Středa 19. září 1928

Sociální pojištění je nejdůležitější organisací sociální, poněvadž má zajistiti dělnictvu nejnutnější ochranu a podporu pro nejtěžší sociální risika, jakými jsou nemoc, úraz, invalidita a stáří, a jelikož naň přispívají dělníci i zaměstnavatelé, stává se důležitým článkem mzdového systému.

Podle statistiky o našem nemocenském a invalidním a starobním pojišťování za prvé pololetí letošního roku mohu uvésti tato data. Pojištěných osob v nemocenském pojištění jest 2,330.000 a v invalidním pojištění 2,200.000. Pojistné příspěvky činí ročně u nemocenského pojištění 795 milionů a u invalidního pojištění 680 milionů Kč, tedy celkem 1.475 milionů Kč, čili téměř půldruhé miliardy Kč. Státní příspěvek na starobní a invalidní pojištění činí po 10 letech asi 90 milionů Kč a po 20 letech asi 180 milionů a při plném zatížení asi 500 milionů Kč.

V úrazovém pojištění počítá se celoročních dělníků, to jest přepočtením všech pojištěnců na 300 dní zaměstnání, celkem asi 1,366.000. Na příspěvcích pojistných platí se ročně asi 190 milionů Kč a odškodné placené úrazovými pojišťovnami činí ročně asi 140 milionů Kč. To je tak ve velikých obrysech obraz rozsahu našeho sociálního pojištění.

Tato všechna vydání, jak pochopitelno, představují určitou položku ve výrobních nákladech a tím je dána souvislost sociálního pojištění s celkovou situací hospodářských poměrů ve státě, zejména s poměry cenovými a se situací odbytu na trhu domácím i cizím. Poměry tyto se vyvíjejí při exportní převaze naší výroby výhradně pod vlivem světové konkurence, takže naše výroba průmyslová i zemědělská musí se přizpůsobovati světovému trhu. V této příčině však jsme potud v nevýhodě, že ze států střední Evropy zavedlo úplné sociální pojištění toliko Německo, kdežto ostatní sousední státy tak dosud neučinily nebo mají zákon, který ještě neuvedly v činnost a mohou tudíž silně ohrožovati konkurenční schopnost naší domácí výroby.

Otázka novelisace sociálního pojištění stala se předmětem politického zápasu mezi stranami občanskými a oposicí, a to podle mého názoru s počátku více pro některá nedorozumění a nepřesné formulace nových úprav, než pro věcné diference. Naše republikánská strana snažila se čeliti těmto sporům zastávajíc názor, že sociální pojištění je velké dílo sociální, které má posilovati spíše sociální mír, než vyvolávati sociální zápasy. Proto podporovali jsme každou snahu po sjednání kompromisu v těch otázkách, kolem kterých se točil celý zápas, a tato naše snaha potkala se při dobré vůli všech zúčastněných stran s plným úspěchem, takže nová osnova je dobrým kompromisním dílem, přijatelným pro obě skupiny, zaměstnavatele i zaměstnance. Nový zákon béře náležitý zřetel na všechna přání, která byla přednášena z kruhů zaměstnavatelů i zaměstnanců pro zlepšení pojišťovací organisace i systému, vyhovuje návrhům kruhů odborných a staví celou organisaci sociální služby na pevné základy.

Při provádění novelisace byl sledován hlavně ten účel, aby bylo zlevněno břemeno příspěvků na sociální pojištění, zejména na pojištění invalidní, aby byly zavedeny některé další výhody pro pojištěnce a zároveň aby pojišťovací služba byla zlepšena ve prospěch pojištěnců. Těchto obou cílů bylo také skutečně dosaženo, a to na základě nových rozpočtů pojistně-matematických, provedených jednak na podkladě úrokování reserv Ústřední soc. pojišťovny na 4 1/2%, jednak se zřetelem na stoupající hladinu mezd vůbec, což vede k zařaďování pojištěnců do vyšších tříd. Vyšší úroková sazba znamená zvýšení příjmů o 11%. Otázka tato byla sice předmětem sporných názorů, avšak na základě posudků odborníků a zkušeností z doby předválečné, jakož i určitých vzorů z ciziny bylo setrváno při této vyšší sazbě 4 1/2%.

Avšak ani ty politické strany, které snad mají odchylné názory o této otázce úrokové sazby, nemusí míti žádné obavy o vývoj sociálního pojištění v našem státě, poněvadž je zákonem nařízena revise každých pět roků, pokud se týče finančního hospodaření Ústřední soc. pojišťovny, a zajisté bude-li potřebí, učiní se nutná opatření v ohledu finančně technickém.

Kruhy zemědělské dožadovaly se novelisace sociálního pojištění z vážných důvodů, zejména pro velké zatížení finanční, obtížnou agendu administrační a pro různé nedostatky v organisaci i v systému pojišťovacím. Proto beru si za úkol, abych posoudil, do jaké míry vychází nový zákon vstříc těmto požadavkům a přáním z kruhů zemědělských. V úvodu uvádím především toto. Všech pojištěných dělníků zemědělských odhaduje se podle soupisu Ústřední soc. pojišťovny asi na 464.000 osob. Přesnější odhad počítá však s počtem asi 640.000. Důvodová zpráva k zákonu z r. 1924 dokonce počítala asi 820.000, avšak po vyloučení osob mladistvých do 16 roků zůstane v pojištění asi 600.000 osob.

Dosavadní celkové zatížení zemědělství u invalidního pojištění odhaduje se asi na 133 mil. Kč a podle nového zákona nastane zlevnění asi o 23%.

U nemocenského pojištění dosavadního náklad činil asi 135 mil. Kč a v novém zákonu se provádí zlevnění, které teprve podle předběžných odhadů má činiti asi 8 až 10%.

Chceme-li posouditi celkové zatížení všech vrstev, všech výrobců, uvádím, že celkové vydání na pojištění invalidní, které činilo dosud asi 680 mil. Kč, má býti sníženo podle nového zákona asi na 597 mil. Kč, takže se z toho rýsuje úleva asi 80 mil. Kč.

A nyní posuďme, jakým směrem se provádí zlevnění soc. pojištění pro naše zemědělce. 1. Z invalidního pojištění jsou vyňaty všechny osoby mladší 16 roků, kterých je v zemědělství asi 5 až 10%. Také tu byly předneseny námitky, proč jsme vyloučili tyto mladé osoby, ale tu uvádím, že podobně je tomu i v jiných státech, na př. v Rakousku, kde v zákoně o soc. pojištění zemědělských dělníků, který byl přijat 19. července t. r., vyloučili až do 18. roku mladé osoby všechny. Jistě naše opatření bylo voleno velmi úměrně. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

2. Dále budou osvobozeni od pojistné povinnosti krátkodobí sezonní dělníci. t. j. ty osoby, které pracují při sezonní práci, nejdéle však do 90 dnů v roce.

3. Žádáme velmi naléhavě, aby vládním nařízením se objasnil pojem zaměstnání vedlejšího a příležitostného, které podle dosavadního zákona nepodléhá pojistné povinnosti Při vyměření těchto ustanovení bude znemožněna dosavadní nesprávná prakse v některých obvodech, podle které naši malorolníci, domkáři a jejich děti při občasném zaměstnání u rolníků a statkářů byli podrobováni pojistné povinnosti.

4. Pronikavého zlevnění se dosahuje však snížením pojistných příspěvků. A tu vzniká úplně nová třída invalidního pojištění Aa, která se tvoří hlavně se zřetelem na zemědělské dělnictvo a ve které pojistná sazba se snižuje s dosavadních 4.30 Kč na 2.60 Kč týdně, tedy o 40%; druhá třída Ab, do které patří již potom zbývající část zemědělského dělnictva, doznává snížení s dosavadních 4.30 Kč jenom na 3.60 Kč, tedy o 16%. O další třídy mají zemědělci menší zájem. Na př. nynější třída B, jež bude třídou třetí, zlevňuje se o 11%, třída C o 7% a třída D o 5%. Jest litovati toho, že nebyl přijat náš návrh a návrh odborné komise, aby invalidní příspěvek, který byl dosud týdenní a nedělitelný, byl dělitelný podle dnů, jak také konečně rozhodl i nejvyšší správní soud. Toto opatření bychom byli uvítali právě pro dělníky krátko době, zejména pro nádeníky, kterých je v zemědělství velký počet, tuším na 12%, poněvadž by se bylo zabránilo tomu, co se děje dnes, když některý dělník pracuje dva dny u jednoho zemědělce, dva dny u jiného a dva dny opět u jiného, platí všichni tři celotýdenní příspěvek za toho dělníka, aniž by tento z toho něco měl, poněvadž má nárok podle příspěvků týdnů jednoduchých.

5. Jelikož propočítávání naturálních požitků u zemědělských dělníků bylo obtížné a vykazovalo různé nedostatky, obsahuje nový zákon ustanovení, že hodnota naturálních požitků má toliko vliv na zařazení u čeledě o jednu třídu a u deputátníků o dvě třídy výše, než jak vyplývá zařazení podle mzdy peněžité. To znamená, že čeleď při peněžité mzdě do 150 Kč měsíčně bude vždycky ve třídě II nemocenské a v invalidní třídě Aa a při vyšší mzdě bude v nemocenské třídě III a v invalidní třídě Ab. Deputátníci budou o jednu třídu výše. Deputátníci s peněžitou mzdou do 150 Kč měsíčně budou v nemocenské třídě III a v invalidní třídě Ab a při vyšší mzdě, a to je velmi malá kvota deputátníků, jen v řepařských krajinách docela malý zlomek, budou v nemocenské třídě IV a v invalidní třídě B.

Tato úprava naturalií znamená velkou výhodu pro zemědělství, poněvadž také zavádí určité zjednodušení. Od této úpravy si slibujeme tolik, že zemědělské dělnictvo bude stabilně zařazeno do dvou tříd, a to u nemocenského pojištění do třídy II a III a u invalidního pojištění do tříd Aa, Ab.

Zlevnění v nemocenském pojištění projeví se v tom, a to je moment velmi důležitý, že u čeledě a deputátníků, když jim zaměstnavatel-zemědělec poskytuje v nemoci to, co jim patří, byt, stravu a mzdu, nevyplácí se v tomto případě žádná nemocenská podpora, v důsledku čehož se také zemědělcům zlevní příspěvek. Uvážíme-li, že podle průměru v zemědělských pokladnách zjištěného nemocenské podpory, t. zv. "nemocenské", činí 27%, slibujeme si od tohoto opatření pronikavé zlevnění nemocenského pojištění, jehož dosah ovšem zatím nemůžeme dosti dobře vyjádřiti procentuelně.

Nyní přistupuji k posouzení kapitoly, jaké výhody mají zemědělští dělníci z nových úprav celkové novelisace. Budou účastni těch výhod, které získají pojištěnci vůbec, t. j. především zlevnění pojistných příspěvků, ač většinou, jak víme, je platí zemědělci sami v celé výši, a dále zlepšení pojistných dávek. Zlepšení to nastává v těchto směrech velice důležitých:

1. Důchod invalidní: Základní částka důchodu invalidního místo dosavadních 500 Kč zvyšuje se na 550 Kč a zvyšovací částky za příspěvkové týdny místo dosavadních 20% zaplacených obnosů budou činiti asi 23%. Důchod invalidní poskytuje se již při 50% invaliditě místo dosavadní  2/3. To je výhoda velmi značná. (Odpor posl. Štětky.) Vždyť jsem o tom již mluvil, měl jste zde býti! Zachovejte klid při této otázce. Ale opakuji to k vůli vám, že vás mám tak rád. Prohlásil jsem, že v I. třídě Aa, která se vytvořila ponejvíce ze zemědělských dělníků, znamená snížení 40%. Moudrému napověz atd. (Veselost.)

2. Důchod vdovský poskytuje se bez zřetele k invaliditě vdovy již při dosažení 65 roku a kromě toho vdovám, které mají 2 děti nezaopatřené do 17. roku.

3. Při úplné bezmocnosti důchodce zvyšuje se důchod invalidní a sirotčí o 50%.

4. Odbytné za pojištěnce, kteří zemřeli před uplynutím čekací doby, se částečně zvyšuje.

5. Vdaným pojištěnkám zavádí se výbavné, různé podle tříd, při čemž může jim býti zachován nárok na pozdější požitky při plnění určitých podmínek.

6. Čekací doba na invalidní důchody se zkracuje s dosavadních 150 týdnů na 100 týdnů. Je to nejkratší čekací doba, která se vůbec vyskytuje v zákonodárství jednotlivých států. Rakousko má 104 a Německo 200. Tedy zde jsme šli hodně daleko.

7. Karence nemocenského pojištění se zkracuje na 2 dny, takže je to výhoda velmi značná.

8. Fond na léčebnou péči se zvyšuje z úspor, které se získají novelisací. Vedle toho je tu celá řada drobných opatření, zlepšujících ve prospěch pojištěnců, které podrobně nerozvádím.

Přistoupím nyní k posouzení otázek organisační povahy, zejména k otázkám sporným, t. j. k otázce správy nemocenských pojišťoven. Tato otázka byla předmětem sporu od toho okamžiku, jakmile zaměstnavatelé proklamovali svůj požadavek na zastoupení paritní. Hledaly se způsoby řešení pro tuto otázku a musili jsme jíti tak daleko, že jsme musili hledati principy vědecké - poněvadž i sociální politika je vědou - a musili jsme se dívati na vzory v cizině. A tu z vědeckých principů odvodili jsme argumentaci, že ve správě pojišťovacích ústavů - zde nemocenských pojišťoven - má býti zastoupení obou skupin upraveno podle poměrů placení příspěvků.

Tento princip je proveden takřka ve všech státech, zejména i v Německu, kde platí dělníci dvě třetiny, zaměstnavatelé jednu třetinu, a podle toho je rozdělena správa na poměr 8:4. Prohlašuji, že požadavek zaměstnavatelů, aby měli paritní vliv na rozhodování v nemocenských pojišťovnách, je úplně spravedlivý, odůvodněný poměrem placených příspěvků. Také tomuto principu starý zákon vyhovoval, ale jen u rozhodčího soudu a v Ústřední soc. pojišťovně, kde rovněž je 12 dělníků a tolikéž zaměstnavatelů a do jisté míry také ve správě nemocenských pojišťoven, kde přiznal paritní zastoupení, a to celkově v těch formách, že se majorita dala v představenstvu dělníkům a v dozorčím výboru zaměstnavatelům a poměr celkového zastoupení či 10:10 vyjadřoval tu paritu. Jenže tehdy při sdělávání starého zákona se myslilo, že každá skupina má zájem na jiné agendě, dělníci na agendě představenstva a zaměstnavatelé na dozorčím výboru. Poznalo se však, že to byl omyl, že obě skupiny mají zájem na sledování obou agend, jak agendy správní, tak i dozorčí. Tomuto přání se vyhovuje novelisací tím způsobem, že se zavádí skutečně úprava nová, která zajišťuje vliv dělníkům i zaměstnavatelům paritně na správu a rozhodování o nejdůležitějších otázkách ve správě nemocenských pojišťoven. Společné schůze představenstva a dozorčího výboru budou nejdůležitějšími orgány ve správě nemocenských pojišťoven, poněvadž tam se budou vnášeti a rozhodovati nejdůležitější otázky z celé agendy a správy nemocenských pojišťoven. Je to především změna stanov, sjednávání smluv s lékaři, zubními techniky, porodními asistentkami, lékárníky a léčebnými ústavy, úprava systemisace úřednictva, stanovení služebního a disciplinárního řádu, posuzování referátů úředníků, jmenování a propouštění úředníků na návrh představenstva, vymáhání nároků proti funkcionářům, odměna pro funkcionáře, usnesení o zrušení pojišťovny a přihláška ke Svazu.

Dosavadní početní poměr 8:2 nebyl udržitelný, poněvadž obě skupiny, zaměstnavatelů i dělníků, přály si rozmnožení tohoto počtu a tomuto přání se vyhovělo paritním způsobem, přidělením jednoho zástupce každé skupině, takže se přišlo na cifru 9:3.

Valná hromada delegátů, která se skládala výhradně z delegátů dělnických pojištěnců, se ruší a její působnost se přenáší do společné schůze představenstva a dozorčího výboru. Ponechává se jen tak zvaný sbor delegátů, složený ze zástupců dělnictva jen za účelem informativním, který také provádí volbu dělnických delegátů do představenstva a dozorčího výboru. Volbě předsedy představenstva a dozorčího výboru ponechává se volnost majoritě, aniž by byla omezena na některou skupinu. Ve skupině zaměstnavatelů je dnes změna, že jako korektiv plurálního hlasovacího práva, zaměstnavatelé totiž volí podle počtu svých dělníků, kolik dělníků, tolik hlasů, zavádí se minoritní zastoupení pro živnostníky a zemědělce. Minoritní zastoupení je vyjádřeno tím, že zemědělcům a živnostníkům patří v představenstvu jeden zástupce a v dozorčím výboru 2 až 3 zástupci. Tímto vyřešením paritního rozhodování ve správě nemocenských pojišťoven získávají zaměstnavatelé nejlepší záruku pro úsporné a rozumné hospodaření v těchto institucích.

Pokud se týče Svazů nemocenských pojišťoven, mohu sděliti, že podle dosavadního zákona byla jejich činnost obligatorní potud, že jednak byly pomocným orgánem Ústřední soc. pojišťovny a jednak jako ústředí pro nemocenské pojišťovny zejména v agendě léčebné péče atd. Nová úprava se provedla na ten způsob, že Svazy ponechávají se ve své dosavadní působnosti obligatorně toliko až do okamžiku zřízení t. zv. zemských úřadoven, které se projektují v Praze, Brně, Bratislavě pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, kteréžto zemské úřadovny budou, abych tak řekl, expositurami Ú. S. P., pro tu agendu, která se jim svěří. (Posl. Dubický: Tedy útvary zbytečně.) Zbytečnými se stanou Svazy, poněvadž jakmile nastoupí zemské úřadovny pan kol. Dubický má jen potud pravdu stanou se zbytečnými Svazy a budou likvidovány. (Posl. Štětka: Zemské úřadovny budou míti zbytečně práci.) Je na vás, abyste to dokázali, že je tomu tak, neboť jest fakt, že zemská úřadovna v Bratislavě pro Slovensko se neobyčejně osvědčila, což doznávají všecky politické skupiny. To je fakt a těžko operovati jenom tak z nějakého dojmu. (Posl. Dubický: Bude to státi 25 mil. Kč! - Posl. Štětka: 40 mil. Kč!) To bych neřekl.

Tedy je faktum, že Svazy budou likvidovány, a to v době pěti roků po účinnosti zákona.

Pokud se týče zemědělských pojišťoven nemocenských, mohu konstatovati, že podle dosavadního zákona mají býti zemědělské pojišťovny zřízeny pravidelně v každém politickém okresu a také kruhy zemědělské trvají na tom, aby tato zásada byla provedena skutečně do všech důsledků. Dosud se tak stalo toliko zřízením 54 zemědělských pojišťoven, kombinovaných někdy také ovšem pro více politických okresů. Samostatnost těchto zemědělských pojišťoven je nutna se zřetelem na zvláštní hospodářsko-sociální poměry zemědělského dělnictva. Pokladny ty ve své krátké působnosti se plně osvědčily a prospěšnost jejich je prokázána i zkušenostmi z ciziny, zejména z Německa i Rakouska. Nechci pro pokročilou dobu všechny ty momenty, odůvodňující důležitost zemědělských pokladen, rozváděti, uvádím jenom stručně, že především při pojišťování s pokladnami okresními úspěšně konkurují, že risiko onemocnění u zemědělských pojišťoven je menší než u pojišťoven okresních. Dále je prokázáno, že i režie správní je levnější něž u pojišťoven okresních. Uvádím na příklad, že na jednoho člena připadá u pojišťoven zemědělských na správních výlohách za jeden den 35.68 Kč a u okresních pojišťoven 47 Kč. Vidíme, že zemědělské pojišťovny provádějí úsporněji léčebnou péči, poněvadž nejsou vystaveny tak rozsáhlé simulaci, jaká se projevuje u okresních pojišťoven. Z toho důvodu rozhodlo se Rakousko i Německo udržeti separátní organisaci zemědělských pojišťoven pro zemědělské dělnictvo. Kol. Štětka by si mohl i to vyhledati, že v Rakousku to byli sociální demokraté, kteří roku loňského při projednávání zákona o sociálním pojištění všeho dělnictva podali přímo sami resoluci, aby se v Rakousku zemědělské pojišťovny udržely separátně. (Posl. Štětka: Proto vy říkáte, že jsou levým flíglem buržoasie. Zcela správně.) V Rakousku jsou vám náhodou velmi blízcí, proto tam vyloučili také vaši existenci. Tam nemáte žádného komunistu v parlamentě.

Dále možno zaznamenati, že také na poradách při Mezinárodním úřadu práce v Ženevě bylo za správnou uznána zásada, že zemědělské nemocenské pojišťování dělnictva má býti vybudováno separátně. Tedy na mezinárodním vědeckém neutrálním foru se usnesla zásada, že nemocenské pojišťování zemědělského dělnictva má býti provedeno úplně samostatně. Není proto možno zásadou touto pohnouti tak lehkovážně, jak se zde dějí pokusy. Z těchto důvodů zemědělské kruhy trvají na tom, a to není žádné politikum pro nás, nýbrž otázkou čistě odbornou, aby se provedlo ustanovení zákona, aby pokladna zemědělská byla zřízena v každém okrese, pokud snad z důvodu účelnosti nebude někde vyžadovati, abychom eventuelně spojili dva až tři okresy v jednu zemědělskou pojišťovnu.

Zemědělské pojišťovny budou míti nyní právo ukládati své přebytky též do okresních hospodářských záložen, pokud tu bude záruka okresu za tyto vklady.

Úkolem zemědělských pojišťoven jest, aby soustředily všechno dělnictvo pracující na venkově v podnicích zemědělských a lesních a aby se zřetelem na zvláštní poměry našeho venkova organisovaly léčebnou péči. S tohoto hlediska má býti okruh zemědělských pojištěnců rozšířen též na zaměstnance všech vedlejších podniků, jako zahradnictví, rybářství, v hospodářském průmyslu, dále též na zaměstnance zemědělských družstev a jiných organisací zemědělských a zaměstnance zemědělských škol a ústavů, případně kanceláří v osobních službách majitelů. V novém zákoně jest ustanovení, že tento výpočet zemědělských zaměstnanců v tomto širším pojmu provede se vládním nařízením. Žádáme důtklivě, aby tento výpočet byl co možná nejrychlejším způsobem upraven.

Také důležitým požadavkem kruhů zemědělských byla otázka zjednodušení agendy v oboru sociálního pojištění. Plným právem stěžují si zemědělci na to, že agenda spojená se sociálním pojištěním je velice značně zatěžuje, je kombinovaná, a vystavuje je různým šikanám stanovením určitých terminů, krátkých lhůt, pokut a pod. Jelikož právě tyto obtíže administrativní zbytečně často zneklidňují, dráždí a vyvolávají odpor proti celému systému, bylo nutno zavésti určitá ulehčení v tomto směru.

Lhůta pro přihlašování a odhlašování dělnictva byla prodloužena z dosavadních 3 dnů na 6 dnů, tak, aby v této době byla vždy neděle, kdy zemědělec má trochu klidu na práci korespondenční. V Rakousku stanoveno bylo dokonce pro jistotu 8 dnů, aby termín byl ještě delší. Dále namáhavé a pro naše malé zemědělce zbytečné vedení výkazů o zaměstnancích bylo stanoveno na 3 roky, místo dosavadních 5 roků a od vedení těchto výkazů budou osvobozeni zemědělci, kteří zaměstnávají zpravidla 3 dělníky. I v tom bude značné ulehčení. Pro řádnou evidenci pojištěnců budou zavedeny zvláštní legitimace pro pojištěnce.

Ohledně osob nestálých, to jsou naši nádeníci, bude provedeno podstatné zjednodušení agendy vydáním prováděcího nařízení k §u 248 platného zákona a zejména pokud se týče placení příspěvků, doporučujeme zavedení systému nálepních známek na trvalé poukázky pojištěnců, jako jest tomu v Německu a v Rakousku. V souvislosti s tím žádáme, aby byly zproštěny pojištění osoby, které ze své povahy nejsou žádnými zaměstnanci, jako osoby nacházející se toliko na praktickém výcviku, jak se nyní stává obvyklým, že zejména děti malozemědělců anebo rolničtí synkové ze Slovenska chodí na praksi několika měsíců na větší hospodářství za účelem praktického vyškolení.

Dále musí býti zproštěny osoby, které prodělávají praktický výcvik se zřetelem na školní studia, ať již před ním nebo po něm.

Důležitou otázkou, kterou jsme rozhodli positivně, bylo rozhodnutí v otázce, že příslušníci rodin, zejména děti, nepodléhají pojistné povinnosti.Vyskytly se názory nejen u okresů, zemských úřadů, nýbrž i u úředníků ministerstva soc. péče, že prý takový syn nebo dcera, když pracuje pravidelně na hospodářství svého otce, podléhá pojistné povinnosti. Slyšel jsem to sám od úředníka ministerstva sociální péče. Jen ty dcery a synové mají prý býti osvobozeni, kteří pracují mimořádně. Ať mi někdo poví, jak naši zemědělští synové nebo dcery pracují? Pracují více než kterýkoliv dělník od rána do večera. Práce ta jest řádná, ale neděje se ve smluvním mzdovém poměru, nýbrž v poměru rodinném. Z toho důvodu byli jsme nuceni vložiti k §u 2 dodatek, že členové nebo příslušníci rodiny zaměstnavatelovy, jako jeho děti, vnuci, sourozenci nebo rodiče nejsou v žádném mzdovém poměru a nepodléhají pojistné povinnosti.

O sezonním dělnictvu bylo již mluveno, že vylučujeme několik set tisíc osob sezonních dělníků. To všechno byl omyl a klam. Nikdy jsme nechtěli vyloučiti sezonní dělníky, zejména ne ty party, které přicházejí ze Slovenska, ale jen ty sezonní dělníky, kteří pracují nejdéle 90 dnů v roce. Podle mého nazírání jsou tyto osoby již vyloučeny z pojistné povinnosti podle §u 2, poněvadž pracují 80 až 90 dní a mají to jako vedlejší nebo příležitostné zaměstnání. Je jasno, že i když to v zákoně bude, že se mohou tyto osoby vládním nařízením vyloučiti. Já budu tvrditi, že i takoví domkáři, malorolníci, kteří se považují za osoby samostatně výdělečně činné, i když budou pracovati 4 až 5 měsíců, nebudou podléhati pojistné povinnosti podle §u 2. (Posl. Štětka: Vždyť to potvrdil sám pan dr Janko.) Ale on si to trochu zmýlil. On počítal sezonní dělníky dlouhodobé, kdežto my jsme měli na mysli krátkodobé, kteří až dodnes v pojistné povinnosti nebyli a které nemohl nikdo spočítati.

Nyní přicházím k otázce propočítávání a placení příspěvku, která byla upravena novým systémem odlišným od dosavadního způsobu. U nemocenského pojištění je důležitá změna v tom, že propočítávání mzdy rozhodné pro zařazení do tříd provádí se u zaměstnanců stálých tím způsobem, že týdenní mzda se dělí 6 dny a měsíční mzda 25 dny. U nestálých dělníků, nádeníků je směrodatná skutečná denní mzda.

Podle toho stanovený příspěvek počítá a platí se u stálých dělníků, řekněme u čeledi, deputátníků atd. za celých 7 dní a případně 30 dní, když je to měsíční zaměstnanec, kdežto u nestálých dělníků toliko za skutečné pracovní dny. Je to jednotný princip takto dojednaný pro dělnictvo zemědělské i průmyslové, který u zemědělského dělnictva se částečně odchyluje od skutečnosti, poněvadž zemědělské dělnictvo ve své velké převaze - je to 88% - co máme stálého dělnictva, čeledí, deputátníků a těch stálých dělníků - vlastně pracuje pravidelně sedm dní, poněvadž pracují i v neděli, třebaže je to práce lehčí. Zde by mělo býti dělení sedmi, následkem toho bychom dostali dělnictvo do nižších tříd, ale my jsme na tuto formu přistoupili s určitými výhradami, jak jsem již řekl, že ohledně naturálií se počítá paušálně, a to u čeledi o jednu třídu a u deputátníků o třídy dvě. Tady je určité spoutání, aby snad zařazování dělnictva nešlo do vyšších tříd.

Další kautelou jest opatření, že krajní hranice pro nemocenské příspěvky, která byla stanovena 5% mzdy, stanoví se nyní na 4.3% mzdy. Při tom se připouští rozpětí až do výše 4.8% a výjimečně a přechodně i přes tuto hranici. ovšem opatření toto je míněno ne na zemědělské pojišťovny, nýbrž na pojišťovny okresní, které ztratily svou finanční rovnováhu a zasluhují, aby byly sanovány.

Otázka osob přestárlých, o níž pojednal velmi podrobně zpravodaj Malík, vyřešena nebyla, a to z toho důvodu, že se uznává za účelnější a potřebnější, aby tato otázka byla vyřešena souvisle v celém komplexu ve specielním zákoně, který se připravuje pro nejbližší dobu. Prohlašuji, že na této otázce máme my, zemědělci, značný zájem, poněvadž přes 60% těchto přestárlých osob nachází se na venkově právě v poměrech zemědělských.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP