Středa 24. října 1928

Tedy pan dr Franke prohlašuje oslavy svatováclavské za oslavy "bohužel" a právě v takovém tónu, případně horším promluvil p. Jaša. - Pan dr Franke je graduovaný pán a pan Jaša učitel a ten rozdíl byl právě zřejmý z řeči pana posl. Jaši, podle toho vypadala také jeho kritika sv. Václava a státních jubilejních oslav svatováclavských. Nutno říci krátce o tom jen tolik: Pan posl. Jaša byl legionář. Kdyby byl býval legionářem v době, kdy první bojovníci o svobodu čsl. národa se stavěli pod osvobozenský prapor, byl by tehdy něco slyšel o patronu českých legií, sv. Václavu, byl by něco slyšel o prvním pluku čsl. armády, pluku sv. Václava, byl by slyšel o plukovních slavnostech tohoto pluku, které se konaly vždy na sv. Václava, byl by častokráte slyšel o velkém významu tohoto našeho - a zdůrazním to patrona země České, ač se zde toho pan dr Franke bojí, poněvadž není to kníže Václav, nýbrž svatý Václav a patron země České, a byl by se dověděl, že to byl patron země České sv. Václav a ne kníže Václav, který byl také vzpruhou našeho zahraničního odboje a pod jehož prapory, jeho jménem první legionáři šli do boje. Pan posl. Jaša asi přišel hodně pozdě, kdy tato první osvobozenská tradice byla již setřena naočkovanou tradicí novou, která ovšem nikdy nezmařila a nezrušila to, co zde skutečně bylo jako základ našeho zahraničního odboje. Jestliže někdo chce zkreslovati postavu sv. Václava po stránce historické, pak ovšem je to laciný výlet do historie, které ten neb onen pán však nerozumí, nebo jest to úmyslné falšování dějin. Prohlašovati sv. Václava za chabého člověka, chabého státníka, za člověka, který nevěděl častokráte kudy kam, jest při nejmenším neomalenost. Stačilo by, aby si dotčený pán přečetl příslušné stati dějin, i těch nejnovějších dějin, které nejsou nijak příznivy katolickému ponětí dějin, a viděl by, že nemluví pravdu a musil by uznati, že je nutno jeho názor na osobu sv. Václava korigovati. Nutno aspoň tolik říci, že sv. Václav se nebál jako rytíř vejíti do boje a že donutil také statného rytíře a knížete ke kapitulaci. A po té stránce jsem úplně bez obav, že by nekapituloval před historickou skutečnou osobností a skutečným historickým významem sv. Václava také takový žertovný rytíř jako pan dr Franke anebo pan Jaša. Národ český byl si vždy vědom významu osobnosti sv. Václava byl si toho vědom zejména v dobách nejtěžších pro náš národ a každý ví, v kolika bojích Češi, pokud byli katolíci, šli se svatováclavským chorálem proti nepřátelům vlasti, ne proti nepřátelům katolíků, nýbrž proti nepřátelům země České a zpívali vždy "Svatý Václave, vévodo české země, nedej zahynouti nám ni budoucím." A zajímavo je, že to dělali také Husité, ti, kteří mají jaksi svým představitelem nahraditi tradici svatováclavskou. I ti uznávali sv. Václava za patrona a ochránce země české, a i ti častokráte jdouce do boje proti nepřátelům země české, dožadovali se ochrany sv. Václava, patrona země české....

Takový význam měl v historii země české sv. Václav, takový význam má dnes a bude míti i v budoucnosti. A jsem přesvědčen, že všecky snahy snížiti jeho význam jak po stránce státníka, tak po stránce vynikajícího člověka českých dějin, jsou jen snahy oposice dostati se z rozpaků, která neví, co má v té věci činiti. Oslavovati sv. Václava? Knížete Václava by ještě oslavovala, ale ten "svatý" tam překáží - a ten Kníže Václav bez toho přídomku "svatý" zase nic neznamená. A proto raději se takovým způsobem vyhýbají, a tehdy, kdy celý národ ostentativně chce oslavovati tisíciletou památku svatého knížete Václava, dobrovolně určité skupiny národa českého z národa vystupují a říkají, že se těch oslav nezúčastní.

Myslím, že to nebyl šťastný krok, když socialistické strany oznámily, že se oslav svatováclavských nezúčastní. Nebyl to šťastný krok ani po stránce národní, ani po stránce rozumové. Myslím však, že snad přece jen tyto strany se vzpamatují a nebudou se samy pro tuto věc z národa vylučovati, nebudou se stavěti stranou právě jen proto, že jim není možno oslavovati světce katolické církve!

Při této příležitosti nutno také zdůrazniti, že oslavy svatováclavské jsou pro nás takového dosahu, jako letošní oslavy 28. října. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové.) Katolický lid po celé desetiletí trvání našeho státu plnil až úzkostlivě svědomitě veškeré své povinnosti ke státu - a to i tehdy, kdy zástupcové jeho byli v oposici. Nedávali si honosivý název "státotvorná oposice", nýbrž ukazovali, že i jako oposičníci dají státu bez podmínky všecko, čeho ke svému udržení a zajištění potřebuje. Taková byla oposice zástupců katolického lidu! Kdybych chtěl býti škodolibý, mohl bych poukázati na to, že ti, kteří ustavičně vystrkují svou "státotvornou" oposici, činí největší obtíže právě v roce jubilejním, v roce, který by měl býti jaksi ušetřen všeho, co národ rozděluje, v roce, který by měl utkvěti v mysli a v paměti všech, kteří dnes v našem národě žijí, jako slavný rok, jako oslava obnovení, vzkříšení naší státní samostatnosti, jako rok, na který nutno věčně pamatovati a věčně si uchovati v srdci...

Avšak toho tu není, i tyto oslavy státní jsou zpolitisovány. Nemáme společných oslav státních - a na mnohých místech dokonce zřejmě a ostentativně, i na venkově, se vystupuje proti tomu, aby lid neoslavoval tento den společně tak, jako kdysi 28. říjen r. 1918 oslavoval návrat staré české samostatnosti a slávy, nýbrž aby bylo zde zřejmo, že národ není už tak svorný, jako byl tehda, když dobyl úspěchu, když dobyl samostatnosti, že je teď rozdělen, aby se poskytovala pastva pro oči a srdce těch, kteří naší svobodě a samostatnosti nepřejí.

Myslím, že v tom je největší hřích, páchaný na národní myšlence a že se mu naprosto nemůže vyrovnati, co se uvádí jako důvod, že tam neb onde hraničáři prý jsou oslabeni, že bylo vzato volební právo vojákům a četníkům, že se chce zaváděti celibát učitelek a všechny takové malicherné důvody, o kterých každý ví, že jsou jenom násilím přitaženy, aby tu vůbec nějaký důvod pro oposici i při tom největším národním svátku byl. Dobrá. Není možná nikoho nutiti, aby cítil národně a svorně. To je dáno každému. Každý má svou cestu. Ale aspoň já jménem klubu čsl. strany lidové a jménem milionu voličů, které v zákonodárném sboru zastupujeme, mohu prohlásiti že toto všecko není a nebude příčinou pro náš lid, aby se zříkal oslavy státního jubilea, aby méně srdečně a méně vřele nepozdravil den, kdy před 10 lety byla nám vrácena svoboda, abychom neukázali, že milujeme svůj národ a obětujeme všechno pro to, aby svoboda tak těžce nabytá byla udržena, obhájena a zachována. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. dr Schollich.

Posl. dr Schollich (německy): Pánové! Sněmovna nachází se nepochybně a nepopiratelně pod dojmem příštích voleb. To se slyší a cítí ze všech řečí, které zde byly v posledních dnech proneseny, jak se strany německé, tak české. Můžeme prohlásiti, že také německé strany vládní, trochu ostýchavě sice, přece však sbírají odvahu určité zjevy kritisovati, ladí do poněkud mužnějších tónů a ukazují tím zřejmě, že nikterak nesouhlasí s úspěchy své dosavadní politiky ve vládní koalici. Museli jsme se dožíti toho, že na sjezdu německé křesťansko-sociální strany byla pronášena hodně nepříznivá kritika, museli jsme se dožíti toho, že v rozpočtovém výboru byly pronášeny k jednotlivým kapitolám velmi ostré řeči a že zvláště posl. Hodina byl při kapitole školství donucen k prohlášení, že by to ještě trvalo staletí, abychom konečně, bude-li zachován nynější systém, mohli zjistiti nějaký patrný pokrok. (Posl. Horpynka: [německy]: Avšak pan Mayr-Harting řekl v Jihlavě: "Jsme a zůstaneme ve vládě!") Pan posl. Feierfeil zde včera kritisoval také hodně zahraniční politiku, a dožijeme se toho, že také při kapitole školství a zítra při ostatních resortech bude hovořeno stejným tónem. A přes to prohlásil ministr Mayr-Harting v Jihlavě výslovně, jak kol. Horpynka právě poznamenal, "jsme a zůstáváme ve vládě" a tím řekl, co jsme již dříve stále tvrdili, že se německých vládních stran nemůže nic tak dotknouti, aby je to dostalo z jednou zaujatého vládního křesla a donutilo je k mužnému zaujetí stanoviska. Tato doznání německé nemohoucnosti jsou pro nás neobyčejně cenná - a to je pro nás opětně jedno heslo volební - poněvadž potvrzují to, co dříve a při každé příležitosti zdůrazňovali, že totiž doba pro vstup německých stran pro vládu nebyla zralá, že se tato událost musela připraviti po podrobných rozhovorech a dohodováních s národnostním odpůrcem. Musela vládnouti jasnost, poctivost, upřímnost, aby se skutečně zbudovalo vyrovnání mezi národy. Tato kritika nám dále potvrzuje, co jsme zároveň tvrdili, že nikdy nebude moci býti dosaženo nějakého úspěchu na straně Němců cestou stálého se podrobování a povolnosti.

Také na české straně ladí se neobyčejně radikální tóny, rovněž pod dojmem voleb, a všechny strany, ať již sedí ve vládě nebo stojí v oposici, zápolí v nejostřejším a nejhorším šovinismu. Že to dělají strany socialistické, to je pochopitelno, poněvadž si chtějí navenek vybudovati základnu pro volby proti stranám měšťáckým, jimž mohou vyčítati národnostní slabost. Shledávám však nepochopitelným a těžko slučitelným se stanoviskem koalice, dělají-li také české vládní strany totéž, jako jsme museli to prožíti včera a předevčírem. V novinách a při schůzích chtěly ovšem vždy namlouvati našim německým voličům, že čeští vládní poslanci a strany jsou naplněni vůči Němcům největší blahovůlí, že se snaží vybudovati nějakou základnu pro vyrovnání, ba označovaly vždy dokonce posl. Kramáře jako člověka, jenž v důvěrných rozhovorech osvědčuje nejdalekosáhlejší přízeň Němcům. A nyní se musíme dožíti toho, že posl. Myslivec mluvil včera neobyčejně ostře proti německému kursu nebo proti blahovůli vůči Němcům, ba musíme se dožíti toho, že čeští zemědělci právě v nynější chvíli vepsali na své prapory boj pro znárodnění kapitálu a proti německému průmyslu a vystupují s nehorázným plánem vyvlastniti německý průmysl - toužebný sen, ovšem již od dávné doby. Půda byla znárodněna a bezvýjimečně odevzdána českému národnímu hospodářství. Nyní přicházejí na řadu lesy a nyní již schází v tomto věnci opravdu jen průmysl. Co to vše znamená? To znamená, že tyto strany nemají naprosto v úmyslu dojíti k nějakému skutečnému vyrovnání s německým národem, že ani dnes ještě nejsou nikterak zralé pro tuto myšlenku. Pak se ovšem nesmíme diviti, jestliže posl. Špaček, majitel rytířského panství Fulneku, promluvil zde obzvláště prudkým tónem. Byl letos delší čas, po jeden celý den, přítomen manevrům v této zemičce, shlédl bojiště s letadla, přesvědčil se o pohotovosti československé armády a s sebou pravděpodobně přinesl to, že pokládá již za vhodný tento okamžik pro rozkmotření s německým protivníkem, neboť prohlašuje výslovně: "Nebudeme o to usilovati - o rozmíšku s německým protivníkem - je jasno, že musíme býti pro tento okamžik vyzbrojeni." Pan posl. Špaček měl z revoluce v pravém slova smyslu prospěch a shledávám pochopitelným, že dnes, bolestně dojat, musí bohužel prohlásiti, že ještě nedozrály všechny vysněné květy, ač on sám vlastně patří k úplně nasyceným. Dostal společně s panem Chrastinou statek v ceně 61/2 milionu. Z tohoto statku prodal již 300 ha za 3 miliony, dále vykácel les daleko přes předepsanou výměru za 3 miliony, má ještě dnes zbytkový statek o 1300 ha i se zámkem (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!), jenž ho tedy stojí jen půl milionu. Z těchto číslic vidíte, že může býti s revolucí a zabráním německého statku úplně spokojen. Stěžuje si však ještě nyní na pozemkový úřad, jenž prý vydal příkaz, aby se přihlíželo také k německým nárokům, jsou-li povahou věci odůvodněny. Nedělal si však žádného svědomí z toho, že prodal svůj odnárodněný český statek, který takto dostal darem, Němcům, a to jen proto, že lépe platili, že takto více z toho vytloukl, ačkoliv to bude vlastně v rozporu s jeho národnostním smýšlením. (Výkřiky na levici.) Z tohoto příkladu vidíte již to celé farizejství, které možno viděti u pana Špačka, a tak pohlížejte, prosím, také na vše ostatní, co včera pověděl. Zvláště ostře mluvil proti činnosti německého ministra spravedlnosti Mayr-Hartinga. Jsem poslední z těch, kdo má důvod a příčinu hájiti činnost pana Mayr-Hartinga nebo jen v nejskromnější míře jí býti spokojen. Naopak, musíme bohužel prohlásiti, že pan Mayr-Harting je pro toto místo naprosto neschopen a nevykazuje ani jiskřičky mužného cítění a že nikterak nezasluhuje mučednické koruny, kterou mu zde pan Špaček vtiskl na čelo. Přál bych si jen, aby alespoň zčásti následoval ideálu, který prý spatřuje v mé osobě a o který usiluje. Neboť pan Mayr-Harting nedovedl se uplatniti při obsazování různých míst předsedů krajských soudů. Musíme bohužel prohlásiti, že jsme zde nemohli prosaditi ani své oprávněné nároky, budeme čekati, jak bude nyní obsazeno místo v Novém Jičíně. Nemohl se uplatniti v jazykové otázce, a případ Popelkův, který dokazuje jeho úplnou bezmocnost, je ještě v nejlepší paměti. Nemohl se uplatniti liberálnějším názorem v censuře a je nesprávné, tvrdí-li pan Špaček, že nyní mohou bez censury projíti v novinách projevy proti státu a podobné. Naopak censura nebyla nikdy tak ostrá jako nyní za pana Mayr-Hartinga, jak mohlo býti v rozpočtovém výboru na podkladě čísel zjištěno. Chci vybrati jen jeden příklad z poslední doby: V časopise "Deutsche Volkszeitung für Kuhländchen" z 19. října t. r. byla zabavena tato místa z článku "Před jubileem. Vážná pozorování ve veselých dobách": (čte): "Vezmeme-li nyní vše dohromady, pak musíme dojíti k závěru, že nám na tomto jubileu od srdce málo záleží, naopak, že znamená jen triumfování nad tím, že německý národ byl poražen a že tolik a tolik milionů jeho příslušníků bylo přinuceno k otrocké službě pro jiné národy a státy. Kdo chce tedy spolu jásati nad tím, že před 10 lety byl veden smrtící tah proti jeho německému národu, třeba že selhal, kdo chce projevovati svoji radost, že jeho válečná půjčka stala se bezcenným kusem papíru, že výběrčí daní a exekutoři zaplavili jeho dům, že každou hodinou je mu zkracováno jeho právo a svoboda, chléb a vzdělanost, ten ať v jubilejním roce vyvěsí prapory "slavné" revoluci r. 1928. Ať slaví ten, kdo má k tomu příčiny. A nikdo rozumný nebude žádati od okradeného, aby neoprávněnému vlastníku jeho odňatých věcí dal ještě do opatrování zámek. Německý národ ve svém celku a my sudetští Němci zvláště nemáme tedy naprosto žádné příčiny jásati a výskati. Ukážeme-li to také veřejně, nebudou si nás proto méně vážiti, naopak, uvidí, že náš národ dovede důstojně snášeti i utrpení." To je tedy místo, velevážení, jež přece neobsahuje docela ničeho, co by nemohlo býti klidně otištěno, a přes to propadlo zabavení.

Druhé místo z článku "Národní ztráta" (čte): "Dům v Mlýnské ulici patřící sourozencům Josefu a Adolfu Koblischovým a Aloisii Wernerové, manželce Wernera, zaměstnaného u dobrovolných hasičů, přešel tento týden do českých rukou. Rovněž pan Rudolf Schramm, dozorce n. o., prodal témuž kupci svoji budovu stojící vedle této nemovitosti v Mlýnské ulici. Poněvadž k těmto oběma domům patří velké zahrady, má z toho povstati sokolovna. Tím splňuje se dlouholeté přání národnostního odpůrce, že uvnitř města zřídí svoji vzdorobaštu. Děti našeho města přenechaly opět kus německé země dobrovolně našim odpůrcům. Pomohly tak uspíšiti počeštění města, čehož Češi chtějí v příštích 10 letech dosíci, jak píše poslední číslo zdejších českých novin." Takové místo, jež vlastně neospravedlňuje zabavení, propadne neodvratně červené tužce a je zabaveno státním zástupcem, který při jiných příležitostech, při rozšiřování letáku proti Němcům v Lipníku, výslovně prohlásil, že nemá důvodu zde zakročovati. A pak, velevážení, není to drzost, jestliže pan Špaček zde výslovně volá proti "Bohemii" ulici, jestliže zde se vyjadřuje, že ji ještě stihne zasloužený soud, až čas dozraje! To neznamená nic jiného, než mobilisovati lid, aby těmto novinám snad opět jednou vytloukl okna. To vše se děje za ministra spravedlnosti Mayr-Hartinga. Nu, my jsme vděčni za tyto výroky, jsme vděčni za tu upřímnost poněvadž se tím alespoň zjednává jasno, poněvadž se trhá mlha, která na venku drží mnohé kruhy našeho národa v zajetí, kterým se chtělo namluviti, že se to v poslední době zlepšilo. Všechny snahy na německé straně nedovedly vyvolati patrného úspěchu, a pan Špaček mluví i zde s jasnou upřímností. Ať Němci dělají v budoucnosti cokoliv, praví konečně, jim prý nemůže se věřiti a teprve pak bylo by se s nimi spokojiti, kdyby se chovali jako Němci ve Švýcarsku nebo v Elsasku. Žádá tedy výslovně pošvýcaření, to znamená jinými slovy pro nás: počeštění, vzdání se každého národního vědomí, vzdání se našeho národnostního svérázu. Všechna loyalita se strany Němců, všechno běhání za Čechy při jubilejních slavnostech, ba dokonce, co dnes již se dělá v Ústí a v okresu žateckém, zpívání německého textu "Kde domov můj", zpívání státní hymny, nepřinese na straně Čechů změny.

Nuže, to vše jsme předpovídali a věstili a musíme při této příležitosti opětně položiti německým vládním stranám otázku, zda chtějí tento nedůstojný stav ještě dlouho spolu dělati, nemají-li ani jediné jiskřičky citu pro německou čest a důstojnost, že chtějí se i dále přidržeti této neblahé jednou započaté cesty přes všechny oběti. Jak málo toho bylo ve všech oborech za 10 let dosaženo, jak málo mohly prosaditi změnu kursu, státně oficielního kursu v jednotlivých oborech, to bylo v posledních dnech vyjádřeno jednotlivými německými oposičními řečníky. Chci vylíčiti totéž v oboru školství.

Ve státním domě Československa na mezinárodní výstavě tisku v Kolíně, k jejímuž obeslání se republika odhodlala přes nepřízeň vůči německému sousedu z politických důvodů a za účelem klamání ciziny, budí u každého znalce zdejších poměrů oprávněný úžas a údiv zvláště některé nástěnné nápisy. Zde možno mezi jiným čísti: "Každá národnost má v Československu podle svého počtu spravedlivé, demokratické zastoupení ve sněmovně, v poměru ke svému jazyku, příslušné vychovávací ústavy, volnou tribunu tištěného slova v knize a tisku. Demokracie je diskuse." Kolik slov, tolik nepravd. V souvislosti s tím nebudiž zkoumáno, jak dokonce poměrné právo volební bylo zhoršeno volebním krajem Praha, jemuž jsou poskytovány výhody, a utvořením nestejných volebních krajů v neprospěch Němců a ostatních menšin v tomto státě, nebudiž zkoumáno, jak je rdoušeno tištěné slovo v knize a novinách v tomto státě nedemokratickou censurou, jak je neměl ani starý policejní stát rakouský, nebudiž ani jednáno přes její odpornost o oné censuře, jež se provádí na jedině volné tribuně ve sněmovně předsedou sněmovny při řečích a interpelacích svobodně zvolených zástupců národa.

Při projednávání kapitoly "školství" ve státním rozpočtu chci pouze ve vší krátkosti prozkoumati, jak dalece je pravdivým tvrzení československé vlády, praví-li, že každá národnost má v poměru ke svému jazyku příslušné vychovávací ústavy. Je pravda, že Československo zaručilo v úmluvě o ochraně menšin v St. Germain en Laye z 10. září 1919 národnostním menšinám svého státu "ochranu a zřetel při sociálních, humanitních a kulturních zařízeních, zvláště při školách". O vydržování ústavů kulturních a vzdělávacích praví se ve smlouvě výslovně: "V městech a okresech, v nichž je usedlý značný zlomek příslušníků československých, náležejících k menšinám ethnickým, náboženským neb jazykovým, zabezpečí se těmto menšinám slušný podíl v požitku a v použití částek, které mají býti vynaloženy na výchovu, náboženství neb lidumilnost z veřejných fondů podle rozpočtu státního, rozpočtů obecních neb jiných."

Zkoumejme nyní, zda Československo v 10 letech svého trvání plně vyhovělo tomuto slavně slíbenému závazku, takže by 31/2 milionu Němců v tomto státě nemělo oprávněného důvodu k stížnosti. Nechci se při tom dovolávati posudku osob oposičně smýšlejících, poněvadž tyto jsou snad zaujaty, jejich zrak je snad zakalen, nýbrž na osoby a strany, jež dnes stojí ve vládním táboře. V lednu 1923 podali němečtí členové sněmovny československé Společnosti národů, ve který věčně věřící tenkráte ještě skládali jisté naděje, stížnostní spis. Tento byl podepsán za sněmovní klub svazu zemědělců posl. Fr. Křepkemasen. Theodorem Zulegrem, za klub křesťansko-sociální strany lidové posl. Jos. Böhremasen. dr Robertem Mayr-Hartingem, nynějším ministrem spravedlnosti. V něm praví se na stránce 57: "Musí býti bohužel prohlášeno, že Československá vláda nejen že neplní těchto jí uložených závazků, nýbrž plánovitě provozuje politiku směřující k rozbití slavného školství Němců v Československu. Přistupujeme nyní k tomu, abychom toto tvrzení ohledně jednotlivých odvětví německého školství v Československé republice dotvrdili." Na 24 stranách provádí se nyní v podrobném vylíčení důkaz o tomto tvrzení v jednotlivých školních odvětvích, načež v závěru se praví: "Toto vylíčení nynějšího stavu německého školství v Československé republice dokazuje, že německá menšina v Československu má dobrý důvod, aby byla se zacházením s jejími ústavy vzdělávacími se strany československé vlády nespokojena..." A tak jako v tomto pamětním spise byly i jinak zde v poslanecké sněmovně častěji, zvláště však každoročně při poradách o státním rozpočtu, pronášeny řečníky křesť.-sociální strany lidové a svazu zemědělců kruté žaloby na odstrkování německého školství. Vybírám jen z těch mnohých řečí, jež o tomto předmětu zde byly pronášeny a jež dnes čísti je ovšem velmi zajímavo, řeč pana posl. Spiny ze dne 27. listopadu 1923, ve které započal slovy: "Došli jsme opětně k velmi bolestnému zastavení na křížové cestě státního rozpočtu, ke kapitole školství, při které my Němci musíme vždy pronášeti těžké obžaloby na ústrky, zkracování, bezohlednost. Dvojnásobně musíme si stěžovati do číslic letošního mnoho slaveného úsporného rozpočtu, jež nám daleko neposkytují onen podíl povinné kulturní péče státu, jež neodpovídají počtu našeho obyvatelstva a našim německým příspěvkům k příjmům tohoto státu." Pak následuje podrobné vylíčení a odůvodnění jeho tvrzení o zkracování německého školství.

Nyní by mohl někdo lehce namítnouti, že tyto projevy jsou již příliš dávné, a že se poměry všeobecně a zvláště na poli školství od té doby podstatně zlepšily. Bylo by velmi za těžko i při nejblahovolnějším posuzování podati důkaz takového zlepšení, kdežto naproti tomu je lehko dokázati opak. Nepotřebuji se dovolávati na důkaz toho ostré kritiky, kterou pronesl k školskému rozpočtu posl. Hodina r. 1926 a 1927, potřebuji jen nechati mluviti nejznámější skutečnosti. Zákony z 3. dubna 1919, č. 189, a z 9. dubna 1920, č. 292, proti nimž německé strany co nejhouževnatěji bojovaly a o které se školské úřady opíraly při četných zrušováních, jsou ještě stále i ohledně závadných ustanovení (§ 7 a § 9) v platnosti, takže stále ještě nezměněně trvá přes ztrátu již více než 3000 školních tříd nebezpečí nového zrušování škol. Stále ještě zřizují se podle zákona ze dne 3. dubna 1919 k posílení československých menšin v německém jazykovém území úplně zbytečné československé menšinové školy s nepatrným počtem dětí a k tomu účelu jsou bezohledně zabírány německé školní budovy, třídy a tělocvičny, jichž je pro účely německé školy samé naléhavě potřeba, jakož i soukromé budovy, ba i místnosti věnované obchodu. Stále ještě bývají německé děti přes jasnou vůli rodičů a na Moravě přes jasná ustanovení zákona ze dne 27. listopadu 1905, č. 4 z. z. z r. 1906 (lex Perek) svévolně vyreklamovány z německých škol a přikázány k návštěvě českým školám a stále ještě nejsou vyřizovány po léta rekursy podané proti tomuto svévolnému opatření. Stále ještě jsou lákány tisíce německých dětí nekalými prostředky a protizákonně do českých škol. Stále ještě působí se největší potíže přes jasná ustanovení smlouvy o ochraně menšin, že menšiny mají právo zřizovati na vlastní náklad školy a jiné vychovávací ústavy, snahám německého kulturního svazu, aby alespoň z části opět byly odčiněny a zlepšeny těžké škody německého školství zřizováním německých soukromých škol a dětských zahrádek, udílením soukromého vyučování, tedy na vlastní útraty. Stále ještě rozhodují o německých školských věcech v zemské školní radě a v ministerstvu čeští úředníci, kdežto němečtí úředníci nejsou u těchto sborů přes výtečnou kvalifikaci zaměstnáváni. Stále ještě scházejí nám důležitá odvětví vysokých škol a naši studenti jsou nuceni nechávati si svá v cizozemsku získaná vysvědčení nostrifikovati na českých vysokých školách po opakování všech zkoušek, a stále ještě se nezlepšil procentní podíl Němců ve školském rozpočtu. Pohled na jednotlivé kapitoly ukazuje stejně jako dříve těžké odstrkování a zanedbávání německých potřeb školských a kulturních, ba ani zákonná ustanovení nezachovávají se tam, kde jde o práva Němců, na př. německá úřední řeč v zemské školní radě. Opravdu je možno jistě právem a bez přehánění tvrditi, že ani ve druhé polovině prvního desítiletí se neprojevilo zlepšení na poli školství a že česká státní politika bičovaná v pamětním spise Společnosti národů, jež směřuje k soustavnému ničení německého školství, také dnes ještě se provozuje v hrůzné zřetelnosti a docela veřejně. Máme ovšem ode 2 let německé ministry a musela by vlastně již jejich přítomnost ve vládě míti za následek ohled na německá přání a požadavky. Dnes sice stojí předseda svazu zemědělců posl. Hodina, v čele sněmovního školského výboru a drzí svou ochrannou ruku nad německým školstvím, avšak ani oba němečtí ministři, ani Hodina a německé vládní strany nejsou s to, aby zadrželi státní oficielní ničivé tažení proti německému školství, aby je zastavili nebo třeba jen zmírnili. Rozpočty let 1928 a 1929, jež byly sestaveny za spoluúčasti a spoluodpovědnosti německých stran, jsou nejzřejmějším úkazem německé nemohoucnosti a bezvýznamnosti. A jestliže řečníci německé křesť.-sociální strany lidové a svazu zemědělců ke kapitole školství v dřívějších letech, pánové Petersilka, Feierfeil, Spina, Hodina, Fischer atd., dokazovali na podkladě číslic rozpočtu číselné zkrácení, pak museli by dnes, kdy sedí ve vládě, dodati si odvahy a doznati, že se ani jejich účastí na moci nezměnila ve školském rozpočtu ani jedna číslice. Buď byly jejich žaloby v dřívějších letech přehnány - bohužel víme, že tomu tak nebylo - anebo kryjí dnes mlčky svým jménem to, proti čemu dříve sami bojovali a co nejostřeji odsuzovali. Tvrdím a srovnávám na důkaz všechny rozpočty dřívějších let od roku 1920, že se na podstatě a obsahu, ba dokonce namnoze na zařazených částkách v kapitole školství ničeho nezměnilo, nemluvě vůbec o tom, že požadavku posl. Hodiny v jeho řeči ze dne 25. listopadu 1926, jenž směřoval k tomu, že "Škody způsobené německému školství musí býti napraveny", nebylo vyhověno. Dnes ovšem nevyvíjejí již německé vládní strany úsilí, aby německé školské požadavky ve vládě v osmičlenném výboru a proti českým stranám vytrvale zastupovaly a požadovaly to, co dříve kladly jako první základní požadavek: německou školskou samosprávu.

Chci vzpomenouti o tom jen několika hlasů z minulých dnů. Posl. Fischer řekl 2. prosince 1920 v posl. sněmovně: "Jen úplnou samosprávou pro německý lid může býti oddáleno strašidlo trvalé krise pro tento stát." Posl. dr Feierfeil dne 2. prosince 1920: "Prohlašuji na konec, že potrvá náš požadavek úplné samosprávy našeho školství." Posl. dr Feierfeil dne 23. listopadu 1921: "Konečně bych ještě řekl: Jediné zabezpečení našeho německého školství a také našich německých středních škol vidíme v okolnosti, že dostaneme svou národnostní správu škol."

Požadavek německé školské samosprávy byl vedle zřetele na Němce podle klíče ve státních úřadech, vedle rozdělení pozemkového úřadu na odbory a úpravy jazykové otázky přímo podmínkou německé spolupráce, jak posl. dr Mayr-Harting veřejně a slavnostně hlásal ve schůzi dne 14. března 1925 v Mostě. Také posl. dr Spina zastával dříve stejné stanovisko. Ve své řeči v poslanecké sněmovně dne 27. listopadu 1923 pravil: "Volal bych rád na protivnou stranu: Nastane-li den, který můžete odsunouti, ne však zadržeti, kdy vám podáme ten slavný list papíru, pak bude na prvém a vynikajícím místě státi požadavek, jehož nedostatek nám Němcům při projednávání školského rozpočtu je tak hořkým: Právo naší kulturní samosprávy a naší školské autonomie."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP