Pátek 21. září 1928

Slavná sněmovno! Když tu bylo tvrzeno, že obsahem vládního návrhu nebudou pojištěnci materielně poškozeni, tedy jako protějšek k této thesi tvrdím, že ještě ani vládní návrh není uplatněn a v této zajišťovací pojišťovně pro pomocnice v domácnosti už teď jsou pojištěnci materielně poškozeni. Stačí jen podívati se do statistiky okresních nemocenských pojišťoven, které pojišťují pomocnice v domácnosti, a uvidíte tam zajímavý zjev. Pomocnice jsou zařazeny do IV., V., ale také až do VIII. mzdové třídy. A podívejte se na zařazení pomocnic v zajišťovací pojišťovně! Nejvyšší mzdová třída, se kterou se v této pojišťovně shledáte, je IV. třída a největší procento pomocnic v domácnosti je ve II. a III. třídě. Proč byla vytvořena a proč si vynutila již r. 1924 politická strana nár.-demokratická, aby ta pojišťovna aspoň do vymření zůstala zachována? Aby se dostalo něco lepšího pomocnicím v domácnosti? Nikoli, jednalo se o její zachování jen proto, aby měšťácké milostpaničky na pojištění pomocnic v domácnosti 10, 20 Kč za rok ušetřily. Měšťácká panička, která může na vydržování pomocnice v domácnosti obětovati 6000, 7000 Kč do roka, musila na této pomocnici ušetřiti 10 nebo 20 Kč na jejím poctivém, spravedlivém pojištění. O to a o nic jiného nešlo v zajišťovací pojišťovně pro pomocnice v domácnosti.

A jak to vypadá potom po stránce materiálních zájmů, o tom uvedu jen několik číslic, abych jimi dlouho neunavoval. Na př. okr. pojišťovna vinohradská r. 1924, kdy zajišťovací pojišťovna byla na nejvyšším stupni rozvoje, měla 5945 pojištěnek této skupiny a zajišťovací pojišťovna měla 5057, tedy přibližně stejný počet, pouze několik stovek rozdílu. Ale vinohradská okr. pojišťovna přijala za stejný počet pojištěnek 1,637.000 Kč na pojistném, kdežto zajišťovací pojišťovna pouze 682.000 Kč, tedy pouze jednu třetinu toho pojistného, které přijala okresní pojišťovna. To se rozumí, že podle toho také vypadají dávky. Okresní pojišťovna dává pomocnicím v domácnosti na dávkách peněžitých - stejnému počtu pomocnic, prosím, aby to nebylo puštěno se zřetele - 382.000 Kč a zajišťovací pokladna 67.000 Kč (Slyšte!), tedy jednu pětinu těch dávek, které poskytla okresní pojišťovna. Na dávkách naturálních dala vinohradská pojišťovna 809.000 Kč, zajišťovací 252.000 Kč. Poněvadž to zřetelněji vynikne na podílu, který připadá na jednotlivého pojištěnce, dovolte, abych to uvedl v tomto zřetelnějším vyjádření. Okr. nemocenská pojišťovna dala na peněžitých dávkách jednomu pojištěnci 64 Kč, zajišťovací pojišťovna pouze 13 Kč. (Slyšte!) Okresní pojišťovna dala na naturálních dávkách 136 Kč, zajišťovací pojišťovna pouze 50 Kč. Dohromady na dávkách okresní pojišťovna 200 Kč, zajišťovací pojišťovna 63 Kč. (Slyšte!) A proč tak málo vypadlo na dávky pro pojištěnce? Vysvětlení najdete, vážení pánové, ve správních nákladech. Správní náklady na stejný počet pojištěnců u okresní pojišťovny vinohradské činily 4.94%, tedy řekněme okrouhle 5%. V zajišťovací pojišťovně r. 1924, v době jejího nejvyššího rozkvětu, činily správní náklady 32,65% oproti 5% okresní pojišťovny. (Výkřiky.) Když 32% se spotřebuje na správní náklady, je samozřejmo, že se potom pojištěnci nemůže mnoho dostati.

Řekl jsem, slavná sněmovno, že účelnou léčebnou péči mohou prováděti pouze velké pojišťovací celky. Jest to jednomyslným přesvědčením a prakse čím dále tím více toto přesvědčení v nás utvrzuje. A jestliže velké pojišťovací celky jako jednotky mohou již účelnou a dokonalou léčebnou péči prováděti, je tím snadněji pochopitelno, že sdružené velké pojišťovací celky mohou na poli léčebné péče a poskytování výhod nad zákonné dávky pro pojištěnce tím více vykonati. Opravdu jsme viděli dílo zdokonalení léčebné péče korunováno činností svědomitých Svazů nemocenských pojišťoven, které ve vládním návrhu setkaly se s tak zavilou nenávistí a s tak zavilým odporem, zejména u jedné z koalovaných stran, že to bylo pro nás opravdu nepochopitelné. Podívejte se, co bylo vykonáno na poli léčebné péče v posledním desetiletí, v naší popřevratové době. Dovolím si tvrditi, že pojištěnci za staré éry a za platnosti nemocenského pojištění, jak bylo zkonstruováno zákonem z r. 1888, nikdy ani nesnili o tom, že vývoj u nás půjde tak daleko, aby nemocný dělník mohl býti léčen v Luhačovicích, Píšťanech, Velichovkách, Kar. Varech, o kterých jsme měli vždy mínění, že jsou léčebným místem pouze pro aristokracii a dokonce mínění, že jsou léčebným místem pro potentáty. A že se i pojištěncům mohlo dostati dobrodiní, aby opravdu účelně a svědomitě mohli býti léčeni, když nemoc vyžaduje lázeňského léčení také v lázních, je zásluhou svazů nemocenských pojišťoven, protože jednotlivé pojišťovny nebyly by se nikdy dostaly vlastní silou k těmto prostředkům provádění léčebné péče. Jsou sice stesky do neuspořádaných poměrů v nemocenských pojišťovnách to přiznávám sám - mnohdy velmi oprávněné, ale tyto stesky, jak vidí ten, kdo se mezi pojištěnci pohybuje, jsou stále řidší a řidší. A tážeme-li se, čí zásluhou, nesmí tu zásluhu nikdo upírati svazům nemocenských pojišťoven. A dnes jsme slyšeli ne od socialistů, ne od oposice, nýbrž od koalice potvrzení tohoto našeho přesvědčení. Pan kol. Vávra sám dnes ukazoval, co svazy nemocenských pojišťoven na poli léčebné péče dobrého vykonaly, jenže bohužel i tato strana spokojuje se s pouhým platonickým uznáním, a nepozvedne odpor proti tomu, že tyto svazy jsou odsuzovány k smrti a že jsou na 5 let odsouzeny k pokleslé autoritě na poli nemocenského pojištění a k menšímu významu než měly až do této doby.

Bylo zde mluveno o příspěvku a uvádělo se, jak jsou nemocenské pojišťovny zatíženy příspěvkem na svazy. Je sice možné, že některá nemocenská pojišťovna na výhodách, které má ze sdružení ve svazu, nedostane tolik zpět, kolik na příspěvku do tohoto svazu zaplatí, ale každé sdružení jest umožněno jen na základě vzájemnosti a na základě podpory slabšího silnějším. Pochopitelně také tak je tomu u svazů. A zase jako protějšek k tomuto tvrzení dovoluji si konstatovati, že je řada nemocenských pojišťoven, které nezaplatily na příspěvku do svazu ani polovinu toho, co se jim vrátilo jenom při retaxaci léků. A kdyby to pánové znali z prakse a kol. Johanis to měl uvésti ze svých zkušeností, přesvědčili by se, že členství ve svazu není pro nemocenskou pojišťovnu nevýhodné, nýbrž naopak velmi prospěšné.

A teď se ptáte, proč má vlastně dojíti k zrušení toho, co se tak osvědčilo na poli léčebné péče? Jenom proto, že si toho jedna politická strana přeje! A poněvadž se nemůže říci, že by bez svazů bylo možno prováděti nemocenské pojištění tak účelně, jako se provádělo až dosud, tož se vzala zástěrka, zřízení zemských úřadoven Ústřední soc. pojišťovny, které převezmou prý agendu svazů nemocenských pojišťoven, a také živý fundus instructus těchto svazů.

Již včera to odsoudil zase ne člen oposiční strany, nýbrž člen strany koaliční, a již po ty dva dny, co se zde v plenu zabýváme touto předlohou, diskutuje se zde i mimo parlament o otázce účelnosti a potřeby zemských úřadoven Ústřední sociální pojišťovny. Zatím mimo ministerstvo soc. péče a slavnou koalici nenašel se člověk, který by uznal, že již jsou podmínky a okolnosti pro zřízení těchto úřadoven. Každý se táže, proč má dojíti k jejich zřízení, zejména když na pět let třeba jenom fakultativně mají zůstati svazy nemocenských pojišťoven ve své existenci zachovány?

Mínění praktických lidí, kteří mají zkušenosti z administrativy v nemocenském, starobním a invalidním pojištění se shoduje v tom, že to bez těžkých peněžních obětí nebude pořízeno a že zemské úřadovny si vyžádají nákladu nejméně 20 milionů, možná i 40 mil. Kč.

Když jsme měli příležitost skálopevně se přesvědčiti, že svazy nemocenských pojišťoven mají býti zrušeny jenom pro nepřízeň a já bych řekl nenávist jedné politické strany, že zkrátka musí býti prosazen její justament, dovoluji si tvrditi, že tato koalice se dopouští hazardování, když té straně honoruje tak drahý politický justament. (Výkřiky posl. Johanise.)

Vraťme se znovu k tvrzení, že pojištěnci materielně nemají býti poškozeni. Pánové z koalice mně odpustí, když řeknu, že bych to považoval do určité míry i za urážku našeho dělnictva, kdyby mělo býti posuzováno tak, že necítí jinak než materielně. Kdyby tato orientace byla správná a dělnictvo skutečně bylo takto založené, pak bychom dnes nestáli před velmi významnými politicky fakty. Ale bohudíky dělnictvo mělo vždycky smysl i pro určité ideály a také kladlo velikou váhu na stránku mravní. A jestliže bude posuzovati, jak bylo s pojištěnci zacházeno ve vládním návrhu, nebude posuzovati pouze se stanoviska materielního, nýbrž bude posuzovati vládní návrh také se stanoviska morálního. A jestli vezmeme tu morální stránku v potaz, tož, vážení pánové, celá koalice musí přiznati - a jest jistě o tom také přesvědčena, jenže se stydí veřejně to přiznati - že nejde jenom o materielní, nýbrž i o mravní poškození pojištěnců. Jenom ta kuratela nad Ústřední soc. pojišťovnou - jaký je to morální políček pro ty, kteří s důvěrou vzhlížejí k této Ústřední soc. pojišťovně jako k nejvyššímu činiteli na poli soc. pojišťovacím! Anebo jmenování vedoucích úředníků, nikoliv Ústřední soc. pojišťovnou, nýbrž se schválením ministerstva soc. péče! Nebo to přijímání a propouštění úředníků pro nemocenské pojišťovny ve společných schůzích představenstva a dozorčího výboru, aby bylo také zaměstnavatelskou skupinou ovlivňováno! A konečně to jmenování správních komisí pro nemocenské pojišťovny, dokud nebudou provedeny řádné volby!

Jestliže se někdo z koalice domnívá, že socialistickým stranám jde o otázku existenční, když chtějí, aby v nemocenských pojišťovnách byli lidé z řad pojištěnců, je na falešné cestě, a toto mínění musí býti jednou pro vždy vyvráceno. Nejde o existenční otázku, protože ti, kteří nacházejí existenční základnu v nemocenských pojišťovnách, najdou si ji a při svých schopnostech a při své práci jistě takovou, jakou mají tam, také kdekoliv jinde. (Výborně!) Ale jde o to, aby v nemocenských pojišťovnách byl výkonný aparát, ke kterému pojištěnci mohou míti důvěru a ke kterému také s důvěrou mohou přicházeti. Páni ze zaměstnavatelských řad jistě by nepřipustili, aby úřednický aparát v obchodní a živnostenské komoře byl složen ze socialistických úředníků, (Tak jest!) protože členové nechodili by tam s důvěrou a nesvěřovali by se s bolestmi svými lidem socialisticky orientovaným. A najednou při nemocenské pojišťovně, kde nejde o pojištění zaměstnavatelů, nýbrž pojištěnců, chtěli by zaměstnavatelé, aby oni rozhodovali, kdo bude tím rádcem a vykonavatelem potřeb pojištěncových, kdo tam bude oním člověkem, který se bude nejen stýkati s potřebami pojištěncovými, nýbrž který bude postaven před úkol, aby podle svého svědomí těmto potřebám také vyhověl.

Pánové! Zde není mezi vámi a námi kompromisu! Jen pro tuto mravní otázku důvěry pojištěnce v jeho nemocenskou pojišťovnu nemůžeme a nepřipustíme, aby o výkonném aparátu v nemocenských pojišťovnách rozhodovaly zaměstnavatelské kruhy. (Výborně!)

A zas je tu otázka, která byla tolik diskutována, zdali všechna ta opatření, která jsem v těchto 4 zásadách naznačil, opravdu směřují k zlevnění celého soc. pojištění. Je přece pro každého zřejmé, že úkoly, které se přenášejí s Ústřední soc. pojišťovny také na ministerstvo soc. péče a do důsledků se na ně přenášejí, vyžádají si vytvoření téhož aparátu, mají-li to prováděti s takovou svědomitostí, jak je potřebí, jak jej má Ústřední soc. pojišťovna. Kdybychom dnes měli ještě tu úspornou komisi, kterou jsme měli r. 1922 a 1923 a která si opravdu na tom šimlíčku úspor ve státní správě chtěla zarajtovati, bylo by dobře na tuto koalici, která si přeje takováto opatření jenom z pouhé žárlivosti a nedůvěry proti Ústřední soc. pojišťovně, zavolati tu úspornou komisi. (Výborně!)

A když se ještě ke všemu angažují i zemské správy politické, aby prováděly kus agendy sociálně pojišťovací a když se v zákoně činí opatření, aby také okresní správy politické spolupůsobily při provádění nemocenského pojištění, tož je pro mne samozřejmé, že náklady, které z těchto opatření vzejdou, nebudou menší, než byly až dosud a že také nepřispějí ke zlevnění, nýbrž ke zdražení celé administrativy v soc. pojištění.

Ale konečně, když si to může tato koalice dovoliti a když tato koalice, jejíž čelný representant může házeti miliardami, snese to, aby státní finance byly novými výdaji zatíženy, je to pro nás jaksi věcí vedlejší, protože my za to odpovědnost neponeseme. Ale vynořuje se tu jiná otázka.

Na 10. mezinárodní konferenci práce bylo zastoupeno také Československo. Jednalo se na ní o konvenci pro nemocenské pojištění zaměstnanců. A doporučení, které bylo připojeno k úmluvě o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve čl. 3 má toto ustanovení: "Nemocenské pojišťovny měly by býti spravovány pod dohledem moci veřejné podle zásad samosprávy a ve výlučném zájmu kolektivního nositele. Pojištěnci, kteří jsou nejživěji interesováni na správném chodu nemocenského pojištění, měli by míti prostřednictvím volených zástupců vynikající účast v řízení nemocenského pojištění." (Slyšte!)

Pro toto doporučení, jak vím bezpečně, hlasovali také oba vládní delegáti, vyslaní československou vládou. A myslím, že dokonce jeden z těch vládních delegátů, kteří hlasovali pro toto doporučení k úmluvě o nemocenském pojištění, byl konstruktérem vládního návrhu, ve kterém ta samospráva sociálně pojišťovacích ústavů vypadá tak, že o samosprávě absolutně nemůže býti řeči. (Výkřiky na levici.)

Je to opravdu kus krvavé ironie, co se stalo se samosprávou sociálně pojišťovacích ústavů. Ta samospráva vypadá tak, jako svoboda člověka, nad kterého jsme postavili policajta s pendrekem a ten při každém pohybu, který mu není vhod, dá mu na srozuměnou, že je tu vrchnost, které sluší poslouchati a jejíž vůli je třeba se podrobiti.

Chcete-li vysvětlení, proč k té degradaci samosprávy v soc. pojišťovacích ústavech došlo, pak je možno dáti jenom jediné vysvětlení. Lidová strana sice nemá silných posic mezi dělnictvem, ale chce u dělnictva hráti úlohu rovnocennou se stranami socialistickými. K této úloze vlivem svých posic na dělnickém terainu se nikdy nedostane. Domnívala se tedy, že svůj vliv zesílí aspoň tím, když všechno provádění sociálního pojištění a rozhodování o osudu sociálního pojištění dá do rukou svého ministra. A opravdu organisace a provádění celého sociálního pojištění bylo děláno se stanoviska lidové strany nejenom k Ústřední sociální pojišťovně, nýbrž také ke všem pojišťovnám nemocenským a bylo děláno jenom pod zorným úhlem, aby vliv lidové strany na tyto ústavy byl opatřením zákonným zesílen do té míry, aby se tak socialistické strany staly odvislými od tohoto vlivu a rozhodování. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Ale zapomnělo se, že všecko na této zemi jest jenom lidské a že lidská je také doba setrvání dnešního resortního ministra v ministerstvu soc. péče. (Tak jest!) I když nepříteli nepřeji ničeho zlého, jsem přesvědčen, jestliže někdo bude litovati, že se dal na cestu takovéto politiky, že to bude lidová strana, která při změně resortu ministra sociální péče bude pozdě bycha honit. (Výborně!)

Řeklo se - a pan kol. Vávra na př. o tom dnes také mluvil - že větší vliv veřejné mocí a zejména ten dokonalý dozor veřejné moci musí býti v zájmu pořádku ve všech úřadech zaveden. Stále se s tím pořádkem operuje, a při tom se zapomíná, že nejsou na světě jenom nemocenské pojišťovny, nýbrž že jsou na světě a byly také jiné ústavy, v nichž se hospodařilo s obnosy daleko většími, než jsou v nemocenských pojišťovnách, a že se v nich hospodařilo také s penězi chudých lidí, ještě chudších, než jsou mezi pojištěnci; a měli jsme dokonce vysoké hodnostáře řím.-katolické církve, kteří nepoctivě hospodařili a způsobili hrozné finanční katastrofy. A měli jsme funkcionáře veřejné, kteří zase měli jméno Katolický a kradli, a měli jsme lidi ve významném společenském postavení a způsobili finanční katastrofy peněžních ústavů se stamilionovými vklady a také byly v těchto peněžních ústavech vklady chudých lidí. A podívejte se, vážení pánové, jestli pak se svolávala síra a oheň a jestli pak se svolávala všechna veřejná moc na tyto ústavy, ve kterých se podobné věci dály, jako to vy děláte v tomto případě pro ojedinělé případy, které se pochopitelně vyskytly a dokonce snad i v budoucnosti vyskytnou? Vždyť žádný stav, žádná vrstva společnosti, žádná kategorie není před zlými, špatnými lidmi chráněna. Nedomnívejte se, pánové, když jsme stáli v odporu proti té kuratele nade vším sociálním pojištěním a nad těmi ústavy, že jsme tak dělali v zájmu ochrany nepoctivých anebo nepořádných zaměstnanců. Aby nebylo falešného mínění o našem stanovisku, opakuji, co jsem již jednou řekl při projednávání v soc.-politickém výboru, když jsem byl svědkem zjevu, který mně dlouho nevymizí z paměti, jak pan ministr soc. péče jako resortní ministr držel ruku na svém portefeuillu a vyhrožoval, abychom ho nedráždili, aby sáhl do té tašky a vytáhl materiál, kterým je tato taška napěchována: V zájmu pojištěnců je to a my si toho přejeme a voláme znovu k panu ministru soc. péče a ke všem, kteří o tom vědí. Vysypat, do poslední písmenky vyprázdnit to portefeuille. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár.-socialistické.) My chceme věděti všecko, a my vám chceme také ukázati, že na pořádku ve všech pojišťovacích ústavech máme větší a poctivější zájem nežli koalice a že ani jediného nepoctivého a nepořádného zaměstnance v těchto ústavech nestrpíme. (Výborně!)

A pro tyto starosti, aby se do důsledku uplatnila kuratela, nezbylo času, aby soc.- politický výbor projednal zejména ty paragrafy, které jednají o léčebné péči. Jen tři pohodlné, ke kterým nebylo potřebí ani minuty přemýšlení, ani minuty debaty, se převzaly z elaborátu odborné komise.

Ale nezbylo času, aby se prodiskutovala otázka nemocenského ošetření důchodců. A dnes jsme slyšeli pana předsedu soc. politického výboru, který vysvětloval tento zjev tím, že to z finančních důvodů nebylo možno. (Hlasy: Z finančních!) Z finančních důvodů, poněvadž již ve druhém roce nemocenské ošetření důchodců vyžadovalo by nákladu asi 2.5 mil. Kč. A hned se sáhlo až ke dvacátému roku, aby to více působilo a řeklo se: Ve dvacátém roce vyžadovalo by to 50 mil. Kč. Pánové, při úrokové míře nikdo se neohlížel na to, co bude po 10 letech, tím méně, aby se ohlížel, co bude po 20 letech! A řekne se lehkomyslně: kdyby se zjistilo že to při úrokové míře 4.5% nepůjde, tak se tam hodí nějaká miliarda. Ale když jde o nemocenské ošetření důchodců, ostražitě se zkoumá, kolik to bude státi po 20 letech, a když se odhadne, že by to mohlo býti 50 mil. Kč, tedy ne 1 miliarda, nýbrž jen 50 mil. Kč, to se na nemocenské ošetření nemůže hoditi jako ta miliarda a proto se to také nemůže provésti.

Zrovna tak je to s vdovskými rentami. Kvituji s uznáním a s určitým zadostiučiněním, že jsme dostali do zákona aspoň částečné vyřešení otázky vdovských rent. Nebudu nic zastiňovati, co je ve vládním návrhu dobrého, ale aby nebylo omylu, nikdo se z koalice nedomnívejž, že tím je otázka vdovských rent pro nás dostatečně vyřešena. Jestli jsme neměli dosti moci, abychom spravedlivě tuto otázku vyřídili v tomto novelisačním návrhu, tož použijeme nejbližší příležitosti, aby se ta otázka vdovských rent dostala znovu na přetřes a potom si promluvíme znovu o té miliardě, která se mohla na starobní a invalidní pojištění hoditi. A zejména si dobře zapamatujeme dnešní tvrzení pana kol. Vávry, který jednou ve výboru mluvil o tom, že láska mateřská je nezměrná, a budeme se tohoto projevu uznání dovolávati, když nám dnes líčil, co všechno si bude moci Ústřední soc. pojišťovna dovoliti, když bude účelně hospodařiti a účelně ukládati své kapitálové reservy. Doufejme, že právě v této straně, která svým mluvčím toto uznání projevila, nalezneme potom spolehlivého účinného spojence, abychom spravedlivě otázku vdovských rent mohli vyříditi.

Ovšem otázka přestárlých už nás znepokojuje trochu více. Litujeme velmi srdečně, že právě k těm nejpotřebnějším neukázala koalice trochu více ohledu. Ti mladí sice budou poškozeni, ale konečně vědí, že přece jen se dočkají přechodu od karenční doby k oné, ve které už u nich může nastati pojistný případ. O ty mladé je přece jen jakž takž postaráno, ale těm, kteří už počítají na kolik měsíců a snad na kolik týdnů je ještě vyměřena jejich pracovní schopnost, jsme pořád ještě nepřinesli ničeho. A když, pánové, uvážíte, že 1. července 1926 vyšel zákon o sociálním pojištění v působnost, že v tu dobu měl býti také pro jednán zákon o zaopatření přestárlých, kteří do pojistné povinnosti nebyli pojati, a že od té doby již uplynulo 21/2 roku a že koalice s ministerstvem soc. péče z toho zákonného závazku nesplnila nic, tož dovedete si představiti, jakou velkou váhu dáváme na tu záruku. které se nám dostává pořád jen ve způsobu slibů a ujištění, že separátní zákon o zaopatření přestárlých bude do konce tohoto roku skutečně projednán a že 1. ledna 1929, kdy už mohou nastati pojistné případy podle zákona 221, budou se také zestárlým osobám vypláceti zaopatřovací podpory. Není to pro nás žádnou zárukou, když dáme na váhu všechny smutné dosavadní zkušenosti. Proto bychom si byli z duše přáli, abychom měli osud přestárlých zabezpečen již v zákoně, abychom se již s nikým nemuseli rvát o kus lidskosti pro nejzasloužilejší z těch, kteří drží celou tíhu společenského břemene na sobě.

Teď bych si dovolil už jen malou poznámku o tom odpolitisování, o kterém mluvilo mnoho řečníků i z koalice i z oposice. Zmínil jsem se již o těch společenstevních pojišťo vnách a o tom, do jaké míry budeme míti zjednodušeny politické vlivy, které přece jen tu a tam se v nemocenských pojišťovnách objevovaly. K čemu bychom zapírali, že až dodnes jenom silné strany dělnické mohly zápoliti o vliv na správu nemocenských pojišťoven a že to byl zápas jenom mezi několika stranami. Pokud to byl zápas politický, to je, pravda, otázka objektivního úsudku a já bych nechtěl popírati, že se tu skutečně politické vlivy uplatňovaly. Budou ty politické vlivy, které se nám vyvinou v budoucnosti, menší, než byly dosud? Bude méně politiky ve smíchovské okresní nemocenské pojišťovně, než bylo dnes, kdy zápas o ni vedla soc. demokratická strana s národně socialistickou, anebo o tu okresní nemocenskou pojišťovnu v Praze, o kterou zase vedly zápas tyto dvě strany? Napříště budou o správu nemocenské pojišťovny zápasiti strana soc. demokratická, strana nár. socialistická, strana komunistická, strana křesťansko-sociální, strana živnostenská a strana nár. demokratická, která se myslím bude také chtíti pochlubiti se svým národně-demokratickým žlutým hnutím a bude chtíti ukázati, že má právo se na dělnickém terénu ozvati. A k tomu sami v zákoně donucujete, aby i o ty tři členy představenstva ve skupině zaměstnavatelské, které jsme až dosud zpravidla měli z jedné, ale naprosto nepolitické skupiny zaměstnavatelské, zápolily tři skupiny, náhodou také politicky do tří skupin rozdělené. Mně je přece, jako vám, velmi dobře známo, kde je skupina zaměstnavatelů továrních, kde je skupina zaměstnavatelů netovárních a kde je skupina zaměstnavatelů zemědělských. A o tři členy představenstva ve skupině zaměstnavatelské budou musiti zápoliti tři politické skupiny, které v tom tříčlenném zastoupení zaměstnavatelů budou uplatňovati své politické vlivy podle svého způsobu a ideologie.

Nedošli jsme vládním návrhem k nějakému odpolitisování nemocenských pojišťoven, naopak, jestli tyto pojišťovny byly zpolitisovány (Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

A když tak posuzujeme to, co se nám dnes předkládá ve zprávě výboru soc. politického, s toho stanoviska zpolitisování nebo odpolitisování nemocenských pojišťoven, pak tu vidíte před sebou obrázek toho, jak se šlo bez jakýchkoliv politických tendencí a cílů do celého toho novelisačního tažení. Tak je to zřetelně rozděleno podle politických stran, tak je ta kořisť pěkně rozdělena podle toho, jak která politická strana byla na sociálním pojištění interesována.

Strana republikánská si odnáší snížení pojistného, nižší hodnocení naturálních požitků a vyjmutí mladistvých z pojistné povinnosti. Strana živnostenská si odnáší vyjmutí učňů z pojistné povinnosti, menší hodnocení naturálních požitků a odnáší si společenstevní nemocenské pojišťovny. Strana lidová, ľudová a německá křesť.-sociální strana bude participovati na všem, i na snížení pojistného, i na nižším hodnocení naturálních dávek, i na úspěchu vyjmutí určitých kategorií z pojistné povinnosti. Zbývá ještě jeden společník z koalice a je otázka, co ten si odnesl jako politickou kořist z toho zápolení. Strana národně-demokratická má také svoji kořist, bude míti toho zmetka, kterého r. 1924 nechtěli pustiti ani mezi slušné lidi a strčili ho až do §u 277, aby nám v organisační části nedělal skvrnu, a bude míti ještě druhou kořist politickou, portýry, o kterých bude rozhodovati Ústřední soc. pojišťovna, zdali smějí býti do nemocenské pojišťovny přijati.

A když člověk pováží, kdo je ta strana, jaké nároky na uznání ve společnosti si kladla, a když jako protějšek si představíme, kam to zejména při tomto tažení dopracovala, nemusí jí nám býti líto; kdo chce kam, pomozme mu tam! Lituji jen toho, že strany, od kterých jsme to nejméně očekávali, držely ty nepěkné tendence a pudy tak houževnatě, že nebyla s nimi rozumná řeč, že nebylo možno s nimi mluviti o částečné aspoň úlevě v těžkém materielním poškození pojištěnců. A aby bylo jasno, říkám otevřeně, že jsme to nejméně čekali od strany republikánské, že ona bude pro zemědělské pojištěnce chtíti tak dalekosáhlé materielní zhoršení. Nečekali jsme to od ní proto, poněvadž Alfons Šťastný nevedl selské strany nikdy na cesty čirého materialismu, a byli jsme také přesvědčeni, že nový vůdce selského stavu, bohužel, těžce nemocný Ant. Švehla, na tyto cesty republikánskou stranu také nechtěl zavésti. A budeme jistě v budoucnosti státi před faktem, že průmyslové dělnictvo bude si právem stěžovati na doplácení na nemocenské i na starobní a invalidní pojištění zemědělského dělnictva a před zjevem, že bude průmysl proklínati dobu, kdy se nechal zemědělským výrobcem zatlačiti k roli berana, který všechnu tu tíhu, pokud se o ní dá mluviti, při soc. pojištění, béře vlastně na sebe.

A teď je rozhodující, jaká je bilance nejen toho zápolení koalice, nýbrž také zápolení oposice, jaká je bilance těch dohod a bojů. Myslím, že nejlepším srovnáním je původní vládní návrh a zpráva soc.-politického výboru, ale prosím, aby do této bilance nenahlížela ani tolik koalice, pro kterou je to trapné, ale aby do ní nahlédla strana komunistická, která po celou dobu, co jsme zápasili o uhájení zájmů pojištěnců, pomáhala nám velmi podivným způsobem. Necítili jsme jediného podněcujícího, když už nechci říci hřejivého slova, ale naopak za celou tu dobu, ve které jsme úporně zápoliti o zájem pojištěnců, slyšeli jsme a četli jen o samé zradě a zrádcování.

Vážení pánové, odvolávám se jen na jeden fakt, že jsme ve vládním návrhu, ani v původním ani v tom později upraveném, neměli výbavné pro pojištěnky, že jsme v původním vládním návrhu neměli zvýšené renty pro bezmocné důchodce, že jsme neměli zvýšené renty pro bezmocné sirotky, že jsme v původním vládním návrhu neměli vdovské renty, karenční dobu 100 příspěvkových týdnů, nýbrž 150, že jsme v původním vládním návrhu měli dvojí karenční dobu pro pojištění nemocenské tři dni s neplacenými prvými dvěma nedělemi. Teď se ptám, pánové z komunistických lavic: Byly by se ty věci dostaly do nového návrhu a byli byste před tímto faktem stáli dnes podle výborové zprávy, kdyby nebylo právě zasažení obou socialistických stran? Domníváte se, pánové z komunistických lavic, že k vůli krásným očím z oposice dala koalice ty věci do druhého vládního návrhu? (Kontroverse mezi poslanci strany komunistické, soc. demokratické a čsl. nár. socialistů.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Prosím o kľud!

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP