Středa 19. září 1928

Také vláda rakouská zabývala se vážnými přípravami k zákonnému zabezpečení dělníků pro invaliditu a stáří. Vypuknuvší válka znemožnila uskutečnění tohoto velkého díla soc.-politického. Je proto přirozeno, že republika Československá nemohla dělnictvu odpírati to, co pro něj chystalo bývalé Rakousko, zejména také proto, že to bylo české dělnictvo, které pro dosažení samostatnosti a potom pro jeho udržení vykonalo velmi mnoho.

Všechny vlády republiky Československé považovaly soc. pojištění dělnické za součást vládního programu a také všechny strany české prohlašovaly, že považují soc. pojištění za čestný dluh dělnictvu. V tomto ovzduší připravován a potom v soc.-politickém výboru projednáván byl vládní návrh zákona. Avšak již za projednávání této předlohy se ukázalo, že ne všechny politické strany považují za svoji povinnost zbaviti dělníka starostí o jeho stáří. Zástupci občanských stran ve vládě vynutili si řadu změn, kterými podstatně zhoršena byla osnova, vypracovaná odbornou komisí, min. soc. péče jmenovanou. Osnova tato doznala řadu dalších změn k horšímu průběhem projednávání v soc.-politickém výboru posl. sněmovny, a to opět zásluhou stran občanských. Po dlouhém, těžkém projednávání dostala se předloha do pléna sněmovny. Zástupci socialistických stran v soc.-politickém výboru byli si dobře vědomi, že předloha, jak byla předložena plénu sněmovny ke schválení, není vzorem sociálního pojištění dělnického. Byli si vědomi toho, že předloha má velkou řadu vad a nedostatků a že zejména v části, která jedná o pojištění nemocenském, jsou některá ustanovení, jimiž jsou pojištěnci velmi citelně poškozeni. Je to zejména t. zv. karenční doba absolutní, kdy nemocný pojištěnec nemá nároku na nemocenské za prvé 2 dny nemoci, trvala-li nemoc déle 14 dnů, a za první 3 dny a neděle, netrvala-li nemoc déle 14 dnů. V části předlohy, jednající o pojištění starobním a invalidním těžce jsme nesli zejména ustanovení o důchodu vdovském, kde vdova dělnická má nárok na důchod vdovský pouze tehdy, je-li ze  2/3 invalidní, a ustanovení na důchod starobní až po dosažení 65. roku stáří. Všechna tato ustanovení jsou tak tvrdá, že nám bylo velmi těžko s nimi se spokojiti. Přes to rozhodly se strany socialistické pro návrh soc.-politického výboru hlasovati ve vědomí, že zákon přes všechny vady, nedostatky a vyložené křivdy bude přece jen velkým krokem na poli sociální politiky tohoto státu. Měli jsme za to a jsme o tom přesvědčeni dosud, že v demokratickém státě nebude možno prováděti zákon s těmito nedostatky a že si pojištěnci po čase vynutí jich odstranění. Tím větší však bylo naše překvapení, když vláda po nešťastných volbách v r. 1925 přispěchala s novelou zákona, kterou, na místě aby odstranila nedostatky a křivdy na pojištěncích páchané, zhoršiti chtěla podstatně některá již bez tak nedostatečná ustanovení zákona. Vládní návrh zákona z 25. října 1927, tisk 1225 překvapil, ba ohromil celou interesovanou veřejnost.

Zhoršení soc. pojištění dělnického bylo nejoblíbenější heslo volební některých občanských stran před obecními volbami v r. 1927. Voličům-zaměstnavatelům bylo slibováno, že pojištění dělnické musí býti zlaciněno. V důsledcích těchto závazků připravily koalované strany návrh na novelisaci zákona, kde ze zákona vyloučeni měli býti mladiství dělníci a učni a domáčtí a sezonní dělníci. Tímto ustanovením měla býti vyloučena více než  1/4 pojištěnců. Vedle toho zavedena byla nová příspěvková třída a premie v nejnižších 3 třídách podstatně sníženy. Zařazení zbývajících pojištěnců do premiových tříd bylo navrhováno tak, aby hodnota naturálních požitků způsobila zařazení u čeledi hospodářské, učňů a pomocnic v domácnosti pouze o jednu třídu vyšší, nežli k jakému odůvodňuje mzda na penězích. Tímto ustanovením uměle měla býti přeřazena téměř  1/4 pojištěnců do 2 nejnižších příspěvkových tříd, aby zaměstnavatelé, ponejvíce zemědělci, nemusili platiti platným zákonem předepsané premie.

Pronikavé snížení premií ve 2 nejnižších třídách a přesazení ohromného počtu pojištěnců do nich vyváženo mělo býti trvalým zvýšením úrokové míry ze 4% na 4 1/2%. Vedle toho chtěla vláda vyrvati správu nemocenských pojišťoven z rukou pojištěnců zavedením t. zv. parity, zrušiti svazy nemocenských pojišťoven a připustiti další značné tříštění nemocenských pojišťoven.

Jediná věc, kterou přinášel návrh vládní většiny ve prospěch pojištěnců, byl návrh aby vdova po pojištěnci, dožije-li se 65. roku, měla nárok na důchod vdovský, aniž by musila býti invalidní.

Je přirozeno, že všechna tato navrhovaná zhoršení platného zákona vyvolala bouří rozhořčení v řadách pojištěnců, zejména těch, kteří měli býti z pojištění vyloučeni a jimž dosud zaplacené premie podle původního návrhu, (obrácen k ministru soc. péče dr Šrámkovi:) pane ministře, měly býti prostě konfiskovány. Také útok koalice na samosprávu nemocenských pojišťoven vyvolal veliké pobouření. Avšak nejen pojištěnci a jejich zástupci v zákonodárných sborech projevovali své rozhořčení nad neslýchaným útokem měšťáckých stran na sociální pojištění dělnické, nýbrž i v řadách odborníků pozvedl se spontanní odpor proti předloze nakvap a přímo diletantsky připravené. Nebylo jediného odborníka, který by se byl vyslovil příznivě o vládní osnově. Bylo nám od počátku jasno, že za neodborné vypracování osnovy nemůžeme činiti odpovědnými úředníky přípravou osnovy pověřené, nýbrž vládu a koalované strany, které si osnovu, která byla se stanoviska odborného nepříznivě kritisována také za hranicemi, vynutily, aniž by popřály času k odbornému jejímu zpracování.

Když pak také kruhy průmyslové projevily své námitky proti osnově, viděla se koalice nucena podvoliti se a provésti některé změny osnovy. Byla předložena osnova nová, která však ani zdaleka neodpovídala potřebám pojištěnců. Zástupci socialistických stran v soc.-politickém výboru v generální debatě podrobili předlohu ostré kritice a přinesli spoustu materiálu, kterým usvědčili vládní většinu, že není pravda, že by vládní návrh znamenal zlepšení platného zákona, naopak, že znamená podstatné jeho zhoršení. Zástupci stran socialistických netajili se tím, že vládní návrh je pro ně naprosto nepřijatelný a že jeho uskutečnění brániti se budou všemi prostředky. Útok na sociální pojištění považovali za věrolomnost těch občanských stran, které se stranami socialistickými zákon dělaly a pro něj v poslanecké sněmovně hlasovaly. Dlužno konstatovati, že značná část členů soc.-politického výboru, příslušníků vládní většiny, pod dojmem ostré, ale naprosto věcné kritiky naší uznali, že nebude možno předlohu projednati tak strohým způsobem, jak bylo v úmyslu, a že bude v zájmu věci hledati cestu k dohodě. Nescházelo ovšem také těch, kteří doporučovali, aby odpor socialistů byl zlomen a aby nepopulární předloha násilím byla odhlasována. Střízlivý rozum nabyl však ve vládních stranách převahy a tak došlo k jednání mezi zástupci stran vládních a zástupci stran socialistických o některých ustanoveních předlohy.

Zásluhou stran socialistických zbyly z původní drsné vládní předlohy pouhé trosky. Podařilo se nám vynutiti celou řadu ustanovení, která znamenají značné zlepšení i dosud platného zákona. Podařilo se nám zabrániti dále řadě ustanovení, která by byla znamenala podstatné zhoršení zákona.

Přesto, že podařilo se nám tak pronikavě zlepšiti předlohu proti původnímu znění, nejsme a nemůžeme býti s předlohou spokojeni. Předloha, kterou právě projednáváme, má vedle některých ustanovení zlepšovacích řadu ustanovení, která znamenají značné zhoršení dosavadního stavu a odpovědnost za toto zhoršení padá přirozeně na strany vládní většiny. Z toho, co podařilo se nám v předloze zlepšiti, nejvíce si ceníme zlepšení důchodu vdovského. Zabezpečení dělnické vdovy je pro nás, socialisty, otázkou zásadní a nekompromisní. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Domáhali jsme se proto se vším důrazem, aby stanoven byl v zákoně nárok vdovy po dělníku naprosto nepodmíněně. Nemůžeme a nechceme uznati, že by vdova po dělníku měla býti méně ceněna nežli vdova po gážistovi. Jsme přesvědčeni, že prakse nás poučí o tom, že není u nás trvale možno, aby činěny byly v zákoně rozdíly mezi vdovou po dělníku a vdovou po státním, veřejném nebo soukromém zaměstnanci. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Vdově po dělníku přiznáno musí býti také právo, aby zdárně vychovávala své dítky. Vdova po dělníku nesmí býti honěna do tvrdé námezdní práce, aby opatřiti mohla výživu svých dětí na úkor jejich výchovy. Péče o řádný duševní a tělesný vývoj dětí je nejenom v zájmu vdovy, nýbrž i v zájmu veřejném.

Ustanovení o důchodu vdovském bylo po dlouhých bojích zlepšeno tak, že vdova po pojištěnci bude míti nárok na důchod nejenom tehdy, když bude sama ze dvou třetin práce neschopna anebo dožije-li se 65 let, nýbrž také, když bude míti alespoň dvě děti do 17 let. Nebude však míti nároku na důchod vdova bez dětí a vdova s dítětem mladším 17 let.

Otázka tato zůstává pro nás stále otevřena a my věříme pevně, že našemu úsilí podaří se v době co nejkratší také toto bezpráví odčiniti. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Dalším velkým naším úspěchem je zlepšení ustanovení §u 107 o čekací době tím, že zkrácena byla doba čekací ze 150 týdnů příspěvkových na 100 týdnů.

Také ustanovení §u 112, že není na závadu nároku na výplatu starobního důchodu, nevydělá-li pojištěnec ani jednu třetinu toho, co tělesně a duševně zdravý zaměstnanec, zlepšeno bylo tak, že slova "jednu třetinu" byla nahrazena "jednu polovinu".

Prosadili jsme také doplnění §u 120 ustanovením, že důchod invalidní, starobní, jakož i důchod vdovský může se zvýšiti o polovinu, je-li důchodce trvale bezmocný tak, že stále potřebuje pomoci, ošetření a obsluhy jiné osoby. Ustanovení toto platiti bude obdobně pro oboustranně osiřelé dítky, které dovršily 14. rok.

Zlepšení tato, kterých dosáhli jsme po několika měsíčních bojích v soc.-politickém výboru mají pro pojištěnce neobyčejný význam a jsme přesvědčeni, že pojištěnci dovedou je správně oceniti. Někteří členové vládní většiny prohlašují, že zlepšení předlohy, kterou právě projednáváme, proti vládní předloze tisk 1225 je také zásluhou vládních stran. Ohrazujeme se proti tomuto tvrzení a upozorňujeme, že bez našeho ostrého, několikaměsíčního odporu byla by bývala přijata vládní předloha tisk 1225 se všemi těmi hroznými reakčními návrhy, jak se toho pan ministr msgr. Šrámek houževnatě domáhal. (Slyšte!)

Největší úspěch zlepšení důchodu vdovského byl získán až v poslední chvíli proti vůli vládní většiny. Ještě před několika dny musila sestra Zeminová s deputací žen interpelovati pana zástupce min. předsedy Šrámka v této věci.

Vedle toho skutečného zlepšení platného zákona podařilo se nám zabrániti některým návrhům vládní osnovy, kterými měl býti zákon podstatně zhoršen. Po velmi ostré kritice a pod tíhou argumentů námi snesených rozhodla se vládní většina vyloučení sezonních a domáckých dělníků z pojištění, jak to ustanovením §u 2, písm. g) a h) ve vládním návrhu tisk 1225 prováděla, neprováděti zákonem a ponechala to vyřešiti vládním nařízením.

V §u 248 dává se vládě zmocnění stanoviti nařízením, že dělníci domáčtí se z povinnosti pojistné pro případ invalidity a stáří vylučují, jestliže jejich výdělek z domácí práce nedosahuje určité nejmenší částky týdně. (Posl. Geršl: Co to jest "určitá částka"?) To nevím. A pánové v soc.-politickém výboru, když jsem se jich tázal, také to nevěděli. Toto ustanovení je převzato z vládního návrhu zákona tisk 1225 s úchylkou, že ustanovení v návrhu tisk 1225, že dělník domácký, jehož výdělek nedosahuje průměrně Kč 60 týdně, má býti z pojištění vyloučen, nahrazeno bylo novým termínem "nedosahuje-li týdenní výdělek dělníkův určité nejmenší částky". Kdybych si to měl vyložiti podle svého, musel bych se domnívati, že nejmenší částkou je ona částka, kterou ministerstvo financí prohlásilo za nejmenší platidlo v republice, t. j. 5 haléřů. Ale nevím, myslili-li to ti pánové tak. Jinak si termín "nejmenší částka" nedovedu vysvětliti.

Ještě kuriosnější, pokud je to vůbec možné, je ustanovení odst. 3 téhož paragrafu, kterým zmocňuje se vláda k vyloučení z pojištění dělníků sezonních, netrvá-li práce jejich zpravidla 90 dní v roce, i když se sečtou za několik období. Jsme přesvědčeni, že toto kuriosní ustanovení prováděno nebude proto, že nenajde se kouzelník, který by vypracoval vhodná prováděcí nařízení, kterými by se dalo toto ustanovení provádět. Nikdo prostě nenajde formu, jak předpisovat zákonem stanovené prémie dělníku, o němž nebude možno nikdy předem zjistiti, bude-li v roce zaměstnán déle nebo méně než 90 dní. Ustanovení toto bude příležitostí všem neuznalým zaměstnavatelům, aby dělníky nepřihlašovali vůbec s odůvodněním, že dělník u nich zaměstnaný nebude předepsaných 90 dní v roce u něho zaměstnán. Jakým způsobem bude se zjišťovat snad dodatečně na konci roku, který dělník pracoval déle než 90 dnů, a jak potom budou dodatečně vymáhány prémie od zaměstnavatelů i dělníků, je ovšem problém, který nepodaří se rozluštiti ani nejbystřejšímu úředníku z ministerstva soc. péče. Přesto tedy, že nemáme obav z provádění tohoto ustanovení z důvodů, které jsem právě uvedl, musím se zabývati otázkou, proč některé koalované strany usilovaly o to, aby toto ustanovení do §u 248 bylo přijato. Jak jsme se mohli ve výboru soc.-politickém přesvědčiti, měli na této věci největší zájem zástupci strany agrární, kteří tvrdí, že není možno, aby se pojistná povinnost ukládala domkáři chalupníku, nebo malému rolníku, který koná příležitostné práce, jako práce v cukerní kampani, práce v lese atd. Považuji za svou povinnost pánům ze strany agrární - bohužel, nikdo z nich zde není připomenouti, že vykonali těmto sociálně slabým vrstvám službu ceny velmi pochybné. Dovolím si to na praktickém příkladu demonstrovati: Vezměme případně chalupníka, který pro své špatné hospodářské postavení je nucen nabízeti svoji pracovní sílu hospodářsky silnějšímu jednotlivci nebo společnosti. Pracoval-li by takový chalupník průměrně 70 dní v roce v zaměstnání povinném pojištěním podle platného zákona, dosáhl by předepsané karenční doby sto příspěvkových týdnů za 10 let. Za těchto 10 let zaplatil by Ústřední soc. pojišťovně, vezmu-li v úvahu třídu Ab, 360 Kč i s 50%ní kvotou zaměstnavatele. Tedy z vlastních peněz zaplatil by 180 Kč, za což by získal nárok na důchod starobní a invalidní, jeho žena na důchod vdovský a sirotčí. Důchod invalidní činil by u tohoto pojištěnce 550 Kč částky základní, 500 Kč příspěvku státu a 72 Kč částky zvyšovací, tedy úhrnem 1122 Kč ročně. (Slyšte! Slyšte!)

Pánové, tedy za 180 Kč zaplacených premií nabyl by nárok na důchod 1122 Kč ročně. Je proto na bíledni, že škůdcem dělníka sezonního je ten, kdo usiluje o jeho vyloučení ze sociálního pojištění dělnického. (Souhlas.)

Ustanovení novely tisk 1225, kterým se měnil § 59 platného zákona tak, že ve správě nemocenských pojišťoven zavedena měla býti parita, podařilo se nám zvrátiti. Představenstvo nemocenských pojišťoven složeno bude napříště z 9 zástupců pojištěnců a 3 zaměstnavatelů. Dozorčí výbor se bude skládati z zaměstnavatelů a 3 pojištěnců. Vládní strany vsunuly však do zákona za § 67 nový § 67 a), kterým se zavádí povinné společné schůze představenstva s dozorčím výborem, kterým dávají velmi značnou pravomoc, jako: usnášeti se o všech věcech přesahujících rámec obyčejného hospodaření, má-li býti nabyto nemovitostí a o jejich zatížení nebo zcizení, stanoviti náhradu pro funkcionáře, sjednávati smlouvu s lékaři, zubními techniky, dále usnášeti se o počtu míst zaměstnaneckých atd.

Ministerstvo soc. péče žádalo, aby v této společné schůzi přijímáni a propouštěni byli také zaměstnanci nemocenských pojišťoven. Proti tomuto ustanovení nového §u 67 a) protestovali zástupcové stran socialistických co nejrozhodněji. Ustanovení tato znamenají vlastně zavedení parity. Tím, že společné schůzi byla dána tato rozsáhlá pravomoc, degradována byla představenstva nemocenských pojišťoven, kde budou míti pojištěnci většinu, na nic neznamenající statisty. Největší boj rozvinul se o to, kým budou přijímáni a propouštěni zaměstnanci nemocenských pojišťoven. (Posl. Zeminová: O kterých tvrdí pan posl. Petr, že jsou dělnické ústavy!) Ano.

Dělnické strany nemohly ovšem připustiti, aby jediná instituce, kde dosud má dělnictvo vliv, byla mu vyrvána. Konečná stylisace sjednána byla tak, že o propouštění a přijímání zaměstnanců rozhodovati bude společná schůze, avšak pouze na návrh představenstva, nebude-li návrh přijat, rozhodne Ústřední soc. pojišťovna. Tím byl částečně paralysován zavilý útok nepřátel dělnického nemocenského pojištění. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

V pojištění nemocenském vynutili jsme si, aby byla vyřešena sanace nemocenských pojišťoven tím, že do zákona bylo dáno ustanovení, že nemocenské pojišťovny mají právo předpisovati příspěvky za 7 dní a výše příspěvků stanovena byla na 4.3 až 4.8%.

Při této příležitosti dovolte, abych se vrátil k vývodům kol. Petra, který prohlásil, že vláda přikročila k sanování zkrachovaných nemocenských pojišťoven. Pánové, užiji-li termínu "zkrachovaný", každý si bude představovati, že ten ústav zkrachoval buď pro špatné hospodářství nebo pro zlodějnu. Vážení pánové, slavná vláda i strany většinové vědí velmi dobře, kde je příčina zkrachování nemocenských pojišťoven.

Pánové, příčinou zkrachování nemocenských pojišťoven je bohužel zákon, ve kterém jsme jasně nevymezili, jaká práva.mají nemocenské pojišťovny při předpisování příspěvků za pojištěné členstvo. (Posl. Johanis: A nejvíce jim uškodilo rozhodnuti Nejvyššího správního soudu!) Ano, následkem rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, vzniklého právě pro tuto nejasnost zákona, že nemocenské pojišťovny smějí předpisovati příspěvky pouze za 6 dní, dostavila se tato krise nemocenských pojišťoven a je to proto nepěkné, když s této tribuny takovýmto nevěcným způsobem napadají se dělnické ústavy, na které jistě, jak jsem již prohlásil, může býti z 90% dělnictvo hrdo.

Za další veliký úspěch považujeme, že podařilo se nám docíliti stanovení jednotné karenční doby dvoudenní proti dosavadní třídenní a že bude nemocenské vypláceno také za první dvě neděle bez ohledu na to, jak dlouho nemoc trvala.

Přes všechny tyto úspěchy nutno zdůrazniti, že projednávaná předloha je pro nás, zástupce pracujících vrstev, naprosto nepřijatelná. Nebudeme nikdy souhlasiti s tím, aby z pojištění vyloučeni byli mladiství dělníci a učni do 16 let, jak to předloha v §u 4, odst. 3, písm. f) navrhuje. Zástupci koalovaných stran nemohli a nemohou uvésti jediného důvodu pro vyloučení mladistvých dělníků z pojištění a přece toto ustanovení bylo v předloze ponecháno. Ustanovení toto postihuje desítky tisíců mladistvých dělníků a zejména dělnic v průmyslu zaměstnaných. (Tak jest!) Nechápeme, jakým právem má býti 16letý dělník, který pracuje za stejných mzdových a pracovních podmínek jako dělník starší, který je stejně, ba se zřetelem na své mládí mnohem více vysazen nebezpečí úrazu nebo chorobě, která ho může učiniti invalidním, z pojištění vyloučen. Veliká křivda páše se na mladistvých dělnících a učních tím, že snižuje se jim důchod v částce zvyšovací, a zejména tím, že prodlužuje se jim o plné dva roky lhůta čekací pro získání nároku na důchod.

Kapitola sama pro sebe je způsob, jak hodlá vládní většina tříštiti nemocenské pojišťovny. Strana živnostenská vynutila si v §u 27 zřizování nových společenstevních pojišťoven. Stanovisko naše k tříštění nemocenských pojišťoven je známé. Vyplynulo ze skutečnosti že každé nové drobení nemocenských pojišťoven je na úkor pojištěnců.

Ještě více než fakt, že zakládány budou nové nemocenské pojišťovny společenstevní, pobuřuje nás způsob, jakým k tomuto zakládání dojde. Páni političtí živnostníci vynutili si v §u 27 ustanovení, že o založení nové nemocenské pojišťovny anebo o sloučení několika pojišťoven žádati může společenstvo, resp. příslušná společenstva pro vyslechnutí hromady pomocnické, tedy ne "za souhlasu" hromady pomocnické, nýbrž pouze "po vyslechnutí". Podle platného živnostenského řádu, který dědili jsme - bohudík - po starém policejním, absolutistickém Rakousku, má hromada pomocnická právo usnášeti se o případném rozpuštění anebo sloučení společenstevních nemocenských pokladen a valná hromada společenstva má jen právo veta. (Posl. dr Franke: Nekřivdí živnostníkům! To udělal zastánce koaličního principu, pan náměstek vlády!) Pak je to tím smutnější a politováníhodnější.

Demokratická republika v desítiletém jubileu za měšťácké vlády demokratickým způsobem demokratisuje starý rakušácký živnostenský řád tím, že béře dělnictvu práva policejním Rakouskem jemu daná. Horším způsobem nemohly měšťácké strany 10tileté trvání republiky oslaviti.

Také § 253 zhoršuje dosavadní stav pojištění občanů, vykonávajících zákonitou presenční službu podle §§ 17 a 61 branného zákona, tím, že se branci zařazují do nejnižší třídy Aa, kde za ně ministerstvo nár. obrany bude platiti pouze 2.60 Kč týdně proti dosavadním 4.30 Kč. Projednávaná předloha je pro nás naprosto nepřijatelná hlavně proto, že tvořena byla výhradně a jedině s hlediska zlacinění soc. pojištění. To konečně také přiznal p. kol. Petr. Tím se nikdo z vládní většiny netajil, a sám p. zpravodaj to přiznal. Aby mohlo býti docíleno pronikavého snížení premií, zavedena byla nová premiová třída Aa, ve které stanoveny byly premie na 2.60 Kč týdně a sníženy premie ve třídě Ab ze 4 30 Kč na 3.60 Kč, ve třídě B z 5.70 Kč na 5.10 Kč, ve třídě C ze 7.10 Kč na 6.60 Kč a ve třídě D z 8.80 Kč na 8.40 Kč.

Jak z uvedeného patrno, záleželo pánům z vládní většiny na pronikavém snížení premií právě ve třídách nejnižších, kde ve třídě Aa činí snížení 1.70 Kč, ve třídě Ab 70 haléřů, ve třídě B 60 haléřů a ve třídě D pouze 40 haléřů. Pro koho snižovány byly premie v nejnižších třídách, ukáže nám jasně ustanovení §u 12, odst. 7 projednávané novely, které zní: "Hodnota naturálních požitků může způsobiti zařazení jen o 3 třídy, u pomocnic v domácnosti, u čeledi hospodářské a učňů jen o jednu třídu vyšší, nežli jak je odůvodňuje mzda na penězích." (Výkřiky posl. Zeminové.) Měsíční mzda pomocnice v domácnosti, jak dobře víme, nepřesahuje v žádném případě 150 Kč. Podle této mzdy byla by zařazena do prvé mzdové třídy nemocenského pojištění. Způsobí-li hodnota naturálních požitků zařazení pouze o jednu třídu, jak je v novele ustanoveno, zařazeny budou téměř všechny pomocnice v domácnosti do II. třídy mzdové pojištění nemocenského a do třídy Aa pojištění starobního a invalidního. Také u čeledi hospodářské nepřesahuje, až snad na ojedinělé případy, mzda v penězích 150 Kč za měsíc. Měli by tedy býti zařazeni také téměř všichni do I. třídy nemocenského pojištění. Způsobí-li hodnota jejich naturálních požitků zařazení také o jednu třídu, zařazeni budou do II. příspěvkové třídy nemocenského pojištění a do třídy Aa pojištění starobního a invalidního a jen menší část do třídy Ab.

Zaměstnavatelé pomocnic v domácnosti a čeledi hospodářské ovšem ušetří značně na příspěvcích do nemocenské pojišťovny a na premiích starobních a invalidních, ale poškodí značně zaměstnance na důchodech. zejména však na podporách v nemoci.

Zde vidíme, jakými intencemi vedena byla vládní většina. když tvořila tuto předlohu. Můžeme proto vším právem tvrditi, že předloha dělána byla s hlediska čistě třídního.

Pronikavé snížení premií v nejnižších třídách a umělé, mzdovým poměrům pomocnic v domácnosti a čeledi hospodářské neodpovídající zařazení do nich ve prospěch zaměstnavatelů stalo se na úkor důchodu pojištěnců ve vyšších příspěvkových třídách. (Tak jest! Výkřiky posl. Zeminové.)

Když v platném zákoně navrhována byla základní částka jednotně 500 Kč, bez ohledu na to, kterou třídu si pojištěnec platí, uznávali jsme, že tímto ustanovením má se částečně odškodniti dělník, který proto, že má malou mzdu, platiti nemůže vysoké premie. Nemůžeme však - zdůrazňuji opětně - uznati za správné, když koalované strany uměle zařazují určitou část dělníků do nižších tříd, než by je měly zařaditi se zřetelem na jejich skutečnou mzdu, ať již v penězích nebo v naturáliích jedině proto, aby zbavili se povinnosti platiti za ně zákonem povinnou 50% kvotu ve třídě, do které patří podle svého výdělku.

Protestujeme proto se vší rozhodností jménem poškozených pojištěnců ve vyšších třídách proti tomu nespravedlivému činu. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Tvůrci této nepodařené předlohy, kterou máte tu obzvláštní čest dnes projednávati, vyřešili hravě problém, jak to udělati, aby premie pro pány z řad agrárních byly enormně sníženy, aniž by tím byla ohrožena existence soc. pojišťovny. Založili prostě celý svůj plán na trvalém zvýšení úrokové míry ze jmění Ústřední soc. pojišťovny na 4 1/2%. Podle platného zákona mělo býti jmění Ústřední soc. pojišťovny ukládáno po prvních 5 let na 5% úrok, po dalších 5 let na 4 1/2% úrok a po těchto 10 letech trvale na 4% úrok. Úrok z uloženého jmění Ústřední soc. pojišťovny, které mělo dosáhnouti částky přes 30 miliard Kč, měl činiti okrouhle 1.400 mil. Kč a měl krýti téměř polovinu vydání Ústřední soc. pojišťovny s vyplácením důchodu pojištěncům a správou Ústřední soc. pojišťovnou spojených.

Ministerstvo soc. péče se domnívá, že může počítati trvale s úrokovou mírou 4.5% při ukládání jmění Ústřední soc. pojišťovny, a na tom vybudovalo předlohu. My socialisté musíme však potírati tento čin, a to z několika důvodů.

První důvod je ten, že nemáme nejmenší víry, že je správné a možné počítati s trvalým 4.5% zúročením jmění Ústřední soc. pojišťovny. My zástupci pojištěnců, máme vážné obavy, že předpoklady, byly-li vůbec jaké, na nichž byla vybudována víra v možnost trvalého 4,5% zúročení, nejsou správné a že sociální pojištění dělnické takovýmto pochybným činem může býti ohroženo na své existenci (Posl. Myslivec: Pane kolego, dodnes bylo vybráno už o 150 mil. Kč více, než bylo rozpočteno!) Je tedy viděti, že bylo potřeba opravy novelisace. Bylo potřebí zaváděti 4.5% úrokovou míru podle vašeho názoru? (Posl. Myslivec: Když vy dáváte 25 mil. Kč na zřízení jubilejního ústavu, 8 mil. Kč se vydalo, zkrátka o 150 mil. Kč se už dnes vybralo více, než bylo původně rozpočteno, pak je z toho viděti, že ministerstvo soc. péče postupovalo správně!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP