslušenstvím k tomuto státu a obětavou lásku pro jeho budoucnost. Místo, abyste tyto city šetřili a vzali na ně přiměřeně ohled, nutíte, využívajíce státní moci, německé úředníky a učitele, aby spolu s vámi slavili vaše vlastenecké oslavy a předstírali radost a nadšení, kdy se německé srdce musí zmítati v křeči, v bezejmenném bolu. Ministerstvo školství a nár. osvěty vybízí výnosem ze dne 5. října 1928, č. 5.397, všechny správy škol, aby v neděli 28. října vysvětlily ve výrazných slavnostních projevech význam tohoto dne vhodnými přednáškami, a aby při této příležitosti zvláště promluvily o osvobozovacích snahách a bojích za národní jednotu českého národa a o státech Malé Dohody. Provedení takového příkazu nemůže upřímnému německému učiteli připadnouti za těžko, dovede-li ukázati na příkladu českého národa a státu, co zmůže nezlomná národní vůle, z čehož se samo sebou ukáže použití toho i pro dnes spoutaný německý národ. Podařilo-li se malému českému národu vybojovati si v houževnaté, cílevědomé práci svobodu a vlastní stát, pak bude také v budoucnosti možno 31/2 milionům sudetských Němců vybojovati si svou svobodu z českého otroctví a své právo sebeurčení. V tom smyslu vybízím učitele a profesory, jimž připadne tento nevděčný úkol slavnostních řečníků, aby žáky poučili a nadchli pro osvobozovací boj našeho národa.

Neuvěřitelno však je, co nad to je ministerstvem školství německým školám při této příležitosti ukládáno. Na všech německých školách bude rozdílen leták vydaný nákladem ministerstva "Naše školy v prvém desetiletí Československé republiky 1918 až 1928", jenž snad je tím nejvyšším, co bylo vykonáno v pokrytectví a zkrucování. V tomto spisku mluví se mezi jiným o slavné době Husitů, ve které český stát stál v popředí evropských dějin, o skvělé době povstání 28. října 1918, kdy smělí a ctí pokrytí hrdinové vraceli se ze všech dílů světa a kdy všichni lidé bez rozdílu národnosti a náboženství, kteří nesouhlasili s krvavým panstvím Habsburků, nadšeně otvírali své duše a vítali svobodu ducha a těla. Vedle celé řady dějinných lží a falšování oslavuje se překypujícími slovy neomezená svoboda, které požívá v novém svobodném státě každý československý občan. Věty, jako: "Ve školách není ani rakouské násilnosti a zotročování, ani odnárodňování. Každé dítě má právo na vzdělání v mateřském jazyku" což je ovšem nesprávné - "Vláda Československé republiky je spravedlivá a nechce spláceti zlé zlým..... Československý občan neodnárodňuje a nebéře dětem mateřskou řeč... Duše žáků nebyla již šněrována bezduchými přísnými rozkazy a slepou kázní, nýbrž osvobozena" - takové věty budí u nás jen útrpný úsměv. Má-li však býti pravdivou věta letáků: "Občané Československé republiky chtějí býti poctivými a upřímnými občany a ne licoměrníky, jak je vychovávalo staré Rakousko, jemuž stačila líčená poslušnost", pak nechť každý ihned hodí tento leták do ohně a zničí jej, neboť jej musí německý národ čestně, jednomyslně a co nejostřeji odmítnouti. Pro české školy je snad příhodný a vhodný, ne však pro německé školy a vyzývám proto německé rodiče, aby tento leták ihned spálili, než ještě otráví a znesvětí duše německých dětí.

Chceme-li býti čestnými, upřímnými občany a ne licoměrníky, pak máme povinnost zdržeti své děti od školních a státních slavností dne 28. října a použíti tohoto dne k německé výchovné hodině a k poučení. (Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 24. října 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 106 této těsnopisecké zprávy.) Nikdo, ani ministerstvo, ani správa školy, ani oddaná místní školní rada, nemůže však nutiti rodiče, aby v tento prázdninový den posílali své děti do školy a na slavnost. (Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 24. října 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 106 této těsnopisecké zprávy.) Účast na těchto slavnostech chceme přenechati vládním Němcům, kteří již ztratili všechen cit pro německou důstojnost a klidně přihlížejí, jak z našich národnostních vychovávacích ústavů, ze škol dělají se nalévárny českého státně oficielního smýšlení.

Německá strana národní je si plně vědoma významu, jaký má německá škola a výchovná činnost německého učitele pro budoucnost našeho národa a pro jeho soutěživost v boji o bytí národů. Povede dále houževnatě a cílevědomě proto boj za osvobození naší školy (Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 24. října 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy.) a za německou kulturní samosprávu, všem tichošlápkům na vzdor, až k vítěznému konci, poněvadž jenom tím je dána možnost svobodného kulturního rozvoje našich sudetských Němců.) (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Feierfeil. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Feierfeil (německy): Slavná sněmovno ! Pouštíme-li se i zde do rozhovoru o školství, prohlásil bych rád ihned, že pro nás naskytá se otázka školská ve dvojím směru, ve směru národnostním a ve směru vzdělanostně-náboženském. Po stránce národnostní jsme a zůstaneme neochvějnými žadateli a pracovníky pro konečný cíl, školskou samosprávu. Proti vývodům kol. Schollicha bych rád prohlásil, poněvadž několikráte apostrofoval mé jméno, že nebéřu zpět žádné ze slov, jež jsem snad r. 1922 nebo kdykoliv jindy o tomto předmětě promluvil, že jsem bez ohledu na to, zda ve vládě či mimo vládu, vždy a v každé době, kde jsem to považoval za vhodné, zastával stanovisko, které i nyní zastávám, a náš vstup do vlády jsem odůvodnil obzvláště tím, že se nám dává příležitost, abychom konečně dali věcný obsah svému požadavku po školské samosprávě. (Posl. dr Schollich [německy]: Měli jste dva roky času!) Pane kolego, my se toho nevzdáváme, buďte o tom přesvědčen, a přijde čas, kdy budeme o tom ještě patřičně mluviti. Neprohlásíme dříve, že jsme uspokojeni, dokud nebude dosaženo tohoto cíle, samosprávy, jež postaví německé školství od zdola až k nejvyššímu pod vlastní správu, jež přirozeně musí býti ryze německá. Musíme říci, to prohlašuji také ještě nyní, že žádný požadavek nám nepřipadá přirozenějším, než tento. Školská otázka není rozřešena dotud, pokud není uspokojen tento nezadatelný požadavek.

Nyní bych rád poukázal na něco, pokud jde o naše české kolegy. Mám ten dojem, že čeští kolegové dívali se od počátku bezprostředně po zřízení republiky a také v prvých jejích letech na tento náš požadavek jako na něco samozřejmého, že však v jejich dnešním chování možno seznati značný odklon. Nechci nyní zkoumati, kde bychom snad měli hledati toho vysvětlení, chci však vzpomenouti jen známého Mémoiru III, co tu slíbil zahraniční ministr Beneš v Paříži. To není nic jiného, než školská samospráva. Věta, jež se nalézá v Mémoiru III: "Němci budou míti své vlastní školství a budou je sami obstarávati" - je přece školskou samosprávou. (Posl. dr Schollich [německy]: Beneš toho nalhal více než toto!) To je jiná věc.

Chtěl bych dále vzpomenouti usnesení, které bylo učiněno v prvním sněmovním období v senátě, jednohlasně, čítajíc v to české senátory všech stran, ve kterém se vláda vyzývá, aby podala předlohu mající za předmět to, co nazýváme školskou samosprávou. Mně je toto odchýlení od původně zaujatého mínění v českých kruzích tím nepochopitelnější, poněvadž přece uskutečnění německé školské samosprávy nebude nikterak překážkou rozvoji českého školství. V tom směru bych rád nyní prohlásil toto: V prvých 8 letech republiky bylo ministerstvo školství, ne vždy, ale většinou, pod vrchní správou sociálních demokratů. Tato vrchní správa českých soc. demokratů nese odpovědnost za znásilňování, jež se po 8 let páchalo na našem školství. To je věc, se kterou se nikdy nesmíříme, nepřestaneme to vytýkati české soc. demokracii, jež má slovo laskavost ve vzdělávání a laskavost ve školství - známe ty fráze stejně tak stále v ústech, jako naši němečtí sociálně-demokratičtí kolegové. Aby nyní toto znásilňování mohlo tím spíše bez překážky postupovati, byl vydán v tomtéž období ten známý lex Metelka, jenž je přímo políčkem každé demokracii, poněvadž předsedovi zemské školní rady dává téměř naprostou diktatorskou moc ve školských věcech, jež však s demokracií také nemá naprosto ničeho společného. Prohlašuji nyní, že útok proti německému školství, kterého jsme se dožili a který naše školství v širých krajích často obrátil v trosky, byl zastaven teprve, když nynější koalice přišla k veslu a že také teprve od té doby opět přišlo slovo školská samospráva, jež během let soc. demokratických přišlo téměř úplně v zapomenutí, na denní pořad. Prohlašujeme, že jedním z prvních slibů nového ministra školství byl slib školské samosprávy. Toto ohlášení jsme přirozeně vyslechli s určitým uspokojením, konstatujeme dále, že to ministr neřekl jen jednou, nýbrž že to řekl přímo se lhůtou, a že jako poslední lhůtu, to vím obzvláště sám, jako konečnou lhůtu uvedl dobu po volbách do obcí v minulém roce. Tím nápadnější je nám však také, že v posledních svých řečech užíval slova"školská samospráva! vždy s menším důrazem, a že v poslední své řeči se o ní již vůbec nezmiňuje, nejvýše ještě mluví o školské reformě. Naproti tomu prohlašujeme: Pro nás není jiného uspokojivého řešení školské otázky, než školská samospráva. (Posl. dr Schollich [německy]: Říkáte to také se lhůtou?) To platí bez lhůty, dnes, zítra a vždy, až ji budeme míti.

Chci připojiti, že reforma správy, na kterou nepějeme chvalozpěvů, přináší, pokud jde o naše školství, jakési zlepšení proti tomu, co by se bylo dalo čekati při provedení župní správy. Ve dvou německých župách, Česká Lípa a Karlovy Vary, bylo by bývalo přišlo školství sice pod německé sbory, avšak ve všech jiných župách byly by pro 21/2 milionu sudetských Němců vznikly župní školské sbory, v nichž by byli Němci se ocitli daleko v menšině, namnoze dokonce pod ominosních 20%. Víme, co by to bylo znamenalo pro naše školství. Podle správní reformy, jak má býti podle toho uskutečněna, je německá zemská školní rada jako nejvyšší správní úřad ve věcech školství v dotyčném okrsku zabezpečena. Bylo by myslitelno, to říkáme otevřeně, že by se o to mohlo opírati další vybudování školské samosprávy až k úplnému splnění, takže bychom mohli skutečně dojíti cíle, jenž nám tane na mysli. Musí zde však býti vůle po správě školství a jedním z předpokladů této je jistě, aby byla německá školní rada sestavena tak, aby mohla býti nositelem myšlenky školské samosprávy a aby byl odstraněn lex Metelka, jenž beztak odporuje každé zásadě demokracie. Jako před tím, i nyní jsme, tím chci uzavříti řeč o tomto bodu, zastánci, bojovníky a pracovníky pro tento konečný cíl, pro německou školskou samosprávu.

Nyní se chci dotknouti jiného závažného oddílu školství, rozvoje českého školství menšinového v našem německém kraji. Pan ministr, to budiž doznáno, nemluvil o této věci ošklivě, musíme však říci, že věcnost v této otázce je něco docela jiného, než to vylíčil pan ministr a byl asi, nezná-li věc již z vlastních poznatků, svými podřízenými orgány v té věci úplně nesprávně poučen. V téže době, kdy naše německé školství bylo namnoze až katastrofálně rdoušeno, vzrostlo české menšinové školství na míru, jež daleko převyšuje veškerou potřebu, a musíme prohlásiti, že ve skutečnosti se to do dneška nezměnilo. Těch 88 milionů Kč, které jsou, jak známo, zařazeny do rozpočtu na tyto menšinové školy, připadá z 99% na prospěch českým menšinovým školám. To však daleko není vše, co se v každém ohledu koná pro české menšinové školství v našem německém kraji. To je jen požadavek na nové školní paláce, jež se stavějí, je však ještě nekonečný počet českých škol menšinových, jež byly prozatímně umístěny v zabraných německých místnostech. Kdybychom chtěli míti obraz českého menšinového školství, museli bychom to vše uvážiti. Ještě se nepodařilo dostati statistiku českého menšinového školství. Pan ministr řekl, že odmítá výtku, že provozuje hon na duše. Musíme však říci, že toto rozbujení českého menšinového školství v našem německém kraji nesměřuje konečně k ničemu jinému, než k tomuto lapání duší a připojme k tomu - k promísení našeho kraje českými koloniemi podobně jako se to stalo s odnětím půdy. Ať vydají statistiku o menšinovém školství a ukáže se, že je tomu skutečně tak, jak to říkáme. Žádáme nová ustanovení o menšinovém školství, nejprve tedy, jak bylo řečeno, spolehlivou statistiku, a aby právo na menšinovou školu bylo dáno teprve tenkráte, je-li zde zákonem stanovený počet školáků téže národnosti. Žáci jiných národností nesmějí býti spolupočítáni pro právo na menšinovou školu. Žádáme mimo to, aby byla vydána zcela jasně taková ustanovení, jež vylučují jakoukoliv propagandu, aby děti jiného jazyka byly určovány k návštěvě menšinové školy, žádáme, aby konečně byl učiněn konec počínání předem vyslaných emisarů - a my víme, že jsou to bohužel velmi často státní orgánové - a aby takové počínání, jmenovitě jsou-li to státní orgánové, bylo přiměřeným zákonným trestem stíháno.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP