Čtvrtek 18. října 1928

Otázka posuzování státního rozpočtu jest otázkou důvěry nebo nedůvěry k vládě. S tohoto politického hlediska musím posuzovati rozpočet, vyhovuje-li všestranným požadavkům autonomní Podk. Rusi či nikoliv.

Konstatuji, že politika vlády ani o krok nepřibližuje Podk. Rus k její autonomii, naopak politika centralisace a počešťování nabyla za poslední dva roky ostřejšího rázu než před tím. Již jazykové nařízení vlády ze dne 3. února 1926 porušilo autonomní právo Podk. Rusi, když ustanovilo český jazyk úředním jazykem Podk. Rusi i v autonomních věcech a přidělilo ruskému jazyku autonomní ruské země ráz pouze fakultativní, snižujíc jej na úroveň menšinového jazyka.

Místo aby uskutečnila autonomii Podk. Rusi, vláda a její strany oktrojovaly na autonomní Podk. Rus zákon o reformě státní správy, v němž není ani stínu autonomie. Aniž byly předběžně určeny spravedlivé rusko-slovenské národopisné hranice a ruské části východního Slovenska byly připojeny k Podk. Rusi, aniž 200.000 podkarpatských Rusínů, žijících na území nynějšího Slovenska bylo spojeno v jedno tělo se svými ruskými bratry žijícími na východ od Užhorodu, aby Rusíni na Slovensku dostali totéž právo na autonomii jako Rusíni Uže, Berehu a Marmaroše, zákon o správní reformě přidělil tyto západní historické ruské kraje ke slovenské zemi a odsoudil Rusíny k odnárodnění. Neboť Rusíni na Slovensku nemají ani základních práv národních menšin, jejich postavení jest horší než postavení Němců nebo Maďarů. Rusíni na Slovensku kromě několika ruských církevních škol nemají ani jednu ruskou státní školu, ani jednu občanskou školu, ani jediné gymnasium. Stává se, že vrchnosti rozkazují odstraniti i ruské nápisy na ruských církevních školách, na příklad v obci Veľaty.

Vláda provedla reformu správy na Podk. Rusi s tím, že zapomněla na guvernéra, jenž podle mírové smlouvy a podle ústavy republiky musí býti správcem Podk. Rusi. § 3 úst. listiny republiky ustanovuje, že v čele Podk. Rusi jest guvernér, jmenovaný presidentem republiky a odpovědný sněmu Podk. Rusi. Podle tohoto paragrafu úst. listiny vláda vydala r. 1920 nařízení č. 356 Sb. z. a n., jímž určila práva guvernéra takto:

Do působnosti guvernéra Podk. Rusi přísluší:

1. Zastupovati Podk. Rus při jednáních s vládou;

2. podle ustanovení tohoto nařízení říditi jednání guberniální rady;

3. podpisovati nařízení a výnosy normativní povahy, vydávané civilní správou pro celé území Podk. Rusi;

4. k návrhu příslušného referenta, podepsanému též viceguvernérem:

a) jmenovati zaměstnance z oboru církevní a místní správy, pokud jmenování nespadá v oprávnění presidenta republiky, vlády republiky nebo autonomních činitelů (obcí, měst, církví a pod.);

b) jmenovati osoby učitelské škol nestátních;

c) prováděti jmenování i povýšení soudců a úředníků státních až včetně do VII. třídy hodnostní s platností provisorní pro území Podk. Rusi, pokud jde o úředníky civilní správy, tudíž s vyloučením zaměstnanců úřadů, které nepodléhají civilní správě, jako úřady celní, poštovní, železnice a j.;

d) předkládati vládě návrhy na povýšení a jmenování ostatních soudců a státních úředníků civilní správy a úřadů podřízených;

5. guvernér má právo vyžádati si ústní nebo písemné zprávy od viceguvernéra a jeho prostřednictvím od jednotlivých referentů civilní správy ve všech věcech, týkajících se Podk. Rusi;

6. civilní správa má povinnost sděliti guvernérovi všechna zamýšlená závažnější vládní opatření, zejména jsou-li povahy politické. Guvernér má právo zastaviti opatření viceguvernéra, o kterých se domnívá, že odporují ústavní listině nebo jiným zákonům nebo poškozují zájem Podk. Rusi. Viceguvernér v tom případě učiní jen neodkladné prozatímní opatření pod vlastní odpovědností.

§ 3. Viceguvernér, jejž jmenuje president republiky k návrhu vlády, zastupuje guvernéra, je-li guvernér nemocen, nepřítomen nebo zaneprázdněn nebo je-li místo jeho dočasně neobsazeno.

Zákon o správní reformě zrušil všechna tato práva guvernéra, a naopak část jeho práv přenesl na zemského presidenta a důležitější část na ministerstvo. Vláda jmenovala zemským presidentem bývalého viceguvernéra, Čecha, neumějícího rusky, a bývalou župní správu soustředila v rukou tohoto českého presidenta a jmenovala pro něho výlučně české referenty. Třetí stolice vnitřní správy jest soustředěna v ministerstvech.

Pánové ministři, táži se vás, co jest s právy a působností guvernéra Podk. Rusi? Řekněte nám, jaký úkol vykonává guvernér, čím se zabývá on, jenž podle mírové smlouvy a ústavní listiny má státi v čele Podk. Rusi? Tento zákon o reformě státní správy ponížil stolec guvernérův a z guvernérství udělal titulární sinekuru.

Předválečnou širokou župní samosprávu nelze ani srovnávati s touto pseudoautonomií, kterouž při unifikaci státní správy v celé republice slibuje tento zákon. Poradní právo okresních a zemských zastupitelstev s právem veta okresního náčelníka a zemského presidenta, široké policejní trestní právo okresního a zemského úřadu, slovenský úřední jazyk na Slovensku a český na Podk. Rusi, větší armáda českého úřednictva, české policie a českého četnictva naprosto neospravedlňuje vlády, která tvrdí, že tento centralistický zákon přibližuje Podk. Rus k její autonomii a bude školou pro zemskou samosprávu.

Naopak, tato správní reforma má pouze jeden účel, posíliti ideu jediného, českého národního státu s jediným cílem, a tato idea zřejmě odporuje vší zemské samosprávě a slouží dalšímu počešťování a tím i odnárodňování Podk. Rusi.

Této idei slouží školská politika na Podk. Rusi. Bezohledné počešťování škol provádí se intensivně od r. 1926, to jest pod režimem Rozsypala, nynějšího zemského presidenta a pod stranickou diktaturou české agrární strany.

Věci škol a národní osvěty jsou podle mírové smlouvy a ústavní listiny autonomními věcmi Podk. Rusi. Jinými slovy správa škol patří úplně Podk. Rusi, především ruskému lidu.

A co vidíme?

Správa škol jest již od r. 1920 v českých rukou, ale do r. 1926 se česká správa obávala zakládati české školy v ruských obcích. Naopak, od r. 1926 do dneška vláda založila na Podkarp. Rusi již 100 českých státních obecných škol. To se udělalo v té autonomní Podkarpatské Rusi, v níž do r. 1919 vůbec Češi nebyli. Vzrůst českých obecných škol jest úzce spjat s organisací českého učitelstva oddělenou od organisace ruské a s českou školní maticí. Na české školy jsou jmenováni čeští učitelé a učí česky. Bylo by to pochopitelné, kdyby žáci českých škol byli české národnosti, ale věc má se úplně jinak. Podle statistiky z 75 českých obecných škol na Podkarp. Rusi jsou pouze 2 české školy, v nichž všichni žáci jsou Češi, totiž v Antalovcích a v osadě Baťovo. V 9 školách jest většina českých dětí, v 5 školách jsou všichni žáci židé, ve 2 Němci, v 48 českých školách jest židů 70 až 98% a v 18 českých školách nebyl ani jediný český žák. Ve školním roku 1927/28 bylo na Podkarp. Rusi 2624 českých dětí školou povinných a v českých obecných školách bylo v šech žáků 5131, z nichž české národnosti bylo jen 20%, židovské 65%, maďarské 7%, ruské 3% a německé 3%.

V českých obecných školách vyučovalo do první polovice r. 1923 170 českých učitelů, na jednoho učitele připadalo průměrně 30 žáků, zatím co v ruských obecných školách vyučovalo pouze 732 ruských učitelů a na jednoho ruského učitele připadalo 80 až 130 dětí. V některých českých školách počet žáků nepřesahoval 16 až 22.

České obecné školy na Podkarpatské Rusi vzrůstají, zatím co na Podkarp. Rusi i nyní jest asi 30 ruských obcí nemajících školy, v nichž děti jsou nezaškolené nebo v nichž není dostatek tříd. Pro české školy se nebudují místnosti, nýbrž zabírají se třídy ruským školám. Pro nedostatek ruských škol bylo v r. 1928 na Podkarp. Rusi 17.400 ruských dětí nezaškolených.

Opravdu kulturní ostuda! A vláda, místo aby doplnila nedostatek v ruských školách a v ruských učitelských silách, zakládá spousty českých škol pro ruské, židovské a maďarské děti a jmenuje sem české učitele z českých zemí.

Na Podkarp. Rusi a východním Slovensku jsou 3 učitelské ústavy, v Užhorodě, v Mukačevě a v Prešově, a jeden ženský učitelský ústav. Tyto učitelské ústavy mohly by snadno doplniti nedostatek učitelských sil, ale vláda zavedla v nich numerus clausus, zakazujíc při jímati více než 30 kandidátů. Takové omezení počtu kandidátů v ruských učitelských ústavech má pouze jeden účel, doplniti nedostatek v ruských učitelských silách českými učiteli. Ale to je ještě málo. Viceguvernér vyzval svým nařízením ze dne 1. května 1928, čís. 34.645, ředitelství českých škol v republice, aby se čeští učitelé hlásili k službě v ruských školách na Podkarp. Rusi a slíbil jim rozličné výhody.

Že taková školní politika neslouží zájmům autonomní ruské země, nýbrž naopak prospívá počešťování, o tom je zbytečno se šířiti. Zdůrazňuji, že školní správa, neohlížejíc se na stálé protesty obyvatelstva, ruských kulturních ústavů a politických stran dosud ještě vede svou zvláštní rusínskou politiku ve věci ruského jazyka. Mluvnice a učebnice sepsané jakousi smíšeninou haličsko-polskoukrajinského uměle utvořeného jazyka jsou schvalovány ministerstvem, ale ruské mluvnice a učebnice dosud schváleny nebyly. Ve školách občanských a středních dosud ještě převládá vliv haličských vystěhovalců směru ukrajinského, kteří nenávidí vše, co je ruské. Veškeré tradice karpatoruského lidu, všichni předváleční spisovatelé a básníci jeho jsou úzce spjati s ruským literárním jazykem. proto veliká většina našeho lidu naprosto nechápe, proč se školní správa chová odmítavě k ruskému literárnímu jazyku.

Tyto hlavní odbory autonomních věcí Podkarpatské Rusi, to jest vnitřní správa a školství, jsou ve službách politiky, která zřejmě porušuje práva Podkarp. Rusi, porušuje i mírovou smlouvu a ústavní listinu. Této škodlivé politice slouží i rozpočet republiky, proto já i moje strana chováme k takové politice vlády velkou nedůvěru.

Vláda a její strany rozvířily na Podkarp. Rusi otázku nezralosti ruského lidu pro autonomii a místo provedení autonomie postavily na program hospodářské a kulturní povznesení lidu. Zdůrazňuji, že při připojení Podkarpatské Rusi k Československé republice pod podmínkou nejširší autonomie nebylo a nemohlo býti řeči o zralosti nebo nezralosti.

Velké a spojené mocnosti na mírové konferenci přiznaly a zajistily zemskou samosprávu Podkarpatské Rusi, neboť její obyvatelstvo považovaly za zralé pro samosprávu. Ostatně lid, jenž již měl předválečnou širokou obecní a župní samosprávu a jenž po připojení k Československé republice účastní se zákonodárné moci parlamentu na základě nejširších demokratických zásad a jejž sama vláda považuje za zralý pro to, aby se činně účastnil okresních a zemských zastupitelstev, ten lid jest rozhodně zralý pro to, aby ve vnitřní správě, ve věcech školských a náboženských sám sobě vládl bez jakéhokoliv poručníkování.

Hospodářské a kulturní povznesení ruského lidu jen tehdy může sloužiti skutečně zájmům lidu, jen tehdy může poskytnouti očekávané výsledky, bude-li se této práce účastniti sám lid svými autonomními činiteli. Neboť není pochybnosti, že svoji bídu, své potřeby a nedostatky zná nejlépe sám lid a on sám může nejlépe vybrati způsoby a prostředky, které jsou nutné k povznesení hospodářského a kulturního života.

U dosavadní české správy, u českých úředníků nevidíme té ochoty, oddanosti a zájmu, jichž rozhodně vyžaduje všestranné povznesení ruského lidu. My Rusové můžeme očekávati skutečný altruismus, přímou věcnou ochotu a upřímnou bratrskou lásku jen od svých ruských lidí. Jest tomu tak u každého národa. Pouze v případě zavedení autonomie vzkřísí se tento nezištný sociální duch ruského národa, vzkřísí se i ochota k práci a k pomoci jak veškerenstvu, tak i sobě samému a pouze v ovzduší autonomie obrodí se tvůrčí síly karpatoruského národa.

Kdyby byla autonomie, pak by odbory, na nichž závisí hospodářské a sociální povznesení Podkarp. Rusi, byly hojně obdařeny a nikoliv skoupě jako nyní. V rozpočtu pro r. 1929 věcné výdaje na příklad ministerstva zemědělství, železnic, veřejných prací a jiných jsou rozpočteny, pokud jde o Podkarp. Rus, malými nebo nepatrnými částkami. Zde dlužno zavésti spravedlivý poměr, aby se Podkarp. Rus ne považovala za zkrácenou ve srovnání s jinými částmi republiky.

U ministerstva zemědělství jest velkým nedostatkem, že Podkarp. Rus nemá dosud své zemědělské rady, že na Podkarp. Rusi vůbec není zemědělského veřejného orgánu, jehož prostřednictvím zemědělské obyvatelstvo mohlo by vykonávati vliv na běh zemědělské politiky. V tomto směru působí některé organisace, které uchvátila česká agrární strana do svých rukou a vyloučila z nich ze stranické nesnášelivosti dobré a způsobilé pracovníky. Okresní hospodářské spolky jsou veskrze expositurami agrární strany, v nichž za pomoci okresních zemědělských instruktorů vede se agrární stranická politika.

Mýlil se pan ministr zemědělství když prohlásil v rozpočtovém výboru, že úředníci zemědělských úřadů se politikou nezabývají. Nuže, na Podkarp. Rusi zemědělský referent Brandejs jest tajemníkem agrární strany, agituje na politických schůzích této strany i ve svém odboru ve svém úřadě přímo projevuje svou nechuť k těm, kdož nevstoupili do české agrární strany.

Právě tak působí i všichni zemědělští inspektoři a instruktoři. Pozemková reforma na státních pozemcích buď se provádí nebo zdržuje podle toho, k jaké straně obec patří. Vydávání obilí na osivo, hnojiva, klasifikace dobytka na výstavách, vůbec vše děje se podle libosti agrární strany, ačkoliv k této straně na Podkarp. Rusi patří jen jedna osmina všech zemědělců, a ani desítina zemědělců ruských.

Pozemková reforma mohla by povznésti rolníky, zvláště ruské, mohla by jim pomoci z nouze a zajistiti jim lepší budoucnost. Avšak pozemková reforma právě na Podkarp. Rusi ukazuje nejméně výsledků, ačkoliv nedostatek země jest největší zvláště na Podkarp. Rusi. Ostatně ať mluví číslice:

Podle zákona č. 61/1920 Sb. z. a n. stát zabral velkým majetníkům půdy na Podkarp. Rusi 260.115 ha půdy. Do první polovice r. 1928 bylo přiděleno rolníkům, bezzemkům osadníkům a zbytkovým statkářům 17.000 ha. Skutečně malý výsledek při porovnání s jinými částmi republiky, máme-li na zřeteli, že na Podkarp. Rusi veškerá půda činí 1,267.243 ha, z nichž 30% připadá na stát, 20% na velké majetníky půdy, 25 % na obce, urbarie, kostely a prostřední statkáře a pouze 25% na drobné zemědělce, kteří činí 80% veškerého obyvatelstva Podkarp. Rusi.

Při takovém nespravedlivém rozdělení pozemkových majetků může pomoci jenom radikální a spravedlivá pozemková reforma. Pří. děl během 8 let 17.000 ha a to pouze na území 140 obcí, především v okolí řeky Tisy a jižní Latorice, jen nepatrně zmírnil nedostatek půdy.

Na horách, kde nedostatek půdy jest největší, pozemková reforma téměř nebyla provedena. Bez rozsáhlé lesní reformy, bez obrácení lesní kultury v zemědělskou tam, kde jsou pro to podmínky, vrchovinské chudé části zůstanou dále v chudobě, zůstanou v otroctví velkého pozemkového majetku, který patří samému státu, samému lesnímu eráru. Tyto dny prohlásil přednosta státního pozemkového úřadu v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny, že při provedení lesní reformy 50% zabraných lesů bude vyvlastněno ve prospěch státu. Jinými slovy stát, jenž nyní má na Podkarpatské Rusi 363.000 ha, dostane ještě asi 70.000 ha lesní půdy.

Místo aby se provedla pozemková a lesní reforma v takovém rozměru, jakého vyžadují zájmy chudých, během století vykořisťovaných drobných zemědělců a bezzemků na Podkarpatské Rusi a tím aby se předešlo pauperisaci, přiděleno českým kolonistům a zbytkovým statkářům několik tisíc hektarů, a většina velkostatků Schönbornových, asi 100.000 ha, byla vládou pronajata na 40 let zahraničnímu kapitalistickému konsorciu. Při racionální pozemkové a lesní reformě vláda by se musila starati, aby i obce dostaly půdu, pastviska nebo lesy, aby hlavní město Užhorod, jež má nedostatek pozemkového majetku, obdrželo také půdu a lesy, aby i sama podkarpatoruská země jako právní osoba stala se majetníkem zvláště většího prostranství lesů, co by usnadnilo její hmotné postavení.

Mluvíme-li o hospodářském povznesení karpatoruského národa, pak dlužno vésti takovou politiku, která by skutečně povznesla Podkarpatskou Rus a její obyvatelstvo.

Pohlédneme-li na investice na Podkarp. Rusi, musíme konstatovati, že většiny investovaných milionů bylo užito na přepychové obytné paláce českých úředníků, na kasárny, vězení a státní úřady a jenom málo se obrací na všenárodní účely. Župní a vicinální cesty jsou v mizerném stavu, mosty jsou zničeny nebo jsou již nevhodné a nebezpečné pro veřejnost. Na příklad most přes řeku Už v Dubriniči, jenž spojuje státní silnici s obcemi Pastelky, Černoholova, Smerekova, Pukovec, Holjatin, Kvasy, Dolha, jest uzavřen již několik let, ačkoliv obce již přispěly na stavbu, mosty a cesta z Majdanu do Holjatina jsou úplně zničeny, most přes Tisu u Vyškova a velký most u Bílek čekají na stavbu již od. r. 1920. Úprava řek a potoků se provádí hlemýždím krokem, opakující se povodně zničily velké plochy úrodných pozemků, na př. u Králova nad Tisou.

Za devět let stát nevybudoval ani jediné nové železnice, ačkoliv Podkarp. Rus má pouze jednu hlavní trať z Čopu do Jasiny. Tato železniční trať vede kolem maďarských a rumunských hranic; v případě jakéhokoliv mezinárodního nedorozumění bude tak ohrožena, že přestane býti spojovací cestou mezi Podkarpatskou Rusí a západními částmi republiky. A přece stavba nové železniční trati Užhorod-Mukačevo-Bilky-Chust i nyní jest pouze hudbou budoucnosti, na tuto novou trať není v rozpočtu zařaděn ani haléř. O úzkokolejných horských železnicích, které by spokojovaly vzdálené vrchoviny s jižními středisky Podkarp. Rusi, není ani řeči.

Stát nevybudoval dosud ani jedné obecné školy, gymnasií a občanských škol rovněž málo a stavba budov ruského gymnasia očekává svého uskutečnění. Soudní sedrie v Užhorodě také nemá své budovy, pracuje v místnostech okr. soudu a okresní soud ve starých těsných jizbách bývalého županátu.

Pomoc zemědělcům, kteří utrpěli povodněmi, mrazy a krupobitím, poskytuje se jen po kapkách a ještě pozdě. Stejně jest tomu s tak zvanou nouzovou akcí, když se kukuřice a brambory vydávají vrchovinským obcím prostřednictvím okr. úřadu podle stranického vylíčení. Nouze obyvatelstva využívá agrární strana, isoluje oposiční strany a státní pomoci užívá ke stranické agitaci.

Letošní rok jako i minulá léta způsobila chudšímu obyvatelstvu Podkarp. Rusi těžké hospodářské pohromy, jež jen zvyšovaly krisi, do které se dostalo obyvatelstvo po světové válce. Podkarp. Rus, která byla jevištěm válečných operací velké války, ve které zvláště Vrchovinci byli hmotně zničeni, nedostala náhrady válečných škod. Po válce rumunské panství sebralo všechno, co válka nechala. Potom přišla nespravedlivá výměna peněz - 315 milionů bylo odňato karpatoruskému obyvatelstvu - neúrodná hospodářská léta, a v takovém stavu následovalo vymáhání daní a dávek z majetku. V těchto exekucích se pokračovalo nemilosrdně tak, že konečné účty ministerstva financí za rok 1927 uvádějí o 124 miliony příjmů více kromě zařaděných v rozpočtu 69 milionů. Na dávce z majetku a přírůstku na majetku Podkarp. Rus zaplatila do r. 1928 asi 40 milionů Kč, ale nedoplatky činí ještě 66 milionů Kč, i když nemluvíme o značných nedoplatcích daní. Moravským zemědělcům odepsáno na daních 18 milionů Kč.

Se zřetelem, že Podkarp. Rus nejvíce strádala za války i po válce, se zřetelem, že nebyla sanována, táži se vlády, je-li ochotna odepsati značnou část daňových nedoplatků zvláště chudšímu obyvatelstvu, aby jubilejní rok republiky aspoň takovou úlevou potěšil obyvatelstvo Podkarp. Rusi. Amnestie dávek a daní zbavila by obyvatelstvo těžkých starostí a poskytla by základ rychlejšímu ozdravění, konsolidaci hospodářského stavu obyvatelstva.

Příčinou hospodářské krise jest i stálá nezaměstnanost. Pomoci v tomto směru může jen povznesení průmyslu, industrialisace, cílevědomá organisace práce a ulehčení v pohybu pracovních sil na Podkarp. Rusi. Pro tento účel obsahuje rozpočet pouze nepatrné částky. Kvetoucí před válkou družstevní průmysl zvláště v župě berežské a marmarošské jest téměř úplně zničen, neboť vláda nepřihlíží k tomuto domácímu průmyslu. Tento domácí průmysl, jenž byl před válkou populární, neboť národ ukájel a projevoval jím svůj pří. rodní vkus, byl před válkou značným pramenem příjmů pro sedláky.

Mluvě o hospodářském povznesení karpatoruského lidu, nemohu pominouti mlčením otázky církevních naturálních dávek, tak zvané kobliny, rokoviny, denníka. Obracím pozornost vlády na tuto otázku, která silně znepokojuje věřící řeckokatolické církve a stejně i duchovenstvo.

Je známo, že tyto zbytky předválečných feudálních církevních daní byly zákonem republiky č. 290/1920 Sb. z. a n. slavnostně zrušeny a odstraněny tím, že "náhrada duchovenstvu poskytne se za pomoci státu", takže výměr peněžní výměny kobliny a denníka ustanoví budoucí autonomní sněm a na Slovensku vláda.

Výměr státní výměny dosud nebyl určen, naopak viceguvernér vydal v květnu t. r. nařízení adresované církevním radám řeckokatolických obcí aby závazně určily do 15. června, kolik věřící chtějí dáti svému knězi místo kobliny a denníka, a to pod hrozbou, že neuposlechnou-li, civilní správa rozpustí církevní obce.

Zákon č. 290/1920 Sb. z. a n. byl županskými úřady a okresními úřady ve všech obcích Podkarp. Rusi slavnostně veřejně vyhlášen a lid se radoval, že jest osvobozen od nenáviděných starých feudálních břemen. A nyní se obnovuje, co zákonem republiky bylo již zrušeno. Není to nic jiného, než nový příklad těch pokusů, které karpatoruský lid pro nedostatek samosprávy musí snášeti na svém těle.

V předvečer prvního jubilejního roku svobodné a šťastné Československé republiky ruský národ závidí českému národu, jenž po dlouhém utrpení, neodolném boji a národním uvědomění dosáhl své státní samostatnosti. Avšak do radosti jubilejního roku mísí se hořké slzy karpatoruského lidu, jenž marně očekává provedení své autonomní samostatnosti.

Devět let uplynulo od připojení Podkarp. Rusi k Československé republice, devět let plných nadějí a rozčarování. Zachvěla se víra v sílu saint-germainské smlouvy a rovněž. sílu ústavy. Karpatoruský lid, jenž byl přesvědčen, že užívaje své samosprávy zajistí a rozvine svůj ruský národní život a postaví základy svého hospodářského blahobytu, dostal se do poručníkování silnějšího národa, jehož synové našli na Podkarp. Rusi krásnou existenci. Nechci zde mluviti o tom, jaké nežádoucí výsledky přineslo neustálé ničím neodůvodněné odkládání autonomie Podkarp. Rusi, nechci se dotknouti nebezpečných předchozích případů v mezinárodním životě, že nebyla splněna mírová smlouva, jež obsahuje záruky národní svobody slabšího národa, pouze prohlašuji, že základem konsolidace, základem slovanského bratrství jest především upřímná úcta k právům, národním citům, jazyku a národní důstojnosti.

Ruský národ Podkarp. Rusi jest stejným svobodným a rovnoprávným národem jako Češi nebo Slováci, neboť tyto tři národy utvořily Československou republiku nikoliv silou bodáků, nýbrž svým souhlasem. Klidné a solidární spolužití těchto národů jest zajištěno jen vzájemnou úctou. Stranický útisk, krutosti správy, pronásledování, ponižování jen kazí konsolidaci. Ve slavnostní chvíli jubilejního roku napomínáme vládu, aby splnila všechny ty závazky, které vzala na sebe republika jak mírovou smlouvou tak ústavní listinou.

Přihlížeje k tomu, že vláda nejen nezamýšlí uskutečniti autonomii Podkarp. Rusi, nýbrž přímo porušuje smluvní a ústavní práva karpatoruského lidu, přihlížeje k tomu, že vláda pokračuje v dosavadní počešťovací politice v ruské zemi a ve věci hospodářského povznesení Podkarp. Rusi nebéře dostatečného zřetele na těžký hmotný stav obyvatelstva, nemám k vládě důvěry a nepřijímám předloženého státního rozpočtu. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku, panu posl. Zápotockému.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP