Také požadavkům lékařů
se vyhovuje v tom směru, že podle nového zákona,
do smluv uzavíraných mezi pojišťovnami
nebo jejich svazy a organisacemi lékařskými
vnáší se princip rozhodčích soudů,
jak tomu je v zákoně německém a rakouském.
Otázka organisované volby lékařů,
kterou dosavadní zákon nevylučuje, ponechává
se dalšímu vývoji, který bude se zajisté
ubírati ve směru vzájemného respektování
všech zúčastněných zájmů,
jak pojištěnců, tak i pojišťoven
a stavu lékařského.
Stran ukládání reserv Ústřední
soc. pojišťovny podotýkám toto: V zájmu
bezpečného a účelného ukládání
reserv Ústřední soc. pojišťovny
zavádějí se některá nová
opatření, jako zvýšená ingerence
cedulové banky a ministerstva financí a vedle toho
v zákoně výslovně se stanoví,
že při poskytování úvěru
z těchto reserv má býti sledována
podpora domácí produkce a národohospodářské
rentability, což zajisté odpovídá intencím
výrobních kruhů zemědělců,
živnostníků a průmyslníků,
aby tímto úvěrem byla podporována
domácí výroba.
Pokud se týče státního dozoru, podotýkám,
že v zájmu pojištěnců a celé
služby sociální činí se opatření,
aby dozorčí činnost nade všemi organisacemi
byla zesílena. Zajímavý je fakt, že
podle dosavadního zákona nemělo ministerstvo
soc. péče přímý dozor nad nemocenskými
pojišťovnami, tedy byla to mezera v zákoně.
Nyní se v zákoně jasně stanoví,
že ministerstvo soc. péče, které má
také ústavní odpovědnost, má
právo dozorčí nad všemi ústavy
a institucemi celého sociálního pojištění,
ať již v oboru nemocenském nebo invalidním.
Poněvadž dozorem nad nemocenskými pojišťovnami
je pověřena ÚSP, která nemá
však v okresích své vlastní orgány,
vložili jsme do zákona ustanovení, že
mají ji podporovati v činnosti dozorčí
okresní politické úřady, které
jistě prohloubí tuto svou činnost nad nemocenskými
pojišťovnami ve své bezprostřední
blízkosti.
Po provedení novelisace sociálního pojištění
dělnického bude nyní důležitým
úkolem obrátiti zvýšenou pozornost k
zákonu o soc. pojištění osob samostatně
výdělečně činných, podle
kteréhožto zákona mají býti pojištěni
i zemědělci a živnostníci, a to tak,
že invalidní a starobní pojištění
bylo by obligatorní a nemocenské pojištění
toliko fakultativní, dobrovolné. Účinnost
tohoto zákona je sice odložena na neurčito,
avšak zabezpečení širokých vrstev
našich zemědělců pro případ
stáří a neschopnosti ku práci s určitým
příplatkem od státu, jaký se dostává
nyní dělníkům, je důležitým
úkolem sociálním, který musí
býti jednou definitivně vyřešen. Ale
i při té příležitosti podotýkám
velmi důrazně, že nebude moci býti uvažováno
o nějakém zatěžování těchto
vrstev novým břemenem, poněvadž široké
vrstvy malých živnostníků a zemědělců
nesnesou žádného dalšího zatížení.
Takto jsem provedl posouzení hlavního obsahu novely
sociálního pojištění, pokud se
dotýká zájmů našich zemědělců
a zemědělských dělníků.
Konstatuji k závěru, že tato osnova zákonná
je dobré dílo kompromisní mezi různými
zúčastěnými zájmy, přinášející
značné výhody jak pro zaměstnavatele.
tak pro zúčastněné dělníky
a tudíž odpovídající nejdůležitější
a zajisté nám všem společné intenci,
aby toto nyní zdokonalené velké dílo
sociální služby zdárně a úspěšně
sloužilo zdravotním a sociálním potřebám
našeho dělnictva a přispělo tak k posílení
sociálního míru a hospodářské
výkonnosti v našem státě. Z tohoto důvodu
bude náš klub republikánských poslanců
hlasovati pro tuto osnovu zákona. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným
řečníkem je pan posl. Horpynka. Dávám
mu slovo.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Uzavírám nyní v tomto zasedání
neblahou kapitolu parlamentní činnosti. Neodvažuji
se ani rozhodovati, je-li kdo oprávněn mluviti zde
o tom, že se nyní odehrává poslední
scéna komedie či tragedie. Jedno jest však
jisté: S počátku mnohoslibné vyjednávání
o novelisaci zákona o sociálním pojištění
prokázalo nyní na konec podivuhodný pokles
parlamentarismu v tomto státě a všecky špatné
vlastnosti vládnoucího systému jasně
a zřetelně. Projednávaný návrh
zákona tisk 1777 jeví se nám jako zcela neschopný,
uvnitř shnilý kompromis. Jestliže dnes při
jednání v plenu sněmovny vládní
strany vyslovují nejvyšší chválu,
socialistická oposice zničující hanu
o témže návrhu zákona, pak je to jen
nutný následek toho, jak projednávaný
návrh zákona vznikal.
Když na podzim 1926 představoval Švehla III.
parlamentu svoji novou občansky konservativní a
národnostně smíšenou vládu, bylo
vládní prohlášení, jako vždycky
nic nepravící, brzy doplněno v tisku a na
schůzích vládních stran jasně
vysloveným ohlášením rozhodně
protisocialistického kursu. Nová vláda a
většina, o niž se opírá, chtěly
prosaditi veškeré zákony, pro které
nemohly za účasti socialistických stran ve
vládě dostati za normálních poměrů
ani jednoho socialistického hlasu, chtěly však
též zrušiti veškeré výhody,
jež si dovedly výmoci socialistické strany
svou dřívější účastí
na vládě. Tak byl uveden v činnost stroj
na zákony a parlamentu vnucena využitím nepatrné
ciferní většiny hlasů bez ohledu na
varovné hlasy oposice celá řada zákonů,
jako vojenské předlohy, daňová reforma,
reforma správní, zákon o obecních
financích a jiných více. Brzy musila vládní
většina shledati, že tato velkovýroba
zákonů k její slávě věnce
nepřidá, že tyto zákony mají
zapotřebí reformy dříve ještě
než vstoupí v platnost. Důkaz toho a vlastní
dík za to obdržely vládní strany již
v obecních volbách, jež jim nejen nepřinesly
očekávaných úspěchů,
nýbrž je poučily o pravém opaku. Vše,
co kruh kolem Švehly až dosud dělal v
parlamentě, prokázaně selhalo. Pro nás
Němce byla však největším zklamáním
činnost tří německých vládních
stran. Jejich vstup do české vlády bez plánu
a programu, jejich bezpodmínečné podrobení
vládnoucímu systému násilí
učinilo je velmi brzy bezvolným nástrojem
zotročovací politiky, namířené
proti nám Němcům, přinutilo je na
rozkaz jejich českých pánů a mistrů
jíti přes teorii soužití a oslavování
Táboritů do boje proti vlastním soukmenovcům.
Tak jdou německé vládní strany vstříc
politickému bankrotu a klidí plody setby, již
starý politický svůdce zasil při první
cestě na Hradčany. Když vládní
většina poznala neblahou a pro ni ostudnou velkovýrobu
zákonů, vzpomněla si na druhou část
programu, na boj proti socialistům. A ministr sociální
péče Šrámek propůjčil
se k tomu, aby sněmovně předložil s
jedné strany od občanských stran stavovských
bouřlivě požadovanou, s druhé strany
od socialistů za nutnou uznanou novelu k zákonu
o sociálním pojištění. Když
byl parlamentu předložen vládní návrh
tisk 1225 s datem z 25. října 1927, ukázal
se, jak při duchaplnosti Šrámkově
se ani nedalo jinak očekávat, věcně
nemožným a neudržitelným elaborátem,
jenž nesl na sobě známku nejzazší
sociální reakce. Socialistické strany rozpoznaly
velice brzy slabinu koalice, jež přirozeně
vyplývá z nestejného složení
jednotlivých vládu tvořících
stavovských a různonárodních stran,
mobilisovaly proti tomuto návrhu zákona ulici, informovaly
veřejnost o tom, jak se protisocialistický kurs
vlády změnil v protivládní reakci.
Vládní koalice, jsouc si vědoma vlastní
slabosti a nesena přáním, aby do jubilejního
roku nebyl vnesen rozklad a aby české vládní
strany utvořily s českou socialistickou oposicí
všenárodní český blok, který
činí zbytečnou německou činnost
ve vládě, počala krok za krokem ustupovati
před socialistickou oposicí. V březnu 1928
počala za takových poměrů vyjednávání
v sociálně-politickém výboru o vládním
návrhu 1225. Nahlížeje neudržitelnost
Šrámkova návrhu, dosadil výbor
subkomisi, která měla tento návrh teprve
přepracovati na basi schopnou jednání. Zároveň
se však dobrovolně utvořila, poněvadž
ministr Šrámek vždy opovržlivým
způsobem nedbal dobrých zdání odborníků,
u Ústřední sociální pojišťovny
odborná komise ze zástupců zaměstnavatelů
a zaměstnanců, která měla za úkol
vypracovati novelu zákona o sociálním pojištění.
Objektivně nutno uznati, že elaborát této
odborné komise jest vynikající. Uváží-li
se, že lidé, kteří přes den musí
jíti za svým povoláním, vypracovali
tento elaborát ve večerních a nočních
hodinách zrychleným tempem, musí se říci,
že bylo vykonáno něco skvělého.
Cenný je tento elaborát zvláště
tím, že představuje kompromis mezi stanoviskem
zaměstnavatelů a zaměstnaných o nejdůležitějších
problémech sociálního pojištění.
Tato odborná komise u Ústřední sociální
pojišťovny vykonala daleko více, než odborné
ministerstvo pana ministra Šrámka. Návrh
tisk 1225 byl sněmovně předložen bez
statistických údajů a výpočtů,
bez pojistně matematického přezkoušení
nynějšího finančního stavu Ústřední
sociální pojišťovny, takže tento
návrh zákona neodpovídal ani požadavkům
§ 158 zákona čís. 221 z r. 1924. Naproti
tomu však s námahou sehnala a dodala odborná
komise Ústřední sociální pojišťovny
materiál stojící jí k disposici, doložila
a odůvodnila věcně veškeré své
požadavky a přání. Náhle se stala
vládní koalice nervosní, poněvadž
jednak nahlížela svou vlastní neschopnost,
aby problém novelisace sociálního pojištění
věcně vyřešila, jednak však dostala
strach, že důkladným a věcným
projednáváním novela by mohla býti
protahována a tím poškozeno stanovisko prestiže
vládní většiny. Proto byla projednávání
v subkomisi náhle přerušena a za parlamentními
kulisami se radili plnomocníci čtyř českých
vládních stran a dvou českých stran
oposičních. Je to pro nás Němce nanejvýš
zahanbující, že z těchto vyjednávání
byly německé vládní strany úplně
vyloučeny. Tak dali Češi Němcům
cítit, jak si jejich spolupráce ve vládě
cení a váží. Pouze v politické
osmičce byli Němci zpraveni o hotových skutečnostech
a postaveni před ně. Bohužel, byli i němečtí
sociální demokrati přes svůj velmi
příznivý poměr ke svým českým
soudruhům z těchto porad vyloučeni. Co se
tam dálo, nevíme, známe pouze výsledek.
Vládní návrh tisk 1225 bez hlesu padl a v
sociálně-politickém výboru začalo
se jednati o úplně novém vládním
návrhu, který nikdy neprošel ministerskou radou,
ani sněmovnou, nýbrž který presidium
soc.-politického výboru samovládně
učinilo podkladem jednání. Ponechávám
to úsudku sněmovny, dá-li se tento postup
nějak odůvodniti některým ustanovením
jednacího řádu. V jednotlivých, nesouvislých
částech, na listech psaných na psacím
stroji, přišel návrh nového zákona
do výboru. Soc.-politický výbor byl při
svých pracích úplně závislý
na výsledcích porad, konaných za parlamentními
kulisami. Práce výboru pro neustálé
změny v textu zákona byla trýzní a
bylo zmařeno mnoho času; až do posledního
okamžiku bylo otázkou, dojde-li mezi českými
vládními a oposičními stranami k dohodě.
Co dnes sněmovna projednává jako tisk 1777,
jest vlastně nalezená kompromisní formulka,
v mnohých případech pouze hledaná,
mezi třemi elaboráty, mezi propadlým vládním
návrhem tisk 1225, mezi elaborátem odborné
komise u Ústřední sociální
pojišťovny a mezi iniciativními návrhy
socialistických stran, které se sice neukázaly
přímo, které však byly směrodatné
pro požadavky a návrhy socialistické oposice.
Z této skutečnosti samotné nedá se
odůvodniti, proč tvoří vládní
návrh tisk 1777 právě špatný
kompromis.
Příčinu nedokonalosti a vadnosti tohoto návrhu
zákona jest konečně hledati ve stranicko
politickém prestižním bludu, který bohužel
nebyl vyřazen a také v těchto poradách
měl velmi veliký význam.
A konečně bylo hlavní tendencí a konečným
cílem všech porad vedených za kulisami: "Nesmí
býti poražení, pouze vítězi".
Tak došlo k návrhu zákona tisk 1777 v jeho
nynější podobě. Agrárníci
prosadili v poměru ke své moci a své důležitosti
skoro veškeré požadavky své stavovské
skupiny, dr Kramář utrpěl sice v otázce
závodních nemocenských pokladen porážku,
podržel však pro stranicko-demagogické účely
směšný výplod své nemocenské
pokladny služebných pro Velkou Prahu. Živnostenské
strany, jež, to nutno říci, nebyly žádnou
stranou podporovány, prosadily pouze polovinu svých
přání a socialisté mohou pyšně
na to poukazovati, že nakonec bylo uskutečněno
70% jejich požadavků. Tak mohou všecky na poradách
zúčastněné strany jíti s pýchou
před své voliče a vypočítávati
úspěchy, jež si přinášejí
z bitvy. Když bylo tohoto stavu dosaženo, ztratily české
vládní strany zájem na dalším
jednání, aby se dosáhlo dohody, použily
náhle bezohledně jednacího řádu
a zakončily projednávání v sociálně-politickém
výboru. Patrně nebylo toto přerušení
porad, nedosažení dohody, socialistickým stranám
také tak nepříjemným, poněvadž
tím nabyly příležitosti, aby proti tomuto
zákonu při projednávání v plenu
obstruovaly, což potřebují jako protiváhu
proti demagogickému tlaku komunistů. Historický
vývoj a dějiny, jak tento návrh zákona
povstal, dokazují již dostatečně a vysvětlují,
proč tento návrh zákona se stal tak špatným
kompromisem. Pro úplnost mělo by se na všech
138 paragrafech novely zákona ukázati, jak dosažený
kompromis působil škodlivě a zhoubně
na znění mnohých ustanovení. V rámci
rozpravy v plénu s omezenou řečnickou dobou
je to nemožno a proto vyberu pouze některé
typické případy, při čemž
budu postupovati tak, že vezmu právě ony případy,
kde nesouhlasím s některými názory
socialistické oposice. Přede vším chci
objektivně prohlásiti, že všechny části
návrhu zákona nejsou vadné, pochybné
tak, aby musil býti zamítnut celý. Celá
řada ustanovení jest cenná, se sociálního
a hospodářského stanoviska spravedlivá
a účelná. Jestliže však jeden z
pánů řečníků přede
mnou pan kol. Schubert to zapsal jako zvláštní
zásluhu k dobru vládních stran, pak musím
prohlásiti, že tato cenná a přijatelná
ustanovení, jsou veskrze taková ustanovení,
jež byla socialistickými vyjednavači vydobyta
na českých vládních stranách
při vyjednávání, jež byla vzala
z elaborátu odborné komise Ústřední
sociální pojišťovny. Politická
"osma" směla s milostivým svolením
pana ministra Šrámka tyto úmluvy schváliti,
poněvadž jí nezbývalo nic jiného.
Kdyby se byla postavila na opačné stanovisko, kdyby
byla tyto úmluvy odmítla, byla by proti sobě
pobouřila celé veřejné mínění.
A tak se stalo, že z návrhu zákona tisk 1225
nezbylo skorem ani věty, která byla převzata
do vládní předlohy tisk 1777. Jestliže
na tomto místě projevuji naději, že
se nyní neprojednává v parlamentě
poslední novelisace sociálního pojištění,
pak chci tím především pouze vyjádřiti,
že bohužel důležité problémy,
jako převzetí do pojištění osob
starších 60 let, spravedlivá úprava
vdovských pensí, nemocenské pojištění
osob, žijících z důchodu, otázka
tak zvaných přestárlých, pokud spadají
pod zákon č. 221 z r. 1924, nebyly vyřešeny,
ačkoliv odborná komise vypracovala vhodné
návrhy, o nichž by se dalo při nejmenším
jednati. Prestiž vládních diktátorů
nutila ke spěchu a věcné projednávání
těchto problémů bylo bohužel nemožné.
Vedle uznání hodných dobrých změn,
a oněch, jež by byly bývaly rovněž
dobrými, ale nebyly provedeny, jest v projednávaném
návrhu zákona řada při nejmenším
sporných ustanovení, které prokazují
vadnost dosaženého kompromisu nebo které se
tam dostaly diktátorskou cestou, poněvadž se
kompromisu nedosáhlo. Především byla
to otázka pojišťovací povinnosti mladistvých.
Má strana hájila již 1924 stanovisko, že
se sice nesluší vylučovati učně
z povinného sociálního pojištění,
že mají však býti ponecháni v sociálním
pojištění za nepatrnou uznávací
prémii na ulehčenou průmyslu a obchodu. Tento
návrh nebyl nikdy vzat vážně v úvahu.
Nyní požaduje obchod a průmysl z hospodářských
důvodů vyloučení učňů
do 16. roku věku. Připouštím, že
dá se uvésti celá řada oprávněných
důvodů pro tento požadavek. Zaměstnavatel
nese sám sociální břemena za učně.
Ne všichni mladiství vstupují do učení
ve 14. roce věku. Celá řada jich dává
přednost tomu, že prodělala rok až dvě
léta vzdělání na odborné škole.
Proto jest jen spravedlivým, jestliže učňové
a z odborných škol přicházející,
vstupují ve stejnou dobu a ve stejném stáří
do povinného sociálního pojištění.
V tom okamžiku však, kdy bylo vyloučení
učňů z povinného sociálního
pojištění uznáno oposicí za spravedlivé,
musil kompromis vyloučiti i mladistvé tovární
dělníky mladší 16 let, neboť žádným
zákonným ustanovením se nedalo zabrániti
tomu, aby materiálně založení průmyslníci,
nadaní jistým egoismem, obratem ruky, takřka
přes noc, nevytvořili nový stav, stav továrních
učňů, kteří na místě
bytu a naturální stravy, obdrží relutum
v penězích, jinak však jest je ze sociálního
pojištění vyloučiti jako učně
obchodní a živnostenské. Zastávám
stanovisko, že schválí-li dnes parlament vyloučení
mladistvých až do dokončeného 16. roku
věku, že nedopustil se tím daleko žádného
protisociálního činu. Německo, jež
se nám dává v otázkách sociálního
pojištění vždy za vzor, má stejné
ustanovení, jako my nyní máme obdržeti.
Neschopnost kompromisu uvědomujeme si však správně
teprve potom, jestliže uvažujeme o otázce, jež
vlastně nesnese kompromisu, k jejímuž zodpovědění
by bylo zapotřebí buď úplně jasného
"ano" neb "ne". Míním v tomto
případě zřizování neb
ponechání gremiálních a společenstevních
nemocenských pokladen. Agrárníci dovedli
si zajistiti své zemědělské nemocenské
pokladny a páni dr Zadina a Schubert velebili
zde prosperitu těchto nemocenských pokladen. Tím
byla vlastně již ukázána cesta, chtěl-li
kdo být spravedlivým, ke zřizování
celé řady jiných, zvláštních
nemocenských pokladen. Socialistické strany bránili
se právem všemi možnými prostředky
proti tříštění nemocenského
pojištění s poukazem na změněnou
výkonnost všech takto se vyskytujících
nemocenských pokladen. Následkem těchto naprosto
opačných stanovisek musilo se tudíž
přirozeně dojíti k řešení
střední cestou. A co se stalo? Na jedné straně
se zakazuje existence a zřizování závodních
a spolkových nemocenských pokladen, za to se však
na druhé straně povolují gremiální
a společenstevní nemocenské pokladny, povoluje
se jejich trvání a nové zřizování,
toto zřizování se však váže
současně na nespočetné ztěžující
podmínky, takže žádná strana nemůže
se tím spokojiti. Otázka zůstává
tudíž bez odpovědi a vyžaduje konečného
vyřešení, které snad bude následovati
až po létech, až se nabude přesných
zkušeností.
K jakým nesmyslným chybám může
však vésti hledání nezdravých
kompromisních řešení, jest viděti
u otázky parity ve správách nemocenských
pokladen. Dojista nesouhlasím se socialisty, stojícími
na stanovisku, že zavedení parity porušuje nedemokratickým
způsobem samosprávu nemocenských pokladen.
Vidí porušení tohoto principu v tom, jestliže
dělníci nespravují si sami instituci, která
byla pro ně zřízena. Zaujímám
zde jiné stanovisko a jsem toho názoru, že
samosprávní princip jest také úplně
zachován, jestliže takové instituce jako nemocenské
pokladny, jsou rovnoprávně spravovány oněmi,
jimž náleží nésti stejná
břemena při zřizování a udržování
těchto institucí a kteří jsou stejně
interesováni na zdárném prospívání
těchto ústavů. Avšak rozdíl mezi
těmito oběma názory je úplně
bezvýznamný pro rozbor tohoto ustanovení
zákona. Poněvadž na jedné straně
občanské stavovské strany bezpodmínečně
požadují paritu, na druhé straně socialistické
strany ji odmítají jako nepřijatelnou, musila
se nalézti střední cesta, která ze
zákonně technické stránky vnesla do
tohoto zákona naprosto nemožné ustanovení.
Tvořeno tu "představenstvo" z devíti
zástupců zaměstnaných a tří
zástupců zaměstnavatelů a "dozorčí
výbor" ze tří zástupců
zaměstnaných a devíti zástupců
zaměstnavatelů. Aby aspoň zdánlivě
byla při takovém složení zachována
parita, musila býti samozřejmě zavedena společná
zasedání představenstva a dozorčího
výboru. A § 41 novely zákona popisuje přesně
kompetenci těchto společných zasedání.
Resultát, k němuž při tom dochází,
jest: existuje dozorčí výbor, který
je rozhodujícím orgánem ve správě
nemocenských pojišťovacích ústavů
a který na sebe jako dozorčí výbor
v této svojí činnosti sám dozírá
a sebe kontroluje. Pánové, řekněte
sami, není-li to čirý nesmysl, ukažte
mně stanovy některé akciové společnosti,
ukažte mně stanovy některého klubu kuželkářů,
kde přichází takové ustanovení.
Dala by se vypočítati celá řada takových
příkladů a ustanovení, jež nutno
naprosto odmítnouti. Nejtěžší škodu
však způsobilo nám Němcům svéhlavé
stanovisko ministra Šrámka, této nejnesympatičtější
postavy ministerské lavice, zrušením svazů
nemocenských pokladen. Toto zrušení svazů
nemocenských pokladen událo se za semknutého
odporu veškeré oposice a pan posl. Tichý,
zástupce jedné vládní strany, zde
s tohoto místa sám prohlásil, že ani
jeho strana není srozuměna se zrušením
těchto svazů. Bylo by zbytečné vypočítávati
nyní zásluhy svazů nemocenských pokladen,
jež si získaly zřizováním léčebných
ústavů, právní poradnou nemocenských
pokladen, sjednocením a zjednodušením účetnictví,
zřízením odborných a pokračovacích
kursů pro pokladní úřednictvo, retaxací
léků a lékařskou kontrolou. Svazy
nemocenských pokladen se osvědčily, nemocenské
pokladny měly k oněm svazům, k nimž
se mohly dobrovolně připojiti, největší
důvěru. Ústřední sociální
pojišťovna má zapotřebí prostředníka
mezi sebou a nemocenskými pokladnami. Ústřední
sociální pojišťovna má sice pouze
omezený zájem na pořádku ve správě
nemocenských pokladen, poněvadž pro ni má
význam pouze jako sběrna a průběžné
položky celkového jmění Ústřední
sociální pojišťovny. Avšak svazy,
jak až do dnešního dne existovaly, byly laciné.
Byly sice udržovány příspěvky
nemocenských pokladen, tyto však se zaplatily samy
úsporami, které vynesly nemocenským pokladnám
retaxací a lékařskou kontrolou. Jen z toho
důvodu, že jeden ministr svéhlavě trvá
na stanovisku prestiže, musí svazy padnouti. Zákon
sám uznává potřebu takových
svazů nemocenských pokladen, neboť ve chvíli,
kdy je zákon zrušuje, nahražuje je novou institucí
zemských úřadoven. § 60 vládní
předlohy, praví ve druhém odstavci: "Ze
zmocnění Ústřední sociální
pojišťovny může Zemská úřadovna
zejména... " A nyní vypočítává
tento paragraf zákona celý okruh působnosti
svazů nemocenských pokladen. Ba, ještě
více. Zákon chce dokonce pověřiti
náhradní instituci zemských úřadoven
za svazy nemocenských pokladen ještě širším
okruhem působnosti. Neboť ve čtvrtém
odstavci téhož paragrafu se praví: "Podrobná
ustanovení o působnosti Zemských úřadoven
budou vydána vládním nařízením".
Co se děje? Osvědčené, zapracované
a vývoje schopné instituce svazů nemocenských
pokladen se bourají a nahrazují novými, nezapracovanými
institucemi, které se teprve musí vžíti.
Zemské úřadovny budou mimo to podle sestavy,
již mají obdržeti, daleko dražšími
než bývalé svazy nemocenských pokladen
a jich udržování, které dříve
u svazů nemocenských pokladen šlo zcela na
vrub nemocenských pokladen samotných, přechází
nyní úplně na Ústřední
sociální pojišťovnu, jejímiž
podřízenými orgány Zemské úřadovny
budou. Jest to ekonomicky míněno a jednáno?
A aby tomuto nesmyslnému dílu byla nasazena koruna,
dekretuje se, že při likvidaci svazů nemocenských
pokladen jest jejich jmění rozděliti na jednotlivé
nemocenské pokladny přihlášené
ke svazům nemocenských pokladen. Ptám se:
Jak chcete rozděliti knihovnu? Chcete dáti stu nemocenských
pokladen jednotlivé knihy anebo knihovnu střeliti,
při čemž přirozeně získáte
pouze desetinu kupní ceny a těch pár grošů
rozdělíte mezi svazy nemocenských pokladen?
Chcete vydati podílní listy po 100 Kč, nebo
jak chtějí nemocenské pokladny těchto
léčebných ústavů, jež
podědí po svazech nemocenských pokladen,
úspěšně využíti a dále
je vésti?
Zrušení svazů nemocenských pokladen
jest však také pro nás Němce těžkou
ranou, poněvadž se nám podkopává
opět nepatrný zbytek samosprávy. Pánové
na české straně, vy vedete proti nám
Němcům po léta hospodářskou
vyhlazovací válku, víte zcela určitě,
že čistě politickými prostředky
našich 3 1/2 milionů
Němců nesmažete s českého globu.
Proto musíme vésti tak těžký
zápas o udržení našeho německého
pracovního místa, o udržení naší
německé državy pozemkové, proto musí
také německý průmysl tak těžce
zápasiti o svoji existenci. Svazy nemocenských pokladen
byly pro nás Němce ještě jakousi baštou,
jim děkujeme za to, že v nemocenských pokladnách
jsou ještě němečtí zaměstnanci
a němečtí lékaři a že
německé živnostnictvo jest podporováno
tiskovými a jinými zakázkami nemocenských
pokladen. Při utvoření jednotných
českých Zemských úřadoven je
toto vše pro nás Němce ztraceno. Panu Tichýmu
se nepodaří nás tím utěšiti,
že obdržíme za tuto německou instituci
náhradu tím, že do zákona bylo pojato
ustanovení, že při sestavování
správy příštích Zemských
úřadoven musí býti vzat zřetel
také na národnostní klíč. Německé
vládní strany musí přece věděti
z vlastní zkušenosti, že nepostačí
býti někde zastoupen, neboť by byla jejich
činnost v zájmu Němců v české
vládě přinesla daleko bohatší
ovoce. Zůstane nám vždy nepochopitelným,
jak mohly německé strany dáti svůj
souhlas k tomu, že svazy nemocenských pokladen musí
býti zrušeny. Jest to o důkaz více,
že jsme doznali činností německých
vládních stran opět těžkou národní
škodu.
Konečně chci se ještě jen zmíniti,
že odmítáme poručnictví ministerstva
sociální péče a ministerstva financí
v celé správě a ve správě jmění
Ústřední sociální pojišťovny.
Mnohem milejší by nám bylo, kdyby správu
jmění prováděl svobodně zvolený
nestranný kontrolní orgán jakýmsi
finančním výborem. V tomto ustanovení,
které dává tak dalekosáhlou moc jak
ministerstvu financí, tak ministerstvu sociální
péče, vidíme nejhorší poškození
principu samosprávy v nemocenských pokladnách.
Bylo mně uloženo prohlásiti, že moje strana
bude v prvním čtení hlasovati pro některá
ustanovení tohoto zákona, že však zákon
jako celek ve druhém čtení odmítne.
Předseda (zvoní): Přerušuji
rozpravu a projednávání dnešního
pořadu.
Učiním ještě některá presidiální
sdělení.
Dovolené dal jsem na dnešní schůzi posl.
dr Gátimu, Šafránkovi - pro neodkladné
záležitosti.
Nemocí omluvil se posl. G. Navrátil.
Došla oznámení o změnách ve výborech.
Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu vyslal do výboru zemědělského
posl. Dubického za posl. Chlebounovou; do výboru
soc.-politického posl. Dubického za posl.
dr Viškovského.
Klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické
vyslal do výboru rozpočtového posl.
Buřívala za posl. Práška.
Předseda: Pan posl. Schneider oznámil
současně s klubem poslanců "Deutsche
Nationalpartei", že stal se členem tohoto klubu.
Mezi schůzí byla tiskem rozdána zpráva.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1793. Zpráva výboru pro dopravu a veř. práce
o usnesení senátu (tisk. sněm. 1749) k vládnímu
návrhu (tisk sen. 633 a 682) zákona o cejchování
vnitrozemských lodí.
Předseda: Mezi schůzí byly tiskem
rozdány a současně přikázány
výboru iniciativnímu návrhy.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1789. Návrh posl. Pika a soudr., aby neprodleně
poskytnuta byla vydatná pomoc pohořelým v
obci Věšín u Rožmitálu.
1790. Návrh posl. Remeše a soudr. na poskytnutí
příslušné pomoci obyvatelům obcí
okresů horšovo-týnského a přeštického,
postiženým krupobitím.
1791. Návrh posl. Grünznera a soudr., aby sněmovna
vyšetřila příčiny železničního
neštěstí u Zaječí.
Předseda: Pan posl. Haken ve své řeči
k novele sociálního pojištění
ve dnešní schůzi použil v závěru
výroků, ohrožujících bezpečnost
státu.
Sděluji, že se předsednictvo posl. sněmovny
usneslo podle §u 9, lit. m) jedn. řádu, vyloučiti
projev tento ze zprávy těsnopisecké.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští
schůze konala zítra ve čtvrtek, dne 20. září
1928 v 9 hod. dopol. s
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
(tisk 1225) zákona, jímž se mění
a doplňuje zákon ze dne 9. října 1924,
č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
(tisk 1777).
2. Návrh, aby řízením zkráceným
podle §u 55 jedn. řádu projednána byla
osnova zákona, jímž se mění a
doplňuje zákon ze dne 9. října 1924,
č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
(tisk 1777).
Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Není jich. Návrh můj jest přijat.
Končím schůzi.