Nutnost přijetí naší zákonné
osnovy, kterou by zavedena byla stavební živnostenská
inspekce u každého politického okresního
úřadu, vysvitne jasně, čteme-li zprávy
odborníků o úrazech na stavbách. Výstražným
a důrazným mementem byla zvláště
v poslední době úředně vydaná
kniha, obsahující stálé zprávy
živnostenských inspektorů. Působí
dojmem přímo zdrcujícím, že se
v této pozoruhodné publikaci mluví úředně
"o podivných pojmech o povinné péči
o životy dělníků", a na jiném
místě "o trestuhodné bezohlednosti k
životu zaměstnaných na stavbě"
nebo o "nerozvážné hře s lidskými
životy". Tak označují ve svých
zprávách nynější péči
o ochranu života a zdraví na stavbách ti, kdo
jsou povoláni, aby dohlíželi na bezpečnost
staveb a starali se o to, co má i ten pracující
nejcennějšího - o životy lidské.
Naprostý nedostatek sil dozorčích úřadů,
starajících se o bezpečnost na stavbách
i jiných podnicích, je provázen dále
malým vybavením kompetence inspektorátu a
naprosto zastaralými předpisy, jež byly snad
dobré před 20 lety, ale nevyhovují dnes požadavkům
moderní doby. Považte jen, vážení
pánové, že dnes živnostenští
inspektoři pracují podle vládních
nařízení z r. 1907 a 1908. vydaných
na podkladě §u 74 starého živn. řádu,
tedy na podkladě nařízení více
než 20 let starých. Je všeobecně známo,
jaký ohromný pokrok učinila v posledním
desetiletí právě technika, jak se změnily
a zintensivněly methody, jak od základů se
často změnily výrobní procesy, při
tom však předpisy pro živnostenské inspektory
na stavbách zůstávají stále
stejné. Jak by se ulehčila práce těchto
úředníků a jak by usnadněno
bylo řízení, kdyby - uvádím
jen namátkou jeden z četných případů,
stále se opakujících - bylo přesně
stanoveno, kdy lešení zřízeno býti
musí a kdy ne. Ve starých předpisech je stanoveno,
jaké lešení má být, nestanoví
se však. kdy u staveb jedno nebo dvoupatrových býti
musí, což zavdává pochopitelně
příčinu k častým rozporům
mezi podnikatelem a dozorčím orgánem, ke
zbytečným odvoláváním, dalším
projednáváním atd. Co se pak týče
našich dnešních návrhů zákona
o přibrání dělnictva a jeho kontroly,
upozorňuji na to, že právě ve zprávě
pražského živnostenského inspektora výslovně
se zdůrazňuje výhoda, vyplývající
pro věc z toho, jsou-li dělníci spolukontrolním
orgánem na stavbách. Pražský živnostenský
inspektorát lituje toho, že dělníci
nepřijímali funkce většinou ze strachu
před šikanováním a praví doslovně:
"Sluší toho litovat, neboť důvěrníci
dělnictva po většině dbali toho, aby
dozorčími úřady nařízené
ochranné úpravy byly skutečně provedeny,
případně upozorňovali sami na různé
nedostatky."
Práva důvěrníků mají
být naší předlohou zákona chráněna.
Žádáme dnes vládu, aby nepřecházela
náš návrh o stavební živnostenské
inspekci bez povšimnutí, ježto odpovídá
potřebám celku i dělnictva.
A nyní k návrhu dozoru na stavbách. Byli
jsme dnes zklamáni i v tomto směru dnešním
vládním prohlášením, neboť
bylo prohlášeno, že se sice uvažuje o tom,
zdali by se některé předpisy, týkající
se policejních bezpečnostních opatření,
měly již dnes vytrhnouti a uskutečniti před
vydáním nového stavebního řádu,
ale že se potom od toho upustilo. Pan ministr vykládal,
proč se tak stalo, že to bylo opatření
zatímní atd. Já upozorňuji, že
jsme zde již projednávali několik zatímních
zákonů, na př. o ochraně lesů.
Zde však jde o bezpečnost životů těch,
kteří na stavbě pracují a těch,
kteří na stavbách bydlí. Nemělo
by se tedy sáhnouti k vydání takových
provisorních zákonných opatření?
Já potom přijdu ještě, až budu
pojednávati o kapitole stavebního řádu
na to, že náš návrh, aby přece
jen byly přijaty určité předpisy zákonné,
upravující stavební dozor již nyní,
je velmi nutný.
To zdůraznil p. ministr Spina správně,
že do jeho kompetence spadá dozor živnostenského
inspektorátu a mluvil o jeho kompetenci docela správně,
avšak hlavní příčina velké
katastrofy bývá právě špatná
jakost materiálu, chybné nebo nedostatečně
provedené konstrukce, těžké vady v zakládání
budov atd. To jsou všechno věci, které nespadají
právě do kompetence živnostenského inspektorátu
a jež jsou podle nynějších platných
zákonů a předpisů svěřeny
jednak dozorčím úřadům stavebním,
tedy samosprávným úřadům, jednak
přenechány jsou odpovědnosti podnikatele,
který za ně ručí podle §u 43
stavebního řádu.
Poměry na novostavbách v Praze a celá serie
neštěstí, jež se přihodily, nutí
k tomu, aby se sáhlo k velké mobilisaci všech
technických a jiných potřebných sil
a aby v zájmu ochrany dělnictva pracujícího
na novostavbách i v zájmu těch, kdo budou
v novostavbách bydliti, učiněna byla všechna
potřebná opatření zaručující
bezpečnost. Je pochopitelno, že se dnes dívá
s obavami na každou novostavbu v poslední době
provedenou všechno obyvatelstvo a snadno lze si představiti,
s jakými pocity nastupují vždy práci
dělníci, zaměstnaní na těchto
stavbách.
Vidíme zde potřebu zasáhnouti ve příčině
dozoru ve dvou směrech. Především je
třeba zajistiti zákonným způsobem
dozor na stavbách, vyzbrojiti úřady náležitou
pravomocí a pak opatřiti tyto úřady
také dostatečným počtem odborných
sil, které by za všech okolností zvládly
agendu v době konjunktury, neštěstí
různých katastrof atd.
Předkládáme proto dnes parlamentu zatímní
osnovu o dozoru na stavbách, o jejíž projednávání
cestou zákonnou žádáme stejně
důtklivě, jako jsme to činili u osnovy o
živnostenské inspekci. Tato naše osnova je zatímní,
neboť bychom si přáli, aby byla převzata
ve svých hlavních bodech do nového stavebního
řádu. V tisku 1766 z 25. srpna 1928 čteme
v odpovědi vlády, že bude jistě pamatováno
při uzákonění nového stavebního
řádu i na opatření bezpečnostně
policejní na rozdíl od starých předpisů
tohoto druhu, kterážto bezpečnostně
policejní opatření budou moci vykonati jistě
příznivý vliv také na prospěch
zábrany úrazům dělnictva na stavbách
zaměstnaného.
Dnes nás o tom ujistil opět p. ministr ve svém
prohlášení, avšak v návrhu nového
stavebního řádu, pokud jsme zjistili, nenachází
se tato stavebně policejní opatření
náležitě vyjádřena.
Jak trapno je dnes, vidí-li se při tak veliké
katastrofě, že nejsou úřady opatřeny
ani dostatečnou kompetencí, ani že nejsou opatřeny
dostatečným počtem zaměstnanců,
který by mohl plně dostáti povinnosti a úkolům
doby. Uskutečnění námi předložené
osnovy znamenalo by značnou odpomoc.
Pan ministr veřejných prací dnes vykládal
o tom, jaké bylo ustanovení smlouvy, jež byla
uzavřena a povolení, jež bylo firmě
uděleno před stavbou. Pan ministr dr Spina zmínil
se o tom, že jsou mezi podmínkami povolení,
že musí býti statistické výpočty
včas předloženy, že se musí stavba
říditi - velmi důležitá věc
a já k tomu ještě přijdu - podle ustanovení
o betonových stavbách z roku 1922, jakož i
že založení musí býti takové,
aby dovolené zatížení nebylo překročeno.
Kdyby byly bývaly tyto tři podmínky dodrženy,
nemohlo za žádných okolností ke katastrofě
na Poříči dojíti. Z toho vidíme,
jak je důležito, aby dozorčí úřady
byly vypraveny dostatečnou kompetencí a - to je
druhá kapitola, ke které hned přejdu - také
dostatečným počtem sil.
Nestačí však sebelepší předpisy,
není-li dostatečný počet personálu.
U pražského dozorčího úřadu
panovala v tom směru taková krise, že naprosto
nebylo možno obstarávati dozor v té míře,
jak toho bylo třeba. Byly týdny, kdy bylo povolováno
až 200 novostaveb, mezi nimi paláce a veliké
stavby, jež vyžadují i několik týdnů
pouze pro přezkoumání statických výpočtů
konstrukcí. Nynější stavební
řád, jak byl doplněn zákonem č.
43 z r. 1928 předpisuje však, že do 14 dnů
musí býti povolení ke stavbě uděleno.
Máme v tom směru pozměňovací
návrh, který předneseme při projednávání
osnovy zákona o stavebním ruchu.
Předloha zákona, kterou dnes navrhujeme, o dozoru
na stavbách, umožnila by rozšiřování
dozorčího stavebního úřadu
podle potřeby pomocnými silami. Bylo již řečeno,
že považujeme za hlavní úkol v dnešní
rozechvěné době, aby byly mobilisovány
všechny potřebné a odborně kvalifikované
síly, jež by obnovily starou bezpečnost a dostály
všem potřebám a vymoženostem moderní
techniky. Budiž dovoleno učiniti v tom směru
také konkretní návrh, který se opírá
ostatně i o staré platné zákony. V
naší republice a specielně v Praze žije
mnoho civilních inženýrů, kteří
přes velikou konjunkturu nejsou plně zaměstnáni,
neboť právě veliká a překotná
konjunktura zavinila, že se dravým způsobem
zmocnilo provádění staveb mnoho firem nesvědomitých
a že vyřadilo a připravilo o práci právě
inženýry svědomité, kteří
nechtěli zápasiti se špinavou konkurencí
a pracovati s takovými prostředky, jež se pak
jeví konec konců v katastrofách.
Pražský stavební úřad, stejně
jako všechny stavební úřady, jež
toho potřebují, měly by rozšířiti
svůj dozorčí aparát o tolik civilních
inženýrů, kolik je jich nezbytně třeba.
Ve starých předpisech z r. 1860 bylo stanoveno,
že pro obstarávání technických
záležitostí měst, obcí, okresů
a pod. mají býti ustanoveni civilní inženýři,
nezávislí na státní stavební
službě, kteří by však v případě
potřeby mohli býti povoláni také státní
stavební správou k zastupování státních
stavebních orgánů. Otázka užívání
praktických. inženýrů pro státní
stavební službu i pro službu u samosprávných
korporací je v cizině mnohem lépe upravena
a uskutečněna, tak zejména v sousedním
Německu, kde pruské ministerstvo soc. péče
upravilo nově předpisy, podle nichž se řídí
úřední prakse při zkoušení
statických výpočtů, jež byly
předloženy k žádostem za udělení
stavebního povolení. Až do nedávna mohli
konati revisi těchto statických výpočtů
pouze úředníci stavebně-policejního
úřadu, jak tomu je doposud u nás. Podle nového
předpisu mohou však vládní presidenti
k této činnosti povolati inženýry, kteří
nejsou v postavení úředním. Také
stavebníci mohou předložiti stavebnímu
úřadu statické výpočty, přezkoušené
a ověřené těmito praktickými
inženýry. Takto ověřené výpočty
mají poloúřední ráz a stavebně-policejní
úřad se pak omezuje na pouhé přezkoušení
statických dokladů. Stavebníci a podnikatelé,
kteří nepospíchají se stavbou, mají
však právo žádati, aby kontrola statických
výpočtů pro jejich specielní případ
byla provedena tak, jak se to dosud dálo, stavebním
úřadem. Dnes u pražského městského
stavebního úřadu je věcí naprosto
nemožnou při počtu 23 inženýrů
tento aparát by se dal těžko vzhledem k potřebám
normální doby na trvalo rozšiřovati
o stálé zaměstnance - aby tento úřad
prozkoušel včas všechny statické výpočty.
Vždyť některé z nich vyžadují,
jak bylo řečeno, samy o sobě celé
týdny a při neobyčejně velkém
rozmachu techniky a stále nově se vyskytujících
metodách pracovních, zejména v betonovém
stavitelství, je tu třeba i skutečných
praktiků a specialistů. Jimi mohou být velmi
dobře inženýři, zabývající
se příslušnými pracemi.
Vždyť pánové, považte, že na
př. někteří říšsko-němečtí
inženýři, pokud se týče příčin
katastrofy na Poříči se kloní k názoru,
že hlavní příčina byla veliká
chyba ve statických výpočtech a tedy v základech
konstrukce, kterážto chyba ušla pak asi pozornosti
stavebního úřadu na radnici, která
by však nebyla ušla zkušenému praktiku-specialistovi.
V jiných státech jako na př. v Belgii, Francii,
Polsku, Švýcarech, Nizozemí, Rakousku, Švédsku,
Norvéžsku a Dánsku vznikly organisace poradních
inženýrů. Tyto organisace přijímají
za své členy pouze takové inženýry,
kteří se zavázali, že nebudou se nikdy
zabývati podnikatelstvím staveb, nýbrž
pouze činností projekční a poradní,
aby tak byli stranám zárukou, že budou jim
svědomitými rádci, kteří nemají
na podnikatelské činnosti žádný
zájem a kteří obdrží toliko honorář
jako na př. advokáti, lékaři a pod.
Tito poradní inženýři jsou sdruženi
v mezinárodním sdružení inženýrů
poradců "Fédération Internationale des
Ingénieurs Consultatifs", sdružení v inženýrské
komoře. Dnes se o této věci zmínil
také pan ministr veř. prací dr Spina.
Tuto část jeho exposé vděčně
kvitujeme.
Stěžují-li si státní úřady
a hlavně v letošní stavební sezoně
pražský magistrát, že nemá dosti
technických úředníků pro kontrolu
plánů, výpočtů a staveb, jakož
i pro vykonávání dozoru, upozorňujeme,
že by se mohli povolati dobře k těmto funkcím
civilní inženýři, kteří
jsou svou úřední přísahou povinni
pracovati bez ohledu na osoby, neboť jsou podle čl.
2, odst. 3. vlád. nařízení z 3. února
1926, čís. 17, prohlášeni za úřední
orgány republiky. Ovšem rozšiřování
stavebního dozorčího úřadu
naráží zase na tu nešťastnou věc,
na ten zákon čís. 77, tolikrát vzpomínaný
při debatě v rozpočtovém výboru.
Jistě bude vzpomínán nyní také
při téměř všech kapitolách
v rozpočtové debatě v plenu sněmovny.
Já sám v rozpočtovém výboru
měl jsem příležitost při referátě
o ministerstvu veř. prací ukázati, co znamená
ten zákon pro rozvoj techniky u nás a jak podlamuje
náš hospodářský život.
Po katastrofě na Poříči navštívil
jsem inženýrskou komoru a předložil jsem
tam svůj návrh o nutné mobilisaci technických
sil v pražských mimořádných poměrech.
Měl jsem tu na mysli hlavně civilní inženýry
specialisty, kteří nejsou plně zaměstnáni.
Tam se mi dostalo informací, jež potvrdily správnost
mého předpokladu a také sdělení,
že inženýrská komora nabídla již
své síly příslušným úřadům,
městu Praze a ministerstvu veř. prací. Se
vší důtklivostí upozorňujeme
na možnost rozšíření úřadu
dozorčího v čase mimořádné
potřeby civilními inženýry, jichž
přehlížení nebylo správno, jak
ukazují poslední katastrofy stavební.
Ovšem sebe řádnější živnostenská
inspekce i dozor stavební nezabrání však
přece jen nebezpečí katastrof, nejsou-li
firmy samy solidní a neprovádí-li práce
svědomitě. Již za debaty o neštěstí
v Revoluční třídě ukázal
jsem na konkurence a dravost firem, jež pak zaviňuje
katastrofy. Orgán stavitelů napadl mne pak za mé
tvrzení článkem "To už přestává
všechno". My tu chceme zdůrazniti, že dobře
rozumíme zdravé konkurenci, že si ji ceníme
a vážíme jako vzpruhy v hospodářském
životě, že však varujeme před takovými
extrémy, které mají v zápětí
škrcení na mzdách, nedostatečné
vybavení bezpečnostních opatření
a konečně i vraždění dělníků
na stavbách při katastrofách. Strašlivé
poměry panující dnes na stavbách v
Praze, veřejné doznání stavitelů,
že pro velikou konjunkturu stavební a pro chvat bylo
užíváno obecně méně cenného
materiálu, potvrzují jen oprávněnost
všeho toho, co bylo řečeno za debaty o neštěstí
v Revoluční třídě.
Solidní stavitelé nemusejí se báti
přísných předpisů ani dozorů,
ani stíhání trestního, neboť
zpřísněním dosavadních opatření
znemožněna by byla špinavá konkurence
firem nesvědomitých, které už předem
kalkulují s velmi nízkými cenami a značnými
při tom výdělky tím, že spoléhají
na nedostatek dozoru, tím, že počítají
už předem s užíváním méněcenného
materiálu se slabším dimensováním,
s užíváním nedostatečně
kvalifikovaných, ale při tom lacinějších
sil atd. atd.
Protože nesvědomitostí těchto podnikatelů
padají za obět lidské životy, je třeba,
aby bylo vhodným způsobem pamatováno na náhradu
škody pro nešťastné oběti, ať
již zabité nebo zmrzačené, nebo pro
jejich pozůstalé.
Otázka této náhrady není platnými
předpisy náležitě řešena,
neboť dosavadní zákonodárství
určuje, že podnikatel, který své zaměstnance
pojišťuje proti úrazu, dále za nic v případě
nehody neručí. V jediném případě
učiněna jest výjimka, která ovšem
v praxi se zřídka vyskytuje, že totiž
podnikatel zavinil úraz úmyslně. Úrazová
renta činí u zraněného při
úplné neschopnosti k výdělku 2/3 ročního
výdělku, při částečné
neschopnosti mnohem méně, pro vdovu zabitého
20% a za každé dítě až do jeho
15. roku 15% posledního výdělku. Při
tom však renty vdov a dětí nesmí přesahovati
2/3 výdělku zesnulého. Nevýhodou jest
dále, že při výdělku větším
než 12.000 Kč, nesmí býti částka
nad 12.000 Kč vůbec započítána.
To znamená tedy, že nejvyšší renta,
která dnes může býti pozůstalým
i s více dětmi vyplácena, nesmí přesahovati
částku 8000 Kč ročně..
Z toho je vidno, jak je potřeba změny našeho
zákonodárství, aby obětem práce
nebo jejich pozůstalým byla zaručena slušná
existence, když již byli zmrzačeni nebo usmrceni.
Je toho třeba tím více" že se v
mnohých případech hazarduje přímo
s lidskými životy. Proto žádáme
dnes v souhlase s míněním jistě velké
části veřejnosti, a musíme radostně
pozdraviti, že i orgány některých buržoasních
stran se staví za tento požadavek, žádáme
dnes vládu, aby připravila osnovu zákona
o povinném ručení podnikatelů a majitelů
závodů, kterou by bylo umožněno těm,
kdo utrpěli úraz, anebo jejich pozůstalým,
domáhati se náhrady škody bez ohledu na omezující
ustanovení zákonů sociálně
pojišťovacích, zjistí-li se, že nehoda
stala se zaviněním podnikatele nebo majitele závodu.
U staveb by šlo o povinné ručení stavitele
a projektanta, projektanta proto, že za dnešních
poměrů zasluhuje provádění
projektu veliké pozornosti, neboť předpisy
o provádění projektů a zodpovědnosti
projektantů jsou více než liberální.
Souhlasíme s názory p. ministra veř. prací,
který v dnešním svém prohlášení
na tuto věc, na odpovědnost projektantů,
položil důraz.
Uctili bychom památku padlých na bojišti práce
na Poříči, kdyby v krátké době
byl tento zákon uskutečněn a kdyby jak těm,
kdo v budoucnu utrpí úraz, tak i pozůstalým
po zabitých, byla zajištěna náhrada
od těch, kteří dokazatelně nehodu
způsobili.
Nestačí však pouze peněžní
potrestání nesvědomité firmy a uzákonění
předlohy o povinném ručení na stavbách.
Bylo by spravedlivo, aby se zakročovalo i trestně
proti těm, o nichž se dokáže, že
nesvědomitě nebo ze ziskuchtivých důvodů
způsobili katastrofy na stavbách.
Když stavitelská firma dodává na př.
stavebníku materiál méněcenný
a předstírá vůči němu,
že materiál dodává podle smlouvy a že
odpovídá všem předpisům, pak
tu je případ předstírání,
které je způsobilé přivoditi stavebníku
škodu tím, že dostane méněcennější
stavbu, než jakou podle smlouvy dostati má.
Stejně by tomu bylo v případě slabšího
dimensování atd.
V takovém jednání nutno spatřovati
jednání vědomé a úmyslné,
čili zlomyslné. Když pak s tímto jednáním
jest ještě spojeno nebezpečí zvláště
značné, čili, jak praví § 85,
lit. c) tr. zák., když bylo spácháno
za okolností zvlášť nebezpečných,
pak by bylo povinností stát. zastupitelství
uvažovati, zda nejde v podobných případech
o zločin podle §u 87 tr. zák.
Přáli bychom si, aby ve všech případech
neštěstí na stavbách, u nichž bude
zjištěna vina stavitele tím, že dával
materiál méně. cenný, že nedimensoval
patřičně atd., aby bylo proti nim postupováno
se vší přísností podle §§
85 a 87 trest. zákoníka. Předpokládá
to ovšem vyšetřování a zjištění
viny. Bylo by záhodno, aby se sáhlo k této
praxi, neboť by pak stav podnikatelský byl očištěn
od živlů nekalých, zavládla by větší
bezpečnost a zjednána by byla zadost spravedlnosti.
Taková praxe byla by také v souhlase s míněním
ohromné většiny obyvatelstva.
Budiž dovoleno věnovati dále pozornost otázce
kvalifikovaných sil, jež byla po katastrofě
všude přetřásána. Nedostatek
kvalifikovaných sil přispívá jistě
k zhoršení kvality práce a může
být jednou z bezprostředních příčin
neštěstí stavebních. Za nynějšího
chvatu a tempa pracovního je nedostatek kvalifikovaných
sil a je pochopitelno a přirozeno, že se tento nedostatek
cítí hlavně u staveb železobetonových,
protože tu jde o stavby i stavivo poměrně mladé
a v mnohých směrech zvláštní
dovednosti vyžadující. Na tuto okolnost kladly
velikou váhu po katastrofě na Poříči
všechny vídeňské noviny. Kvalifikovaných
sil je u betonu třeba, jak u sil vedoucích, tak
i u betonářů pouze ručně pracujících.
Odborná literatura ve stavbách železobetonu
je nyní ohromná a přináší
stále novinky, jež vyžadují pilného
studia teoretického i praktických důkladných
vyzkoušení. Také dělníci potřebují
stálého zvláštního školení
v tom oboru.
Považuji za cynismus jistě ve shodě s většinou
této sněmovny a veřejnosti, že vyskytly
se hlasy, jež chtěly katastrofy využít
k tomu, aby byly znovu zavedeny pracovní knížky,
ten zaostalý způsob starých časů,
který otročil dělníky a řádnému
zaměstnavateli nepomáhá. Jak možno přijíti
s takovými návrhy ve dny, kdy desítky dělníků
konajících rozkazy nadřízených
zahynulo v tomto hrozném železobetonovém hrobě
na Poříči! Nepovažuji za možné,
aby se o podobném návrhu vážně
debatovalo a jednalo a přecházím jej proto
odsouzením.
Povinností všech, kdo konají železobetonové
stavby a zvláště velké a smělé
konstrukce je, aby byli vyzbrojeni především
dobrými, na výši doby stojícími
vedoucími silami, které ovládají teoreticky
i prakticky svůj obor. Je jistě dnes velikou anomalií,
jestliže se upírá na př. inženýrům,
kteří musí na technice řešiti
právě nejtěžší konstrukce
a mají nejvyšší teoretické vzdělání,
prováděti v praksi konstrukce železobetonové
v pozemním stavitelství. Podle platných zákonů
rozhodl tak Nejvyšší správní soud
nálezem č. 6177 z 25. března 1926. Teoreticky
nejkvalifikovanější odborníci jsou tedy
dnes u nás vyloučeni z provádění
železobetonových staveb, což je neudržitelným
stavem, uváží-li se, že zaveden byl na
vysokém učení technickém i nový
odbor inženýrů konstruktivních. V tom
směru je třeba nápravy. Na druhé straně
jest si vřele přáti, aby bylo dbáno
hlasů inž. Havleny, který na včera konané
schůzi stavitelů v Avioně, ukazoval na nedostatek
školní průpravy stavitelského dorostu
v moderních konstrukcích a který zdůrazňoval,
že se nepřednáší o železobetonu.
Zákon z r. 1893 nepředpisuje z něho stavitelům
zkoušku. Je dále povinností firem, aby si vždy
opatřily dobré dělnické kvalifikované
síly pro betonové sazby - kdo by chtěl dnes
u nás pochybovat, že úroveň českého
nebo německého dělníka není
dobrá? - a ne si vypomáhat lacinými nezkušenými
a nekvalifikovanými dělníky. Velké
firmy mají své zaměstnance od architektů
a polírů až k dělníkům
stále vychovávat a udržovat na výši
doby. Hlavní pak věcí je, aby zaměstnanci
na stavbách byli spokojeni a pracovali svědomitě
a s chutí. Spokojeni budou, budou-li slušně
placeni a bude-li s nimi lidsky zacházeno. Na svědomitosti
všech zaměstnanců od architekta po políra
a dělníka velmi záleží stejně
jako na předpisech samých. Stojí-li veliká
a těžká budova z armovaného betonu na
několika sloupech, pak musí býti tyto nejen
z výborného materiálu, ale též
pečlivě a svědomitě stavěny.
Při nadhození otázky o povinném ručení
stavby provádějících a projektantů
dotkl jsem se již problému projektantů u nás.
Odbornými kruhy je jistě správně zdůrazňováno,
že mnohé neštěstí ve stavebnictví
je zaviněno nedostatečnými předpisy
o projektech a odpovědnosti projektantů. Je tu třeba
zostření předpisů a také přezkoušení
projektu třeba věnovat pozornost zvýšenou.
Za jednu z dalších pravděpodobných hlavních
příčin katastrofy na Poříči
- podle našeho názoru je možno, že zde nebyla
příčina jedna, nýbrž že
mohlo býti zde několik složek najednou - neštěstí
v Libni a všude jinde udává se hlavně
také špatný materiál, špatně
míchaný beton s méně kvalitativními
součástkami, zejména cementu a písku,
špatné cihly v Libni atd. Na Poříči
bylo užíváno podle výpovědi i
podle zjištění cementu různé
jakosti, rychle i pomalu tvrdnoucího. Výpovědi
bratra podnikatelova o méněcennější
jakosti části cementu - jsou-li správna v
tom směru sdělení denních listů
- jsou pozoruhodné. Budiž mi dovoleno vysloviti tu
domněnku, že nebylo dbáno asi té okolnosti,
že radotínský cement, sám o sobě
dobrý, náleží k cementům pomaleji
tvrdnoucím, že je tu třeba delší
doby odbednění než u cementů jiných,
na př. králodvorského. Není vyloučena
možnost a je dokonce pravděpodobno, že nebylo
asi všude dbáno z úsporných důvodů
kardinálního požadavku betonových staveb,
správného míchání betonové
směsi a že také armování betonu
železem nebylo všude provedeno tak, jak toho vyžadují
předpisy a bezpečnost. Jak otázka jakosti
betonu, jeho součástek a poměrů míchání,
tak i množství použitého železa a
jeho způsob uložení při stavbě
paláce na Poříči bude jistě
jednou ze závažných okolností při
vyšetřování viny na katastrofě.
Otázka ta náleží do kapitoly o stavebních
hmotách u nás, do té kapitoly, kterou můžeme
dnes nazvati nejhanlivější kapitolou našeho
hospodářského života z posledních
let.
Posloužilo by dnes k posouzení poměru, kdyby
se vzaly stenografické protokoly sněmovních
schůzí a přečetly v nich stížnosti
poslanců o nesmírné lichvě se stavebními
hmotami. Za klub soc. demokratický upozorňoval jsem
sám několikráte sněmovnu při
debatách o stavebním ruchu a ochraně bytové
péče na neudržitelné a trestuhodné
poměry na trhu se stavebními hmotami.
Vládu jsme upozorňovali zvláště
na nesmírnou lichvu a zločinné přímo
výdělky cementáren. Bez jakéhokoli
přehánění možno říci,
že v čele lichvářů a zdražovatelů
v republice jsou kartely výrobců a dodavatelů
stavebních hmot, zvláště cementáren.
Ve schůzi 16. března a 21. června této
sněmovny žalovali jsme na těžké
nepřístojnosti v té věci a dožadovali
se obnovení cenových a lichevních soudů
u nás a zostření praxe, zvláště
proti podnikatelům se stavebními hmotami. Dosud
nehnulo se v té věci ani prstem a poměry
se v posledních měsících naopak zhoršily.
Vlivem vystupňované stavební konjunktury
a hrozného chvatu při stavbách a následkem
velkého množství spotřeby dodával
se na stavby materiál nejšpatnější
jakosti a ihned se zpracovával za cen stále stoupajících.
Odborné kruhy i známé prohlášení
stavitelů po katastrofě to přiznávají.
Ceny stavebních hmot jsou nyní u nás nejvyšší,
jaké kdy byly, jakost materiálu snad nejšpatnější.
V cihelnách pracují dnes dělníci za
velmi těžkých poměrů, o nichž
podrobná data přednesena byla ve 145. schůzi
posl. sněmovny. Od té doby se poměry pro
dělníky v cihelnách nijak nezlepšily.
Majitelé cihelen a podnikatelé prosperují
však stále více a více. Kdežto
před válkou byla cena cihel 15 až 18 K, je
třeba platiti nyní cihly za 320 Kč loco cihelna,
na staveništi samém v Praze pak dokonce 420 Kč,
ba i 490 Kč. A často nemožno jich ani dostati
a musí se na cihly čekati, až kartel dodá
potřebné množství. Kartely cihelen působí
stejně jako všechny ostatní zkartelované
podniky se stavebními hmotami velmi neblaze na ceny stavebnin
a bylo by dobře a účelno podívati
se na tyto kartely a učiniti konec jejich řádění.
Lichva s cihlami zakrývá se dnes tím způsobem,
že majitelé cihelen prodají výrobu povozníkům,
kteří se pak dělí s podnikateli o
zisk, a vina z abnormálně vysoké ceny se
svaluje na dovoz. Bylo již citováno, jak v dopravě
stavebních hmot jest velká krise na nádražích
v Praze. I v tom směru je třeba odpomoci a rychlé
nápravy.
Velmi zlé jsou dnes poměry v cementárnách
a vápenkách. Konjunktura podnikatelů je teď
přímo skvělá, avšak dělnictvo
a konsumenti z ní nemají nic. Před válkou
prodával se cement v továrně za 3,50 Kč,
i laciněji, letos v březnu prodával se za
29 až 33,50 Kč, nyní pak již za 35 Kč
až 40 Kč. Při tom mzdy cementářského
dělnictva neodpovídají ani zdaleka těžké
a nezdravé práci, o níž také
podrobně bylo promluveno ve 145. schůzi této
sněmovny. Dělníci jsou s majiteli cementáren
stále v těžkém mzdovém boji,
podnikatelé jim stále hrozí propuštěním
z práce, omezením práce atd. A při
tom právě cementárny prosperují tak,
že jejich zisky volají přímo po trestech
a po zakročení. Byla již několikráte
citována v této sněmovně data o králodvorské
cementárně a voláno po zakročení,
avšak marně. Králodvorská cementárna
je nejdůležitější ze všech
podniků, ano reguluje jako rozhodující faktor
na trhu cementu, ceny cementu v naší republice. Je
zajímavo sledovati roční bilanci této
cementárny za poslední léta. Podle bilance
z r. 1928 se zisk proti r. 1925 zdvojnásobil. R. 1925 činil
28,445.000 Kč, r. 1927 57,373.000 Kč, při
čemž ještě velká část
zisků ukryla se do investičních nákladů,
jimiž byla továrna zmodernisována a ve všech
směrech dobře vypravena. Mimochodem podotýkám
k tomu, abych charakterisoval ducha naší poslední
daňové reformy, že položka "daně
a veřejné dávky" poklesla u této
výborně prosperující a své
dělníky, zvláště sesonní,
mizerně platící cementárny z 8,6 mil.
Kč na 5,5 mil. Kč. Dividenda činí
r. 1927 stejně jako v předešlém roce
50%, cifra, která volá jistě do nebe, uvážíme-li,
že mnoho zisků jest ještě utajeno a uloženo
jinak. Není divu při tomto anarchistickém
soukromo-kapitalistickém podnikání, že
kurs cementárny, který činil r. 1920 pouhých
750, stoupl ke dni 1. března 1928 na 4545 Kč, tedy
šesteronásobně.