Čtvrtek 18. října 1928

Jako provokace působí jistě, když taková králodvorská cementárna, pracující s tak ohromnými zisky, využívá nejen spěchu ve stavebním ruchu, nýbrž i dokonce hornické stávky. Od 10. října počínajíc zvýšila tato cementárna cenu jednoho vagonu cementu o 150 Kč, což znamená při její velké roční výrobě 75.000 vagonů měsíčně o 1 mil. Kč zisků více. Odůvodnila to tím, že musí dovážeti uhlí ze Slezska a Ostravy. Z několika důvodů je toto opatření nesprávné a zasluhuje odsouzení a potrestání. Cementárna věděla, jako všechny ostatní podniky, že ke stávce dojde a mohla se včas zásobiti. Neučinila-li toho, byla to ledabylost. Hlavně však byla by vydržela cementárna malé zdražení uhlí proto, že je to jedna z největších společností, jež vůbec máme, že je to cementárna úplně zracionalisovaná v kapitalistickém slova smyslu, vydělávající desítky milionů na konsumentech a vlastních dělnících.

Ostatní cementárny zatím uhelnou přirážku pro kladenskou stávku nenavrhly, ten smutný primát připadl právě nejlépe prosperujícímu podniku. Kdyby měla dnešní zdražovací politika cementem trvati, bude třeba, aby se uvažovalo vážně o snížení cla na cement.

Budiž při této příležitosti dovoleno poukázati znovu na jednu okolnost, která by měla vzbuditi pozornost vlády i celé naší veřejnosti, totiž že akcie našich cementáren zkoupili většinou cizí zahraniční kapitalisté, kteří však uveřejnili ve svých odborných listech veřejnou výzvu, aby se jejich levný cement do naší republiky nedodával. Tak tedy vydělávají zahraniční kapitalisté enormní zisky v našich cementárnách, náš cement se při tom československými odběrateli draho platí a naše dělnictvo se při výrobě mizerně honoruje, zatím co v Německu a Rakousku mají konsumenti cement u týchž majitelů cementáren lacinější. Je to přímo neuvěřitelná hospodářská politika, analogie našeho hospodářství s cukrem, lihem, železem i dřevem. Vyvážíme lacino do ciziny nebo umožňujeme svou hospodářskou politikou laciný prodej zboží v cizině, zatím co se doma prodává a žije draze. Na útraty naší malé republiky žije pak část bohaté a hospodářsky mocné ciziny. Takováto hospodářská politika je sebevražedná. Její kořeny tkví ovšem ve zlořádech dnešního soukromokapitalistického a anarchistického podnikání, které nebéře ohled ani na konsumenta, ani na masu malých a středních producentů, nýbrž jen na zájmy kapitalistů a velkopodnikatelů.

Také u jiných stavebních hmot je situace na trhu dnes taková, že je tu třeba radikální pomoci. U dřeva tvrdého a kulatiny stoupl index cen ze 652 r. 1924 na 1235 r. 1927, tedy o plných 100%, stejně u měkké kulatiny stoupl index cenový v téže době ze 416 na 813. Proti loňsku se poměry na trhu dříví ještě zhoršují. Řezivo smrkové stouplo od loňska o 20%, borové o 30%, stavební dřevo až o 40%. Jeden metr borovice prodávaný loni za 540 až 560 stojí nyní 630 a 690 Kč. A to jde o dřevo vagonové, v detailu je dražší. Ředitelství státních lesů a statků nepředchází tu dobrým příkladem. Není dnes času, abych se tohoto často již vzpomínaného nedobrého hospodaření obšírněji dotýkal. Třeba však zdůrazniti, že také lesní a dřevařské dělnictvo je velmi špatně placeno, ač ceny dřeva byly vyhnány tak do výše. Stejně je tomu u sklářského dělnictva a sklářského průmyslu, kde nemusí se snad ukazovati, jaký je vliv této práce na zdraví dělnictva; kartel sklářů zdražil tu proti loňsku sklo až o 150%. Zasklení jednoho metru čtverečného sklem 2,2 mm silným stálo r. 1927 17,50 Kč, letos 33 Kč, zasklení sklem 3 mm silným loňského roku 26 Kč, letos 51 Kč. Sklenář, který oferoval levněji, byl v kartelu pokutován.

Není bez zajímavosti, že sám Věstník čsl. inženýrů odsoudil lichvu se stavebními hmotami, odsoudil nadměrné zisky, zvláště cementáren a žádal o nápravu. Zmínil jsem se obšírněji - poměry by zasluhovaly ještě důkladnější kritiky -- o otázce stavebních hmot, protože naše podniky se stavebními hmotami zneužily poslední vlny stavební konjunktury k stále stoupajícímu zdražování materiálu při současném velkém zhoršení jeho jakosti. Na málo kterém případě dá se demonstrovati tak jasně nezdravost a škodlivost dnešního kapitalistického režimu, ženoucího se v bezměrném egoismu a ziskuchtivosti několika jednotlivců za mamonem, jako právě ve stavebním podnikání, zvláště pak v oboru stavebních hmot. Je třeba zakročiti v té věci v několika směrech; jednak na ochranu konsumentů ve směru jakosti zboží, jednak proti lichvě a drahotě stavebních hmot. V republice máme ně kolik dobrých zkušeben pro zkoušení materialií stavebních, z nichž největší jest ústav prof. Klocknera na české technice. Poměry v něm jsou naprosto nevyhovující; přes vzorné vedení nemůže se ústav vyvíjeti, jak toho vyžaduje potřeba našeho hospodářského života. Vážení pánové, situace tohoto zkušebního ústavu, kde se mají zkoumati všechny materiálie potřebné ke stavbě, kde se na př. budou zkoumati betony a materiálie upotřebené na stavbě na Poříči, kde se stala katastrofa, je dnes více než smutná. Nákladné stroje a zařízení, která jsou tam spravována jinak velmi dobře, nalézají se ve starém baráku, který byl před několika lety dovezen z Chocně z vojenské nouzové barákové kolonie. Bylo tenkrát řečeno, že budou v té budově jen 5 let. Dostává se do ní také houba, s námahou se odstraňuje, ale nedá se dobře odstraniti. Státu by přišlo daleko laciněji a uspořilo by se na strojích a zabránilo by se škodám, kdyby se s urychlením ústav zřídil v novostavbě techniky. Podáváme v tom směru dnes naléhavou interpelaci vládě. Ústavy pro zkoušení materiálu v republice potřebují nyní zvýšené podpory, aby se mohly rozšířiti a vyzbrojiti vším potřebným inventářem. Německo se svými skvěle přímo vypravenými zkušebnami může tu býti vzorem.

Ochrana konsumentů proti lichvě dá se provésti několika způsoby, o něž žádáme rovněž, po několikáté vlastně již, v interpelaci. Častokráte v této posl. sněmovně vzpomenul té věci zejména kol. Johanis. Domáháme se v ní obnovení cenových a lichevních soudů u nás se zostřenou přísnou praxí proti lichvářům se stavebními hmotami, domáháme se v ní dále vydání protikartelového zákona, jakož i používání všech donucovacích prostředků se strany politických úřadů proti zdražovatelům se stavebními hmotami, jak to předpisuje vládní nařízení ze 3. září 1920.

Co se pak betonu zvláště týče, který v dnešní technice zaujímá jako stavivo poměrně mladé postavení výjimečné, navrhli jsme hned po nešťastné katastrofě, aby poměrně dobré naše předpisy o betonových stavbách pro státní stavby, vydané ministerstvem veř. prací z 28. prosince 1922, č. j. 872.861,vztahovaly se i na práce soukromé.

O této věci hovořil p. ministr veř. prací v rozpočtovém výboru a dotknul se jí také dnes ve svém prohlášení. Nevím ovšem, zdali jsem slyšel při obou případech docela správně, dnes jsem neslyšel pro hluk a v rozpočtovém výboru také jsem dobře neslyšel ten výrok p. ministra. V rozpočtovém výboru projevil p. ministr názor, že by se mohly tyto jasné a dobré naše předpisy o všech betonových stavbách platné pro státní stavby, které jsou i internacionálně uznány jako dobré - také se u nás žádná stavba, ať most nebo budova nezřítila - vztahovati jen na těžší a větší konstrukce soukromé.

Za těch poměrů, které jsou dnes v našem betonovém stavebnictví, dokud nebude zjednán radikální pořádek a odpomoženo tomu zejména v Praze, přimlouval bych se za to jistě v souhlasu s celou slavnou sněmovnou, aby tyto předpisy platily pro soukromé stavby bez omezení.

Lituji, že p. ministr veř. prací se dnes této otázky omezení u staveb soukromých vůbec nedotkl. Možná, že se toho úmyslu "omezení" vláda, resp. ministerstvo veř. prací vzdalo.

Vedle cementu je podstatnou složkou betonu i písek a štěrk. Otázka písku zaslouží také velké pozornosti i v případě poříčském, neboť, jak známo, vyslovují se podezření o velkém vybírání písku pod stavbou v rozměrech nepřípustných. Věc ta vyžaduje přísného šetření, přes protesty z různých stran vznášené. Šetření to musí se díti ovšem rychle, má-li se konstatovati na místě pravý stav věci.

Otázka písku u pražských staveb jest dosti ožehavá, neboť kdysi prvotřídní, po staletí na dně Vltavy ukládaný písek a štěrk se už vyčerpal a nyní je tam namnoze smíchán s bahnem. Odborníci proti tomuto názoru a stížnostem mají své protesty, avšak připojujeme se k tomu názoru, aby byla uklidněna veřejnost, aby v tomto směru se dálo šetření, a to velmi rychle, má-li se konstatovati na místě pravý stav věci.

Otázka písku jest u betonu, používaného na stavbě na Poříči, důležitá a při vyšetřování vyžaduje mimořádné pozornosti.

Nyní ke kapitole o zakládání budov v Praze.

S mnoha stran odborných i laických ukazuje se na nedostatečné založení budovy jako na příčinu katastrofy. V novinách ukazovalo se na pískovou půdu v Praze jako na nebezpečnou. V tom jest jistě přehnaná obava, neboť v písku se staví poměrně dobře, je však potřebí půdu patřičně vyztuž ti a zpevniti známými a věčně dnes potřebovanými technickými prostředky - pilotováním atd. Způsobům zakládání budov v Praze třeba věnovati principielně velkou pozornost. Dobrý písek je totiž dobrou půdou pro zakládání, avšak poměry půdní jsou v Praze velmi komplikovány. Co stálo v novinách, na př. "Prag steht auf gutem Boden", a bylo to jméno velmi známé, které se pod tento článek podepsalo, nemohli bychom s dobrým svědomím podepsati. Praha stojí ve své velké části na starých vltavských pískových terasách, Poříč na př. na t. zv. první terase pískové, museum a Václavské náměstí na druhé atd. Kde jsou diluviální nánosy, které tvoří pískové polštáře, pevné a slehlé, tam je půda pro stavení spolehlivá. Avšak místy jsou nebezpečny přece jen spodní vody, místy zhoršily se poměry roztřásáním a jinými podružnými silami, někde i jílovité a hlinité vrstvy mění povahu půdy. Proto je velmi potřeba důkladně vyšetřiti i způsob zakládání paláce na Poříči.

Že nejsou poměry v půdě pražské tak jednoduchy a spolehlivy, jak někteří odborníci tvrdí, ukazuje fakt, že se po důkladném geologickém prozkoumání jevily vážné obavy o to, bylo-li by vůbec v Praze možno stavěti bez použití přehnaných sum peněžních podzemní dráhu právě pro obtíže terénu. Je znám i případ moderní galerie, k jejímu projektu pozváni byli geologové sice až naposledy, ale zjistili tu právě velké závady. Také zkušenosti, získané při zakládání stavby veletržního paláce, byly velmi cenné a ukazují na složitost půdních poměrů v Praze. Dnes zabývají se i vážné odborné instituce ohrožením základů chrámu sv. Víta - nebezpečí aktuelního tu ovšem není a pro budoucnost budou podniknuty všechny kroky k naprostému zabezpečení. Nestačí však vzíti jen vzorek z půdy, v níž má býti zakládáno, nestačí provésti jen sondy. Prozkoumati kostky a jiné vzorky půdy ze základů jest ovšem věcí první a základní. Je tu třeba zkoušky na pevnost, propustnost atd. Vedle toho všeho jest i třeba, aby geolog prozkoumal celou stavbu terénu, způsob uložení vrstev, stav spodní vody atd. Ve Vídni, kde se mnoho a po stránce technické dobře staví, předchází založení každého domu prohlídka základní půdy geologem. Teprve po jeho odborném posudku přikročí se k dalším pracím. Bylo by dobře, aby v našem stavebním řádě a jiných předpisech bylo alespoň pro všechny větší stavby také vždy pamatováno na geologa. Náš státní geologický ústav v Praze má už vypracovanou podrobnou geologickou mapu Prahy, sleduje i po své odborné stránce kanalisační práce v městě. Má dobré odborné síly, jež vyhovují žádanému účelu. Obracím na tuto okolnost pozornost vlády, zejména ministerstva veř. prací, do jehož resortu geologický ústav náleží, aby byl ústav vybaven řádnou dotací a potřebnými silami. A nyní, vážení pánové, k poslední kapitole, týkající se katastrofy, ke kapitole nutnosti vydání moderního stavebního řádu. Pan ministr veř. prací mluvil zde sice o veliké nutnosti vydání stavebního řádu, dotkl se poněkud i ožehavosti otázky Slovenska a Podkarpatské Rusi v tom směru, avšak neřekl nám, nač jsme velmi čekali, totiž kdy bude vlastně osnova o stavebním řádu předložena. Já odůvodním, proč jest udání tohoto termínu potřebí a proč pan ministr veř. prací mohl snad udati velice blízké termínování tohoto zákona.

Zdržování ve vydání stavebního řádu, odpovídajícího všem požadavkům moderní doby a vývoji techniky, poškozuje těžce náš hospodářský život po několika stránkách. Je třeba neprodleného vydání stavebního řádu a jeho vypravení náležitými předpisy, zaručujícími bezpečnost na stavbách prováděných i hotových.

Naší veřejnosti není ani dostatečně známo, jak vysoce důležitým je stavební řád a jaký právě v naší republice v tomto ohledu je chaos. Je málo států v Evropě, kde ve věcech stavebního řádu je takový zmatek, jako u nás. V českých zemích máme 5 stavebních různých řádů, na Slovensku a Podk. Rusi 14 různých stavebních statutů měst a 20 stavebních statutů župních. Staví se tedy v naší republice - ještě dnes v roce 1928 - téměř podle 40 různých stavebních řádů, z nichž některé jsou velmi zastaralé, některé nového data, některé docela stručné o několika paragrafech, jiné obšírné, důkladné o několika stech paragrafech. Bratislavský stavební statut je na př. z r. 1871 - obsahuje tedy předpisy skoro 60 let staré v době tak ohromného rozmachu techniky - nejmladší je na Slovensku statut lučenecký z r. 1912. Stavební statut župy oravské má 16 paragrafů, župy nitranské 276. Stavební statut města Zvoleně má 41 paragraf, města Berehova 304 paragrafy.

Od počátku republiky byl všemi interesovanými kruhy urgován a očekáván nový moderní, jednotný stavební řád s velkou netrpělivostí. Odborové organisace zaměstnanců i zaměstnavatelů domáhají se ho už několik let, stejně i úřady, které trpí roztříštěností a růzností stavebních řádů. Pochopitelně domáhalo se ho zvláště důrazně ministerstvo unifikací. 5. října t. r., tedy před 14 dny. poslána byla zpráva novinám, že ještě tento měsíc bude osnova dána ministerstvům k t. zv. meziministerskému připomínkovému řízení, po zpracování jeho výsledku že bude pak ještě návrh předložen k vyjádření interesovaným korporacím, načež po konečné redakci bude projednán ústavně. Jednotný stavební řád měl by vstoupiti v platnost teprve počátkem r. 1930.

Proti tomuto pomalému postupu máme své námitky. Poslední katastrofy jsou více než důrazným upozorněním o naléhavosti neprodleného vydání stavebního řádu. Jsme si dobře vědomi ohromného rozsahu a těžkosti díla, ale na druhé straně nechápeme příčinu udržování a otálení dokonce až do r. 1930, když již, slavná sněmovno, konala příslušná komise při ministerstvu veř. prací o vydání nového stavebního řádu v době od r. 1922 do 1927 210 schůzí, vedle toho konáno bylo o věci v letech 1922 až 1926 celkem 156 anket v Masarykově akademii práce, jejíž členové se vynikající měrou zúčastnili prací pro vydání nového stavebního řádu.

Je tedy problém již důkladně probrán, a byla-li opomenuta některá instituce, může jí býti s urychlením ihned poslán k terminovanému podání připomínka. Proč bychom měli čekati ještě až do r. 1930, když právě nyní a v budoucím roce se dá čekati vyvrcholení vlny stavební konjunktury u nás, kdy se bude nejvíce stavěti? Žádáme proto dnes v naléhavé interpelaci, o neštěstí předložené, aby vláda učinila sdělení o novém stavebním řádu a žádáme, aby byl zákonodárně projednán do 1. ledna 1929. Stavební řád pro naše stavitelství a podnikání, to je totéž jako zákon o ústavě pro náš stát. Je to souhrn předpisů, jež mají zavésti v našich poměrech pořádek do nynější neobyčejné roztříštěnosti, jež mají zajišťovati po stránce stavebně policejní úplnou bezpečnost staveb při jejich provádění i staveb hotových je to souhrn předpisů, jež mají sloužiti jako fundament správného potřebného rozvoje našich měst. Pro omezenost časovou uvádíme jen část přání, která máme ve směru vydání nového řádu. Přejeme si, aby nový stavební řád nebyl učebnicí s přeplněností předpisů, nýbrž aby to byl všem moderním zásadám a potřebám přizpůsobený řád, jenž by se dal v budoucnosti rozšiřovati a doplňovati podle stále stoupajícího rozvoje techniky a nových pracovních metod. Tento nový stavební řád musí ponechávati obcím dostatek volnosti k respektování lokálních potřeb. Jiné jsou potřeby Brna nebo Ostravy, jiné obcí na Oravsku nebo na Podkarpatské Rusi. Přejeme si, aby vhodnými plány regulačními, upravovacími dbáno bylo veřejných zájmů, nezastavitelnosti ploch atd. a aby čeleno bylo v tomto stavebním řádě účelně lichvě se stavebními pozemky tím, že se bude zabraňovati stavěti v určitých komplexech tolik budov, kolik toho právě žádá spekulace a ne veřejný zájem. Není bez zajímavosti, u jakých staveb se staly právě největší katastrofy stavební ve Velké Praze v posledních letech. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.) Naléhavou potřebou jest, aby v novém řádě postaráno bylo o správný a přísný stavební dozor. Přáli bychom si, aby zatímní osnova o stavebním dozoru, o níž byla učiněna již zmínka, byla pojata se svými základními ustanoven mi do nového stavebního řádu. Pokud jsme měli příležitost zjistiti, není v připravované předloze o stavební dozor tak přísně postaráno, jak toho potřebu naléhavě ukazují poslední katastrofy.

Protože průtahy ve vydání řádu stavebního povstávají našemu životu velké škody, opakujeme svůj požadavek po vydání jeho do 1. ledna 1929, a další požadavek, aby v něm bylo pro větší obce než 2000 obyvatel závazně ustanoveno, aby do doby nejméně 10 let opatřily řádné upravovací i evidenční plány. Ke konci vyslovujeme přání, aby v budoucnosti pamatováno bylo v Praze na účelnou organisaci záchranných prací a na spolupráci různých složek, které tu přicházejí v úvahu. Obětavě pracujícím zachráncům, Savičovi, rotmistru Vovsíkovi, Kapelíkovi, Žďárskému, Královi a jiným přísluší však náš vřelý dík. Konče svoji řeč o katastrofě na Poříči vzpomínám památky zesnulých z Poříči, jež bude žíti stále v myslích pracujících lidí Velké Prahy a celé republiky. Jejich jména budou řaděna k těm stálým a bezejmenným krvavým obětem z uhelných dolů, jež jsou veřejností často tak klidně registrována a zapomínána, že je to až neuvěřitelno. Památku těchto mučedníků práce uctíme nejlépe tím, budeme-li pracovati k odstranění všech příčin katastrof, ať na stavbách nebo v dolech a jiných podnicích a když také budeme pracovati k odstranění velikého vinníka neštěstí pracujících: kapitalistického režimu a jeho anarchismu v hospodářském životě. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Kurťak. Uděluji mu slovo.

Posl. Kurťak (malorusky): Slavná sněmovno! Při posuzování státního rozpočtu pro r. 1929 s hlediska Podkarpatské Rusi konstatuji, že tento rozpočet podává lepší přehled příjmů a výdajů Podkarpatské Rusi než rozpočet loňský, avšak přesného obrazu nemůžeme dostati proto, poněvadž příjmy a výdaje u některých resortů, týkající se Podkarpatské Rusi, nejsou odděleny, nýbrž rozpočteny společně se Slovenskem, a s druhé strany není určeno, kolik příjmů připadá na Podkarpatskou Rus ze státních podniků, na příklad z tabákové režie, pošt, železnic a z monopolů.

Zvláštního rozpočtu Podkarpatské Rusi ve všech oborech příjmů a výdajů vyžaduje sám politický zájem autonomní země Podk. Rusi, aby bylo lze přesně určiti, jak dalece jest Podk. Rus finančně aktivní nebo pasivní.

Otázku odděleného rozpočtu zdůraznila Centrální ruská národní rada již v květnu 1919, kdy po prohlášení dobrovolného připojení k Československé republice žádala od vlády, aby finance Podk. Rusi byly odděleny. Na základě tohoto požadavku vláda republiky nařídila v Generálním statutu, vydaném dne 16. listopadu 1919, že Podk. Rus bude míti své zvláštní finance a že do konečného zřízení autonomní vlády stát bude hraditi správní výdaje, kteréžto výdaje se účtují zvlášť.

Ta protiautonomní politika vlády, která od r. 1920 směřuje k odkladům provedení zemské autonomie Podk. Rusi, kterážto politika sabotuje provedení saint-germainské mírové smlouvy a závazných ustanovení ústavní listiny Československé republiky, vymyslila si rozličné příčiny, jimiž odůvodňuje stálé odklady autonomie Podk. Rusi, neohlížejíc se na to, že nejširší zemská samospráva jest podmínkou, s kterouž se Podk. Rus připojila k Československé republice.

Vláda se v prvních letech po připojení ráda odvolávala na to, že politické poměry Podk. Rusi po světové válce se nekonsolidovaly tak dalece, aby autonomie mohla býti provedena, že ještě není vyřešena otázka hranic ruskoslovenských a rusko-rumunských. Později, zvláště od r. 1924 vláda našla nový důvod, totiž nekulturnost karpatoruského lidu a ještě později operuje s důvodem, že Podk. Rus jest hospodářsky a finančně tak dalece pasivní, že nemůže uhraditi výdajů zemské samosprávy.

Pro aktivnost nebo pasivnost Podk. Rusi nechť mluví číslice závěrečných účtů republiky z r. 1927 a také i číslice tohoto rozpočtu.

Výdaje Podk. Rusi činily r. 1927 243 mil. Kč, a příjmy 152 mil., tedy schodek činí 91 mil. Kč. Ale v příjmech se nenacházejí poměrné příjmy Podk. Rusi z tabákové režie, z pošty, železnic, z jiných státních podniků, a potom z monopolů. Z miliardového čistého zisku těchto příjmů připadá na Podk. Rus aspoň taková částka, která rozhodně hradí schodek jiných odborů.

Stačí odvolati se na takové prameny příjmů, jakými jsou na Podk. Rusi solné doly, státní statky, lesy, poloniny a tabáková režie. Největší množství soli se dobývá v Podk. Rusi, asi 118 milionů kg ročně, kteréžto množství lze při intensivním provozu značně zvýšiti.

Státní lesy a statky měří nyní 363.000 ha. ke kterémužto množství lesů dlužno připočísti asi 70.000 ha lesů, jejichž vyvlastnění se provádí ve prospěch státních lesů. A těchto 430.000 ha výborných lesů při racionelním hospodaření musí dáti při nejmenším 50 milionů čistého zisku za rok.

Tabák se v naší republice pěstuje jen na Slovensku a v Podk. Rusi. Na Podk. Rusi plocha osázená tabákem činí nyní 1600 ha, kterážto prostora může býti zvýšena na 3000 ha. Sklizeň tabáku z Podk. Rusi dává nyní státu asi 90 milionů Kč čistého zisku, kterýžto zisk zvětšením plochy osázené tabákem se rovněž zvýší.

Nesmí se zapomínati, že příjem z cel, která nyní činí 26 milionů Kč, značně se zvýší s rozvojem zahraničního obchodu s plodinami Podk. Rusi, na příklad s dřevem, hrozny, ovocem a vínem, jakmile zahraniční obchod, vývoz plodin bude míti normální průběh. Hospodářský obchod Podk. Rusi během staletí směřoval částečně na východ, částečně pak na jih. Po světové válce tento obchod byl silně omezen novými státními hranicemi, vysokými cly a sazbami. Jest povinností vlády, aby uzavřela se sousedními státy takové obchodní smlouvy, které by učinily přítrž dosavadnímu nenormálnímu stavu a zvýšily vývoz plodin Podk. Rusi. V tomto případě cla na Podk. Rusi budou poskytovati mnohem více příjmů než při dosavadním omezeném obratu.

Avšak dočasnou, domnělou pasivnost Podk. Rusi způsobuje sama politika vlády, která, místo aby šetřila, s podivuhodnou štědrostí vyhazuje miliony na Podk. Rusi a udělala správu Podk. Rusi nejdražší v celé republice.

Výdaje vnitřní správy jsou rozpočteny pro r. 1929 částkou 42 milionů Kč. Počet úředníků a zřízenců vnitřní správy činí 581, u státní policie 357 a u četnictva 837. Avšak sama státní policie a četnictvo pohlcuje 26,572.000 Kč. Zatím co na Slovensku připadá na 857 obyvatelů jeden četník, na Podk. Rusi připadá jeden četník na 681 obyvatelů. Mimo to 150 %ní podkarpatský přídavek silně zdražuje veškerou správu, neboť činí u vnitřní správy asi 3 miliony Kč.

Finanční správa na malém území Podk. Rusi má 1338 úředníků a zřízenců, z nichž jest 739 finančních strážníků. Pět finančních ředitelství a jedno hlavní ředitelství jest vůbec přepychovou věcí pro malou zemi, jejíž plocha sotva přesahuje 12.000 čtverečních kilometrů. Personál finanční stráže jest ohromný, neboť zatím co na Slovensku připadá na 2402 obyvatelů jeden finanční strážník, připadá na Podk. Rusi na 1248 obyvatelů. Celá finanční správa stojí stát asi 34 milionů Kč.

Se zřetelem na to, že na Podk. Rusi ohromná většina úředníků a zřízenců všech odborů jsou Češi, vyslaní z českých historických zemí a dostávající kromě platu 150 %ní přídavek, tento ničím neodůvodněný přídavek činí každoročně asi 14 milionů Kč, a takto značně zvětšuje výdaje Podk. Rusi.

Zrušení tohoto přídavku a vůbec restrikce v některých oborech zbytečného osobního stavu zlevnila by více správní výdaje Podk. Rusi, zmenšila by je, a v značné míře snížila by tento domnělý schodek, jejž vyčítají Podk. Rusi odpůrci její samosprávy.

Podle tohoto rozpočtu všechny výdaje Podk. Rusi činí r. 1929 250 milionů Kč a příjmy - se započtením poměrných podílů Podk. Rusi ze státních podniků a monopolů činí asi 195 milionů Kč, schodek by tedy činil 55 milionů. Kdyby byl snížen zbytečně velký osobní stav některých odborů a zrušen 150 %ní přídavek, tento domnělý schodek by se zlikvidoval.

Podotýkám, že se provedením správní reformy část břemen vnitřní správy přenese na obce, okresy a zem, tedy výdaje státu se zmenší.

S hlediska autonomie Podk. Rusi dlužno počítati s tím, že Podk. Rus musí hraditi výdaje samosprávy ze svých prostředků. Podle mírové smlouvy a ústavy republiky autonomními věcmi jsou vnitřní správa, školy a náboženství.

Podle státního rozpočtu pro r. 1929 výdaje vnitřní správy činí 42 milionů Kč, výdaje na školy a nár. osvětu 41 milionů a výdaje na církve 9,700.000 Kč, úhrnem asi 93 milionů. Připočtěme k tomu výdaje příštího autonomního sněmu a pak můžeme zjistiti, že by autonomie Podk. Rusi vyžadovala asi 100 milionů Kč výdajů. Se zřetelem, že tato částka jest jen polovicí příjmů Podk. Rusi, dále se zřetelem, že by se příjmy Podk. Rusi při intensivním hospodaření se solnými doly, státními lesy a statky a pěstováním tabáku značně zvětšily, dále se zřetelem, že ulehčením zahraničního vývozu plodin Podk. Rusi příjmy z cel se zdvojnásobí a že mimo to samosprávné svazy, obce, okresy, zem budou míti své zvláštní příjmy, není příčiny, abychom pochybovali o aktivitě Podk. Rusi, o její způsobilosti hraditi své autonomní výdaje, tím méně, neboť připojením ruské části východního Slovenska k Podk. Rusi hospodářské síly Podk. Rusi jen vzrostou.

Z výše uvedeného jest zřejmo, že finanční hledisko Podk. Rusi nemůže býti příčinou, aby se odkládalo s provedením její zemské samosprávy, zajištěné mírovou smlouvou a ústavou Československé republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP